براساس اخبار غیررسمی، ورود سدان جدید چانگان به نام ایدو پلاس برای بازار ایران، محتمل است. این مدل در کشورهای مختلف، شامل روسیه نیز وجود دارد.
بعد از ماههای انتظار، واردات CS35 پلاس توسط سایپا به مرحلهٔ نهایی رسیده است و این کراساور کوچک، اولین مدل وارداتی، طی سالهای اخیر خواهد بود. حالا شایعات پرشمار از افزایش تنوع محصولات چانگان در ایران خبر میدهند و مدلهای مختلف، مثل یونیتی و ایدو پلاس نیز، مورد توجه سایپا به نظر میرسند.
گروه خودروسازی چانگان در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. چانگان طی همکاریهای مشترکی که با فورد، پژو – سیتروئن، مزدا و سوزوکی مدلهای متنوع خارجی را در چین مونتاژ کرد و حالا یکی از مهمترین خودروسازان این کشور محسوب میشود. چانگان یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است و فروش ۲/۳ میلیون دستگاه در سال دارد.
مردم ایران، چانگان را با کراساور کوچک و اقتصادی CS35 میشناسند؛ درحالیکه طی سالهای اخیر، کیفیت طراحی و فنی تولیدات چانگان افزایش چشمگیر داشته است. موج جدید واردات خودرو بهزودی آغاز میشود و ظاهراً دو محصول جدید چانگان، مجوزهای لازم را دریافت کردهاند تا توسط سایپا عرضه شوند.
چانگان ایدو سال ۲۰۱۲ در چین رونمایی شد و خیلی زود، مورد توجه سایپا قرار گرفت. این سدان اندازه متوسط، بین سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ در ایران مونتاژ شد و البته، چندان پرفروش نبود. نسل دوم چانگان با طراحی جدید و بهبود چشمگیر در نمای بیرونی، سال ۲۰۱۸ به بازار چین رسید؛ اما هرگز فرصت حضور در ایران پیدا نکرد.
ایدو پلاس بهعنوان فیس لیفت نسل دوم، از سال ۲۰۲۰ تولید میشود. این محصول، پیشرانههای متنوع دارد و حتی با نسخهٔ برقی نیز در چین، عرضه شده است. ظاهراً برای ایران، فقط ایدو پلاس با بدنهٔ سدان وارد خواهد شد و مدل هاچبک یا الکتریکی، مورد توجه نخواهند بود.
طراحی ظاهری و نمای بدنه چانگان ایدو پلاس
برخلاف مدلهای قبلی چانگان ایدو، الگوبرداری از تویوتا کمری یا هیوندای سوناتا در ایدو پلاس، کمتر شده است. البته میتوان این خودروی چینی را دارای شباهت با بسیاری دیگر مدلهای ساخت ژاپن یا کره (خصوصاً هیوندای النترا) دانست؛ اما در مجموع، طراحی چشمنواز و عامهپسند برای ایدو پلاس، وجود دارد.
جلوپنجرهٔ بزرگ با خطوط افقی، حس یک خودروی اقتصادی و ارزانقیمت را از ایدو پلاس، دور میکند. فرم اسپرت و برجستهٔ چراغها نیز، متناسب با دیگر اجزای بدنه به نظر میرسد. نمای سپر و حفرههای طرفین، فاقد ادوات پلاستیکی ارزانقیمت هستند. این بخش با حجمدهی هوشمندانه ارائه میشود.
در نمای جانبی و عقب نیز، فرم بدنه و خطوط تیز روی آن، جذاب و اسپرت هستند. انتهای درپوش صندوق، حالتی شبیه اسپویلر دارد و حس جوانپسند ایدو پلاس را افزایش میدهد. جایگاه مخصوص پلاک و حفرههای نمادین (فیک) برای اگزوز نیز جالبتوجه هستند.
چانگان ایدو پلاس با طول ۴۷۱۰ میلیمتر، عرض ۱۸۲۰ میلیمتر، فاصله محوری ۲۷۰۰ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱۵۰۵ میلیمتر تولید میشود. این خودرو در مجموع و ضمن مقایسه با سدانهای چینی موجود در ایران، جذاب و چشمگیر محسوب میشود؛ هرچند که به راحتی میتوان کشور سازنده آن را تشخیص داد.
طراحی داخلی و نمای کابین چانگان ایدو پلاس
در بازار چین، دو مدل داشبورد برای چانگان ایدو پلاس وجود دارد که مربوط به نسخههای استاندارد و S میشود. در مدل اصلی، نمایشگر لمسی و پنل دیجیتال، داخل داشبورد نصب شدهاند برای نسخهی S، ساختار پیوسته و ایستاده وجود دارد.
مانیتور لمسی ۱۰.۲۵ اینچ با پنل پشت فرمان ۱۰ اینچ، فضای کابین چانگان ایدو پلاس را مدرن جلوه میدهند؛ اما طرح فرمان، قدیمی و سنتی به نظر میرسد. بخش میانی و ادوات نزدیک دسته نیز، تفاوت خاصی با دیگر خودروهای چینی ندارند.
کاهش کلیدهای فیزیکی در داشبورد دیده میشود؛ اما مدلهای ساده و کم آپشن از چانگان ایدو پلاس، ترمز دستی اهرمی خواهند داشت که نکته منفی مهم برای خودروهای امروزی محسوب میشود. طراحی صندلیها و تودریها نیز، مشابه دیگر مدلهای اقتصادی ساخت چین است. حتی نمایشگرهای ایستاده روی داشبورد نیز، کاملاً پیوسته نیستند و قاب پلاستیکی با فاصلهٔ آزاردهنده دارند.
پیشرانه و تجهیزات فنی چانگان ایدو پلاس
بهتازگی موتور ۱/۴ لیتر توربوشارژ نیز به پیشرانههای ایدو اضافه شده است. این مدل با ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتنمتر گشتاور از نظر فنی، مشابه دیگر خودروهای چینی مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربو عمل میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت چانگان ایدو پلاس با این مشخصات، حدود ۹ ثانیه است. دو نوع گیربکس دستی ۵ سرعته و دبل کلاچ اتوماتیک ۷ سرعته نیز برای ایدو پلاس ارائه میشود.
در چین، موتور ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی نیز برای چانگان ایدو پلاس وجود دارد. این نمونه، ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. ارزانترین ایدو پلاس، در زمان ۱۲ تا ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد.
امکانات رفاهی و ایمنی چانگان ایدو پلاس
استارت دکمهای، سانروف جلو و عقب، مسیریاب ماهوارهای، تهویه اتوماتیک و کروزکنترل، امکانات استاندارد برای چانگان ایدو پلاس هستند. علاوهبر ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) و سیستم مدیریت تعادل (ESP) همراه با کنترل لغزش (TCS) سیستم نگهدارنده در سربالایی و سرازیری (HCA) ، ۶ کیسه هوا، سیستم هشدار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، و سنسورهای متعدد پیرامون خودرو هم برای چانگان ایدو پلاس ارائه میشوند.
قیمت چانگان ایدو پلاس در چین و هزینه خرید ایران
در بازار روسیه، چانگان ایدو پلاس مجهز به گیربکس اتوماتیک و موتور توربوشارژ، ۱۸ هزار دلار قیمت دارد. با این شرایط، میتوان هزینه خرید برای مشتری ایرانی را، ۱/۵ تا ۱/۸ میلیارد تومان پیشبینی کرد. واردات چانگان ایدو پلاس با موتور تنفس طبیعی و کمترین امکانات نیز، احتمالاً قیمت خرید را به یک میلیارد تومان میرساند.
MASOUD 0099
۱۵ خرداد ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/06/Changan_Eado_Plus_009.jpg
این که گلگیر جلو رو خورده که !!!
Python
۱۵ خرداد ۱۴۰۲نمیتونه با اریزو۵ ودنا پلاس رقابت کنه
محمد
۱۵ خرداد ۱۴۰۲برادر این از نظر قیمتی تو بازه تیگو 8 هست اونوقت شما با دنا اسباب بازی مقایسش میکنی ؟
Python
۱۶ خرداد ۱۴۰۲گفتم که بخاطر قیمتش نمیتونه رقابت کنه
ولی پدال سانسور چی شده
حسین
۱۵ خرداد ۱۴۰۲مردم نباید از سایپا یا ایران خودرو خودرو بخرند،یعنی کمپین درست کنند و این دو خودروسازو ورشکست کنند،البته فکر نکنم در ایران همچین چیزی اتفاق بیفتد چون مردم صبر و حوصله همچین کاریو ندارند.
سالار فصل
۱۷ خرداد ۱۴۰۲پدال اگر سانسورچی بود تو تا الان باید 300 بار بلاک و بن شده بودی
amir-z
۱۵ خرداد ۱۴۰۲۲۰ میلیارد ریال با ارزش تر از دلار رو بدی😅😅
ماشین درجه دو چینی که حتی تو خود چین هم خریدار نداره سوار بشی واقعا زور داره (تازه اونم هم با کلی خواهش و منت)😔😔
mahan
۱۵ خرداد ۱۴۰۲و باز هم کپی!! . برداشتن فرمون bmw سری 7 کپی کردن
amir-z
۱۶ خرداد ۱۴۰۲باز اونا حداقل میتونن این یکی کار رو درست انجام بدن
خودروساز های ما که هنوز نمیتونن پژو های مال ۳۰ سال پیشو درست کپی کنن😑😑
حمید
۱۵ خرداد ۱۴۰۲اگر قرار بود واردات فقط از چین باشه ، تعرفه هم دلشته باشه ، خب بهتر همون که مونتاژی میاوردن !
arefgod
۱۵ خرداد ۱۴۰۲امیدوارم امسال بنزین گرون نشه و گرنه یه آه بزرگ خواهیم کشید. فک کن یه باک پر کنی بشه یک میلیون! حالا کالاهای دیگه هم کنارش گران میشه بماند
محمود
۱۵ خرداد ۱۴۰۲مدل هاچبک ایدو پلاس خیلی خوشگله ولی سایپا سدان رو انتخاب کرد
Mgh
۱۵ خرداد ۱۴۰۲با قیمت ۱ میلیارد بنز یا ب ام و تا ۳ سال کار کرده خیلی بهتر از این ماشینه
محمد
۱۵ خرداد ۱۴۰۲3 سال یا 13 سال ؟
کرگدن باواریا
۱۵ خرداد ۱۴۰۲۱۳ سالش رو هم نمیتونی پیدا کنی ؛ بعد فکرشو بکن این شانجان العراب رو یه تمن بدن !!! 😏 مگه کینگ برگشته؟
Dan
۱۵ خرداد ۱۴۰۲سری ۲ اکتیو تورر ۲۰۱۹ میشه گرفت
البته لو اپشن
abbas
۱۶ خرداد ۱۴۰۲تو با یک میلیارد برام بنز و بی ام و سالم پیدا کن اصلا برا ۱۰ سال پیش
تو باغ نیستیا
الان بنز های پلیس مزایده ای برا ۲۰ سال پیش کمپلت رنگ بالا یک میلیارده با کارکرد ۳۰۰ هزارتا
با ی تومن هنر کنی مزدا ۳ اتاق قدیم تمیز پیدا کنی
M.D
۱۵ خرداد ۱۴۰۲ماشین خوبیه ولی گرونه
تو این رنج قیمت گزینه های بهتری هست
توجه داشته باشید قیمتش تو بازار آزاد خیلی بیشتر از این حرفا میشه
محمد
۱۵ خرداد ۱۴۰۲هم قیمت تیگو 8 هست دیگه تقریبا اون با نرخ شورا 1 و 700 750 در میاد این 1 و 500 600
فرامرز
۱۵ خرداد ۱۴۰۲با این قیمت خودروهای خیلی بهتری توی بازار برای واردات وجود داره
کرولا
النترا
اکسنت
و خیلی خودروهای اسم رسم دارتر از چانگان اما متاسفانه شدیم یکی از استان های چین و ماچین
چینی وقتی خوبه که زیر ۱۵ هزارتا باشه
وقتی قیمت به حدود ۲۰ هزار برسه برند های غیر چینی به نظر من بهترن
البته این نظر منه و شاید دوستان نظر دیگه ای داشته باشن
محمد نادری
۱۵ خرداد ۱۴۰۲شما حق انتخاب دارید ولی من خودم با اینکه النترا 2017 دارم ولی اگر بتونم اینو میگیرم
محمد
۱۵ خرداد ۱۴۰۲متاسفانه با 20 هزار دلار النترا یا کرولای فول نمیدن … ولی اکسنت فولش هم زیر 20 هزار دلاره اونم میتونن بیارن
Pourya
۱۵ خرداد ۱۴۰۲اصلا بویی از خلاقیت و طراحی نبردن حداقل الهام گرفتن هم بلد نیستن قشنگ طراحی خودرو های دیگه رو بر می دارن می زارن رو ماشین خودشون
مرزا
۱۶ خرداد ۱۴۰۲چه درد بزرگی است که دلار را برسونند به بالای پنجاه هزارتومان! اونوقت باهمین قیمت هم نزارن شما آزادانه ماشین بخری و هم قیمت کل ماشین هم مفت ومجانی تعرفه وکوفت وزهر .مار بهش اضافه کنند وچندین ماه هم در نوبت باشی تا از ته دل ممنون بشی !!!
اونوقت برای بیماری اورژانسی هم اگر با آمبولانس نری بیمارستان لختت کنند ! اگر برای آمبولانس هم صبر کنی اونقدر دیر بیان تا بمیری ! هیچکس هم جوابگو نباشه !!!
براستی دولتمردان ما نماینده کدام مردمند ؟!
Hope
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ماشین خوبیه
قیمتش یه خورده بالاست
ناله نکنید
محمدرضا
۲۱ خرداد ۱۴۰۲اقا با این پول ولستر ۲۰۱۶ بخری خیلی بهتر ک
میدونی ماشین ژاپنی سوار شدی.