چشم اندازهفته نامه

خودروهای مفهومی بسیار جذاب اما فراموش شده

خودروهای مفهومی یا کانسپت ها به عنوان ویترین تکنولوژی‌های یک خودروساز به شمار می‌روند. این خودرو می‌توانند کاملاً به‌صورت سری توسعه یابند یا اینکه در یک نمایشگاه بین‌المللی معرفی شوند و یا اینکه حالتی میانه داشته باشند.

کانسپت ها به‌نوعی از دهه ۳۰ میلادی تاکنون حضور داشته‌اند. بسیاری از آن‌ها برای سال‌های بسیار در اذهان باقی مانده‌اند اما اکثرشان به سرعت فراموش شده‌اند. برای مثال این سؤال را از شما می‌پرسیم: آیا کانسپت برجسته سیتروئن در سال ۲۰۱۰ را به یاد می‌آورید؟ در این لیست می‌خواهیم شما را با خودروهای مفهومی بسیار جذابی که با گذشت زمان فراموش شدند معرفی کنیم پس با ما همراه باشید.

استون مارتین اتم (سال ۱۹۴۰)

اتم یک سدان کوچک و به شدت شیک در دوران خود بود و از پیشرانه ۲ لیتری سود می‌برد. البته این نیروگاه آهنین در سال ۱۹۴۴ جای خود را به یک پیشرانه حجیم‌تر پوشراد داد. دیوید براون این خودرو را اندکی قبل از تصمیم به خرید استون مارتین راند و تحت تأثیر آن قرار گرفت اما متأسفانه اتم هیچ‌وقت به خط تولید راه نیافت.

آلفارومئو کارابو (سال ۱۹۶۸)

مارچلو گاندینی (متولد ۱۹۳۸ میلادی) زمانی که شیک عجیب کارابو را طراحی می‌کرد احتمالاً به چیز خاصی فکر می‌کرد. آلفارومئو اجازه پیش رفتن از مرحله کانسپت را نداشت و قطعاً دنیا نیز آماده پذیرش خودرویی همچون کارابو در دهه ۶۰ میلادی نبود. البته این خودروی پیشرانه وسط شباهت زیادی به یکی دیگر از طراحی‌های گاندینی داشت. درباره لامبورگینی کانتاش صحبت می‌کنیم که برخلاف کانسپت یاد شده در سال ۱۹۷۴ راهی بازار شد.

نیسان 126X (سال ۱۹۷۰)

یک کانسپت تیز و عجیب دیگر که ویژگی تغییر چراغ عقب را به نمایش می‌گذاشت. شکل کلی نیسان 126X خیلی شبیه ابر خودروها نبود هرچند در برخی جهات عجیب‌تر جلوه می‌کرد. یکی از بخش‌هایی که نیسان یک پله جلوتر از برخی برندهای دیگر حرکت کرده بود دسترسی به کابین از طریق کانوپی بود که لولاهای آن بین سقف، شیشه جلو و پانل‌های جلوی بدنه نصب شده بودند.

پونتیاک فایربرد ترنس ای ام تایپ K (سال ۱۹۷۷)

تولید نسخه استیشن از دومین نسل فایربرد ایده‌ای بود که به‌طور سورپرایز کننده‌ای در جنرال موتورز طرفدار پیدا کرد. دو کانسپت تولید شد که یکی از آن‌ها در این تصویر دیده می‌شود. دیگری نیز به‌روز شد تا از تغییرات مدل فیس لیفت فایربرد استاندارد ۱۹۷۹ سود ببرد. درب‌های گالوینگ این خودرو نه تنها اجازه دسترسی به کابین بلکه به فضای بار را نیز می‌دادند. البته تولید این خودرو بنا به دلایلی انجام نشد و یکی از این دلایل هزینه‌های تولید بالا بود.

بی ام و E1 (سال ۱۹۹۱)

E1 اصلی تلاشی مدرن برای توسعه خودرویی برقی از صفر بود. کارشناسان بازخوردهای مثبتی به این خودرو داشتند و ژرمن‌ها در سال ۱۹۹۳ هم تلاش دیگری را انجام دادند. اگرچه این خودروی مفهومی از ویژگی‌های جالبی سود می‌برد اما راهی به خط تولید نیافت و طرفداران بی ام و می‌بایست تا سال ۲۰۱۳ صبر می‌کردند تا پشت فرمان بی ام و i3 برقی بنشینند.

مرسدس بنز F100 (سال ۱۹۹۱)

F100 که ظاهری عجیب‌تر از رنو آوانتایم داشت احتمالاً به خانه بیش از چند صد نفر راه نمی‌یافت اما هدف مرسدس این نبود. هدف این بود که تکنولوژی‌های نوین آن به نمایش گذاشته شده و در خودروهای بعدی بکار روند. از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به چراغ‌های جلوی مدرن، تشخیص صوتی، پایش فشار باد لاستیک‌ها و چیپ کارت بجای کلیدهای سنتی اشاره کرد. F100 همچنین می‌توانست به راننده درباره خطرات پیش رو هشدار دهد و پانل‌های خورشیدی دو مترمربعی روی سقف نیز حداکثر ۱۰۰ وات برق تولید می‌کردند.

رنو رِیناستلا (سال ۱۹۹۲)

کانسپت ریناستلا که در دیزنی لند پاریس به نمایش گذاشته شده بود نام خود را از یک محصول واقعی رنو در دهه ۳۰ میلادی گرفت. این کانسپت کاملاً تخیلی قرار بود بخشی از سبد محصولات رنو در سال ۲۳۲۸ میلادی باشد! صحبت کردن از خودرویی برای قرن ۲۴ سخت است اما این کانسپت در روی کاغذ می‌تواند ۱۵ سانتی‌متر بالای جاده حرکت کند و نکته جالب اینکه یک پروتوتایپ آن در زمان تست‌ها تصادف کرد.

بیوک XP2000 (سال ۱۹۹۵)

اگرچه این خودرو از نشان بیوک استفاده می‌کرد و در سه نمایشگاه خودروی بزرگ آمریکا حضور یافت اما XP2000 در واقع توسط برند هولدن استرالیا توسعه یافته بود. XP2000 به عنوان یکی از خاص ترین خودروهای مفهومی این برند از پلتفرم V استفاده می‌کرد (پلتفرم V اساساً تولید اوپل آلمان بوده است) و به نظر می‌رسید در آینده به خط تولید راه خواهد یافت اما جنرال موتورز تصمیم گرفت آن را از پشت ویترین نمایشگاه‌ها خارج نکند.

بوگاتی ۱۸/۳ شیرون (سال ۱۹۹۹)

داستان ۱۸/۳ شیرون به اولین روزهای مالکیت فولکس‌واگن بر بوگاتی بازمی‌گردد. سه کانسپت از این خودرو در همان زمان تولید شد و همگی از پیشرانه ۱۸ سیلندر ۶.۳ لیتری ۵۵۵ اسب بخاری استفاده می‌کردند و همین موضوع در نام خودرو نیز دیده می‌شود. باقی نام خودرو به راننده بوگاتی لوئیس شیرون اشاره دارد. همان‌طور که می‌دانید بوگاتی نهایتاً از نام شیرون در ابر خودروی جدید سال ۲۰۱۶ خود استفاده کرد.

آئودی رزمایر (سال ۲۰۰۰)

یکی دیگر از رانندگان مسابقه‌ای مشهور که نامش روی خودروهای مفهومی می‌درخشد برند رزمایر آلمانی است. کانسپت آئودی به فرم کوپه‌ای دو درب و عجیب بود که پیشرانه ۱۶ سیلندر آن کاملاً جلب‌توجه می‌کرد هرچند در اینجا آرایش W داشت. خود رزمایر در تست رکورد سرعت زمینی سال ۱۹۳۸ و اتوبان A5 نزدیک فرانکفورت جانش را از دست داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4149 ديدگاه)

    آلفا و نیسان از همه جالبترن

    موافقم 27
    مخالفم 15
  2. زنده باد آمریکا جز کرایسلر ملعون

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1197 ديدگاه)

    اگه قرار بود یکیو بخرم مرسدس بود

    موافقم 43
    مخالفم 15
    1. مهراب

      ۶ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (76 ديدگاه)

      من بیوک

      موافقم 12
      مخالفم 1
  3. بهنام

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (904 ديدگاه)

    کانسپت اسنس اینفینیتی هنوز هم بنظرم زیباترین کانسپتیه که متاسفانه تولید نشد .عکسهاشو از Netcarshow ببینید چقدر زیبا طراحی شده خصوصاً عکسی که با عوامل طراحی و تولید در کنار این ماشین خیره کننده گرفته شده .

    موافقم 18
    مخالفم 6
    1. R

      ۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1171 ديدگاه)

      دی اس ای تنس ام خیلی خوشگله در تعجبم چرا تولید نکردن یه ماشین کاملا معمولی و زیبا

      موافقم 4
      مخالفم 5
  4. جنوب

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (334 ديدگاه)

    همون بهتر که تولید نشدن
    زشتااااااا

    موافقم 22
    مخالفم 35
    1. shayan1renault

      ۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      دقیقا چه سمی بودن
      اما
      پونتیاک فایربرد ترنس ای ام تایپ K (سال ۱۹۷۷)
      واقعا دلمو برد

      موافقم 25
      مخالفم 12
  5. زیزیگولو

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    امیدوارم تا زمانی که عصر خودروهای بنزینی به پایان نرسیده و همه برقی نشدن مردم ایران بتونن ماشینای مدرن و بروز بنزینی رو سوار بشن و تجربه کنن

    موافقم 41
    مخالفم 1
  6. Meeu

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    بی ام و شبیه این ون های سایپا شده😂

    موافقم 39
    مخالفم 3
  7. ❤BMW❤

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    یه خودرو هست سرچ کنید خیلی خفنه
    بی‌ام‌وcs واقعا زیباست

    موافقم 6
    مخالفم 2
  8. ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    سلام من پیشنهادم اینه اگه ایران‌خودرو بیاد و بیوک XP2000 رو مونتاژ کنه و با موتور TU5 p و XU7 p جایگزین پرشیا بکنه پول خوبی گیرش میاد
    یا اون بنز یا بی ام و مدل ۱۹۹۱ رو مونتاژ کنه خیلی خوب و خوشگله

    موافقم 8
    مخالفم 4
  9. Pouyan

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (200 ديدگاه)

    بعضیاشون جذابن ولی بعضیاشون اصلا قابل دفاع نیستن

    موافقم 13
    مخالفم 1
  10. net

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3397 ديدگاه)

    بیوک کمی خوب بود بقیه بد بود.نمایشگاه خودرو تهران در سال۹۶ کانسپ پژو مشکی exalt قشنگ بود .کانسپت پژو exalt تولید شد؟

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. amir

      ۷ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (522 ديدگاه)

      نخیر تولید نشد.

  11. amirboss

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (735 ديدگاه)

    خودرو های کانسپت نمونه هایی هستن که خودرو سازهای بزرگ از چند جهت اونا رو تولید میکنن.
    به نمایش درآوردن تکنولوژی های آینده شرکت چه در بحث طراحی و چه در بحث فنی و همچنین تخمین برآورد آینده محصول مربوطه از طریق واکنش مخاطبین و سیاست گذاری های تولید از مهمترین دستاورد های خودروهای کانسپت هست. درضمن کانسپت ها چشم اندازی از آینده شرکت رو پیش روی ما قرار میدن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  12. مهدی اکرمی

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (88 ديدگاه)

    جای پژو 908 RC خالی، در زمان خودش با موتور دوازده سیلندر دیزلی واقعا رویایی بود.
    اون موقع توی رویاهام باهاش رانندگی میکردم

    موافقم 4
    مخالفم 2
  13. Royal Driver UK

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    رزمایر واقعا یکی از عجیب ترین محصولات تاریخ آعودیه

    موافقم 6
    مخالفم 2
  14. Nima

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (79 ديدگاه)

    فقط پونتیاک خوب در اومده بقیه چه بهتر که فراموش شدند

    موافقم 5
    مخالفم 6
  15. احمدرضا

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (749 ديدگاه)

    یادش بخیر
    پوستر رزمایر تو اتاقم داشتم
    از مجله ماشین کنده بودم

    موافقم 5
    مخالفم 2
  16. مهردادکمال

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1985 ديدگاه)

    از اونجایی که فرانسوی ها در طراحی معمولا بی پروا هستن و محافظه کار عمل نمیکنن بعضا یک سری کانسپت هایی میسازن که بی نظیرن و توی متن اشاره نشد نمونه اش Citroen Survolt هست

    موافقم 4
    مخالفم 2
  17. ❤BMW❤

    ۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    پژو فراکتال هم خیلی ماشین قشنگیه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  18. همایون

    ۶ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (782 ديدگاه)

    چقدر قدرت پیشرانه ۱۸ سیلندر شیرون کم بود!!! الان کم‌کم داریم به جایی میرسیم که این قدرت رو از موتور چهارسیلندر دو لیتری بگیرن
    و نکته دیگه اینکه چقدر آئودی آخریه بوگاتی بود؟!!!😉

    موافقم 4
    مخالفم 3
  19. arashk

    ۷ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (102 ديدگاه)

    نیسان چه طراحی جالبی داشت. تکنولوژی های بنز هم توی اون سال که هنوز موبایل و کامپیوتر خانگی نبودن خیلی جالب بود.

  20. نوید A.J

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    بیویک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا