گیربکس CVT که امروز بشدت موردانتقاد علاقهمندان به خودرو است، زمانی یک شاهکار مهندسی محسوب و در خودروهای زیادی استفاده میشد.
CVT که مخفف گیربکس متغیر پیوسته است، از دید خریداران و علاقهمندان به خودرو، گیربکسی آزاردهنده و کسلکننده محسوب میشود. همچنین رسانههای حوزهٔ خودرو نیز از اکثر گیربکسهای CVT متنفر هستند. بااینحال، در طول تاریخ، خودروهای زیادی از این نوع گیربکس استفاده کردند که شاید از دیدن آنها تعجب کنید. حتی برخی از این خودروها به دلیل استفاده از گیربکس نوآورانه و بسیار نرم CVT مورد تحسین قرار گرفتند. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با خودروهایی آشنا شویم که احتمالاً نمیدانستید از گیربکس CVT استفاده میکردند.
داف ۶۰۰ سال ۱۹۵۹
شرکت کامیونسازی هلندی داف اولین شرکتی بود که در یک خودروی سواری از گیربکس CVT استفاده کرد. این گیربکس که برای زمان خود بسیار نوآورانه بود و واریوماتیک نام داشت، در خودروی کوچک ۶۰۰ مورداستفاده قرار گرفت. این خودرو همچنین به لطف گیربکس CVT خود، از قابلیت تقویت ترمز موتور هم برخوردار بود که از طریق سوئیچی روی داشبورد فعال میشد.
آئودی A6 سال ۱۹۹۷
آئودی روی گیربکس CVT خود نام مالتیترونیک گذاشته بود. این گیربکس که فقط در خودروهای محرک جلوی آئودی استفاده میشد، از قابلیت اطمینان ضعیفی رنج میبرد و با مشکلات الکترونیکی و نشت روغن مواجه بود. این مشکلات شکایت گروهی خریداران را به دنبال داشت. آئودی در این دعوای حقوقی محکوم و مجبور شد تمام گیربکسهای مالتیترونیکی که در ۱۰ سال اول استفاده از خودرو مشکل پیدا میکنند را بهطور رایگان تعویض کند.
آئودی A4 سال ۲۰۰۰
یکی دیگر از خودروهای آئودی که به گیربکس CVT مالتیترونیک مجهز شد، نسل دوم A4 بود. این خودرو هم مثل برادر بزرگترش به دلیل مشکلات گیربکس، با شکایت گروهی خریداران مواجه شد. بااینحال، نسخههای بعدی این گیربکس قابلاعتمادتر شدند و آئودی در دو نسل بعدی A4 و A6 همچنان گیربکس مالتیترونیک را در نسخههای محرک جلو ارائه میکرد.
سوبارو WRX سال ۲۰۱۵
شاید خیلیها بدانند که سوبارو WRX کنونی از گیربکس CVT استفاده میکند ولی کمتر کسی خبر دارد که نسل قبلی این سدان اسپرت ژاپنی هم با چنین گیربکسی تولید میشد. سوبارو مثل امروز، برای WRX قبلی هم در کنار گیربکس دستی، یک نمونهٔ CVT را هم ارائه میکرد. بااینحال، اکثر خریداران نسخهٔ دستی را انتخاب میکردند و نسخهٔ CVT بسیار کمطرفدار بود.
لکسوس LC500h سال ۲۰۱۶
لکسوس LC500h شاید گرانترین خودروی مجهز به گیربکس CVT باشد. بااینحال، تا وقتی LC500 با پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی و گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک وجود دارد، خرید LC500h هیبریدی توجیهی نخواهد داشت. البته از زمانی که لکسوس کوپهٔ لوکس LC را معرفی کرد، ما بیشتر به خودروهای هیبریدی پرفورمنس بالا عادت کردهایم ولی LC500h هیچگاه خواهان زیادی نداشته است.
آکورا اینتگرا سال ۲۰۲۲
اینتگرا هم مثل سوبارو WRX، یک خودروی کامپکت اسپرت است که به خاطر لذت رانندگی با گیربکس دستی شهرت دارد. بااینحال، وقتی آکورا این خودرو را پس از سالها غیبت دوباره بازگرداند، در کنار گیربکس دستی، برای کسانی که خواهان گیربکس اتوماتیک بودند، یک نمونهٔ CVT را هم ارائه کرد. ازآنجاییکه اینتگرا بر اساس هوندا سیویک ساخته شده، ارائهٔ گیربکس CVT برای آن منطقی به نظر میرسد ولی بسیاری از خریداران نسخهٔ دستی را ترجیح میدهند.
جیپ پاتریوت سال ۲۰۰۶
گیربکسهای CVT برای آفرود مناسب نیستند ولی جیپ تصمیم گرفت در مدل پاتریوت خود از این نوع گیربکس استفاده کند. البته جیپ بهنوعی توانسته بود این گیربکس را مناسب رانندگیهای خارج از جاده تنظیم کند که با توجه به محدودیت ذاتی گیربکسهای CVT در حرکتهای سرعت پایین و خزش از روی صخرهها، شگفتآور بود. نسل اول جیپ کامپس که پلتفرم مشترکی با پاتریوت داشت هم با همین گیربکس عرضه میشد.
فورد ماوریک سال ۲۰۲۲
فورد ماوریک تنها پیکاپ بازار محسوب میشود که از گیربکس CVT استفاده میکند زیرا این گیربکسها معمولاً برای وظایف سنگین و کاری مناسب نیستند. البته گیربکس CVT فقط برای نسخهٔ هیبریدی ماوریک ارائه میشود و نسخهٔ بنزینی معمولی به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک مجهز است. ماوریک هیبریدی تاکنون به خاطر مشکل ناشی از گیربکس هیچگونه فراخوانی نداشته است.
شورلت مالیبو سال ۲۰۱۹
چه چیزی میتواند آخرین نسل شورلت مالیبو را کسلکنندهتر کند؟ یک گیربکس CVT را بین پیشرانه و محور محرک قرار دهید! این سدان آمریکایی هنگام معرفی در سال ۲۰۱۶ ابتدا با گیربکسهای اتوماتیک سنتی عرضه میشد ولی در سال ۲۰۱۹ جنرال موتورز آن را با گیربکس CVT جایگزین کرد. بااینحال، خیلیها نمیدانند مالیبو همچنان در حال تولید و عرضه است چه رسد به اینکه خبر داشته باشند از گیربکس CVT استفاده میکند.
اینفینیتی QX60 سال ۲۰۱۲
شاید کسی انتظار دیدن گیربکس CVT را در یک شاسیبلند بزرگ لوکس نداشته باشد ولی اینفینیتی در QX60 دقیقاً همین کار را انجام داده بود. در این خودرو، گیربکس CVT در کنار یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 قرار میگرفت. همین ترکیب در نیسان پثفایندر که پلتفرم مشترکی با QX60 داشت هم ارائه میشد اما خوشبختانه در نسل کنونی هردوی این شاسیبلندها، نیسان گیربکس CVT را با یک نمونهٔ ۹ سرعته اتوماتیک جایگزین کرده است.
Kiarash
۳ آبان ۱۴۰۳شورولت رو میدونستم ولی بقیه خودرو های این لیست واقعا جالب و عجیب بودن که از گیربکس CVT استفاده کردن مخوصا آئودی
SMS
۳ آبان ۱۴۰۳گیربکس های cvt حداکثر تحمل چه قدرتی رو معمولا دارند ؟
می شه مثلا اون رو رو حالتی گذاشت که دور موتور رو بالا نگه داره که بیشترین شتاب رو داشته باشه و زمانی هم برای تعویض دنده هدر نره ؟
hosen
۳ آبان ۱۴۰۳با تمام احترام ولی بنظرم گیربکس cvt روی محصولات اکونومی و ارزون قیمت توجیه داره.
علی منصوری
۳ آبان ۱۴۰۳با این کیفیت فعلی کاملا موافقم باهات
MOPAR
۳ آبان ۱۴۰۳دوستم فردا sx5 خریده کاری با فنی فلک زده اش ندارم که کلا موتورش تعطیله صحبتم سر گیربکسش هست که cvt هست.. باور نکردنیه خدایا میشه لقب افتضاح ترین گیربکس جهانو بهش داد هرچی از فلک زده گی این گیربکس و این ماشین بگم کم گفتم دیگه کار بجایی رسیده که بیچاره دوستم گذاشته برای فروش cvt کلا تو ماشینای شاخ هم جواب نیست چه برسه این چینی ها حتی سوار نیسان تینا هم شدم اونم cvt هست فقط میشه گفن واقعا حیف شده با این گیربکس
Saeed Boroomand
۴ آبان ۱۴۰۳داداش یه صفحه صحبت کردی، نگفتی مشکلش چی بود ؛)
Blue
۳ آبان ۱۴۰۳بیشتر از اینکه ماشین های لیست غافلگیرم کنه ، قدمت گیربکس غافلگیرم کرد !
جرمی کلارکسون
۳ آبان ۱۴۰۳رکب خوردیم
علی منصوری
۳ آبان ۱۴۰۳این گیربکس گذشته خوبی داره و باهاش ناآشنا نیستیم ، ولی شاید دلیل این اخبار بد مربوط ب تولید جدید این گیربکس بشه، بهرحال ی چیزی هست ک الان خیلیا مینالن، من خودم تا حالا باهاش مواجه نشدم چون اگرم ایراد داشته باشه مدت زمان کمی ماشین دستم میمونه و متوجه نمیشم و اینکه خب فروشنده ک نمیاد از ماشینش ایراد بگیره البته استثنا هست، اینکه تقه میزنه تو ام وی ام زیاد دیدم ، حتی تو ماشینهای جک ، ولی جالب اینه ک با اینکه همشون cvt استفاده میکنن ولی تو هر ماشین ی مدل عکس العمل نشون میده
𝐀𝐥𝐢
۳ آبان ۱۴۰۳نمیدونستم داف خودرو هم میزد
محمد
۴ آبان ۱۴۰۳بیشتر اونایی که از گیربکس cvt خاطره بد دارن چون روی ماشین های چینی ۱۰ ۱۵ هزار دلاری یا نمونه های قدیمی تجربش کردن توی نمونه های مدرن و خصوصا مدل های ژاپنی مثل کمری هیبرید ، نیسان آلتیما ، ماکسیما اگه تجربه کنید کلا نظرتون عوض میشه cvt برای ماشین های روزمره و اقتصادی که مصرف سوخت و استهلاک کم جزو الویت هاشونه امتحان خودش رو پس داده
ALI.S
۴ آبان ۱۴۰۳برای ماشینهای اقتصادی و روزمره کاملاً توجیه داره.
مصرف سوخت رو هم نسبت به گیربکسهای معمولی کمتر میکنه.
استفاده از اون منطقیه.
C4
۴ آبان ۱۴۰۳از دیدن ژاپنی ها در این لیست شوکه نشدم و توقعشو داشتم . اما جالب اینکه لوکس سازهاشون اینکارو کردند
اینکه در خودروی گرونی مثل LC500 بیای CVT بزاری واقعا عجیبه . بیشتر شبیه خساست و بخیل بودنه
البته ژاپنیا یه فلسفه خاصی دارن و چیزی رو ارائه میدن که مشتری بیشتر از همه بهش احتیاج داره . از چیزایی مثل آپشن های رفاهی ، سیستم اطلاعات سرگرمی به روز ، نمایشگر پیوسته یا بزرگ مثل امریکاییا یا آلمانیا ، فیس لیفت ها و بروزرسانی های متعد مثل رقبای کره ای و … معمولا میزنن و چیزهایی که اولویت بیشتر داره رو به مشتری میدن .