خرید خودرو یکی از تصمیمات بزرگ زندگی است اما برخی مدلها بیشتر از آنکه رضایت ببخشند، حسرت بهجا میگذارند. آیا میخواهید بدانید کدام خودروها بیشترین پشیمانی را به دنبال دارند؟
در بازار ایران، شرایط بهگونهای است که خرید هیچ خودرویی نمیتواند رضایت کامل خریداران را به دنبال داشته باشد زیرا خودروهای ایرانی کیفیت پایین و مشکلات متعددی دارند، خودروهای چینی با قیمت برندهای معتبر به فروش میرسند و خودروهای وارداتی بسیار گرانقیمت هستند؛ بنابراین، در این شرایط انتخابها بیشتر از بین بد و بدتر خواهد بود. درنتیجه، هنگام خرید خودروی جدید باید سعی کنید سراغ مدلهایی بروید که بهطور نسبی از لحاظ کیفیت، امکانات، خدمات پس از فروش و… شرایط بهتری دارند و از سوی دیگر، از برخی خودروها دوری کنید زیرا میتوانند پشیمانی بزرگی را به دنبال داشته باشند و خرید خودروی جدید را به تجربهای تلخ برای شما تبدیل کنند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه به دلایل نخریدن برخی خودروها و سپس معرفی چند خودرویی که نباید سراغشان بروید بپردازیم.
چرا خرید برخی خودروها پشیمانی به همراه دارد؟
خرید برخی خودروها در بازار کشورمان به دلایل مختلفی میتواند پشیمانی بزرگی را به دنبال داشته باشد. اصلیترین دلایل این موضوع را در ادامه مرور میکنیم.
مشکلات فنی
یکی از مهمترین دلایل که خرید یک خودروی جدید را میتواند به تجربهای تلخ تبدیل کند، مشکلات فنی است. خرابیهای مکرر و هزینهٔ تعمیرات بالا نهتنها مدام شما را به نمایندگی میکشاند بلکه میتواند هزینههای سنگینی را به دنبال داشته باشد. کسانی که خودروی صفرکیلومتر میخرند، میخواهند چند سال با خیال راحت از خودرو استفاده کنند و رنگ تعمیرگاه را نبینند؛ بنابراین، خودروهایی که با مشکلات فنی متعدد مواجه هستند قطعاً خریدار را از انتخاب خود پشیمان خواهند کرد.
خدمات پس از فروش ضعیف
یکی دیگر از فاکتورهای مهم هنگام خرید خودروی جدید، توجه به خدمات پس از فروش است زیرا در طول استفاده از خودرو، قطعاً به تعمیرات و قطعات یدکی نیاز پیدا خواهید کرد و اگر خودرویی که انتخاب میکنید خدمات پس از فروش خوبی نداشته باشد، به دردسر خواهید افتاد. در صورت خرید خودرویی از شرکتهای نوپا و ناشناخته که نمایندگیهای محدودی دارند، پس از مدتی شما خواهید ماند و خودرویی بدون قطعات یدکی که یا باید قید استفاده از آن را بزنید و یا با صرف زمان و هزینهٔ گزاف، قطعات یدکی آن را پیدا کنید.
بازار دستدوم ضعیف
در بازار کشورمان، خودرو کالایی سرمایهای محسوب میشود و به همین دلیل، خریداران از همان ابتدای خرید خودروی جدید، به فکر بازار فروش دستدوم هستند تا خودرویی که انتخاب میکنند بهترین حفظ ارزش را داشته باشد و هنگام فروش دستدوم با قیمتهای بالایی خریدار داشته باشد. درنتیجه، اگر هنگام خرید خودروی جدید به این موضوع توجه نداشته باشید، ممکن است خودرویی که انتخاب میکنید پس از مدتی استفاده با افت قیمت شدید مواجه شود. علاوه بر این، چنین خودروهایی در بازار دستدوم خریدار ندارند و برای فروش باید مدتها منتظر بمانید و خودرویی که زمانی که با قیمت گزافی خریدهاید را با ضرر بزرگی به فروش برسانید.
خودروهایی که نباید بخرید
با توجه به مواردی که بیان کردیم، در ادامه چند خودروی حال حاضر بازار کشورمان را معرفی خواهیم کرد که خریدشان میتواند پشیمانی بزرگی به دنبال داشته باشد و بهتر است هرگز به آنها فکر نکنید.
سورن پلاس XU7P
همچمین بخوانید: سورن پلاس XU7P؛ بررسی کامل مشخصات، امکانات و قیمت
سورن پلاس با موتور EF7 بهعنوان یک سدان خانوادگی اقتصادی، میتواند انتخاب مناسبی باشد اما نسخهٔ جدید این خودرو که با پیشرانهٔ XU7P عرضه شده تا جایگزینی برای پژو پارس باشد، اصلاً گزینهٔ خوبی برای خرید نیست. پیشرانهٔ قدیمی هشت سوپاپ XU7P با بازدهی پایین، قدرت کم، مصرف سوخت بالا و سروصدای زیاد دلیل اصلی این موضوع است. سورن پلاس با این موتور شتاب و کشش پایینی دارد و میتواند با مشکلات فنی مختلف، خریدار را به دردسر بیندازد. همچنین این موتور به روغنی با سطح کیفی SN یا SM نیاز دارد که از روغن دیگر موتورهای داخلی گرانتر است.
زوتی DL5
همچنین بخوانید: پارس خودرو DL5 / زوتی T300 مشخصات فنی و قیمت کراس اور جدید بازار ایران
پس از آزادسازی واردات خودرو، پارسخودرو سراغ زوتی رفت یعنی شرکتی که قبلاً سدان S300 را با نام آریو از طریق سایپا در ایران عرضه کرده بود. پارسخودرو کراساوور T300 این شرکت را با نام DL5 به ایران وارد کرد ولی این خودرو با اینکه ارزانترین خودروی وارداتی محسوب میشد، به دلیل طراحی قدیمی و عرضهٔ محدود، در بازار شکست خورد. علاوه بر این، زوتی که در سال ۲۰۲۱ ورشکست شده بود و یک سال بعد دوباره سرپا شد، این روزها بار دیگر شرایط نامساعدی پیدا کرده و امکان تحویل DL5 را به پارسخودرو ندرد. این در حالی است که تا پایان بهمن ۱۴۰۳ تنها حدود ۵۰۰ دستگاه از این کراساوور چینی به ایران وارد شده است؛ بنابراین، به نظر میرسد پارسخودرو بهنوعی از واردات این خودرو پشیمان شده و با این اوصاف، بهتر است به خرید DL5 اصلاً فکر نکنید.
جیلی آزکارا
همچنین بخوانید: جیلی آزکارا هیبرید؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند دو دیفرانسیل وارداتی
جیلی یکی از برندهای چینی خوشنام در بازار ایران بود و بازگشت آن به کشورمان میتوانست خبر خوبی باشد ولی به دلایل مختلف، این اتفاق رخ نداد. شرکت فردا موتور جیلی آزکارا را برای واردات انتخاب کرده بود که با برند نامآشنا، پیشرانهٔ هیبریدی خفیف و سامانهٔ چهارچرخ محرک، شانس مطرح شدن در بازار را داشت ولی خودروهایی که فردا موتور عرضه میکند عمدتاً سرنوشت خوبی پیدا نمیکنند! دلیل این موضوع، بدقولیهای فردا موتور و همینطور خدمات پس از فروش بسیار ضعیف است که باعث شد آزکارا در بازار کشورمان شکست بخورد. این خودرو همچنین واردات بسیار محدودی داشت و هماکنون درحالیکه در بازار قیمتی زیر قیمت نمایندگی پیدا کرده، بازهم خریدار ندارد.
سوبا M4
همچنین بخوانید: سوبا M4؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت Fmc m4
خودروهای مینیون در بازار کشورمان طرفدار ندارند و وقتی یک مینیون توسط شرکتی مثل فردا موتور عرضه شود، میتوان پیشبینی کرد که چه سرنوشتی در انتظار چنین خودرویی است! این خودرو که محصول دانگفنگ است، اولین بار در نمایشگاه خودروی اصفهان ۱۴۰۱ با نام سوبا M4 رونمایی شد و فردا موتور عرضهٔ آن را با تبلیغات فراوانی آغاز کرد ولی با توجه به دلایلی که گفتیم، از همان ابتدا مشخص بود که مینیون دانگفنگ شانسی در بازار ایران ندارند. فردا موتور مدتها است که سوبا M4 را برای فروش عرضه نکرده و نمونههای قبلی هم هماکنون در بازار حدود ۴۰۰ میلیون تومان قیمتی زیر قیمت نمایندگی دارند. درنتیجه، اگر M4 را انتخاب کنید، شما خواهید ماند و خودرویی که پس از چند سال نه قطعات یدکی دارد و نه خریدار.
هونگچی E-QM5
با تأکید دولت روی عرضهٔ خودروهای الکتریکی، بسیاری از شرکتها سراغ واردات این خودروها رفتند. یکی از اولین خودروهای برقی وارداتی به کشورمان هونگچی E-QM5 بود که توسط بهمن موتور وارد شد. هرچند مشکل فقدان زیرساختهای شارژ گریبان گیر همهٔ خودروهای برقی در بازار ایران است و این خودروها خصوصاً در نمونههای چینی چندان خریدار ندارند ولی شرایط E-QM5 از همه بدتر است. این سدان الکتریکی چینی عرضهٔ محدودی داشته و مدتها است از فروش آن خبری نیست درحالیکه نمونههای صفرکیلومتر قبلی در بازار نیز افت قیمت وحشتناکی را تجربه کرده و بیش از ۶۰۰ میلیون تومان از قیمت نمایندگی ارزانتر هستند.
جایگزینهای مناسب برای این خودروها
بجای خودروهایی که در بالا معرفی کردیم، در همین بازه قیمتی میتوانید سراغ مدلهای دیگری بروید که از لحاظ خدمات پس از فروش و بازار دستدوم شرایط بهتری دارند. بجای سورن پلاس میتوانید رانا پلاس را انتخاب کنید که هرچند فضای داخلی محدودی دارد ولی در عوض از پیشرانه بسیار بهتر و کمدردسرتری بهره میبرد. بجای زوتی DL5 میتوانید سراغ امویام X33 کراس بروید که هرچند پیشرانه ضعیفتری دارد ولی از طراحی بروزتری بهره میبرد و مهمتر از آن از پشتیبانی مدیران خودرو برخوردار است. X33 کراس همچنین ازآنجاییکه اساساً فیسلیفت X22 محسوب میشود، از لحاظ قطعات یدکی فنی هم شرایط خوبی دارد. اگر به دنبال یک کراساوور چینی چهارچرخ محرک هستید، بجای جیلی آزکارا میتوانید تیگو ۷ پرو مکس را انتخاب کنید و اگر مینیون میخواهید، هایما 7X ایرانخودرو انتخاب بهتری نسبت به سوبا M4 خواهد بود. در بازهٔ قیمتی هونگچی E-QMS هم از بین خودروهای چینی انتخابهای زیادی خواهید داشت ولی اگر فقط به دنبال مدلی برقی هستید، کیامسی EJ7 گزینهٔ مناسبتری خواهد بود.
نکاتی برای جلوگیری از خرید اشتباه
برای اینکه هنگام خرید خودروی جدید بهترین انتخاب را داشته باشید و بعداً پشیمان نشوید، باید به چند نکته توجه کنید که در ادامه مرور میکنیم.
تحقیق دربارهٔ خودروها
پیش از انتخاب خودرویی برای خرید، ابتدا بهطور کامل در مورد آن تحقیق کنید تا از مشکلات فنی احتمالاً و همینطور مزایا و معایب آن مطلع شوید. علاوه بر این، حتماً به شرکت عرضهکنندهٔ خودرو هم توجه کنید و از ارائهٔ خدمات پس از فروش مناسب و تأمین قطعات یدکی مطمئن شوید.
مشورت با کارشناسان فنی یا افراد باتجربه
برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، با کارشناسان، تعمیرکاران و افراد باتجربه در حوزهٔ خودرو مشورت کنید. این افراد ازآنجاییکه سالها با خودروهای مختلف سروکار داشتهاند، بیشتر از زیروبم خودروها و مزایا و معایب آنها باخبر هستند و میتوانند راهنماییهای راه گشایی داشته باشند.
بررسی نظرات کاربران در سایتها و شبکههای اجتماعی
قصد خرید هر خودرویی را که دارید، ابتدا نظرات خریداران قبلی در سایتها و شبکههای اجتماعی مختلف را مطالعه کنید. با بررسی این نظرات میتوانید به یک جمعبندی کلی در مورد خودرویی که قصد خرید آن را دارید برسید و درنتیجه انتخاب درستتری خواهید داشت.
نتیجهگیری
در این مطلب با خودروهایی در بازار ایران آشنا شدیم که اصلاً نباید به خریدشان فکر کنید و بجای آنها با قیمتی مشابه گزینههای بهتری را معرفی کردیم اما آیا شما تجربهای از خرید خودروی پشیمان کنندهای داشتهاید؟ لطفاً در بخش نظرات تجربهٔ خود را با ما و دیگر مخاطبین در میان بگذارید.
فرشید
۹ اسفند ۱۴۰۳حق
کوروش
۹ اسفند ۱۴۰۳بین هیوندای کونا و هوندا HR-V از لحاظ کیفیت متریال، امکانات، کیفیت سواری، ارزش خودرو در بازار آزاد، تأمین قطعات و خدمات پس از فروش کدامیکی ارزش خرید داره؟ هر دو خوشبختانه تولید چین نیستند، کونا بنزینی و HR-V هیبریدی هست، شرکت واردکننده آنها هم به ترتیب کرمان موتور و آذریوردسال هست.
Doctor Who
۹ اسفند ۱۴۰۳با سلام و احترام؛
مقاله کمی طولانی بود؛ میشد همین مقاله رو در چند جمله هم خلاصه کرد؛ مثلا به این شکل 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
اگر برای سلامت، ایمنی، اعصاب، وقت و پول خود ارزش قائل هستید این خودروها را نباید بخرید:
۱- کلیه محصولات ایرانخودرو
۲- کلیه محصولات سایپا
۳- کلیه محصولات مدیران خودرو
۴- کلیه محصولات کرمان موتور
۵- کلیه محصولات فردا موتورز
۶- کلیه محصولات گروه بهمن
حتی این مقاله رو به نحوی میشد از اینم خلاصهترش کرد:
“کلیه محصولاتی که توی ایران، تولید یا مونتاژ میشوند”
Reza
۹ اسفند ۱۴۰۳از ژنرال موتور بخریم ؟
Doctor Who
۹ اسفند ۱۴۰۳واقعا اگر مردم همت کنن و یه مدت روی تحریم خرید خودروی صفر داخلی وایسن یا به خرید ماشینای دست دوم رو بیارن، شاید اتفاقات مثبتی بیافته.
آخه نمیشه که هر آشغالی رو با هر قیمتی، توی هر زمانی که اراده کردن به مردم قالب کنن!
مثلا تولید کننده داخلی (در اصل مونتاژ کار داخلی) از دولت ارز ترجیحی گرفته برای تولید خودرو، بعد قطعات منفصله وارد کرده و با مونتاژ بیکیفیتتر از تولید کارخونه چینی، به بیشتر از ۳ برابر قیمت داره به من و شما میفروشه!
یعنی همون ماشین رو وارد میکردیم، هم پول کمتری میپرداختیم و هم کیفیت بالاتری میداشت.
رسما داریم باج سیبیل میدیم به بچههای بالا!
محمد
۹ اسفند ۱۴۰۳فردا موتور گند زد به جیلی آزکارا.
این جیلی آزکارا از تمام محصولات چری داخل ایران ارزش خریدش بیشتره.
الان با دو میلیارد پانصد راحت میشه یک جیلی آزکارا خرید.
اونوقت تیگو ۸ پرومکس ۳ میلیارد هست.
رهگذر
۹ اسفند ۱۴۰۳داداش کیلویی هم بخای حساب کنی قیمت تیگو ۸ باید بالاتر باشه
Hamidrez
۹ اسفند ۱۴۰۳فردا موتور خیلی عالیه فقط هروقت بپرسید کی تحویل میدید میگن فردا !
مرتضی
۹ اسفند ۱۴۰۳قبلن میخواستیم شرکتهای خودروسازی رو نقد کنیم ، میگفتیم فلان شرکت خودروساز نیست که یه مونتاژ کاره…
امروز به جایی رسیدیم که واقعاً بعضی شرکتهای به اصطلاح خودرو ساز حتی لیاقت مونتاژ کاری هم ندارن…
محصولاتی رو که میارن برای مونتاژ گاها ماشینهای بدی نیستن ولی اینقدر بد قیمت گذاری میکنن یا ورژن بدی رو ازون محصول انتخاب میکنن ویا خدمات پس از فروش نمیدن و مشکل قطعات پیدا میکنه مشتری که گند میزنن به همون محصول مونتاژی نسبتاً ارزشمند.
به عنوان مثال
کرمان موتور چی دردته که j4 دنده دستی رو مونتاژ نمیکنی، یا چرا یه موتور دو لیتری تنفس طبیعی نمیزاری رو j7 و x5 و بقیه ؟؟؟
تو که میدونی بنزین اشغاله ، تو که میدونی کشور ما خیلی جاهاش کوهستانیه ،تو که میدونی موتور دولیتری خواهان داره…
مگه چقدر عوارض بیشتر باید بدی برای موتور های بالای ۱۵۰۰ سیسی؟؟؟
همشون ازین باگها دارن ، بخاطر اینکه طولانی نشه نظرم ، بریده بریده نوشتم…
محمد
۹ اسفند ۱۴۰۳فکر کنم ۱۵۰۰ سی سی ارزون ترین در میاد.