گاها شرکتهایی که کار آنها به صنعت خودرو ارتباطی ندارد خودروهای جذابی میسازند و برای مدتها در ذهن ماندگار میشوند. در این نوشتار برخی از جذابترین خودروهای شرکتهای متفرقه را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. همراه ما باشید.
از خیاطی گرفته تا تولید اسلحه، تلویزیون و هواپیما، کمپانیهایی وجود دارند که قبلاً از ورود به صنعت خودروسازی محصولات متنوعی ساختهاند. اگرچه برخی از خودروسازان در طول چند دهه گذشته کاملاً شناخته شدهاند اما برخی نیز از یادها رفتهاند. در ادامه میخواهیم به خودروهایی از شرکتهایی همچون سونی، زیمنس و حتی کلاشنیکف بپردازیم، کمپانیهایی که کار اصلی آنها چیز دیگری بوده است.
همچنین بخوانید:
معرفی جذابترین خودروهای ساختهشده از برندهای متفرقه! (قسمت اول)
معرفی جذابترین خودروهای ساختهشده از برندهای متفرقه! (قسمت دوم)
پیل P50
شرکت مهندسی پیل در ابتدا به تولید قایقهایی از جنس فایبرگلاس میپرداخت اما در اوایل دهه ۶۰ میلادی تصمیم گرفت یک خودروی بسیار کوچک برای کاربری شهری بسازد. نتیجه تلاشها تولد پیل ۵۰ در سال ۱۹۶۲ بود. این خودرو با قیمت ۲۵۰ دلار آن زمان که معادل ۶۳۰۰ دلار امروز است عرضه میشد. P50 در سال ۲۰۱۰ رکورد کوچکترین خودروی دنیا را به دست آورد و تنها یک نفر به همراه کیفی برای خرید میتوانست درون کابین جا بگیرد. در سال ۲۰۱۱ بود که یکبار دیگر P50 با پیشرانههای بنزینی و برقی تولید شد و حداکثر سرعت آنها به حدود ۴۵ کیلومتر در ساعت میرسید.
خودروی الجی
خودروی خودران و ارتباطی الجی همانند دفتر کاری متحرک است. این کانسپت که سالها با تولید فاصله دارد در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۰ به نمایش درآمد و ایده الجی درباره خودروهای خودران آینده را به نمایش گذاشت. با نزدیک شدن به این خودرو تکنولوژی تشخیص چهره باعث صدور مجوز ورود میشود. هر صندلی دارای کنترلر مخصوص و نمایشگری لمسی برای ارائه تجربهای متفاوت است.
ساب ۹۲
شاید ساب به خاطر خودروهای خود بیشتر شناخته شده باشد اما در اواخر دهه ۳۰ میلادی به کار تولید هواپیماهای نظامی مشغول بود. در حقیقت ساب به دلیل ضرورتهای دوران خود وارد صنعت خودرو شد. سوئد پس از جنگ جهانی وابستگی زیادی به واردات خودرو از آمریکا داشت به همین خاطر ساب به دنبال تولید خودرو جهت تأمین نیازهای داخلی رفت. اولین خودروی ساب همین ۹۲ بود که در تصویر مشاهده میکنید. طراحی آیرودینامیک نسبت به زمان خود جزو موارد قابلذکر بوده و اندکی پس از شروع تولید در سال ۱۹۴۹ راهی مسابقات رالی شد. شاخه خودروسازی ساب در سال ۲۰۱۲ تعطیل شد اما بخش هواپیماسازی آن هنوز هم فعال است.
تویوتا مدل AA
تویوتا قبل از آنکه به یک خودروساز تبدیل شود حدود ۱۰ سال به تولید محصولات دیگر مشغول بود. ساکیچی تویودا مؤسس این کمپانی کار خود را با تولید ماشینهای بافندگی و نساجی شروع کرد. پسر او در سال ۱۹۳۶ سکان هدایت تویوتا را به دست گرفت و اولین خودروی این شرکت یعنی AA را تولید کرد. زمانی که پنجاهمین سالگرد تأسیس تویوتا فرا رسید این شرکت به دنبال یافتن یک AA بود. در سال ۲۰۰۸ توانستند خودروی حاضر در تصویر را در روسیه پیدا کنند. این تویوتا AA هماکنون در موزه لومن هلند در معرض دید عموم قرار دارد.
کی تی ام
کی تی ام شرکتی اتریشی است که در زمینه تولید موتورسیکلت فعالیت میکند. در اوایل دهه ۹۰ میلادی بود که کی تی ام تولید موتورسیکلتهای خیابانی و سپس خودروها را شروع کرد. کی تی ام X-Bow در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۸ به نمایش درآمد و اولین خودروی این برند به شمار رفت. X-Bow تنها ۷۹۰ کیلوگرم وزن دارد و اگرچه برای کاربری جادهای طراحی شده اما در پیست نیز حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
میتسوبیشی مدل A
میتسوبیشی کار خود را با تولید کشتی شروع کرد و سپس به صنایع معدنی، بیمه و فولاد وارد شد. در سال ۱۹۱۷ خودروی مدل A به عنوان اولین خودروی تولید انبوه میتسوبیشی در ژاپن معرفی شد. این خودرو که بر اساس فیات تیپو ۳ شکل گرفت بهصورت دستساز تولید میشد و توانایی رسیدن بهسرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت را داشت.
هوندا
هوندا در ابتدا کار خود را با تولید رینگ پیستون برای تویوتا آغاز کرد و سپس به تولید دوچرخههای موتوردار با پیشرانههای دو زمانه پرداخت. اولین موتورسیکلت کامل هوندا با نام دریم شناخته میشد و به فاصلهای کوتاه پس از آن به بزرگترین موتورسیکلتساز دنیا بدل شد. در سال ۱۹۶۳ هوندا وانت کوچک T360 را معرفی کرد، خودرویی که میتوانست حداکثر دور موتور ۸۵۰۰ را داشته باشد! این هم یکی از ویژگیهای مشابه موتورسیکلتهای هوندا بود.
بمباردیه NEV
از جتهای شخصی گرفته تا جت اسکی، شرکت بمباردیه سبد محصولات بسیار متنوعی دارد. این شرکت در صنعت خودرو نیز حضور داشته و در سال ۱۹۹۷ خودروی برقی NEV را تولید کرده است. این خودرو که در واقع یک خودروی مسابقات گلف لوکس محسوب میشود از شعاع حرکتی حدود ۵۰ کیلومتری و حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعتی برخوردار است.
خودروی ایرباس
درست زمانی که پورشه و بوئینگ برنامههایی برای تولید یک تاکسی پرنده داشتند ایرباس و آئودی نیز با یکدیگر همکاری کردند. برنامههای این دو شرکت اگرچه متوقف شده اما در آن زمان کانسپتی به نام پاپ آپ نکست معرفی شد که ویژگیهای جالبی داشت. آئودی میگوید این کانسپت یک بستر آزمایش برای بررسی دنیای تاکسیهای هوایی بدون راننده بوده و به نظر میرسد مدتزمان زیادی تا ورود انبوه چنین محصولاتی به دنیای واقعی باقی مانده است.
اینیوس گرنادیر
شرکت صنایع شیمیایی اینیوس شاید شناخته شده نباشد اما مالک آن یکی از ثروتمندترین افراد بریتانیایی است. سر جیم راتکلیف در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت پروژهای خودروی را کلید بزند. اولین خودروی این شرکت گرنادیر نام دارد که جانشین معنوی لندروور دیفندر به شمار میرود. این خودروی دو دیفرانسیل از پیشرانه بی ام و استفاده میکند و انتظار دارد سالانه حدود ۲۵ هزار دستگاه از آن را به فروش برساند.
Kamy
۴ تیر ۱۴۰۲اون تویوتا AA با بدنه زنگ زده و شیشه های شکسته یه زیر خاکی واقعیه انگار تازه از زیر خاک درش آوردی
QQ 66
۴ تیر ۱۴۰۲با همین زیرخاکی بودنش یه دستی به سر و روش بکشی و بنزین بزنی و استارت بزنی راه میفته .
Saeed
۶ تیر ۱۴۰۲اون اولین ماشینی بود که تویوتا ساخته
제네시스
۴ تیر ۱۴۰۲پیل P50 از همه جذاب تره 🤣🤦♂️
بهنام
۴ تیر ۱۴۰۲یه دونه کی تی ام ایکس بوو هر از چندگاهی میاد شهرمون . مالک اون همون مالک فراری ۴۵۸ ایتالیاست .
به تو چه
۴ تیر ۱۴۰۲تو تبریز؟
بهنام
۴ تیر ۱۴۰۲فریدونکنار.
JDM سابق
۴ تیر ۱۴۰۲این P50 رو با هرکی دعوات شد باید بذاریش زیر بغلت فرار کنی
R/T
۴ تیر ۱۴۰۲ساب ۹۲ عجب طراحی آیرودینامیکی داشت
فرزاد افشار
۴ تیر ۱۴۰۲یدونه p50 باشه سوار شیم خوبه
M/D
۴ تیر ۱۴۰۲میشد تو این لیست چند تا خودروساز دیگری که ابتدا به ساخت وسایل دیگری مشغول بودند و بعد به خودرو سازی اومدن هم اضافه کرد
مثل لامبورگینی یا ولوو
دیا
۴ تیر ۱۴۰۲تویوتا رو الان هم استارت بزنی روشن میشه.
مهردادکمال
۴ تیر ۱۴۰۲والله جز اینیوس گرنادیر من یکی هیچ کدوم رو جذاب نمیبینم
BMW
۴ تیر ۱۴۰۲تویوتا رو عیجان انگار تاز از گور بلند شده خیلی خوبه صد درصد همین آبان بری روشنش کنی استار بخوره ولی ال جی هم خوب زده
*ALI*
۴ تیر ۱۴۰۲تویتا AA معلوم نیست چیکشیده که اینجوری شده و به نظر من همینجوری هم قشنگه
Royal Driver
۴ تیر ۱۴۰۲ساب رو هم بخاطر ساخت هواپیماهاش دوست دارم از همین ساب ۹۲ هم خیلی خوشم اومد. ماشینای دیگه ای هم ساخته که واقعا نمیشه دوستشون نداشت.
امیر محمد جعفری
۴ تیر ۱۴۰۲هوندا عجب عجوبهاییه