چشم اندازهفته نامه

خودروهای عضلانی جذابی که ناشناخته ماندند، از فورد فالکون کبرا تا کرایسلر والیانت

در طول دهه‌های ۶۰ و ۷۰، شوق و شور خودروهای عضلانی به دیگر کشورها هم سرایت کرد و ماسل کارهای فوق‌العاده‌ای را پدید آورد که در ایالات‌متحده عرضه نشدند.

هرچند در آمریکا قبل از سال ۱۹۶۴ هم خودروهای اسپرت V8 وجود داشتند اما زمانی که پونتیاک پکیج محبوب GTO را برای مدل لمانز خود ارائه کرد، عصر جدیدی از پرفورمنس هیجان‌انگیز آغاز شد. هرچند دوران طلایی ماسل کارها خیلی طول نکشید اما در همین مدت کوتاه حدود یک دهه‌ای، سه خودروساز بزرگ دیترویت و حتی AMC ماسل کارهای قدرتمند زیادی را معرفی کردند. فرمول ترکیب یک پیشرانهٔ قدرتمند با شاسی یک خودروی سواری معمولی آن‌قدر موفق عمل کرد که به خارج از آمریکا هم صادر شد. این باعث شد شعب خارجی خودروسازان آمریکایی ماسل کارهای اختصاصی خود را بر اساس مدل‌های محبوب همان کشور تولید کنند.

همچنین بخوانید:

بهترین خودروهای عضلانی تاریخ، از چارجر و GTO تا موستانگ و بیوک GNX

قوی‌ترین خودروهای عضلانی دهه ۹۰، از موستانگ کبرا تا ایمپالا SS

بهترین خودروهای عضلانی که آمریکایی نیستند، از مرسدس C63 تا ونتیج و جگوار

بومونت SD 396 سال ۱۹۶۸

به‌منظور رونق بخشیدن به خودروسازی در کانادا، در اوایل دههٔ ۶۰ فروش بسیاری از خودروهای ساخت آمریکا در این کشور ممنوع شد. به همین دلیل، جنرال موتورز برندی بنام آکادیان را معرفی کرد که به تولید خودروهایی بر اساس شورلت نوا در کانادا می‌پرداخت. سپس در سال ۱۹۶۶، بومونت که یکی از محصولات آکادیان بود، به یک برند مستقل تبدیل شد و شروع به عرضهٔ خودروهایی بر اساس شورلت شول کرد. دو سال بعد، این برند کوپهٔ جدیدی را معرفی کرد که در ظاهر بسیار شبیه نسل دوم شورلت شول بود اما از چند ویژگی ظاهری اختصاصی و داشبوردی که از پونتیاک GTO گرفته شده بود بهره می‌برد. قوی‌ترین نسخهٔ این خودرو SD 396 نام داشت که از همان قوای محرکهٔ شول SS 396 آمریکایی استفاده می‌کرد و در نسخه‌های کوپه و کانورتیبل تولید می‌شد. زیر کاپوت این خودرو پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری بلوک بزرگ V8 قرار داشت که در نسخهٔ استاندارد ۳۲۵ اسب بخار و در نسخهٔ سفارشی ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. بومونت SD 396 فقط در سال ۱۹۶۸ و تنها در ۴۱ دستگاه ساخته شد.

فورد فالکون GT-HO Phase III سال ۱۹۷۱

در طول دهه‌های ۶۰ و ۷۰، تب ماسل کارها به استرالیا هم رسید و شعب محلی فورد، جنرال موتورز و کرایسلر را به ساخت نسخه‌های پرفورمنس بالا بر پایهٔ مدل‌های داخلی خود ترغیب کرد. یکی از بهترین ماسل کارهای استرالیایی تاریخ، GT-HO Phase III بود که یک نسخهٔ هومولوگیشن بر اساس فورد فالکون GT محسوب می‌شد. هرچند آمریکایی‌ها این خودرو را به خاطر داشتن چهار در یک ماسل کار واقعی نمی‌دانستند اما برای استرالیایی‌ها، فالکون GT-HO Phase III یک عضلانی افسانه‌ای بود. این نسخه نسبت به فالکون GT استاندارد ارتقاءهای پرفورمنسی مثل ترمزهای بزرگ‌تر، سیستم تعلیق تقویت‌شده و باک سوخت بزرگ‌تر را تجربه کرد. بااین‌حال، مهم‌ترین ارتقاء این ماشین تجهیز به نسخهٔ اختصاصی موتور ۵.۷ لیتری V8 کلیولند بود که ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. GT-HO Phase III که در آن زمان سریع‌ترین سدان جهان لقب گرفت، می‌توانست ظرف ۶.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و ۴۰۰ متر را در ۱۴.۴ ثانیه کند. این سدان افسانه‌ای فقط در سال ۱۹۷۱ و در ۳۰۰ دستگاه ساخته شد.

فورد موستانگ شلبی اروپا سال ۱۹۷۱

برای دهه‌ها، فورد موستانگ فقط در آمریکای شمالی عرضه می‌شد و از نسل ششم بود که این خودرو سرانجام به مدلی جهانی تبدیل شد. بااین‌حال، در سال ۱۹۷۱ به درخواست یک فروشندهٔ خودروی بلژیکی، ۹ دستگاه از نسل اول موستانگ به‌طور خاص برای بازار اروپا ساخته شد. این خودروها که موستانگ شلبی اروپا نام داشتند، بر اساس موستانگ مک‌وان ۱۹۷۱ در دو مدل GT350 و GT500 با پیشرانه‌های ۵.۸ لیتری و ۷ لیتری ساخته شدند و به ترتیب ۳۶۰ و ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشتند. از این ۹ دستگاه، فقط دو نمونه کانورتیبل بودند. موستانگ شلبی اروپا به نوارهای رنگی خاص روی بدنه، اسپویلرهای جلو و عقب و سیستم تعلیق قابل تنظیم در جلو مجهز بود.

کرایسلر والیانت چارجر R/T سال ۱۹۷۲

کرایسلر والیانت نسخهٔ ری‌بج شدهٔ پلیموث والیانت بود که در استرالیا تولید می‌شد. درحالی‌که پلیموث در آمریکا نسخهٔ پرفورمنس این خودرو را با نام والیانت داستر ارائه می‌کرد، همتای استرالیایی آن نسخهٔ چارجر R/T را داشت که در سال ۱۹۷۲ با اضافه شدن پکیج E49 به‌طور دیوانه‌واری قدرتمند شد. بااین‌حال، زیر کاپوت والیانت چارجر R/T خبری از پیشرانه‌های V8 همی نبود و از یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی استفاده می‌کرد. البته این نسخه‌ای پرفورمنس بالا با ۴.۳ لیتر حجم بود که ۳۰۲ اسب بخار قدرت داشت. به لطف این نیرو، چارجر کوچک استرالیایی می‌توانست ظرف ۶.۱ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و ۴۰۰ متر را در ۱۴.۱ ثانیه طی کند. پکیج E49 غیر از پیشرانهٔ قدرتمند، باک سوخت بزرگ‌تر، رینگ‌های آلیاژی و ترمزهای دیسکی جلوی قوی‌تر را هم به چارجر R/T اضافه کرده بود.

شورلت فیرنزا Can AM سال ۱۹۷۳

واکسهال فیرنزا یک کوپهٔ کوچک دودر بود که در نیمهٔ اول دههٔ ۷۰ در بریتانیا عرضه می‌شد و در آفریقای جنوبی هم با نام شورلت فیرنزا به فروش می‌رسید. این خودرو که از پیشرانه‌های چهار سیلندر جنرال موتورز اروپا استفاده می‌کرد، هیچ شباهتی به ماسل کارهای آمریکایی نداشت. بااین‌حال، نسخهٔ تولید محدودی بنام Can AM که در سال ۱۹۷۳ در آفریقای جنوبی عرضه شد همه‌چیز را تغییر داد. این نسخه که با رنگ سفید، کاپوت مشکی و اسپویلر آلومینیومی اختصاصی ساخته شد، از پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 بلوک کوچک کامارو Z28 استفاده می‌کرد. این موتور با ۲۹۰ اسب بخار قدرت، فیرنزا Can AM کوچک و سبک‌وزن را ظرف ۵.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

فورد فالکون کبرا سال ۱۹۷۸

در سال ۱۹۷۸، دوران طلایی ماسل کارها در ایالات‌متحده پایان یافته بود و هرچند تعدادی از خودروسازان هنوز ماسل کارهایی را با قدرت‌هایی بسیار کمتر از گذشته تولید می‌کردند اما فورد در بین آن‌ها نبود زیرا موستانگ که چند سال قبل جزء قوی‌ترین عضلانی‌های بازار بود، حالا به یک کوپهٔ کوچک بر اساس فورد پینتو تبدیل شده و با پیشرانه‌های بسیار ضعیفی عرضه می‌شد. نسخهٔ موستانگ کبرا نیز در آن سال‌ها هرچند در ظاهر قدرتمند به نظر می‌رسید اما از لحاظ قدرت تفاوتی با نسخه‌های معمولی نداشت و با تنها ۱۴۰ اسب بخار قدرت عرضه می‌شد. بااین‌حال، شعبهٔ استرالیایی فورد کار به‌مراتب بهتری انجام داد و برای ادای احترام به موستانگ‌های شلبی، در سال ۱۹۷۸ فالکون کبرا را معرفی کرد. این نسخه از چند ارتقاء بیرونی مثل کاپوت برآمده بهره می‌برد و با رنگ سفید و نوارهای آبی عرضه می‌شد. از فالکون کبرا تنها ۲۰۰ دستگاه ساخته شد که ۲۰۰ نمونهٔ اول به پیشرانهٔ ۵.۸ لیتری V8 با ۲۱۷ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نمونهٔ دوم به پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری با ۲۰۲ اسب بخار قدرت مجهز بودند. بنابراین، فالکون کبرا نه‌تنها ظاهری تهاجمی داشت بلکه بسیار قوی‌تر و سریع‌تر از موستانگ کبرای ۱۴۰ اسب بخاری بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۵ رای
منبع
AutoEvolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Mr. gt c

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (422 ديدگاه)

    این آرزوم محقق بشه که یدونه ازین ماسل کار هارو داشته باشم و پیشرانه اش رو با پیشرانه zz632 بیگ بلاک شورولت جایگزین کنم یه رنگ آبی متالیک روی بدنه با رینگ ها و سپر های کروم، در دوران برقی ها ساعت ها بهش خیره بشم ⁦:^)⁩

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. جرمی کلارکسون

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (946 ديدگاه)

      من میخام یه اس کلاس ۲۰۱۱ بردارم گل گیر برجسته با بال عقب ، کف خوابش کنم یه موتور W12 دو توربو بنتلی کانتیننتال جی تی بزارم روش رنگشم همون رنگ آبی لامبورگینی اوروس دودر منصوری چی میشه البته فقط تو آرزو هام

      موافقم 11
      مخالفم 8
  2. زیزیگولو

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    قدیم تو آمریکا ماشینای عضلانی بدون تغییرات زیاد تو قدرت و آپشن ساخته میشدن و مشتری تو انتخاب کردن محدودتر بود ولی از ۱۰ سال گذشته تا الآن ماشینای عضلانی آمریکایی پیشرفتای فنی شگفت‌انگیزی تو ساخت و تولید کردن که این باعث سریعتر شدت قدرتمندتر شدنشون شده (مثل کوروت) ……… ولی حیف از این همه ابهت و شوکت که داره به فنا میره و عضلانیهای آمریکایی یکی ، یکی پشت سر هم دارن برقی میشن

    موافقم 13
    مخالفم 1
    1. زیزیگولو

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (6033 ديدگاه)

      باعث سریعتر شدن و قدرتمندتر شدنشون شده

  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1516 ديدگاه)

    بومونت و فالکون کبرا خیلی خوبن

  4. FY

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    فورد همیشه ناموفق بوده ، پس به شرولت احترام بذارید🫡

    موافقم 2
    مخالفم 13
    1. Aryan Abdolahpoor

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (42 ديدگاه)

      این نظر درست نیست من تازه موفقیت های فورد را دیدم نه شورلت میشه لطفا مثال بزنید

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. amirboss

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (687 ديدگاه)

      یه کم رو داشته هات کار کن

      موافقم 3
      مخالفم 2
  5. Taha Ayoobi

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4208 ديدگاه)

    چه دورانی…

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. JaMsHiD

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2692 ديدگاه)

    فورد فالکون کبرا خیلی خاصه . کلا نمیدونم چیه نسبت به بقیه خیلی چشممو گرفته ! شاید بخاطر اینکه سپرش از ماشین های مایل دیگه خیلی بلند تر هست و هم رنگ بدنه هست

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. مهردادکمال

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    شورلت فیرنزا رو با چه معیاری ماسل کار در نظر گرفتن بیشتر شبیه پیکان هست از جلو!! و اتفاقا من یکی ازش خیلی خوشم اومد! یه ماشین جمع و جور و به شدت پرشتاب! که اصلا هم بهش نمیاد که چه هیولایی هستش! و چقدر هم کار سختی بوده که تونستن یه موتور تقریبا5لیتری رو جای یه موتور 4سیلندر قرار بدن! البته جرم زیادی هم روی محور جلو قرار میده این موتور و احتمال زیاد فشار زیادی رو جلوبندیش و فرمان پذیریش ایجاد میکنه… با این حال خیلی پسندیدمش

  8. Yaghoob

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (342 ديدگاه)

    دوران طلایی
    هرکسی و هرچیزی یه دوره طلایی داره.
    مهم اینه خوب از این زمان استفاده کنی. که به نظرم آمریکا خیلی خوب استفاده کرد.

  9. Ali

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فورد فالکن فاز ۳ تقریباگرونترین کلاسیک امریکایی دنیاست با قیمت حدودا ۸۰۰هزار دلار

  10. مصطفی

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    هعی …
    یه زمانی ماسل کار ها و ماشین های عضلانی واسه خودشون سلطنت میکردن
    اوج ابوهت و قدرت….
    ولی الان ظاهر و موتور اکثرا ماشینا لوس شده…
    بعلاوه برقی شدن ماشینا داره ابوهت و دورانی که ماشین های بنزینی داشتن رو ازشون میگیره…
    من که فقط صدای اگزوزشنو به هزار تا ماشین برقی با فلان و فلان آپشن نمیدم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا