جدیدترین خودروی چینی بازار کشورمان توسط سایپا از برند چانگان ارایه میشود. این مدل، یک سدان هیبریدی با قیمت پایین نسبت به رقبا است.
خودروهای قدیمی چانگان که حدود ۱۰ سال پیش وارد ایران شدند، تفاوت چشمگیر با محصولات مدرن این برند چینی دارند. برخلاف گذشته، چانگان به یکی از غولهای خودروسازی چین تبدیل شده است و طیف گستردهای از مدلهای مختلف با سطح قابل قبول امکانات فراهم میکند. مردم ایران، چانگان را با کراساور کوچک و اقتصادی CS35 وارداتی سایپا میشناسند؛ درحالیکه طی سالهای اخیر، کیفیت طراحی و فنی تولیدات چانگان افزایش چشمگیر داشته است.
بیشتر بخوانید:
↵ نتا GT سوپراسپرت وارداتی بهمن موتور
↵بایک BJ40 مونتاژ ایران؛ شاسی بلند دو دیفرانسیل دیار خودرو
↵ بایک BJ60 دیار خودرو؛ مشخصات و قیمت دو دیفرانسیل لوکس
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۴
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کرهای در ایران
گروه خودروسازی چانگان در سال ۱۹۶۲ تأسیس شد. این مجموعه طی همکاری مشترک با فورد، پژو – سیتروئن، مزدا و سوزوکی مدلهای متنوع خارجی را در چین مونتاژ کرد و حالا یکی از مهمترین خودروسازان این کشور محسوب میشود. چانگان یکی از چهار خودروساز بزرگ چین است و سالانه حدود ۲/۳ میلیون دستگاه تولید دارد.
برند کیوآن (Qiyuan) یکی از زیرمجموعهی چانگان است که انواع سدان و کراساور را با فناوری هیبرید یا تمام برقی تولید میکند. سدان A05 سال ۲۰۲۳ با پیشرانهی پلاگین هیبرید برای بازار چین معرفی شد و به دلیل قیمت مناسب، همراه ابعاد نسبتا بزرگ و امکانات قابل قبول، مورد توجه قرار گرفت.
غالب خودروهای کیوآن نظر زیبایی در طراحی بیرونی، جالب توجه هستند. چانگان A05 نیز برخلاف رقبای چینی، الگوبرداری کامل از محصولات شاخص امریکایی یا اروپایی را نشان نمیدهد.
طراحی بدنه و نمای بیرونی چانگان کیوآن A05 سایپا
چراغهای باریک همراه کشیدگی تا نزدیکی آینه بغل، حس اسپرت کیوآن A05 را تقویت میکند. این خودرو عملا فاقد جلوپنجره است و صرفا مجرای هدایت هوا در بخشی از پایین سپر دارد. دیگر نکتهی مثبت در A05 پرهیز از ادوات پلاستیکی سیاهرنگ است؛ ضمن اینکه حجمدهی بدنه پیچیدگی خاصی ندارد؛ اما خودرو را آیندهنگر و مدرن نشان میدهد.
نمای جانبی A05 با شیب ملایم سقف تا انتهای بدنه، جذاب و چشمنواز است. حذف دستگیرههای سنتی و حجمدهی جالب در قسمتهای نزدیک چراغ جلو و عقب، سدان چانگان را فراتر از یک خودروی چینی ارزانقیمت، جلوه میدهند. در چین، ۵ مدل رینگ اسپرت آلومینیوم ۱۷ و ۱۸ اینچ همراه تایرهای ۲۱۵ و ۲۲۵ میلیمتر برای کیوآن A05 ارایه میشود.
در پشت، الگوبرداری هوشمندانه از خودروهای مزدا مشهود است؛ اما نمیتوان طراحان چانگان را به کپیگاری متهم کرد. حجمدهی بدنه، خصوصا برای سپر و انحنای درپوش صندوق که حس بالچه را تداعی میکند؛ جذاب به نظر میرسد. ابعاد و فرم چراغهای عقب نیز، طراحی هماهنگی با چراغهای جلو دارد.
چانگان کیوآن A05 با طول ۴۷۸۵ و عرض ۱۸۴۰ و ارتفاع ۱۴۶۰ و فاصله محوری ۲۷۶۵ میلیمتر تولید میشود. این خودرو از سدانهای ساخت ایران مثل سمند و دنا بزرگتر است. از نظر ابعاد بدنه، کیوآن A05 بزرگتر از تویوتا کرولا و کوچکتر از کمری محسوب میشود.
طراحی داخلی و نمای کابین چانگان کیوآن A05 سایپا
نمایشگر بزرگ و چرم با مواد نرم در قسمت میانی روی داشبورد، A05 را مدرن و جذاب جلوه میدهد. مدلهای سفارشی از پوشش سفید یا نارنجی برای تودری و صندلی و داشبورد استفاده میکنند که معمولا برای خودروهای چینی، مشاهده نمیشود.
فرمان بیضی شکل، دسته دندهی کوتاه و حذف کلیدهای فیزیکی، حس جالبی برای سرنشینان چانگان کیوآن A05 فراهم میکند. روی داشبورد، نمایشگر لمسی ۱۳/۲ اینچ نصب شده و پنل دیجیتال پشت فرمان، ۱۰/۲۵ اینچ است. صندلی برقی، شارژر بیسیم، ترمز دستی برقی (دکمهای بدون اهرم) در تمام مدلهای وجود دارند اما سانروف ارایه نمیشود.
صندلیهای چانگان کیوآن A05، اسپرت و ارگونومیک (هماهنگ با بدن انسان) طراحی شدهاند. این خودرو برای ۴ سرنشین بلند قد، فضای راحت و مناسب سفرهای طولانی مدت فراهم میکند. حجم بار قابل حمل در صندوق عقب، حدود ۵۰۰ لیتر است و امکان خواباندن صندلیهای ردیف دوم نیز وجود دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی چانگان کیوآن A05 سایپا
سدان چانگان، از موتور توربوشارژ استفاده نمیکند. فناوری پلاگین هیبرید، با پیشرانه تنفس طبیعی ۱/۵ لیتری برای کیوآن A05، قدرت ۲۱۴ اسب بخار و گشتاور ۳۳۰ نیوتنمتر دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل، ۸ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۴/۵ لیتر در صد کیلومتر است. کیوآن A05 با گیربکس اتوماتیک CVT و سیستم محرک جلو ارایه میشود.
به لطف باتری ۹ کیلووات ساعتی، سدان پلاگین هیبرید چانگان میتواند مسافت ۷۰ کیلومتر را بینیاز از بنزین به صورت تمام برقی طی کند. اگر ظرفیت باتریها و باک سوخت تکمیل باشد، حدود هزار تا ۱۲۰۰ کیلومتر، توان پیمایش برای چانگان کیوآن A05 وجود دارد.
برای نسخههای سفارشی، رانندگی خودران سطح ۲ یا L2 فراهم است. با این فناوری، سرعتگیری و توقف خودکار با حفظ فاصله از دیگر خودروها انجام میشود. رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، ناوبری ماهوارهای، سیستم کنترل کشش و پایداری و حفظ خودرو در شیب، رادار تشخیص عابر پیاده، دستیار اجرای فرمانهای صوتی، سیستم نورپردازی داینامیک، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلیهای جلو برقی، کنترل شدت نور چراغهای جلو برای چانگان کیوآن A05 ارایه میشود.
قیمت چانگان کیوآن A05 در بازار جهانی و مدل وارداتی سایپا
آستانه قیمت ۱۲ هزار دلار برای A05 بازار چین، جالب توجه است. این خودرو با امکانات کامل، ۱۵ هزار دلار قیمت دارد. اگر حدود نرخ دلار در ایران را، ۶۵ هزار تومان فرض کنیم، چانگان کیوآن A05 وارداتی سایپا احتمالا با قیمت ۱/۵ تا ۱/۸ میلیارد تومان عرضه خواهد شد.
سدانهای چینی بازار ایران، شامل چری آریزو ۶ و شاین مکس ایران خودرو، حدود قیمت ۱/۵ میلیارد تومان و ابعاد بدنهی مشابه کیوآن A05 دارند؛ اما محصول چانگان قدرت و گشتاور بالاتری دارد. از سویی دیگر، احتمالا واردات A05 با تیراژ محدود انجام خواهد شد و قیمت نهایی برای خریدار در بازار آزاد، به ۲ میلیارد تومان خواهد رسید.
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳این همون نبود تو خارج هم قیمت شاهین بود ؟ 😂😂😂😂
net
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳چرا چراغ جلو رفته نزدیک اینه بغل😀
Galant.VR4(JDM)
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳عجب ماشین خوشگلیه مشخصاتش با جاده های ایران همخونی داره اگه تا 2 میلیارد قیمتش باشه میارزه کلا ماشینای چینی بهترین گزینههای ما هستن حالا فکر کن چانگان که جز برتریناس بیاد من خودم به شخصه کسی که بخواد یه ماشین با آپشن خوب برداره برای مصرف شخصی چینی نمیگم بهتره ولی انتخاب خوب و هوشمندانهای هست تا آلمانی و ژاپنی و کرهای 10 سال پیش!
امیر محمد
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳حرف شما درست است تا وقطی که نیاز به خرید قطعه نداشته باشی که با توجه به کیفیت ساخت خیلی زود روخ می دهد. آن وقت می فهمی که قیمت قطعات هم قیمت بنز می باشد.
مجید
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳والامن ماشین چینی دارم بعد از ۹سال وکارکرد ۲۰۰هزارتا دیسک وصفحه عوض کردم موتورش هم هنوز اچار نخورده فقط سه بارشمع عوض کردم تو این ده سال دوام قطعات خیلی بهتراز داخلی هاست بقیه موارد هم فقط مصرفی هاتعویض شده چین الان خیلی متفاوت از چین قدیمه
Hadi
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳اینا که کم مصرفن و ارزون واردات محدود
اونا که پر مصرفن و گرون مونتاژ و واردات نامحدود
زیزیگولو
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳آقای اشتری خداییش اگر ~ رو روی حرف الف “کیوآن” ماشین نمیزاشتی همه مون فکر میکردیم چانگان کیوانِ یعنی این چانگان مال کیوان یکی از بچه های محله مون هستش😂
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳عجیبه که چینی ها از نام گذاری چینی کوتاه نمیان
بی وای دی ماشین 100 هزار دلاری ساخته به نام یانگ وانگ
هونگچی چانگان ژی پنگ
کرهایها خیلی زرنگ بودن روی این موضوع، اسم مناطق مختلف امریکا انتخاب کردن
سوناتا توسان سانتافه آزرا
net
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳جالبه نمیدونستم اسم ماشینهای هیوندای از مناطق ابرقدرت امریکا گرفته شده
S
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳با این علاقت به آمریکا واقعا نمیدونستی توسان و سانتافه شهرن؟
سانتافه که یادمه تو بریکینگ بد بود پس میشه نیو مکزیکو
توسان هم تو آریزونا بود اشتباه نکنم
زیزیگولو
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳یکی از عجایب ماشینای چینی همین اسمای عتیقه شون و تلفظ عجیبشون هستش ……. یادمه چند سال پیش بچه های پدال میگفتن بعضی از ماشینای چینی رو اگر بخریم بریم تو کوچه و خیابون و مردم بپرسن اسم ماشینت چیه رومون نمیشه بگیم اسم ماشینمون چیه🤦
Dan
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳چون انگار هدف اکثرشون بازار خود چینه
در حالی کره از همون اول برای سهم داشتن تو بازار امریکا اهتمام کمال داشت
Mercedes
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳اقای اشتری
چین بیاد اسم مناطق امریکا بذاره رو ماشیناش
احتمال اینکه روابط ایران و امریکا درست بشه خیلی بیشتره 😅( اشاره به ناممکن بودن هردو مورد)
رقیب اقتصادین امکان نداره چنین کاری کنه
البته اکه واسه اسم محصولات بین المللی از اسم های انگلیسی استفاده کنه بهتره ولی خب نه شهر های امریکا کلمات رایجانگلیسی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳آزرا کالیفرنیا!!
Mercedes
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳هونگچی نیویورک 😂
جیلی ازکارا ماساچوست
فرزاد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳این زرنگی کرهای ها نیست دستور آمریکاست که باید اجرا بشه
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳آقای اشتری یه سوال کی ماشین میارن تو سامانه یکپارچه ؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا اطلاعی ندارم
زیزیگولو
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳گقته شده ۵۰ هزار خودرو وارد گمرکات بنادر جنوبی کشور شده و منتظر تشریفات اداری و گمرکی هستن و پارکینگهاشون دیگه جا نداره ……. این حرفیه که خود مسئولین زدن و راست یا دروغ بودنش معلوم نیستش
Joker
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳اینجا توی دبی قیمت نسخه لیمیتد فول آپشن ۸۰ هزار درهمه البته با موتور ۱.۵ لیتری توربو ۱۷۰ اسبی،اینم در نظر بگیرید توی دبی خودروهای چینی با شرایط استثنایی و اقساط و گارانتی های بلند مدت واسه قشر متوسط تا حدودی رو به پایین بسیار مناسب هستند،طراحی قابل قبولی داره شبیه به نسخه لوکسترش یعنی Uni_v،سطح امکاناتش هم نسبت به قیمتش خیلی خوبه،ولی تو ایران با این دلال بازیا میشه خودرو از ما بهترون،سایپا هم الان چند ساله داره تبلیغات محصولات زیر مجموعه چانگان یعنی Uni رو میکنه ولی هنوز نه وارد کرده نه قیمت گذاری و فروش رو شروع کرده…
مهدی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳فعلا اول لوازم چانگان cs35 تامین کنید.هیبرید پیش کشتون.
لوله آب رادیاتور(جنت) پاره شده یک هفته تو نمایندگی مرکزی ماشین خوابیده .سایپا نداره.تو بازارم نیست.یه لوله ساده.فقط ماشین وارد کردن.
Mercedes
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳نه دیگه قطعات زیاد لازم نیست
فقط خود ماشینو وارد کنن بسه
چند روز پیش هم تو یکی از پست ها گفتم همینو کلی دیسلایک خوردم
صد مدل ماشین معرفی کردن و هنوزم چپ و راست معرفی میکنن ، معلوم نیست از هرکدوم چند تا میاد،. خدمات پس از فروشش چطوریه و … فقط همینطوری مثل عقده ای های ماشین ندیده مدل معرفی میکنن به بعدشم فکر نمیکنن طبق معمول
کاش بجای ۱۰۰ تا مدل رنگارنگ جورواجور
۲۰ تا مدل منظم با برنامه ریزی درست و حساب شده معرفی و عرضه میشد ولی خدمات پس از فروش و کنترل قیمتشو به عالی ترین شکل ممکن انجام میدادن، خیلی راحت بازار مافیا هم کساد میشد و بازار خودرو استیبل و متعادل میشد
الانم فقط یا وارداتی های شرکت هایی بخرین که خدمات و نمایندگی دارن
تو شهر ما الان بهمن و فونیکس قوی کار کردن نمایندگی زیاد زدن
علی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳چانگان نسبت به هم وطنان نش باکیفیت تر هست
عملکرد نسبت به قیمتش هم از دیگر چینی ها بسیار بالاست تمام چینی هارو. هم از لحاظ قیمت هم از لحاظ کیفیت ساخت هم از لحاظ شتاب و چهره
Mercedes
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشین خوبیه تا ۲ تومن میرزه ولی بعید میدونم ۲ قیمت بخوره (یعنی هم قیمت فونیکس مونتاژی)
طراحی داخلیشو دوست دارم مینیمال و ساده و قشنگه
ولی با اینکه از چراغ خطی خوشم میاد ، بیرونش خیلی خیته ، اصلا ابهت نداره ، با این قیمت اوکیه ولی بخواد ۳-۴ تومن قیمت بخوره قیافش خیلی زشته
بعضی ماشین چینی هایی که وارد شدن واقعا قیافشون هم مدرنه هم با کلاس ، مثل fownix fx که مونتاژیه یا هونگچی h5 و گک امپو که خیلی اسپرت و شیک بود
ولی امثال این واقعا قیافشون مسخرست ، شبیه عقب مونده هاست (بیرونش) مخصوصا نمای جلو
مصطفی
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳شما نمیگی پسچطور خودروسازان میلی، ات و اشغالهایپر مصرف تکراری بی تکنولوژی ری را و دنا و شاهین و تارا و غیره رو با همین قیمت به صورت صفی و لاتاری و قرعه و کشی و نقدی بکنن تو چشم مردم؟ یا چطور بیست هزار دلار بکنن تو پاچه بازار؟
یا اون یکی سیلک سایپا که یه فرقون رو تازگیها قیمتش رو گفتن یک و پونصد شاید منت بزارن بدن به مردم؟ البته صفی و قرعه کشی….