درحالیکه توربوشارژر و سوپرشارژر هرکدام مزایا و معایبی دارند، برخی خودروسازان با استفادهٔ همزمان از هردو سیستم پرخوران، پیشرانههای توئین شارژر را خلق کردند.
برای کسانی که با این اصطلاح آشنایی ندارند، اجازه دهید ابتدا توضیح دهیم که توئین شارژر چیست. در دهه ۷۰ میلادی، اکثر خودروها از پیشرانههای تنفس طبیعی استفاده میکردند. در آن سالها، سوپرشارژر بهندرت مورداستفاده قرار میگرفت و توربوشارژر تازه به صنعت خودروسازی راه پیدا کرده بود. هرکدام از این سیستمهای پرخوران مزایا و معایب خود را داشتند اما توربوشارژر به خاطر مشکل تأخیر، بیشتر موردانتقاد بود. مشکلی که حتی هنوز هم در برخی خودروهای مدرن دیده میشود. سوپرشارژر تأخیر نداشت اما بوست کمتری تولید میکرد و به دلیل استفاده از تسمهای که مستقیماً به میللنگ متصل بود، از توان موتور کم میکرد. درنهایت، لانچیا خودرویی تولید کرد که هم به توربوشارژر و هم سوپرشارژر مجهز بود. بدین ترتیب، دو سیستم معایب یکدیگر را برطرف میکردند و این باعث ارائه بوست بیشتر بدون هیچ تأخیری در هر دور موتوری میشد. اولین خودروی توئین شارژر در سال ۱۹۸۵ متولد شد. در ادامه با بهترین خودروهای توئین شارژر تاریخ آشنا خواهیم شد.
همچنین بخوانید: کونیگزگ CCX و آستونمارتین ونتیج، تنها خودروهای جهان با پیشرانه دو سوپرشارژ
لانچیا دلتا S4
همانطور که گفته شد، لانچیا اولین برندی بود که پیشرانهٔ توئین شارژر را در خودرو ارائه کرد. این تکنولوژی اولین بار در مسابقات رالی WRC در دلتای مسابقهای مورداستفاده قرار گرفت که جایگزین ۰۳۷ شد. البته این ماشین هیچ ارتباطی با لانچیا دلتای جادهای نداشت و پیشرانه آن از همان ۰۳۷ گرفته شد. این خودرو که دلتا S4 نام گرفت، به دلیل قوانین هومولوگیشن باید در نسخه جادهای هم تولید و عرضه میشد. به همین دلیل، تنها ۲۰۰ دستگاه نسخه جادهای از این ماشین با پسوند استرادله ساخته شد که فقط ۲۵۰ اسب بخار قدرت داشتند درحالیکه قدرت نسخه مسابقهای ۴۸۰ اسب بخار اعلام شده بود. حتی به ادعای برخی، دلتا S4 مسابقهای با پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توئین شارژر، بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشت. دلتا S4 در ۱۵ مسابقهای که شرکت کرد، ۵ پیروزی به دست آورد.
نیسان مارس سوپر توربو
در اواخر دهه ۸۰، نیسان خودرویی توئین شارژر را بر اساس میکرا ساخت که با نام مارس هم عرضه میشد. مارس سوپر توربو به یک پیشرانه ۹۳۰ سیسی مجهز بود که ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. هرچند این عدد امروز خیلی معمولی است اما در دهه ۸۰ برای خودرویی به این کوچکی دیوانهوار بود. البته در پیشرانه این خودرو، توربوشارژر و سوپرشارژر بهطور همزمان برای مدت طولانی کار نمیکردند زیرا سوپرشارژر با استفاده از یک کلاچ مغناطیسی، بسته به موقعیت دریچه گاز فعال میشد. از مارس سوپر توربو تنها ۱۰ هزار دستگاه ساخته شد.
فولکسواگن موتور ۱.۴ لیتری TSI
پس از نیسان مارس سوپر توربوی اواخر دهه ۸۰، برای چندین سال خبری از پیشرانههای توئین شارژر نبود تا اینکه فولکسواگن این تکنولوژی را با یک موتور ۱.۴ لیتری احیا کرد. این موتور که در خودروهای مختلف گروه فولکسواگن مثل پولو، آئودی A1، سئات ایبیزا، گلف، جتا، پاسات و… استفاده شد، حدود ۱۲۰ اسب بخار قدرت داشت. فولکسواگن هم مثل نیسان برای سوپرشارژر از یک کلاچ مغناطیسی استفاده کرده بود اما آلمانیها یک سوپاپ کنترلی را ابداع کرده بودند که در برخی شرایط مثل هنگام بالا بودن دور موتور، سوپرشارژر را دور میزد تا کارایی موتور به حداکثر برسد اما تا دور خاصی، توربوشارژر همزمان با سوپرشارژر کار میکرد. پیشرانه ۱.۴ لیتری توئین شارژر فولکسواگن برنده چند جایزه موتور سال شد اما در سال ۲۰۱۱ تولید آن به دلیل پیچیدگی و هزینهٔ بالا خاتمه یافت. علاوه بر این، در موتورهای توربوشارژ معمولی گروه فولکسواگن نیز تأخیر توربو کاهش پیدا کرد و دیگر نیاز چندانی به وجود سوپرشارژر نبود.
ولوو موتور T6
ولوو در دههٔ ۲۰۱۰ زمانی که به مالکیت جیلی درآمد، پیشرانههای پنج و شش سیلندر خود را با نمونههای چهار سیلندر جدیدی جایگزین کرد. این شرکت حالا نام T6 که قبلاً برای یک پیشرانهٔ شش سیلندر خطی استفاده میشد را برای یک موتور چهار سیلندر به کار گرفت که به سوپرشارژر و توربوشارژر مجهز است. این در حالی است که نسخهٔ T5 همین موتور فقط با توربوشارژر تولید میشود. موتور T6 ولوو با ۲ لیتر حجم، ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه برای مدلهای S60، S90، XC90 و V90 قابل انتخاب است. ولوو اما از این هم فراتر رفت و نسخهٔ هیبریدی پیشرانهٔ T6 را هم با یک موتور الکتریکی و نام T8 ارائه کرد. این قوای محرکه برای هر سه مدل سری ۹۰ ولوو ارائه میشود و حداکثر ۴۵۵ اسب بخار قدرت دارد.
آئودی SQ7
آئودی با استفاده از دو توربوشارژر و یک سوپرشارژر برقی، قویترین شاسیبلند دیزلی جهان را ساخت. در این خودرو، آئودی مجبور شد فقط برای تأمین انرژی سوپرشارژر برقی، از یک سیستم الکتریکی مجزای ۴۸ ولتی استفاده کند. هرچند یک سوپرشارژر برقی کاملاً با نمونهٔ مکانیکی متفاوت است اما این پیشرانهٔ آئودی آنقدر چشمگیر است که حیف بود به آن اشاره نکنیم. این موتور ۴ لیتری V8 دیزلی ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و میتوانست متنفرترین افراد از گازوئیل را هم تحت تأثیر قرار دهد زیرا حداکثر قدرت خود را بین ۳,۷۵۰ تا ۵,۰۰۰ rpm ارائه میکرد. همچنین حداکثر گشتاور موتور هم از کمی بالاتر از دور موتور درجا یعنی ۱,۰۰۰ rpm در دسترس بود. همین پیشرانه بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ حتی برای بنتلی بنتایگا هم ارائه شد.
زنوو ST1
شرکت دانمارکی زنوو در سال ۲۰۰۹ هایپرکار ST1 را معرفی کرد تا پاسخی به کونیگزگ و پاگانی داده باشد. زنوو برای این خودرو یک پیشرانهٔ ۶.۸ لیتری V8 بر اساس موتور LS7 جنرال موتورز توسعه داد و آن را به یک سوپرشارژر و توربوشارژر مجهز کرد. این موتور ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این نیروی عظیم، ST1 را ظرف تنها ۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند و امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکرد. هرچند زنوو ST1 تا سال ۲۰۱۶ تولید میشد اما تنها ۱۵ دستگاه از آن ساخته شد.
JaMsHiD
۶ خرداد ۱۴۰۳لانچیا پیش رالی بازا جایگاه بسیار ویژه ای داره . مخصوصا من .
خیلی به لانچیا ظلم شده . باید برگرده
بچه شهر
۶ خرداد ۱۴۰۳صنعت خودروی ایتالیا در خیلی از زمینه ها از جمله استفاده از توربوشارژ و سوپرشارژ پیشگام بوده
زیزیگولو
۶ خرداد ۱۴۰۳بچه شهر اشتباه میکنی چون این کمپانی جنرال موتورز آمریکا بود که سال ۱۹۶۲ میلادی توسط یکی از زیرمجموعه هاش یعنی اولدزموبیل اولین ماشین سواری ( Jetfire ) که مجهز به توربوشارژ بود رو معرفی کرد و قبل از اون توربوشارژ فقط روی موتورای دیزلی استفاده میشده
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://www.pedal.ir/magazine/history-of-turbochargers-in-cars/
JaMsHiD
۶ خرداد ۱۴۰۳نگفته معرفی گفت پیشگام توی استفاده زیزیگولو جان .
از نظر من که درست میگه
بچه شهر
۶ خرداد ۱۴۰۳زی زی جان راست میگی من اشتباه گفتم اولین استفاده از توربوشارژ در اولدزموبیل جتفایر بوده
زیزیگولو
۷ خرداد ۱۴۰۳درود بر بچه شهر 🙏
مازیار
۶ خرداد ۱۴۰۳موتور ۱.۶ لیتری ۵۰۰ اسبی جگوار از قلم افتاد در حالی که از همشون بازدهی بیشتری داره
شمال
۶ خرداد ۱۴۰۳این مدلی که میگی هیبریدی هست که یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر مجهز به توربوشارژر و سوپرشارژر با قدرت ۵۰۰ اسب بخار داره و دو تا موتور الکتریکی که ۳۹۰ اسب بخار تولید میکنن که ترکیب این دو نوع پیشرانه قدرت خروجی ۸۵۰ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰۰ نیوتنی داره
مازیار
۶ خرداد ۱۴۰۳بله اما اینجا بحث موتوره و هیبرید که یه بخش جدا از موتور درونسوزه!
شمال
۶ خرداد ۱۴۰۳من هم همین رو گفتم که موتور احتراقی ۵۰۰ اسب هست که خودت هم گفتی و من فقط یک توضیح کاملتر در مورد این ماشین دادم
مازیار
۶ خرداد ۱۴۰۳بسیار سپاسگزارم
البته ۳۹۰ رو اگه با ۵۰۰ جمع کنیم ۸۹۰ میشه
شمال
۶ خرداد ۱۴۰۳میشه ۸۹۰ اما در بهترین حالت قدرت خروجی ۸۵۰ اسب بخار و گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متر رو ایجاد میکنه
https://www.pedal.ir/jaguar/%D8%AC%DA%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1-c-x75-%D8%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%A8%D9%87-%DB%8C-%D9%88%D8%AD%D8%B4%DB%8C-%D9%87%DB%8C%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF%DB%8C/
مازیار
۷ خرداد ۱۴۰۳ظاهرا اونجا یه اشتباه چاپی صورت گرفته
چون همچین چیزی هیچ وقت سابقه نداشته
شمال
۷ خرداد ۱۴۰۳والا چند بار مرور کردم و بعید میدونم اشتباه چاپی باشه چون گفته انقدر اسب بخار هست اما در بهترین حالت فقط انقدر رو در اختیار راننده میگذاره
Mohammad hasan
۶ خرداد ۱۴۰۳اشتباه نکنم موتور های دیزلی لوکوموتیو های قدیمی سری جی ام که تو ایران الان هم پر کاربرد هستن هم تویین شارژر هستن
تو دور های پایین سوپر شارژر فعال هست و تو دور های بالا با کمک یک کلاچ هیدرولیکی روی توربو شارژ سوییچ می کنه
موتور دو زمانه هست و دور بالا کار می کنه
دو زمانه های دیزلی با بنزینی متفاوت هستن و یک سوپاپ دود دارن
ar-ma-n
۶ خرداد ۱۴۰۳طرح جالبی ولی فکر میکنم فشار و استهلاک زیادی داره چون یک حجم زیادی هوا وارد موتور میشه که کنترل بشه خوبه و خب تو دور های بالا مشخص میشه.
؟؟؟
جالب بود واقعا فکر نکرده بودم به این ایده 🤔
امیرمحمد
۹ خرداد ۱۴۰۳استهلاک که آره ولی در نظر بگیر این نوع پیشرانه ها هم مزیت دور پایین سوپرشارژر ها رو دارن و هم دور بالا توربو شارژر ها
یعنی هم شتاب خوب و هم تاپ اسپید خوب
البته یه نوع دیگه هم هست که سیستم توئین توربو به علاوه یک توربوشارژ الکتریکی هستش که اونم عملکرد خوبی داره
تنر
۶ خرداد ۱۴۰۳این آخری چه خداست ۱۱۰۰ اسب ماشین بنزینی سال ۲۰۰۹
دوستان فایده موتور دیزلی چیه که بعضی شرکت ها استفاده میکنن
مازیار
۶ خرداد ۱۴۰۳مصرف کمتر
دوام عمر و راندمان بیشتر
P225
۶ خرداد ۱۴۰۳گشتاور بیشتر
بخاطر همینه خیلی پیکاپ ها و ماشینای سنگین دیزلی هستند
Mohammad hasan
۶ خرداد ۱۴۰۳گشتاور دیوانه وار تو دور های بسیار پایین مزیت عملکردیشه ( تو نسخه های با عملکرد بالا )
عمر و استحکام بیشتر مزایای خود موتوره
Taha Ayoobi
۶ خرداد ۱۴۰۳ولوو کلا انگار خیلی رو توئین شارژر کار کرده.
اگه اشتباه نکنم XC90 های تو ایران هم توئین شارژر هستن.
نیما
۷ خرداد ۱۴۰۳بله دوست عزیز مجهز به هر دو سیستم توربو شارژ و سوپر سارژه
nissan skyline
۶ خرداد ۱۴۰۳لانچیا دلتا خیلی جذابه
آرین
۶ خرداد ۱۴۰۳اسم زنوو میاد یاد باله عقب خقنش میفتم
JaMsHiD
۶ خرداد ۱۴۰۳بنظرم این نوآوری لانچیا بهترین ترکیب برای ماشین های سوپر اسپرت و ریسینگ هست .
( امیدوارم کامنتم اینبار تایید بشه )
amir
۶ خرداد ۱۴۰۳از حق نگذریم زنوو خیلی خفنه
اون آپولو اینتنزا ایموزیونه هم خیلی خوشگل و خاص بود
Alireza
۶ خرداد ۱۴۰۳لانچیا چابک و جذاب
حسین
۷ خرداد ۱۴۰۳نویسنده محترم و سایر دوستان اگر میشه بگن برتری این سیستم نسبت به دو سیستم زیر چیه؟
۱- توئین توربو ( یکی توربو کوچک برای دور پایین و یک بزرگ)
۲- سوپرشارژر و توربو برقی
آرین
۷ خرداد ۱۴۰۳اولی احتمالا بای توربو منظورتون بوده بای توربو از دو سایز توربو استفاده میشود که توربوی کوچک در دور موتور های پایین و توربوی بزرگ در دور موتور های بالاتر وارد عمل می شود که این چرخه باعث می شود توربو از دور موتورهای پایین وارد مدار شده و راندمان موتور را افزایش دهد که اصطلاحا به این حالت بای توربو گفته میشود.
.
سوپرشارژر یک کمپرسور هوا است که با افزایش فشار یا چگالی هوای ورودی موتور، باعث ورود اکسیژن بیشتر به محفظه احتراق شده و به احتراق بهتر سوخت و بازدهی بیشتر موتور، و در نتیجه افزایش قدرت خروجی آن کمک میکند. در این سامانه، دستگاه انرژی مورد نیاز خود را از موتور میگیرد و به همین دلیل موجب تضعیف قدرت موتور میگردد.
امیرمحمد
۹ خرداد ۱۴۰۳منطقش اینه که سوپرشارژ در دور پایین و توربو شارژ در دور بالا
بدون لگ توربو و واکنش سریع سوپرشارژر رو داره
بازدهی عالی توربو شارژر رو داره
کلا هرنوع توربو شارژری لگ داره و طول میکشه وارد مدار شه ولی سوپرشارژر از خود موتور نیرو میگیره و لگ نداره
اما سوپرشارژر نیروی موتور رو میگیره و بازدهی کمتری نسبت به توربو شارژر داره
پس این سیستم عملا از هر لحاظ از توئین توربو،بای توربو،سوپر شارژ در کنار توربو الکتریکی برتره
محمود
۷ خرداد ۱۴۰۳شاهین خیلی شبیه ماشین ولوو هست
جالبه
BMW
۷ خرداد ۱۴۰۳لانچیا عجب قیافه ای داره