خودروهای کانسپت ویترینی از تواناییها و تکنولوژیهای خودروسازان هستند و مسیر پیش روی آنها در تولید محصولات جدید را به نمایش میگذارند. البته تمامی کانسپت ها زمان ورود به خط تولید موفق نمیشوند و ما میخواهیم برخی از شکستهای مشهور دنیای خودرو را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.
برخی خودروهای کانسپت برای جلبتوجه بازدیدکنندگان نمایشگاههای معتبر تولید میشوند درحالیکه برخی دیگر پیشنمایش محصولی جدید هستند. البته در اغلب موارد استایل خاص کانسپت ها تعدیل میشود و این موضوع جذابیت آنها در زمان تبدیل شدن به نسخه تولیدی را کاهش میدهد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به خودروهای کانسپت جذاب که در فرایند تبدیل شدن به نسخه نهایی تولیدی جذابیت های خود را از دست داده و شکست خوردند.
فورد موستانگ مک III کانسپت (سال ۱۹۹۲)
فورد با قرض گرفتن پلتفرم دیفرانسیل جلو از مزدا موستانگ را تقریباً از نو اختراع کرد. زمانی که طرفداران به این اقدام اعتراض کردند این خودروساز کار روی جایگزین دیفرانسیل عقب برای نسل چهارم را شروع کرد. پیشنمایش نسل سوم موستانگ در سال ۱۹۹۳ و در نمایشگاه دیترویت و لسآنجلس انجام شد و برای این کار کانسپت مک III طراحی شده بود. ظاهراً فورد به دنبال شکست دادن جنرال موتورز در رویدادی بود که شورولت کامارو و پونتیاک فایربرد توجه زیادی را به خود جلب کرده بودند.
فورد موستانگ نسل چهارم تولیدی (سال ۱۹۹۳)
چهارمین نسل موستانگ سرانجام در اواخر سال ۱۹۹۳ معرفی شد. این خودرو طراحی نرمتر و گردتر به همراه عناصر طراحیای همچون ورودیهای پشت دربها و شکل متمایز چراغهای عقب متعلق به کانسپت مک III را حفظ کرده بود اما طراحی بسیار سادهتری داشت و از نظر طراحی، قدرت و جذابیت یک عقبگرد کامل نسبت به نسل قبلی محسوب میشد.
پونتیاک سان فایر کانسپت (سال ۱۹۹۴)
کانسپت سان فایر نشان دهنده توانمندیهای پونتیاک در تولید خودروهای اسپرت بود. این خودرو از پیشرانه ۴ سیلندر سوپرشارژردار با ۲۴۱ اسب بخار قدرت استفاده میکرد، رقمی که برای اواسط دهه ۹۰ میلادی قابلتوجه به نظر میرسید. این خودرو طراحی جذابی داشت و البته افراد کمی انتظار داشتند با همین ظاهر راهی خط تولید شود.
پونتیاک سان فایر تولیدی (سال ۱۹۹۵)
هیجانی که به خاطر معرفی کانسپت پونتیاک سان فایر وجود داشت سریعاً با معرفی نسخه تولیدی در سال ۱۹۹۵ فروکش کرد. این خودرو در واقع یک شورولت کاوالیر با نمای جلو و عقب پونتیاک و پوششهای پلاستیکی متفاوت در اطراف بود. پونتیاک برای ایجاد تنوع هم نسخه کانورتیبل را در نظر گرفته بود. جای شرمساری است که این خودرو نسبت به مدل کانسپت جذابیتهای بسیار کمتری دارد.
میکرو کامپکت کانسپت (سال ۱۹۹۶)
هیچکسی نمیدانست که میکرو کامپکت کانسپت به نمایش درآمده در جورجیا سال ۱۹۹۶ چه چیزی است؟ آیا این یک خودروی واقعی بود که روزی به فروش خواهد رسید یا اینکه پیشنمایشی از اسباببازیهای کریسمس به حساب میآمد؟ اگرچه بسیاری از افراد برای خرید آن به عنوان کادوی کریسمس آمده بودند اما دایملر به عنوان کمپانی مادر مرسدس بنز برنامههای تولید آن را اعلام کرد. سه کانسپت بعدی نیز معرفی شدند: کانسپت ماژولار در نمایشگاه پاریس ۱۹۹۶ به نمایش درآمد و کاملاً شبیه میکرو کامپکت بود اما از درب و بدنه دو رنگ سود میبرد. مدل سیتی فشیون سال ۱۹۹۷ و تورینو سال ۱۹۹۸ نیز پیشنمایشی دقیقتر از نسخه تولیدی نهایی بودند.
اسمارت سیتی کوپه تولیدی (سال ۱۹۹۸)
اسمارت با تولید خودروی سیتی کوپه تغییرات چندانی را در کانسپت میکرو کامپکت اعمال نکرد و حالت کلی تک جعبهای آن باقی ماند. البته بخش جلوی خودرو طراحی سادهتری داشت و طراحان چراغهای متفاوتی را برای نسخه فیس لیفت در سال ۲۰۰۱ در نظر گرفتند.
پلیموث پرونتو کانسپت (سال ۱۹۹۷)
این کانسپت در سال ۱۹۹۷ و به عنوان مدل جدیدی از خودروهای اقتصادی معرفی شد. طراحان پلیموث به دنبال نسل جدیدی از خریداران بودند که به طراحی ظاهری اهمیت زیادی میدادند. آنها با کاهش تجهیزات قیمت خودرو را کمتر کردند و در کل هدف این بود که تصویر ذهنی بهتری از پلیموث در ذهن خریداران به وجود آید.
کرایسلر PT کروزر تولیدی (سال ۲۰۰۰)
کرایسلر پلیموث را از بازار حذف کرد و کانسپت پرونتو نیز به PT کروزر تبدیل شد. طرح کلی کانسپت تغییری نکرده بود و ما با یک خودروی چهار درب اقتصادی طرف بودیم که به جز طرح کلی تغییرات زیادی داشت. طراحان کرایسلر طرحی رترو و تجهیزات بیشتری در نظر گرفتند تا PT کروزر حالت لوکستری داشته باشد هرچند بازار روی خوشی به این محصول نشان نداد.
سیتروئن C-3 کانسپت (سال ۱۹۹۸)
سیتروئن اظهار داشت این کانسپت نشان دهنده ظاهر خودروهای شهری در قرن ۲۱ خواهد بود. C-3 در نمایشگاه پاریس ۱۹۹۸ معرفی شد و شکل گرد جلو و خط سقف مشابه 2CV یا ژیان جزو ویژگیهای مهم آن بودند. دربهایی با مکانیسم برعکس باعث دسترسی راحت به کابین میشدند. در کل فرانسویها خودرویی آیندهنگر و جذاب را طراحی کرده بودند اما نسخه تولیدی چیز دیگری را نشان میداد.
سیتروئن C3 نسل اول تولیدی (سال ۲۰۰۲)
سیتروئن ماهیت کلی کانسپت C-3 را حفظ اما جزئیات جذاب آن را حذف کرد. اگرچه C3 فاقد دربهای یاد شده یا درب پشتی دوتکهای کانسپت C-3 بود اما در کلاس خودرویی خود محصولی متمایز به شمار میرفت. خط سقف قوسدار خودرو به حدی خبرساز شد که سیتروئن در نسل دوم نیز آن را بکار برد.
دوج چارجر R/T کانسپت (سال ۱۹۹۹)
دوج نام چارجر را پس از مدل سال ۱۹۸۷ حذف کرده بود اما با نمایش کانسپتی جذاب در نمایشگاه دیترویت ۱۹۹۹ آن را بازگرداند. این کانسپت از پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری سوپرشارژردار استفاده میکرد. طراحی چهار درب نیز جزو ویژگیهایی بود که تا آن زمان در نسخههای تولیدی چارجر دیده نشده بود.
دوج چارجر نسل ششم تولیدی (سال ۲۰۰۵)
دوج با معرفی نسل جدید چارجر تمامی ویژگیهای مدل کانسپت را تعدیل کرده بود. این خودرو طراحی بسیار سرراستتری نسبت به کانسپت یاد شده داشت و از نسخه کوتاه شده پلتفرم کرایسلر ۳۰۰ و دوج مگنوم استفاده کرده بود. تنها ادای احترام چارجر به کانسپت R/T حفظ بدنهای چهار درب بود.
تویوتا FTX کانسپت (سال ۲۰۰۴)
خریداران و کارشناسان دنیای خودرو از تویوتا به خاطر ابعاد کوچک نسل اول توندرا انتقاد کرده بودند و ژاپنیها نیز در پاسخ اقدام به معرفی کانسپت FTX در نمایشگاه دیترویت ۲۰۰۴ کردند. این خودروساز مشهور طرح مطالعاتی خود را بیانیهای اعلام کردند که قول ترکیب قدرت زیاد را با استایل جذاب و تناسبات بزرگ داده است. در واقع این عبارت اشارهای واضح به دریافت پیامها درباره ابعاد توندرا بود. ابعاد بزرگ و قوس چرخ های گیرا روی طراحی وانت مانند تأکید داشتند و کانسپت FTX آن چیزی نبود که انتظار دیدنش در کنار پریوس را داشته باشید.
تویوتا توندرا نسل دوم تولیدی (سال ۲۰۰۶)
از برخی جهات کانسپت FTX پیشنمایشی دقیق از نسل دوم تویوتا توندرا بود، خودرویی که در نمایشگاه شیکاگو ۲۰۰۶ معرفی شد. این خودرو از نسل پیشین خود بزرگتر شد هرچند به اندازه FTX کانسپت بزرگ یا آیندهنگرانه نبود. همچنین قوای محرکه هیبریدی آن کانسپت نیز در مرحله پیشتولیدی باقی ماند. اگرچه تویوتا در زمینه تولید خودروهای هیبریدی حرف اول را میزد اما برای دستیابی به نسخه هیبریدی توندرا میبایست تا سال ۲۰۲۲ صبر میکردید.
ادامه دارد…
R/T
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲یادش بخیر تو سریع و خشن ۵ فک کنم بود
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/05/11-b-dodge-charger-stellantis_2.webp
Soldat der waffen ss
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲دقیقا به محض دیدنش منم یاد اون دوتا چارجری افتادم که اون صندوق رو میکشیدن،اگه نسخه تولیدی نمای بغل و عقب نسخه کانسپت رو به ارث میبرد واقعا جذاب میشد.چون تو تمام این لیست چارجر تنها کوردی بود که نمای جلویی نسخه تولیدی از کانسپتش زیباتر و قلدرتر هستش
R/T
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲کانسپت توندرا چه باحال بود
محمدهادی
۲ خرداد ۱۴۰۲کانسپت تویوتا توندرا افسوس برانگیز ترین ماشین بود بین همه اینا
MK
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲حیف شدپونتیاک اگرهنوزبودیکی ازخاص ترین طراحی هاروداشت والبته جسورانه ترین
یه موستانگ برقی بافرمی شبیه کروت هم درآینده دورازانتظارنیست
Rahman
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲کانسپت فقط بنز eqs ، خیلی با حال ، جالب و دوست داشتنی . آدم هر وقت میدید کلی ذوق میکرد، ولی وقتی مدل تولیدیشو دیدم کلا کلک و پرم ریخت.
فرهام نامداری
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بعضی هاشون شکست نخوردن ها
Reza-a
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲کانسپت ها معمولا برای دیدن بازخورد مردم نسبت به طرح که خیلی هم خوبه ولی اون قسمت اغراق کردن تو طرح وقتی میدونن قرار نیست تو نسخه تولیدی باشه بی معنیه چون همه مردم که طراح نیستن تا بر اساس المانهای طراحی کانسپت نظر بدن و وقتی مدل تولیدی خیلی سادهتر از کانسپت باشه معمولا ناامید کننده میشه مثالش کانسپت نسل جدید تویوتا سوپرا که واقعا جذاب بود اما نسخه تولیدی زمانی که رونمایی شد اکثریت رو ناامید کرد و اگه یادتون باشه کلی شوخی تو اینترنت باهاش شد
در کل میشه گفت اغراق کردن تو طراحی کانسپت هایی که قراره تولید بشن کار درستی نیست
Soldat der waffen ss
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲اگه تویوتا جانشین سوپرا رو دقیقا مطابق کانسپتش معرفی واقعا موفقتر میشد آخه کانسپت به این زیبایی و معقولی چرا توش دست بردن و عوضش کردن واسه تولید!!!🤔واقعا کانسپتش هیچ چیز عجیب غریب و فضایی نداشت که نشه تولیدش کرد حتی برخلاف اکثر کانسپتها دوربین نداشت و از آینه استفاده میکرد بعد تویوتا این آینه های جذاب رو حذف کرد و اون آینه های معمولی و نچسب رو تو نسخه تولیدی گذاشت!!با اینکه از تسلا خوشم نمیاد ولی دمش گرم که محافظه کار نیست و جرات داره و ریسک کرد و نتیجشم گرفته ولی تویوتا حداقل در مورد سوپرا واقعا ترسو عمل کرد اصلا درک نمیکنم کانسپت به این معقولی و زیبایی رو اونجوری گند بزنی توش به خاطر محافظه کاری بعد تو نسل آخر آوالون اون جلو پنجره فضایی و عجیب غریب روبزاری که حتی واسه یه کانسپت هم زیادی پرریسکه
Soldat der waffen ss
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲کاش کانسپت الساندرو ولتا تویوتا تو سال ۲۰۰۴ هم تو لیست باشه اون کانسپت بعد از بیست هنوزم به روز و جذابه بدون اغراق اگه همین الانم تولید میشد فقط با یه اصلاحاتی تو طراحی داخلی میتونست اعتبار تویوتارو خیلی بالا ببره حتی واسه ایده نسل جدید سوپرا میتونست جانشین بسیار بهتری باشه نسبت به اینی که تولید شد هم از لحاظ موتوری و هم ظاهری یه سروگردن بالاتر از سوپرایی هست که تویوتا با توسل به بیمر تونست تولید کنه
بهزاد
۱ خرداد ۱۴۰۲شما خودتون دارید میگید کانسپت.
در مدلهای مفهومی طراح در قید و بند ابعاد واقعی تولید نیست و میاد طرحی را ارائه میده که پهنای بیشتر و فواصل محوری بزرگتر و ارتفاع کوتاه و همینطور فاصله تایر با گلکیر در کمترین حد خودشه و بسیاری موارد دیگه که در ساخت مدل نهایی امکان ورود نداره.
صنعت خودرو با تخیلات متفاوته و فعلا ساخت خودروی اسپرت در کلاس متوسط به تنهایی برای یک شرکت توجیه اقتصادی نداره و همین الانم بسیاری از کوپه های دو در لوکس در خطر انقراض قرار دارند و مدلهای فعلی ممکنه آخرین نسلشون باشه.
درود
۱ خرداد ۱۴۰۲پلیموثه خیلی خوب بود چرا کرایسلر (مایه ننگ یو اس عا) گند زد بهش
مزدک
۵ خرداد ۱۴۰۲چون پلیموت که خیلی خوبه، یکی از زیر مجوعه های کمپانی معظم کرایسلر هست، که مایه ی ننگ آمریکاست! و مالک مختار هست که هرطور صلاح میدونه، با مایملکش برخورد کنه…
یوسف
۱ خرداد ۱۴۰۲نسخه کانسپت و تولیدی اسمارت تفاوت چندانی با هم نداشتن و در بحث فروش هم مدل بسیار موفقی بود، رو چه حساب میگید در بازار شکست خورد؟ این سوال در مورد داج چارجر و تویوتا توندرا هم هست، شاید نسخه تولیدی با کانسپت تفاوت چشمگیری داشت ولی تو بازار شکست نخوردن.
Flanker
۲ خرداد ۱۴۰۲کی گفته چارجر تو نسخه تولیدی شکست خورده؟؟!! اتفاقاً یکی از پرفروش ترین ماشین های سال شده تو زمان خودش.