چندی پیش شورلت از نسل جدید کراساوور ترکس رونمایی کرد که به دلیل ویژگیهای جذاب و قیمت مناسب، موردتوجه قرار گرفت. این خودرو اما به بخش بسیار شلوغی از بازار وارد میشود و رقبای فراوانی خواهد داشت که در ادامه قصد معرفی آنها را داریم. اینها دستهٔ جدیدی از کراساوورهای کامپکت هستند که چند سالی است پدید آمدهاند و در بازار بین کراساوورهای سابکامپکت و کراساوورهای کامپکت بزرگتر مثل تویوتا رافور و هوندا CR-V قرار میگیرند؛ بنابراین، در لیست ما مدلهای سابکامپکتی مثل هیوندای کُنا جایی ندارند.
شورلت ترکس
پیشرانهٔ پایه | ۱.۲ لیتری I3 توربو |
قدرت | ۱۳۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۸.۶ ثانیه |
طول | ۴,۵۳۷ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۰۰ میلیمتر |
قیمت پایه | ۲۱,۴۹۵ دلار |
نسل جدید ترکس با قیمت پایهٔ ۲۱,۴۹۵ دلاری ارزانترین محصول شورلت خواهد بود. این خودرو در پنج تیپ مختلف به بازار عرضه میشود که گرانترین آنها تیپ اکتیو با قیمت ۲۴,۹۹۵ دلار است. همهٔ این تیپها فقط با یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو ارائه میشوند که ۱۳۷ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین نیروی موتور هم فقط به چرخهای جلو منتقل میشود و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود ندارد. هرچند ترکس با این پیشرانه از همهٔ رقبای خود ضعیفتر خواهد بود ولی قدرت آن برای یک کراساوور کامپکت ارزانقیمت نسبتاً کافی به نظر میرسد. ترکس همچنین کمبود قدرت خود را با ویژگیهای دیگری مثل طراحی جذاب، کابین چشمگیر و تجهیزات فراوان جبران میکند.
تویوتا کرولا کراس
پیشرانهٔ پایه | ۲.۰ لیتری I4 |
قدرت | ۱۶۹ اسب بخار |
گشتاور | ۲۰۳ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۹.۲ ثانیه |
طول | ۴,۴۶۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۳۹ میلیمتر |
قیمت پایه | ۲۳,۷۸۰ دلار |
کرولا کراس جدیدترین کراساوور تویوتا در بازار آمریکا محسوب میشود که بین مدلهای C-HR و رافور قرار میگیرد. این خودرو در آمریکا فقط با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه میشود که ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۰۳ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی موتور هم یک گیربکس CVT در نظر گرفته شده است اما برخلاف شورلت ترکس، برای کرولا کراس امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. بااینحال، این کراساوور ژاپنی با وجود قدرت بیشتر نسبت به ترکس، شتاب کندتری دارد. کرولا کراس در آمریکا در سه تیپ عرضه میشود که از ۲۳,۷۸۰ تا ۲۷,۹۱۰ دلار قیمت دارند.
هوندا HR-V
پیشرانهٔ پایه | ۲.۰ لیتری I4 |
قدرت | ۱۵۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۸۷ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۹.۴ ثانیه |
طول | ۴,۵۶۷ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۶۴ میلیمتر |
قیمت پایه | ۲۴,۸۹۵ دلار |
نسل جدید هوندا HR-V که بهتازگی راهی بازار شده، با افزایش طول ۲۲۶ میلیمتری، بسیار بزرگتر از نسل قبلی شده است. همچنین در نسل جدید این خودرو، نسخههای اروپایی و آمریکایی آن کاملاً از هم متفاوت و مجزا شدهاند. نسخهٔ آمریکایی مدلی بزرگتر است که روی پلتفرم سیویک ساخته شده درحالیکه نسخهٔ اروپایی از پلتفرم هاچبک جاز استفاده میکند. HR-V جدید در آمریکا فقط با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ارائه میشود که ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور همان نمونهای است که در آمریکا برای سیویک پایه ارائه میشود. HR-V در حالت استاندارد کراساووری محرک جلو است اما برای همهٔ تیپهای آن سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش خواهد بود.
مزدا CX-30
پیشرانهٔ پایه | ۲.۵ لیتری I4 |
قدرت | ۱۸۶ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۷.۶ ثانیه |
طول | ۴,۳۹۴ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۵۴ میلیمتر |
قیمت پایه | ۲۳,۷۷۵ دلار |
مزدا CX-30 یکی از بهترین و جذابترین خودروهای این لیست محسوب میشود. این مدل در سبد محصولات مزدا بالاتر از CX-3 و پایینتر از CX-5 قرار میگیرد. این کراساوور ژاپنی با برخورداری از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی که ۱۸۶ اسب بخار قدرت و ۲۵۲ نیوتن متر گشتاور دارد، قویترین خودروی این لیست محسوب میشود اما بااینوجود، مزدا نسخهٔ توربوشارژ همین موتور را هم برای آن ارائه میکند که ۲۵۰ اسب بخار قدرت دارد. البته قیمت نسخهٔ توربوشارژ CX-30 از ۳۱,۷۷۵ دلار آغاز میشود. برتری دیگر CX-30 هم برخورداری از سامانۀ چهارچرخ محرک بصورت استاندارد در همه تیپها است.
سوبارو کراسترک
پیشرانهٔ پایه | ۲.۰ لیتری H4 |
قدرت | ۱۵۲ اسب بخار |
گشتاور | ۱۹۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی/ CVT |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۹.۲ ثانیه |
طول | ۴,۴۶۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۶۴ میلیمتر |
قیمت پایه | ۲۴,۸۷۰ دلار |
یکی دیگر از کراساوورهای قابلتوجه در این بخش سوبارو کراسترک است. این خودرو هم مثل مزدا در تمام تیپها بهصورت استاندارد از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره میبرد. بااینحال، هرچند در تیپهای بالایی کراسترک یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۸۲ اسب بخار قدرت ارائه میشود اما موتور پایهٔ آن یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تخت تنفس طبیعی است که ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۱۹۶ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال قدرت این گیربکس هم بهصورت استاندارد از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت میگیرد اما گیربکس CVT هم برای آن قابل سفارش است که قیمت پایه را به ۲۷,۵۷۰ دلار افزایش میدهد. برای کراسترک همچنین یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی هم با ۱۴۸ اسب بخار قدرت ارائه میشود.
فولکسواگن تائوس
پیشرانهٔ پایه | ۱.۵ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۱۵۸ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک/۷سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۷.۴ ثانیه |
طول | ۴,۴۶۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۹۰ میلیمتر |
قیمت پایه | ۲۵,۴۵۰ دلار |
فولکسواگن تائوس یکی از جدیدترین خودروهایی است که به این کلاس در بازار ایالاتمتحده وارد شده است. این خودرو در آمریکا فقط با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو عرضه میشود که ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. مثل اکثر خودروهای این لیست، تائوس هم بهصورت محرک جلو و چهارچرخ محرک قابل خریداری است با این تفاوت که انتقال نیرو در نسخهٔ محرک جلو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد درحالیکه در نسخهٔ چهارچرخ محرک این کار توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه انجام میشود. تائوس در سه تیپ مختلف در آمریکا عرضه میشود که قیمت گرانترین آنها بنام SEL از ۳۵,۸۳۰ دلار شروع میشود.
کیا سلتوس
پیشرانهٔ پایه | ۲.۰ لیتری I4 |
قدرت | ۱۴۶ اسب بخار |
گشتاور | ۱۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۸.۶ ثانیه |
طول | ۴,۳۶۹ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۲۹ میلیمتر |
قیمت پایه | ۲۴,۱۳۵ دلار |
کیا سلتوس کوچکترین خودروی این لیست محسوب میشود و باید آن را جزء بزرگترین کراساوورهای سابکامپکت بازار قرار داد ولی بااینحال، این خودرو به لطف پیشرانههای قدرتمند و کابین جادار، توان رقابت با کراساوورهای کامپکت را دارد. پیشرانهٔ پایهٔ سلتوس یک ۲ لیتری تنفس طبیعی با ۱۴۶ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور است اما یک پیشرانهٔ قویتر هم برای آن ارائه میشود که از نوع ۱.۶ لیتری توربو با ۱۷۵ اسب بخار قدرت است. انتقال نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد درحالیکه موتور پایه به یک گیربکس CVT متصل میشود. بهجز تیپ پایهٔ S، تمام مدلهای سلتوس بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند.
شورلت تریلبلیزر
پیشرانه | ۱.۳ لیتری I3 |
قدرت | ۱۵۵ اسب بخار |
گشتاور | ۲۳۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۹.۴ ثانیه |
طول | ۴,۴۱۲ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۳۹ میلیمتر |
قیمت پایه | ۲۳,۲۹۵ دلار |
جالب اینکه در سبد محصولات خود شورلت هم کراساوور دیگری تقریباً هماندازه و همقیمت ترکس بنام تریلبلیزر وجود دارد. البته به اعتقاد شورلت، بازار هدف این دو خودرو متفاوت بوده و رقیب داخلی یکدیگر محسوب نمیشوند. پیشرانهٔ پایهٔ تریلبلیزر همان نمونهٔ ۱.۲ لیتری توربوشارژ ۱۳۷ اسب بخاری ترکس است اما با پرداخت تنها ۲ هزار دلار بیشتر، برای این خودرو یک موتور قویتر ۱.۳ لیتری توربو هم قابل سفارش خواهد بود که ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۶ نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین درحالیکه پیشرانهٔ پایه فقط بهصورت محرک جلو و با گیربکس CVT ارائه میشود، موتور ۱.۳ لیتری به گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک متصل شده و سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن قابل سفارش است.
Alan.r
۲۳ مهر ۱۴۰۱هیچکدومشون زیر ۲۰ هزار تا نیستن😂😂
علی
۲۳ مهر ۱۴۰۱انتخابم اول و آخر ، تویوتا کرولا !! خیلی میخوامش ، البته که هوندا و مزدا و سوبارو هم عالین ،
وی
۲۴ مهر ۱۴۰۱شورولت با 137 اسب 8.6 شتاب میزنه تویوتا با 169 اسب 9.2 این یعنی بازده بسیار پایین گیربکس cvt تویوتا
فورد
۲۳ مهر ۱۴۰۱همشون خوبن ولی بنظرم فولکس از همه کامل تره و جذاب تره
علی
۲۳ مهر ۱۴۰۱تو این کلاس حرف اول را ژاپنی ها میزنن و بعد هم آمریکاییها ، البته یه آلمان فن میتونه تو این جمع فولکس را انتخاب کنه!!!!
آوش
۲۴ مهر ۱۴۰۱من زاده ایرانم ویک اهل کویرم
تازه اکبر آقا نامی خریده
باعث شرمساری
اینارو میبینم به ایران خودرو وسایپا افتخار میکنم.😓😓😓
Khosrow
۲۳ مهر ۱۴۰۱کرولا چقدر استخون دار و محکم به نظر میاد ..
Reza Waffen SS
۲۳ مهر ۱۴۰۱مزدا CX-30 انتخابم
گلاب
۲۳ مهر ۱۴۰۱مزدا با اختلاف بهترینه اما نمیدونم چرا فروشش بالا نیست
Muty
۲۴ مهر ۱۴۰۱لابد بهترین نیست!!!
MOHAMMAD.n.r
۳۰ مهر ۱۴۰۱مزدا از نظر در اختیار داشتن منابع مالی در مقایسه با بقیه رقبا مثل تویوتا و شورلت و فولکس و کیا و… ضعیف تره.
بنابراین نمیتونه شرایط فروش اقساطی و لیزینگی مناسبی فراهم کنه، در نتیجه فروشش کمتر میشه.
بی حاشیه
۲۳ مهر ۱۴۰۱کرولا کراس به دلیل کم دردسر بودن تنفس طبیعی گیربکس کم استهلاک Cvt سامانه چهارچرخ متحرک ابعاد مناسب بازار دست دوم خوب.
TML BN
۲۳ مهر ۱۴۰۱تا وقتی کوییک و آریا هستن دیگه به بقیه فکر هم نکن چه برسه به انتخاب
سایپا جادار.
MOHAMMAD.n.r
۳۰ مهر ۱۴۰۱منم همین رو انتخاب میکنم
موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی در مقایسه با موتور های ۲ لیتری تنفس طبیعی یا حجم پایین توربو واقعا بهتره.
قیمت هم که کاملا رقابتی هست.
کیفیت ساخت و قابلیت اطمینان هم که حرف نداره.
علی
۲۳ مهر ۱۴۰۱زیباترین طراحی متعلق به شورولت ترکس هست
Mamad
۲۳ مهر ۱۴۰۱بین همه اینا بازم از ترکس خوشم اومد
Amir
۲۳ مهر ۱۴۰۱اون مزدا رو بدین من بقیش مال شما
GMA
۲۳ مهر ۱۴۰۱انتخاب اولم با اختلاف شدید مزدا
دوم هم هوندا
مزدا از هر نظر تکمیله ولی جای سوال داره چرا از نظر فروش خیلی خوب عمل نمیکنه؟! 🤔
مهدی
۲۳ مهر ۱۴۰۱مزدا با اختلاف
احمدرضا
۲۳ مهر ۱۴۰۱سوبارو
فولکس
TML BN
۲۳ مهر ۱۴۰۱من انتخابم کرولا کراسه چون به نظرم معقول ترینه
البته شاید مزدا بهترین باشه ولی من یکم با طراحیش کنار نمیام
کلا ژاپن تو این کلاس حرف های خوبی واسه گفتن داره
Si
۲۳ مهر ۱۴۰۱مزدا و هوندا
قاطر فروش
۲۳ مهر ۱۴۰۱اول مزدا
بعد فولکس
رضا
۲۳ مهر ۱۴۰۱مزدا و بعد تویوتا
نمیدونم چرا حس میکنم مزدا به اون چیزی که حقش بوده تو بازار نرسیده
ماکسیمیلیان
۲۳ مهر ۱۴۰۱نام کاربری من، بیان کنندهی انتخابم خواهد بود؛ MazdaRimac!
T
۲۳ مهر ۱۴۰۱شورولت ترکس
jaghori
۲۳ مهر ۱۴۰۱ما اگر ناشکری نکنیم، تنوع کراس اور تو اینجا بهتر از اونجا است. منتها باید منصف بود و اصلا بحث کیفیت و قیمت رو نباید پیش کشید.
به قول مرحوم سهراب سپهری:
جک و لیفان چه کم از هوندا و مزدا دارد؟
چشمها را باید بست
جور دیگر باید دید.
BMW/M-POWER
۲۳ مهر ۱۴۰۱فقط مزدا
برند دوست داشتنی بدون حاشیه
دکتر
۲۳ مهر ۱۴۰۱همه یه طرف مزدا یه طرف
بی خیال اسم
۲۳ مهر ۱۴۰۱هوندا و فولکس انتخابم
faster
۲۳ مهر ۱۴۰۱مزدا
viper2
۲۳ مهر ۱۴۰۱تا ابد شورلت . حتی اگه بد هم باشه باز هم شورلت .
chevy ,The heartbeat of America
پدرام
۲۳ مهر ۱۴۰۱به نظرم تو اینا برا کسی که لذت رانندگی هم بخواد همون مزدا cx30، فولکس تائوس و شورولت ترکس انتخاب معقول تریه چون گیربکسشون سی وی تی حوصله سر بر نیست
سیدمهران+میرابوالقاسمی
۲۳ مهر ۱۴۰۱مزدا عشقه
خان
۲۳ مهر ۱۴۰۱فقط هوندا
Rahman
۲۴ مهر ۱۴۰۱فقط محو زیبایی مزدا.
کرگدن باواریا
۲۴ مهر ۱۴۰۱انشاالله به زودی سایت vw iran یه تیگوان ۲۰۲۴ سفارشی میدیم 😜😎
یوسف
۲۴ مهر ۱۴۰۱همه خوبن….. اما انتخابم مزدا ست به علت طراحی تهاجمی که داره…..
Hadi
۲۴ مهر ۱۴۰۱مزدا بهترینه تو این کلاس طراحیش که اصلا انگار یه کلاس بالاتره با یه موتور ۲.۵ تنفس طبیعی و یه گیربکس درست حسابی ۶ دنده و چهارچرخ محرک استاندارد تازه تو مدل پایه دیگه چی میخواید؟
اونم با زیر ۲۵ هزار تا…تازه با موتور ۲.۵ توربو ۲۵۰ اسبی میتونه با کلاس کامپکت لوکس هم رقابت کنه 👌🏼