برخی خودروها زمانی که به بازار عرضه میشوند، بهقدری محبوب هستند که با هیچ مشکلی در پیدا کردن خریدار مواجه نمیشوند. در رابطه با این خودروها، گذشت ۱۰ یا ۲۰ سال نیز هیچچیز را تغییر نمیدهد. بهعنوانمثال، فراری انزو، پورشه ۹۱۸ و مکلارن P1 را در نظر بگیرید که هنوز هم بسیار خواستنی و گرانقیمت هستند. از سوی دیگر، خودروهایی هم هستند که زمان عرضه بسیار موردتوجه قرار میگیرند اما امروزه میتوان با قیمتهای بسیار پایینی آنها را خرید. این خودروها را هیچکس نمیخواهد زیرا هزینهٔ تعمیر و نگهداری بسیار بالایی دارند مثل جگوار XK کوپه یا مرسدس بنز SL نسل R230. دراینبین، خودروهایی هم هستند که در زمان عرضه به دلایل مختلفی مثل قیمت خیلی گران، مشکلات اقتصادی جهانی و یا ارائهٔ مشخصاتی کمتر از چیزی که سازنده در ابتدا وعده داده بود، فروش خوبی نداشتهاند اما امروزه ارزش بسیار بالایی پیدا کردهاند. در ادامه قصد داریم با تعدادی از این خودروها آشنا شویم.
بامو Z8
Z8 علیرغم حضور در فیلم جیمز باند پیرس برازنان، هرگز انتظارات فروش بامو را برآورده نکرد. این خودرو که بازآوری رترویی از رودستر کلاسیک بامو ۵۰۷ دههٔ ۵۰ محسوب میشد، افسانهای به نظر میرسید و به لطف استفاده از پیشرانهٔ هشت سیلندر ۴۰۰ اسب بخاری M5، در پرفورمنس هم چیزی کم نداشت؛ اما گویا Z8 نمیدانست قرار است یک خودروی اسپرت باشد یا GT و خریداران هم این را نمیدانستند. این خودرو هرچند به یک گیربکس دستی مجهز شده بود تا هیجان رانندگی را فراهم کند اما شخصیتی مشابه یک سدان را ارائه میکرد و بسیار ساکت بود. فروش Z8 در اوایل سال ۲۰۰۰ با قیمتی بیش از ۱۳۴ هزار دلار آغاز شد و تا زمان پایان تولید در سال ۲۰۰۳ تنها ۵,۷۰۳ دستگاه فروخت اما امروزه ارزش زیادی پیدا کرده است و قیمت نمونههای تمیز و کمکار آن به بیش از ۳۵۰ هزار دلار میرسد.
شورلت کوروت سالهای ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۵
تلاش جنرال موتورز برای ساخت یک خودروی اسپرت اروپایی زمانی که در ژوئن سال ۱۹۵۳ به بازار عرضه شد خیلی مورد استقبال قرار نگرفت. البته پیشرانهٔ شش سیلندر کوروتهای اولیه بسیار قویتر از مدلهای اسپرت اروپایی مثل رودسترهای MG بود اما هیچ گیربکس دستی برای آن ارائه نمیشد و با قیمت ۳,۴۹۰ دلار که هماندازهٔ یک کادیلاک کوپه بود، خودروی نسبتاً گرانی بهحساب میآمد. برای کوروت حتی امکان انتخاب رنگ هم وجود نداشت زیرا همهٔ نمونهها با رنگ سفید تولید میشدند. این شرایط تا سال ۱۹۵۶ ادامه داشت یعنی زمانی که کورت با بدنهای شیکتر، پیشرانهٔ V8 و گیربکس دستی به بازار آمد.
بااینحال، کوروت هنوز هم در فروش مغلوب فورد تاندربرد بود. در سال ۱۹۵۶ فورد ۱۵,۶۳۱ دستگاه تاندربرد فروخت درحالیکه فروش کوروت تنها ۳,۴۶۷ دستگاه بود اما این تعداد در سال ۱۹۵۷ تقریباً دو برابر شد. هرچند کوروتهای بعد از مدل ۱۹۵۶ جذابتر هستند اما امروزه کوروتهای اولیه به دلیل کمیابی و اهمیت تاریخی، تقاضا و قیمت بالایی پیدا کردهاند. بهعنوانمثال، هماکنون یک کوروت مدل ۱۹۵۶ با پیشرانهٔ V8 استاندارد ۵۱ هزار دلار قیمت دارد درحالیکه مدل ۱۹۵۳ با وجود استفاده از پیشرانهٔ شش سیلندر، با قیمتی بیش از ۱۶۰ هزار دلار به فروش میرسد.
مکلارن F1
بدون شک مکلارن F1 یک خودروی کلاسیک مدرن است. این خودرو زمان عرضه در سال ۱۹۹۲ پرفورمنس سوپراسپرتها را به سطح جدیدی ارتقاء داد و سالها طول کشید تا رقبا به آن برسند؛ اما هرچند F1 سرعت و شتابی باورنکردنی داشت، زمان عرضهٔ آن درست نبود. عرضهٔ خودرویی با قیمت چندین برابر قیمت یک سوپراسپرت معمولی در میانهٔ رکود اقتصادی جهانی هرگز ایدهٔ خوبی نبود. به همین دلیل، درحالیکه مکلارن قصد داشت ۳۰۰ دستگاه از F1 تولید کند، زمانی که تولید آن در سال ۱۹۹۸ به پایان رسید تنها ۱۰۶ دستگاه ساخته شده بود؛ اما این تعداد اندک که تنها ۶۴ دستگاه آنها جادهای بودند، این روزها ارزش فوقالعاده بالایی پیدا کردهاند. در حال حاضر، یک F1 جادهای با شرایط خوب و کارکرد پایین، نزدیک به ۲۰ میلیون دلار قیمت دارد.
شورلت کامارو ZL1
شورلت ZL1 مدل ۱۹۶۹ فقط به خاطر قوانین مسابقات درگ NHRA تولید شد زیرا طبق قانون این مسابقات، از خودروهای مسابقهای باید تعدادی نمونهٔ جادهای هم تولید میشد. کامارو ZL1 مدل ۱۹۶۹ به اولین پیشرانهٔ V8 تمام آلومینیومی شورلت مجهز شده بود. این یک هیولای ۷ لیتری با قدرت اعلامی ۴۳۰ اسب بخار بود درحالیکه قدرت واقعی آن حدود یکپنجم بیشتر از این رقم بود. این موتور با وجود چنین قدرت عظیمی، بهاندازهٔ یک پیشرانهٔ بلوک کوچک ۵.۴ لیتری با نصف این قدرت وزن داشت. بااینحال، تقریباً هیچکس کامارو ZL1 را نخرید. هرچند برای این خودرو تبلیغات خوبی انجام نگرفت اما دلیل اصلی عدم موفقیت آن در فروش، قیمت وحشتناکش بود. فقط پیشرانهٔ این خودرو بهتنهایی ۴,۱۶۰ دلار قیمت داشت که از قیمت یک کاماروی V8 پایه بیشتر بود.
وقتی یک کامارو SS 396 با پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V8 هم بسیار سریع بود و هم با قیمت ۳ هزار دلاری بسیار ارزانتر بود، کسی برای ZL1 چنین مبلغ گزافی پرداخت نمیکرد. هرچند طبق قوانین مسابقات NHRA باید ۵۰ دستگاه از خودروهای مسابقهای ساخته میشد اما شورلت ۶۹ دستگاه از کامارو ZL1 تولید کرد. البته دلیل این کار استقبال زیاد خریداران نبود بلکه یک تیونر مشهور شورلت بنام «فِرد گیب» ۵۰ دستگاه ZL1 را از شورلت گرفت تا از طریق نمایندگی خود به فروش برساند اما حداقل ۳۰ دستگاه از آنها فروش نرفتند و دوباره به نمایندگیهای شورلت بازگردانده شدند. بااینحال، امروز قیمت کامارو ZL1 بسیار افزایش پیدا کرده است و نمونههای تمیز آن حدود ۶۰۰ هزار دلار قیمت دارند که این رقم برای نمونههای کلکسیونی حتی به بیش از ۱ میلیون دلار هم میرسد.
لکسس LFA
هرچند لکسس LFA سوپرکار فوقالعادهای با پیشرانهٔ V10 منحصربهفرد بود اما چون در طول یکی از بدترین بحرانهای اقتصادی جهان عرضه شد و در بازار با نیسان GT-R بسیار توانمند و ارزانتر مواجه بود، به یک شکست تبدیل شد. البته تمام ۵۰۰ دستگاهی که در ابتدا قرار بود از LFA ساخته شود فروخته شدند اما این کار حدود ۱۰ سال طول کشید. درحالیکه وقتی فراری محصولی را در تعداد محدود ۵۰۰ دستگاهی عرضه میکند تمام آنها سریعاً فروخته میشوند، لکسس فروش LFA را اواخر سال ۲۰۱۰ آغاز کرد و در سال ۲۰۱۹ هنوز هم نمونههای صفرکیلومتر آن در نمایندگیها به چشم میخوردند. بااینحال، درحالیکه این سوپرکار ژاپنی در سال ۲۰۱۱ با قیمت ۳۷۵ هزار دلار به فروش میرسید، امروز خرید یک دستگاه از آن بین ۷۰۰ هزار تا یک میلیون دلار هزینه خواهد داشت.
جگوار XJ220
جگوار در ابتدا وعده داده بود که سوپرکار XJ220 را با پیشرانهٔ V12 و سامانهٔ چهارچرخ محرک تولید خواهد کرد اما خودروی نهایی با یک پیشرانهٔ V6 توربو ارائه شد که نیروی آن فقط به چرخهای عقب منتقل میشد. این تغییرات بهعلاوهٔ افزایش قیمت شدید خودرو و ورود به رکود اقتصادی جهانی باعث شد بسیاری خریداران از سفارش خود منصرف شوند. به همین دلیل، زمانی که تولید XJ220 در سال ۱۹۹۴ به پایان رسید، جگوار تنها ۲۸۱ دستگاه از ۳۵۰ دستگاه برنامهریزیشده را تولید کرده بود و حتی از همین تعداد هم برخی هنوز فروخته نشده بودند. سوپراسپرت جگوار اما امروزه بسیار محبوب شده و قیمت آن به بیش از ۶۵۰ هزار دلار رسیده است.
پلیموث سوپربرد
دوج چارجر دیتونا ۱۹۶۹ و پسرعموی آن پلیموث سوپربرد ۱۹۷۰ به خاطر قوانین مسابقات نسکار به تولید رسیدند. این خودروها تغییراتی آئرودینامیکی را تجربه کرده بودند تا بتوانند به سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کنند. این تغییرات اما ظاهر خودروها را زشت کرده بود و جذابیت نمونههای استاندارد خود را نداشتند. به همین دلیل، سوپربردها تا اواسط دههٔ ۷۰ روی دست نمایندگیها مانده بودند. امروز اما داستان کاملاً تغییر کرده و قیمت این پلیموث در نمونههای تمیز با پیشرانهٔ افسانهای همی به حدود ۳۵۰ هزار دلار رسیده است.
بامو M1
بخش تازه تأسیس M بامو در سال ۱۹۷۲ برنامههایی برای شرکت در مسابقات گروه ۴ و گروه ۵ لمانز با یک خودروی اسپرت موتور وسط داشت اما بامو چنین خودرویی نداشت و حتی از ظرفیت تولید برای ساخت آنهم برخوردار نبود؛ بنابراین، باواریاییها از لامبورگینی خواستند M1 را تولید کند. لامبورگینی اما به دلیل مشکلات مالی نتوانست این پروژه را سریع پیش ببرد و به موعدی که بامو برای تحویل اولین سری از M1 در مارس ۱۹۷۸ به جهت شرکت در لمانز همان سال تعیین کرده بود نرسید. به همین دلیل، بامو قرارداد خود با لامبورگینی را فسخ کرد و برای تولید M1 سراغ شرکت اتاقسازی آلمانی بائر رفت. این شرکت از دههٔ ۳۰ به ساخت نسخههای کانورتیبل از محصولات بامو میپرداخت.
اما بدشانسیهای بامو پایان نداشت زیرا قوانین مسابقات لمانز تغییر کرد و حالا باید ۴۰۰ نمونهٔ جادهای ساخته میشد تا خودرو بتواند در گروه ۵ این مسابقات شرکت کند. درهرصورت، پس از این ماجراها بالاخره M1 به بازار آمد اما نتوانست نظر خریداران را جلب کند. یکی از دلایل این موضوع، قیمت M1 بود که با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی ۲۸۰ اسب بخاری حتی از فراری ۵۱۲ BB با پیشرانهٔ دوازده سیلندر ۳۶۰ اسب بخاری هم بیشتر بود. به همین دلیل، نمایندگیها مجبور شدند M1 را با قیمتی کمتر از رقم اعلامی کارخانه بفروشند و تولید آن در سال ۱۹۸۱ پس از ساخت ۴۵۴ دستگاه خاتمه یافت. بااینحال، هماکنون درحالیکه آن فراری ۵۱۲ سال ۱۹۸۰ در نمونههای تمیز حدود ۲۰۰ هزار دلار قیمت دارد، قیمت M1 به ۴۴۰ هزار دلار رسیده است.
تاکر ۴۸
تاکر ۴۸ که پس از جنگ جهانی دوم در آمریکا پدیدار شد، شبیه چیزی بود که از کتابهای کمیک علمی تخیلی بیرون آمده است. ظاهری الهام گرفته از عصر فضا، سیستم تعلیق کاملاً مستقل، ترمزهای دیسکی، پیشرانهٔ شش سیلندر تخت که از هلیکوپتر بل گرفته شده بود و موارد ایمنی متعلق به آینده مثل داشبورد نرم و چراغ جلوی مرکزی چرخان، همگی از ویژگیهای چشمگیر تاکر بودند؛ اما اوضاع برای تاکر هرگز خوب پیش نرفت و زمانی که خبر رسید کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالاتمتحده در حال تحقیق در مورد این شرکت است، اعتماد سرمایهگذاران و خریداران از بین رفت و تاکر را به ورطهٔ نابودی کشاند. تا قبل از انحلال تاکر، تنها ۵۰ دستگاه از این خودرو ساخته شد. این سدان نوظهور با قیمتی در حدود ۴ هزار دلار به فروش میرسید هم همسطح یک کادیلاک یا لینکلن میان رده بود. در سال ۲۰۲۰ اما برای خریدی یکی از آن ۵۰ تاکر باید بین ۱.۲۵ تا ۱.۸ میلیون دلار پرداخت کنید.
شاهرخ
۲۸ خرداد ۱۴۰۱خیلی عالی
رامینوند
۲۸ خرداد ۱۴۰۱بهترین خودروArcfox GTکه خیلی ها آرزوی داشتش رو دارند و تقریبا از همه این ها هم بهتره.
NAVID۰۰۹۸
۲۹ خرداد ۱۴۰۱لکسوس LFA
یک شاهکار به تمام عیار .
تکرار نشدنی و جاودانه .
اصلاً تا حالا با خودتون فکر کردید که تویوتا از چه مدیریت قدرتمندی بَهره میبره که جتی برای نامگذاری برند لکسوس چقدر فکر و مدریت درست در کار بوده تا لوکس بودن و ارزشمند بودن را القاء کنه که حتی وقتی نامش هم برده میشه سرشار از لذت و اُمید هست در وجود گوینده حتی اگر توان خریدش را نداشته باشه !
کاری که هوندا با آکورا و نیسان با اینفینیتی نتوانست انجام بده و نام این دو برند لوکس حس القایی نداره و شاید یکی از دلایل استقبال کمترش نسبت به لکسوس همین احساس سادگی و متفاوت نبودن با دیگران هست !
کُره این را خوب فهمید و با نامگذاری جنسیس که روزگاری فقط تک خودرو بود ، امروز برند جنسیس را داریم با مدلهای مختلف خودرویی که اسم جنسیس گفتن احساس لوکس القاء میکند هرچند در انبارها خاک میخورند تا بلکه فروش رَوَند😂!
محمد
۲۹ خرداد ۱۴۰۱الان کامنت آقای شاهرخ چه ربطی داشت که کامنتشو ریپلای زدی یه صفحه طومار نوشتی؟ بعدش هم مقاله راجب ماشین های بود که الان قیمتی شدن هوندا و اینفینتی و اینا ربطش چی بود ما نفهمیدیم و طبق معمول هم در نهایت تیکه پرانی به کره ها ….. خوبه همه دوستان میگن بس کن ولی انگار گوش شنوا نداری
Reza Waffen SS
۲۸ خرداد ۱۴۰۱فقط LFA لعنتی با اون صدای محشرش باید جلوی یاماها تعظیم کرد
ایلیا
۲۹ خرداد ۱۴۰۱دلم برای F1 کباب شد😢
Ferrari
۲۸ خرداد ۱۴۰۱اگر اون مکلارن F1 و پلیموث سوپربرد مال من
بود دیگه هیچ وقت ارزوی ماشینی رو نداشتم
Taha Malek
۲۸ خرداد ۱۴۰۱مقاله بسیار جالبی بود
محمد امین
۲۸ خرداد ۱۴۰۱در مورد xj220 باید بگم که اگر این ماشین v12 بود ، بی شک تبدیل به یکی از گرون ترین خودرو های دهه ۸۰ و ۹۰ میشد و قیمتی دو تا سه برابر قیمت فعلی رو داشت….یکی از دلایل سرد شدن خریدار ها همونطور که مقاله توضیح داد این بود که موتور v12 نداشت ، دلیل دیگه این بود که توربو بود
R@m!n
۲۸ خرداد ۱۴۰۱اون کامارو زمان خودش اعجوبه ای بود واقعا.
سرسیلندرهای آلومینیومی و بلوک کاملاً آلومینیومی با آسترهای فولادی داشت. سیستم روانکاری مخزن مرطوب، سیستم احتراق ترانزیستوری و پمپ سوخت مکانیکی داشت که این چیزا تو یه کوپه یا حتی سوپر اسپرت های اون زمان هم کمیاب بود.
چهارصد مترو تو ۱۳ ثانیه میرفت.
JDM lover
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ببخشید اقا رامین میشه بگید عکس پروفایلتون مدلش چیه؟؟
R@m!n
۲۸ خرداد ۱۴۰۱پوستر فیلم گرن تورینو هست. ماشینم فورد گرن تورینو هست.
Philipp
۲۸ خرداد ۱۴۰۱البته فکر کنم علاوه برقیمت
حضور چارجر و ماستنگ هم برضرر کامارو شد
viper2
۲۸ خرداد ۱۴۰۱کامارو خودش پر فروش بود اما این نسخه به دلیل اصلی (شاید دلایل دیگه ای هم بوده) بلوک سیلندر تمام الومینیوم گرون در اومده بود و الان تمام کلکسیونرا دنبالشن چون ازش ۶۹ تا بیشتر ساخته نشده .
وگرنه تیپ ss یا z28 یا ۳۵۰ high performance و …. فروش خوبی رو داشتن .
TML BN
۲۸ خرداد ۱۴۰۱به این ماشین ها واقعا ظلم شده ولی واقعا Z8 و تاکر خیلی زشتن
TML BN
۲۸ خرداد ۱۴۰۱خب بی ام وه همونطور که لانسیا در مورد ۴۰۰ دستگاه تقلب کرد تو هم تلقب میکردی و میرفتی لمانز البته لانسیا داخل رالی تقلب کرد
TML BN
۲۸ خرداد ۱۴۰۱منظورم بی ام وهM1
Yasin
۲۸ خرداد ۱۴۰۱شورولت کوروت چقدر زیباست…
JDM lover
۲۸ خرداد ۱۴۰۱پلیموث سوپربرد ، لکسوس LFA ، مکلارن F1 و کامارو ZL1 برام خیلی جذاب بودن
واقعا لذت بردم پدال ممنونم
راستی اگه میشه یه مقاله هم در مورد خودروهایی که تو زمان فروش گرون بودن ولی الان ارزونن رو هم کار کنید
mahdi-es17
۲۸ خرداد ۱۴۰۱پلیموث سوپربرد
یه دنیا ماشین
یه ماشین دنیام
واقعا عشق به این میگن❤️
رضا باقری
۲۸ خرداد ۱۴۰۱فقط کامارو 💔
meysam
۲۸ خرداد ۱۴۰۱کامارو ZL1
لکسوس LFA 😍😍😍😍
بی ام و M1
مک لارن F1
سهیل
۲۸ خرداد ۱۴۰۱تاکر فوق العادست. موتور هلیکوپتر داره.
کاش یه مقاله جدا براش مینوشتید.
mm-yarlou
۲۸ خرداد ۱۴۰۱کامارو بدن ساز قدیمی
بهنام
۲۸ خرداد ۱۴۰۱اون ال اف ای زرد داره منو دیوونه میکنه
خوش به حال کسی که این جواهرو خریده
در کل لیست جالبی بود .
آدمیزاد
۲۸ خرداد ۱۴۰۱جگوار چقدر جذابه
Hadi
۲۸ خرداد ۱۴۰۱اینا جواهراتی بودن که بعدا ارزش واقعیشون درک شد…👌🏼😍
امیدوارم لکسس دوباره V10 سوپر کار بده بیرون که بعیده…
seßehr
۲۸ خرداد ۱۴۰۱همه خوب بودن بجز لکسس
Philipp
۲۸ خرداد ۱۴۰۱جرمی کلارکسون هم پشت این اکانت نشسته بود انقدر به لکسوس چرت نمیگفت
چون LFA ماشینی بود که نظرشو نسبت به این برند عوض کرد
بعدشم برادر ß صدای “س” میده نه “پ”
الان شما شدی سِسِهر
Porsche 911
۲۸ خرداد ۱۴۰۱اون ß معنی B نمیده بلکه معنی S میده
مهندس
NAVID۰۰۹۸
۲۹ خرداد ۱۴۰۱سلام ترولِ جدید ، سلام 😂
لکسوس بد ، شما خوب باش !
Philipp
۲۸ خرداد ۱۴۰۱میشه به این لیست پروفایل بنده رو هم اضافه کرد
دلایلشم با F1 مشترک و گاها شدید تره
قیمت این ماشین زمان عرضه ۱.۵ میلیون دلار بود حدودا ۲.۵ برابر F1
پرفورمنسشم توی واقعیت به پای F1 میرسید ولی روی کاغذ بشدت ضعیف تره (قدرت تقریبا برابر با حجم بیشتر شتاب کمتر و ۲۰۰کیلوگرم اختلاف جرم)
ولی بنز چون تجربش بیشتر بود تونست با
۱-تبدیل ۵ نسخهای که فروش نرفتند به رودستر
و ۲-آپگرید موتور به نسخه ۷.۳ لیتری با قدرت بیشتر از F1
تمام نسخه های تولیدی و حتی یک پروتوتایپی که سالم بود رو هم بفروشه
Philipp
۲۸ خرداد ۱۴۰۱یه نکتهای توی متن توجهام رو جلب کرد
اونم اشارهای بود که به افت قیمت نسل R230 مرسدس SL شده بود
فکر کنم منظور نسخههای پایه بوده باشه که این اتفاق کاملا طبیعیه سن ۱۰-۲۰ سالگی اوج افت قیمت ماشینه تازه اگر یه ۶سیلندر خسته هم روش سوار باشه
ولی نسخه پرچمدار که میشه SL65 Black Series حتی میتونست توی این لیست قرار بگیره
چون زمان خودش اصلا بهش توجه نشد ولی توی سال گذشته قیمتش ۹۰درصد رشد داشته و به ۴۰۰هزاردلار رسیده
Philipp
۲۸ خرداد ۱۴۰۱برام سوال شد که آدم باید چندتا دکترا داشته باشه تا پلیموث سوپربرد رو زشت بدونه
قاطر فروش
۲۸ خرداد ۱۴۰۱فقط تاکر
پلیموث دیدم یاد مرحومان ساترن مرکوری اولدزمبیل پونتیاک افتادم روحشان شاد
viper2
۲۸ خرداد ۱۴۰۱زنده باد پلیموث
بنده باد پونتیاک
زنده باد مرکوری
زنده باد ادسن
زنده باد الدزموبیل
زنده باد …..
امیدوارم روزی بشه که یک نفر که لایق باشه برند های پونتیاک و پلیموث رو خریداری کنن تا عشق ماشین ها دوباره ماشین های قدرتمند و قلچماق این دو شرکت رو ببینند .
.
پ.ن:الان که دارم اینو مینوسم جلوی روم ، روی دیوار اتاقم عکس پلیموث باراکودا زده شده😎😎😎🇺🇲🇺🇲🇺🇲🇺🇲
Ali-mg
۲۸ خرداد ۱۴۰۱اگه اون LFA مال من بود دیگه ازین دنیا چیزی نمیخواستم
حمید
۲۸ خرداد ۱۴۰۱پراید رو هم به این لیست ااضفه کنید چون اولش که ساخته شد کسی تف هم روش نمینداخت ولی الان داره به قیمت ۲۰۰میلیون به فروش میندازه!
ماکسیمیلیان
۲۹ خرداد ۱۴۰۱برترین خودروهای این فهرست، مکلارن F1، لکسوس LFA و بامو M1 هستند.
شاهکار هنری و مهندسی اینها هستند، بقیه فتوشاپاند.