رقابتی بزرگ بین کراساوورهای کامپکت سال ۲۰۲۴ شامل دوج هورنت، فورد اسکیپ، هوندا CR-V، کیا اسپرتیج، مزدا CX-50، نیسان روگ، تویوتا رافور و فولکسواگن تیگوآن.
زمانی کلمهٔ خودرو تصویر پرفروشترین سدانهای میان سایز مثل تویوتا کمری و هوندا آکورد را تداعی میکرد اما امروز آمریکاییها بیش از هر خودروی دیگری شاسیبلند کامپکت میخرند. ازاینرو، تصمیم گرفتهایم رقابت بزرگی بین شاسیبلندهای کامپکت بازار در سال ۲۰۲۴ ترتیب دهیم. پرفروشترین خودروی این کلاس یعنی تویوتا رافور با نسخهٔ آفرودی TRD به میدان آمده درحالیکه برای هوندا CR-V تیپ EX-L را با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو انتخاب کردیم. نیسان روگ (ایکستریل) با تیپ بالا ردهٔ پلاتینوم در اینجا حاضر شده و از فورد بجای شاسیبلند آفرودی برانکو اسپرت، کراساوور بسیار محبوبتر اسکیپ را در نسخهٔ ST-Line درخواست کردیم.
کیا اسپرتیج با نسخهٔ X-Pro Prestige راهی این رقابت شده و فولکسواگن تیگوآن ترجیح داد با نسخهٔ اسپرت R-Line به میدان بیاید. مزدا بجای CX-5 کوچکتر کراساوور جدیدتر CX-50 را در نسخهٔ پریمیوم پلاس با موتور ۲.۵ لیتری توربو در اختیارمان قرار داده و دوج هورنت تازهوارد با پیشرانهٔ پایهٔ خود به مصاف رقبا رفته است. با اینکه هشت شاسیبلند را در این مقایسه داریم، هنوز برخی خودروها غایب هستند که مهمترین آنها شورلت اکوئناکس، هیوندای توسان و سوبارو فورستر هستند زیرا هر سه بهتازگی نسل جدید یا فیسلیفتی را تجربه کرده و هنوز راهی بازار نشدهاند. بهجز هوندا با قیمت ۳۷,۹۶۵ دلار، دیگر شاسیبلندهای این مقایسه قیمتی بین ۴۰ تا ۴۵ هزار دلار دارند.
مقام هشتم: نیسان روگ
نقاط قوت: کابین لوکس، صندلیهای عقب مطلوب، تجهیزات استاندارد فراوان
نقاط ضعف: فرمان بیاحساس، فقدان هیجان رانندگی، مصرف سوخت بسیار بیشتر از اعداد اعلامی
چکیده: نیسان روگ (ایکستریل) خودروی خوبی است تا زمانی که به دیگر کراساوورهای کامپکت بازار نگاه نکنید. این خودرو با کمترین تعداد سیلندر، روی کاغذ مصرف سوخت پایینی دارد اما در دنیای واقعی بیش از ۹ لیتر در هر صد کیلومتر بنزین میسوزاند.
مقام هفتم: کیا اسپرتیج
نقاط قوت: قیمت مناسب، تجهیزات و امکانات فراوان، رانندگی ساکت
نقاط ضعف: بسیار کُند، مصرف سوخت متوسط، طولانیترین مسافت توقف
چکیده: بزرگترین مشکل اسپرتیج پیشرانهٔ پایهٔ ۲.۵ لیتری است که در سربالاییها با مشکل مواجه میشود و ازآنجاییکه باید آن را تحتفشار قرار دهید، مصرف سوخت را افزایش میدهد اما با انتخاب نسخههای هیبریدی و پلاگینهیبریدی این مشکل حل خواهد شد.
مقام ششم: تویوتا رافور
نقاط قوت: ظاهر آفرودی در نسخهٔ TRD، فضای زیاد بار و سرنشین، مصرف سوخت واقعی کمتر از رقبا
نقاط ضعف: کابین بیشتر کاربردی است تا زیبا، پیشرانهٔ زمخت و پرسروصدا، کیت آفرود مزاحم در رانندگی جادهای
چکیده: ترکیبی از مصرف سوخت مناسب، کابین کاربردی و قابلیت اطمینان همیشگی تویوتا، دلیل محبوبیت رافور بین خریداران است اما اینها نمیتوانند جایگاه بالایی را در مقایسهٔ ما برای این کراساوور ژاپنی به ارمغان بیاورد هرچند که رافور علاقهمندان به تویوتا را راضی خواهد کرد.
مقام پنجم: دوج هورنت
نقاط قوت: شتاب مشابه V8 همی، فضای داخلی اسپرت، شخصیت مشابه هاچبک داغ
نقاط ضعف: مصرف سوخت مشابه V8 همی، صندلی عقب تنگ، سواری خشن روی دستاندازها
چکیده: هورنت کراساوور کوچکی برای کسانی است که یک چلنجر میخواهند. این خودرو حتی با پیشرانهٔ پایه که قویترین موتور این جمع بهحساب میآید، مثل یک هاچبک داغ بلندقامت احساس میشود اما در داخل از مشکلاتی مثل صندلیهای تنگ و کمترین فضای بار رنج میبرد.
مقام چهارم: فورد اسکیپ
نقاط قوت: پیشرانهٔ عالی، مصرف سوخت شگفتانگیز، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی مناسب
نقاط ضعف: کابین دلگیر، عملکرد ضعیف پدال ترمز، طراحی بیرونی فاقد جذابیت
چکیده: صرفنظر از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی خوب اسکیپ، کابین این خودرو شبیه چیزی متعلق به دوران ورشکستگی خودروسازان بزرگ آمریکا به نظر میرسد زیرا کاهش هزینهها در این کابین سیاه پلاستیکی کاملاً مشهود است. بااینحال، اسکیپ با پیشرانهٔ جذاب خود این مشکل را جبران میکند.
مقام سوم: هوندا CR-V
نقاط قوت: بسیار جادار، کابین دلپذیر، شاسی جذاب
نقاط ضعف: شتاب و سرعت پایین، فقدان برخی تجهیزات، نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی کوچک
چکیده: بسیاری از چیزهایی که در مورد هوندا آکورد دوست داریم را CR-V در قالب شاسیبلند ارائه میکند. بااینحال، هوندا تیپهای بالایی CR-V را فقط با پیشرانهٔ هیبریدی عرضه میکند و چون ما میخواستیم در این مقایسه فقط روی کراساوورهای غیرهیبریدی تمرکز کنیم، باعث شد CR-V در رتبهبندی کمی عقب بیفتد.
مقام دوم: فولکسواگن تیگوآن
نقاط قوت: کابین به سایز آمریکایی، ارزش در برابر قیمت در سطح کرهای، تنظیم تعلیق به شیوهٔ آلمانی
نقاط ضعف: کمترین قدرت با بیشترین وزن، کنترلهای لمسی بحثبرانگیز و نامناسب
چکیده: چیزی که در تیگوآن نشان میدهد با یک فولکسواگن طرف هستیم، تنظیم شاسی با سیستم تعلیق مناسب است. علاوه بر این، فولکسواگن فهمیده که ما به قیمت بسیار اهمیت میدهیم و به همین دلیل است که قیمت نمونهٔ مورد آزمایش تیگوآن مشابه اسپرتیج است و این بار سطح تجهیزات مشابهی را هم ارائه میکند.
مقام اول: مزدا CX-50
نقاط قوت: تناسبات مناسب استیشن مانند، پیشرانهٔ توربوشارژ قدرتمند، هماهنگی هندلینگ و سواری
نقاط ضعف: صندلیهای عقب غار مانند، مسرف سوخت نهچندان عالی، مشکلات سیستم اطلاعاتی-سرگرمی
چکیده: با وجود مشکلاتی در کابین، ترکیب پیشرانهٔ قدرتمند و شاسی عالی، CX-50 را به خودرویی تبدیل کرد که بیش از همه خواهان رانندگی با آن بودیم. کابین شیک و باکیفیت مزدا هم مکان خوبی برای گذراندن وقت خواهد بود حتی در ترافیک. مزدا با CX-50 ثابت کرده که یک کراساوور کامپکت هم میتواند جذاب و هیجانانگیز باشد.
مقایسه مشخصات فنی
نیسان روگ | کیا اسپرتیج | تویوتا رافور | دوج هورنت | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر توربو | ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت (اسب بخار) | ۲۰۱ | ۱۸۷ | ۲۰۳ | ۲۶۸ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۳۰۵ | ۲۴۱ | ۲۵۰ | ۴۰۰ |
گیربکس | CVT | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۹ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ (ثانیه) | ۸.۰ | ۹.۱ | ۸.۳ | ۵.۷ |
مسافت ۴۰۰ متر (ثانیه) | ۱۶.۱ | ۱۶.۹ | ۱۶.۵ | ۱۴.۵ |
توقف از ۱۱۰ کیلومتر (متر) | ۵۳.۹ | ۵۵.۴ | ۵۳.۶ | ۵۳.۹ |
حداکثر سرعت (کیلومتر/ساعت) | ۲۰۰ | ۱۹۵ | ۱۹۰ | ۲۲۵ |
شتاب جانبی (جی) | ۰.۸۳ | ۰.۸۱ | ۰.۷۹ | ۰.۸۵ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۶۹۱ | ۱۶۹۵ | ۱۶۸۷ | ۱۷۴۳ |
فاصلهٔ محوری (میلیمتر) | ۲,۷۰۵ | ۲,۷۵۶ | ۲,۶۹۰ | ۲,۶۳۶ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴,۶۴۸ / ۱,۸۳۹ / ۱,۶۸۹ | ۴,۶۶۱ / ۱,۸۶۴ / ۱,۶۹۹ | ۴,۶۱۰ / ۱,۸۶۴ / ۱,۷۴۲ | ۴,۵۲۹ / ۱,۸۴۱ / ۱,۶۲۰ |
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) | ۷.۶ | ۹.۰ | ۸.۴ | ۹.۸ |
حجم صندوق بار (لیتر) | ۹۰۶ | ۱۰۴۷ | ۱۰۷۶ | ۷۶۴ |
قیمت پایه (دلار) | ۴۱,۵۹۰ | ۳۹,۳۶۵ | ۳۹,۶۴۵ | ۳۷,۹۹۵ |
قیمت تستشده (دلار) | ۴۳,۳۷۵ | ۴۰,۰۳۰ | ۴۴,۸۴۴ | ۴۴,۷۲۵ |
فورد اسکیپ | هوندا CR-V | فولکسواگن تیگوآن | مزدا CX-50 | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت (اسب بخار) | ۲۵۰ | ۱۹۰ | ۱۸۴ | ۲۵۶ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۳۸۰ | ۲۴۲ | ۳۰۰ | ۴۳۵ |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | CVT | ۸ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ (ثانیه) | ۵.۸ | ۸.۱ | ۸.۲ | ۶.۴ |
مسافت ۴۰۰ متر (ثانیه) | ۱۴.۴ | ۱۶.۳ | ۱۶.۳ | ۱۴.۹ |
توقف از ۱۱۰ کیلومتر (متر) | ۵۰.۶ | ۴۹.۷ | ۵۵.۱ | ۵۰.۹ |
حداکثر سرعت (کیلومتر/ساعت) | ۲۰۵ | ۲۱۰ | ۲۰۰ | ۲۳۰ |
شتاب جانبی (جی) | ۰.۸۲ | ۰.۸۲ | ۰.۸۴ | ۰.۸۴ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۶۷۷ | ۱۶۴۰ | ۱۸۱۵ | ۱۷۵۲ |
فاصلهٔ محوری (میلیمتر) | ۲,۷۱۰ | ۲,۷۰۰ | ۲,۷۹۱ | ۲,۸۱۴ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴,۵۷۴ / ۱,۸۸۲ / ۱,۶۷۶ | ۴,۶۹۳ / ۱,۸۶۷ / ۱,۶۸۹ | ۴,۷۲۷ / ۱,۸۳۹ / ۱,۶۸۹ | ۴,۷۱۹ / ۱,۹۲۰ / ۱,۶۲۳ |
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) | ۹.۰ | ۸.۱ | ۹.۸ | ۹.۴ |
حجم صندوق بار (لیتر) | ۱۰۷۶ | ۱۱۰۴ | ۱۰۷۶ | ۸۷۸ |
قیمت پایه (دلار) | ۳۹,۴۴۵ | ۳۷,۵۱۰ | ۴۰,۳۰۵ | ۴۴,۶۷۵ |
قیمت تستشده (دلار) | ۴۳,۳۵۵ | ۳۷,۹۶۵ | ۴۰,۷۰۰ | ۴۴,۶۷۵ |
ژاندارم
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳مزدا کلا خوب میسازه
زیزیگولو
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳من کاری به رتبه و مقامهای این که تو این لیست و مقاله گفته شده ندارم و انتخابم تویوتا راو4 هستش چون این ماشین همزمان هم مزایای یه ماشین شاسی بلند مثل قابلیت آفرود و فضای بار زیاد داره و هم مزایای یه ماشین سواری شهری با قدرت مانور پذیری و مصرف سوخت پایین داره و علاوه بر اینایی که گفتم چون یه تویوتاست استهلاک پایین و دوام بالایی هم داره👍👍
KAIZEN
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳نسخه هیبریدی هوندا CRV بنظر من گزینه واقعا خوبیه
Comodor
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳نمیدونم چرا در همه مقایسهها نسبت به نیسان کم لطفی میشه. درحالیکه در تجربه بلند مدت قطعا جایگاهش از خیلی ماشینای دیگهی این لیست بهتره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳گیربکسهای نیسان در تمام دنیا به فاجعه تبدیل شدند
شاید مدلهای جدید بهتر باشن ولی اگر دوست و آشنا خارج ایران دارین خصوصا آمریکا و کانادا براتون میگن
پیام
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳آره آقای اشتری. یکی از فامیلای ما آمریکا هست اینو گفت
Absurd Hero
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/nissan/2023-honda-cr-v-toyota-rav4-subaru-forester-kia-sportage-hyundai-tucson-mazda-cx-5-nissan-rogue-comparison-test-review/
وقتی میگم مقایسه های مجلات اعتبار ندارند منظورم دقیقاً اینه
تو مقایسه ای که لینکش رو گذاشتم روگ اول میشه اینجا میشه آخر
قضاوت با شما
مجتبی .
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳بله کارشناسانیکه ماشینها رو تست میکنن هم سلایق متفاوت دارن وقطعا سلیقه افراد درنظر نهایی شون تاثیر داره اما فارق ازاین رتبه بندیها مزدا واقعا ماشینای خوبی میسازه واگه فقط شهری وجاده ملاک باشه شاید مزدا جایگاهش درست باشه. درهرصورت ماکه هیچکدومو تست نکردیم نسلهای قبلی موجود هم حداقل هفت هشت سال ازسنشون میگذره که برای دنیای امروز خیلیه.
samurai
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳اینم رتبه بندی من :)))
TOYOTA
MAZDA
HONDA
NISSAN
کشته مرده اون نقاط ضعفیم که از بعضیا گرفته (کابین بیشتر کاربردی است تا زیبا) نمیتونی ضعف پیدا کنی حرف نزن د………:))
رومانی>چین>فرانسه
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳مزدا و 3ورد ❤️🫵
BMW
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳کلا ژاپنی افکارشون 20
Siyavash
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳انتخابم مزدا هست
علی
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳فقط تیگوان هم زیبا هم اسپرت هم برند خوب
Mehran Mirabolghasemi
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳فقط مزدا
Aryan Abdolahpoor
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳یکی از نکته ها در این مقاله این است دوج هورنت روی همان پلت فرم آلفارومئو توناله است
Darknes
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳در قسمت نقاط ضعف مزدا نوشتید مسرف؟😂