قیمت خودروهای الکتریکی بهسرعت در حال کاهش است اما هنوز به نقطهای نرسیدهایم که قیمت الکتریکیها به ارزانی مدلهای مشابه بنزینی باشد. بااینحال، در اینجا قصد داریم به ارزانترین خودروهای الکتریکیهای بازار ایالاتمتحده نگاهی داشته باشیم. البته قیمتهایی که در اینجا میبینید کل داستان را بیان نمیکنند زیرا خودروهای الکتریکی در هزینههای مصرف سوخت و تعمیر و نگهداری هزاران دلار به نفع خریداران خواهند بود و همچنین از مشوقهای مالیاتی هم برخوردار هستند. اکثر خودروهای الکتریکی در ایالاتمتحده از ۷,۵۰۰ دلار اعتبار مالیاتی فدرال بهرهمند میشوند و مشوقهای ایالتی و محلی میتوانند قیمت آنها را حتی بیشتر کاهش دهند؛ بنابراین بسیاری از خودروهای الکتریکی که در این لیست خواهید دید ارزانتر از قیمتی هستند که برای آنها ذکر شده است. این لیست از گرانترین تا ارزانترین تنظیم شده است.
۱۰-آئودی Q4 40 E-Tron
قیمت: ۴۴,۹۴۵ دلار
Q4 جدیدترین و ارزانترین عضو خانوادهٔ E-Tron آئودی محسوب میشود. این یک کراساوور کامپکت با ظاهری هوشمندانه و کابینی آیندهنگرانه است. نسخهٔ پایهٔ این ماشین که Q4 40 E-Tron نام دارد به یک موتور الکتریکی ۲۰۱ اسب بخاری مجهز است که به چرخهای عقب نیرو میدهد. آئودی هنوز برد این نسخه را اعلام نکرده اما ازآنجاییکه باطریهای ۸۲ کیلووات ساعتی آن با فولکسواگن ID.4 مشترک است، انتظار میرود بردی در حدود ۴۲۰ کیلومتر داشته باشد.
۹-فورد موستانگ مکایی RWD
قیمت: ۴۳,۹۹۵ دلار
خوشحالیم که اولین کراساوور الکتریکی فورد قیمتی فضایی ندارد. نسخهٔ پایهٔ موستانگ مکایی که سلکت نام دارد، بهصورت محرک عقب و با باطریهای کوچکتر ارائه میشود که برد ۳۷۰ کیلومتری را فراهم میکند. تقاضای اولیه برای این خودرو بسیار بالا بوده است تا جایی که فورد با تأخیری ۲۰ هفتهای آنرا به خریداران تحویل میدهد. البته مکایی بسیار از موستانگ بنزینی گرانتر است اما با وجود ویژگیهایی که دارد، قیمت آن برای تیپ پایهٔ سلکت منصفانه به نظر میرسد.
۸-فولکسواگن ID.4 Pro
قیمت: ۴۱,۱۹۰ دلار
اولین کراساوور الکتریکی فولکسواگن خودرویی است که بهراحتی میتوان آنرا دوست داشت زیرا این خودرو فضا و کارایی که از یک کراساوور کامپکت انتظار میرود را در کنار تجربهٔ رانندگی که از یک فولکسواگن انتظار میرود ارائه میکند. تیپ پایهٔ ID.4 بنام پرو ۲۰۱ اسب بخار قدرت دارد، محرک عقب است و ۴۲۰ کیلومتر برد دارد. ID.4 سریعترین یا جادارترین خودروی این لیست نیست ولی هنوز هم به نظر میرسد گزینهٔ خوبی برای خرید باشد.
۷-کیا نیرو EV EX
قیمت: ۴۱,۱۶۵ دلار
یکی از بستگان نزدیک هیوندای کُنا EV که در ادامه آنرا خواهید دید، کیا نیرو EV است که کاربردیتر از همتای هیوندای خود است اما هیجان رانندگی کمتری هم دارد. بااینحال، از نیرو صندلیهای عقب جادارتر و فضای بار بیشتری برخوردار است و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۶.۲ ثانیهای آنهم برای یک خودروی الکتریکی ارزانقیمت مناسب به نظر میرسد. البته فضای داخلی بیشتر این خودرو مقداری از برد را قربانی کرده و آنرا به ۳۸۵ کیلومتر رسانده که از ۴۱۵ کیلومتر کنا EV کمتر است.
۶-هیوندای کُنا EV
قیمت: ۳۵,۱۸۵ دلار
قیمت پایهٔ نسخهٔ فیسلیفت هیوندای کُنا EV مدل ۲۰۲۲ بیش از سه هزار دلار از نسخهٔ پیش از فیسلیفت ارزانتر شده که به نظر میرسد این کار بیشتر به خاطر حذف مدل الکتریکی پایهٔ هیوندای یعنی آیونیک از بازار باشد. درهرحال، این اتفاقی خوشایند است زیرا کنا EV ویژگیهای دوستداشتنی زیادی مثل قوای محرکهٔ سرزنده، هندلینگ تیز و طراحی کاربردی دارد. البته کارایی داخلی کنا EV به کیا نیرو EV نمیرسد اما این کاستی را با برد بیشتر ۴۱۵ کیلومتری جبران میکند. این خودرو همچنین با احتساب مشوقهای مالیاتی، خیلی گرانتر از کراساوورهای بنزینی همکلاس نیست.
۵-مزدا MX-30
قیمت: ۳۴,۶۴۵ دلار
در نگاه اول، مزدا MX-30 خودروی بسیار جذابی به نظر زیرا این یک کراساوور الکتریکی کاملاً جدید از برندی دوستداشتنی و با قیمتی مناسب است که آنرا به یکی از ارزانترین خودروهای الکتریکی بازار تبدیل میکند اما همهچیز در این خودرو به همین خوبی نیست زیرا MX-30 برد ناچیز ۱۶۰ کیلومتری دارد، شتاب موتور الکتریکی ۱۴۳ اسب بخاری آن پایین است و حتی قابلیت شارژ سریع ۵۰ کیلووات آنهم خیلی سریع نیست. به همین دلیل، گویی مزدا یک نیسان لیف سال ۲۰۱۶ را خرید و پوستهٔ MX-30 را روی آن قرار داده است.
۴-شورلت بولت EUV 1LT
قیمت: ۳۳,۹۹۵ دلار
بولت EUV مدل الکتریکی جدیدی از شورلت است که درواقع نسخهای کشیدهتر و جادارتری از بولت هاچبک محسوب میشود. ازآنجاییکه بولت EUV در نسخهٔ چهارچرخ محرک ارائه نمیشود، بهسختی میتوان آنرا یک کراساوور واقعی دانست ولی در مورد ارزش بالای نسخهٔ پایهٔ این خودرو هیچ بحثی وجود ندارد زیرا برد ۴۰۰ کیلومتری آن از بسیاری از خودروهای این لیست بیشتر است و به همین دلیل گزینهای عالی برای خانوادهها بهحساب میآید.
۳-شورلت بولت 1LT
قیمت: ۳۱,۹۹۵ دلار
نسخهٔ فیسلیفت شورلت بولت بهطور همزمان با بولت EUV برای مدل ۲۰۲۲ معرفی شد. تغییرات ظاهری این خودرو ممکن است نظر همه را جلب نکند اما برای کسانی که به دنبال یک خودروی الکتریکی ارزانقیمت هستند گزینهٔ بسیار جذابی خواهد بود زیرا شورلت حدود ۵,۵۰۰ دلار از قیمت پایهٔ آن کاسته است. قطعات فنی بولت اما تا حد زیادی بدون تغییر باقیماندهاند که این یعنی در نسخهٔ جدید هم شاهد همان شتاب فوری و برد ۴۱۵ کیلومتری خواهیم بود؛ بنابراین در ین همهٔ خودروهای الکتریکی ارزانقیمت، بولت یکی از هوشمندانهترین انتخابها محسوب میشود.
۲-مینی کوپر SE سیگنیچر
قیمت: ۳۰,۷۵۰ دلار
مینی بهخودیخود خودرویی دوستداشتنی است و انتظار میرود نسخهٔ الکتریکی آنهم همینطور باشد اما واقعیت چیز دیگری است زیرا کوپر SE برای خریداران خود فقط ۱۸۰ کیلومتر برد، سواری خشن و سروصدای بیشازحد باد و جاده را به همراه دارد. قابلیت شارژ سریع این خودرو نیز اصلاً سریع نیست زیرا با شارژرهای سریع DC حدود ۴۰ دقیقه طول میکشد تا ۸۰ درصد از باطریها شارژ شوند که این زمان با شارژرهای استاندارد به هشت ساعت میرسد. البته مینی کوپر SE خودروی سریعی است که ظرف ۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و سرحالتر از نمونههای بنزینی احساس میشود اما سواری خشک و فرمان بدون بازخورد، مانع تجربهٔ لذتی میشوند که از یک مینی انتظار داریم.
۱-نیسان لیف S
قیمت: ۲۸,۳۶۵ دلار
کاهش ۴,۲۴۵ دلاری نیسان لیف برای مدل ۲۰۲۲ آنرا به ارزانترین خودروی الکتریکی حال حاضر بازار ایالاتمتحده تبدیل کرده است. همچنین کابین سطح بالا و سواری نرم لیف نیز موجب میشود این خودرو گرانتر از خودروهای بالایی احساس شود. ارزانترین نسخهٔ لیف به باطریهای ۴۰ کیلووات ساعتی مجهز است که برد ۲۴۰ کیلومتری را فراهم میکنند. هرچند این عدد چشمگیری نیست اما هنوز هم از برخی از خودروهای این لیست بیشتر است. لیف سواری اسپرتی ندارد و زمان شارژ آنهم عالی نیست اما با توجه به قیمت و تجهیزات، ارزشی فوقالعاده دارد.
محمد امین
۱۲ آذر ۱۴۰۰یهبار یه مقاله ت سایت نوشته بودین که گفته بود هزینه ی نگهداری از خودرو های الکتریکی توی طولانی مدت حدود دو برابر بنزینی ها است…!
البته تازمانی که دولت ها آنقدر دارن مردم و حمایت میکنن برای خرید الکتریکی ها ، واقعا دیگه کار برای درون سوز ها خیلی سخت شده
7500 دلار اعتبار مالیاتی و شارژ رایگان و …..
اقا مگه این برق رایگان ساخته میشه … واقعا نمیدونم سیاسیت مدار ها چرا دارن آنقدر باج میدم سر این قضیه
NAVID۰۰۹۸
۱۲ آذر ۱۴۰۰دو برابر و شاید هم بیشتر !!!؟
وقتی ریز هزینههای خودروهای برقی در سال حساب میگردد ، آن وقت هست که تفاوتش با بنزینیها آشکار میگردد و دقیقاً حمایتهای دولتی هست که مردم را تشویق به خرید میکنه و زمانی که مردم رو آوردند به خرید برقیها و شرکتها تماماً تولید برقی انجام دادند ، آنجاست که دولتها دیگر حمایت نمیکنند و مردم مجبور به پرداخت هزینه برای برقیها میشوند !
به خودروهای هیبریدی در ایران نگاه کنید تا متوحه بشید هرچقدر در این چند ساله مثلاً بنزین کمتر مصرف کردند ، باید بیش از دو برابرش را برای خرید باتری جدید صرف کنند ( قیمت باتریهای تویوتا کمری هیبرید و سوناتا هیبرید ، بالای ۱۵۰ میلیون تومن میشه و ببینید مگر در این بازهی ۷ ساله چقدر بنزین صرفهجویی کردهاند ) !
البته به درد کشور ما نمیخورند اما به درد کشورهای اروپایی میخورند که بنزین گران هست !
الان در ترکیه یک باک بنزین ۷۰لیتری حدود ۱/۵ میلیون تومن به پول ما پولش میشه و نشان میده که در آنجا ارزش خرید برقیها و هیبریدیها بالاست اما در ایران هیچ ارزشی جز پیچیدگی تکنولوژی و خدمات گران برای ما ندارند !
احمدرضا
۱۲ آذر ۱۴۰۰راستش اینا همچین هم ارزون نیستن
یک کاربر
۱۲ آذر ۱۴۰۰چرا تسلا نیست!
شورلت بولت بنظرم گزینه بهتری هست هم قیمت و هم برد ان و ویژگی های فنی ،
اینکه خودروی الکتریکی خوب نیست و هزینه اش بالاست ، نگران نباشید دراینده کشورهای جهان اول موتورهای احتراقی از رده خارج شده خود به ما خواهند فروخت ما لذت میبریم. مثل پژو ۴۰۵ که در فرانسه از رده خارج شد در ایران تازه تولیدش آغاز شد😂 شما منتظر فناوری های منسوخ شده باشید !
خودروهای الکتریکی بخاطر ضعف زیر ساخت ها هزینه بردارند ، تاریخ ژاپن بخوانید اولین بار که خواستند به انجا خودرو صادر کننده بزرگراه آزادراه نبوده!! بمرور زمان برعکس خواهد شد با رونق خودروهای الکتریکی ، وقتی پمپ های بنزین بمرور تعطیل میشوند . پیدا کردن انها مشکل خواهد شد .
الان در امریکا و اروپا مثل فرانسه به بنزین یارانه میدهند ، دولت امریکا بدلیل تبعات اجتماعی یارانه بنزین قطع نمیکند . لزوما خودرو های بنزینی کم هزینه نیستند بدلیل یارانه های پنهان دولتی ارزانترند . این یارانه توی انرژی ساخت فولاد و قطعات ماشین های بنزینی هم هست.
AMIR / ARMI
۱۲ آذر ۱۴۰۰وقتی به قیمت های این لیست نگاه میکنم
بیشتر میفهمم چرا تسلا لازم داره یه هاچبک ارزون ۲۵ هزار دلاری معرفی بکنه !
فکر کنم مدیر فروش و بازاریابی تسلا بود که گفت
خودرو های الکتریکی کمپانی های مختلف با هم دیگه رقابت نمیکنن در حال حاضر
بلکه با خودرو های بنزینی رقابت میکنن و سعی در گرفتن سهم بازار درون سوز هارو دارن نه سهم بازار تسلا .
این نکته رو هم گفته بود که تسلا همیشه سعی در ساخت محصولی داره که بتونه جای خودرو های درون سوز رو بگیره
شاید مهم ترین محصولی که تسلا در تاریخ خودش بسازه همین هاچبکی باشه که در دست توسعه هستش
چون بدون شک آمار و ارقام عوض میکنه
. سیستم خودران جدید
. باتری های جدید
. سیستم شارژ جدید ( ممکن شارژ بیسیم معرفی بکنه )
. کاهش هزینه تیراژ با دستگاه های جدید
همه این هارو در ارزان ترین و قابل دست رس ترین محصول خودش عرضه بکنه
اون موقع عصر جدید خودرو های الکتریکی شروع میشه
یک کاربر
۱۲ آذر ۱۴۰۰گیگا فکتوری برلین تسلا میگویند همین هدف کاهش قیمت داره.
اما مدام افتتاحش به تعویق میفته.
المانی ها میگن یک نمونه از ایرادهاشون ، نسل مارها در کارخانه گیگا برلین به خطر افتاده!!
انگار همین جنگ جهانی دوم نبود که ۵۰ میلیون انسان کشته شدند!
میثم
۱۲ آذر ۱۴۰۰شورولت بولت گزینه خوبیه
میشه گفت بهترین گزینه.
اما واقعا گرونن
نمونههای بنزینی این سگمنت همگی زیر ۲۰ هزار دلارن
درسته که هزینههای الکتریکیها کمتره ولی حدود ۱۰ هزار دلار گرونتر هستن و بنظر من فعلا توجیه خرید ندارن
M.Kazem.K
۱۲ آذر ۱۴۰۰واقعا بنظرتون هزینه های الکتریکی ها کمتره ؟!؟!؟!؟؟!
میثم
۱۲ آذر ۱۴۰۰والا اینطور میگن
منم اون گفتهها رو درست فرض میکنم
میثم
۱۲ آذر ۱۴۰۰الان هیبریدیها بهترین گزینه هستند.
به چند دلیل:
۱. قیمت متعادل مابین بنزینیها و الکتریکیها
۲. مصرف سوخت و آلایندگی پایین
۳. نیاز به شارژ طولانی و نگرانیهای برد و … ندارن
۴. هزینههای تعمیر و نگهداریشون مابین بنزینی و الکتریکیه
۵. مدلهای پلاگین هیبرید مشکلات برقیها رو کمتر کردن
الان قیمت یه کرولای هیبرید که از خیلی ماشینای این لیست جادارتر هم هست تنها ۲۳۵۰۰ دلاره با مصرف سوخت حدود ۴.۵ لیتر که حدود ۱۰ هزار دلار از میانگین این لیست ارزانتره و نمونههای بنزینیش که معروفن به استهلاک پایین و کم خرجی، مدل هیبرید که از اونم کم خرجتره
مردیم از خوشی
۱۲ آذر ۱۴۰۰تسلا مدل ۲۵ هزار دلاری را بساز کار به شکل وحشتناکی برا بقیه سخت میشه
AMIR / ARMI
۱۲ آذر ۱۴۰۰یکی از کارکنان پورشه توی Zuffenhausen ظاهراً
افشا کرده که ۶۰ درصد از تایکان های فروخته شده ایراد فنی در ماژول شارژ دارن که باعث خرابی و شارژ نشدن آتش سوزی و تخلیه شارژ یک دفعه ای
باتری میشه و پورشه اعلام نمیکنه و به صورت مخفیانه داره حجم باتری که بسته هست به صورت فابریک رو آزاد میکنه تا مشتری ها متوجه کاهش برد ناشی از خرابی باتری نشن و با دریافت هزینه ماژول های خراب رو تعویض میکنه
TOM KRISTENSEN
۱۲ آذر ۱۴۰۰ببین فقط بگو پورشه دروغگوعه
یبار دیگه بگو
خجالت نمیکشی؟؟
البته برای باتری پرستایی که جاشون تو زومیته نه اینجا اشکالی نداره
مردیم از خوشی
۱۲ آذر ۱۴۰۰به زومیت چه ! 🤣
TOM KRISTENSEN
۱۲ آذر ۱۴۰۰خب زومیت سایت گوشی و باتری و…اینجور چیزاست
مردیم از خوشی
۱۲ آذر ۱۴۰۰زومیت سایت علم و فناوری هست تا دیروز هم همین اخبار خودرو را هم زومیت داشت و بسیاری خبر دیگه
و اینکه اتفاقا چند ساله بحث باتری توی دنیا گوشی مطرح نیست 😂 و پیش رفتی چندانی نکردند سایت های خودرویی ده برابر خبر بیش تری درباره فناوری ها باتری میزارند
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۱۲ آذر ۱۴۰۰ببخشید ولی من دیدم که وقتی دوستان از تسلا بخاطر یک ویدیو یک کاربر ایراد میگیرن ، شما خودتون رد میکنید ولی الان دارید همون رو انجام میدی ، به نظرم عجیبه که آدم بخاطر یه ویدیو کاملا نا معتبر ، کمپانی هایی مثل پورشه و تسلارو زیر سوال ببره
AMIR / ARMI
۱۲ آذر ۱۴۰۰من در مورد یه ویدیو حرف نزدم یه مطلبی یه سایتی تهیه کرده بود از این افشاگری با پورشه تماس گرفتن ظاهرا جواب درست حسابی هم نگرفتن خبرش در میاد اگه صبر کنید من صرفا زود تر گفتم
Arman
۱۲ آذر ۱۴۰۰خیلی هم ارزون نیستن!
Elmiraj
۱۲ آذر ۱۴۰۰جالبه…. فروش هر ۱۰ تا را روی هم بزاری به model 3/y نمیرسن ، در حالی که از هر ۱۰ عضو این لیست گران تر اند….!!!!
حال تسلایی را تصور کنید که از ارزانترین عضو این لیست ۳ هزار دلار ارزانتر خواهد بود…..
.
.
اون روزا ، حال و روز رقبا دیدنی خواهد بود
بهزاد
۱۲ آذر ۱۴۰۰استاد گرانقدر شما چند مورد را در معادله قرار نمیدی.
وقتی میگی نمیتونن بفروشن اینجور برداشت میشه که سایرین با اضافه تولید و موجودی خودروهای فروش نرفته روبرو هستند! در حالی که اینطور نیست چرا؟
ظرفیت تولید سایر برندها همین مقدار فروشی هست که دارند و همانطور که شما اینجا میگی فلان گیگا فکتوری تاسیس بشه فلان مقدار فروش میره بالا برای سایرین هم صدق میکنه.
یک خودروی برقی باتری ، الکتروموتور ، اتصالات برقی مربوط ، گیربکس مخصوص میخواد و اگر قراره یک شرکت به یک باره بیاد سالی ۵۰۰ هزارتا خودروی برقی تولید کنه منابع متریال مورد نیازش در این مدت کوتاه فراهم نخواهد شد.
شما اجازه بدی و دندان به جگر بزاری بین ۵ تا ۱۰ سال آینده ظرفیت تولید و حجم فروش رقبا را مشاهده خواهید کرد.
یک کاربر
۱۲ آذر ۱۴۰۰کارخانه گیگا فکتوری برلین ، طبق تبلیغات میگن نوع متفاوتی هست کلا روباتیک هست.
خود رییس فولکس واگن اعتراف کرده هر خودرو برقی در فولکس ۳۰ ساعت زمان ساخت میبره و در تسلا ۱۰ ساعت یکی از دلایل همین هست میگن رقابتی تره . سَبک تولید خودروهای برقی متفاوت خواهد بود ، شرکت فولکس گفته ما قدرت رقابت داریم ، اما دولت المان باید تبعات کاهش نیرو بپذیره .
بهرحال یکسری شرکت ها به تخت پادشاهی میرسند و یکسری به زیر تر افول میکنند . لزوم وجود یک چیز ، صدق لزوم تداوم ان نیست، کلا رقابت همینه . المانی ها از نظر مواد معدنی نسبت به چین و امریکا کمی عقب ماندگی دارند. الان قیمت یک باتری در اروپا ، گرانتر از باتری تولیدی چین و امریکا در میاد.
البته ما پیشگو نیستیم اما مطمئنا شاهد جابجایی ها در عرصه رتبه تولید شرکت ها باشیم . چیز بسیار عجیبی نیست.
بهزاد
۱۲ آذر ۱۴۰۰در صنعت خودرو مهمترین عامل توانایی فروش یک محصول با حاشیه سود مناسب هست.
اگر هزینه های نیروی انسانی و قیمت مواد و متریال در صنعت خودرو ۱۰۰ درصد تاثیر گزار بود شرکت های آلمانی ده ها سال پیش برشکست شده بودن.
این جور دیدگاه ها در صنعت خودرو و بسیاری از صنایع دیگر جایی نداره.
بازار برای هر محصول و هر قیمتی مشتری داره و هیچ محصول ارزانی نتونسته بازار بالادستی را نابود کنه.
هر سیستم تولید نوینی که توسط یک شرکت به کار میره در مدت کوتاهی توسط سایرین استفاده خواهد شد.
سیستم تولید یا مونتاژ رباتیک تسلا در حال حاضر توسط دو شرکت
Kuka
Fanuc
تامین و تجهیز شده و این دو شرکت برای سایرین هم توانایی ایجاد سیستم های تولید نوین را دارند.
یک کاربر
۱۲ آذر ۱۴۰۰کارخانه گیگا فکتوری برلین ، طبق تبلیغات میگن نوع متفاوتی هست کلا روباتیک هست.
خود رییس فولکس واگن اعتراف کرده هر خودرو برقی در فولکس ۳۰ ساعت زمان ساخت میبره و در تسلا ۱۰ ساعت یکی از دلایل همین هست میگن رقابتی تره . سَبک تولید خودروهای برقی متفاوت خواهد بود ، شرکت فولکس گفته ما قدرت رقابت داریم ، اما دولت المان باید تبعات کاهش نیرو بپذیره .
بهرحال یکسری شرکت ها به تخت پادشاهی میرسند و یکسری به زیر تر افول میکنند . لزوم وجود یک چیز ، صدق لزوم تداوم ان نیست، کلا رقابت همینه . المانی ها از نظر مواد معدنی نسبت به چین و امریکا کمی عقب ماندگی دارند. الان قیمت یک باتری در اروپا ، گرانتر از باتری تولیدی چین و امریکا در میاد.
البته ما پیشگو نیستیم اما مطمئنا شاهد جابجایی ها در عرصه رتبه تولید شرکت ها باشیم . چیز بسیار عجیبی نیست.
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۱۲ آذر ۱۴۰۰شورلت بولت عالیه
کیا نیرو هم و مینی هم خیلی عالی هستن
❤
datsun
۱۲ آذر ۱۴۰۰شورلت بولت حواشی زیادی داشت
Philipp
۱۲ آذر ۱۴۰۰حرف از ارزانی میزنند
ولی با این پول شما میتونید یک موتور ۴۰۰ اسبی نیسان z رو صاحب بشید!
net
۱۲ آذر ۱۴۰۰اگر ماشین برقی برای هر بار شارژ بشه ۱۰۰۰ کیلومتر رانندگی کرد عالی میشه
مردیم از خوشی
۱۲ آذر ۱۴۰۰بشی را که میشه ولی کی ؟ من خودم احتمال میدم تا 2030