چشم اندازهفته نامه

نگاهی به کراس‌اوورهای 20 هزار دلاری بازار آمریکا به بهانه معرفی شورلت ترکس

چندی پیش شورلت از نسل جدید کراس‌اوور ترکس رونمایی کرد که به دلیل ویژگی‌های جذاب و قیمت مناسب، موردتوجه قرار گرفت. این خودرو اما به بخش بسیار شلوغی از بازار وارد می‌شود و رقبای فراوانی خواهد داشت که در ادامه قصد معرفی آن‌ها را داریم. این‌ها دستهٔ جدیدی از کراس‌اوورهای کامپکت هستند که چند سالی است پدید آمده‌اند و در بازار بین کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت و کراس‌اوورهای کامپکت بزرگ‌تر مثل تویوتا رافور و هوندا CR-V قرار می‌گیرند؛ بنابراین، در لیست ما مدل‌های ساب‌کامپکتی مثل هیوندای کُنا جایی ندارند.

شورلت ترکس

پیشرانهٔ پایه ۱.۲ لیتری I3 توربو
قدرت ۱۳۷ اسب بخار
گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
شتاب صفر تا ۹۶ ۸.۶ ثانیه
طول ۴,۵۳۷ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۰ میلی‌متر
قیمت پایه ۲۱,۴۹۵ دلار

نسل جدید ترکس با قیمت پایهٔ ۲۱,۴۹۵ دلاری ارزان‌ترین محصول شورلت خواهد بود. این خودرو در پنج تیپ مختلف به بازار عرضه می‌شود که گران‌ترین آن‌ها تیپ اکتیو با قیمت ۲۴,۹۹۵ دلار است. همهٔ این تیپ‌ها فقط با یک پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری سه سیلندر توربو ارائه می‌شوند که ۱۳۷ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین نیروی موتور هم فقط به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود ندارد. هرچند ترکس با این پیشرانه از همهٔ رقبای خود ضعیف‌تر خواهد بود ولی قدرت آن برای یک کراس‌اوور کامپکت ارزان‌قیمت نسبتاً کافی به نظر می‌رسد. ترکس همچنین کمبود قدرت خود را با ویژگی‌های دیگری مثل طراحی جذاب، کابین چشمگیر و تجهیزات فراوان جبران می‌کند.

تویوتا کرولا کراس

پیشرانهٔ پایه ۲.۰ لیتری I4
قدرت ۱۶۹ اسب بخار
گشتاور ۲۰۳ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو یا چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۹.۲ ثانیه
طول ۴,۴۶۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۳۹ میلی‌متر
قیمت پایه ۲۳,۷۸۰ دلار

کرولا کراس جدیدترین کراس‌اوور تویوتا در بازار آمریکا محسوب می‌شود که بین مدل‌های C-HR و رافور قرار می‌گیرد. این خودرو در آمریکا فقط با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که ۱۶۹ اسب بخار قدرت و ۲۰۳ نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیروی موتور هم یک گیربکس CVT در نظر گرفته شده است اما برخلاف شورلت ترکس، برای کرولا کراس امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. بااین‌حال، این کراس‌اوور ژاپنی با وجود قدرت بیشتر نسبت به ترکس، شتاب کندتری دارد. کرولا کراس در آمریکا در سه تیپ عرضه می‌شود که از ۲۳,۷۸۰ تا ۲۷,۹۱۰ دلار قیمت دارند.

هوندا HR-V

پیشرانهٔ پایه ۲.۰ لیتری I4
قدرت ۱۵۸ اسب بخار
گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو یا چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۹.۴ ثانیه
طول ۴,۵۶۷ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۶۴ میلی‌متر
قیمت پایه ۲۴,۸۹۵ دلار

نسل جدید هوندا HR-V که به‌تازگی راهی بازار شده، با افزایش طول ۲۲۶ میلی‌متری، بسیار بزرگ‌تر از نسل قبلی شده است. همچنین در نسل جدید این خودرو، نسخه‌های اروپایی و آمریکایی آن کاملاً از هم متفاوت و مجزا شده‌اند. نسخهٔ آمریکایی مدلی بزرگ‌تر است که روی پلت‌فرم سیویک ساخته شده درحالی‌که نسخهٔ اروپایی از پلت‌فرم هاچ‌بک جاز استفاده می‌کند. HR-V جدید در آمریکا فقط با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی ارائه می‌شود که ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور همان نمونه‌ای است که در آمریکا برای سیویک پایه ارائه می‌شود. HR-V در حالت استاندارد کراس‌اووری محرک جلو است اما برای همهٔ تیپ‌های آن سامانهٔ چهارچرخ محرک هم قابل سفارش خواهد بود.

مزدا CX-30

پیشرانهٔ پایه ۲.۵ لیتری I4
قدرت ۱۸۶ اسب بخار
گشتاور ۲۵۲ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۷.۶ ثانیه
طول ۴,۳۹۴ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۵۴ میلی‌متر
قیمت پایه ۲۳,۷۷۵ دلار

مزدا CX-30 یکی از بهترین و جذاب‌ترین خودروهای این لیست محسوب می‌شود. این مدل در سبد محصولات مزدا بالاتر از CX-3 و پایین‌تر از CX-5 قرار می‌گیرد. این کراس‌اوور ژاپنی با برخورداری از یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی که ۱۸۶ اسب بخار قدرت و ۲۵۲ نیوتن متر گشتاور دارد، قوی‌ترین خودروی این لیست محسوب می‌شود اما بااین‌وجود، مزدا نسخهٔ توربوشارژ همین موتور را هم برای آن ارائه می‌کند که ۲۵۰ اسب بخار قدرت دارد. البته قیمت نسخهٔ توربوشارژ CX-30 از ۳۱,۷۷۵ دلار آغاز می‌شود. برتری دیگر CX-30 هم برخورداری از سامانۀ چهارچرخ محرک بصورت استاندارد در همه تیپ‌ها است.

سوبارو کراس‌ترک

پیشرانهٔ پایه ۲.۰ لیتری H4
قدرت ۱۵۲ اسب بخار
گشتاور ۱۹۶ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی/ CVT
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۹.۲ ثانیه
طول ۴,۴۶۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۶۴ میلی‌متر
قیمت پایه ۲۴,۸۷۰ دلار

یکی دیگر از کراس‌اوورهای قابل‌توجه در این بخش سوبارو کراس‌ترک است. این خودرو هم مثل مزدا در تمام تیپ‌ها به‌صورت استاندارد از سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد. بااین‌حال، هرچند در تیپ‌های بالایی کراس‌ترک یک پیشرانهٔ ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۸۲ اسب بخار قدرت ارائه می‌شود اما موتور پایهٔ آن یک نمونهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تخت تنفس طبیعی است که ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۱۹۶ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال قدرت این گیربکس هم به‌صورت استاندارد از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد اما گیربکس CVT هم برای آن قابل سفارش است که قیمت پایه را به ۲۷,۵۷۰ دلار افزایش می‌دهد. برای کراس‌ترک همچنین یک نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی هم با ۱۴۸ اسب بخار قدرت ارائه می‌شود.

فولکس‌واگن تائوس

پیشرانهٔ پایه ۱.۵ لیتری I4 توربو
قدرت ۱۵۸ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک/۷سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو یا چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۷.۴ ثانیه
طول ۴,۴۶۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۹۰ میلی‌متر
قیمت پایه ۲۵,۴۵۰ دلار

فولکس‌واگن تائوس یکی از جدیدترین خودروهایی است که به این کلاس در بازار ایالات‌متحده وارد شده است. این خودرو در آمریکا فقط با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. مثل اکثر خودروهای این لیست، تائوس هم به‌صورت محرک جلو و چهارچرخ محرک قابل خریداری است با این تفاوت که انتقال نیرو در نسخهٔ محرک جلو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد درحالی‌که در نسخهٔ چهارچرخ محرک این کار توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه انجام می‌شود. تائوس در سه تیپ مختلف در آمریکا عرضه می‌شود که قیمت گران‌ترین آن‌ها بنام SEL از ۳۵,۸۳۰ دلار شروع می‌شود.

کیا سلتوس

پیشرانهٔ پایه ۲.۰ لیتری I4
قدرت ۱۴۶ اسب بخار
گشتاور ۱۸۰ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو یا چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۸.۶ ثانیه
طول ۴,۳۶۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۲۹ میلی‌متر
قیمت پایه ۲۴,۱۳۵ دلار

کیا سلتوس کوچک‌ترین خودروی این لیست محسوب می‌شود و باید آن را جزء بزرگ‌ترین کراس‌اوورهای ساب‌کامپکت بازار قرار داد ولی بااین‌حال، این خودرو به لطف پیشرانه‌های قدرتمند و کابین جادار، توان رقابت با کراس‌اوورهای کامپکت را دارد. پیشرانهٔ پایهٔ سلتوس یک ۲ لیتری تنفس طبیعی با ۱۴۶ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور است اما یک پیشرانهٔ قوی‌تر هم برای آن ارائه می‌شود که از نوع ۱.۶ لیتری توربو با ۱۷۵ اسب بخار قدرت است. انتقال نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گیرد درحالی‌که موتور پایه به یک گیربکس CVT متصل می‌شود. به‌جز تیپ پایهٔ S، تمام مدل‌های سلتوس به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند.

شورلت تریل‌بلیزر

پیشرانه ۱.۳ لیتری I3
قدرت ۱۵۵ اسب بخار
گشتاور ۲۳۶ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو یا چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۹.۴ ثانیه
طول ۴,۴۱۲ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۳۹ میلی‌متر
قیمت پایه ۲۳,۲۹۵ دلار

جالب اینکه در سبد محصولات خود شورلت هم کراس‌اوور دیگری تقریباً هم‌اندازه و هم‌قیمت ترکس بنام تریل‌بلیزر وجود دارد. البته به اعتقاد شورلت، بازار هدف این دو خودرو متفاوت بوده و رقیب داخلی یکدیگر محسوب نمی‌شوند. پیشرانهٔ پایهٔ تریل‌بلیزر همان نمونهٔ ۱.۲ لیتری توربوشارژ ۱۳۷ اسب بخاری ترکس است اما با پرداخت تنها ۲ هزار دلار بیشتر، برای این خودرو یک موتور قوی‌تر ۱.۳ لیتری توربو هم قابل سفارش خواهد بود که ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۶ نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین درحالی‌که پیشرانهٔ پایه فقط به‌صورت محرک جلو و با گیربکس CVT ارائه می‌شود، موتور ۱.۳ لیتری به گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک متصل شده و سامانهٔ چهارچرخ محرک هم برای آن قابل سفارش است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. Alan.r

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    هیچکدومشون زیر ۲۰ هزار تا نیستن😂😂

    موافقم 61
    مخالفم 8
    1. علی

      ۲۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (839 ديدگاه)

      انتخابم اول و آخر ، تویوتا کرولا !! خیلی میخوامش ، البته که هوندا و مزدا و سوبارو هم عالین ،

      موافقم 10
      مخالفم 35
      1. وی

        ۲۴ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (375 ديدگاه)

        شورولت با 137 اسب 8.6 شتاب میزنه تویوتا با 169 اسب 9.2 این یعنی بازده بسیار پایین گیربکس cvt تویوتا

        موافقم 15
        مخالفم 4
  2. فورد

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (892 ديدگاه)

    همشون خوبن ولی بنظرم فولکس از همه کامل تره و جذاب تره

    موافقم 29
    مخالفم 53
    1. علی

      ۲۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (839 ديدگاه)

      تو این کلاس حرف اول را ژاپنی ها میزنن و بعد هم آمریکاییها ، البته یه آلمان فن می‌تونه تو این جمع فولکس را انتخاب کنه!!!!

      موافقم 15
      مخالفم 29
    2. آوش

      ۲۴ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من زاده ایرانم ویک اهل کویرم
      تازه اکبر آقا نامی خریده
      باعث شرمساری
      اینارو میبینم به ایران خودرو وسایپا افتخار میکنم.😓😓😓

  3. Khosrow

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    کرولا چقدر استخون دار و محکم به نظر میاد ..

    موافقم 48
    مخالفم 41
  4. Reza Waffen SS

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    مزدا CX-30 انتخابم

    موافقم 105
    مخالفم 17
    1. گلاب

      ۲۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (186 ديدگاه)

      مزدا با اختلاف بهترینه اما نمیدونم چرا فروشش بالا نیست

      موافقم 35
      مخالفم 20
      1. Muty

        ۲۴ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1858 ديدگاه)

        لابد بهترین نیست!!!

        موافقم 3
        مخالفم 3
        1. MOHAMMAD.n.r

          ۳۰ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1141 ديدگاه)

          مزدا از نظر در اختیار داشتن منابع مالی در مقایسه با بقیه رقبا مثل تویوتا و شورلت و فولکس و کیا و… ضعیف تره.
          بنابراین نمیتونه شرایط فروش اقساطی و لیزینگی مناسبی فراهم کنه، در نتیجه فروشش کمتر میشه.

          موافقم 4
          مخالفم 1
    2. بی حاشیه

      ۲۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      کرولا کراس به دلیل کم دردسر بودن تنفس طبیعی گیربکس کم استهلاک Cvt سامانه چهارچرخ متحرک ابعاد مناسب بازار دست دوم خوب.

      موافقم 25
      مخالفم 25
    3. TML BN

      ۲۳ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1059 ديدگاه)

      تا وقتی کوییک و آریا هستن دیگه به بقیه فکر هم نکن چه برسه به انتخاب
      سایپا جادار.

      موافقم 60
      مخالفم 10
    4. MOHAMMAD.n.r

      ۳۰ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1141 ديدگاه)

      منم همین رو انتخاب میکنم
      موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی در مقایسه با موتور های ۲ لیتری تنفس طبیعی یا حجم پایین توربو واقعا بهتره.
      قیمت هم که کاملا رقابتی هست.
      کیفیت ساخت و قابلیت اطمینان هم که حرف نداره.

  5. علی

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (271 ديدگاه)

    زیباترین طراحی متعلق به شورولت ترکس هست

    موافقم 61
    مخالفم 9
  6. Mamad

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (57 ديدگاه)

    بین همه اینا بازم از ترکس خوشم اومد

    موافقم 28
    مخالفم 11
  7. Amir

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (301 ديدگاه)

    اون مزدا رو بدین من بقیش مال شما

    موافقم 43
    مخالفم 12
  8. GMA

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (849 ديدگاه)

    انتخاب اولم با اختلاف شدید مزدا
    دوم هم هوندا
    مزدا از هر نظر تکمیله ولی جای سوال داره چرا از نظر فروش خیلی خوب عمل نمیکنه؟! 🤔

    موافقم 35
    مخالفم 18
  9. مهدی

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1739 ديدگاه)

    مزدا با اختلاف

    موافقم 28
    مخالفم 10
  10. احمدرضا

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (749 ديدگاه)

    سوبارو
    فولکس

    موافقم 10
    مخالفم 14
  11. TML BN

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    من انتخابم کرولا کراسه چون به نظرم معقول ترینه
    البته شاید مزدا بهترین باشه ولی من یکم با طراحیش کنار نمیام
    کلا ژاپن تو این کلاس حرف های خوبی واسه گفتن داره

    موافقم 27
    مخالفم 13
  12. Si

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    مزدا و هوندا

    موافقم 16
    مخالفم 8
  13. قاطر فروش

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1197 ديدگاه)

    اول مزدا
    بعد فولکس

    موافقم 21
    مخالفم 7
  14. رضا

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (30 ديدگاه)

    مزدا و بعد تویوتا
    نمیدونم چرا حس میکنم مزدا به اون چیزی که حقش بوده تو بازار نرسیده

    موافقم 25
    مخالفم 8
  15. ماکسیمیلیان

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (646 ديدگاه)

    نام کاربری من، بیان کننده‌ی انتخابم خواهد بود؛ MazdaRimac!

    موافقم 8
    مخالفم 7
  16. T

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    شورولت ترکس

    موافقم 13
    مخالفم 6
  17. jaghori

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (111 ديدگاه)

    ما اگر ناشکری نکنیم، تنوع کراس اور تو اینجا بهتر از اونجا است. منتها باید منصف بود و اصلا بحث کیفیت و قیمت رو نباید پیش کشید.
    به قول مرحوم سهراب سپهری:
    جک و لیفان چه کم از هوندا و مزدا دارد؟
    چشمها را باید بست
    جور دیگر باید دید.

    موافقم 30
  18. BMW/M-POWER

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    فقط مزدا
    برند دوست داشتنی بدون حاشیه

    موافقم 18
    مخالفم 4
  19. دکتر

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (338 ديدگاه)

    همه یه طرف مزدا یه طرف

    موافقم 14
    مخالفم 5
  20. بی خیال اسم

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (790 ديدگاه)

    هوندا و فولکس انتخابم

    موافقم 3
    مخالفم 6
  21. faster

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (82 ديدگاه)

    مزدا

    موافقم 11
    مخالفم 5
  22. viper2

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    تا ابد شورلت . حتی اگه بد هم باشه باز هم شورلت .
    chevy ,The heartbeat of America

    موافقم 6
    مخالفم 18
  23. پدرام

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    به نظرم تو اینا برا کسی که لذت رانندگی هم بخواد همون مزدا cx30، فولکس تائوس و شورولت ترکس انتخاب معقول تریه چون گیربکسشون سی وی تی حوصله سر بر نیست

    موافقم 12
    مخالفم 4
  24. سیدمهران+میرابوالقاسمی

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (64 ديدگاه)

    مزدا عشقه

    موافقم 10
    مخالفم 3
  25. خان

    ۲۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (84 ديدگاه)

    فقط هوندا

    موافقم 1
    مخالفم 5
  26. Rahman

    ۲۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (55 ديدگاه)

    فقط محو زیبایی مزدا.

    موافقم 7
    مخالفم 2
  27. کرگدن باواریا

    ۲۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (777 ديدگاه)

    انشاالله به زودی سایت vw iran یه تیگوان ۲۰۲۴ سفارشی میدیم 😜😎

    موافقم 11
  28. یوسف

    ۲۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    همه خوبن….. اما انتخابم مزدا ست به علت طراحی تهاجمی که داره…..

    موافقم 7
    مخالفم 2
  29. Hadi

    ۲۴ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (598 ديدگاه)

    مزدا بهترینه تو این کلاس طراحیش که اصلا انگار یه کلاس بالاتره با یه موتور ۲.۵ تنفس طبیعی و یه گیربکس درست حسابی ۶ دنده و چهارچرخ محرک استاندارد تازه تو مدل پایه دیگه چی میخواید؟
    اونم با زیر ۲۵ هزار تا…تازه با موتور ۲.۵ توربو ۲۵۰ اسبی میتونه با کلاس کامپکت لوکس هم رقابت کنه 👌🏼

    موافقم 6
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا