چشم اندازهفته نامه

مقایسه پرفروش‌ترین خودروهای 20 سال پیش با امروز، از پژو 206 تا ساندرو!

با مقایسهٔ پرفروش‌ترین خودروهای اروپا در سال ۲۰۰۴ و امسال، متوجه تغییرات بزرگی که طی این بیست سال در بازار خودرو صورت گرفته خواهیم شد.

بازار خودروی جهان طی بیست سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟ طی این دو دهه، صنعت خودروسازی به خاطر تشدید قوانین ایمنی و آلایندگی، دستخوش تغییرات چشمگیری شده که بر تقاضا هم تأثیر گذاشته اما سلایق و خواسته‌های خریداران نیز تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. یک راه خوب برای بررسی این تغییرات، مقایسهٔ پرفروش‌ترین خودروهای بازار اروپا در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۴ با شش ماه نخست سال جاری است.

هاچ‌بک‌ها، پادشاهان بازار ۲۰ سال پیش

در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۴، نیمی از فروش بازار اروپا به خودروهای کوچک اختصاص داشته است. در آن سال‌ها، کراس‌اوورها هنوز فراگیر نشده بودند و به همین دلیل، اکثر مردم سراغ خودروهای سنتی در سگمنت‌های B و C یعنی کلاس پژو ۲۰۶ و فولکس‌واگن گلف می‌رفتند. ۱۰ خودروی پرفروش بازار اروپا در آن سال همگی هاچ‌بک بوده‌اند و پرفروش‌ترین شاسی‌بلند بازار یعنی تویوتا راوفور در رتبهٔ ۴۲ قرار داشته است. پرفروش‌ترین خودروی اروپا در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۴ هم پژو ۲۰۶ بوده است. امروز اما از ۱۰ خودروی پرفروش اروپا، چهار مدل کراس‌اوور هستند و فولکس‌واگن تی‌راک به‌عنوان پرفروش‌ترین شاسی‌بلند، در جایگاه چهارم قرار گرفته است. دراین‌بین، هاچ‌بک‌های کوچک سهم زیادی از بازار اروپا را از دست داده‌اند. سهم بازار این خودروها از ۵۰.۴ درصد در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۴ به ۲۹.۷ درصد در نیمهٔ نخست امسال کاهش پیدا کرده است. یکی از دلایل این موضوع، کمتر شدن خودروهای این کلاس با خاتمهٔ تولید مدل‌هایی مثل فورد فی‌یستا است.

دلیل بعدی کاهش فروش هاچ‌بک‌های کوچک، افزایش محبوبیت کراس‌اوورها است. درحالی‌که بیست سال پیش طی شش ماه تنها ۴۵۸,۴۰۰ دستگاه شاسی‌بلند در اروپا به فروش رسید که ۵.۵ درصد از کل بازار را شامل می‌شد، فروش این خودروها در شش ماه نخست امسال به ۳.۵۸ میلیون دستگاه معادل ۵۲ درصد از کل بازار رسیده است. همچنین در حال حاضر، کراس‌اوورهای کوچکی مثل فولکس‌واگن تی‌کراس یا فورد پوما جایگزین هاچ‌بک‌های کوچک شده‌اند. دیگر قربانیان محبوبیت شاسی‌بلندها نیز ون‌ها (کاهش سهم بازار از ۱۵.۲ به ۳.۲ درصد)، استیشن‌ها (کاهش سهم از ۱۲.۲ درصد به ۸.۸ درصد)، سدان‌ها (از ۱۰.۵ درصد به ۳.۷ درصد) و خودروهای اسپرت (از ۴.۵ درصد به ۱.۴ درصد) هستند.

پرفروش‌ترین خودروسازان اروپا در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۲۴

یکی دیگر از نکات جالب اینکه برخلاف امروز، بیست سال پیش این فولکس‌واگن نبود که در صدر پرفروش‌ترین برندهای بازار اروپا قرار داشت بلکه این عنوان در اختیار رنو با فروش بیش از ۸۵۲ هزار دستگاه در نیمهٔ نخست سال ۲۰۰۴ بود. در نیمهٔ اول سال ۲۰۲۴ اما برند آلمانی با فروش ۷۰۶,۷۰۰ دستگاه پیشتاز بازار اروپا است هرچند که فروش کمتری نسبت به ۲۰ سال قبل دارد. همچنین سهم بازار فولکس‌واگن هم از ۹.۵ درصد در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۴ به ۱۰.۳ درصد در شش ماه نخست امسال افزایش پیدا کرده است.

پرفروش‌ترین برندهای نیمه اول ۲۰۰۴ فروش پرفروش‌ترین برندهای نیمه اول ۲۰۲۴ فروش
رنو ۸۵۲,۵۲۳ فولکس‌واگن ۷۰۶,۶۵۶
فولکس‌واگن ۷۸۵,۳۰۱ تویوتا ۴۸۱,۰۴۰
اوپل ۷۴۳,۸۴۷ ب‌ام‌و ۳۹۶,۲۰۵
فورد ۷۱۶,۰۳۰ اشکودا ۳۷۶,۷۶۸
پژو ۶۵۴,۸۶۹ رنو ۳۶۲,۶۶۷
سیتروئن ۵۱۵,۹۴۶ مرسدس بنز ۳۵۵,۷۳۶
فیات ۷۶۰,۶۹۴ آئودی ۳۴۵,۲۲۸
تویوتا ۴۱۲,۸۲۰ پژو ۳۴۵,۰۷۰
مرسدس بنز ۳۷۰,۲۹۹ داچیا ۳۰۱,۰۹۰
آئودی ۲۹۰,۵۶۱ هیوندای ۲۷۹,۰۹۲

پرفروش‌ترین گروه‌های خودروسازی اروپا در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۲۴

در بین گروه‌های خودروسازی، گروه فولکس‌واگن با سهم بازار ۱۸ درصدی که امروز به ۲۶ درصد رسیده، پیشتاز بازار اروپا بوده است و پس‌ازآن پژو-سیتروئن با سهم ۱۴ درصدی قرار دارد که حالا با احتساب دی‌اس این سهم اکنون به ۸.۶ درصد رسیده است. فروش فورد نیز در اروپا بشدت کاهش پیدا کرده است. سهم بازار این برند آمریکایی در نیمهٔ نخست سال ۲۰۰۴ برابر با ۱۱.۳ درصد بوده که این رقم در شش ماه اول امسال به تنها ۳.۶ درصد رسیده است.

پرفروش‌ترین گروه‌های نیمه اول ۲۰۰۴ فروش پرفروش‌ترین گروه‌های نیمه اول ۲۰۲۴ فروش
گروه فولکس‌واگن ۱,۴۹۲,۹۲۸ گروه فولکس‌واگن ۱,۷۵۳,۱۴۹
پژو-سیتروئن ۱,۱۷۰,۸۱۵ استلانتیس ۱,۱۴۲,۰۹۰
فورد ۹۳۲,۸۶۳ رنو ۶۶۶,۳۱۹
جنرال موتورز ۸۸۸,۳۸۸ هیوندای-کیا ۵۵۸,۷۴۷
رنو ۸۷۷,۳۱۱ تویوتا ۵۱۷,۴۷۲
فیات-کرایسلر ۶۱۶,۵۸۳ ب‌ام‌و ۴۶۵,۹۶۲
دایملر-کرایسلر ۴۸۵,۴۶۸ مرسدس بنز ۳۷۱,۳۹۹
تویوتا ۴۳۹,۱۰۷ فورد ۲۴۳,۳۲۳
ب‌ام‌و ۳۵۲,۲۷۰ گروه جیلی ۲۱۲,۶۷۰
هیوندای-کیا ۲۴۱,۸۹۴ نیسان ۱۷۵,۵۲۹

پرفروش‌ترین خودروهای اروپا در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۲۴

طی بیست سال گذشته، برند فولکس‌واگن، سه برند لوکس ب‌ام‌و، مرسدس و آئودی، اشکودا، هیوندای و کیا، داچیا، تسلا و ام‌جی بیشترین سهم بازار را از اروپا کسب کرده‌اند. رشد این برندها به قیمت کاهش فروش رنو، پژو، فورد، اوپل، سیتروئن و فیات تمام شده است. درحالی‌که در سال ۲۰۰۴ پژو ۲۰۶ پرفروش‌ترین خودروی اروپا بود، جانشین آن یعنی ۲۰۸ اکنون پنجمین خودروی پرفروش اروپا محسوب می‌شود. فولکس‌واگن گلف اما هم در سال ۲۰۰۴ و هم ۲۰۲۴، در جایگاه دوم قرار دارد. رنو کلیو نیز در سال ۲۰۰۴ رتبهٔ چهام و امسال رتبهٔ سوم را به خود اختصاص داده است اما فورد، فیات و اوپل دیگر در بین ۱۰ خودروی پرفروش اروپا نماینده‌ای ندارند و خودروهای جدیدی مثل داچیا ساندرو، اشکودا اکتاویا، تسلا مدل Y و تویوتا یاریس کراس جایگزین آن‌ها شده‌اند.

پرفروش‌ترین خودروهای نیمه اول ۲۰۰۴ فروش پرفروش‌ترین خودروهای نیمه اول ۲۰۲۴ فروش
پژو ۲۰۶ ۲۹۶,۳۵۹ داچیا ساندرو ۱۴۴,۶۲۶
فولکس‌واگن گلف ۲۹۴,۷۳۹ فولکس‌واگن گلف ۱۲۶,۰۶۹
پژو ۳۰۷ ۲۶۵,۴۵۰ رنو کلیو ۱۴۴,۲۲۵
رنو کلیو ۲۳۰,۸۷۵ فولکس‌واگن تی‌راک ۱۱۱,۵۸۸
فورد فوکوس ۲۲۴,۷۲۸ پژو ۲۰۸ ۱۰۶,۶۰۱
رنو مگان ۲۲۲,۸۹۱ سیتروئن C3 ۱۰۴,۹۷۶
اوپل کورسا ۱۹۹,۴۴۹ اشکودا اکتاویا ۱۰۲,۵۸۱
فیات پونتو ۱۸۳,۱۶۳ تسلا مدل Y ۱۰۲,۱۶۴
اوپل آسترا ۱۷۵,۹۷۷ تویوتا یاریس کراس ۱۰۰,۲۵۰
فورد فی‌یستا ۱۷۵,۲۳۰ پژو ۲۰۰۸ ۹۳,۴۴۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۹ رای

منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۷ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    ۲۰۶ زمان خودش واقعا ماشین بود الان بجای ۲۰۷ که همون ۲۰۶ پلاس در اصل هست باید پژو ۲۰۸ و رنو کلیو و فولکس گلف می بود نه ۲۰۷ با کیفیت آشغالی

    موافقم 91
    مخالفم 4
    1. ممد ژانگولر

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3983 ديدگاه)

      نکته جالب وقتی نگاه میکنی به لیست نشون میده چقدر سلیغه خریدارها عوض شده و هاچبکها و سدانها با فروش کمشون تاثیر زیادی رو سبد فروش داشتن . خود اضافه شدن خودروهای چینی توازونو بهم زده . دیگه دنیا همینه یبار اینوریا میرن بالا یبار اونوریها .

      موافقم 23
      مخالفم 6
      1. amirkhanzadeh

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (367 ديدگاه)

        هعی

        موافقم 4
        مخالفم 1
    2. Mr wrong

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (263 ديدگاه)

      تو نید فور اسپید اندرگراند ماشینِ خفن بازی بود
      اصن یجوری تیون میشد عجیب

      موافقم 10
      مخالفم 3
      1. amir

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3424 ديدگاه)

        اتفاقا اولین ماشینم بود تا آخرای بازی هم میتونستی باهاش مسابقه بدی یادش بخیر
        من یجوری تیون میکردم دست هرچی لیبرتی واک و نوویتکو از پشت میبستم

        موافقم 16
        مخالفم 2
        1. Mr wrong

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (263 ديدگاه)

          دقیقا
          قابلیت تیونی که داشت هیچ کدوم از ماشینا نداشتن
          اون نسخه از نید فور اسپید همه ش ماشین های ژاپنی بود. چنتایی آمریکایی‌ هم بود اگه اشتباه نکنم خبری از سوپر اسپرت ها نبود توش
          ساخته شده بود برا تیون بازا

          موافقم 6
          مخالفم 1
        2. ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (4767 ديدگاه)

          تهش تو آینه پراید ۷۶ من باشی😆

          موافقم 4
          مخالفم 11
    3. هراکلیوس

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (179 ديدگاه)

      این لیست ها نشون میده اروپا یی ها فکر تجمل گرایی در خودرو نیستن برعکس امریکایی ها وعرب ها

      موافقم 6
      مخالفم 15
    4. رحیم

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      سال ۲۰۰۴ در مدت ۶ ماه در اروپا ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو فروخته شده اما در سال ۲۰۲۴ این مقدار به ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار کاهش یافته

      موافقم 7
      مخالفم 1
    5. SS

      ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (791 ديدگاه)

      تنها خودرویی که ایران خودرو تقریبا به موقع و همزمان با بازار های جهانی عرضه کرد و قیمتش هم مناسب بود
      زمانی که تیپ 5 حدود 12 میلیون و تیپ 2 حدود 10 میلیون بود رو به یاد دارم و واقعا کیفیت اون 206 با این شبه 206 هایی که امروز تولید میشه قابل قیاس نیست

  2. Kiarash

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    یادمه پدرم سال ۸۲ الی ۸۳ رفته بود عراق بخاطر پروژه کاری بعد اونجا می گفت یه پژو بود از ۲۰۶ بزرگتر و هیکلی تر که اسمش ۳۰۷ بود می گفت واقعا ماشین جذابی بود و پر قدرت و تمام تاکسی ها هم اوپل بود

    موافقم 20
    مخالفم 2
    1. ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4767 ديدگاه)

      راست می‌گفت تو عربستان هم اون زمان یه ماشین‌هایی داشت از ماشین هایی که الان تو ایران داریم تکنولوژی جدیدتر و طراحی جدیدتری دارن

      موافقم 4
      مخالفم 2
  3. (Ali(chevynova

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (7258 ديدگاه)

    سلیقه بازار اروپا رو که نشون میدن انگار یه مشت پیره زن و پیره مرد دارن فقط اونجا ماشین میخرن
    پژو ، واکسهال ، اوپل…
    برای این جماعت لذت رانندگی و ماشین بالای ۳۰۰ اسب تعریف نشده
    هاچبک ۱/۵ لیتری😂

    موافقم 18
    مخالفم 60
    1. Kiarash

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (147 ديدگاه)

      شما اول برو آمریکا رو مسخره کن که تمام اصالتش زیر سوال داره میره
      بعدشم کل دنیا خودروسازی مدیون مهندسی اروپایی ها هست

      موافقم 43
      مخالفم 12
      1. سوشیانت

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3217 ديدگاه)

        اتفاقا اگر آمریکا نبود الان اروپا باید ۴ تا چرخ و صندلی میساخت و اسمش رو میذاشت ماشین🤣 در ضمن حرف از اصالت میزنید اون وقت از نسل جدید m5 راضی نیستید😂

        موافقم 11
        مخالفم 34
        1. Kiarash

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (147 ديدگاه)

          تو چقدر نمکی هیچی نمیدونید اول برید بخونید بعد بیاین بحث کنید

          موافقم 15
          مخالفم 5
        2. سوشیانت

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3217 ديدگاه)

          به نمکی تو نمیرسم استاد😆

          موافقم 2
          مخالفم 13
      2. (Ali(chevynova

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (7258 ديدگاه)

        والا الان اصالت خودروسازی اروپا سالهاست زیره سواله
        میتونی بگی الان مالک شرکت روور انگلیس کیه؟؟
        یا رنجروور و جگوار و لوتوس مال کدوم شرکته؟
        مکلارن صاحبش کدوم کشوره؟
        سهامدار عمده بنز که جیلیه
        بورگوارد که شده چینی
        ولوو که برا جیلیه چینه
        سهامدار استون مارتین که مشخصه
        تق خودروسازان اروپایی سالهاست درومده ولی خوب طرفدارهاش تو ایران خودشون رو زدن به اون راه که مثلا اتفاقی نیوفتاده

        موافقم 15
        مخالفم 33
        1. Kiarash

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (147 ديدگاه)

          والا آمریکا هم اینجوری هست دیگه فقط اروپا نیست

          موافقم 26
          مخالفم 5
    2. ahmadreza

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هاچبک ۱/۵ لیتری که کوروت zr1 رو شکست داده. 😂

      موافقم 28
      مخالفم 14
      1. (Ali(chevynova

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (7258 ديدگاه)

        احمد رضا
        اره
        البته تو توهماتی که تو داری کوروت از هاچبک شکست خورده ولی در دنیای واقعی کوروت خوب الکی گرونهای اروپایی رو شکست داد، نمونش شکست مک لارن از کوروت نسل ۷ که پدال ۲ هفته پیش مطلبش رو کار کرد و در ارشیو موجوده

        موافقم 13
        مخالفم 25
    3. BMZ

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (127 ديدگاه)

      جای شکرش باقیه که پیش بقیه دستشون واسه پلتفرم دراز نیست و ریبج نمیکنن
      بازار فروششون هم محدود نیست و همه جای دنیا خریدار دارن
      وضعشونم از سال 20 سال قبل روز به روز بهتر شده و برند هایی مثل اوپل، سیتروئن و فیات جاشونو به بی ام و ، مرسدس و آئودی دادن

      موافقم 25
      مخالفم 8
      1. (Ali(chevynova

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (7258 ديدگاه)

        شرکتها بیان پلتفرم ریبج کنن بهتره که سهام بفروشن به چین مثل بنز

        موافقم 12
        مخالفم 28
        1. BMZ

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (127 ديدگاه)

          وای بر جنرال موتورز که با کمک دولت آمریکا زندست
          وای بر کادیلاک که برای ساخت مدل های ct4 ، ct5 ، xt4 ، xt5 ، xt6 و لیریک دست به دامن شرکت سایک چینی شده
          وای بر فورد خود فروخته که تمام محصولاتش یا ریبج چانگانه یا فولکس واگن
          وای بر دوج و جیپ ایتالیایی که زیر دستان استلانتیس در حال جان دادن هستن و از پلتفرم بقیه استفاده میکنن
          وای به آمریکن کارز که بازارشون به آمریکا و چین محدوده

          موافقم 32
          مخالفم 11
        2. سوشیانت

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3217 ديدگاه)

          فقط اونجا که آلفارومئو قراره بر اساس پلتفرم دوج چارجر برقی ساخته بشه🤣 هیتر ها به کجا رسیدن که مونتاژ رو بهونه میکنن و به کادیلاک و لینکلن میگن چینی! پس اگر اینطوری به قول علی بنز هم چینیه

          موافقم 5
          مخالفم 17
    4. فرزند ایران

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (106 ديدگاه)

      اولا که برندهای آمریکایی مثل فورد تو لیست فروش در اروپا بودن.
      ثانیا به خیابونای بیشتر کشور های اروپایی خصوصا داخل شهر نگاه بندازی متوجه میشی چرا ماشین های به نسبت جمع و جور تر سوار میشن و نیاز به پیکاپ های چغر و بد بدن آمریکایی ندارن.

      موافقم 19
      مخالفم 5
      1. سوشیانت

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3217 ديدگاه)

        چون جاده هاشون بدردنخوره پس آمریکایی ها خوب نیستن این هم منطق متعصب ها😁

        موافقم 3
        مخالفم 16
        1. فرزند ایران

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (106 ديدگاه)

          من تعصب هیچ کشور و برندی رو ندارم.
          کشورهای اروپایی خواستن که بافت قدیم شهر هاشون رو تا جایی که می تونن حفظ کنند (به جز چند شهر مثل فرانکفورت که حس اروپایی کمتری میده)
          زمانی که هنوز ماشینی نبود و مردم یا با پای پیاده و یا با اسب و الاغ اینور و اونور می رفتن نیاز به جاده اندازه باند فرودگاه نبوده قاعدتاً.
          البته این قضیه بیشتر درون شهر صدق می کنه ولی گفتم که بدونی

          موافقم 4
          مخالفم 4
        2. اشکان

          ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (38 ديدگاه)

          آلمان تنها کشوریه که وقتی تو هواپیمایی ماشین ها از هواپیما تو جاده سرعتشون بیشتره
          تو اصلا تو جاده های آلمان رانندگی کردی که میگی جاده هاشون اشغاله

          موافقم 8
          مخالفم 3
    5. jalopy

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (160 ديدگاه)

      یه گک امپو معذرت

      موافقم 9
      مخالفم 3
    6. ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4767 ديدگاه)

      شما بیا ایران رو ببین شاسی بلند هم وزن و اندازه لندکروز هست با موتور ۱۵۰۰

      موافقم 9
      مخالفم 1
  4. Kiarash

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    گروه جیلی فکر کنم منظورش ولوو باشه چون جیلی چرخ خودروسازی های اروپایی نیست

    موافقم 13
    مخالفم 9
    1. (Ali(chevynova

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (7258 ديدگاه)

      جیلی چرخ خودروسازی اروپا نیست😁😁
      خبر که داری سال۲۰۰۹ جیلی سهام ولوو رو خرید و در سال ۲۰۱۷ هم ۱۲ درصد سهام بنز رو
      تازه بایک چین هم مقداری از سهام بنز رو در همون سال خرید
      چین کشکریه که صنعت خودروسازی اروپا رو زنده نگه داشته
      خودت رو به خواب نزن ، کمی مطلب بخون و ببین که چین اگه نبود همون بنز سال ۲۰۱۷ به چنان ذلت و خواری میوفتاد که مثل فولکس که دیروز پدال مطلبش رو گذاشت مجبور بشه کارخونه هاش رو تو آلمان تعطیل کنه

      موافقم 8
      مخالفم 26
      1. Kiarash

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (147 ديدگاه)

        شما چی که دوج الان پلتفرم گک آمپول دستشه

        موافقم 18
        مخالفم 5
        1. مایکل شوماخر

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (5 ديدگاه)

          به نفع علی شد 😁

          موافقم 6
          مخالفم 3
      2. Kiarash

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (147 ديدگاه)

        دوج چی که الان پلتفرم گک امپو قرار باشه البته قبلی اشتباه تایپی بود

        موافقم 11
        مخالفم 4
      3. BlackWing

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1259 ديدگاه)

        از ۷۲۰۰ تا کامنتی که علی نوا گذاشته ، ۲۰۰۰ تاش راجع به چرم گاو هلندی بوده ، همین تعداد هم راجع به مالکیت مرسدس بنز توسط جیلی بوده و ۳۲۰۰ تای دیگه راجع به
        کوروت ۴۲۷ و اولدز موبیل ۴۵۴

        فکر کن این آدم کارمند شهرداری باشه و توعه مخاطب لنگ این بشی… بیچاره‌ت میکنه

        موافقم 39
        مخالفم 2
        1. amir

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3424 ديدگاه)

          جدیدا دیگه کامنتاشو نمیخونم حوصله ماشالاهای بی پایانشو ندارم ولش کن بزار ۷هزار دیگه هم تا آخر عمر درازش ماشالا بگه این آدمو نمیشه از توهمش بیرون بکشی بحث کردن با همچنین آدمایی فقط … سربالاس انگار حالا این حاجی بگه ماشالا نگه ماشالا چه فرقی به حال اون کوروت دهه شصتی که حالا یا تو اسقاطیه یا تو مزرعه رها شده یا توی کلکسیونه یه میلیونره چه فرقی داره از داره دنیا یدونه نوا فسیلی داره دهن همرو آسفالت کرده

          موافقم 17
          مخالفم 2
        2. (Ali(chevynova

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (7258 ديدگاه)

          امیر
          تو که حسرت ماشین مورد علاقت رو داری که نباید در مورد ماشین دیگران نظر بدی
          درمورد نوا هم گفتی خوبه بدونی ماشین من ۸ سیلندره و فقط ۹۰ میلیون موتور براش جمع کردم و یه کاربرات کارتر روش بستم که ۴۵۰ دلار پولشه
          میدونی ۴۵۰ دلار چقدر؟ تقریبا حقوق ۵ ماه کار کردنت هست با اضافه کاری

          موافقم 4
          مخالفم 15
      4. اشکان

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (38 ديدگاه)

        ببین اگه بری تاریخ خیلی خیلی وقت پیش رو بخونی به این نتیجه میرسی که اگه آلمانی ها نبودند خودرو هم نبود کارل بنز. خودرو اول از آلمان شروع شد بهترین مهندسی خودرو مربوط به آلمانه، کشور آلمانه که تو خودرو سازی و تکنولوژی در خودرو معروفه اینو دیگه همه می‌دونن همه دنیا

        موافقم 6
        مخالفم 6
  5. hosen

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (275 ديدگاه)

    اوپل چقد پرفروش بوده اون سال ها درحالی که الان اسمش حتی تو لیست هم نیست

    موافقم 21
    مخالفم 1
  6. سامان

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    عقب افتادن رنو از فلوکس واگن نتیجه دنباله روی فرانسه از آمریکا در اعمال تحریم هاست.بازار ایران برا رنو و پژو عالی بوده
    ۵۰۰ هزار افت تیراژ فاجعه ست.

    موافقم 4
    مخالفم 28
    1. Amirsh

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (132 ديدگاه)

      این فروش تو اروپاس ، ایران تو اروپا نیست

      موافقم 29
      مخالفم 1
  7. ناشناس

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (736 ديدگاه)

    چند وقت پیش یک فیلم کوتاه توریستی از خیابان های شهر مادرید پایتخت اسپانیا را دیدم که برای من خیلی تعجب آور بود.شاید بالای 80 درصد تاکسی های شهر مادرید از مدل های جدید تویوتا از جمله نسل جدید تویوتا کرولا و کمری بود و بقیه تاکسی های شهر هم اغلب از مدل های جدید اشکودا بودند.جالب اینجاست که به ندرت برندهای دیگر اروپایی در این فیلم دیده می شدند و اکثر خودروهای در حال تردد شهر مادرید از مدل های تویوتا و اشکودا بودند.البته با دیدن یک فیلم یک ساعته نمی شود درباره همه برندهای یک کشور قضاوت کرد ولی خود همین فیلم کوتاه نشان می دهد که تا چه اندازه تویوتا و اشکودا در بازار اروپا نفوذ کردند.

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. Kiarash

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (147 ديدگاه)

      اشکودا بخاطر فولکس واگن هست بنظرم ولی من که یکی از آشنا ها رفته بود آلمان می گفت بیشتر تاکسی ها که همون اوبر مثل اسنپ هست تویوتا کرولا بود و ماشین های شخصی فولکس واگن، بنز، اشکودا ، پژو زیاد بوده

      موافقم 14
      مخالفم 2
      1. امین

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (622 ديدگاه)

        آشنا تون با دقت ندیده.

  8. علیزاده

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (269 ديدگاه)

    جرمی کلارکسون داشت درمورد پیکان صحبت میکرد و پرسید الان مردم ایران چی سوار میشن به نفر جواب داد پژو. جرمی گفت از اونم بدتره پژو

    موافقم 8
    مخالفم 10
    1. Kiarash

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (147 ديدگاه)

      با اینکه همیشه جرمی کلارکسون و برنامه هاشو دوست داشتم و خواهم داشت ولی متاسفانه گرند تور به پایان رسید و بسیار بهش احترام می زارم ولی بنظرم حرف اشتباهی زده در مورد پژو

      موافقم 11
      مخالفم 14
    2. Amirsh

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (132 ديدگاه)

      کلارکسون ۱۰ ، ۱۵ سال پیش یه چیز راجع به پژو گفته ، حالا یه قرن هم بگذره میگن کلارکسن گفته پژو خوب نیست
      بسه دیگه بابا واقن

      موافقم 9
      مخالفم 7
  9. Ehsan

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (626 ديدگاه)

    چه پیشرفتی کرد گروه هیوندای کیا

    موافقم 19
    مخالفم 6
  10. Genius

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    نتیجه مهم اینه بیست سال پیش ویرانخودرو دوزاری ما هم یه بند انگشت جزو جهان مدرن محسوب میومده بطوری که ۲۰۶ خودروی روز فرانسه بود اومد تو ایران مونتاژ شد ولی حالا بغیر ده تا کمپانی بنجل بنداز درجه دو و سه چین حتی نه درجه یکها مثل جیلی و BYD اونهم بعد تغییر اسم از ترس اینکه بدلیل همکاری با ایران نقره داغ نشن مثل Jac که کردنش kmc تا داستان نشه جواب سلام ایران و ایرانی رو علیک نمیگیرن!!

    موافقم 14
    مخالفم 3
  11. JaMsHiD_R1988

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2348 ديدگاه)

    کامنتای مسخره و مبهم
    من که پژو 206 انتخابمه البته برای بیست سال پیش نه الان

  12. علی جردن

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1879 ديدگاه)

    راز جذابیت ۲۰۶ مدل درب عقب بود حالت خاصی داره

    موافقم 1
    مخالفم 2
  13. Cert

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (142 ديدگاه)

    هاچبک دیگر دوست داشتنی نیستند و خودر های بزرگتر فروش بیشتری دارند

  14. mosafer

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    بیچاره اوپل به چه وضعی افتاده تو بیست سال

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. Hami

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (176 ديدگاه)

      وضعیت اوپل الان بهتر از بیست سال قبله

  15. شایان

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اینکه منبع مقالات خارجی رو ذکر می کنید خیلی خوب و حرفه ایه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست