ورود شرقیها به بازار ایران چه مزایای و معایبی برای مردم داشته است؟ آیا رابطه صعنت خودرو با آنها برای ما مفید تمام شده است؟
مشکلات دیپلماتیک ایران با جهان غرب بر کسی پوشیده نیست. همه بهخوبی میدانیم که این مشکلات از مرز سیاست عبور کرده و به تمام عرصههای زندگی مردم رسوخ کرده است که از میان آنها میتوان به صنعت خودرو اشاره کرد. بنابراین نهتنها واردات خودرو از کشورهای غربی محدود شده بلکه استفاده از فناوری آنها هم برای ایران گران تمام میشود. این ماجرا فرصتی طلایی را برای رقیب بزرگ اقتصادی ایالاتمتحده، چین، به وجود آورده که چندسالی حضور اقتصادی خود را در کشورهای ضعیفتر افزایش داده است. اما آیا حضور «خیرخواهانه» اژدهای شرق در ایران برای ایرانیها هم سودمند بوده است؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا بدانیم چین چگونه به این جایگاه رسیده است؟
بسته شدن بازار غربی
حتی پس از انقلاب هم برندهای فرانسوی چون رنو، پژو، سیتروئن و… همچنان در بازار ایران فعالیت داشتند که متاسفانه با اجرای تحریمهای بیشتر از ۱۳۸۹، کمکم حضور خود را در بازار از دست دادند. البته که مدتی بعد برندهای کرهای جای مدلهای غربی را پر کردند اما با افزایش تورم و در پی آن، افزایش قیمت این خودروها، بخش میانی بازار خالیتر از قبل شد. همین مسئله یک فضای باز را ایجاد کرد. فضایی که با خودروهای ارزان، بیکیفیت و محدود ایرانی پر نمیشد و خودروهای کرهای هم در آن نمیگنجیدند. اینجا بود که چین بهلطف پیشرفت فناوریهایش در خودروسازی، روی بازار کشور ما تمرکز کرد.
بازی چین
چینیها رنگ تازهای به بازار خودروی ایران دادند؛ طراحی متنوع، ویژگیهای جدید، نامهای تازه و قیمتهای رقابتی. شرکتهایی چون جیلی، برلیانس اتوموتیو، چری، امویام و جک جزو نخستین برندهایی بودند که از این موقعیت استفاده کردند و بخش اعظمی از بازار خودروهای بهاصطلاح میانرده را از آن خود کردند. جیلی امگرند ۷، برلیانس H330، چری تیگو ۵، امویام X22 و جک S5 تنها تعدادی از فهرست بلندبالای خودروهای محبوب چینی در بازار ایران به شمار میروند.
موفقیت چین
از مهمترین عوامل موفقیت چشمبادامیها در ایران میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- قیمتگذاری مناسب
شکی در آن نیست که قیمت خودروهای چینی از نمونههای غربی کمتر است؛ چه در بازار داخلی و چه در بازارهای بینالمللی. هرچند که این اختلاف در دو سال اخیر بهشدت کاهش پیدا کرده است اما همچنان نمیتوان آن را نادیده گرفت. با توجه به اوضاع نابهسامان اقتصادی کشور میتوان بهخوبی درک کرد که چرا مردم بهبدنبال محصولات ارزانتر میگردند. این رفتار طبیعی بازار قلمداد میشود. اما مشکل آن جایی به چشم میآید که به یاد میآوریم، قیمت کمتر کیفیت کمتری را هم بهارمغان میآورد.
- تنوع و تطبیق با بازار
برخلاف خودروسازان ایرانی که در تلاش بودند (و هستند) تا حتی پیچومهرههای خودروهایشان را هم داخلی کنند، خودروسازان چینی از سایر فرصتهای داخلی و خارجی استفاده کردند و با همان قیمتهای رقابتی، محصولات متنوعی را در کلاسهای مختلفی چون کراساوور، هاچبک، سدان، وانت، ون و… تولید کردند. مشتری ایرانی هم که تاکنون به رانا، سورن و… محدود شده بود، بهلطف این گستره وسیعتر انتخابها، احساس بهتری داشت.
چینیها برای ارزشگذای محصولاتشان پا را از آن هم فراتر گذاشتند و حاضر شدند محصولاتشان را با نیازهای مشتری ایرانی تطبیق بدهند؛ برای نمونه آنها را برای استفاده از سوخت محلی بهینه کنند، از باتریهای بهتر استفاده کنند یا برخی قطعات موتور خودروهایشان را بهبود ببخشند.
- کمکهای دولتی و پیشرفت
دولت چین از این مسئله غافل نماند، پس برای ارسال محصولات کشورش به ایران، به شرکتهای داوطلب از نظر مالی و سیاسی کمک کرد. افزایش رایزنیها میان ایران و چین در زمینههای مختلف نظامی، فرهنگی و نفتی هم از جمله همین کمکها به شمار میرفت که حضور شرقیها را در کشور ما افزایش داد و راه را برای دیگر خودروسازان چینی باز کرد.
نکته دیگر آن است که تنها روی بازار ایران متمرکز نبود، بلکه بازارهای دیگری چون بریتانیا و ایالاتمتحده را هم زیر نظر داشت؛ پس برای تطبیق با نیازهای آنها نیاز به پیشرفت بیشتر داشت. این نیاز، یکی از اصلیترین عوامل رشد چشمگیر و غیرقابلباور فناوری خودرو در چین بود.
احوال بازار ایران پس از ورود چین
ورود چین به ایران بیشک برای مردم ایران هم مزایایی را داشت. افزایش انتخاب یکی از آنها بود. مورد مهمی دیگری که میتوان به آن اشاره کرد، ایجاد گستره یکپارچهتر قیمتگذاری است. هرچند در اوضاع کنونی این صنعت و بازارش اثری از «تثبیت» نیست اما خودروهای شرقی با ورود خود محدود ارزش خودروهای دیگر را مشخص کردند. امروزه تقریبا همه میدانند گرانترین خودروها، غربی هستند و بعد از آن محصولات کرهای و سپس چینی قرار دارند. محصولات ایرانی هم ارزانترین انتخاب محسوب میشوند.
چین درکنار خودرو، بخشی از فناوریهایش را هم به ایران آورد تا خودروسازان سختنظر کشور ما، ذرهای محصولاتشان را بهروزرسانی کنند. هرچند ظاهرا پر شدن بخش میانی بازار، خودروسازان داخلی را متقاعد کرده که نیازی به افزایش کیفیت ندارند و بخش کم درآمد جامعه از محصولاتی چون ساینا و پارس رضایت دارد.
با اینکه تقریبا همه از کیفیت خودروهای داخلی گلایه دارند، هنوز در میان مردم باورهای دوگانهای درباره محصولات چینی وجود دارد. برخی معتقدند مدلهای ارزان چینی شبیه محصولات ایرانی هستند و بهجز چند ویژگی جانبی و شمایل تازه، برتری خاصی نسبتبه آنها ندارند. در سوی دیگر، محصولات گرانقیمتی چون تیگو ۸، کیامسی T8 و… نظر بسیاری را به خود جلب کردهاند. رویهمرفته، اغلب کاربران ایرانی از کیفیت خودروهای چینی نگران هستند. کیفیت پایین استهلاک را افزایش میدهد و خریدار نیازمند خدمات پسازفروش میشود؛ متاسفانه شمار خودروهای چینی که خدمات پسازفروش مناسب ندارند کم نیست و این مردم ما هستند که قربانی فروش ناقص این محصولات شدهاند.
اما اخیرا سودای بازگشت برندهای غربی به ایران دوباره به گوش میخورد. انتظار میرفت باز شدن درهای واردات از شرکتهای کرهای و غربی (یا حداقل ادعای آن) روی جنگ قیمت در بازار ایران تاثیر بگذارد اما شواهد عرضه اولیه این خودروها، چیزی غیر از این را نشان میدهد؛ سود ۲.۵ میلیاردی از فروش نسل تازه اپتیما گواه بر این ادعا است. پس چینیها نهتنها فضای خالی محصولات بازار خودرو ایران را پر کردند، بلکه فضای قیمتی را هم پوشش دادند. با توجه به منطق قیمتگذاری داخلی، فعلا نمیتوان انتظار داشت خودروهای چینی اجازه ورود برندهای دیگر را به بازار میانردهها بدهند.
تجارت رفاقتی نداریم
نمیتوان از کشور دیگری انتظار دلسوزی داشت. هر ملت یا گروه بهدنبال نفع خود با دیگری معامله میکند. چین، روبهرشدترین اقتصاد جهان، هم از این قاعده مستثنا نیست. مسلما حضورش در بازار برای ما مزایا و معایبی داشته و بحث آن طولانیتری از مجال این مقاله است.
با بررسی جوانب مختلف ورود شرقیها به بازار ایران، جا دارد نگاهی به سوال ابتدایی خود بیاندازیم: آیا حضور خودروهای چینی برای ایرانیها مفید بوده است؟ میتوان گفت از یک دید بله! انتخاب بیشتر، افزایش رقابت و محصولات بهتر برای قشر متوسط به بالا، از مزایای ورود چشمبادامیها به شمار میرود اما این مزایا به قیمت کیفیت پایین در ازای پرداخت مبلغ بالا، بیکیفیت ماندن خودروهای ایرانی (با وجود ورود فناوری) و افزایش اختلاف قیمت محصولات داخلی و غربی تمام شده است. قطعا در یک معاهده نمیتوان صرفا به نیازهای خودمان توجه کنیم اما باید خواستههایمان در آن برطرف شود. آیا مشتری کیفیتمحور ایرانی فقط تنوع میخواهد؟ دیدگاه شما چیست؟
ماشین چینی
۲۳ اسفند ۱۴۰۲آقا فرضا که چین ماشینای تقریباً خوبیم تولید کنه(که اینطور نیست البته) من یکی ماشین چینی به دلم نمیچسبه و قبولش ندارم حالا بماند که اکثر طرح هاش رو از روی این و اون میدزده من شخصا خودروهای ساخت کشور سوئد رو دوست دارم حالا درست که پولش رو هم ندارم(بخیل دارنده هاش هم نیستم)
علی
۲۳ اسفند ۱۴۰۲نوش جونشون ما باید به خودمون فحش بدیم اگه راست میگیم بریم سراغ بازار چین خودش دنیاست کل دنیا دارن اونجا تجارت میکنن مشکل سیاسی هم نداریم بریم سوریه عراق و تمام کشورهای همسایه بر فرض هم که با آمریکا اروپا باشیم باید جنس بخریم چیزی نمیتونیم بفروشیم بهشون پس ماشالا چین🇨🇳🇨🇳🇨🇳🇨🇳🇨🇳
۲۳ اسفند ۱۴۰۲متاسفم
Dark Knight
۲۳ اسفند ۱۴۰۲تا قبل از سال ۹۷ اولا قیمت گردن ترین ماشین های چینی به ۹۰ میلیون نمیرسید یعنی اون زمان مثلا پژو پارس ۴۰ تا ۴۵ میلیون بود قیمت یه جک s5 صفر که اون موقع شاخ چینی ها بود حداکثر دو برابر یه پژو پارس بود ولی اون موقع بزرگ ترین نقطه ضعف چینی جماعت بازار کارکردش بود یعنی طرف ۹۰ میلیون جک صفر میخرید ( مثل عمو من ) بعد از یک سال کارکرد تو بهترین حالت میفروخت ۷۰ میلیون اون موقع این افت قیمت خودش پول یه ماشینی بود به خاطر همین اون موقع یادمه مردم میگفتن چینی بخری صاحب اول و آخرش خودتی انقدر بی کیفیت بودن و کسی قبولشون نداشت ، اما غلامان از سال ۹۷ با ممنوعیت واردات ماشین خارجی کاری کردن که اربابشون خوشحال بشه و بتونه آشغال های بیشتری با سود بیش تر به ایران بفرسته و اوضاع تو این ۵ سال طوری شده که الان کسی که زیر ۳ میلیارد بودجه داشته باشه دیگه انتخابی به جز آشغال های چینی نداره ! پس نتیجه میگیریم چین هیچ تلاش زیادی برای بازار ایران نکرده فقط با گذاشتن یکم پول تو جیب … ها ازشون خواست نذارن ماشین با کیفیت بیاد تو بتونن بدون هیچ سختی و رقابتی بازار ۸۰ میلیونی ایران رو بگیرن و قطعا اوضاع در آینده بد تر هم میشه چون تو این چند وقته که دلار گرون شده ، ماشین های چینی صفر حداکثر ۵۰ میلیون گرون شدن در صورتی که وارداتی ۱۰ سال پیش ۵۰۰ میلیون حداقل رفته رو قیمتش ( به خاطر سود خودشون چطوری با جون مردم بازی میکنن ! )
۲۳ اسفند ۱۴۰۲سال ۸۹ مزدا ۳ نیو قیمتش کمتر از ۳۰ تومن بود و یه پرشیا حدود ۱۷ تومن
کم کم ارزش ماشین های ایرانی صفر هم داره میاد پایین ولی گرونتر میشه ولی این بازار یه جوری بالا و پایین میشه نمیدونی چخبره
الان با پول سه تا دنا پلاس یا تارا باید یه مزدا ۳ مدل ۹۸ تیپ ۴ صفر بخری
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ماشینای ایرانی دارن خیلی گرون میشن ولی خارجیا خیلی گرونتر میشن
SS
۲۴ اسفند ۱۴۰۲درسته ولی فکر نکنید قیمت اون موقع پرشیا درست بوده بلکه انحصار بیشتری بود و ملت رو بیشتر میچاپیدن
پژو 206 تیپ 5 در دهه 80 حدود 12 تومن قیمت داشت که تقریبا حدود 10 هزار یورو میشد که قیمت منطقی بود
پارس ELX به علت پرطرفدار بودن (دلیلش هنوز برام نامشخصه) تقریبا 15 هزار یورو فروخته میشد که قیمت فوق العاده بالایی برای چنین حلبی دهه 80 میلادی حساب میشد (این 15 هزار یورو رو با تورم جهانی در نظر بگیرید که در اون زمان با این مبلغ میشد یه ماشین خانوادگی کلاس D در اروپا خریداری کرد)
Dark Knight
۲۳ اسفند ۱۴۰۲دیگه تو ایران چیزی به اسم حق انتخاب بی معنیه : ماشین مدل بالا صفر میخوای باید اسباب بازی یکبار مصرف چینی بخری ، موبایل میخوای باید بین باز هم آشغال های چینی یا حداکثر سامسونگ انتخاب کنی ، لوازم خانگی مثل یخچال یا تلویزیون میخوای دیگه بهترین انتخابت برای تلویزیون x ویژن یا سام هست ( یا اگه بودجه خوبی داشته باشی میتونی سامسونگ یا ال جی مونتاژ چین بخری که از نظر کیفیت فوقش یک لول بهتر از ایرانی ها باشه و کلا بقیه برند ها مثل white House یا بوش اصل آلمان تعطیل ) اما در نهایت تنها چیز مهم اینه که امنیت داریم 😂😒
۲۳ اسفند ۱۴۰۲برای tv ، شیائومی خیلی بهتر از ایرانیاست . قیمتش هم اوکیه . حتما در نظر بگیرید
۲۳ اسفند ۱۴۰۲ما از سال ۹۰ یه تلویزیون ال جی داریم شکر خدا الان داره کار میکنه بعضی شبا هم یادمون میره خاموشش کنم چون من که همیشه نصف شب میخوابم یادم میره تلویزیون رو خاموش کنم و تا صبح روشن میمونه و چیز خاصی نمیشه
فورد
۲۳ اسفند ۱۴۰۲خودرو های چینی هیچ مزیتی برای کشور نداره بجای این باید خودرو ژاپنی دست دوم وارد میکردن
SS
۲۴ اسفند ۱۴۰۲مزیت های بسیار زیادی داره
تا چند سال دیگه مشخص میشه
خودروهایی (بلانسبت خودرو) که برای نگهداریشون باید سالانه چند میلیارد دلار به حزب کمونیست تقدیم بشه چون مثل برندهای معتبر هیچ شرکتی هم قطعات افترمارکت یا oem براشون تولید نمیکنه
ایران(ترک ، لر و کرد)عشقم
۲۳ اسفند ۱۴۰۲البته از قدیم چشم بادومی به ژاپنیا میگن ،
اسم چین که میاد حالت تهوع میگیرم 🤮🤮🤮🤮
حالا تو هی بگو اقتصاد دومه که از ۱۰ الی ۱۵ تا شاخص اقتصادی فقط تو یکیشون با اختلاف از اولی دومه(دلالها با راه انداختن این حرفا میخوان مارو به چین راضی کنن) که تا حدی هم به لطف تولید تحت امتیاز برخی برندهای سایر کشورهاست(با یه مونتاژ و مدین چین اون سازنده به حساب نمیاد مثل تولید پژو تو ایران که دلیل بر ایرانی بودن پژو نیست) ودر سایر شاخص های اقتصادی هیچ رتبه ۱۵ رو هم نداره
Mercedes
۲۵ اسفند ۱۴۰۲از ۱۵ شاخص فقط تو یکی با اختلاف از اولی دومه؟
عزیز دل چین توی خیلی از معیار های اقتصادی نه تنها دوم نیست بلکه لوله
توی یک مورد یعنی تولید ناخالص داخلی بعد از آمریکا و تو رتبه دومه
و توی سرانه تولید ناخالص داخلی هم آمریکا ۷ ام و چین رتبه ۱۰-۲۰ ام (دقیق یادم نیست) رو داره!
Mercedes
۲۵ اسفند ۱۴۰۲China ranks 12th among the 132 economies featured in the GII 2023
تنها رتبه ای که چین توش اول یا دوم نیست تولید ناخالص داخلی سرانه هست که بخاطر جمعیت زیاد که قدرت اقتصادیش تقسیم بر جمعیت میشه (امیدوارم بدونی سرانه یعنی چی) واسه همین رتبه ۱۲ رو داره که تو همین معیار آمریکا هم رتبه ۷ رو داره و اول نیست خوشحال! کشور های برتر هم کشور های کوچیک ثروتمند مثل قطر ، امارات ، سنگاپور ، لوکزامبورگ و … هستن
Where does China rank in economy?
2nd
اینم نتیجه جستجو در اینترنت در مورد اقتصاد اکونومیک (تولید ناخالص داخلی چین)
لازمه بگم در سال ۲۰۲۴ آمریکا با ۲۶ تریلیون دلار اقتصاد اول
چین با ۱۸ تریلیون دلار اقتصاد دوم
آلمان با نزدیک به ۵ تریلیون دلار اقتصاد سوم (بله آلمان امسال از ژاپن عبور کرد)
ژاپن با ۴.۳ تریلیون اقتصاد چهارم
هند با ۳.۷ تریلیون اقتصاد پنجم و بریتانیا اگر اشتباه نکنم با ۳.۲ تریلیون اقتصاد ششم هستن!
از چند سال دیگه قراره فشاری شدن ایرانیا سر پیشرفت هند رو ببینیم که سه سال پیش از بریتانیا عبور کرد و الان از رگ گردن به ژاپن نزدیک تره و پیش بینی شده (توسط بانک جهانی که یه نهاد غربی هست!) تا سال ۲۰۵۰ به سومین اقتصاد بزرگ دنیا تبدیل میشه!
حسن
۲۳ اسفند ۱۴۰۲چگونه یعنی چی. اختیار مملکت دستشه هر کار دوس داره میکنه .
درسته انگلهایی هم هستن که نمایندگی زدن و سود هزاران ملیاردی به جیب میزنن اما همینا هم گلچین شده ی خودشونن
اگه دقت کنید افراد مالک برندهای مطرح چینی چه فامیلهایی هستند میبینید که چین انقد که اینجا نفوذ داره تو هنگ کنگ نداره
فندق
۲۵ اسفند ۱۴۰۲داداش هنگ کنگ جزو چینه چطوری میگی روش نفوذ ندارع 😂 منطقه خودمختاره
یه جورایی شبیه کیش و ارس واسه ایران
حسن
۲۳ اسفند ۱۴۰۲چند وقت قبل مالک گروه بهمن درخواست مدیریت ایران خودرو را از بالادستیها داشت و اتفاقا امر شد که در نظر گرفته شود حالا مالک ام وی ام و مافیای اطرافش که دیگه خدایی میکنه
از قدیم گفتن از بی عرضگی سگه که گرگ وسط ده زوزه میکشه
POUYAN
۲۳ اسفند ۱۴۰۲والله پر نکرده است بالله پر نکرده است…
اکثریت مردم ما قشر ضعیف به حساب میان و هیچکدومشون حتی قدرت خرید ارزونترین ماشینای چینی رو هم ندارن.
حتی نمیتونن به جک j4 و ام وی ام x22 فکر بکنن چه برسه به بقیشون.
Anti Tesla
۲۴ اسفند ۱۴۰۲تو باید ایرانی بخری
چینی ها اتفاقا خوب پر کردند، کدوم پولداری حاضر هست، تویوتا راوفور ۶ میلیاردی ۲۰۰۰۰۰ تا کارکرد بخره؟
میره تیگو ۸ دو میلیاردی میخره.
به نظرت پر نکرده؟
حسن
۲۳ اسفند ۱۴۰۲خانواده ی مر….. و اطرافیان که وابسته به یک طیف سیاسی حذف شده هستند اگه در حالت عادی بود در این وضعیت کلا اجازه ی هیچگونه فعالیتی را پیدا نمیکردن حالا ببین نفوذ چین چقدره که تو یکی از حساس ترین و پردرامد ترین بخشهای اقتصادی مافیای پر قدرت و پر نفوذیه که هر کاری دوس داره انجام میده پس چین را دست کم نگیرید
ABC.123
۲۳ اسفند ۱۴۰۲جایی که شیرهایی مثل ماشینای آلمانی و …. نباشن ، کفتار(چین) ادعای سلطان جنگلی میکنه
New anti tesla
۲۳ اسفند ۱۴۰۲لگن چینی تو ایران داره میفروشه چون رقیب نداره
ABC.123
۲۳ اسفند ۱۴۰۲آره والا ، اون چینیهای وحشی ماشین چه میدونستن چیه آخه.
OMID-LAMBO
۲۳ اسفند ۱۴۰۲بنام خدا
از طریق ایجاد فشار و انحصار و رابطه ارباب نوکری
با تشکر
و
به امید پاک نشدن نظراتمان اگر به مذاق مدیران سایت بر نخورد
مانی
۲۳ اسفند ۱۴۰۲درباره خودروهای چینی چند نکته قابل ذکر است :
1) ورود ماشین های چینی حتما به نفع مصرف کننده ایرانی بوده است و حداقل تنوع و حق انتخاب را برای مصرف کننده ایرانی بیشتر کرده است و برای اقشار متوسط جامعه دسترسی راحت تری به خودروهای کلاس شاسی بلند و پیکاپ را فراهم کرده است.در ضمن،قیمت خودروهای چینی در قیاس با قیمت گزاف محصولات غربی و ژاپنی و کره ای خیلی با صرفه تر است.مطمئن باشید که اگر همین امروز تولید مونتاژکاران چینی متوقف شود بازار خودروهای شاسی بلند و پیکاپ در ایران منفجر خواهد شد.چون بخش قابل توجهی از خرید شاسی بلند و پیکاپ های صفر کیلومتر بازار را مونتاژکاران چینی پوشش می دهند و در غیاب آنها،احتمالا و یا شاید مطمئنا هیچ جایگزینی با چنین حجمی از تولید در بازار ایران عرضه نخواهد شد و ارز حاصل از ورود قطعات آنها هم احتمالا صرف خرید ویلا و پنت هاوس و آپارتمان در کانادا و ترکیه و…خواهد شد بدون آنکه آب هم از آب تکان بخورد….متوهم و خوش خیال نباشیم و بدانیم که در کدام فضای اقتصادی زندگی می کنیم.مطمئن باشید که در غیاب چری تیگو 8 و یا امثالهم تویوتا راو و هیوندای سانتافه صفر کیلومتر و… را در سینی نقره ای تقدیم ما نمی کنند.بگذریم که متوهمانی در ایران هستند که فکر می کنند که در غیاب مونتاژکاران چینی،کادیلاک اسکالید و شورولت تاهو و فورد موستانگ 2 میلیاردی و آنهم قسطی سوار می شوند!
نکته دوم : با توجه به شواهد،بیشترین مخالفت در مقابل خودروهای چینی نه از ناحیه مصرف کنندگان وطنی بلکه از ناحیه برخی از دلالان و نمایشگاه دارانی هست که با بت سازی دروغین از برندهای معمولی و ارزان غربی و ژاپنی و کره ای سود های چند هزار میلیاردی را طی سالهای اخیر به جیب زده اند.اینها همان کسانی هستند که ماشین دست دوم و پوکیده 5 هزار دلاری کره ای را به قیمت 50 هزار دلار و یا بیشتر به افراد ناآگاه و ساده لوح قالب می کنند و با کمال وقاحت و بی شرمی از دولت و ملت هم طلبکار هستند.بی شک این جماعت که در بی رحمی و بی وجدانی و لاشخوری در دنیا نظیری ندارند،ماشین های صفر کیلومتر چینی را که الان به صورت قسطی عرضه می شود را مانعی برای کسب غارتگرانه خود می دانند و آرزو روزی دارند که تولید تمام ماشین های چینی در ایران قطع شود.کلا جماعت دلال و اکثریت نمایشگاه داران ایرانی خواهان کمبود و آشفتگی و بحران دائمی در بازار خودرو در ایران هستند،چون کمبود و آشفتگی هست که سودهای چند هزار میلیاردی آنها را تضمین می کند.به نظرم اکثریت دلالان و نمایشگاه داران ایرانی ته دل خود چنین آرزوهایی دارند،هر چند که به زبان نمی آورند و در ظاهر برای مصرف کننده اشک تمساح می ریزند.این آرزوها به نظرم چنین هست : 1) توقف واردات خودرو که البته در این مورد بسیار موفق بوده اند و تا کنون موفق شده اند که ذهنیت مسئولان را نسبت به واردات خودرو بدبین کنند،در حالی که ممنوعیت واردات خودرو صد در صد به ضرر مصرف کننده ایرانی است 2) قطع تولید خودروهای برندهای مطرح جهانی در ایران مثل پژو و رنو و هیوندای و مزدا و غیره در ایران….که البته در این مورد شخص دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با خروج از برجام به دلالان خودرو در ایران حسابی یاری رسانده است و با این کارش،ظرف 5 سال قیمت مزدا 3 صد میلیون تومانی به بالای 2 میلیارد تومان رسیده است.بیخود نیست که دلالان دزد و لاشخور ایرانی تا این حد دونالد ترامپ را دوست دارند،چون او به کسب آنها حسابی رونق بخشیده بود.3) قطع تولید ماشین های چینی در ایران که البته خوشبختانه تا این لحظه موفق به انجام آن نشده اند،هر چند که بعید نیست در آینده موفق نشوند 4) قطع کامل تولید خودرو در ایران و کمبود مطلق خودروی صفر کیلومتر در بازار ایران که صد البته به کوری چشم این جماعت دزد و لاشخور تا حالا چنین اتفاقی نیفتاده است.
jalopy
۲۳ اسفند ۱۴۰۲در هر صورت انتخاب بین بد و بدتر هست
که نباید باشه
MjM
۲۳ اسفند ۱۴۰۲چگونه و دلیل و طول و تفسیر و بحث نداره
جواب، وجود دو کلمست که خلاصش میشه دو حرف: (ج.ا)
Anti Tesla
۲۴ اسفند ۱۴۰۲عوام عقلشون کمه.
فرض کنید چینی ها نبودند.
تو که تحریمی و از هیچ جا خودرو وارد نمیتونی بکنی.
حالا چین هم نباشه می خوای چه خاکی تو سرت بریزی؟
احمد
۲۴ اسفند ۱۴۰۲عزیزجان تو هم یه انسانی، با یه مغز پیشرفته که حاصل هزاران سال تکامله. پس نذار دنیات مثل یه ماهی کوچولو داخل یه تنگ باشه که هر وقت صاحبش یه ذره غذا براش میریزه فکر کنه خیلی خوشبخته. یکم آزاده باش!
پویا
۲۴ اسفند ۱۴۰۲عقل و تفکر و این جماعت هیچ وقت به هم نمیخونن درخواست های عجیب نکن
کوشا
۲۴ اسفند ۱۴۰۲والا اونموقع هم که تحریم نبودیم و توی مقطع کوتاهی که یکسری خودروسازای مطرح مثل پژو-سیتروئن و رنو و هیوندای میخواستن تو ایران خودرو تولید کنن هم کلی سنگ پرت کردن جلوشون و داد و بیداد راه انداختن که داریم کارگر فرانسوی رو میفرستیم سر کار و تولید ملی رو داریم ازبین میبریم و میریم تحت استعمار فرانسه که در نهایت هیچ قراردادی بسته نشه. الآنم اگه همه تحریم هارو یه دفعه بردارن همین جماعت دوباره یاد تولید ملی و استعمار و از این دست خزعبلات میافتن!! شما هم بدون اینکه در نظر بگیری توی کدوم نقطه ی دنیا زندگی میکنی و اتفاقایی که حدود همین پنج شش سال پیش افتاده رو فراموش کردی لازم نیست هموطنای خودتو کم عقل خطاب کنی!
Anti Tesla
۲۴ اسفند ۱۴۰۲عزیزم من سنم قد میده و میدونم.
من می گم اینا کلاً با واردات مخالف هستند.
حالا مردم فشار میارن و کلی ماشین چینی وارد میشه.
حالا اگه این چینی ها نبودن تو میخواستی
چه کار کنی؟
اینا که اول آخر از غرب خودرو نمی آوردند و اگه این چینی ها نبودن دیگه تو بازار خودروی مناسب برای قشر ثروتمند نبود و خودرو ساز های داخلی هم هیچ تکونی به خودشون نمیدادند و یک مانیتور ساده هم رو شاهین و کوئیک نبود.
الان اکثر گیربکس های اتوماتیک در خودرو های داخلی چینی هستند.
حالا اگه چین نبود ایران که تحریم هست و به ما گیربکس نمیدادند و خودرو ساز های ما لنگ گیربکس اتوماتیک بودن ،ولی چین با کمک به این خودرو ساز ها باعث شده اینا یه تکونی به
خودشون بدن.
در کل شما باید فرض کنی که نه غربی ها باشند نه چینی ها، اونموقع چه اتفاقی میافتد؟
این اشتباه هست که فکر کنیم چین باعث شده که خودرو سازان غربی از ایران برن.
خودرو سازان غربی به دلیل اهداف و برنامه های کلان سران کشور و تحریم ها از ایران رفتند.
پویا
۲۴ اسفند ۱۴۰۲ببین اینا هیچ وقت قرار نیست واقعیت موجود رو درک کنن اینا فقط نظراتشون رو با دوره های متفاوت وفق میدن تو الآن برو بالا ببین اون دوستمون چه جملات زیبایی رو در نکوهش مردم نوشته اما ذره ای حتی سر زونی اشاره نمیکنه به سنگ پراکنی های دوران برجام به ممنوعیت واردات توسط یه شخص خاص به سهامداران شرکت های خودروسازی توسط سازمان های نهاد های خاص… اینا دیگه تو سال ۱۴۰۳ قرار نیست چیزی طبق واقعیت درک کنن اینا از دست رفتن!
تو دوران برجام بهترین زمان برای پیشرفت صنایع خودروسازی کشور با همکاری و سهامداری شرکت های خصوصی بود اما همه دیدیم چی شد
اینا نونشون تو این چیزاس
سامان اذری
۲۴ اسفند ۱۴۰۲چین چگونه خلا صنعت و بازار خودروی ایران را پر کرده است؟
بنام خدا . قرارداد ۲۵ ساله
فندق
۲۵ اسفند ۱۴۰۲همون قرارداد نبود الان زیر تحریم های آمریکا سوسک شده بودیم
واقعا فکر میکنی پول نفت دوزاری که هیچکس آزمون نمیخوره و چهار تا معدن سنگ مرمر میتونه ایرانو جلوی اینهمه تحریم آمریکا سرپا نگه داره؟
کلی کشور دیگه هستن که آمریکا یک دهم ایران تحریمشون کرد ولی پوکیدن
چی باعث شده فکر کنی ایران با اونا فرقی داره که سرپا مونده؟
تنها دلیلش همون قرارداد 25 ساله هست
چین نباشه به یک هفته نکشیده کل ایران میره رو هوا و سوسک میشه زیر بار تحریم ها
صمد
۲۴ اسفند ۱۴۰۲من از افرادی که ماشین چینی دارن پرسیدم راضی هستین اکثریت گفتن راضی هستیم ماشین خوبیه مخصوصا چینی های جدید یه تعدادی هم که ماشین غیر چینی دارن حالا ایرانی یا خارجی یا افرادی که کلا ماشین ندارن میگن آشغاله بدرد نمیخوره موندم کدوم راست میگن البته فکر میکنم اگه بازار رقابتی بود و وضع افتصاد بهتر بود و هر کی هر ماشینی که دوست داشت میتونست بخره این جبهه گیریها خود به خود از بین میرفت
ناشناس
۲۴ اسفند ۱۴۰۲اگه نظرم پاک نشه فقط در یک جمله میتوان ورود چین به بازار خودرو را توضیح داد سیاست تهدید و تطمیع معنیش میشه فشار سیاسی و رشوه به مدیران گرامی با امضا های طلایی
صمد
۲۴ اسفند ۱۴۰۲چین 25 میلیون خودرو تولید کرده امریکا و اروپا میخوان عوارض و مالیات رو خودروهای برقی چینی وضع کنند چون نمیتونن از نظر قیمتی باهاش رقابت کنند بی وای دی از تسلا هم در میزان تولید عبور کرد کل خودرو های چینی که در ایران عرضه میشه به صد هزار دستگاه هم نمیرسه نمیدونم چرا فکر میکنید اگه بازار ایران نباشه چینیها از گشنگی میمیرن
فندق
۲۵ اسفند ۱۴۰۲به همون دلیلی که :
فکر میکنیم با ارزش ترین نژاد انسان ها هستیم
فکر میکنیم باهوش ترین مردم دنیا هستیم
فکر میکنیم کل مردم دنیا خلق شدن تا به ایرانیا خدمات بدن
فکر میکنیم اگر چین نبود لیاقت ما این بود که با یارانه هر ماه مدیر شرکت بنتلی شخصا به هر ایرانی یک عدد کانتیننتال gt سبز رنگ هدیه بده و در پایان سال یک عدد بنتایگا صفر کیلومتر
به همون دلیلی که …
ما ایرانیا متوهم هستیم
زیاد خودتو درگیر بحث نکن
واقعا متاسفم بخاطر چین که تو این دوران تحریم سعی داره یکم مردم ایرانو از کثافت نجات بده
باید دیگه با ایران تجارت نکنه اونوقت میفهمید که قرار نیست مدیر مرسدس و بنتلی بیان بهتون خودرو صفر کیلومتر به عنوان کادو تولد تقدیم کنن
خیلی هم ناراحتین عرضه دارین کار کنین رشد کنین از ایران برین همین بغل امارات یا ترکیه هرچی دوست دارین سوار بشین
آدم که عرضه داشته باشه هرجایی (جز کره شمالی) خودشو جمع میکنه و زندگیشون میسازه
ایران بده؟ جنس چینی اشغاله؟ تلاش کن جمع کن برو جنس آمریکایی بخر
کوروش
۲۴ اسفند ۱۴۰۲امروز دیدم شرکت آئودی اعلام کرده هیچ نماینده یا عامل فروشی در ایران نداره. وقتی امکان همکاری و ارتباط مستقیم با خودروسازان برتر دنیا وجود نداشته باشه، یک بازار انحصاری برای سازنده و واسطه ی چینی باز می شه. بازنده ی این بازی هم فقط مردم ایرانند!
Genius
۲۴ اسفند ۱۴۰۲چینیها از انزوای مملکت ما بهره بردند این براشون شاید در کوتاه مدت سودساز باشه چون خوب میفروشن رقیب ندارند خواه ناخواه شدن ماشین نسبتا لوکسمون اما چون با انحصار و در زمان انزوای ایران تونستند خودشون رو به ما تحمیل کنندمطمئناً به محضی که بازار عادی بشه و ایران برگرده به جهان مغضوب ایرانیها هستند و نمی تونن در فضای بی تنش بازار ایران در آینده محبوبیتی کسب کنند
فندق
۲۵ اسفند ۱۴۰۲چرا فکر میکنی خرید ماشین چینی واسه چینی ها سودش بیشتر از ایرانیاست؟
واقعا چرا چنین فکری میکنی؟
عباس
۲۵ اسفند ۱۴۰۲سوداگران رانت نمی زارن مردم روی آرامش رو ببینند باید همه چیز رو عوض کرد تا مملکت پیشرفت کنه