مسلما خودروهای برقی آینده صنعت خودرو را در دستان خود خواهند گرفت؛ گواه این مسئله نیز افزایش تعداد محصولات بسیار در خودروسازیهای مختلف و قوانین سختگیرانه کشورهای پیشرفته برای قطع تولید خودروهای احتراق داخلی است. از آنجایی که بازار خودروهای برقی بیشازپیش داغ و تازه است، تقریبا تمام خودروسازان کهنهکار روی به تولید این خودروها آوردهاند؛ این روند تا جایی پیش رفته است که بهواسطه این پیشرفت، شاهد حضور نامهایی کاملا جدید نیز در صنعت خودرو هستیم.
ما در ادامه بخش یکم این مقاله: خودروهای اسپرت و سدان،، لیستی از تمام خودروهای شاسیبلند و پیکاپ که هنوز وارد خط تولید نشدهاند اما بهزودی خواهند شد، تهیه کردهایم:
آکورا ADX | ورود از سال ۲۰۲۴ |
امروزه خط تولید هوندا و به طبع آن، آکورا، از عقب ماندن از رقبا رنج میبرد؛ بنابراین این شرکتها وظیفه تغییر و بهبود این روند را بر عهده شاسیبلند آکورا ADX قرار دادهاند. جزئیات برنامه ساخت نسخه برقی این مدل محدود هستند ما میدانیم که شاسیبلند تمام برقی این شرکت برمبنای هوندا پرولوگ ساخته خواهد شد. هوندا در سال ۲۰۲۱ نام ADX را در مجموعه پتنتهای آمریکا به ثبت رساند اما عرضه نهایی این محصول در این کشور در زیر سایه ابهام قرار دارد.
آئودی Q4 e-Tron اسپرتبک | ورود از سال ۲۰۲۲ |
همانگونه که از نامش پیداست، آئودی Q4 e-Tron نسخهای جمعوجور و جذاب از کراساوورهای آئودی به شمار میرود که میان Q3 و Q5 قرار میگیرد. این مدل نیز همانند سایر محصولات آینده گروه فولکسواگن از پلتفرم MEB استفاده خواهد کرد تا نهایتا آن را برای رقابت با خودروهایی چون تسلا مدل Y و ولوو XC40 ریشارژ آماده کند. مدل پایه این خودرو با قدرت ۲۰۱ اسب بخار و یک باتری ۷۷ کلووات ساعتی عرضه خواهد شد که قیمتی برابر ۴۴,۹۹۵ دلار خواهد داشت. آئودی نسخه چهارچرخ محرک این خودرو را با موتور قویتر نیز ارائه خواهد کرد که قیمتی برابر ۵۰,۹۹۵ دلار خواهد داشت. هر دو مدل به شارژ سریع ۱۲۵ واتی مجهز خواهند بود.
بیوک الکترا | ورود محتمل |
جنرالموتورز اخیرا نام الکترا را در مجموعه پتنت آمریکا به ثبت رسانده است. عرضه این شاسیبلند توسط جنرالموتورز و تحت برند بیوک، عملی منطقی به نظر میسد چراکه این شرکت مدلهای مشابهی را با نامهای کادیلاک، جمس، و شورولت نیز ارائه کرده است. باوجود اینکه در اینباره هنوز بیانیه رسمی توسط بیوک منتظر نشده است اما این شرکت از نام الکترا برای شاسیبلند مفهومی اخیر خود استفاده کرد.
شورولت بلیزر برقی | ورود از بهار ۲۰۲۳ |
شورولت اخیرا پیشنمایشی از بلیزر تمام برقی را در دید عموم قرار داد که شباهت چندانی به بلیزر بنزینی نداشت و خوشبختانه از آن هم زیباتر بود. این شرکت قصد دارد تا در تاریخ ۲۷ تیرماه از این شاسیبلند بهطور رسمی پردهبرداری کند. تنها مدل این شاسیبلند که تولیدش هماکنون توسط سازنده تایید شده است، نسخه ss است.
شورولت اِکویناکس برقی | ورود از اواخر ۲۰۲۳ |
شورولت موفق شد تا در سال گذشته بیش از ۱۶۵ هزار دستگاه شاسیبلند اکویناکس را به فروش برساند؛ خودرویی که رقیبی برای مدلهای مشهوری چون هیوندای توسان، هوندا پایلوت، سوبارو فورستر و فورد اسکیپ محسوب میشود. این شرکت امید دارد که با عرضه نسخه برقی این خودرو با قیمتی حدود ۳۰ هزار دلار، بتواند همان اقبال بهدستامده در نسخه بنزینی را کسب کند. هنوز جزئیات فنی این خودرو مشخص نشده است اما انتظار میرود اکویناکس برقی توان پیمایش مسافتی ۴۸۰ کیلومتری را داشته باشد.
کرایسلر ایرفلو | ورود از سال ۲۰۲۵ |
پس از موفقیت بزرگ فورد در عرضه ماستنگ مک E، کرایسلر نیز این بخش از خودروها را هدف قرار داده و میخواهد تا سال ۲۰۲۵، محصولی با توان پیمایش مسافت ۶۴۰ کیلومتر را معرفی کند. مدل Airflow (به معنای جریان باد) هماکنون تنها بهعنوان یک مدل مفهومی شناخته میشود اما کرایسلر نوید تولید آن را به همراه سیستم خودران سطح ۳ داده است. این شرکت که هماکنون تولیدکننده مینیون موفق «پاسیفیک» و سدان ناموفق ۳۰۰ است، قصد دارد تا سال ۲۰۲۸ کاملا برقی شود.
فیسکر پیِر | ورود از سال ۲۰۲۴ |
باوجود اینکه هنوز اطلاعات درستی درباره عضو کوچکتر خانواده شاسیبلندهای فیسکر در دست نیست اما میدانیم که خرید آن از ۲۰۲۴ و با قیمت ۳۰ هزار دلار آغاز خواهد شد و خریداران میتوانند ثبتنام خود را با هزینه ۲۵۰ دلار آغاز کنند. پیِر (Pear) که مخفف عبارت «Personal Electric Automotive Revolution» به معنای انقلاب اتومبیل برقی شخصی است، یک شاسیبلند ۵ سرنشینی دو ردیفه به شمار میرود که در اوهایوی آمریکا تولید خواهد شد.
جنسیس GV60 برقی | ورود از سال ۲۰۲۲ |
جنسیس GV60 را میتوان یک نسخه لوکستر از هویندای آیونیک ۵ و کیا EV6 تصور کرد. این خودرو که ظاهری فریبنده دارد درحقیقت یک هاچبک محسوب میشود و پلتفرم خود را از مدلهای یادشده به عاریه گرفته است. طراحان جنسیس درکنار استفاده از پلتفرم نامآشنای هیوندای، به زرقوبرق دادن به بخش داخلی این خودرو پرداختهاند. GV60 در دو نسخه ۲۲۵ و ۴۲۹ اسب بخاری عرضه خواهد شد که هر دوی آنها دارای شتاب اولیه ۴ ثانیهای هستند.
هوندا پرولوگ | ورود از سال ۲۰۲۴ |
هوندا هماکنون هیچ شاسیبلند تمام برقی را در آمریکا به فروش نمیرساند اما وعده داده که مدل آینده پرولوگ، این روند را تغییر خواهد داد. این کراساوور که نتیجه همکاری این شرکت با جنرالموتورز آمریکا محسوب میشود، بر پایه پلتفرم Ultium battery آمریکاییها ساخته خواهد شد؛ پلتفرمی که در سایر شاسیبلندهای جنرالموتورز چون کادیلاک لیریک، جمس هامر EV و… مورداستفاده قرار گرفته است. نسخه دیگر این خودرو که تحت برند آکورا عرضه خواهد شد، احتمالا با عنوان ADX راه خود را به بازار آمریکا باز خواهد کرد.
شاسیبلندهای جمعوجور هوندا و شورولت | ورود از سال ۲۰۲۷ |
همکاری جنرالموترز و هوندا به مدلهای پرولوگ و ADX ختم نمیشود و این دو مجموعه قصد دارند تا سال ۲۰۲۷، دستهای تازه از شاسیبلندهای جمعوجور را روانه بازار کنند. این خودروها از پلتفرم، باتری و مواد اولیه یکسانی بهره خواهند برد. هدف این کار نیز پاییناوردن هزینه تولید خودروهای برقی و نزدیکتر کردن هزینه نگهدار آنها با خودروهای درونسوز است.
جیپ EV | ورود از سال ۲۰۲۳ |
نخستین شاسیبلند برقی جیپ احتمالا یک کراساوور کوچک در اندازه مدل کنونی کامپس باشد. مجموعه مادر جیپ، استلانتیس، هنوز هیچ اشاره به چزئیات این خودرو نکرده است اما براساس شناختی که از جیپ داریم، میتوانیم حدس بزنیم که این شاسیبلند نیز در نسخههای متفاوت جادهای و آفرود عرضه خواهد شد.
لکسوس RZ | ورود از سال ۲۰۲۲ |
این شاسیبلند که بهعنوان نخستین خودروی تمام برقی لکسوس شناخته میشود، اشتراک بسیاری با برادران خود یعنی تویوتا bZ4X و سوبارو سولترا دارد. RZ از سیستم چهارچرخ محرک سود خواهد جست. موتور محور عقب این خودرو ۲۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت و متاسفانه هنوز اطلاعاتی درباره قدرت نهایی آن دردسترس نیست اما از آنجایی که مدل bZ4X بهطورکلی ۲۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکند، میفهمیم که RZ خودروی بهمراتب قدرتمندتری خواهد بود.
مازراتی گریکاله فولوره | ورود از سال ۲۰۲۳ |
گریکاله نقشی اساسی در روند برقیشدن مزراتی بازی خواهد کرد. این شرکت ایتالیایی تمامی مدلهای برقی خود را با پسوند فولوره (Folgore) به معنای آذرخش روانه بازار خواهد کرد. این شرکت هماکنون از گریکاله فولوره در کنار نسخه بنزینی پردهبرداری کرده است. نسخههای GT، مودنا و تروفئو این شاسیبلند از تابستان به دست خریداران خواهند رسید اما تا سال ۲۰۲۳ خبری از فولوره نیست.
مرسدسبنز EQA | ورود از سال ۲۰۲۲ |
EQA که قرار است بهعنوان کوچکترین شاسیییبلند برقی مرسدسبنز روانه بازار شود، ۱۸۷ اسب بخار قدرت خواهد داشت. این شاسیبلند جمعوجور که با قیمتی ۵۷ هزار دلاری روانه بازار خواهد شد، به سیستم چهارچرخ محرک مجهز خواهد بود و توان پیمایش مسافت ۴۰۰ کیلومتر را خواهد داشت.
مرسدسبنز EQB | ورود از سال ۲۰۲۲ |
EQB درحقیقت همان نسخه برقیشده شاسیبلند نهچندان سابقهدار GLB است که حداقل به ۲۲۱ اسب بخار قدرت و توان پیمایش مسافت ۳۲۰ کیلومتر مجهز خواهد شد. مرسدسبنز این خودرو را با ترکیب سه ردیفه نیز عرضه خواهد کرد اما ساختار و اندازه آن بیشتر مناسب نهایتا ۵ سرنشین است. این خودرو نیز همانند برادر کوجکتر خود از سیستم چهارچرخ محرک سود خواهد برد.
نیسان آریا | ورود از پاییز ۲۰۲۲ |
آریا آخرین خودرو برقی محسوب میشود که نیسان برای ساختنش از پلتفرم مدل لیف استفاده میکند. این خودرو نوید پیمایش مسافت ۴۸۰ کیلومتر و ارائه ۳۸۹ اسب بخار قدرت را میدهد. نیسان درکنار این موارد، قصد دارد تا آریا را به سیستم نیمهخودران «پروپایلوت ۲.۰» مجهز کند. آریا نهایتا با قیمت ۴۷,۱۲۵ دلار به فروش خواهد رسید.
پولاستار ۳ | ورود از سال ۲۰۲۲ |
خودروی برقی دیگر پولاستار، ۳ نام دارد و سازندهاش از آن با عنوان «شاسیبلند برقی عملکردبالا و آیرودینامیک» یاد میکند؛ بنابراین انتظار میرود با خودرویی شبیه بامو X4 یا مرسدسبنز GLC کوپه مواجه شویم. تنها اطلاعات موجود درباره این کراساوور میگوید که پولاستار آن را در دو نسخه تک و دو موتوری عرضه خواهد کرد.
پول استار ۴ | ورود از سال ۲۰۲۳ |
هنوز اطلاعات زیادی درباره پولاستار ۴ در دسترس نیست اما خود سازنده اعلام کرده که مدل ۴ نیز همانند ۳، یک کراساوور کوپه خواهد بود. تنها حدسی که میتوان درباره این خودرو زد، محدوده قیمت ۵۰ هزار دلاری آن است.
پورشه ماکان برقی | ورود از سال ۲۰۲۳ |
پورشه اخیرا اعلام کرد که نسل بعدی کراساوور ماکان برقی خواهد بود. ماکان EV با همکاری آئودی و بر پایه پلتفرم PPE توسعه خواهد یافت. این خودرو از همان فناوری ۸۰۰ ولتی نسل بعدی تایکان سود خواهد برد. این دو خودرو احتمالا در اجزای دیگری چون موتورها و بسته باتری نیز با یکدیگر یکسان باشند. پورشه برنامه دارد تا پیش از پایان سال جاری میلادی تولید ماکان برقی را آغاز کند.
تویوتا bZ4X | ورود از سال ۲۰۲۲ |
تویوتا وعده داده که تا پیش از فرارسیدن سال ۲۰۲۵ میلادی، مجموعهای خودروهای برقی تازه را وارد بازار کند که ۷ دستگاه از آنها با پیشوند bZ عرضه خواهند شد. bZ4X که نامش شبیه پسورد وایفای میماند، آینده برقی تویوتا را بهخوبی به تصویر میکشد. این خودرو درحقیقت نسخه برقیشده کراساوور محبوب RAV4 است و میتواند سرنشینان خود را تا ۴۰۰ کیلومتر همراهی کند. تویوتا bZ4X را به سیستم چهارچرخ محرک مجهز کرده و آن را بر پایه پلتفرم مشترک خود با سوبارو، e-TNGA، توسعه داده است. این پلتفرم به سازندگان اجازه میدهد تا خودروهایشان را در دو نسخه تک و دو موتوری عرضه کنند. قیمت این محصول تویوتا احتمالا نزدیک به ۴۰ هزار دلار خواهد بود.
ولوو XC60 | ورود از سال ۲۰۲۴ |
ولوو اعلام کرده که سومین نسل شاسیبلند XC60 تنها بهصورت یک خودروی برقی عرضه خواهد شد. XC60 نخستین خودروی ولوو خواهد بود که از باتریهای جدید توسعهیافته توسط مجموعه «نورثولت» استفاده میکند. این فناوری حاصل دسترنج مرکز توسعه و تحقیقات مشترک ولوو و نورثولت در سوئد بوده که در سال ۲۰۲۲ عملیاتی شده است. همکاری این دو مجموعه به اینجا ختم نمیشود و آنها قصد دارند تا سال ۲۰۲۶، یک ابرکارخانه (گیگافکتوری) تولید باتری را در اروپا راهاندازی کنند. ولوو قصد دارد تا سال ۲۰۲۵، نیمی از درآمد خود را از راه فروش خودروهای برقی کسب کند و عرضه مدل XC60، نخستین قدم این شرکت در راستای تحقق این هدف است.
AMD
۱۰ تیر ۱۴۰۱یا خدا همه برقی 😂
Amir
۱۶ تیر ۱۴۰۱وحشت ناکه خوبه یه خودرو دیزلی داشته باشی یه برقی که هیچ وقت هیچ مشکلی واست پیش نیاد
mos
۱۰ تیر ۱۴۰۱فکر میکنم مطلبی که ترجمه کردید یکم قدیمی بود چون لکسس RZ بطور کامل رونمایی شده و مشخصاتش دردسترسه.
https://www.rzforums.com/threads/2023-lexus-rz-450e-brochure.59/
ارین صاحب جمعی
۱۰ تیر ۱۴۰۱عالی
زیزیگولو
۱۰ تیر ۱۴۰۱از نظر من وقتی همشون قراره برقی بشن دیگه اسم برند هیچ معنایی نمیتونه داشته باشه
ممد ژانگولر
۱۰ تیر ۱۴۰۱جیپ و آئودی عجب طراحی تی بیستی دارن👌
TML BN
۱۰ تیر ۱۴۰۱خدا رحم کنه یکی هم درون سوز نیست و نصف بیشتر آمریکایی هستن
viper2
۱۰ تیر ۱۴۰۱شرط میبندم امریکا توی خودروسازیش دوباره داره برمیگرده به دوران امپراطوریش . یعنی داره میشه مثل دهه ۶۰ و ۷۰ که هیچکی جرات نداشت روی حرفش حرف بزنه . اینو مطمئنم چون امریکایی ها بیشترین سرمایه گذاری رو روی خودرو های برقی دارن .
البته اینم بگم اگر امریکا خودروسازیش مثل دهه ۸۰ و ۹۰ توی ورشکستگی هم باشه من بازم به طور قطع امریکایی رو انتخاب میکنم .
برای شما مثال بزنم
کاپریس تخم مرغی .
توی ۳۰ سال پیش .
۲ تا ایربگ داشته
صندلی های عقب و جلوش کاملا در هشت جهت مختلف به طور برقی تنظیم میشدن .
برای شست و شوی بهتر شیشه راننده برای ابی که میخواسته بیاد توی اپ پاش شیشه پاک کن ؛ اب گرم کن گذاشته بودن . فرض کن . اینو الان ماشینای روز شاید داشته باشن ولی توی اون زمان داشته . توی اون زمان صندوق عقبش با دکمه روی کلید باز میشده . توی اون زمان ترمز abs داشته . توی اون زمان انژکتوری بوده . و….
هنوزم از اپشن و کیفیت فقط همین کاپریس بگم؟ کادیلاک پیش کش . شما فرض کن . این تازه توی دوران بحرانش بوده توی ورشکستش بوده . با این وجود اپشنش از بنز بیشتر بوده . حالا فرض کنید امریکا دوباره به طور قطع برترین خودروساز بشه .
علییی
۱۱ تیر ۱۴۰۱نمیشه
یه کوچولو اقتصاد بلد باشی میفهمی خوابی که دیدی رو احتمالا چینی ها عملی میکنن…
Phonix
۱۱ تیر ۱۴۰۱دوست عزیز گل قشنگ اقتصاد آمریکا چیزی بیشتر از دو برابر چینه ضمن اینکه الان المان از همه اینا بهتر ماشین می سازه و ماشین سازی بخش کوچیکیش به اقتصاد مرتبطه چرا انقدر کره ای فن و چینی فن هست اینجا😂
شما لطف کن یکی از زمینه هایی مه وین توش از آمریکا بهتره هست رو بگو عزیز
بهزاد
۱۱ تیر ۱۴۰۱وایپر جان ما قصد جسارت یا دشمنی با آمریکن کارز فن ها نداریم اما با توجه به وضعیت امکان چنین چیزی تقریبا وجود نداره.
آمریکاییها به غیر از تسلا و فورد که حضورش بسیار کمرنگ میشه در اروپا نیستند.
وضعیت بازار آفریقا و خاورمیانه هم روشنه که تقریبا رقیبی حساب نمیشن و به صورت محدود وارد میشن.
بازار جنوب شرق آسیا و هند و ژاپن و کره اوضاعش روشنه.
در چین هم برخی برندها به احتمال زیاد سالهای آخر حضورشونه.
تا ۵ سال آینده به صورت گسترده دو بازار آمریکا و کانادا براشون باقی میمونه که کانادا حجم فروش زیادی نداره و در آمریکا باید با شرکت هایی رقابت کنند که از نظر تامین مواد و قطعات دستشون بازتره و میتونن در قیمت تمام شده بهتر عمل کنند.
مثل گوشی موبایل که شرکت هایی مثل سونی و ال جی و htc برای کاهش هزینه از برخی بازارها همینطوری پشت سر هم خارج شدن و آخرش وضعیت حال حاضر.
جالبه در یکی از پست ها دیدم یکی از متخصصین گفته بود با حذف برخی برندها و مدلهای زیان ده و خروج از بازارهای کم فروش شرکت داره قوی تر میشه و …
فکر کنم تنها دو بخش تراک ها و کراس اوور یا شاسی بلندهای بزرگ آمریکایی ها بتونن رقابت کنن که هر دو بخش مختص بازار آمریکاست.
Phonix
۱۱ تیر ۱۴۰۱دوست عزیز همون زمان هم امریکایی ها بیشتر بازار عرضه خودشون رو داشتن نه بازار اروپا و اسیا و آمریکای جنوبی و…
در این زمینه فعلا شرکت های ژاپنی پیش تازن تا ببینیم در اینده چی میشه
امریکا ها هنوز هم ماشینای بزرگ و جادار می سازن چند وقت پیش یه جی ام دیدم تو خیابونا پهن اهواز به زور حا می شد خدا نکنه طرف بخواد باهاش بیاد تهران دوتا لاین اتوبان رو می گیره
pedram7
۱۱ تیر ۱۴۰۱متاسفانه همه برقی 🙂
JDM lover
۱۰ تیر ۱۴۰۱همه برقی هستن که 😐😩
T
۱۰ تیر ۱۴۰۱دوج در سال ۲۰۳۰ یک کراس اور کامپکت فوق کوچک ۹۰ اسب بخاری برای شهر معرفی میکند با حد اکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر
عجب دنیایی شده…
محمد
۱۰ تیر ۱۴۰۱با این سرعت احتمالا تا ۲۰۳۰ ماشین های برقی خیابون های کشورهای پیشرفته رو قبضه میکنن انصافاً همشون هم ماشینای جذابی هستن
Mr Naftalin az roghan abad
۱۰ تیر ۱۴۰۱وای چه جیپه نازه.. از همه باحال تره! °|||||||°
احمدرضا
۱۱ تیر ۱۴۰۱بد یه عده کارشناس میان میگن فیات فقط برای ایتالیایی ها خرج میکنه
2646
۱۱ تیر ۱۴۰۱بهزاد: الان کمری که پایه اش محور جلو هست بر چه اساسی بیاد موتورهای برقی را در محور عقب قرار بده؟!
این سوالت رو با مقایسه Camry Hybrid و Lexus ES300h AWD و Lexus NX300h که هر 3 تاشون از موتور و گیربکس مشابه استفاده می کنند، دیشب در ادامه کامنت ها توضیح دادم. داستان شباهت تکنولوژی Lexus ES300h AWD و Lexus NX300h با BMW I8 و Honda NSX هم توی کامنت هست. داستان مشکل ذاتی لرزش فرمان Toyota Aurion XV40 و Lexus ES350 هم توضیح دادم. اگر تایید شد، می تونی بخونی.
Iman99: در کل وااای چقدر خندیدم تو این پست از عجز فن های ژاپن و ناتوانی و اطلاعات کمشون که حتی نتونستن از حرفای اشتباهی که میزدن هم توجیه کنن واقعا باید برن تو افق محو شن اینها واسه همین میگم بحث نکنید شما به نفع خودتونه واسه همچین روزایی بود.
این جملات آخر شما در پست مطالعه کیفیت اولیه جیدی پاور ۲۰۲۲، پیروزی بزرگ برای بیوک و جنرال موتورز در ادامه بحث من و بهزاد است.
اولا اگر من با بهزاد بحث کردم، شما نهایتا می تونی در قسمت های علمی بحث شرکت کنی و به هیچ عنوان حق توهین در بحث من با دیگران را نداری. اینکه من با کسی دچار جنگ لفظی بشم، فقط به خودم، طرف مقابل و مدیریت مربوط است. پس احترام خودت رو حفظ کن.
دوما یارکشی، تیم آپ و این بچه بازی ها را بگذار کنار. خیلی لطف فرمودی که نظرات من رو تایید کردی اما دفعه بعدی اگر خواستی وسط بحث من با کسی شرکت کنی، کامنتت حاوی مستندات علمی در تایید یا رد حرف های من یا طرف مقابل باشه.
پی نوشت: در اون پست کامنت من تایید نشد، اینجا نوشتم.
محمد رستمی نژاد
۱۱ تیر ۱۴۰۱به به بعد یک سال و خورده ایی اومدی🤘🏻
2646
۱۲ تیر ۱۴۰۱عزیزی …
Mohammad
۱۱ تیر ۱۴۰۱طراحی شورولت اِکویناکس برقی از همشون قشنکتره
Ilia2008
۱۱ تیر ۱۴۰۱شوخی شوخی همه برقی شدن
Ilia2008
۱۱ تیر ۱۴۰۱شوخی شوخی همه برقی شدن
Matin2
۱۱ تیر ۱۴۰۱اینم یک سند درست حسابی برای اینکه ریرا مد روز نیست تازه عقب مونده هم حساب میشه
تمام شرکت های بزرگ دنیا دارن روی خودرو های برقی سرمایه گزاری میکنن اون وقت ما ….
Phonix
۱۱ تیر ۱۴۰۱برقی به درد ایران نمیخوره هزار بار
یک. ایران تو زمستون مجبور میشه مازوت بسوزنه بعد الان بخواد این همه برق از راه فسیلی به دست بیاره خو بیچاره می شیم
دو اینکه فاصله بین شهر های بزرگ ایران خیلی زیاده در نسبت به اروپا و بعد هم مثل آمریکا مراکز رفاهی عظیم وسط راهی نداریم ما باید همون هیبرید بسازیم که البته تو ایران خودرو و سایپا نمی دونن یعنی چی😂
برا ماشین های سنگین هم باید بریم دنبال هیدروژن که اونم باز نمیدونن یعنی چی
Matin2
۱۲ تیر ۱۴۰۱فک کنم قسمت نیست مد روز باشیم😅😅
meysam
۱۱ تیر ۱۴۰۱شورولت اِکویناکس برقی ظاهرا با قیمت خیلی خوبی قراره بیاد و میتونه بازارو خیلی تغییر بده
ارش
۱۲ تیر ۱۴۰۱واقعا این مطالب چه به درد میخوره وقتی توی ایران قرار تیبا با چراغ آبشنال عرضه بشه ایران خودرو 206 دو رنگ اینا بشن واسه ما
جز حسرت چیزی نداره خوبه که ما اول پولش داشته باشیم که بخریم دوم بیاد ایران متاسفانه ما در ایران فقط شدیم حسرت
محمد
۱۲ تیر ۱۴۰۱ایران به خودرو ساز های شخصی هم نیاز داره اگر خودروسازی هایی مثل کرمان و بهمن و آرین بیان سراغ تولید بی شک عالی می شود
اگر بتونیم قطعه سازان هم زیاد کنیم
و سانروف و رینگ وآینه بغل و گرمکن و سردکن صندلی و صندلی و فرمان برقی و گیربکس اتومات هم ایرانی اش رو تولید کنید عالی می شه