چشم اندازهفته نامه

مشهورترین خودروهای بلوک شرق، ماشین‌های وحشتناک کمونیستی از لادا تا ترابانت

در اروپای شرقی هم‌اکنون خودروهای خیلی خوبی ساخته می‌شود اما زمانی که پردهٔ آهنین وجود داشت، همه‌چیز متفاوت بود.

صنعت خودروسازی هم‌اکنون یک تجارت جهانی است اما همیشه این‌طور نبوده است. در دوران جنگ سرد تا سال ۱۹۸۹، نقشهٔ جهان کاملاً متفاوت بود و کشورهای اروپای شرقی پشت پردهٔ آهنین محصور شده بودند. سپس در نوامبر همان سال، دیوار برلین فروریخت و زنجیره‌ای از وقایع را آغاز کرد که درنهایت پایان اتحاد جماهیر شوروی را رقم زد. تا قبل از این اتفاق، اروپای شرقی صنعت خودروسازی بسیار ضعیفی داشت و خودروهای بلوک شرق عمدتاً مدل‌هایی ارزان‌قیمت، ساده و فاقد هرگونه امکانات بودند. در ادامه قصد داریم با مشهورترین خودروهای بلوک شرق آشنا شویم یعنی خودروهایی که در دوران جنگ سرد منظره‌ای آشنا در خیابان‌های کشورهای اروپای شرقی بودند.

یوگو: یوگوسلاوی

طی چند سال اخیر، کرواسی با هایپرکار الکتریکی نورا تأثیر بزرگی روی خودروسازی جهانی گذاشته است اما از دههٔ ۷۰ تا ۹۰، کرواسی یکی از بخش‌های یوگسلاوی بود یعنی یک جمهوری فدرال سوسیالیستی بزرگ که یوگو ۴۵ را به جهان تحمیل کرد. این خودرو در اصل نسخه‌ای کوتاه شده از فیات ۱۲۷ بود و توسط شرکت زاستاوا در صربستان تولید می‌شد. یوگو از یک پیشرانهٔ ۴۵ اسب بخاری استفاده می‌کرد و از مشکل زنگ‌زدگی رنج می‌برد. این خودرو حتی در بریتانیا و ایالات‌متحده هم عرضه شد اما موفقیتی به دنبال نداشت. از یوگو به‌عنوان یکی از بدترین خودروهای تاریخ یاد می‌شود.

ترابانت: آلمان شرقی

این روزها نمونه‌های باقیماندهٔ ترابانت به یکی از جاذبه‌های گردشگری برلین تبدیل شده‌اند اما با نوستالژی نمی‌توان گذشتهٔ وحشتناک این خودرو را فراموش کرد. ترابانت که اولین بار در سال ۱۹۵۷ معرفی شد، یک خودروی بسیار ابتدایی ناخوشایند با پیشرانهٔ دو زمانهٔ ضعیف و شاسی یکپارچه بود. بدنهٔ ترابانت از دوروپلاست ساخته شده بود یعنی یک کامپوزیت رزین پلاستیکی که در آن زمان نوآورانه بود ولی ترابانت حتی از امکانات ابتدایی مثل آمپر سوخت و کمربند ایمنی هم بی‌بهره بود. تولید این خودرو برای چندین دهه ادامه داشت و در سال ۱۹۸۹ صدوپنجاه هزارمین دستگاه آن ساخته شد زیرا تقاضا همچنان برای ترابانت بالا بود اما زمانی که در اکتبر ۱۹۹۰ آلمان شرقی و غربی یکپارچه شد، پایان ترابانت رقم خورد.

لادا نیوا: شوروی

لادا نیوا که اولین بار در سال ۱۹۷۷ به بازار آمد، برخلاف دیگر خودروهای این لیست، هنوز بدون تغییر بزرگی در حال تولید است. نیوا در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ رسماً در بریتانیا عرضه می‌شد و حتی تا اوایل سال ۲۰۲۲ قبل از حملهٔ پوتین به اوکراین و تحریم روسیه، همچنان در غرب به فروش می‌رسید. نیوا با وجود ساختار یکپارچه و طراحی قدیمی، توانایی‌های آفرود بالایی دارد اما امروزه به‌جز قیمت ارزان هیچ دلیل دیگری برای خرید آن نمی‌توان پیدا کرد.

FSO پولونز: لهستان

بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۱، نسخه‌ای ساده‌شده و تغییریافته از فیات ۱۲۵ در لهستان با نام پولسکی فیات 125p تولید می‌شد. سپس در سال ۱۹۷۹، مدل جدیدی بنام پولونز با استفاده از شاسی و پیشرانه‌های سدان قدیمی 125p معرفی شد. در این پروژه اما مردان بزرگی شامل «جورجتو جوجارو» و «والتر دسیلوا» رئیس طراحی سابق فولکس‌واگن نقش داشتند و بدنهٔ هاچ‌بک پولونز را طراحی کردند. بااین‌حال، این خودرو نمی‌توانست ریشه‌های ماقبل تاریخی خود را پنهان کند. البته پولونز تا سال ۲۰۰۲ تولید شد و تا زمانی که لهستان به اتحادیهٔ اروپا پیوست همچنان در این کشور محبوب بود.

داچیا ۱۳۰۰: رومانی

امروزه عادت کرده‌ایم که محصولات داچیا را در بین پرفروش‌ترین خودروهای اروپا ببینیم ولی در دوران بلوک شرق خودروهای این شرکت اصلاً جالب نبودند. محصول اصلی داچیا در آن سال‌ها، خودرویی بنام ۱۳۰۰ بود که بر اساس رنو ۱۲ سال ۱۹۶۹ ساخته شده بود. این خودرو حتی در بازارهای غربی مثل بریتانیا و آلمان هم عرضه شد اما به دلیل کیفیت پایین توفیقی پیدا نکرد. هرچند داچیا ۱۳۰۰ و نسخهٔ جدیدتر آن یعنی ۱۳۱۰ میلیون‌ها رومانیایی را صاحب خودرو کرد اما بسیار عقب‌تر از خودروهای غربی آن دوران بود. این خودرو تا سال ۲۰۰۴ که با لوگان جایگزین شد همچنان تولید می‌شد.

واتربورگ ۳۵۳: آلمان شرقی

واتربورگ هرچند به‌اندازهٔ ترابانت بدنام نیست اما این هم خودروی خانوادگی جادار ولی بسیار ساده‌ای بود که اولین بار در اواسط دههٔ ۶۰ در آلمان شرقی عرضه شد. مثل اکثر خودروهای این لیست، واتربورگ هم به دلیل کمبود منابع در پشت پردهٔ آهنین، به شکلی ارزان تولید و عرضه شد. این خودرو با فروش حدود ۱.۲ میلیون دستگاه بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۸، بسیار موفق بود و علاوه بر زادگاهش، در مجارستان، لهستان و بلغارستان هم عرضه شد. واتربورگ حتی در بریتانیا هم عرضه شد اما به دلیل آلایندگی بالای پیشرانهٔ سه سیلندر دو زمانه، واردات آن در سال ۱۹۷۶ متوقف شد.

پولسکی فیات 126p: لهستان

فیات ۱۲۶ خودروی کوچکی بود که در سال ۱۹۷۲ به‌عنوان جانشین فیات ۵۰۰ معرفی شد. نسخه‌ای از این خودرو از سال ۱۹۷۳ به مدت ۲۷ سال با نام پولسکی فیات 126p توسط شرکت لهستانی FSM (مخفف کارخانهٔ تولید خودروهای کوچک) تخت لیسانس فیات در لهستان تولید شد. هرچند این خودرو تنها ۲۳ اسب بخار قدرت داشت اما به لطف قیمت ارزان، بیش از ۲.۶ میلیون دستگاه از آن ساخته شد. 126p همچنین هرچند با مشکل زنگ‌زدگی مواجه بود اما به یکی از نمادهای لهستان تبدیل شد. کارخانهٔ تولید این خودرو در لهستان هم‌اکنون به تولید جیپ اونجر مشغول است.

اشکودا ۱۲۰: چکسلواکی

هرچند محصولات اشکودا قبل از اینکه در سال ۱۹۹۱ به مالکیت گروه فولکس‌واگن درآید با خودروهای پیشرفته‌ای که امروز به آن‌ها عادت کرده‌ایم فاصلهٔ زیادی داشتند اما نسبت به اکثر خودروهای بلوک شرق برتری داشتند. یکی از این خودروها اشکودا ۱۲۰ بود که در مدل‌های ۱۰۵ و ۱۲۵ هم تولید شد. این یک خودروی خانوادگی کوچک موتور عقب بود که به لطف جان‌سختی و سهولت نگهداری، حتی در بریتانیا هم حدود ۱۲۰ هزار خریدار پیدا کرد. هرچند اشکودا ۱۲۰ به‌اندازهٔ سوپرب کنونی جذاب نبود اما قطعاً به‌اندازهٔ دیگر خودروهای این لیست شایستهٔ تمسخر نیست.

لادا سامارا: شوروی

سامارا اولین خودروی دیفرانسیل جلوی لادا بود که در سال ۱۹۸۴ معرفی شد. ویژگی مهم‌تر سامارا این بود که برخلاف تمام محصولات قبلی لادا، ارتباطی با فیات ۱۲۴ نداشت. هدف از توسعهٔ سامارا ساخت خودرویی بود که امکان فروش در بازارهای اروپای غربی را داشته باشد. این خودرو در سراسر جهان از استرالیا گرفته تا کانادا و اکثر کشورهای اروپایی عرضه شد و هرچند کاستی‌هایی داشت اما کیفیت ساخت آن از اکثر خودروهای اروپای شرقی بهتر بود. سامارا سه سال پس از آغاز عرضه در شوروی، راهی بازار بریتانیا شد و به دلیل قیمت پایین‌تر از رقبای غربی، فروش مناسبی را تجربه کرد.

مسکوویچ ۴۰۸: شوروی

در سال ۱۹۶۴ شرکت آزلک (مخفف کارخانهٔ خودروسازی جوانان کمونیست لنینیستی) در شوروی تولید سدان جدید مسکوویچ ۴۰۸ را آغاز کرد. این یک خودروی خانوادگی کوچک بود که در نسخه‌های سدان، استیشن و ون ساخته شد. مسکوویچ از یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر OHV استفاده می‌کرد که از پیشرانهٔ اوپل ۱۹۳۸ مشتق شده بود. این موتور با ۵۰ اسب بخار قدرت، حدود پنج ماه طول می‌کشید تا مسکوویچ را از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برساند. البته بعداً در سال ۱۹۶۷ مدل ۴۱۲ با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری قوی‌تر برگرفته از ب‌ام‌و ارائه شد. این سدان شرقی هرچند در پیچ‌ها عملکرد وحشتناکی داشت اما در شوروی و همین‌طور دیگر کشورهای بلوک شرق فروش خوبی را تجربه کرد و حتی در بازارهای صادراتی مثل بریتانیا هم عرضه شد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. GMA

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    اشکودا حسابش از باقی جداست

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. amir

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      اصلا من نمیدونم چرا اینقدر کمونیست ایده هاش با واقعیتش در تضاده پول و ثروت باد اورده و بدون جواب حکومت کمونیستی به شدت فساد فقر و عقب موندگی میاره با خودش
      بدون شک اگه کارل مارکس که از بنیان گذاران و پرورش دهنده های این عقیده محسوب میشه اگه میدونست به اسم تفکراتش زندگی شاید میلیاردها آدم رو به این وضع بکشونن حتی سواد هم یاد نمیگرفت که بخواد بنویسه

      موافقم 15
      مخالفم 3
      1. Arshia m3csl

        ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1173 ديدگاه)

        تو ذات همه سرمایه داری و اینکه هرکی به قدرت برسه پولدار هم میکنه خودشو هست کومونیست ها هم دست رنج چندین میلیون ادم رو میگیرن برای خودشون استفاده میکنن و اطرافیانشون بهترین راه اینه از ابر چالدران مالیات بگیرن دولت ها به مردمشون بدن اون پول هارو به عنوان درامد شهروندی

        موافقم 6
        مخالفم 3
      2. GMA

        ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (849 ديدگاه)

        یه جایی یه تعریف جالب از جامعه کمونیستی دیدم
        «کمونیست یعنی توزیع برابر فقر در جامعه…»

        موافقم 16
        1. مزدک

          ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (46 ديدگاه)

          بله! درسته! ولی زمانی که این ایدئولوژی در اوج بود و معتقدینش فکر می کردند حقیقت مطلق رو پیدا کردن، کسی اینطور که شما الان می فرمایید، فکر نمی کرد (اقلا عامه ی مردم اینطور فکر نمی کردن، چون همون زمان هم امثال آرون و کامو و برلین و اورول و… در اقلیت بودن)، چراکه بجای توزیع برابر فقر، که نتیجه ی اغلب واقعی سوسیالیسم بود، شعارهای زیبایی به مردم دنیا ارائه می شد، مثل:
          از هر کس به اندازه ی توانش
          به هر کس به اندازه ی نیازش

          زمان لازم تا آیندگان بتونن حماقت های عینی امروز ما رو به وضوح ببینن و به سخره بگیرن…

          موافقم 14
          مخالفم 1
      3. NAVID۰۰۹۸

        ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        کلاً از لادا کمونیستی‌تر هم داریم ؟ آیا ؟ است!!!

        موافقم 11
        مخالفم 0
    2. زیزیگولو

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6035 ديدگاه)

      حرف از ماشینای وحشتناک شد یاد دوتا فیلم افتادم که ماشینای شخصیت اصلی این فیلما دلهره آور بودن ، یکی اون فورد اف-۱۰۰ ۱۹۷۸ آبی یدک کش در فیلم ولف کریک ۱ و ۲ و همینطور دو فصل سریال شیش قسمتی از ولف کریک که در ادامه این دو فیلم ساخته شده … یکی دیگه اون شورلت COE ۱۹۴۱ در مجموعه فیلمهای جیپرز کریپرز ۱ تا ۶

      موافقم 7
      مخالفم 1
    3. پیام۲

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (278 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Cars-4-5.jpg
      بعد از خوردن چهار لیتر
      آره خودشه😵‍💫

      موافقم 4
      مخالفم 1
  2. amir

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    تمام این ها تنها به دزدی و چپاول پرداختن با عقیده ها و ایدئولوژی های پوچ و بی معنی تنها بدبختی برای مردمشون داشتن

    موافقم 14
    مخالفم 2
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1542 ديدگاه)

    بین اینا از پولسکی خوشم اومده

  4. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (326 ديدگاه)

    از اول لیست منتظر مسکوویچ بودم سالها پیش یکی از دوستان ما نسخه استیشن این ماشین رو داشت.این کمپانی علم خوبی داشته حتی می‌خواسته تو فرمول ۱ شرکت کنه.حالا به جز داستان بالا هم خواستم یه اشاره به کره شمالی بکنم که کمونیست هستن و چند روز پیش با بالن زباله و فضولات فرستادن به کره جنوبی.کره جنوبی هم فلش موزیک فیلم و هزاران دلار پول و نامه فرستاد.اینجاست میگن طرف هر چی که داره رو عرضه می‌کنه.

    موافقم 11
    مخالفم 3
    1. .

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من پول و نامه رو نشنیدم
      صرفا شنیدم چندین بالن حاوی موزیک و فیلم کره ای فرستاده براشون
      البته ظاهرا گوش دادن kpop جرمش اعدامه تو کره شمالی .

      موافقم 5
      مخالفم 1
  5. JaMsHiD-R1988

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2759 ديدگاه)

    یاد شخصیت های بد فیلم ماشین ها افتادم
    آش.غال هایی که آرزوی فتح جهان رو در سر خودشون می‌پروراندند….

  6. FY

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    هیچ کدومشون شبیه ماشین نیستن …… بیشتر این ماشین ها بخاطر نبود امکانات به وجود اومدن و متاسفانه ایده درستی هم براشون نبود🤔

    موافقم 6
    مخالفم 2
  7. datsun

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3944 ديدگاه)

    بعضیهاش نسبت به سال ساختشون خوب بودن

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. Taha Ayoobi

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4321 ديدگاه)

    چه ماشین های نازی

    موافقم 4
    مخالفم 4
  9. AMIN JAFARI

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (150 ديدگاه)

    پولسکی فیات ۱۲۶p
    ماشین رجب ایدیویک :)

    1. Arshia m3csl

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1173 ديدگاه)

      ماشین رجب ایودیک🗿 >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> بت موبیل

    2. ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4898 ديدگاه)

      آتیش زدن ماشین رجبو☹️☹️☹️

  10. ! i M α η δ υ α R

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2350 ديدگاه)

    نمیشه به ذباله ای مثل ” ترابانت ” نگاه کرد و یاد بدبختی و فلاکت مردم آلمان شرقی و در نهایت فرو ریختن دیوار برلین و ترانه جهانی / ابدی ” نسیم تغییر ” نیفتاد …

    با فرو ریختن دیوار برلین ، دیوار جهالت / کینه / دشمنی فرو ریخت و اقوام و خویشانی که در دو سوی این دیوار نحس محصور شده بودند ، از بند خریت و جهالت و نادانی و ترس و شستشوی مغزی و … رها شدند و به هم پیوستند و پس از سالها با گریه همدیگر رو در آغوش گرفتند و سالها دوری پایان یافت …

    اذهان بیمار ، این بار ، به پاکیزگی شسته شد و عشق در کیهان شناور شد …

    دلها تسلی پیدا کرد و آلمان به کشور امروزی اش تبدیل شد …

    Scorpions : Wind of Change …

    I follow the Moskva Down to Gorky Park

    تا انتهای پارک ” گورکی” به دنبال “مسکوا ” رفتم

    Listening to the wind of change

    در حالی که به نسیمی متحولگر گوش میدادم

    An August summer night Soldiers passing by
    در یک شب تابستانی ماه آگست سربازانی را می دیدم که از جلوی چشمانم می گذرند

    Listening to the wind of change

    و به نسیمی متحولگر گوش میدادند

    The world closing in

    دنیا روز به روز کوچکتر می شود

    Did you ever think That we could be so close,like brothers

    هرگز فکرش را می کردی که روزی مانند دو برادر به هم نزدیک باشیم!؟

    The future’s in the air

    آینده همه جا هست

    I can feel it everywhere

    آن را همه جا احساس می کنم

    Blowing with the wind of change

    و با نسیمی متحولگر می وزد

    Chorus: Take me to the magic of the moment On a glory night
    Where the children of tomorrow dream away In the wind of change
    مرا به جادوی لحظه ای از شبی پر شکوه ببر که در آن

    کودکان فردا در نسیمی متحولگر در آرزویش هستند

    Walking down the street

    در امتداد خیابان قدم می زنم

    Distant memories Are buried in the past forever
    خاطراتی دور در گذشته مدفون شده اند

    I follow the Moskva Down to Gorky Park
    تا انتهای پارک ” گورکی ” به دنبال ” مسکوا ” رفتم

    Listening to the wind of change

    در حالی که به نسیمی متحولگر گوش میدادم

    Take me to the magic of the moment On a glory night
    Where the children of tomorrow share their dreams With you and me
    مرا به جادوی لحظه ای از شبی پر شکوه ببر که در آن

    کودکان فردا آمال وآرزوهایشان را با من و شما به اشتراک می گذارند

    Take me to the magic of the moment On a glory night
    Where the children of tomorrow dream away In the wind of change
    مرا به جادوی لحظه ای از شبی پر شکوه ببر که در آن

    کودکان فردا در نسیمی متحولگر در آرزویش هستند

    The wind of change blows straight Into the face of time
    نسیمی متحولگر بر صورت زمان می وزد

    Like a stormwind that will ring The freedom bell for peace of mind
    مانند طوفانی که ناقوس آزادی را برای آسودگی خاطر به صدا در می آورد

    Let your balalaika sing What my guitar wants to say

    بگذارید ” بالا لایکا ” هایتان بخواندد شعری را که گیتار من میخواهد بگوید

    Take me to the magic of the moment On a glory night
    Where the children of tomorrow share their dreams With you and me
    مرا به جادوی لحظه ای از شبی پر شکوه ببر که در آن

    کودکان فردا آمال وآرزوهایشان را با من و شما به اشتراک می گذارند

    Take me to the magic of the moment On a glory night
    Where the children of tomorrow dream away In the wind of change
    مرا به جادوی لحظه ای از شبی پر شکوه ببر که در آن

    کودکان فردا در نسیمی متحولگر در آرزویش هستند …

    https://www.aparat.com/v/b95hd16

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4898 ديدگاه)

      داداش یه جوری پیام دادی انگار بچه کف آلمانی

      موافقم 14
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2350 ديدگاه)

        فرو ریختن دیوار برلین دنیا رو تکون داد …

        من اون زمان 5 ساله بودم …

        بعدها وقتی از تصاویر اون دوران ، پیوند این آهنگ جاودانه رو با تاریخ آلمان ، به چشم دیدم ، روی من خیلی تاثیر گذاشت …

        از حدودا مهر ماه 1949 م تا حدودا آذر 1989 م یعنی 40 سال در دو سوی دیوار برلین ، بسیار اقوام و خویشانی بودند که کومونیسم / کاپیتالیسم ، بین اونها جدایی انداخته بود …

        دو برادر مسنی که دوباره بعد از 40 سال همدیگر رو دیدند از خوشحالی زار می زدند و یا دخترخاله هایی که برای اولین بار بعد از تولد همدیگر رو در آغوش می کشیدند و بین غریبه بودن یا هم خونی سرگردان بودند و نیز همه اقوام و خویشانی که بعد از 40 سال زندگی با ترس و نفرت ، به درکی درست از تباهی افکار پوچ کومونیسم رسیده بودند و اونهایی که شانس آورده بودن و فرو ریختن دیوار و زندگی کردند ، برای رسیدن به این لحظه ، جوانی شون و خیلی ها کل عمرشون و بسیاری نیز ، حتی زندگی شون رو از دست داده بودند …

        ترابانت یا همان ” ذباله متحرک ” به عنوان خودروی ملی کومونیست های آلمان شرقی ، تنها گوشه ای از زندگی فلاکت بار و ننگ آور مردم بعضا فقیر و به دور از تکنولوژی این سوی دیوار رو نمایندگی میکرد …

        اون سوی دیوار اما ” بنز ” و ” بیمر ” و ” پورشه ” و ” آئودی ” و ” اوپل ” و … جولان می دادند …

        چند سال پیش از ته مغازه لوازم التحریری دوستم یه بسته مغز اتوود پیدا کردیم که روش نوشته شده بود ” made in west germany ”

        هنوز یادگاری نگهش داشتم و بهش دست نزدم …

        هنوز بوی تاریخ میده …

        بوی جدایی …

        1. ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4898 ديدگاه)

          داش یه دیوار ریخت اشکالی نداره
          دیوار خونه ما هم ترک خورده بریزه هم مهم نیست داش

          موافقم 4
          مخالفم 1
      2. amir

        ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        ایشون روزگارانی دراز در هالشتات هامبورگ نورمبرگ کلن و مونیخ وردربرمن زندگی کرده از تئوریسین های تقسیم آلزاس و لورن بوده هربار که دروازه براندنبورگ را بیند ز خود بی خود شود با سخن پیشوا رستگار شود و رود راین مانند رگ روح اوست

        موافقم 5
        مخالفم 1
        1. ! i M α η δ υ α R

          ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (2350 ديدگاه)

          🤣🤣🤣🤣🤣

          امیر جونم به آلمانی ” نورنبرگ ” درسته و نوشتار ” نورمبرگ ” به زبان فرانسوی درسته …

          ولی راضیم ازت …

          کارت خوب بود …

          مقبول افتاد …

          موافقم 4
          مخالفم 0
        2. ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4898 ديدگاه)

          😂😂😂😂😂😂😂😂

          موافقم 2
          مخالفم 1
  11. 18:45

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (654 ديدگاه)

    ممنون از آقای دهقانی عزیز مطلب نابی بود 🙏🙏❤️

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. محی

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (170 ديدگاه)

    خوراک میرسلیم هستن،ماشین رو صرفا جهت حرکت میدونه

    موافقم 11
  13. همایون

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (778 ديدگاه)

    چقدر خوبه یه بازار آزاد مثل بریتانیا به مردمش اجازه خرید هر خودرویی از هر کشوری رو میداده

    موافقم 6
    مخالفم 1
  14. علیرضا

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (258 ديدگاه)

    سگ اینا به اشغالای یه بار مصرف چینی ایرانی میرزه

    موافقم 3
    مخالفم 4
  15. حسن

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2083 ديدگاه)

    ذات و کنش تمام ایدئولوژیها در ساخته های انها بروز میکند
    این قسمت چهره ی کریه کمونیست
    نماینده ی فقر حقارت و کوچکی

    موافقم 10
  16. حسن

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2083 ديدگاه)

    تنها ایدئولوژی فعال در دنیا که هیچ ساخته ی نمادین برای چهره نمایی از ذات درونی خودش نداشته اسلام است

    موافقم 10
    مخالفم 3
    1. ! i M α η δ υ α R

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2350 ديدگاه)

      حسن جانم :

      اسلام خداوند …

      با اسلام اعراب جاهل …

      با اسلام رسانه …

      با اسلام های ورژن های بعدی …

      تفاوتی آشکار داره …

      ” اسلام ” اسم مصدره از باب افعال و به معنی تسلیم شدن ( در برابر خالق ) …

      کسی که نمی خواد در برابر خالق تسلیم بشه یا در برابر ” دل خودش ” تسلیم میشه یا در برابر ” مخلوق خداوند ” …

      پر واضحه که در هر دو صورت هم سقوط حتمیه …

      حسن جان به عنوان کسی که 12 سال بی وقفه با تحقیق زندگی کردم میگم ، کاش اسلام رو می شناختی …

      راستی ” ادواردو آنیلی ” هم سلام می رسونه …

      موافقم 7
      مخالفم 5
    2. حسین

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3001 ديدگاه)

      حسن آقا رفتی دانشگاه ، فارغ تحصیل شدی ، اون لباس جشن رو نپوش .
      اون لباس خودش نماده !
      حالا برو ببین نماد کی هست.

      موافقم 2
      مخالفم 1
    3. Saleh

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (46 ديدگاه)

      ساخته های یک ایدئولوژی در واقع ساخته های پیروان یه ایدئولوژیه که هزاران فلسفه دان و حکیم و ریاضی دان و منجم و مخترع و… مسلمان مثال نقض این حرف بی حساب و کتاب تو ان

  17. پیام۲

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (278 ديدگاه)

    0-100:پنج ماه💀

  18. حسین

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    دوستان این ماشین ها بسیار ارزان بوده ، جنگ تمام شده بوده و اوضاع خیلی ها خوب نبوده .
    پس اگر شرایط مردم بهتر بود ، خودرو های بهتری هم تولید میشد .
    از طرفی تکنولوژی از قبل دو تکه شدن آلمان در سمت غرب آلمان بود و شرقش کشاورزی بود .
    اگر کل آلمان دست شوروی بود اون وقت میشد قضاوت کرد .
    نه اینکه هر چی فقیر بود ، بدون تکنولوژی ، کشاورز ، افتاد گردن شوروی!
    اکثر کشور های عضو شوروی و حتی مشتری اقلامش کشور های فقیر بودن .
    کشور هایی که علت فقرشون سالها استعمار بود .
    پس شوروی مجبور به ساخت اقلام ساده و ارزان با قابلیت نگهداری ساده بود مثل کلاش.

    موافقم 2
    مخالفم 5
  19. BMW

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    اونا کجا الان کجا با این طراحی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا