در این مطلب با ۱۰ نمونه از تأثیرگذارترین خودروهای تاریخ آشنا خواهیم شد که به پیشرفت کل صنعت خودروسازی کمک کردند.
جهان ماشین طی حدود یک قرنی که از زمان ظهور اولین وسایل نقلیهٔ موتوری میگذرد، بسیار تکامل پیدا کرده است. در طول این سالها، خودروهای مختلفی به تغییر مسیر صنعت خودروسازی کمک کردهاند و ما را به خودروهایی رساندهاند که امروز میبینیم. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با ۱۰ نمونه از تأثیرگذارترین خودروهای تاریخ آشنا شویم که به پیشرفت کل صنعت خودروسازی کمک کردند.
فورد مدل T سال ۱۹۰۸
اولین خودروی تولید انبوه ارزانقیمت
هرچند مدل T اولین خودروی تولید انبوه جهان محسوب نمیشود ولی این اولین خودرویی بود که از شیوهٔ امروزی تولید انبوه خودرو استفاده کرد و از این طریق، قیمت را بسیار کاهش داد. به لطف خط تولید پیشرفتهٔ فورد که زمان ساخت خودروها را بسیار کاهش میداد، خودروها زودتر به خریداران تحویل داده میشدند. این خودرو در ارزانترین نمونه تنها ۲۵۰ دلار قیمت داشت که معادل ۴,۷۰۰ دلار امروز است یعنی رقمی که هماکنون هیچ خودروی صفرکیلومتری نمیتوان با آن خرید. درنتیجه، مدل T به فروش چشمگیری دست پیدا کرد و زمانی نیمی از خودروهای جهان فورد مدل T بودند.
بوگاتی ویرون سال ۲۰۰۵
اولین هایپرکار
هرچند تا زمان معرفی ویرون در سال ۲۰۰۵ سوپرکارهای زیادی ساخته شده بود ولی مفهوم هایپرکار هنوز مطرح نشده بود. ویرون اما به لطف نیروگاه ۸ لیتری W16 چهار توربوی دیوانهوار خود، این مفهوم را به واقعیت تبدیل کرد. این موتور با تولید ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت، امکان دستیابی ویرون به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم کرد. بدین ترتیب، بخش هایپرکارها رسماً شکل گرفت و به دنبال ویرون، مدلهای دیگری مثل فراری لافراری و مکلارن P1 ساخته شدند.
آئودی کواترو سال ۱۹۸۰
اولین خودروی چهارچرخ محرک تولید انبوه
درحالیکه سامانهٔ چهارچرخ محرک سالها بود که در آفرودرهایی مثل جیپ و لندروور وجود داشت ولی این تکنولوژی در خودروهای سواری دیده نمیشد زیرا خودروسازان معتقد بودند که خودروهای کمارتفاع سواری نمیتوانند قطعات فنی موردنیاز برای سامانهٔ چهارچرخ محرک را در خود جای دهند. بااینحال، آئودی با ساخت کواترو نشان داد که این کار شدنی است. سامانهٔ چهارچرخ محرک در این ماشین کشش را افزایش داد و باعث شد خودرو بتواند از تمام پتانسیل پیشرانهٔ پنج سیلندر خود استفاده کند. همچنین آئودی با سلطه بر مسابقات رالی که صرفاً خودروهای محرک جلو یا محرک عقب در آن حضور داشتند، دنیا را شوکه کرد.
تسلا مدل S سال ۲۰۱۳
اولین خودروی الکتریکی کامل
تا قبل از معرفی تسلا مدل S، هیچکس خودروهای الکتریکی را جدی نمیگرفت زیرا اکثر این خودروها شعاع حرکتی محدودی داشتند که صرفاً برای ترددهای کوتاه شهری مناسب بود. مدل S اما با ارائهٔ شعاع حرکتی حدود ۴۰۰ کیلومتر، همهچیز را تغییر داد. هرچند این خودرو هنوز سرعت شارژ پایینی داشت ولی میتوانست بهصورت روزمره بدون نگرانی از اتمام شارژ مورداستفاده قرار گیرد. بدین ترتیب، خودروهای الکتریکی بعدی بر پایهٔ فونداسیونی که مدل S بنا نهاد شکل گرفتند و امروز شعاع حرکتی برخی آنها حتی از ۸۰۰ کیلومتر هم فراتر رفته است.
فورد موستانگ سال ۱۹۶۴
اولین پونی کار
فورد که متوجه شده بود در بازار آمریکا هیچ خودرویی برای جوانانی که خواهان کمی پرفورمنس با قیمت مقرونبهصرفه هستند وجود ندارد، در سال ۱۹۶۴ موستانگ را با پیشرانههای شش سیلندر خطی و V8 به بازار فرستاد. این فرمول در بازار فوقالعاده موفق عمل کرد و تا پایان همان سال، ۴۱۹ دستگاه موستانگ به فروش رسید. رقبای فورد از این موفقیت کاملاً غافلگیر شدند و سه سال طول کشید تا شورلت کامارو بهعنوان رقیب اصلی موستانگ وارد بازار شود.
بامو M5 سال ۱۹۸۵
اولین سدان اسپرت
بامو هم مثل فورد، دو دهه بعد متوجه شد که در بازار خودروی پرفورمنسی برای استفادههای خانوادگی وجود ندارد و به همین دلیل، با تقویت سری ۵ توسط بخش M و خلق M5، این خلأ را پر کرد. M5 با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی که ۲۹۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد همراه با ارتقاء ترمز و سیستم تعلیق، اولین سدان اسپرت واقعی جهان بود. با موفقیت این ماشین، طولی نکشید که رقبا هم سدانهای اسپرتی تولید کردند ولی M5 اولین مدل در نوع خود محسوب میشود.
پونتیاک GTO سال ۱۹۶۴
آغازگر دوران طلایی ماسل کارها
هرچند پیشازاین، ماسل کارهایی ساخته شده بودند ولی پونتیاک GTO در سال ۱۹۶۴ جرقهای بود که یک انبار باروت را منفجر کرد. GTO به یک پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 نیرومند مجهز شده بود که ۳۲۵ اسب بخار قدرت را به چرخهای عقب منتقل میکرد. علاوه بر این، سیستم تعلیق هم سفتتر شده بود تا خودرو نسبت به پونتیاک لمان که بر اساس آن ساخته شده بود، در پیچها عملکرد بهتری داشته باشد. GTO فروش بالایی را تجربه کرد و به همین دلیل، خیلی زود دیگر خودروسازان آمریکایی هم به این بخش وارد شدند و با جنگ قدرت، دوران طلایی ماسل کارها را رقم زدند.
ولوو PV544 سال ۱۹۵۹
اولین کمربند ایمنی سهنقطهای
ولوو سالها است که به تمرکز روی ایمنی در خودروهایش شهرت دارد و پیشینهٔ این موضوع به PV544 سال ۱۹۵۹ بازمیگردد. ابن اولین خودرویی بود که به کمربندهای ایمنی سهنقطهای مجهز شد که قطعاً مهمترین پیشرفت ایمنی در کل تاریخ خودرو محسوب میشود. این در حالی بود که آن زمان در خودروها بهندرت کمربند ایمنی دیده میشد و سرنشینان در تصادفات از داخل خودرو به بیرون پرتاب میشدند. کمربند ایمنی ولوو اما که سه نقطهٔ اتصال داشت، راننده و سرنشین جلو را در جای خود ثابت نگه میداشت. ولوو حق اختراع این کمربند را بنام خود ثبت نکرد و به دیگر خودروسازان اجازه داد برای افزایش ایمنی محصولاتشان از روی آن کپی کنند.
ساب ۹۹ توربو سال ۱۹۷۸
اولین خودروی توربوشارژ روزمره
امروز توربوشارژر به فناوری بسیار متداولی در خودروها تبدیل شده است و این مهم به لطف ساب ۹۹ توربو محقق شده است زیرا این اولین خودروی توربوشارژ بود که امکان استفادهٔ روزمره داشت. به لطف توربوشارژر، قدرت پیشرانهٔ ۲ لیتری ساب ۹۹ با افزایشی قابلتوجه به ۱۴۵ اسب بخار رسید. پس از عرضهٔ ساب ۹۹ توربو، جهان دیوانهٔ توربوشارژر شد و حتی خودروهای مسابقهای فرمول یک هم در دههٔ ۸۰ از این فناوری برای افزایش قدرت استفاده کردند.
جیپ واگنییر سال ۱۹۶۳
اولین شاسیبلند روزمره
بخش شاسیبلندها توسط جیپ واگنییر پایهگذاری شد. این خودرو تواناییهای آفرود مدلهای معمولی جیپ را با سواری راحت روی جاده ترکیب کرده بود. واگنییر از تمام امکانات و تجهیزات موردنیاز خانوادهها برخوردار بود و پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری شش سیلندر خطی آن نیز عملکرد مناسبی را فراهم میکرد. واگنییر با ۱۴۰ اسب بخار قدرتی که به هر چهارچرخ منتقل میشد، میتوانست بهراحتی از آسفالت خارج شده و راهی مسیرهای بیراهه شود.
Mbslrmc
۲۷ مهر ۱۴۰۳آئودی کواترو شوک بزرگی به رالی وارد کرد. ولی خب لانچیا تونست مچ اونم بخوابونه
همونجوری که کلارکسونم گفت 037 تنها ماشین تک دیفرانسیلی بود که آئودی کواترو رو شکست داد و اخرین ماشین تک دیفرانسیلی که قهرمان رالی شد.
ممد ژانگولر
۲۷ مهر ۱۴۰۳جای هامر برقی هم خالی بود اولین خودروی جهان که بصورت خرچنگی میتونه حرکت کنه و دوربینش ویو زیرشو نشون میده .
Hairy wrinkled saggy balls
۲۷ مهر ۱۴۰۳اون تحول محسوب نمیشه
حداقل تا الان نبوده
همایون
۳۰ مهر ۱۴۰۳فیلم لانچیا رو ببین که طبق گفته سازندگان بر اساس واقعیت ساختنش اونجا میگه که دلیل برتری اون سال لانچیا تماما به ماشین برنمیگشت هرچند لانچیا سبک و سریع بود ولی ائودی هنوز سلطان بود حتی راننده قهرمان لانچیا هم واسه زیرپایی آئودی کواترو سوار میشد
زرنگی و هوش مدیر تیم لانچیا و بدشانسی آئودی باعث شکست اون سالش از لانچیا شد هرچند قبول دارم لانچیا خیلی ناز بود مخصوصا تو نسخه مسابقه کاملا شبیه سوپرکارها بودش
arvin44
۲۷ مهر ۱۴۰۳اینکه مرسدس نبود جای تعجبه همینطور اولین هایپرکار مگه مکلارن F1 نیست؟
amirkhanzadeh
۲۷ مهر ۱۴۰۳دقیقا همه دنیا f1 رو اولین هایپر کار می دونند
و اینکه اگر بحث تاثیر گذاری روی صنعت خودرو بوده باشه
حداقل 10 تا مرسدس باید تو لیست باشه
پست کاملی نبود
آرین
۲۷ مهر ۱۴۰۳پریوس هم میتونه باشه
آغاز گر صنعت هیبرید
محسن
۲۷ مهر ۱۴۰۳چرا پیکان نمیگی؟؟؟؟؟
سید علیرضا
۲۷ مهر ۱۴۰۳فقط اون ویرون سفید 🤍
Kiarash
۲۷ مهر ۱۴۰۳تسلا تر زد
علی منصوری
۲۷ مهر ۱۴۰۳خدایی در مورد توربو شارژر نمیدونستم ساب اولین بوده،جالب بود،
ی چیز جالب دیگه این مقاله اینه ک آینده خودرو اروپایی و آمریکایی ها متحول کردن،.
.
بنظرم پایه های این آینده ژاپنیها مستحکمش کردن بعدا ، آخرشم چینیا این لقمه حاضر و آماده دزدیدن
جرمی کلارکسون
۲۷ مهر ۱۴۰۳ویرون 👑😈
۲۷ مهر ۱۴۰۳سلام داش دلم برات تنگ شده بود👋
Ali
۲۷ مهر ۱۴۰۳سوپرکار: اَبَرخودرو
هایپرکار: بَرینخودرو
Ali.d
۲۷ مهر ۱۴۰۳حداقل 5 تا از 10
نصف لیست آمریکایی هست
مدارک و شواهد و سوابق گویا کار درست بودن ماشین های آمریکایی هست.
حرف ندارین
۲۷ مهر ۱۴۰۳فقط اخری🔥🔥🔥
محمدهادی
۲۷ مهر ۱۴۰۳اولین کمربند سه نقطه!!
😂😂😂😂
أخه این مورد چه اهمیتی داره وسط اولین سوپر سدان،اولین هایپر کار،اولین پونی کار و….
اون ساب ۹۹ چقد قیافه توپی داشته
۲۷ مهر ۱۴۰۳اره واقعا ساب ۹۹ یکم قیافشو تغییر میدادن انگار مال دهه ۲۰۰۰ میشد
پادشاه مکلارن 🏴
۲۷ مهر ۱۴۰۳اولین سوپر اسپرت لامبورگینی میورا
اولین هایپر کار مکلارن F1
محمدهادی
۲۷ مهر ۱۴۰۳آره وجدانا خوب گفتی مگه اولین هایپر کار اف وان نبود با ۳۸۶ کیلومتر سرعت؟!
خداشاهده تو همین پدال دوسه باز به چشم خورده!!
🏆Lamborghini🏆
۲۷ مهر ۱۴۰۳البته اولین هایپر کار لامبورگینی کانتاچ بود
بعد فراری F40 و پورشه
A.R.A.S.H
۲۷ مهر ۱۴۰۳کانتاچ نه کانتاش
یعقوب
۲۷ مهر ۱۴۰۳به نظر من تویوتا پریوس میتونست تو این لیست باشه
لامبورگینی کانتاچ میتونست تو این لیست باشه
درضمن بوگاتی ویرون هاپر کاره ولی مکلارن F1 نیست؟
آرش
۲۷ مهر ۱۴۰۳اولین شاسی بلند روزمره مگه شورلت سابربن نبود ؟
محمد
۲۷ مهر ۱۴۰۳فولکس بیتل کو؟؟!
Yaghoob
۲۷ مهر ۱۴۰۳قبل از بیتل
فورد با مدل t خودرو رو به دسترس عموم رسونده بود
سهیل گل آزاد
۲۷ مهر ۱۴۰۳اولین مجله ماشینی که گرفتم مال سال ۸۴ بود تو یکی از شماره های اون زمان مقاله ای درباره ویرون بود هایپرکاری با قدرت ۱۰۰۱ اسب بخار و شتاب صفر تا صد ۲.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۴۰۷ کیلومتر بر ساعت اون موقع این عدد و رقم ها یه چیز خیلی اعجاب نگیزی بود در جایگاه یه هایپرکار ولی همین الانشم بعد گذشت ۱۹ سال این اعداد و ارقام در جایگاه سوپرکارها خیلی خفنه به عنوان مثال سوپرکار پرچمدار در حال حاضر لامبورگینی یعنی روئلتو به کمک یه پیشرانه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی و سه موتور الکتریکی میتونه ۱۰۰۱ اسب بخار قدرت داشته باشه و شتاب صفر تا صد ۲.۵ ثانیه ای
Engineer
۲۷ مهر ۱۴۰۳ارزشمند ترین تحول کار ولوو بود که کمربند ایمنی رو به نام خودش ثبت نکرد و اجازه کپی داد.
Vahid
۲۷ مهر ۱۴۰۳دوستان جیپ واگنییر هنوزم ارزش خرید داره برای آفرود و خارج شهر ؟ فکر کنم همون چروکی چیف باشه.
Taha Ayoobi
۲۷ مهر ۱۴۰۳فقط مورد هفتمی 🔥🔥🔥
MOPAR
۲۷ مهر ۱۴۰۳جیپ واگنییر اولین شاسی بلند لوکس جهان هم هست و اینکه اولین دو دفرانسیل هم مال جیپه
A.R.A.S.H
۲۷ مهر ۱۴۰۳ماشالله پونتیاک GTO که نسل ماسل کار هارو ایجاد کرد
ماشالله فورد موستانگ که نسل پونی کار هارو ایجاد کرد
ماشالله چیب وانگییر
ماشالله حضرت بوگاتی ویرون💥💥💥
hosen
۲۷ مهر ۱۴۰۳چه رخی داره اون ویرون سفید
JaMsHiD_R1988
۲۷ مهر ۱۴۰۳کواترو سلطان رالی
Mosafer
۲۷ مهر ۱۴۰۳مقاله ناقصی بود
mercedes.benz(Amir)
۲۷ مهر ۱۴۰۳SL300-بیتل-f1-ssk-911
SRT
۲۷ مهر ۱۴۰۳ویرون بزرگ🤍
حسین دهمرد
۲۷ مهر ۱۴۰۳واگنیر اون صندوق دراز بیمصرف سدانهای آمریکایی رو تبدیل به فضای قابل استفاده کرد. با ابعاد منطقی در حد سانتافه
Taha Ayoobi
۲۷ مهر ۱۴۰۳صندوق بی مصرف؟
Peyman
۲۷ مهر ۱۴۰۳پونتیاک چرا منو یاد نیسان گاوی میندازه
دکتر_ماشین باز
۲۷ مهر ۱۴۰۳بخاطر چراغاشه 🤣🤣🤣
امیرمسعود
۲۷ مهر ۱۴۰۳این جیپ واگنییر سابقا تومملکت خودمون دراختیارافسران نیروهوایی بود شاسی بلند بی نظیری بود ازهمه جوانب اون دهه ها توجاده کسی حریفش نمیشد.
Lamberto
۲۷ مهر ۱۴۰۳بدون حضور لانچیا بزرگ و فیات این لیست مفت نمیرزه
Lamberto
۲۷ مهر ۱۴۰۳مازراتی بیتوربو اولین خودروی تولیدی بود که از موتور دو توربوشارژر استفاده کرد. همچنین اولین موتور خودروی تولیدی با سه سوپاپ در هر سیلندر است، اگرچه بعداً به 4 سوپاپ در هر سیلندر ارتقا یافت.