درحالیکه خودروها عمدتاً در کلاسهای مشخصی مثل هاچبک، سدان و شاسیبلند ساخته میشوند، برخی مدلها هستند که در هیچکدام از این کلاسها قرار نمیگیرند.
خودروها در کلاسهای مختلفی مثل هاچبک، سدان، شاسیبلند، کوپه و… ساخته میشوند که هرکدام ویژگیهای خاص خود را دارند اما گاهی برخی خودروسازان، ویژگیهای دو یا چند کلاس را در یک خودرو ترکیب میکند و محصولی را به بازار میفرستند که بهطور دقیق نمیتوان آن را در یک کلاس واحد قرار داد. درواقع، اینها خودروهای بیسگمنت یا بیکلاس هستند! در ادامه قصد داریم با تعدادی از مشهورترین نمونههای این خودروها آشنا شویم.
اوپل سیگنام
سیگنام یکی از گیجکنندهترین محصولات اوپل بود. این خودرو که بر اساس وکترا ساخته شده بود، عناصری از یک استیشن، یک هاچبک و یک MVP را ترکیب کرده بود اما در هیچکدام از این کلاسها قرار نمیگرفت. البته اوپل میگفت سیگنام کلاس جدیدی برای خودش ایجاد کرده اما این هم کمکی به بهبود شرایط محصول عجیب برند آلمانی جنرال موتورز نکرد. هرچند سیگنام خودرویی جادار و کاربردی بود اما هرگز موردتوجه قرار نگرفت و جنرال موتورز در سال ۲۰۰۸ پس از یک نسل، بدون معرفی جایگزین مستقیم به تولید آن پایان داد.
شورلت SSR
SSR را میتوان عجیبترین خودروی تاریخ شورلت دانست. این ماشین ترکیبی از یک پیکاپ، یک رودستر و یک کوپه بود که چنین ترکیبی را جهان خودرو هیچوقت به خود ندیده بود. SSR هم با الهام از وانتهای ادونس دیزاین شورلت که بین سالهای ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۵ تولید میشدند طراحی شده و محصول تب طراحیهای رترو بود که در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ شکل گرفت. SSR ابتدا با یک پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 ارائه میشد که پس از دو سال با موتور ۶ لیتری کوروت C6 جایگزین شد که ۳۹۰ اسب بخار قدرت داشت. این ماشین عجیب نه در پرفورمنس خط مستقیم و نه در هندلینگ خوب نبود و به همین دلیل تنها سه سال تولید شد و فقط ۲۰ هزار دستگاه فروخت.
شورلت HHR
یکی دیگر خودروهای عجیبی که شورلت در دههٔ ۲۰۰۰ با طراحی رترو و الهام از گذشته تولید کرد، HHR بود. این خودرو را میتوان ترکیبی از استیشن و مینیون دانست. طراحی HHR هم مثل SSR از گذشته و سابربن ۱۹۴۷ الهام گرفته بود. بااینحال، برخلاف SSR، این استیشن عجیب شورلت خودرویی دیفرانسیل جلو بود که صرفاً با پیشرانههای چهار سیلندر ارائه میشد. HHR در بازار نسبت به برادر پیکاپ رودستر خود عملکرد بسیار بهتری داشت بهگونهای که در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ فروش آن از ۱۰۰ هزار دستگاه فراتر رفت و تا پایان تولید در سال ۲۰۱۱ بیش از نیم میلیون دستگاه فروخت.
رنو آوانتیم
آوانتیم که توسط شرکت فرانسوی ماترا توسعه پیدا کرد و ساخته شد، یکی از عجیبترین خودروهایی بود که رنو در تاریخ خود تولید کرد. آوانتیم هرچند خودرویی دودر بود اما درواقع بر اساس مینیون اسپیس ساخته شده بود و درحالیکه رنو آن را بهعنوان یک خودروی لوکس چهارنفره در نظر گرفته شده بود، بیشتر مثل یک ۲+۲ به نظر میرسید! طراحی کابین این ماشین بهاندازهٔ کیفیت ساختش ضعیف بود و وزن زیاد آن باعث کاهش پرفورمنس و افزایش مصرف سوخت میشد. به همین دلیل، آوانتیم در بازار شکست بدی خورد و پس از دو سال تولید و ساخت تنها ۸,۵۵۷ دستگاه، کنار گذاشته شد.
هوندا آکورد کراستور
زمانی که موج محبوبیت کراساوورها تازه در حال شکلگیری بود، هوندا تصمیم گرفت به پرفروشترین سدان خود یعنی آکورد، حال و هوایی کراساوور مانند ببخشد. بدین منظور، در سال ۲۰۰۹ خودرویی بنام آکورد کراستور بر اساس نسل هشتم سدان آکورد معرفی شد. این خودرو که ترکیبی از هاچبک، استیشن و کراساوور بود، قصد داشت نقش جایگزین آکورد استیشن را در بازار بازی کند. بااینحال، این خودرو اصلاً فروش خوبی نداشت و درحالیکه آکورد در آمریکا سالانه بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه میفروخت، بیشترین فروشی که کراستور تجربه کرد تنها ۲۹ هزار دستگاه بود و به همین دلیل در سال ۲۰۱۵ هوندا بدون معرفی نسل جدید به تولید آن پایان داد.
پژو ۱۰۰۷
پژو در ۱۰۰۷ ایدهٔ هوشمندانهای را به کار گرفته بود. این خودرو ترکیبی از یک هاچبک کوچک با مینیون بود. ۱۰۰۷ روی پلتفرم پژو ۲۰۶ ساخته شده و ابعادی مشابه این هاچبک محبوب داشت اما به درهای کشویی برقی مجهز شده بود که در محیطهای شهری و فضاهای تنگ میتوانستند بسیار کاربردی باشند. بااینحال، ۱۰۰۷ خودرویی سنگین و بسیار گرانتر از ۲۰۶ بود و به همین دلیل، فروش پایینی داشت. ازاینرو، در سال ۲۰۰۹ پس از پنج سال تولید پژو این هاچبک عجیب اما هوشمندانه را کنار گذاشت.
بامو سری ۶ گرن توریسمو
بامو در نسل F10 سری ۵، نسخهای عجیب بنام گرند توریسمو را معرفی کرد. این خودرویی به شکل فستبک پنجدر بود اما نه در کلاس سدان جای میگرفت و نه کراساوورها آن را گردن میگرفتند! بااینحال، بامو که روی این ایده پافشاری میکرد، در سال ۲۰۱۷ سری ۶ گرند توریسمو را بهعنوان جانشین سری ۵ گرند توریسمو معرفی کرد. این خودرو همچنان سبک و سیاق سلف خود را داشت اما حالا بیشتر به یک سدان کوپه نزدیک شده بود. بااینوجود، سری ۶ گرند توریسمو هم فروش خوبی نداشت و بامو امسال به تولید آن پایان داد تا سرانجام از این ایده دست بکشد.
سیتروئن C5 X / پژو ۴۰۸
سیتروئن C5 در ابتدا یک سدان میان سایز بود که در دو نسل تولید شد اما نسل سوم که در سال ۲۰۲۲ با چند سال وقفه و با نام C5 X به بازار آمد، هیچ شباهتی به دو نسل قبلی نداشت. C5 X حالا به خودرویی تبدیل شده که باید آن را ترکیبی از کراساوور، استیشن و سدان دانست. چندی بعد، پژو هم مدل جدیدی بنام ۴۰۸ را معرفی کرد که دقیقاً سبکی مشابه C5 X دارد. حال باید منتظر ماند و دید فرانسویها در کلاسی که هوندا آکورد کراستور ابداع کرد و شکست خورد موفق خواهند شد یا نه.
لامبورگینی لانزادور
جدیدترین خودرویی که در هیچ کلاسی جای نمیگیرد لامبورگینی لانزادور است که چند ماه پیش در فستیوال پبل بیچ رونمایی شد. هرچند این خودرو یک کانسپت است اما پیشنمایش نسخهٔ تولیدی محسوب میشود که قرار است با حداقل تغییرات تولید شود. لانزادور مثل کوپهها خودرویی دودر با سقف شیبدار است درحالیکه مثل کراساوورها از زمین فاصلهٔ زیادی دارد. لامبورگینی اما این ماشین را یک گرند تورر میداند. درهرحال، لانزادور که اولین خودروی تمام الکتریکی لامبورگینی خواهد بود، در سال ۲۰۲۸ تولید خواهد شد.
امیر
۲۴ مهر ۱۴۰۲در آینده خیلی از برند ها محصولاتی با شکل و شمایل لانزادور ( که فکر کنم شاسی بلند gt بهشون بگیم بهتره ) تولید میکنن ! تا الان الکتریکی ها تو یه کلاس و شبیه محصولات درونسوز تولید میشدن اما از حالا به بعد علاوه بر اینکه از نظر فنی با درونسوز ها متفاوت هستند ، از نظر طراحی و کلا کلاس بدنه هم متمایز خواهند شد
amir
۲۴ مهر ۱۴۰۲ولی انصافا لانزادور خفنه
MohammaD
۲۴ مهر ۱۴۰۲عجیبه که چنین جایی حضرت h30 کراس حضور نداره 😂😂
ممدقلی
۲۴ مهر ۱۴۰۲ترکیب هاچ بک با مورچه خواره لامصب
Deadman95
۲۴ مهر ۱۴۰۲ولی قشنگن بیشترشون
مازیار
۲۴ مهر ۱۴۰۲بین همه اینها فقط لامبورگینی هست که خارج از کلاس بودنش برای خریداران هیچ اهمیتی نداره و پیش خرید خواهد شد
عاشق پدال
۲۴ مهر ۱۴۰۲سری ۶ گرند توریسمو. یه مدل ۴ درب سدان هم داشت. یکی از دوستان ۸ سال پیشا تو امریکا این مدلو خریده بود. از قبر عمش پول نیاورده بود. مهندسه.
علی یوسفی
۲۴ مهر ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت بنظرم نیسان جوک و سنگ یانگ رودیوس و حتی بنز R کلاس و نسل اول کادیلاک srx و یه سری خودروهای دیگه هم همین مسئله رو داشتن که نمیشد در یک رده خاص جاشون داد.
ALI.S
۲۶ مهر ۱۴۰۲نیسان جوک واقعاً کراساوور هست.
اما خوب یک کمی قبول دارم که ظاهرش عجیبه، واینکه تنها دلیلی که پدرم راضی شد یک نیسان جوک بخره همین چراغهای کشیده عقب و جلو به اضافه اون چراغهای گنده اون پایین بود😂😂😂😂.
ولی وقتی خودم هم پشت ماشین نشستم بابت پرفورمنس عالی به پدرم حق دادم و همون موقع فهمیدم خرید سانتافه اشتباه بود!!
علی یوسفی
۲۶ مهر ۱۴۰۲کاربر عزیز ali.s منم منظورم طراحی و ابعادش بود درست میفرمایین کراس اوور طبقه بندی میشه ولی خب معمولا کراس اوور ها نزدیکی زیادی از نظر ابعاد و حس قدرت به suv ها دارن در مورد خوب بودنش هم فرمایش شما کاملا درسته منم تعاریف زیادی ازش شنیدم فراموش نکنیم نیسانه و نیسان شرکتی پر افتخار و به تعبیر مجله ماشین نیسان جوک هرکول جیبیه همون لقبی که به نعیم سلیمان اوغلو وزنه بردار افسانه ای داده بودن.
سالار خان فصل
۲۴ مهر ۱۴۰۲تویوتا کراون چطور؟
blackwing
۲۴ مهر ۱۴۰۲آخ آخ اون شورولت SSR رو بگیری موتور ZZ632 بندازی زیرش ، لاستیک عقب اسلیک مخصوص درگ هوزیر ، بدنه طرح راک فایر ، گیربکس دستی … عجب چیزی بشه 😁🇺🇸✌🏼
Arshia m3csl
۲۴ مهر ۱۴۰۲سری ۶ که سدان کوپه فست بکه آکورد کراس تور هم استیشنه پژو ۱۰۰۷ معلومه نیست چه سمیه
حمید
۲۴ مهر ۱۴۰۲«پژوه ۱۰۰۷: به درهای کشویی برقی مجهز شده که در محیطهای شهری و فضاهای تنگ میتوانستند بسیار کاربردی باشند.»
اگر دقیقا همین محصول تو ایران تولید شده بود، یه سری خبرنگار خودرویی صبح تا مشغول تمسخر (که آیا این محصول در شأن مردم ما هست؟). یه سری سایت خبری چپی مشغول نوشتن مقاله که چرا جامعه به این روز رسیده که این محصول باید تولید بشه! یه سری بازیگر و فوتبالیست و سلبریتی هم مشغول مسخره کردنش تو اینستاگرام!
علی یوسفی
۲۴ مهر ۱۴۰۲کاربر عزیز حمید میفرمایین اگر در ایران تولید میشد؟؟؟مگر در ایران تولید شده؟؟با اگر و مگر دردی دوا نمیشه هر موقع مدیران ناکاربلد و بی انصاف خودرویی ایران حتی فکر ساخت چنین خودرویی در مغزشان!!! وارد شد فرمایش شما درسته بعد خودروسازی فرانسه با اون سابقه درخشان باید با خودروسازی ما مقایسه شه که مدیرانش بعد دو دهه هم نمیفهمیدن که زامیاد میتونه رنگهای دیگه داشته باشه؟؟ این که خودرویی از نظر برخی مسخره بشه بنظرم اشکالی نداره در همین سایت عزیزانی هستن که تسلا و خودروهای ژاپنی و کره ای رو مسخره میکنن ولی بد کار اون رسانه های راست ناراسته که ماله کشی میکنن و پراید و سمند و تیبا رو لایق ملت ایران میدونن!!ملت ایران لایق برترینهاست نه خودروسازی مفتضح امروز و نه رسانه های زرد مثلا راست نکته دیگه هم اینکه وقتی کار خوب باشه هزارتا تمسخر نمیتونه اثر زیبا و ماندگار رو تخریب کنه ولی وقتی نیت تولید کننده و حامیانش غارتگری باشه طبعا رسوایی و افتضاح بار میاره.
Huracan Performante
۲۴ مهر ۱۴۰۲فراری پورسانگوئه چیه؟ البته اگه اسمشو درست نوشته باشم.
Enzo Ferrari 2008
۲۴ مهر ۱۴۰۲اونsuv هست
Ahmad
۲۴ مهر ۱۴۰۲جای تویوتا کراون(مدل نزدیک به کراس) خالیه
javad-bmw
۲۴ مهر ۱۴۰۲بررسی پژو ۴۰۸ رو تو چنل carwow دیدم از توعکس مشخص نیست
فرم بَدَنَش خیلی قشنگه به نظرم،البته باید در نظر بگیریم که ظاهر کاملاً سلیقه ای هست
م.محقق
۲۴ مهر ۱۴۰۲متاسفم واقعا برای کسی که کلاس بندی خودرو هارو نمیدونه ولی مطلب در موردش منتشر میکنه اپل و بی ام و در کلاس شوتینگ بریک قرار میگیرن و هوندا یا همون آکیورا در کلاس فست بک جناب مهندس.
امیر دهقان
۲۴ مهر ۱۴۰۲بنظرم یه بار دیگه تعریف و مشخصات کلاسهای مختلف رو مرور کنید بد نیست
JDM_Japan
۲۶ مهر ۱۴۰۲جناب نقد کننده چرا اکانتت فیکه!
نه بیمر شوتینگ بریکه نه اوپل
Yasin
۲۵ مهر ۱۴۰۲جای فراری پوروسانگوئه خیلی خالیه
JDM_Japan
۲۶ مهر ۱۴۰۲سبک طراحی جدید لامبو رو نمی فهمم واقعا
این لامبورگینی با چیزی که توی ذهنم از لامبو دارم خیلی فرق میکنه و واقعا از این قضیه ناراحتم
پژو ۴۰۸ هم واقعا خفنه