چشم اندازهفته نامه

خودروهای اسپرت دهه 80 میلادی که از وجودشان بی‌خبر بودید

در این مطلب قصد داریم با خودروهای اسپرت جذابی که در دههٔ ۸۰ میلادی ساخته شدند ولی امروز کاملاً فراموش شده‌اند آشنا شویم.

دههٔ ۸۰ مملو از خودروهای اسپرت فوق‌العاده‌ای بود که مرزهای پرفورمنس و طراحی را جابجا کردند. سوپرکارهایی مثل فراری F40 و پورشه ۹۵۹ اولین خودروهایی بودند که از مرز ۲۰۰ مایل بر ساعت معادل ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت فراتر رفتند و ب‌ام‌و M5 و M3 کتاب قوانین سدان‌های اسپرت را بازنویسی کردند. بااین‌حال، در همین دهه خودروهای اسپرت جالب دیگری هم ساخته شدند که هرگز آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگرفتند.

مرسدس بنز AMG همر

پیشرانه ۶.۰ لیتری V8
قدرت ۳۸۵ اسب بخار
گشتاور ۵۶۵ نیوتن متر

قبل از اینکه AMG توسط مرسدس تصاحب شود، با تیونینگ E کلاس نسل W124 توانایی‌های خود را بیش‌ازپیش نشان داد. این ماشین با پیشرانه‌ای که بشدت توسط AMG تقویت شده بود همراه با ارتقاء تعلیق که چابک بالایی را برای یک سدان بزرگ در جاده‌های پرپیچ‌وخم فراهم می‌کرد، پیش‌نمایش E کلاس‌های AMG آینده بود. همر با پیشرانه‌های ۵.۵ لیتری و ۶ لیتری عرضه شد. مجموعاً تنها حدود ۳۰ دستگاه از این ماشین ساخته شد.

ب‌ام‌و Z1

پیشرانه ۲.۵ لیتری I6
قدرت ۱۷۰ اسب بخار
گشتاور ۲۲۲ نیوتن متر

بخش Technik GmbH در اواسط دههٔ ۸۰ برای طراحی و بررسی خودروهای کانسپت که احتمال تولید داشتند راه‌اندازی شد. اولین پروژهٔ این بخش، رودستر Z1 بود که ویژگی‌هایی انقلابی را برای آن زمان در خود جای داده بود. یکی از نوآوری‌های این خودرو، استفاده از پانل‌های بدنهٔ پلاستیکی بود که مالک می‌توانست آن‌ها را با رنگ‌های مختلف تعویض کند. درها نیز به شکل عمودی به داخل بدنه جمع می‌شدند. پیشرانهٔ Z1 از مدل 325i نسل E30 گرفته بود و هرچند این موتور شش سیلندر خطی قدرت مناسبی داشت اما رودستر عجیب ب‌ام‌و چندان سریع نبود. بااین‌حال، تقاضا برای Z1 زیاد بود ولی درنهایت تنها ۸ هزار دستگاه از آن ساخته شد.

شورلت برتا GTU

پیشرانه ۲.۸ لیتری V6
قدرت ۱۳۰ اسب بخار
گشتاور ۲۱۷ نیوتن متر

شورلت برتا کوپهٔ دودری با ظاهر اسپرت بود که هرچند از پلت‌فرم دیفرانسیل جلوی L-Body جنرال موتورز استفاده می‌کرد ولی رانندگی جذابی داشت. بزرگ‌ترین مشکل این خودرو اما عدم بهره‌مندی از پیشرانهٔ قدرتمند و مناسبی بود که با ظاهر اسپرت آن هماهنگ باشد. در نسخهٔ GTU اما که بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۰ به بازار عرضه شد، شورلت با استفاده از یک پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری V6، پکیج تعلیق Z51 و ارتقاءهای ظاهری، سعی کرد این مشکل را برطرف کند. هرچند برتا GTU هنوز هم خودروی سریعی نبود ولی مطمئناً برای آن زمان جذاب به نظر می‌رسید.

فراری تستاروسا کونیگ اسپشال

پیشرانه ۴.۹ لیتری H12 توئین توربو
قدرت ۵۵۰ تا ۱۰۰۰ اسب بخار
گشتاور ۶۹۰ نیوتن متر

یکی از خودروهای پوستری دههٔ ۸۰، فراری تستاروسا بود. کسانی که بیش از ۳۹۰ اسب بخار قدرتی که توسط موتور ۴.۹ لیتری دوازده سیلندر تخت استاندارد این خودرو می‌خواستند، می‌توانستند سراغ شرکت کونیگ اسپشال بروند. این تیونر آلمانی، پکیج‌های متنوعی را برای تستاروسا ارائه می‌کرد و همه‌چیز را از بدنه و رینگ‌ها گرفته تا سیستم تعلیق و اگزوز را ارتقاء می‌داد. قدرت موتور نیز در تستاروسا کونیگ در نسخهٔ پایه از ۵۵۰ اسب بخار آغاز می‌شد اما کسانی که از این هم بیشتر می‌خواستند، می‌توانستند نسخهٔ ۷۷۰ اسب بخاری و یا حتی ۱۰۰۰ اسب بخاری را انتخاب کنند. از تستاروسا کونیگ تنها حدود ۲۵ دستگاه ساخته شد.

لامبورگینی جالپا

پیشرانه ۳.۵ لیتری V8
قدرت ۲۵۰ اسب بخار
گشتاور ۳۰۵ نیوتن متر

هرگاه به یک لامبورگینی دههٔ ۸۰ فکر می‌کنیم، اولین چیزی که به ذهن می‌آید کانتاش است. این هیولای V12 ایتالیایی خودروی اصلی روی جلد مجلات بود ولی در آن سال‌ها، لامبورگینی سوپراسپرت دیگری بنام جالپا را هم تولید می‌کرد که به پیشرانهٔ V8 مجهز بود ولی توجهات چندانی را به خود جلب نکرد و تنها ۴۱۰ دستگاه از آن فروخته شد. البته این فروش نسبت به سوپرکار پایهٔ قبلی لامبورگینی یعنی سیلوئت که تنها ۵۴ دستگاه فروخت پیشرفت بزرگی داشت.

دوج شلبی اومنی GLH-S

پیشرانه ۲.۲ لیتری I4 توربو
قدرت ۱۷۵ اسب بخار
گشتاور ۲۳۷ نیوتن متر

گروه کرایسلر برای رقابت با فولکس‌واگن گلف GTI که آن سال‌ها بسیار موفق عمل کرده بود، با شلبی همکاری کرد تا هاچ‌بک دوج اومنی را به مدلی اسپرت تبدیل کند. این نسخه GLH نام گرفت که مخفف «مثل جهنم می‌رود» بود هرچند که مدل‌های اولیه با موتور ۲.۲ لیتری ۱۱۰ اسب بخاری آن‌قدرها هم سریع نبودند. این مشکل اما خیلی زود با نسخهٔ GLH-T که به نسخهٔ ۱۴۵ اسب بخاری توربوشارژ همان موتور مجهز بود، برطرف شد. بعداً نیز نسخهٔ حتی قوی‌تر GLH-S در تنها ۵۰۰ دستگاه ساخته شد. نتیجه، خلق هاچ‌بک بسیار سریعی بود که توانست بسیاری از خودروهای پرفورمنس V8 زمان خود را مغلوب کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (504 ديدگاه)

    مرسدس بنز AMG همر و بی ام و z1 رو می دونستم ولی در مورد بقیه خودرو های این لیست اطلاعات نداشتم مخصوصا دوج شلبی اومنی

    1. علی Shelby

      ۲۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (539 ديدگاه)

      همه رو میشناختم

  2. Kiarash

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (504 ديدگاه)

    چقدر این لیست جذابه از اسم گرفته تا قوای فنی و برند ها ، طراحیشون

  3. hosen

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (678 ديدگاه)

    لامبورگینی یالپا و دوج اومنی خیلی جذاب بودن

    موافقم 3
    مخالفم 1
  4. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (662 ديدگاه)

    سیستم تعلیق جلوی z1 هم به شکل حرف z طراحی شده بود که اولین در دنیا بود! ( تو هفته نامه خودرو امروز نوشته شده بود)
    کلا همه چیز z1 خاص و بی مانند بود. جد اولین سری z ب ام و هم محسوب می‌شد.
    سلاطینی مثل z3، Z8 و z4 هم بعد این اسطوره کوچک خلق شدن. 😍👑

  5. Sina_carshow

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (251 ديدگاه)

    چندتا فکت راجب amg hammer اسپورت مورد علاقه تمام دورانم بگم
    بنز اتاق کپل دو در خودمون
    اول اینکه این خودرو قرار شد که ازش ۱۰۰ تا ساخته شه ولی در نهایت خیالتون راحت منبع اشتباه گفته ۳۰ تا از این ماشین فقط ۱۲تا ساخته شد
    این بنز اینقدر کم یابه که سرچش کنید تقریبا غیر ممکنه یک بررسی ازش پیدا کنید نهایت چندتا کلیپ عمودی کوتاه یا چندتا فیلم ساده یا قدیمی
    میگید نه سرچ کنید ببینید!
    ولی قرار بود ۱۰۰ تا ساخته شه چرا ۱۲؟
    فکت بعدی جوابه
    چون برای ساخت این ماشین amg میومد ۵۰ هزار دلار اون زمان پیش خرید می‌گرفت خوب اوکی تا اینجا مشکل بعدش بود که شما خودتون باید بنز e کلاس کوپه رو با پول خودتون می‌خریدید بعدش باید با پول خودتون هرجای دنیا بودید هزینه جابجایی کشتی رو از جیب خودتون می‌دادید که بره مرکز amg آمریکا باز برگرده که amg برات ۶ ماه بعد تبدیل به hammer coupe بکنه!! تازه باید ۱۰۰ هزارتای دیگم از جیب خودتون به amg می‌دادید!
    برا همین برا کسی نیارزید هزینه هاش و وقت انتظارش و فقط ۱۲ تا ساخته شد و پروژه بسته

    الان تو دنیای امروزی ۷ نسخه سالم ازش تایید شده وجود داره که یک دونه از این خودرو ها الان تو خاورمیانه تو امارات شهر دبی در یک کافی شاپ در خیابان الغوز به عنوان دکور! بله درسته دکور کافی شاپ هستش! البته که برای فروش به قیمت ۷۵۰ هزار دلار گذاشته شده
    بعضی‌ نسخه های این خودرو تا ۱ میلیون دلار هم قیمت گذاری شده

    حالا فکر کردید گرانترین و کم یاب ترین بنز اتاق کپل همینه؟ اشتباه فکر کردید! بنز اتاق کپل ورژن hammer wagon که نسخه استیشن همین هیولا هستش قیمت ۲ میلیون دلار داره که فقط یک دونه ازش تو دنیا وجود داره بله یک دونه که درواقع یکی از ceo های سابق amg بعد دیدن نسخه همر کوپه برا کادوی ولنتاین همسرش یه نسخه کاستوم واگن از همین همر گفته بسازن براش

    1. Iman 007

      ۲۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (23 ديدگاه)

      دمت گرم

    2. امیر دهقان

      ۲۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (744 ديدگاه)

      مدلی که اینجا معرفی شده، سدان هست نه کوپه
      برای همین گفته 30 دستگاه ازش ساخته شد

  6. boost10

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (180 ديدگاه)

    فراریه خفن بود

  7. Iman 007

    ۲۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    Amg hammer مافیایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا