درحالیکه صنعت خودروسازی در حال کوچکسازی پیشرانهها است، در اینجا به خودروهایی خواهیم پرداخت که بزرگترین پیشرانههای تاریخ را داشتند.
این روزها به لطف توربوشارژر و سیستمهای هیبریدی، شاهد تولید قدرتهای بسیار بالایی توسط پیشرانههای کوچک و کمحجم هستیم اما در گذشته افزایش حجم موتور اصلیترین راه افزایش قدرت بود و به همین دلیل پیشرانههای بسیار عظیمی ساخته شدند. لازم به ذکر است که در اینجا فقط خودروهای تولیدی را در نظر داریم و خودروهای کانسپت، رکوردشکن و یا تک ساختی که به پیشرانههای غولپیکر مجهز بودند در این لیست جایی نخواهند داشت. همچنین این لیست فقط به خودروها اختصاص دارد و شامل کامیونها نمیشود.
۱۰-لینکلن کانتیننتال
حجم موتور: ۷.۶ لیتر
نسل چهارم لینکلن کانتیننتال که در سال ۱۹۶۱ معرفی شد، هرچند کوچکتر از قبل بود اما وزن بیشتری داشت و بنابراین به موتور بزرگتری نیاز داشت. بدین منظور، فورد در سال ۱۹۶۶ حجم موتور ۷ لیتری V8 خود را به ۷.۶ لیتر افزایش داد تا بزرگترین پیشرانهٔ تولیدی تاریخ فورد متولد شود. این پیشرانه ۳۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. بااینحال، این موتور عمر کوتاهی داشت و در سال ۱۹۶۹ با پیشرانهٔ کاملاً جدید ۷.۵ لیتری جایگزین شد که ۳۶۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
۹-رولزرویس فانتوم II
حجم موتور: ۷.۷ لیتر
فانتوم II اوج تجمل خودرو در اوایل دههٔ ۳۰ بود. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانهٔ ۷.۶ لیتری شش سیلندر خطی قرار گرفته بود که فوقالعاده نرم کار میکرد. برای دستیابی به چنین عملکرد نرمی، موتور به هفت یاتاقان اصلی و همینطور سرسیلندر یکتکهٔ آلومینیومی مجهز شده بود. همچنین به لطف تجربهٔ رولزرویس در موتورهای هواپیما، پیشرانهٔ فانتوم به احتراق دوگانه مجهز شده بود.
۸-بنتلی ۸ لیتری
حجم موتور: ۸ لیتر
بنتلی ۸ لیتری هایپرکار زمان خود محسوب میشد زیرا پیشرانهٔ ۸ لیتری (حجم دقیق ۷۹۸۲ سیسی) شش سیلندر خطی آن بسیار از موتورهایی که در خودروهای معمول آن سالها دیده میشد فاصله داشت. بلوک آهنی این پیشرانه برای استحکام بیشتر بهصورت یکتکه با سرسیلندر غیرقابل جدا شدن ساخته شد. علاوه بر این، میللنگ از منیزیوم ساخته شده و در هر سیلندر چهار سوپاپ وجود داشت. یکی دیگر از ویژگیهای پیشرفتهٔ موتور بنتلی احتراق دوگانهٔ آن بود که از طریق جرقهزنی توسط یک سیمپیچ و مگنت حاصل میشد. به لطف این ویژگیها، موتور بنتلی ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد که برای سال ۱۹۳۱ بسیار چشمگیر بود.
۷-بوگاتی ویرون
حجم موتور: ۸ لیتر
پیشرانهٔ ۸ لیتری (حجم دقیق ۷۹۹۶ سیسی) W16 بوگاتی یک شاهکار مهندسی محسوب میشود. این موتور در اصل از اتصال دو پیشرانهٔ W8 تشکیل شده است که به یک میللنگ متصل شدهاند. این موتور با ۶۴ سوپاپ و چهار توربوشارژر، به ۱۰ رادیاتور نیاز دارد تا دمای آن در حالت بهینه حفظ شود. این پیشرانه که اولین بار در ویرون ارائه شد، ابتدا ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت داشت اما این رقم بعداً بهتدریج افزایش یافت و نهایتاً در آخرین نسخههای شیرون به ۱۶۰۰ اسب بخار رسید.
۶-مارمون سیکستین
حجم موتور: ۸.۰ لیتر
شرکت خودروسازی مارمون موتور که در ایندیاناپلیس واقع بود و امروز کاملاً فراموش شده است، اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۲۷ یک پیشرانهٔ V16 را توسعه داد. البته این موتور چهار سال بعد به تولید رسید و در طول این مدت کادیلاک پیشرانهٔ V16 خود را روانهٔ بازار کرده بود. به همین دلیل، موتور مارمون نتوانست اولین پیشرانهٔ V16 تولیدی جهان لقب گیرد. موتور مارمون که از سال ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۳ تولید و در مدل مجلل سیکستین ارائه شد، از نوع ۸ لیتری (حجم دقیق ۸۰۴۶ سیسی) تمام آلومینیومی V16 بود و ۲۰۰ اسب بخار قدرت داشت.
۵-شورلت سابربن
حجم موتور: ۸.۱ لیتر
شاسیبلندی به بزرگی شورلت سابربن به پیشرانهٔ بزرگی هم نیاز دارد اما درحالیکه پیشرانهٔ نسل کنونی این خودرو تنها ۶.۲ لیتر حجم دارد، در نسل نهم شورلت یک موتور عظیم ۸.۱ لیتری V8 را برای سابربن ارائه کرد. این موتور که ۳۴۰ اسب بخار قدرت داشت، فقط برای نسخهٔ ۲۵۰۰ قابل سفارش بود. این موتور علاوه بر سابربن، در خودروهای دیگری مثل سیلورادو، آوالانچ و ون اکسپرس هم ارائه میشد. بااینحال، به دلیل مصرف سوخت بالا، شورلت در نسل دهم سابربن که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد این موتور را کنار گذاشت.
۴-کادیلاک الدورادو
حجم موتور: ۸.۲ لیتر
الدورادو در سال ۱۹۵۳ وارد سبد محصولات کادیلاک شد و حجم موتور آن در طول دههٔ ۶۰ بهطور مداوم افزایش پیدا کرد. این روند در سال ۱۹۷۰ با موتور ۸.۲ لیتری V8 که ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد به اوج رسید. بااینحال، این موتور عظیم از قوانین آلایندگی دههٔ ۷۰ بسیار لطمه دید و قدرت آن بهتدریج کاهش یافت تا اینکه نهایتاً در سال ۱۹۷۶ به تنها ۱۹۰ اسب بخار رسید. البته با سفارش سیستم انژکتوری قدرت موتور به ۲۱۵ اسب بخار افزایش میافت اما در اواسط دههٔ ۷۰ دوران این موتور به پایان رسیده بود.
۳-دوج وایپر
حجم موتور: ۸.۴ لیتر
موتور V10 وایپر که ابتدا ۸ لیتر حجم داشت، در طول نسلهای مختلف بزرگتر شد و نهایتاً در نسل آخر به ۸.۴ لیتر رسید. این نسخه از موتور V10 دوج به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ مجهز شد که برای اولین بار در یک پیشرانهٔ پوشراد محسوب میشد. این اقدامات باعث شد قدرت موتور عظیم وایپر در آخرین نسخه به ۶۴۵ اسب بخار برسد. این موتور همچنین بسیار قابلاعتماد بود و حتی در مسابقه و تحتفشار هم بدون مشکل کار میکرد.
۲-بوگاتی رویال
حجم موتور: ۱۲.۷ لیتر
پیشرانهٔ ۱۲.۷ لیتری رویال برگرفته از طرحی بود که در اصل برای وزارت هوای فرانسه در نظر گرفته شده بود اما هیچگاه مورداستفاده قرار نگرفت و بنابراین بوگاتی از آن برای خودروی لوکس خود استفاده کرد. این یک پیشرانهٔ هشت سیلندر خطی با سه سوپاپ در هر سیلندر بود که حدود ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این نیرو توسط یک گیربکس سه سرعته که در میانهٔ شاسی نصب شده بود به چرخهای عقب منتقل میشد و رویال را به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت میرساند.
۱-پیرس آرو مدل ۶۶
حجم موتور: ۱۳.۵ لیتر
در دوران اولیهٔ صنعت خودروسازی آمریکا سه خودروساز سطح بالا شامل پاکارد، پیرس آرو و پیرلس فعالیت میکردند که به Three P شهرت داشتند. دراینبین، پیرس آرو بزرگترین پیشرانهٔ تولیدی تاریخ را در مدل ۶۶ خود ارائه کرد. این یک پیشرانهٔ ۱۳.۵ لیتری با تنها شش سیلندر بود و در دورهای پایین آنقدر قدرت داشت که میتوانست با هر دندهای حرکت را آغاز کند.
رهام
۶ فروردین ۱۴۰۳ذلم برای وایپر هر دفعه می بینم دلم براش می سوزه
NGU
۶ فروردین ۱۴۰۳افزایش حجم خرکی به واسطه ی سیاست مصرف گرایی رو همه بلدن
مهم اینه که همراه با مهندسی باشه
گل سر سبد همشون هم w16
سوشیانت
۶ فروردین ۱۴۰۳الان دقیقا کدومشون الکی حجم موتور زیادی داشت؟!
NGU
۶ فروردین ۱۴۰۳سوشیانت منم دوست دارم
froG-driVer
۱۴ فروردین ۱۴۰۳منم هردوتون رو دوست دارم عزیزانممممم😜
Taha Ayoobi
۶ فروردین ۱۴۰۳NGU، هرکدوم زمان خودش اوج مهندسی بوده
اینکه داری میگی ویرون بهتر از بقیه اس، به این هم دقت کن که ویرون سال چند ساخته شده بقیه سال چند
A.m.A
۶ فروردین ۱۴۰۳دادا داری ویرون که شناسنامه واژه هایپرکاره و نهایت مهندسی یک شرکت محسوب میشه رو مثلا با انجین سابربن مقایسه میکنه هر کدوم تو کاربری خودشون جوابگو بودن
Arya
۶ فروردین ۱۴۰۳جانم به وایپر❤️
افعی شاخدار دلربایی که زود خاموش شد….
زیزیگولو
۶ فروردین ۱۴۰۳همشون یه طرف و وایپر یه طرف دیگه🤩
Alan.r
۶ فروردین ۱۴۰۳چرا M150 مرسدس تو لیست نیست؟
Amir
۶ فروردین ۱۴۰۳مصرف اینا فکر کنم صدی ۳۰ لیتری باشه
با این قدرت و حجم
blackwing
۶ فروردین ۱۴۰۳وایپر و بوگاتی… بقیه خرکی بودن
FY
۶ فروردین ۱۴۰۳بوگاتی ویرون نباید جز این لیست باشه ، چون مورد ۱۰ سیلندر توربو هست
علی
۷ فروردین ۱۴۰۳دقیقا ویرون نباید باشه چونکه توربو هست
BMW
۶ فروردین ۱۴۰۳لعنتی ها
SMS
۶ فروردین ۱۴۰۳۲لیتر برای هر سیلندر🫨😳😳
JDM سابق
۶ فروردین ۱۴۰۳وایپر خرکی ترین و همچنین هیجان انگیز ترین ساخته بشر بود. باید روی ستون سمت راننده مینوشتن اکر این ماشین نکشتت هیچی نمیکشتت!!
که البته تا اونجایی که یادمه خیلی جاهاش برچسب warning و هشدار و اینجور چیزا زده بود
علی یوسفی
۶ فروردین ۱۴۰۳بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت عکس تیترتون جذابه و مربوط به آزمایش شتاب چند خودروی سریع هست که چند سال قبل برگزار شد یادش بخیر هنوز مجله عصر نوین که این آزمایش رو پوشش داده بود دارم وایپر آبی هم از نوع هنسی بود که در اون آزمایش از بوگاتی و مورسیه لگو و slr و پورشه راف سریعتر بود نکته مهم اینه که از گذشته و تقریبا همین دو دهه پیش با پیشرفت مهندسی خودرو و دانش آیرودینامیک و طراحی دیگه مولفه هایی مث حجم موتور و تعداد سیلندر اهمیت چندانی نداره چون امروزه عملکرد گرا شدن خودروها و بازدهی بالا و بدون اتلاف انرژی باعث شده خودروهای جدید با تعداد سیلندر کم و حجم موتور پایین به راحتی در شتاب و سرعت و دوام و مصرف سوخت و حتی لذت رانندگی از خودروهای قدیمی پیش بیفتن البته خودروهای لیست بالا همشون عالین مخصوصا بنتلی هشت لیتری که در زمان خودش یکی از سریعترین و بادوام ترین خودروهای جهان بوده و در کلکسیون جی لنو هم هست.
علی
۷ فروردین ۱۴۰۳زیباترین خودرو تو لیست. رولزرویس فانتوم دو هست. واقعا دلرباست چقدر یه خودرو میتونه زیبا باشه.
Taha Ayoobi
۶ فروردین ۱۴۰۳چه غول هایی بودن
همه اینا به کنار، وایپر به کنار. آماده رنده کردنه لامصب
علی
۷ فروردین ۱۴۰۳رنده چی. مثلاً خودرو های که ۱۹۳۰ ساخته شدن رو رنده کنه
شهاب
۶ فروردین ۱۴۰۳چرا روی هواپیما f15پرچم ایران هست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۶ فروردین ۱۴۰۳شباهت داره به پرچم ایران و احتمالا ایتالیا هست
وسط پرچم نشان جمجمه داره که قطعا مربوط به ایران نیست
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/03/Cars-11-14.jpg
F22RAPTOR
۶ فروردین ۱۴۰۳ایتالیا فک کنم کاربر اف 15 نیست
یا یه کشور دیگه ست
یا یه جنگنده دیگه س
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۶ فروردین ۱۴۰۳درست گفتین
احتمالا فرانسه هست آبی در عکس، سبز دیده می شه
F22RAPTOR
۶ فروردین ۱۴۰۳اف 18 سوپر هورنت هست
ابوالفضل
۶ فروردین ۱۴۰۳وایپر عشقه 😍
علی
۷ فروردین ۱۴۰۳مثلاً کجاش عشقه قیافه زشت. موتور بازده بسیار پایین تعادل ضعیف. هندلینگ ضعیف کیفیت ساخت افتضاح مهندسی صفر. ایروداینامک ضعیف
خاص
۶ فروردین ۱۴۰۳طبق معمول، فهرست پدال ناقص بود
ماشینهایی که پیشرانه حجیمتری داشتند👇🏼
https://fastestlaps.com/lists/top-largest-engines
mmz2008
۱۰ فروردین ۱۴۰۳اتفاقا خوبی پدال اینه که ما خلاصه اینجور مقاله های خارجی رو انگار داریم می بینم
پدال نمیتونه بیاد ۱۰۰ مورد بزاره گلچین می کنه و جالب ترین ها رو میذاره
منبع پدال همینجور سایت هاست
Rahman
۶ فروردین ۱۴۰۳از سری مقالات تکراری . این دنیا دیگه به درد نمیخوره
Siyavash
۶ فروردین ۱۴۰۳افسوس برا وایپر نازنین…😔😔
reza-a
۶ فروردین ۱۴۰۳در مورد مدل های قدیمی میشه گفت اون زمان در مورد حجم موتور آزادی عمل بیشتری داشتن حتی ماشین نسبتا جدید مثل بوگاتی ویرون هم با توجه به اینکه در دسته هایپرکار قرار میگیره حجم موتورش قابل توجیه اما در مورد شورلت ساب اوربان جنرال موتورز چطور به این نتیجه رسیده که رو یک شاسی بلند نه چندان گرون قیمت که قرار به صورت روزمره استفاده بشه یک موتور با حجم هشت هزار و صد سی سی بزاره ! واقعا میشه گفت یکی از خاص ترین شاسی بلندهای آمریکاییه.
علی
۷ فروردین ۱۴۰۳بسه که مهندسی شون ضعیف بود گیربکس و سیستم انتقال قدرت انرژی رو تلف میکرد راندمانشون روی چرخها پایین بود. مجبور بودن با افزایش حجم جبران کنن
علی
۷ فروردین ۱۴۰۳لینکلن کانتیننتال چقدر لوکس و بادقت طراحی شده بوده زمان خودش واقعا باشکوه بوده این خودرو بعد از هزارسال هم زیبا و باوقار خواهد ماند از این شیکتر هم مگه میشد نه….
سام
۷ فروردین ۱۴۰۳ایناچی میسازم شماهم ساینا میسازین
فرشید
۷ فروردین ۱۴۰۳افراطی و ناکارامد. پر مصرف و به شدت آلاینده. به همین خاطر منقرض شدن. هنر مهندسی یعنی همین قدرت امروزه از یک موتور دو هزار سی سی گرفته میشه
مجید
۱۱ فروردین ۱۴۰۳اشتباهی که اکثر ما میکنیم اینه که موتور ماشین رو ملاک میدانیم در صورتیکه گیربکس و دیفرانسیل ماشین کارشون مهمتر است .
یه مثال میزنم موتور مینی بوس فیات و تراکتور یک موتور مثل هم دارند اما سرعت تراکتور از ۲۵ کیلومتر بیشتر نمیشه درصورتیکه سرعت مینی بوس ب صد کیلومتر میرسه. علت فقط در گیربکس و دیفرانسیل
است و گرنه موتورها یکی هستن