چشم اندازهفته نامه

ارزان‌ترین خودروهای وارداتی جدید بازار ایران، از سوزوکی و نیسان تا چانگان

در حال حاضر اگر به دنبال ارزان‌ترین خودروهای وارداتی جدید بازار از برندهای غیرچینی باشید، باید حداقل ۱.۷ میلیارد تومان بپردازید.

وقتی پس از چند سال ممنوعیت واردات خودرو، سرانجام در سال ۱۴۰۱ دوباره واردات خودرو آزاد شد، حرف از واردات خودروهای اقتصادی بود ولی همه می‌دانستیم این خودروها قرار نیست با قیمت مناسب و واقعی به دست خریداران ایرانی برسد تا مبادا خطری برای بازار خودروسازان داخلی ایجاد شود. با نگاهی به قیمت خودروهای وارداتی جدید در بازار، این موضوع کاملاً مشخص خواهد بود زیرا هم‌اکنون ارزان‌ترین خودروهای وارداتی در بازار از برندهای غیرچینی نزدیک به دو میلیارد تومان قیمت دارند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با ارزان‌ترین خودروهای وارداتی حال حاضر بازار کشورمان آشنا شویم تا ببینیم اقتصادی‌ترین خودروهای جهان در کشورمان با چه قیمتی عرضه می‌شوند. همچنین ازآنجایی‌که خرید خودروهای وارداتی با قیمت نمایندگی از سامانه یکپارچه نیاز به طی کردن هفت‌خوان رستم دارد، در اینجا قیمت بازار را ملاک قرار داده‌ایم.

همچنین بخوانید: گران‌ترین خودروهای وارداتی جدید بازار ایران، از کرولا تا سراتو و توسان

۱۰-جتا VS5

قیمت بازار: ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان

فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۹ اقدام به ایجاد یک برند اقتصادی بنام جتا برای بازار چین کرد و با آزادسازی واردات، ماموت خودرو که قبلاً اقدام به واردات خودروهای فولکس‌واگن کرده بود، سراغ این برند نوپا رفت. درحالی‌که قرار بود هر سه محصول تولیدی جتا به ایران وارد شوند، تاکنون فقط کراس‌اوورهای VS5 و VS7 برای فروش عرضه شده‌اند که مدل کوچک‌تر VS5 با قیمت بازار ۲.۴ میلیارد تومانی، در رتبهٔ دهم این لیست قرار می‌گیرد. این خودرو اشتراکات فراوانی با سئات آتکا دارد و اساساً نسخهٔ ری‌بج شده و ارزان‌سازی شده از این کراس‌اوور اسپانیایی محسوب می‌شود. VS5 در نمایشگاه خودروی شانگهای سال ۲۰۱۹ هم‌زمان با راه‌اندازی برند جتا، معرفی شد. این کراس‌اوور اقتصادی از یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ فولکس‌واگن با ۱۴۸ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند.

۹-جیلی آزکارا

قیمت بازار: ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان

جیلی یکی از برندهای چینی خوشنام در بازار کشورمان بود که با مدل وارداتی امگرند به لطف کیفیت مناسب با استقبال خریداران ایرانی مواجه شد. با آزادسازی واردات اما این بار فردا موتور سراغ جیلی رفت و یکی از کراس‌اوورهای آن را با نام آزکارا به ایران آورد. این خودرو در اصل جیلی بویوئه نام دارد که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد و در بازارهای صادراتی با نام آزکارا عرضه می‌شود. ویژگی منحصربه‌فرد این خودرو، برخورداری از پیشرانهٔ هیبریدی خفیف است. این قوای محرکه که با همکاری ولوو توسعه پیدا کرده، از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ با سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی تشکیل شده است که مجموعاً ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین برخلاف اکثر کراس‌اوورهای چینی، در آزکارا نیروی موتور به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

۸-چانگان CS55 پلاس

قیمت بازار: ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان

سایپا که در دههٔ ۹۰ شمسی به مونتاژ کراس‌اوور کوچک چانگان CS35 پرداخت و نظر خریداران زیادی را جلب کرد، با آزادسازی واردات دوباره سراغ این شرکت چینی رفت و کراس‌اوورهای آن را به ایران آورد. یکی از این خودروها، کراس‌اوور کامپکت CS55 پلاس است که سایپا قصد مونتاژ آن را هم دارد و هم‌اکنون نمونه‌های آزمایشی آن در خیابان‌های تهران دیده شده‌اند. برای دور زدن تحریم‌ها، قرار است این خودرو با برند سایپا و نام 441P در ایران مونتاژ شود. نمونهٔ وارداتی CS55 پلاس از سوی سایپا با قیمت ۱.۵ میلیارد تومان عرضه می‌شود اما این رقم در بازار از دو میلیارد تومان فراتر رفته است. این کراس‌اوور چینی به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو GDI مجهز است که ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

۷-سوزوکی بالنو

قیمت بازار: ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان

درحالی‌که سوزوکی را در ایران با شاسی‌بلند گرند ویتارا می‌شناختیم، شرکت راسا موتور با آزادسازی واردات خودروهای اقتصادی این شرکت که از طریق شرکت زیرمجموعهٔ ماروتی سوزوکی در هند تولید می‌شوند را به ایران آورده است. یکی از این خودروها، هاچ‌بک بالنو است. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد که اوایل سال ۲۰۲۲ در هند معرفی شد. بالنو در هند و آفریقای جنوبی با برند تویوتا هم عرضه می‌شود. این هاچ‌بک ژاپنی-هندی، با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور به ایران آمده که این موتور صرفاً برای بازارهای خارج از هند در نظر گرفته است. انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد.

۶-بستیون T77

قیمت بازار: ۲ میلیارد تومان

گروه بهمن که در دههٔ ۹۰ شمسی اقدام به مونتاژ سدان‌های B50 و B30 برند بسترن شرکت چینی فاو می‌کرد، با آزادسازی واردات دوباره سراغ این برند رفته و کراس‌اوور T77 آن را وارد کرده است. البته فاو در پایان سال ۲۰۱۸ نام این برند را به بستیون تغییر داد. T77 در سال ۲۰۱۸ راهی بازار چین شد و سال گذشته فیس‌لیفتی را تجربه کرد اما نمونه‌های وارداتی گروه بهمن از نسخهٔ قبل از فیس‌لیفت هستند. این کراس‌اوور چینی که طراحی شیک و منحصربه‌فردی دارد، از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند که ۱۶۶ اسب بخار قدرت و ۲۵۸ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تحویل می‌دهد. T77 از سوی گروه بهمن با قیمت ۲.۱۵۰ میلیارد تومان عرضه می‌شود اما در بازار با قیمت کمتری به فروش می‌رسد که نشان از استقبال ضعیف خریداران از کراس‌اوور فاو دارد.

۵-سوزوکی سیاز

قیمت بازار: ۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان

یکی دیگر از خودروهای اقتصادی و هندی سوزوکی که راسا موتور به ایران آورده، سدان سیاز است. این خودرو در سال ۲۰۱۴ معرفی شده و سدان سالخورده‌ای محسوب می‌شود که این موضوع خصوصاً در داخل کاملاً خود را نشان می‌دهد. همچنین سیاز از لحاظ کیفیت هم وضعیت خیلی خوبی ندارد و به همین دلیل است که از دیگر سدان‌های وارداتی ژاپنی مثل تویوتا کرولا بسیار ارزان‌تر است. سیاز از پیشرانهٔ مشترکی با هاچ‌بک بالنو استفاده می‌کند که یعنی در اینجا هم همان موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی را با ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور می‌بینیم. قیمتی که راسا موتور برای این سدان هندی در نظر گرفته ۱.۴۳۰ میلیارد تومان است که این رقم در بازار حدود ۴۰۰ میلیون تومان گران‌تر شده است.

۴-شاین مکس

قیمت بازار: ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان

ایران‌خودرو که قبلاً سابقهٔ همکاری با دانگ‌فنگ را داشت و به مونتاژ هاچ‌بک H30 کراس این شرکت پرداخته بود، با آزادسازی واردات دوباره سراغ دانگ‌فنگ رفته و این بار یکی از سدان‌های آن را به ایران آورده است. این خودرو محصول برند آئولوس دانگ‌فنگ است و در اصل یی‌شوئن (Yixuan) نام دارد اما در بازارهای صادراتی با نام شاین عرضه می‌شود. ابن خودرو یک سدان کامپکت است که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد. هنگام رونمایی این خودرو در کشورمان حدود یک سال پیش، ایران‌خودرو خبر از عرضهٔ آن در نسخه‌های بنزینی و هیبریدی داد اما تا به امروز فقط نسخهٔ بنزینی شاین مکس با موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو GDI به بازار عرضه شده که ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

۳-نیسان سانی

قیمت بازار: ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

خودروهای نیسان در ایران برای واردات مدعیان زیادی دارند و چندین شرکت به دنبال واردات خودروهای این شرکت هستند که یکی از آن‌ها جهان نوین آریا نام دارد. این شرکت یکی از ارزان‌ترین و البته قدیمی‌ترین خودروهای نیسان را وارد کرده است. این خودرو سدان ساب‌کامپکتی بنام سانی است یعنی همان خودرویی که با نام ورسا در آمریکا عرضه می‌شود. البته خودروی وارداتی جهان نوین آریا جدیدترین نسل ورسا یا سانی نیست بلکه نسل سوم است که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد. تولید این خودرو چند سال است که در اکثر کارخانه‌های نیسان متوقف شده اما همچنان در مصر تولید می‌شود. نیسان سانی وارداتی به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با تنها ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور مجهز است و ارزان‌ترین خودروی وارداتی غیرچینی بازار محسوب می‌شود.

۲-چانگان CS35 پلاس

قیمت بازار: ۱ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان

یکی دیگر از کراس‌اوورهای چانگان که سایپا وارد کرده، CS35 پلاس است. این خودرو نسل دوم همان CS35 قدیمی محسوب می‌شود که قبلاً در ایران مونتاژ می‌شد. البته سایپا در کنار CS55 پلاس، قصد مونتاژ این کراس‌اوور کوچک را هم دارد و قرار است با نام 421P روی خط تولید سایپا برود. CS35 پلاس وارداتی اما در دو مدل با نام تیپ ۲ و تیپ ۳ عرضه می‌شود که دومی تجهیزات بیشتری دارد. این کراس‌اوور کوچک چینی به یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو GDI با ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است که به یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل می‌شود.

۱-زوتی DL5

قیمت بازار: ۱ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان

و در آخر به ارزان‌ترین خودروی وارداتی در بازار می‌رسیم که یک کراس‌اوور کوچک و قدیمی از شرکت نه‌چندان خوشنام زوتی است. این خودرو توسط پارس‌خودرو وارد شده ولی چندان مورد استقبال قرار نگرفته است زیرا رقبای مونتاژی به‌مراتب جدیدتر و جذاب‌تری را در مقابل خود می‌بیند. به همین دلیل، قیمت نمایندگی و بازار DL5 یکسان است. این کراس‌اوور چینی که در اصل T300 نام دارد و در سال ۲۰۱۶ معرفی شده، زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. Saji

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (97 ديدگاه)

    نکته جازلب ماجرا اینکه ارزونترینشم برا حدقل ۴۰ درصد جامعه واقعی و نه مجازی ما غیرقابل دسترسه….
    من ۴ساله کارمندم و شغل دومم دارم بزور تو ۲۷ سالگی تونستم کوییک بخرم حالا فک کن بخوام ماشین ۱ میلیاردی ک هیچ یه دنا اتوماتیک بخرم با شرایط عادی بدون بدتر شدن حدقل ۷ ۸ سال میکشه به اونجا برسم
    و تجربه ثابت کرده چیزی قرار نیست بهتر بشه یا ثابت بمونه واسه همین باید بجا دوتا شغل سه شغله بشم ک بتونم ماشین مثلا خوب ایرانی بخرم زیر ۱۰ سال🤣

    موافقم 20
    مخالفم 3
    1. آرش

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (385 ديدگاه)

      ۸ سال من ۲۷ ساله کار میکنم الن یه جک s5 دارم
      تو ۸ سال یک پراید میتونی بخری …

  2. علی جردن

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    چانگان چند پله از بقیه چینی ها و ژاپنی ها بهتره چانگانو به همه توصیه می کنم

    موافقم 7
    مخالفم 19
    1. ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4898 ديدگاه)

      ع ماشین خودت چانگانه السوینه
      البته فکر کنم درست گفتم اسمشو فقط اگه تو کلمه السوین جای (س) بریم (ت) بزاریم منطقی تر میشه

      موافقم 5
      مخالفم 9
      1. علی جردن

        ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        چانگان‌السوین تو عربستان و ترکیه پر فروش ترین سدان چینی منتخب مشتری شده و جالبه بدونید به علت دوام و کیفیت ماننده تویوتا در ناوگان تاکسی زرد رنگ درون شهری ایران قراره استفاده بشن

        موافقم 3
        مخالفم 8
        1. ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4898 ديدگاه)

          والا ما که برای رفتن به محل کار همیشه سوار تاکسی خطی های پژو ۴۰۵ و اردی اوراقی میشیم و گاهی پراید
          وقتی سمند ۹۸ تاکسی درحد صفر سوار میشم ذوق میکنم حالا چه برسه سورن پلاس باشه که سوارش نمیشم کرایه بیشتر میگیره

          موافقم 11
          مخالفم 1
        2. ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4898 ديدگاه)

          چانگان السوین که میگم تو ایرانم می‌تونست پرفروش باشه ولی تو دلت میاد ۱ میلیارد و خوردی بدی برای یه ماشین کوچولو اقتصادی چینی؟
          خوب صددرصد نه
          با این پول برو چانگانcs35 درحد بگیر راحت باهاش پوز بده فقط چراغ عقبش ال ای دی یا نئون کن خیلی ماشین گادیه هرکی داشته پشیمون نشده
          چانگان السوین یا فردا ۵۱۱ که میگی پس فردا قطعاتش گیر نمیاد بدبخت میشی
          به نظر من اگه پولشو داری هایما 7x بخر رفیقم داره راضیه منم دارم کار میکنم میخرمش یه روزی

          موافقم 3
          مخالفم 4
        3. خ ل

          ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4 ديدگاه)

          خداوکیلی توی واردات هم حق انتخاب نداریم بازهم اسیر آشغال های چینی هستیم؟؟؟؟؟ !!!!چه دستی پشت این ماجرای داخلی وخارجی است؟

          موافقم 2
          مخالفم 1
    2. boost10

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      کسی که چانگان رو با ژاپنی ها مقایسه میکنه
      در مورد ماشین نظری نده بهتره

      موافقم 9
      مخالفم 3
      1. علی جردن

        ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (82 ديدگاه)

        ماشینی که بتونه وارد حمل نقل عمومی و تاکسیرانی وارد شه قطعا قطعات در دسترس داره

        موافقم 3
        مخالفم 2
  3. امین

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (85 ديدگاه)

    ریرا شرف داره به همشون

    موافقم 5
    مخالفم 19
    1. احمد محسن

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (44 ديدگاه)

      خدا شفاف نده بخندیم بهت 😂

      موافقم 18
      مخالفم 4
    2. froG-driVer

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      خدا رحم کنه ایشونم قراره بشه علی جردن دنیای ایرانیا..

  4. hosen

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (638 ديدگاه)

    نیسان سانی ۱ میلیارد و ۷۰۰؟!
    فقط بخاطر اینکه برند نیسانه وگرنه فقط یه ذره از محصولات داخلی بهتره

    موافقم 12
    مخالفم 3
    1. هومن

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (66 ديدگاه)

      یکی از بهترین انتخاب ها نیسان سیلفی مکس ادیشنه که تو لیست نیست

      موافقم 14
      مخالفم 2
  5. هراکلیوس

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (266 ديدگاه)

    بخدا اینا هیچ کدوم تو این قیمت ها نمی ارزن نفرین بر باعث بانیش

    موافقم 21
    مخالفم 1
  6. boost10

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    هیچ کدوم رو دوست ندارم

    از هر مدل ماشین آشغال ترین و کم آپشن ترینشو وارد کردن

    حتی شیشه بالابر های نیسان سانی دستی ه

    موافقم 19
    مخالفم 1
  7. Aref

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (299 ديدگاه)

    هر ماشینی که رو دستشون باد کرده بوده و فروش نمیرفته فرستادن ایران.

    موافقم 16
    مخالفم 3
  8. Hosein005

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    بچه ها جمع بشید بزنیم تو کار واردات

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. froG-driVer

      ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      چشم(با لحن مهران غفوریان)

  9. mosafer

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (210 ديدگاه)

    با همین دست فرمون کشور جلو بره چند وقت دیگه همینا رم بهمون نمیدن

    موافقم 12
    مخالفم 2
  10. ناشناس

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    یک ملت بیش از نیم قرنه حسرت خودرو ایمن و زیبا و خوب که واقعا تولید خودمون باشه را دارند .

    موافقم 8
    مخالفم 2
  11. froG-driVer

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1013 ديدگاه)

    ارزان؟ به چه قیمت؟!

  12. مصطفی اکبری

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چقدر ارزون هستند. با این حقوقا انشالله در ۱۰۰ سال آینده میشه یکی ازشون خرید.
    خدا شما مسئولین رو زیاد کنه که به فکر مردم هستید👎

  13. مهران

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا خیلی ارزون هستن ،من عقب موندم یا واقعا به ۲ میلیارد میگین ارزون

  14. شاهمرادی

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط نیسان سیلفی

  15. آرش

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (385 ديدگاه)

    اگه این ها ارزون هستن پس گرون ها چیه 🤔…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا