فکر میکنید خودروهای الکتریکی چیز جدیدی هستند؟ با خواندن این مطلب و دیدن خودروهای برقی که دههها قبل ساخته شدند نظرتان عوض خواهد شد.
برخلاف تصور عمومی، خودروهای الکتریکی چیز جدیدی نیستند و درواقع تعدادی از اولین خودروهای تاریخ از نوع برقی بودند اما با وجود برخورداری از سابقهای بیش از صدسال، خودروهای الکتریکی طی سالهای اخیر توانستهاند با خودروهای درونسوز رقابت کنند. برای اینکه خودروهای الکتریکی به جایگاه امروزی برسند، طی یک قرن گذشته تلاشهای زیادی صورت گرفته که بسیاری از آنها ناکام مانده و از تاریخ محو شدند. ازاینرو، در ادامه به ۱۰ خودروی الکتریکی قدیمی خواهیم پرداخت که احتمالاً از وجود آنها بیاطلاع هستید.
تویوتا راوفور EV سال ۱۹۹۷
تویوتا هرچند امروز در بخش خودروهای الکتریکی خیلی فعال نیست اما زمانی قصد داشت نسخهٔ الکتریکی یکی از محبوبترین محصولات خود را تولید کند. رافور الکتریکی در دو نسل ساخته شد که نسل اول در پایان دههٔ ۹۰ به ثمر نشست. از این نسل کمتر از ۱,۵۰۰ دستگاه ساخته شد که عمدتاً در کالیفرنیا اجاره داده شدند. این خودرو بردی ۱۵۰ کیلومتری داشت و میتوانست به حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. نسل دوم رافور الکتریکی به لطف قرض گرفتن کل قوای محرکه از تسلا بسیار پیشرفتهتر بود. برد این نسل به ۱۶۵ کیلومتر رسید و حدود ۲,۵۰۰ دستگاه از آن ساخته شد.
کرایسلر TEVan سال ۱۹۹۳
کرایسلر برای ساخت خودروی الکتریکی خود در دههٔ ۹۰ سراغ پلتفرم مینیون تاون اند کانتری رفت و پیشرانهٔ بنزینی آن را با یک موتور الکتریکی ۶۵ اسب بخاری جایگزین کرد. این خودرو که با مشارکت سازمانی بنام موسسه تحقیقاتی نیروی الکتریک از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ تولید شد، برد ۸۰ کیلومتری داشت. به خاطر همین برد بسیار پایین، کرایسلر تنها ۵۶ دستگاهی که از این خودرو ساخت را به شرکتهای برق تحویل داد تا از آن برای ترددهای کوتاه استفاده کنند. TEvan بسیار گران بود و حدود ۱۲۰ هزار دلار قیمت داشت.
بردلی GTE سال ۱۹۸۰
بردلی شرکتی بود که به ساخت خودرویی اسپرت با بدنهٔ فایبرگلاس و درهای گالوینگ بر اساس پلتفرم فولکسواگن بیتل میپرداخت. این شرکت پس از ورشکستگی و سازماندهی مجدد، مسیر عجیبی را برای بازگشت به سوددهی در پیش گرفت و در سال ۱۹۸۰ نسخهٔ الکتریکی مدل GT را به بازار فرستاد. این خودرو که GTE نام گرفت، بجای پیشرانهٔ بیتل از یک موتور الکتریکی ساخت جنرال الکتریک با ۲۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد. این موتور توسط ۱۶ باطری ۶ ولتی با مجموع خروجی ۹۶ ولت تغذیه میشد و امکان نصف کردن ولتاژ موتور توسط راننده هم وجود داشت تا شعاع حرکتی را افزایش دهد. حداکثر سرعت این کوپهٔ عجیب ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بود و تنها ۵۰ دستگاه از آن ساخته شد.
یونیک موبیلیتی الکتریک سال ۱۹۷۹
با وقوع بحران نفتی دههٔ ۷۰، بسیاری از صنعتگران و کارآفرینان به این نتیجه رسیدند که خودروهای الکتریکی میتوانند جایگزین مناسبی با ماشینهای پرمصرف دیترویت باشند بدون توجه به اینکه تکنولوژی باطری در آن زمان چقدر ابتدایی بود. یونیک موبیلیتی یکی از شرکتهایی بود که در اواخر دههٔ ۷۰ این ایده را با خودرویی بنام Electrek امتحان کرد. این خودرو که از فایبرگلاس ساخته شده بود، ظاهر بسیار عجیبی داشت اما اگر راننده سرعت را زیر ۶۵ کیلومتر بر ساعت نگه میداشت، به لطف باطریهای سربی اسیدی خود بردی ۱۶۰ کیلومتری را ارائه میکرد. از الکتریک بین سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲ حدود ۵۰ دستگاه ساخته شد.
فولکسواگن T2 الکتریک ترنسپورتر سال ۱۹۷۹
بحران سوخت فولکسواگن را هم به آزمایش قوای محرکهٔ الکتریکی در ون ترنسپورتر واداشت. این پروژهٔ آزمایشی با همکاری شرکتهای وارتا، بوش و RWE صورت گرفت که هرکدام دستی در پیوند یک موتور الکتریکی ۲۲ اسب بخاری بجای نمونهٔ بنزینی داشتند. در این ون، باطریهای سرب اسیدی در کف خودرو نصب شده و با هر بار شارژ امکان پیمودن حدود ۷۰ کیلومتر را فراهم میکرد. این پکیج باطری بیش از یک بیتل وزن داشت. از T2 الکتریک حدود ۱۲۰ دستگاه ساخته شد.
سیتیکار سال ۱۹۷۴
سیتیکار برای شهرنشینانی که نمیخواستند دوچرخه سوار شوند اما به وسیلهای بهتر از حملونقل عمومی نیاز داشتند ساخته شد. این خودرو که شبیه گوهای روی چرخ به نظر میرسید، در فلوریدا ساخته میشد و تنها ۲,۴۳۷ میلیمتر طول داشت. سیتیکار در نسخههای ۲.۵، ۳.۵ و ۶ اسب بخاری ارائه میشد و گزینهای عالی برای ترددهای سرعت پایین در شهرها بود. بعداً نسخهٔ پیشرفتهتری از این خودرو با نام کوموتا کار ارائه شد اما هیچگاه قدرت آن دورقمی نشد. این نسخه هنگام حرکت با سرعت زیر ۶۵ کیلومتر بر ساعت، بردی در حدود ۶۵ کیلومتر را ارائه میکرد. تا سال ۱۹۸۹ مجموعاً ۴,۴۴۴ دستگاه از تمام انواع سیتیکار ساخته شد.
فورد رنجر EV سال ۱۹۹۸
در سال ۱۹۹۸ فورد نسخهای الکتریکی از پیکاپ محبوب رنجر را ارائه کرد. این نسخه که به مدت چهار سال فقط برای اجاره ارائه میشد، به یک موتور الکتریکی با ۹۰ اسب بخار قدرت مجهز بود که به چرخهای عقب نیرو میداد. اگر راننده با پدال گاز مدارا میکرد میتوانست با هر بار شارژ تا ۱۸۵ کیلومتر را طی کند اما در سرعتهای بزرگراهی این رقم به نصف کاهش پیدا میکرد. اکثر نمونههای این رنجر الکتریکی در پایان دورهٔ اجاره از بین رفتند اما تعداد انگشتشماری از ۱,۵۰۰ دستگاهی که از آن ساخته شد تا امروز باقیماندهاند.
شورلت S10 الکتریک سال ۱۹۹۷
شورلت یک سال زودتر از فورد پیکاپ الکتریکی خود را به بازار فرستاد. این پیکاپ با ۱۱۴ اسب بخار قدرت، تا حدودی از رنجر قویتر بود اما برد بسیار کمتری داشت که حداکثر به ۷۰ کیلومتر میرسید. بااینحال، یک سال بعد باطریهای سربی اسیدی با نمونههای نیکل فلزی جایگزین شدند که شعاع حرکتی را دو برابر کرد. جنرال موتورز باطریها را زیر اتاق بار S10 نصب کرده بود که هیچ تأثیری روی ظرفیت بار نمیگذاشت. این پیکاپ مشخصات مناسبی برای آن زمان داشت و حتی در مسابقات پایکس پیک هم شرکت کرد. S10 الکتریک همچنین از تجهیزات خودروی الکتریکی آزمایشی EV-1 جنرال موتورز استفاده میکرد.
مرسدس بنز 190E الکترو سال ۱۹۹۱
مرسدس بنز در سال ۱۹۹۱ نسخهٔ الکتریکی سدان 190E را معرفی کرد. این خودرو که ابتدا بهعنوان یک کانسپت در نظر گرفته شده بود، بعداً به خودرویی تولید محدود تبدیل شد. از 190E الکترو چندین نسخه ساخته شد که شامل چند طرح باطری مختلف، نسخهای با دو موتور الکتریکی (یکی در هرکدام از چرخهای عقب) و حتی نمونهای با گیربکس دستی میشد. این پروژه چهار سال به طول انجامید و مالکان پس از پیمودن مسافتهای قابلتوجهی، ۱۰ خودروی آزمایشی را به مرسدس بازگرداندند.
هوندا EV پلاس سال ۱۹۹۷
EV پلاس یک هاچبک کوچک شهری بود که تقریباً همزمان با EV-1 جنرال موتورز برای اجاره در کالیفرنیا ارائه شد. این خودرو ۶۶ اسب بخار قدرت داشت و اگر راننده احتیاط میکرد میتوانست بردی در حدود ۱۶۰ کیلومتر داشته باشد. با وجود قدرت پایین، EV پلاس از گشتاور قابلتوجه ۲۷۰ نیوتن متری بهره میبرد. هوندا از سال ۱۹۹۷ حدود ۳۰۰ دستگاه از این خودرو تولید کرد اما هیچکدام از آنها پسازآنکه توسط مالکین بازگردانده شدند، تا امروز باقی نماندهاند زیرا تمام نمونههای EV پلاس یا نابود شدند یا بهعنوان بستر آزمایشی برای تکنولوژیهای بعدی مورداستفاده قرار گرفتند.
سالار فصل
۲ فروردین ۱۴۰۳سیتی کار واقعا شبیه گوه ایه که روی چرخ قرار گرفته :)
۲ فروردین ۱۴۰۳نه بابا خوشگلن برو تو گوگل قیافه اون ماشین ساخت افغانستان ببین بعد بیا بگو صد رحمت به اینا 😐
۲ فروردین ۱۴۰۳وای متنشو خوندم آقای امیر دهقان این چی بود نوشتی 😂😂😂😂
سالار فصل
۲ فروردین ۱۴۰۳گُوِه هست برادر.
۲ فروردین ۱۴۰۳😐😂
amirkhanzadeh
۴ شهریور ۱۴۰۳😅
khashayar0
۲ فروردین ۱۴۰۳جد سایبر تراک همین سیتی کاره که شبیه گوه ایه که روی چرخ قرار گرفته .
۲ فروردین ۱۴۰۳اره😂😐
محمد
۲ فروردین ۱۴۰۳چند نمونه از سیتی کار تو ایران داریم که توی موزه ها و مجموعه های خصوصی نگهداری میشن
۲ فروردین ۱۴۰۳من یه بار یه سیتی کار دیدم نمیدونم کی دیدم فکر کنم یک دقیقه پیش تو سایت پدال😐
گاس فرینگ
۲ فروردین ۱۴۰۳ظاهرا سال ۱۳۵۶ یه شرکتی دست به واردات شون زده بود
رهام
۵ فروردین ۱۴۰۳اون خودش برق گرفته بودتش
parhamiof
۲ فروردین ۱۴۰۳عجب گوه ایهXD.
۲ فروردین ۱۴۰۳به قول کاربر NET فقط مانیتور فورد رنجر ۲۰۲۲ 😐
khashayar0
۲ فروردین ۱۴۰۳ماشالاه مانیتور فورد رنجر 😐
۲ فروردین ۱۴۰۳هزار ماشاالله 😐😂
Taha Ayoobi
۲ فروردین ۱۴۰۳به به
فرزند ایران
۲ فروردین ۱۴۰۳ولی مهمترین کلمه (به جز گوه) داخل این مطلب احتیاط بود
یعنی طرف یه ذره به ماشین فشار میآورد بردش یک چهارم میشد.
Mind$
۲ فروردین ۱۴۰۳اون زمانی که ژاپن تو فکر برقی بود و ماشین برقی میساخت ، کره فنا و هیتراش حتی به دنیا هم نیومده بودن . اون وقت الان میگن ژاپن عقب موندست 😂
کاملا مشخصه کی عقب موندست .
۲ فروردین ۱۴۰۳عقب مونده هارو مسخره میکنی چرا؟
زیزیگولو
۲ فروردین ۱۴۰۳نیکولا تسلا دانشمند بزرگ فیزیک اون زمان گفته بود داره روی پروژه ساخت دستگاهی کار میکنه که این دستگاه میتونه انرژی کیهانی رو مهار کنه جوری که میشه مشکلات انرژی در کره زمین رو برطرف کرد و دیگه احتیاجی به سوختهای فسیلی نخواهد بود ولی اون زمان ثروتمندان و شرکتای بزرگ نفتی و دولتای غربی بهش توجه نکردن چون معاملات سوختهای فسیلی سودهای خیلی کلان واسه شون داشت و اینچنین ایده هایی رو خطری برای خودشون میدیدن ……… نیکولا تسلا کسی بوده که یه زمانی یه خبرنگار که داشته با آلبرت انیشتین مصاحبه میکرده و خطاب به انیشتین میگه باهوش ترین آدم روی کره زمین بودن چه حس و حالی داره؟؟ و انیشتین بهش جواب میده : “این سوال رو باید از نیکولا تسلا بپرسین”
Mohammad
۳ فروردین ۱۴۰۳تسلا خیلی مظلوم بود
اولین قایق هدایت از راه دور رو اون ساخته بود
مردم احمق اون زمان عوض اینکه تشویق و حمایتش کنن گفتن این مرد داره سحروجادو میکنه
به نظر من تسلا یه اسطوره بود که تکرار نمیشه هیچوقت ، مگه میشه یه نفر به تنهایی نزدیک ۷۰۰تا چیز اختراع کنه
Amir
۲ فروردین ۱۴۰۳دقیقاً 🤌
ممدقلی
۲ فروردین ۱۴۰۳گوه ای روی چرخ
چقدر شکل سایبرتراک هست
𝐀𝐥𝐢
۲ فروردین ۱۴۰۳طراحی راو فور نسل ۱ رو خیلی دوست دارم
samurai
۲ فروردین ۱۴۰۳زمانی که ژاپن برقی میزد کرره جماعت از ژاپنیا مثل میتسوبیشی موتور و تکنولوژی و ….. گدایی میکردن :))))
amirboss
۳ فروردین ۱۴۰۳اینا یه مشت آزمون خطای مسخره هستن که خودروسازها به بازار فرستادن
با این اعداد و ارقام احمقانه مشخص بود که هیچوقت حریف خودروهای درونسوز نمیشن
Ilia
۳ فروردین ۱۴۰۳در بین ماشین خای برقی قدیمی میشد پژو وی ال وی رو هم نام برد
BMW
۴ فروردین ۱۴۰۳چه باحال ولی فقط سیتی رو😂