پس از شیوع کرونا، تولید بسیاری از خودروهای ارزانقیمت خاتمه یافت و بهزودی در بازار آمریکا هیچ خودرویی با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار وجود نخواهد داشت.
تا پایان سال آینده ممکن است حتی یک خودرو هم با قیمت زیر ۲۰ هزار دلار در بازار آمریکا وجود نداشته باشد زیرا میتسوبیشی میراژ، کیا ریو و نیسان ورسا بهزودی از این بازار کنار خواهند رفت. اینها به ۱۰ خودروی زیر ۲۰ هزار دلار دیگری میپیوندند که از سال ۲۰۱۹ از بازار آمریکا رخت بربستند. دلیل اصلی این موضوع شیوع بیماری کرونا است. قبل از سال ۲۰۱۹ میانگین قیمت خودروها در بازار آمریکا زیر ۳۴ هزار دلار بود که ارزانترین محصولات خودروسازان مختلف نقش پررنگی در پایین نگهداشتن این میانگین داشتند اما با شیوع کرونا همهچیز تغییر کرد زیرا مشکلات زنجیرهٔ تأمین قطعات در سال ۲۰۲۰ و پسازآن هزینههای تولید را بالا برد.
این موضوع اما این بهانه را هم دست خودروسازان داد تا ارزانترین خودروهای خود را بیسروصدا و بدون معرفی جایگزین کنار بگذارند. فورد فییستا و شورلت کروز هردو در پایان سال ۲۰۱۹ کنار رفتند، اسمارت در همان سال بهطور کامل از بازار آمریکا خارج شد و بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ هیوندای اکسنت، فورد اکواسپرت، فولکسواگن بیتل و شورلت اسپارک را هم از دست دادیم که همگی جزء ارزانترین خودروهای بازار بودند. البته به گفتهٔ «تایسون جومینی» معاون ارشد بخش دادهها و تجزیهوتحلیل جیدی پاور این لزوماً پدیدهٔ جدیدی نیست:
پایان تولید ارزانترین خودروها به چند سال قبل از کرونا بازمیگردد و چیزی که در دوران کرونا دیدیم این بود که خودروسازان مدلهای گرانتر خط تولید خود را در اولویت قرار دادند. این موضوع زمانی شروع شد که چیپها کمیاب شدند و خودروسازان میبایست عاقلانه انتخاب میکردند که منابع محدود را در کجا استفاده کنند.
به گفتهٔ وی، برخی از برندها مثل هوندا با بهبود شرایط تأمین قطعات، تیپهای ارزانتر را دوباره برای خودروهای خود ارائه کردهاند اما حتی خودروی کامپکتی مثل سیویک در سال ۲۰۲۴ هنوز نزدیک به ۲۵ هزار دلار قیمت دارد، آکورد اکنون خودرویی ۲۸ هزار دلاری است که ۴ هزار دلار از سال ۲۰۱۹ گرانتر است و نمیتوان یک CR-V را با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار خرید. به همین دلیل، میانگین قیمت خودروهای نو در سال ۲۰۲۳ در آمریکا به ۴۶ هزار دلار رسیده است که جهشی ۳۶ درصدی را نسبت به سال میانگین ۳۳,۷۰۰ دلاری سال ۲۰۱۹ نشان میدهد. با توجه به اینکه میانگین حقوق سالانه در ایالاتمتحده در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۰ هزار دلار است، اکثر آمریکاییها نمیتوانند بدون گرفتن وام پنجساله خودرویی با قیمت ۴۶ هزار دلاری بخرند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ میانگین درآمد سالانه بیش از ۶۸ هزار دلار بود.
بااینحال، بارقههای امیدی وجود دارد زیرا میانگین قیمت خودرو در آمریکا امسال برای اولین بار از زمان شیوع کرونا کاهش پیدا کرده و همچنان رو به کاهش است. جومینی دراینباره میگوید:
جیدی پاور پیشبینی میکند که قیمت خودروهای نو بهطور متوسط در سال ۲۰۲۴ با ۱,۱۰۰ دلار کاهش به ۴۴,۹۰۰ دلار برسد. برای ماه فوریه پیشبینی کاهشی بیش از ۱,۹۰۰ دلاری و رسیدن به میانگین ۴۴ هزار دلار را داریم
بنابراین، برای خریداران خودروهای نو خبرهای خوبی در راه است اما بازار خودروهای کارکرده هنوز شرایط نابسامانی دارد که از اواسط سال ۲۰۲۱ آغاز شد. سال آینده حتی خودروهای کارکردهٔ کمتری در دسترس خریداران قرار خواهد داشت جومینی دراینباره میگوید:
عرضهٔ خودروهای کارکرده پنج سال قبل از کرونا ۱۶.۳ میلیون دستگاه بود اما در سال ۲۰۲۴ این رقم پس از چهار سال کاهش متوالی به ۱۳.۷ میلیون دستگاه خواهد رسید
ازآنجاییکه خودروهای ارزانقیمت روزبهروز کمتر میشوند، بازار بکری برای عرضهٔ خودروهای جدید با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار وجود خواهد داشت. جومینی دراینباره میگوید:
فضای زیادی برای همهٔ خودروسازان وجود داد که بتوانند بازهٔ قیمتی زیر ۳۰ هزار دلار را تصاحب کنند. قبل از کرونا، ۴۷ درصد از فروش خودروهای نو زیر ۳۰ هزار دلار بود اما امروز تنها ۱۷ درصد است. در حال حاضر بازهٔ زیر ۳۰ هزار دلار را خودروهای کارکرده پوشش دادهاند
هرچند بسیاری از خودروسازان مشهور و معتبر از بازار خودروهای زیر ۳۰ هزار دلار خارج شدهاند اما تهدیدی به اسم چین وجود دارد که میتواند برای عرضهٔ خودروهای ارزانقیمت به برندهای باسابقه فشار وارد کند. خودروسازان این کشور مثل چری، بیوایدی و گریت وال در سال ۲۰۲۳ در اروپا بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو فروختهاند. سهم فعلی این شرکتها از بازار اروپا حدود ۸ درصد است اما کارشناسان انتظار دارند این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۱۵ درصد افزایش پیدا کند.
چری بهعنوان یکی از بزرگترین خودروسازان چین قصد دارد طی چند سال آینده وارد بازار آمریکا شود. این شرکت هماکنون برخی محصولات خود را در مکزیک با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار عرضه میکند و این کشور را راهی برای ورود به بازار آمریکا میبیند. معاون اجرایی چری سال گذشته در مصاحبهای با موتورترند گفت:
بازار ایالاتمتحده برای ما بسیار مهم است و هماکنون یک نقشهٔ راه برای ورود به آمریکا داریم اما نمیتوانم چیز بیشتری در مورد استراتژی چری بگویم.
چری ابتدا در سال ۲۰۰۵ و سپس در سال ۲۰۲۰ قصد ورود به بازار آمریکا را داشت اما هر دو بار در این کار ناکام ماند. بااینحال، شرکت چینی وعده داده است که این بار متفاوت خواهد بود. بااینحال، بخش خودروهای زیر ۲۰ هزار دلار چه میشود؟ احتمالاً این بخش از بین میرود. فروش خودرو سال گذشته در آمریکا به ۱۵.۵ میلیون دستگاه رسید و هیچ نشانهای از کاهش ندارد. فروش خودرو در این کشور حتی با وجود افزایش قیمت همچنان رو به افزایش است که این یعنی خودروسازان انگیزهای برای ساخت مدلهای ارزانتر نخواهند داشت.
ممد ژانگولر
۱۲ اسفند ۱۴۰۲چه خبر بدی.ولی به جاش با اقساط ۳۰ ساله و سود کم جبران میکنن.این میتونه خبر خوبی باشی برای عمو شی
NAVID۰۰۹۸
۱۲ اسفند ۱۴۰۲خدا لعنت کنه چین رو !!!
همه رو بدبخت کرد تا خودش رو آباد کنه !!!
کرونا رو آورد و بعدش هم جنگها را با پشتیبانیش آغاز کرد !!!
باس همین میگم چین دنیا را در دست گرفت !!!
کاری کرده که هر محصولی غیر از چین تولید و منتاژ داشته باشه از هر برندی ، قیمت تمام شدش گرون در بیاد و غیر از سیاست گاز اَنبُری اگر جلو محصولات چینی ناایستند ، همه از پا در میان!!!
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ولی آخر نفهمیدیم کرونا چین بود یا نه.
ارسلان
۱۲ اسفند ۱۴۰۲اگر دنیا دست اروپایی ها بود ، با خفت و ذلت همه باید نوکری چین و میکردند ، ولی خب دنیا دست آمریکاست و میدونه چکار میکنه! آمریکا اگر دنیارو هم به جنگ بکشونه و مثل جنگ جهانی دوم ۸۰ میلیون چینی و روسی ام بکشه ، حاکمیت و از دست نمیده….
چهارتا لگن چینی تاثیری رو چیزی نداره ، چین ام الان هست ، چون آمریکا میخوات باشه و دنیا به آشغال های چینی نیاز داره
ممد ژانگولر
۱۲ اسفند ۱۴۰۲داداش ارسلان خیلی دیگه غلیظ گفتی. چینیها هم انسانن مثل ما . برای چی باید کشته بشن. صبح تا شب دارن زحمت میکشن برای ی کاسه سوپ. درسته آتاشغال زیاد تولید میکنن ولی جنسهای درجه یک هم خیلی دارن که تاجرهای زحمت کش ایرانی دوسشون ندارن. نون و سود تو جنسهای بنجله و ارزونه . چینیها در طول تاریخ دوبار به ژاپن حمله کردن و شکست خوردن .
NAVID۰۰۹۸
۱۲ اسفند ۱۴۰۲حرف شما برای کشوری صحت داره که جمعیت و قدرت شاخصی نداره!!!
چین جمعیتی بیش از ۱/۴ میلیاردی که به قول معروف خودش آشپزخانهای مجهز و بینیاز دارد که آمریکا تو خواب ببینه بتونه مقابلش ایستادگی کنه ، مگر جنگ جهانیای صورت بگیره تا دوباره قدرتها خودشون را نشان دهند ( البته بعید میدونم جنگی در کار باشه چون این جنگ میتونه جهان را به دوران غارنشینی برگردونه )!
OM.01
۱۲ اسفند ۱۴۰۲(میانگین حقوق سالانه در ایالاتمتحده در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۰ هزار دلار است، اکثر آمریکاییها نمیتوانند بدون گرفتن وام پنجساله خودرویی با قیمت ۴۶ هزار دلاری بخرند)
همیشه سوالم این بود با چه درآمدی میشه خودروی بالای 100هزار دلاری خرید تو آمریکا و حقیقتا الان جوابمو فهمیدم😁
(خودروسازان این کشور مثل چری، بیوایدی و گریت وال در سال ۲۰۲۳ در اروپا بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو فروختهاند. سهم فعلی این شرکتها از بازار اروپا حدود ۸ درصد است اما کارشناسان انتظار دارند این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۱۵ درصد افزایش پیدا کند)
400هزار خودروی چینی فروش رفته در اروپا؟ هرچقدر هم مسخرت کردن مهم نیست باز به تلاشت ادامه بده، سرانجام موفق میشی. برای شروع خیلی خوبه. بقیه برندهای چینی با خدمات و نمایندگی های بیشتر برن، آمار فروش قطعا بیشتر میشه.
ehsan.fa
۱۲ اسفند ۱۴۰۲اینکه چری بره آمریکا قلبم رو بدرد میاره ، یادآوری ماکت خودروهاش که به ما قالب میکرد ده پونزده سال پیش برام زجر آوره ، هنوزم هستن تو خیابون به شدت مستهلک و بدقواره ، ولی حتی اونا هم دارن آمریکا
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۲من برام سواله، توی بازار به این بزرگی، مردم آمریکا براچی باید چینی بخرن ؟
Dot.
۱۲ اسفند ۱۴۰۲به علت قیمت ارزون و آپشنال بودن و همچنین پر کردن خلا ماشینای زیر ۳۰ هزار دلار میتونه جذاب باشه
heshmat021
۱۲ اسفند ۱۴۰۲قیمت
ماشین چینی ارزونه، شاید بگید خب تویوتا ۵ سال کارمرد بخره
از طرفی چون ماشین صفره، مالیات و عوارض اش کمتره
برای یه جوون خریدش بصرفه است، وگرنه سن بالا ها مردیت خوبی دارن میرن مثلا تویوتا میخرن
علی جردن
۱۲ اسفند ۱۴۰۲اونجا زیر ۲۰ هزار دلار خودرو عرضه نمیشه چون مردمشون را لایق بهترین ها میدونن
در ایران خودروی بالای ۲۰ الی ۲۵ هزار دلار عرضه نمی کنند چون مردم ما لایق کم ترین ها می دونن
Taha Ayoobi
۱۲ اسفند ۱۴۰۲جالب بود
تاحالا از این زاویه نگاه نکرده بودم
تازه زیر 2500 سی سی
امین
۱۲ اسفند ۱۴۰۲مشتری ها همیشه لایق ارزانترین و بهترین خدمات یا کالا ها هستند.
اینکه میانگین قیمت خودرو در این سالها بالاتر رفته نشان از لیاقت مردم نیست نشان از تورم بالاست که دو عامل جهانی بهش سرعت داده.
و نرخ بهره همیشه براساس تورم هست که بازهم فشار اقتصادی بیشتر به مردم هست
یه زمانی نرخ وام خانه حوالی یک درصد بود الان از ۵ درصد شروع میشه
همه چیز عجیب غریب برعکس میبینید.
خدا را شکر مردم دنیا مثل تو فکر نمیکنند وگرنه تولید کننده از این هم گرانتر توی پاچه مشتری میکرد
احسان
۱۲ اسفند ۱۴۰۲اینکه چه ماشینی با چه قیمتی عرضه بشه در آمریکا، دست دولت آمریکا نیست که بیاد بگه مردم آمریکا لایق این ماشین بیست هزاری دلاری نیست پس وارد بازار نشه و به استراتژی و عرضه خودروساز های جهانی و داخلیش مربوطه.عرضه در کشور ما با دخالت خیلی زیاد دولته (مستقیم یا غیرمستقیم)، در آمریکا بدون دخالت یا کمترین دخالت(در حد تعرفه های کم) پس قیاستون اشتباه.
JDM
۱۲ اسفند ۱۴۰۲قبول دارم حرفت که به مردمشون احترام میزارن ولی یه وسوال بزرگ اینه آیا درآمد تو آمریکا بالاس که بتونن خودروی +۲۰ هزار دلاری سوار بشن؟ حداقل برای اکثریت غیر ممکنه حتی اگه درآمد اونجا بالا باشه که هست یه شخص جز خرید خودرو باید به فکر مسائل دیگر هم باشه درسته?
برای همینه اکثرا زیر ۳۰ یا حتی کمتر ۲۰ هزار دلار ماشین میخرن
البته با جمله دومت در مورد ایران خودمون موافقم واقعا مارو لایق نمیدونن,یا نه میدونن لیاقتش داریم ولی برای خودروساز داخلی ضرره برای همین گزینه هارو محدود کردن
محمد
۱۲ اسفند ۱۴۰۲بازار خودروی اروپا حدود ۱۰ میلیونه. چهارصد هزار خودرو حدود ۴ درصد میشه. احتمالا اشتباهی نشده؟
حسن
۱۲ اسفند ۱۴۰۲جو ندین کدوم رنج قیمت 46 هزار دلار مگه مردم سر گنج نشستن اصلا مگه چند نفر و چند خانوار میتونن خودروی 46 هزار دلاری بخرن این یک مطلب فیکه ممکن نیست چنین رقمی بر بازار حاکم باشه خود خودرو سازان ورشکست میشن
JDM
۱۲ اسفند ۱۴۰۲کاملا درسته حرفتون مگه طرف جلوی بقیه خرجارو بگیره شاید بتونه یه ماشین بخره ولی گزینه های کارکرده هم هستن که خریدارو به طرف خودش میکشونه پس این بیشتر به ضرر خودروساز داخلیشونه!!
حسن
۱۲ اسفند ۱۴۰۲قمیت خودروهای صفر 2024 بازار امریکا در دست افراد شخصی نه نمایندگی- نمایندگی را نمیدونم ارزونترن یا گرونتر
قیمت خودروهای بین 21 تا 29 هزار دلار البته حوصله میخواد صد ها صفحه را بگردی تو این چند تا صفحه که من دیدم اینا بود
شورولت تراکس مالیبو بلیزر ایکوناکس — تویوتا کرولا سدان و هاچبک کمری ال ای -هیوندای النترا و ونیو -سوبارو ایمپرزا
نیسان سنترا – ورسا – کیکس – هوندا سویک ا کورد اچ ار وی
ترک هم هیوندا سانتا – شورولت کلرادو – فورد ماوریک از 30 هزار دلار تا 36
تاکوما از 35 هزار دلار به بالا
شورولت سیلورادو 1500 از 38 هزار دلار شروع میشه
خودروی دست دوم هم انقد زیاده تو سایتها که حدو حساب نداره اونجا دریاست لامصب اصلا نگران نباشید بیایید بریم ماشین هست بخریم
حسن
۱۲ اسفند ۱۴۰۲مساله ی اصلی اینه که شما حقوق را برای یک نفر مجرد ماهیانه زدی60000 تا ماهی 5000 دلار که عالیه اما در واقعیت فرد مجرد 4000 دلار در میاره با روزی 8 ساعت کار اما فرد مجرد اینهمه تو امریکا خرج نمیکنه
مخارج زندگی یک نفر طبق براورد موسسات در سال 2023 بدون مسکن برای یک فرد مجرد
گرانترین نقطه نیویورک 1400 دلار – ایلینوی 1100 دلار — اورلاندو 1000 دلار — لس انجلس 110 دلار . تگزاس 900 دلار –
یعنی کل مخارج زندگیت بین 900 تا 1500 دلاره فقط بحث مسکنه که تعیین کننده است که کجا بگیری از 500 دلار داره تا 3000 دلار در مرکز نیویورک
پس راحت میشه زندگی کرد
اونجا زن و مرد با هم کار میکنن پس میشه رو صد هزار دلار در سال و ماهی 8000 دلار حساب
B
۱۲ اسفند ۱۴۰۲البته میانگین حقوق آمریکایی ها در سال گذشته ۸۳ هزار تا بوده که میشه ماهی حدود ۷ هزارتا ، احتمالا این آمار که اینجا داده شده پس از کم کردن مالیات ها باشه
حسن
۱۲ اسفند ۱۴۰۲من حداقل حقوق یک کارگر ساده را گفتم مثل ظرفشویی یا نظافت یا نگهبان پارکینگ و غیره تا قشنگ معلوم بشه میشه هم راحت زندگی کرد و هم ماشین خرید اگر کسی اهل کار کردن باشه قطعا در امریکا موفق خواهد شد و خیلی بهتر از اروپاست
parhamiof
۱۳ اسفند ۱۴۰۲اروپا در کل دنبال برابری مردم هست و نمیزاره خیلی درامد رویایی داشته باشی از اون طرف ترس فقر نداری دولت حمایتت میکنه.
اما امریکا توش پول خوب میشه دراورد ولی به مشکل مالی بخوری باید کلیه هاتو بفروشی چون امریکا کشور کاره واسه همین انقدر پیشرفت کرده.