با مقایسهٔ پرفروشترین خودروهای اروپا در سال ۲۰۰۴ و امسال، متوجه تغییرات بزرگی که طی این بیست سال در بازار خودرو صورت گرفته خواهیم شد.
بازار خودروی جهان طی بیست سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟ طی این دو دهه، صنعت خودروسازی به خاطر تشدید قوانین ایمنی و آلایندگی، دستخوش تغییرات چشمگیری شده که بر تقاضا هم تأثیر گذاشته اما سلایق و خواستههای خریداران نیز تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. یک راه خوب برای بررسی این تغییرات، مقایسهٔ پرفروشترین خودروهای بازار اروپا در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۴ با شش ماه نخست سال جاری است.
هاچبکها، پادشاهان بازار ۲۰ سال پیش
در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۴، نیمی از فروش بازار اروپا به خودروهای کوچک اختصاص داشته است. در آن سالها، کراساوورها هنوز فراگیر نشده بودند و به همین دلیل، اکثر مردم سراغ خودروهای سنتی در سگمنتهای B و C یعنی کلاس پژو ۲۰۶ و فولکسواگن گلف میرفتند. ۱۰ خودروی پرفروش بازار اروپا در آن سال همگی هاچبک بودهاند و پرفروشترین شاسیبلند بازار یعنی تویوتا راوفور در رتبهٔ ۴۲ قرار داشته است. پرفروشترین خودروی اروپا در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۴ هم پژو ۲۰۶ بوده است. امروز اما از ۱۰ خودروی پرفروش اروپا، چهار مدل کراساوور هستند و فولکسواگن تیراک بهعنوان پرفروشترین شاسیبلند، در جایگاه چهارم قرار گرفته است. دراینبین، هاچبکهای کوچک سهم زیادی از بازار اروپا را از دست دادهاند. سهم بازار این خودروها از ۵۰.۴ درصد در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۴ به ۲۹.۷ درصد در نیمهٔ نخست امسال کاهش پیدا کرده است. یکی از دلایل این موضوع، کمتر شدن خودروهای این کلاس با خاتمهٔ تولید مدلهایی مثل فورد فییستا است.
دلیل بعدی کاهش فروش هاچبکهای کوچک، افزایش محبوبیت کراساوورها است. درحالیکه بیست سال پیش طی شش ماه تنها ۴۵۸,۴۰۰ دستگاه شاسیبلند در اروپا به فروش رسید که ۵.۵ درصد از کل بازار را شامل میشد، فروش این خودروها در شش ماه نخست امسال به ۳.۵۸ میلیون دستگاه معادل ۵۲ درصد از کل بازار رسیده است. همچنین در حال حاضر، کراساوورهای کوچکی مثل فولکسواگن تیکراس یا فورد پوما جایگزین هاچبکهای کوچک شدهاند. دیگر قربانیان محبوبیت شاسیبلندها نیز ونها (کاهش سهم بازار از ۱۵.۲ به ۳.۲ درصد)، استیشنها (کاهش سهم از ۱۲.۲ درصد به ۸.۸ درصد)، سدانها (از ۱۰.۵ درصد به ۳.۷ درصد) و خودروهای اسپرت (از ۴.۵ درصد به ۱.۴ درصد) هستند.
پرفروشترین خودروسازان اروپا در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۲۴
یکی دیگر از نکات جالب اینکه برخلاف امروز، بیست سال پیش این فولکسواگن نبود که در صدر پرفروشترین برندهای بازار اروپا قرار داشت بلکه این عنوان در اختیار رنو با فروش بیش از ۸۵۲ هزار دستگاه در نیمهٔ نخست سال ۲۰۰۴ بود. در نیمهٔ اول سال ۲۰۲۴ اما برند آلمانی با فروش ۷۰۶,۷۰۰ دستگاه پیشتاز بازار اروپا است هرچند که فروش کمتری نسبت به ۲۰ سال قبل دارد. همچنین سهم بازار فولکسواگن هم از ۹.۵ درصد در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۴ به ۱۰.۳ درصد در شش ماه نخست امسال افزایش پیدا کرده است.
پرفروشترین برندهای نیمه اول ۲۰۰۴ | فروش | پرفروشترین برندهای نیمه اول ۲۰۲۴ | فروش |
رنو | ۸۵۲,۵۲۳ | فولکسواگن | ۷۰۶,۶۵۶ |
فولکسواگن | ۷۸۵,۳۰۱ | تویوتا | ۴۸۱,۰۴۰ |
اوپل | ۷۴۳,۸۴۷ | بامو | ۳۹۶,۲۰۵ |
فورد | ۷۱۶,۰۳۰ | اشکودا | ۳۷۶,۷۶۸ |
پژو | ۶۵۴,۸۶۹ | رنو | ۳۶۲,۶۶۷ |
سیتروئن | ۵۱۵,۹۴۶ | مرسدس بنز | ۳۵۵,۷۳۶ |
فیات | ۷۶۰,۶۹۴ | آئودی | ۳۴۵,۲۲۸ |
تویوتا | ۴۱۲,۸۲۰ | پژو | ۳۴۵,۰۷۰ |
مرسدس بنز | ۳۷۰,۲۹۹ | داچیا | ۳۰۱,۰۹۰ |
آئودی | ۲۹۰,۵۶۱ | هیوندای | ۲۷۹,۰۹۲ |
پرفروشترین گروههای خودروسازی اروپا در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۲۴
در بین گروههای خودروسازی، گروه فولکسواگن با سهم بازار ۱۸ درصدی که امروز به ۲۶ درصد رسیده، پیشتاز بازار اروپا بوده است و پسازآن پژو-سیتروئن با سهم ۱۴ درصدی قرار دارد که حالا با احتساب دیاس این سهم اکنون به ۸.۶ درصد رسیده است. فروش فورد نیز در اروپا بشدت کاهش پیدا کرده است. سهم بازار این برند آمریکایی در نیمهٔ نخست سال ۲۰۰۴ برابر با ۱۱.۳ درصد بوده که این رقم در شش ماه اول امسال به تنها ۳.۶ درصد رسیده است.
پرفروشترین گروههای نیمه اول ۲۰۰۴ | فروش | پرفروشترین گروههای نیمه اول ۲۰۲۴ | فروش |
گروه فولکسواگن | ۱,۴۹۲,۹۲۸ | گروه فولکسواگن | ۱,۷۵۳,۱۴۹ |
پژو-سیتروئن | ۱,۱۷۰,۸۱۵ | استلانتیس | ۱,۱۴۲,۰۹۰ |
فورد | ۹۳۲,۸۶۳ | رنو | ۶۶۶,۳۱۹ |
جنرال موتورز | ۸۸۸,۳۸۸ | هیوندای-کیا | ۵۵۸,۷۴۷ |
رنو | ۸۷۷,۳۱۱ | تویوتا | ۵۱۷,۴۷۲ |
فیات-کرایسلر | ۶۱۶,۵۸۳ | بامو | ۴۶۵,۹۶۲ |
دایملر-کرایسلر | ۴۸۵,۴۶۸ | مرسدس بنز | ۳۷۱,۳۹۹ |
تویوتا | ۴۳۹,۱۰۷ | فورد | ۲۴۳,۳۲۳ |
بامو | ۳۵۲,۲۷۰ | گروه جیلی | ۲۱۲,۶۷۰ |
هیوندای-کیا | ۲۴۱,۸۹۴ | نیسان | ۱۷۵,۵۲۹ |
پرفروشترین خودروهای اروپا در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۲۴
طی بیست سال گذشته، برند فولکسواگن، سه برند لوکس بامو، مرسدس و آئودی، اشکودا، هیوندای و کیا، داچیا، تسلا و امجی بیشترین سهم بازار را از اروپا کسب کردهاند. رشد این برندها به قیمت کاهش فروش رنو، پژو، فورد، اوپل، سیتروئن و فیات تمام شده است. درحالیکه در سال ۲۰۰۴ پژو ۲۰۶ پرفروشترین خودروی اروپا بود، جانشین آن یعنی ۲۰۸ اکنون پنجمین خودروی پرفروش اروپا محسوب میشود. فولکسواگن گلف اما هم در سال ۲۰۰۴ و هم ۲۰۲۴، در جایگاه دوم قرار دارد. رنو کلیو نیز در سال ۲۰۰۴ رتبهٔ چهام و امسال رتبهٔ سوم را به خود اختصاص داده است اما فورد، فیات و اوپل دیگر در بین ۱۰ خودروی پرفروش اروپا نمایندهای ندارند و خودروهای جدیدی مثل داچیا ساندرو، اشکودا اکتاویا، تسلا مدل Y و تویوتا یاریس کراس جایگزین آنها شدهاند.
پرفروشترین خودروهای نیمه اول ۲۰۰۴ | فروش | پرفروشترین خودروهای نیمه اول ۲۰۲۴ | فروش |
پژو ۲۰۶ | ۲۹۶,۳۵۹ | داچیا ساندرو | ۱۴۴,۶۲۶ |
فولکسواگن گلف | ۲۹۴,۷۳۹ | فولکسواگن گلف | ۱۲۶,۰۶۹ |
پژو ۳۰۷ | ۲۶۵,۴۵۰ | رنو کلیو | ۱۴۴,۲۲۵ |
رنو کلیو | ۲۳۰,۸۷۵ | فولکسواگن تیراک | ۱۱۱,۵۸۸ |
فورد فوکوس | ۲۲۴,۷۲۸ | پژو ۲۰۸ | ۱۰۶,۶۰۱ |
رنو مگان | ۲۲۲,۸۹۱ | سیتروئن C3 | ۱۰۴,۹۷۶ |
اوپل کورسا | ۱۹۹,۴۴۹ | اشکودا اکتاویا | ۱۰۲,۵۸۱ |
فیات پونتو | ۱۸۳,۱۶۳ | تسلا مدل Y | ۱۰۲,۱۶۴ |
اوپل آسترا | ۱۷۵,۹۷۷ | تویوتا یاریس کراس | ۱۰۰,۲۵۰ |
فورد فییستا | ۱۷۵,۲۳۰ | پژو ۲۰۰۸ | ۹۳,۴۴۵ |
Kiarash
۱۵ شهریور ۱۴۰۳۲۰۶ زمان خودش واقعا ماشین بود الان بجای ۲۰۷ که همون ۲۰۶ پلاس در اصل هست باید پژو ۲۰۸ و رنو کلیو و فولکس گلف می بود نه ۲۰۷ با کیفیت آشغالی
ممد ژانگولر
۱۵ شهریور ۱۴۰۳نکته جالب وقتی نگاه میکنی به لیست نشون میده چقدر سلیغه خریدارها عوض شده و هاچبکها و سدانها با فروش کمشون تاثیر زیادی رو سبد فروش داشتن . خود اضافه شدن خودروهای چینی توازونو بهم زده . دیگه دنیا همینه یبار اینوریا میرن بالا یبار اونوریها .
amirkhanzadeh
۱۶ شهریور ۱۴۰۳هعی
Mr wrong
۱۵ شهریور ۱۴۰۳تو نید فور اسپید اندرگراند ماشینِ خفن بازی بود
اصن یجوری تیون میشد عجیب
amir
۱۵ شهریور ۱۴۰۳اتفاقا اولین ماشینم بود تا آخرای بازی هم میتونستی باهاش مسابقه بدی یادش بخیر
من یجوری تیون میکردم دست هرچی لیبرتی واک و نوویتکو از پشت میبستم
Mr wrong
۱۵ شهریور ۱۴۰۳دقیقا
قابلیت تیونی که داشت هیچ کدوم از ماشینا نداشتن
اون نسخه از نید فور اسپید همه ش ماشین های ژاپنی بود. چنتایی آمریکایی هم بود اگه اشتباه نکنم خبری از سوپر اسپرت ها نبود توش
ساخته شده بود برا تیون بازا
۱۵ شهریور ۱۴۰۳تهش تو آینه پراید ۷۶ من باشی😆
هراکلیوس
۱۵ شهریور ۱۴۰۳این لیست ها نشون میده اروپا یی ها فکر تجمل گرایی در خودرو نیستن برعکس امریکایی ها وعرب ها
رحیم
۱۵ شهریور ۱۴۰۳سال ۲۰۰۴ در مدت ۶ ماه در اروپا ۸ میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو فروخته شده اما در سال ۲۰۲۴ این مقدار به ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار کاهش یافته
SS
۱۹ شهریور ۱۴۰۳تنها خودرویی که ایران خودرو تقریبا به موقع و همزمان با بازار های جهانی عرضه کرد و قیمتش هم مناسب بود
زمانی که تیپ 5 حدود 12 میلیون و تیپ 2 حدود 10 میلیون بود رو به یاد دارم و واقعا کیفیت اون 206 با این شبه 206 هایی که امروز تولید میشه قابل قیاس نیست
Kiarash
۱۵ شهریور ۱۴۰۳یادمه پدرم سال ۸۲ الی ۸۳ رفته بود عراق بخاطر پروژه کاری بعد اونجا می گفت یه پژو بود از ۲۰۶ بزرگتر و هیکلی تر که اسمش ۳۰۷ بود می گفت واقعا ماشین جذابی بود و پر قدرت و تمام تاکسی ها هم اوپل بود
۱۵ شهریور ۱۴۰۳راست میگفت تو عربستان هم اون زمان یه ماشینهایی داشت از ماشین هایی که الان تو ایران داریم تکنولوژی جدیدتر و طراحی جدیدتری دارن
(Ali(chevynova
۱۵ شهریور ۱۴۰۳سلیقه بازار اروپا رو که نشون میدن انگار یه مشت پیره زن و پیره مرد دارن فقط اونجا ماشین میخرن
پژو ، واکسهال ، اوپل…
برای این جماعت لذت رانندگی و ماشین بالای ۳۰۰ اسب تعریف نشده
هاچبک ۱/۵ لیتری😂
Kiarash
۱۵ شهریور ۱۴۰۳شما اول برو آمریکا رو مسخره کن که تمام اصالتش زیر سوال داره میره
بعدشم کل دنیا خودروسازی مدیون مهندسی اروپایی ها هست
سوشیانت
۱۵ شهریور ۱۴۰۳اتفاقا اگر آمریکا نبود الان اروپا باید ۴ تا چرخ و صندلی میساخت و اسمش رو میذاشت ماشین🤣 در ضمن حرف از اصالت میزنید اون وقت از نسل جدید m5 راضی نیستید😂
Kiarash
۱۵ شهریور ۱۴۰۳تو چقدر نمکی هیچی نمیدونید اول برید بخونید بعد بیاین بحث کنید
سوشیانت
۱۵ شهریور ۱۴۰۳به نمکی تو نمیرسم استاد😆
(Ali(chevynova
۱۵ شهریور ۱۴۰۳والا الان اصالت خودروسازی اروپا سالهاست زیره سواله
میتونی بگی الان مالک شرکت روور انگلیس کیه؟؟
یا رنجروور و جگوار و لوتوس مال کدوم شرکته؟
مکلارن صاحبش کدوم کشوره؟
سهامدار عمده بنز که جیلیه
بورگوارد که شده چینی
ولوو که برا جیلیه چینه
سهامدار استون مارتین که مشخصه
تق خودروسازان اروپایی سالهاست درومده ولی خوب طرفدارهاش تو ایران خودشون رو زدن به اون راه که مثلا اتفاقی نیوفتاده
Kiarash
۱۵ شهریور ۱۴۰۳والا آمریکا هم اینجوری هست دیگه فقط اروپا نیست
ahmadreza
۱۵ شهریور ۱۴۰۳هاچبک ۱/۵ لیتری که کوروت zr1 رو شکست داده. 😂
(Ali(chevynova
۱۵ شهریور ۱۴۰۳احمد رضا
اره
البته تو توهماتی که تو داری کوروت از هاچبک شکست خورده ولی در دنیای واقعی کوروت خوب الکی گرونهای اروپایی رو شکست داد، نمونش شکست مک لارن از کوروت نسل ۷ که پدال ۲ هفته پیش مطلبش رو کار کرد و در ارشیو موجوده
BMZ
۱۵ شهریور ۱۴۰۳جای شکرش باقیه که پیش بقیه دستشون واسه پلتفرم دراز نیست و ریبج نمیکنن
بازار فروششون هم محدود نیست و همه جای دنیا خریدار دارن
وضعشونم از سال 20 سال قبل روز به روز بهتر شده و برند هایی مثل اوپل، سیتروئن و فیات جاشونو به بی ام و ، مرسدس و آئودی دادن
(Ali(chevynova
۱۵ شهریور ۱۴۰۳شرکتها بیان پلتفرم ریبج کنن بهتره که سهام بفروشن به چین مثل بنز
BMZ
۱۵ شهریور ۱۴۰۳وای بر جنرال موتورز که با کمک دولت آمریکا زندست
وای بر کادیلاک که برای ساخت مدل های ct4 ، ct5 ، xt4 ، xt5 ، xt6 و لیریک دست به دامن شرکت سایک چینی شده
وای بر فورد خود فروخته که تمام محصولاتش یا ریبج چانگانه یا فولکس واگن
وای بر دوج و جیپ ایتالیایی که زیر دستان استلانتیس در حال جان دادن هستن و از پلتفرم بقیه استفاده میکنن
وای به آمریکن کارز که بازارشون به آمریکا و چین محدوده
سوشیانت
۱۵ شهریور ۱۴۰۳فقط اونجا که آلفارومئو قراره بر اساس پلتفرم دوج چارجر برقی ساخته بشه🤣 هیتر ها به کجا رسیدن که مونتاژ رو بهونه میکنن و به کادیلاک و لینکلن میگن چینی! پس اگر اینطوری به قول علی بنز هم چینیه
فرزند ایران
۱۵ شهریور ۱۴۰۳اولا که برندهای آمریکایی مثل فورد تو لیست فروش در اروپا بودن.
ثانیا به خیابونای بیشتر کشور های اروپایی خصوصا داخل شهر نگاه بندازی متوجه میشی چرا ماشین های به نسبت جمع و جور تر سوار میشن و نیاز به پیکاپ های چغر و بد بدن آمریکایی ندارن.
سوشیانت
۱۵ شهریور ۱۴۰۳چون جاده هاشون بدردنخوره پس آمریکایی ها خوب نیستن این هم منطق متعصب ها😁
فرزند ایران
۱۶ شهریور ۱۴۰۳من تعصب هیچ کشور و برندی رو ندارم.
کشورهای اروپایی خواستن که بافت قدیم شهر هاشون رو تا جایی که می تونن حفظ کنند (به جز چند شهر مثل فرانکفورت که حس اروپایی کمتری میده)
زمانی که هنوز ماشینی نبود و مردم یا با پای پیاده و یا با اسب و الاغ اینور و اونور می رفتن نیاز به جاده اندازه باند فرودگاه نبوده قاعدتاً.
البته این قضیه بیشتر درون شهر صدق می کنه ولی گفتم که بدونی
اشکان
۱۶ شهریور ۱۴۰۳آلمان تنها کشوریه که وقتی تو هواپیمایی ماشین ها از هواپیما تو جاده سرعتشون بیشتره
تو اصلا تو جاده های آلمان رانندگی کردی که میگی جاده هاشون اشغاله
jalopy
۱۵ شهریور ۱۴۰۳یه گک امپو معذرت
۱۵ شهریور ۱۴۰۳شما بیا ایران رو ببین شاسی بلند هم وزن و اندازه لندکروز هست با موتور ۱۵۰۰
Kiarash
۱۵ شهریور ۱۴۰۳گروه جیلی فکر کنم منظورش ولوو باشه چون جیلی چرخ خودروسازی های اروپایی نیست
(Ali(chevynova
۱۵ شهریور ۱۴۰۳جیلی چرخ خودروسازی اروپا نیست😁😁
خبر که داری سال۲۰۰۹ جیلی سهام ولوو رو خرید و در سال ۲۰۱۷ هم ۱۲ درصد سهام بنز رو
تازه بایک چین هم مقداری از سهام بنز رو در همون سال خرید
چین کشکریه که صنعت خودروسازی اروپا رو زنده نگه داشته
خودت رو به خواب نزن ، کمی مطلب بخون و ببین که چین اگه نبود همون بنز سال ۲۰۱۷ به چنان ذلت و خواری میوفتاد که مثل فولکس که دیروز پدال مطلبش رو گذاشت مجبور بشه کارخونه هاش رو تو آلمان تعطیل کنه
Kiarash
۱۵ شهریور ۱۴۰۳شما چی که دوج الان پلتفرم گک آمپول دستشه
مایکل شوماخر
۱۵ شهریور ۱۴۰۳به نفع علی شد 😁
Kiarash
۱۵ شهریور ۱۴۰۳دوج چی که الان پلتفرم گک امپو قرار باشه البته قبلی اشتباه تایپی بود
BlackWing
۱۵ شهریور ۱۴۰۳از ۷۲۰۰ تا کامنتی که علی نوا گذاشته ، ۲۰۰۰ تاش راجع به چرم گاو هلندی بوده ، همین تعداد هم راجع به مالکیت مرسدس بنز توسط جیلی بوده و ۳۲۰۰ تای دیگه راجع به
کوروت ۴۲۷ و اولدز موبیل ۴۵۴
فکر کن این آدم کارمند شهرداری باشه و توعه مخاطب لنگ این بشی… بیچارهت میکنه
amir
۱۵ شهریور ۱۴۰۳جدیدا دیگه کامنتاشو نمیخونم حوصله ماشالاهای بی پایانشو ندارم ولش کن بزار ۷هزار دیگه هم تا آخر عمر درازش ماشالا بگه این آدمو نمیشه از توهمش بیرون بکشی بحث کردن با همچنین آدمایی فقط … سربالاس انگار حالا این حاجی بگه ماشالا نگه ماشالا چه فرقی به حال اون کوروت دهه شصتی که حالا یا تو اسقاطیه یا تو مزرعه رها شده یا توی کلکسیونه یه میلیونره چه فرقی داره از داره دنیا یدونه نوا فسیلی داره دهن همرو آسفالت کرده
(Ali(chevynova
۱۵ شهریور ۱۴۰۳امیر
تو که حسرت ماشین مورد علاقت رو داری که نباید در مورد ماشین دیگران نظر بدی
درمورد نوا هم گفتی خوبه بدونی ماشین من ۸ سیلندره و فقط ۹۰ میلیون موتور براش جمع کردم و یه کاربرات کارتر روش بستم که ۴۵۰ دلار پولشه
میدونی ۴۵۰ دلار چقدر؟ تقریبا حقوق ۵ ماه کار کردنت هست با اضافه کاری
اشکان
۱۶ شهریور ۱۴۰۳ببین اگه بری تاریخ خیلی خیلی وقت پیش رو بخونی به این نتیجه میرسی که اگه آلمانی ها نبودند خودرو هم نبود کارل بنز. خودرو اول از آلمان شروع شد بهترین مهندسی خودرو مربوط به آلمانه، کشور آلمانه که تو خودرو سازی و تکنولوژی در خودرو معروفه اینو دیگه همه میدونن همه دنیا
hosen
۱۵ شهریور ۱۴۰۳اوپل چقد پرفروش بوده اون سال ها درحالی که الان اسمش حتی تو لیست هم نیست
سامان
۱۵ شهریور ۱۴۰۳عقب افتادن رنو از فلوکس واگن نتیجه دنباله روی فرانسه از آمریکا در اعمال تحریم هاست.بازار ایران برا رنو و پژو عالی بوده
۵۰۰ هزار افت تیراژ فاجعه ست.
Amirsh
۱۵ شهریور ۱۴۰۳این فروش تو اروپاس ، ایران تو اروپا نیست
ناشناس
۱۵ شهریور ۱۴۰۳چند وقت پیش یک فیلم کوتاه توریستی از خیابان های شهر مادرید پایتخت اسپانیا را دیدم که برای من خیلی تعجب آور بود.شاید بالای 80 درصد تاکسی های شهر مادرید از مدل های جدید تویوتا از جمله نسل جدید تویوتا کرولا و کمری بود و بقیه تاکسی های شهر هم اغلب از مدل های جدید اشکودا بودند.جالب اینجاست که به ندرت برندهای دیگر اروپایی در این فیلم دیده می شدند و اکثر خودروهای در حال تردد شهر مادرید از مدل های تویوتا و اشکودا بودند.البته با دیدن یک فیلم یک ساعته نمی شود درباره همه برندهای یک کشور قضاوت کرد ولی خود همین فیلم کوتاه نشان می دهد که تا چه اندازه تویوتا و اشکودا در بازار اروپا نفوذ کردند.
Kiarash
۱۵ شهریور ۱۴۰۳اشکودا بخاطر فولکس واگن هست بنظرم ولی من که یکی از آشنا ها رفته بود آلمان می گفت بیشتر تاکسی ها که همون اوبر مثل اسنپ هست تویوتا کرولا بود و ماشین های شخصی فولکس واگن، بنز، اشکودا ، پژو زیاد بوده
امین
۱۵ شهریور ۱۴۰۳آشنا تون با دقت ندیده.
علیزاده
۱۵ شهریور ۱۴۰۳جرمی کلارکسون داشت درمورد پیکان صحبت میکرد و پرسید الان مردم ایران چی سوار میشن به نفر جواب داد پژو. جرمی گفت از اونم بدتره پژو
Kiarash
۱۵ شهریور ۱۴۰۳با اینکه همیشه جرمی کلارکسون و برنامه هاشو دوست داشتم و خواهم داشت ولی متاسفانه گرند تور به پایان رسید و بسیار بهش احترام می زارم ولی بنظرم حرف اشتباهی زده در مورد پژو
Amirsh
۱۵ شهریور ۱۴۰۳کلارکسون ۱۰ ، ۱۵ سال پیش یه چیز راجع به پژو گفته ، حالا یه قرن هم بگذره میگن کلارکسن گفته پژو خوب نیست
بسه دیگه بابا واقن
Ehsan
۱۵ شهریور ۱۴۰۳چه پیشرفتی کرد گروه هیوندای کیا
Genius
۱۵ شهریور ۱۴۰۳نتیجه مهم اینه بیست سال پیش ویرانخودرو دوزاری ما هم یه بند انگشت جزو جهان مدرن محسوب میومده بطوری که ۲۰۶ خودروی روز فرانسه بود اومد تو ایران مونتاژ شد ولی حالا بغیر ده تا کمپانی بنجل بنداز درجه دو و سه چین حتی نه درجه یکها مثل جیلی و BYD اونهم بعد تغییر اسم از ترس اینکه بدلیل همکاری با ایران نقره داغ نشن مثل Jac که کردنش kmc تا داستان نشه جواب سلام ایران و ایرانی رو علیک نمیگیرن!!
JaMsHiD_R1988
۱۵ شهریور ۱۴۰۳کامنتای مسخره و مبهم
من که پژو 206 انتخابمه البته برای بیست سال پیش نه الان
علی جردن
۱۵ شهریور ۱۴۰۳راز جذابیت ۲۰۶ مدل درب عقب بود حالت خاصی داره
Cert
۱۵ شهریور ۱۴۰۳هاچبک دیگر دوست داشتنی نیستند و خودر های بزرگتر فروش بیشتری دارند
mosafer
۱۵ شهریور ۱۴۰۳بیچاره اوپل به چه وضعی افتاده تو بیست سال
Hami
۱۶ شهریور ۱۴۰۳وضعیت اوپل الان بهتر از بیست سال قبله
شایان
۱۸ شهریور ۱۴۰۳اینکه منبع مقالات خارجی رو ذکر می کنید خیلی خوب و حرفه ایه