چشم اندازهفته نامه

خودروهایی که در ایمنی انقلاب کردند؛ از ترمز ABS تا رانندگی خودران

در این مطلب، به معرفی خودروهایی خواهیم پرداخت که در ارائهٔ ویژگی‌های ایمنی مختلف پیشگام بودند و به نجات جان انسان‌ها کمک کردند.

امروزه خودروها با بهره‌مندی از ویژگی‌های ایمنی فعال و غیرفعال، بسیار ایمن شده‌اند. خودروهای امروزی می‌توانند حتی زمانی که راننده به مسیر توجه کافی ندارد، به‌طور خودکار ترمز کنند. ویژگی‌های ایمنی غیرفعال نیز در صورت وقوع تصادف، صدمات و تلفات احتمالی را به حداقل می‌رسانند. به‌عنوان‌مثال، کمربند ایمنی به‌تنهایی خطر مرگ‌ومیر در تصادفات را تا ۴۵ درصد کاهش می‌دهد. به خاطر رسیدن به این نقطه، باید از خودروسازان مختلف تشکر کنیم که سخت تلاش کردند تا خودروهای خود را ایمن‌تر کنند. پس بیایید نگاه دقیق‌تری به خودروهایی بیندازیم که پیشگام ارائهٔ ویژگی‌های ایمنی مختلف بودند.

مناطق مچاله شونده: مرسدس بنز W111 / W112 سال ۱۹۵۹

مناطق مچاله شونده (Crumple zones) در تمام خودروهای امروزی وجود دارد و دهه‌ها جزء اصلی طراحی خودرو بوده است. این ویژگی شامل قسمت‌های قابل تغیر شکل در جلو و عقب خودرو می‌شود که هنگام تصادف، ضربه را جذب می‌کنند و مانع از آسیب دیدن قسمت سرنشینان می‌شوند. مناطق مچاله شونده یا جذب ضربه، نیروی وارده به سرنشینان را کاهش می‌دهد و صدمات را به حداقل می‌رساند. اولین کسی که ایدهٔ مناطق مچاله شونده را مطرح کرد، یک مهندس اتریشی بنام «بلا بارنی» بود که برای مرسدس کار می‌کرد. وی این ویژگی را در سال ۱۹۵۳ پیشنهاد کرد و به‌نوعی به مدل پونتون W120 و W121 راه یافت اما اولین خودرویی که از ابتدا با در نظر گرفتن مناطق مچاله شونده طراحی شد، مدل فین‌تیل یا W111/W112 بود. این نوآوری در کنار ویژگی‌های ایمنی دیگری مثل داشبورد روکش‌دار، فین‌تیل را به ایمن‌ترین خودروی زمان خود تبدیل کرده بود.

کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای: ولوو PV544 سال ۱۹۵۹

کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای را باید مهم‌ترین اختراع ایمنی غیرفعال در خودرو دانست که اولین بار در ولوو PV544 ارائه شد. این ایده در دههٔ ۵۰ توسط یکی از مهندسین ولوو بنام «نیلز بوهلین» مطرح شد. البته کمربندهای ایمنی قبل از این هم در خودروها استفاده می‌شدند اما از نوع دونقطه‌ای بودند که هنگام تصادفات سخت چندان کارایی نداشتند. کمربند بوهلین اما راحت بود، به‌سادگی قابل‌استفاده بود و سرنشینان را در هنگام برخورد در صندلی نگه می‌داشت. این نوع کمربند همچنین نیروی ناشی از تصادف را در استخوان‌های قوی‌تر بدن پخش می‌کرد و صدمات را به حداقل می‌رساند. هرچند PV544 اولین خودرویی بود که با این نوع کمربند ارائه شد اما در همان سال ۱۹۵۹، سدان ولوو آمازون هم به کمربند سه‌نقطه‌ای مجهز شد.

ترمز ABS: جنسن FF سال ۱۹۶۶

ترمز ABS بدون شک مهم‌ترین ویژگی ایمنی فعال در خودروهای مدرن محسوب می‌شود. این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها، هنگام ترمزهای سخت، به راننده امکان هدایت خودرو را می‌دهد. اولین خودرویی که به ترمز ABS مجهز شد، جنسن FF بود که شاید خیلی‌ها نامش را نشنیده باشند. این گرند تورر بریتانیایی بسیار جلوتر از زمان خود بود. FF اولین خودروی غیر شاسی‌بلند جهان بود که به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز شد. FF همچنین در ارائهٔ ترمز ABS هم پیشگام بود و زودتر از مرسدس این ویژگی ایمنی را به کار گرفت. ترمز ABS جنسن اما برخلاف نمونه‌های الکترونیکی مدرن امروزی، یک سیستم هیدرولیکی بود شبیه به چیزی که در هوانوردی استفاده می‌شد. این سیستم هرچند کار می‌کرد اما بسیار پیچیده بود و قابلیت اطمینان را کاهش می‌داد. به خاطر همین تکنولوژی‌های پیچیده، متأسفانه جنسن FF فروش پایینی داشت.

ایربگ: الدزمبیل تورنادو سال ۱۹۷۳

ایربگ که توسط مخترعی بنام «آلن برید» در سال ۱۹۶۸ ابداع شد، توجه جنرال موتورز را جلب کرد و ابتدا این ویژگی ایمنی را در سال ۱۹۷۳ در هزار دستگاه شورلت ایمپالا ارائه کرد که فقط برای استفاده‌های دولتی در نظر گرفته شده بودند. مدت کوتاهی بعد اما الدزمبیل تورنادو به‌عنوان اولین خودروی مجهز به ایربگ برای عموم مردم راهی بازار شد. ایربگ خیلی زود در مدل‌های کادیلاک هم ارائه شد. بااین‌حال، استقبال خریداران از ایربگ جنرال موتورز که فقط در سمت راننده ارائه می‌شد ضعیف بود و درنتیجه این شرکت در سال ۱۹۷۷ به عرضهٔ خودروهای مجهز به ایربگ پایان داد. سپس در سال ۱۹۸۱، مرسدس برای اولین بار دو ایربگ راننده و سرنشین را در S کلاس ارائه کرد.

دوربین دید عقب: تویوتا سوآرر سال ۱۹۹۱

هرچند از دوربین دید عقب بیشتر به‌عنوان یک ویژگی رفاهی یاد می‌شود اما این تکنولوژی در کاهش خطر زیر گرفتن کودکان هنگام دنده عقب رفتن بسیار تأثیرگذار است و به همین دلیل، وجود دوربین دید عقب از سال ۲۰۱۸ در تمام خودروهای بازار آمریکای شمالی الزامی شد. اولین خودرویی که به این ویژگی مجهز شد اما تویوتا سوآرر بود که فقط در بازار ژاپن عرضه می‌شد و تا سال ۲۰۰۲ طول کشید تا دوربین دنده عقب با اینفینیتی Q45 در آمریکا ظاهر شود. سوآرر علاوه بر این ویژگی، به سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب، سیستم تعلیق بادی با کنترل الکترونیکی و حتی ناوبری جدید تویوتا هم مجهز شده بود. البته دوربین دنده عقب سال‌ها قبل از سوآرر در کانسپت بیوک سنتوریون ۱۹۵۶ ارائه شده بود و ولوو هم در سال ۱۹۷۲ در خودروی ایمنی آزمایشی خود از آن استفاده کرده بود.

سیستم کنترل پایداری الکترونیکی: مرسدس بنز S600 کوپه سال ۱۹۹۵

کنترل پایداری یا ESP که تازه در خودروهای بازار کشورمان الزامی شده، با تنظیم گشتاور و اعمال ترمز، خودرو را در هنگام لغزش و لیز خوردن کنترل می‌کند. ESP زاییدهٔ فکر مهندس مرسدس «فرانک ورنر مون» بود اما تصادفاً، شرکت آلمانی بوش هم روی چنین سیستمی کار می‌کرد و درنتیجه، دو شرکت برای توسعهٔ بیشتر ESP باهم توافق کردند. اولین ثمرهٔ این همکاری در مرسدس S600 کوپه سال ۱۹۹۵ ظاهر شد که اولین خودروی تولیدی مجهز به کنترل کشش بود. چند ماه بعد، تویوتا هم مدل کراون مجستا که فقط در ژاپن عرضه می‌شد را به سیستمی مشابه این مجهز کرد. این سیستم با همکاری آیسین توسعه داده شده بود و تویوتا نام VSC را روی آن گذاشت.

کروز کنترل تطبیقی: میتسوبیشی دایامانته سال ۱۹۹۵

خیلی‌ها کروز کنترل تطبیقی را یک ویژگی رفاهی می‌دانند اما این سیستم مزیت‌های ایمنی هم دارد. رانندگی در بزرگراه می‌تواند کسل‌کننده باشد و ممکن است باعث حواس‌پرتی راننده شود. درنتیجه، یک لحظه غفلت می‌تواند عواقب فاجعه‌باری را به دنبال داشته باشد اما کروز کنترل تطبیقی با نظارت بر مسیر پیش رو و تنظیم سرعت خودرو، احتمال تصادف را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اولین خودرویی که به این سیستم مجهز شد، سدان میان سایز میتسوبیشی دایامانته در سال ۱۹۹۵ بود. این سیستم که کنترل فاصله نامیده می‌شد، از سنسورهای لیدار برای نظارت بر مسیر پیش رو و تنظیم سرعت خودرو استفاده می‌کرد. بااین‌حال، سیستم کنترل فاصلهٔ میتسوبیشی در قیاس با کروز کنترل‌های تطبیقی امروزی ابتدایی بود زیرا فقط می‌توانست دریچهٔ گاز را کنترل کند یا دنده را کم کند و هرگز ترمزها را درگیر نمی‌کرد. این سیستم همچنین فقط تا سرعت صد کیلومتر بر ساعت کار می‌کرد و به همین دلیل فقط در ژاپن ارائه شد. بااین‌حال، مدت کوتاهی بعد در سال ۱۹۹۸، کروز کنترل تطبیقی پیشرفته‌تری در مرسدس S کلاس W220 ظاهر شد که تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت کار می‌کرد و ترمزها را هم کنترل می‌کرد.

سیستم جلوگیری از برخورد: ولوو XC60 سال ۲۰۰۸

این سیستم مسیر پیش رو را کنترل می‌کند و ابتدا به راننده هشدار می‌دهد و سپس ترمزها را درگیر می‌کند. اولین سیستم جلوگیری از برخورد در سال ۲۰۰۸ در ولوو XC60 ارائه شد اما این سیستم خیلی ابتدایی بود زیرا فقط در سرعت‌های پایین تا ۴۰ کیلومتر بر ساعت کار می‌کرد. این سیستم که بجای رادار از لیزر در شیشهٔ جلو استفاده می‌کرد، در صورت تشخیص مانع، ابتدا به‌صورت دیداری و شنیداری به راننده هشدار می‌داد و در صورت عدم واکنش، ترمزها را درگیر می‌کرد.

سیستم رانندگی خودکار: مرسدس بنز S کلاس سال ۲۰۱۴

برخلاف تصور، داستان سیستم‌های خودران با تسلا شروع نشد و اولین خودرویی که از این سیستم بهره‌مند شد مرسدس بنز S کلاس بود. این سیستم می‌توانست تا سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، با استفاده از خطوط جاده خودرو را هدایت کند اما راننده باید حداقل یک دست خود را روی فرمان می‌گذاشت. S کلاس با این سیستم می‌توانست خودروی جلویی را دنبال کند، توقف کند و دوباره حرکت را آغاز کند. بدین منظور، سدان پرچم‌دار مرسدس به شش رادار، ۱۲ سنسور اولتراسونیک و پنج دوربین مجهز شده بود که امکان نظارت ۳۶۰ درجه را فراهم می‌کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۱ رای

منبع
SlashGear

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. Reza Rafee

    ۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    Sکلاس w222 هنوزم خیلی خوشگله لامصب

    موافقم 103
    مخالفم 2
    1. amirkhanzadeh

      ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (350 ديدگاه)

      مرسدس بنز خدای خودرو سازی از پیدایش تا آخرالزمان

      موافقم 73
      مخالفم 18
      1. SMS

        ۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (423 ديدگاه)

        اختراعات همیشه دست بنز و کادیلاک بوده

        موافقم 26
        مخالفم 13
      2. Taha Ayoobi

        ۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3558 ديدگاه)

        مرسدس شاه خودرو سازی

        موافقم 26
        مخالفم 5
    2. froG-driVer

      ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (899 ديدگاه)

      حتی از‌ نسل جدیدش خوشگلتر

      موافقم 35
      مخالفم 2
    3. NAVID@@98

      ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (707 ديدگاه)

      بَعضی مدلا هستن که میان فقط مرز های برتری رو جابجا کنن مثل پورشه مرسدس بنز اس کلاس یا فورد رپتور یا اولدزموبیل و … !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
      راستی دوستان من با دیدن سوپر اسپرت ها و مهندسیه برترشون نا خدا گاه تحسینشون میکنم.
      و واقعاً ساخته ایمن ترین ماشین های دنیا با این قیمت مهندسی برتر و قابل تحسینتر هم هست…!
      چون واقعا میبینم👑🥇 خوب خدایی پیشرفته و سطح بالا هر چیز اول بودن اروپا و آمریکا واقعاً چیزیه که هر چیز اول پیشرفته سطح بالا هستن و خوب به منصه ظهور رسوندن چیزی که نشون میده فقط خودشون با خودشون رقابت میکنن🥇👑 !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
      دوستان واسه همین میگم اروپا و آمریکا عشق لایتناهی خدایی چون اول خدا رو تو کاری که انجام میدن درنظر میگیرن و خدا هم کمکشون میکنه این هنر آلمان اروپا و آمریکا است که اول بهترین هنر و بهترین مهندسی به بالا دارند الی ماشاءاللّه همیشه خَیرشو ببینی عشق !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!

      هرچند که اسیا کافیه 😍

      موافقم 15
      مخالفم 9
      1. ...

        ۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (16 ديدگاه)

        الان تو عصری زندگی می کنیم که کل اروپا اقتصادش از چین پایین تره

        موافقم 13
        مخالفم 16
        1. NAVID@@98

          ۸ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (707 ديدگاه)

          نه اِتفاقاً چین روبه افوله چین روبه افوله ولی اونایی که من گفتم برتر و همینطور همونطور اند که گفتم چون علم مهمه البته اقتصاد هم اضافه بشه هم که دستت هم درد نکنه همین خودم انتخابش میکنم پس صبح بهاریمون به شادی عصر مدرن مون هم با صبح بهاری آغاز و عصرش هم به مدرنی خودش ادامه میده یعنی خود ه‍َمون که گفتم!!!😝👾

          موافقم 11
          مخالفم 15
        2. NAVID@@98

          ۸ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (707 ديدگاه)

          در ادامه اینم بگم
          سواد نداشته هم برای هرکسی لازمه
          اقتصاد اروپا رو جمع کنی از چین که خیلی بیشتر میشه برید جمع کنید ببینید، من رفتم جمع کردم اینم درست از آب درومد حرفای اشتباه گویان رو همش من باید درست کنم درستشچ بگم این چه وضعشه آخه آخ اوفففف ایهههه !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
          خوشم میاد بصیرت دارم
          یعنی یه چیزی رو بخوام تا آهرش تا ادامش میرم !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
          اوفففففففف 🔥😂

          آی پدال این که نوشتم اوکیه
          قبلی رو هم اگه میزاری بزار یا بگو یکی دیگه جایگزینش کنم این‌قد معطلمون نکن دیگه
          ممنون

          موافقم 6
          مخالفم 7
        3. NAVID@@98

          ۹ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (707 ديدگاه)

          جایگزین قبلی
          بد الان تو این مطلب یه آشغال بد چینی بد نمیبینی چرا این یعنی چی ؟ این یعنی چین چیه تو اسیا بد که خواسته باسه هم ادامه بده که سرویسش کردن همینم که میبینم ازش با این خرده فروشی های آشغالاش دوزار دوزار گدایی یا دزدی کرده از غرب هر چی میبینیم این اسیا از اوناست البته به گرد پاشونم نمیرسه الانشم مثل تازه به دوران رپیده ها … میاد ولی الانم چین رو به افوله همونطور که گفتم پس بدو💨 !!!!!!

          موافقم 6
          مخالفم 4
      2. Ali

        ۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (73 ديدگاه)

        این چیه من دارم میبینم😂🤣🤣🤣🤣🤣
        برمیداری کامنتا رو کپی میکنی؟🤣🤣

        ((من با دیدنه سوپر اسپرت ها و مهندسیه برترشون ناخداگاه تحسینشون میکنم.
        ولی شاید ساخته ایمن ترین ماشینه دنیا با این قیمت مهندسیه برتر و قابله تحسینتر باشه…!))
        این بخش کامنته من درمورده مزدا cx-30 بود
        اقا کپی رایت نداریم اینجا؟😂😂

        به هر حال ممنون که موجباته خنده و شادیه ما رو فراهم کردی.😂😂

        موافقم 11
        مخالفم 3
        1. NAVID@@98

          ۹ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (707 ديدگاه)

          آفرین دقیقا درست و من میگم !!! 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 😝

          موافقم 4
          مخالفم 5
  2. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (267 ديدگاه)

    دمشون گرم

    موافقم 28
    مخالفم 1
  3. datsun

    ۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3841 ديدگاه)

    کنترل پایداری جای بحث داره چون قبل مرسدس تویوتا و میتسوبیشی سیستم رو به شکل دیگه استفاده کرده بودن بعد بوش به شکل دیگه ساخته و به مرسدس و بی ام و این فناوری رو فروخته به شخصه این فناوری رو متعلق به تویوتا و میتسو میدونم

    موافقم 30
    مخالفم 31
    1. NAVID@@98

      ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (707 ديدگاه)

      خب اشتباه میدونی اینی که میدونی اشتباهه 🙅

      موافقم 20
      مخالفم 21
    2. JaMsHiD_R1988

      ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2324 ديدگاه)

      از اونجایی که مرسدس زود تر معرفی کرد به نام خودش ثبت شده . حالا ژاپنیا چه می‌خوان یک روز بعد از معرفی S کوپه اون سیستم VSC معرفی کنن چه سه سال . هرچقدرم زحمت کشیده باشند ، متاسفانه بازم تکنولوژیش الان به نام آلمانه

      موافقم 31
      مخالفم 11
      1. datsun

        ۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3841 ديدگاه)

        نه دیگه جمشید اون چیزی که من میگم برا تویوتا مربوطه به ۱۹۸۷ و برا میتسو ۱۹۹۰

        موافقم 14
        مخالفم 13
        1. NAVID@@98

          ۸ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (707 ديدگاه)

          نه اون بدرد نمیخوره !!!!!! 🤧

          و اون که شما گفتی اشتباهه 🤦

          و درستش اونیه که ما گفتیم بدو 😝

          موافقم 5
          مخالفم 12
        2. NAVID@@98

          ۸ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (707 ديدگاه)

          مرسدس و بوش هم سالها قبل و قبل تر و اول و زود زود تر دهه ۸۰ ۷۰ و الان ۱۰۰ ۱۱۰ کارکردن روش بهترین و اولش رو هم زدن اختراع کردن بعد یه تعصبی واقعیتو نمیبینه ای ..ز 😂

          موافقم 7
          مخالفم 14
        3. Cert

          ۹ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (141 ديدگاه)

          کنترل پایداری از سال ۲۰۱۶ وارد خودرو ها شد و چیزی که در اینجا گفته شده است درجه پایین بوده است

          موافقم 1
          مخالفم 1
    3. نی نی

      ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (679 ديدگاه)

      14 تا دییسلایک دادی تو ؟ فحش ناموسی نداده
      اینقدر غصه میخورم که …. هه هه هه هه هه هه هه

      موافقم 4
      مخالفم 6
  4. Kiarash

    ۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    ژاپنی و آلمانی و آمریکایی 🙌
    قدرتمند های دنیای خودرو سازی دنیا
    البته ولوو هم نباید دست کم گرفت

    موافقم 34
    مخالفم 5
  5. سوشیانت

    ۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3213 ديدگاه)

    در سال ۱۹۷۴ کادیلاک دویل علاوه بر راننده ایربگ سرنشین جلو هم داشت

    موافقم 10
    مخالفم 22
    1. ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4761 ديدگاه)

      امسال ۲۰۲۴
      ماشین بابام ایربگ نداره ماشین من ایربگ نداره
      دوست عزیز آخه این وضعیت درسته؟

      موافقم 10
      مخالفم 1
  6. 🇰🇷

    ۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (215 ديدگاه)

    ظاهر اون S600 خیلی جالبه . فرم چراغها و جلوپنجره ، بدنه دو رنگ و تناسبات کلی خودرو بسیار جالبه
    نمیدونم چرا لکسوس LS هم شبیه همینه . یکم زیادی شبیهه فقط 🤷‍♂️

    https://cdn.dealeraccelerate.com/ag/1/2723/226444/1920×1440/1999-lexus-ls400

    موافقم 12
    مخالفم 14
    1. Taha Ayoobi

      ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3558 ديدگاه)

      اصلا شبیه S600 نیست،
      شبیه یه مدل دیگه اس که الان یادم نیست.

      موافقم 13
      مخالفم 1
    2. ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4761 ديدگاه)

      اون زمان ها مرسدس سهام لکسوس رو خریده بود و لکسوس هم سهامدار مرسدس بود
      برای همین تقریبا یه شکل هستن

      موافقم 6
      مخالفم 6
      1. ۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (4761 ديدگاه)

        یه چیزی شانسی از خودم گفتم ولی دو تا لایک خوردم
        ایول به این پیش بینی

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. 🇰🇷

          ۹ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (215 ديدگاه)

          این خودش ثابت میکنه لایک و دیس لایکا چقد الکیه :)
          لکسوس سهامدار بنز باشه و بنز هم سهامدار لکسوس😂

          موافقم 13
          مخالفم 2
  7. علیرضا

    ۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (234 ديدگاه)

    این لیست میتونه خیلی طولانی باشه چند قلم نوشته نشده که من بگم ، اولین خودرو دارای سیستم چرخ های دیسکی همراه با فرمان هیدرولیک و سیستم afs سیتروئن ds سال ۱۹۵۰ اولین خودرو دارای تایر پژو تیپ یک سال ۱۸۹۰ اولین خودرو با قابلیت رانندگی روی سه چرخ سیتروئن ترکشن اوانت سال ۱۹۳۴ اولین خودرو دارای راهنمای سمت جانبی سیتروئن ۲cv سال ۱۹۴۸ اولین خودرو تولید انبوه دارای ایربگ پرده ای پژو ۳۰۷ سال ۲۰۰۲ با ۵ ستاره ایمنی اولین خودرو دنیا با ۵ ستاره ایمنی هم رنو اسپاس سال ۱۹۹۸ که توسط یورو انکپ تست شد

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. نی نی

      ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (679 ديدگاه)

      آقا علیرضا آلمان از چه سالی لاستیک رو استفاده و از پژو تقلید کرد؟

      موافقم 8
      مخالفم 3
      1. علیرضا

        ۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (234 ديدگاه)

        سلام بر شما دقیق نمیدونم اما اولین شرکت تایر سازی جهان شرکت دانلوپ امریکای که محصولات لاستیکی مثل شلنگ و توپ هم تولید می کرد ، تا جای که اطلاع دارم اولین شرکت که تایر برای محصولاتش استفاده کرد پژو و تایر سازی میشلن بود

    2. JaMsHiD_R1988

      ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2324 ديدگاه)

      جالبه بازم بعضیا معتقدن کره از فرانسه هم جلو تره😂

      1. Galant.VR4(JDM)

        ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (775 ديدگاه)

        الان آره ولی تا ۲۰ سال پیش پشم فرانسه هم نبودن مخصوصا رنو که بهترین فرانسه هست

        موافقم 1
        مخالفم 1
    3. Taha Ayoobi

      ۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3558 ديدگاه)

      علیرضا،

      کرایسلر کراون ایمپریال سال 1948 ترمز دیسکی رو تو هر دو محور ارائه می‌کرد و تاکر توی مدل 48 توی سال 1948 afs داشت.

  8. Taha Ayoobi

    ۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3558 ديدگاه)

    مخترع کنترل کشش هم بیوک بود که اولین بار توی ریورا 1976 ارائه شد.

    نحوه کارش هم اینجوری بود که با یه کامپیوتر سرعت چرخ های جلو و عقب رو مقایسه می‌کرد و وقتی که میدید چرخ های عقب سرعتش بیشتر از چرخ های جلو میشه یا هرز گردی میکنه قدرت موتور رو کاهش میداد.

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3558 ديدگاه)

      اصلاح میکنم، توی ریورا 1971 ارائه شد.

  9. Elmiraj

    ۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3178 ديدگاه)

    ((برخلاف تصور، داستان سیستم‌های خودران با تسلا شروع نشد و اولین خودرویی که از این سیستم بهره‌مند شد مرسدس بنز S کلاس بود ))

    جهت اطلاع اتوپایلوت تسلا هم همون سال شروع بکار کرد و شیوه هدایت آن هیچ ربطی به این روش ابتدایی مرسدس نداشت…

    موافقم 8
    مخالفم 20
  10. شاهین

    ۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1175 ديدگاه)

    بنظرم مناطق مچاله شونده مسخره ترین اختراع بود
    بطوری که الان دیگه کلا قسمت جلوی ماشین رو شل و ول میسازن که حتی به عابر پیاده هم صدمه وارد نشه مثل تویوتا های پارسال که سوژه شده بودن! یکی نبود بگه آخه مومن یه ماشین با دو تن وزن و با 60 تا سرعت بزنه به هر آدمی طرف شوت میشه دیگه چه فرقی میکنه از ماشین ضربه بخوره یا از دیوار :)
    توی دورهمی امریکایی ها که دونات میزنن یه موستانگ سال 2000 با یه کامارو 2021 موقع دونات زدن شاخ به شاخ زدن بهم کامارو جلوش کلا نابود شد اما موستانگ فقط سپرش کج شد!!! اونجا باید سرنشین موستانگ قطع نخاع میشد چون نقطه مچال شونده نداشت! خنده داره واقعا
    این اختراع بیشتر به نفع خودروساز و قطعه سازه که بعد یه تصادف کوچیک کلی پول به جیب بزنن

    موافقم 9
    مخالفم 15
    1. Taha Ayoobi

      ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3558 ديدگاه)

      به نظر منم چیز چرت و پرتیه

      توی اون دورهمی هایی که میگی تصادف زیاد میشه، من بعضی هارو دیدم واقعا تاسف میخورم که چرا باید یجوری بسازن که با یه ضربه عادی ماشین مچاله بشه.

      موافقم 10
      مخالفم 8
    2. Amir

      ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (116 ديدگاه)

      پس مناطق مچاله شونده اختراع بیخودیه😂😂😂
      جالبه پس اگر یکی با ماشینی که سپرش آهنی و هیچ گونه پلاستیکی استفاده نشده به شما بزنه آسیبش به اندازه ماشین های امروزیه!!

      موافقم 15
    3. .

      ۱۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (99 ديدگاه)

      فکر کنم تنها شرکتی هم که از این اختراع سود می بره شرکت های فرغون سازی و غار غارک سازیمونه.

  11. Taha Ayoobi

    ۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3558 ديدگاه)

    خیلی فناوری های دیگه هم جا داشت بیاد،

    کادیلاک و شیشه جلو مقاوم دربرابر خورد شدن، کادیلاک و سیستم دید در شب، کرایسلر و ترمز دیسکی، دوزنبرگ و ترمز هیدرولیکی در چهار چرخ، اینفینیتی و دوربین 360 درجه، استودبیکر و دیفرانسیل لغزش محدود، تاکر و چراغ جلوی چرخشی، ولوو و هشدار نقطه کور و…

    موافقم 13
    مخالفم 4
  12. گات

    ۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (286 ديدگاه)

    مناطق مچاله شونده مرسدس که یه چیز مزخرفیه بنظرم اصلا اختراع نیست فقط به نفع خودرو سازیه که ورقه نازک تر استفاده کنه هزینه تولید بیاد پایین
    درضمن کنترل پایداری رو قبل از مرسدس ، تویوتا و میتسوبیشی به شکل دیگه ای استفاده کردن و به مرسدس فروختن که یکی دیگه از بچه های سایت پدال این موضوع رو عرض کرد و خیلی اختراعات دیگه ای هم از ژاپن و امریکا بود که جا داشت اینجا باشه اما نبود
    من خودم به شخصه اول خودرو سازی آمریکا و ژاپن رو ترجیح میدم بعدش آلمان و انگلیس و ایتالیا و فرانسه

    موافقم 7
    مخالفم 10
  13. nima.jdm

    ۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (286 ديدگاه)

    خیلی اختراعات دیگه ای از ژاپن و امریکا بود که جا داشت اینجا باشه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  14. علی

    ۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (759 ديدگاه)

    اس کلاس سال ۲۰۱۴ زیبایی بی انتها عاشق این مدلم

    موافقم 5
    مخالفم 1
  15. محمد

    ۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (167 ديدگاه)

    بنز خودران بهترین مدل بنز و بهترین Sکلاس

    موافقم 1
    مخالفم 1
  16. ali

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (181 ديدگاه)

    با سلام
    سیستم جلوگیری از برخورد که خودش اتوماتیک وار ترمز می کرد توسط مرسدس بنز در سال 2005 عرضه شد w221 .اتفاقا تست این زیبارو توسط جرمی کلارکسون در برنامه تخت گاز صورت گرفت که کلی هم جرمی ذوق زده شده بود و آخرش گفت دیگه به وجود من نیازی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست