چشم اندازهفته نامه

جذاب‌ترین سوپراسپرت‌های اروپایی با پیشرانه‌های آمریکایی

در این مقاله خواندنی جذاب ترین سوپر اسپرت های اروپایی را که از پیشرانه‌های ساخت آمریکا استفاده کرده‌اند معرفی می‌کنیم.

ایده ترکیب طراحی و مهندسی اروپایی با قدرت آمریکایی سابقه زیادی دارد و در دهه ۶۰ میلادی شلبی کبرا دقیقاً چنین کاری را انجام می‌داد. البته هنوز هم ترکیب استفاده از پیشرانه‌های ارزان‌قیمت، بادوام و تیون پذیر آمریکایی باعث شده خودروسازان کوچک محصولاتی برجسته تولید کنند. برخی برندها ترجیح می‌دهند چنین پیشرانه‌هایی را ارتقا داده و از قطعات جدیدی استفاده کنند درحالی‌که برخی شرکت‌ها نیز پیشرانه‌های آمریکایی را به‌صورت استاندارد استفاده می‌کنند. در این لیست ما جذاب ترین سوپر اسپرت های اروپایی کلاسیک و مدرن با قلب تپنده آمریکایی را خدمت شما عزیزان معرفی کرده‌ایم.

شلبی کبرا شاید این ترکیب را با پیشرانه ۸ سیلندر پرقدرت محبوب کرده باشد اما در سال‌های اخیر پیشرانه‌های ۶ و ۱۰ سیلندر نیز برای برخی برندهای تولید محدود جذابیت زیادی داشته‌اند. فورد، جنرال موتورز و دوج پیشرانه‌های خود را در اختیار برندهای اروپایی قرار داده‌اند و این ۱۰ سوپر اسپرتی که از نظر می‌گذرانید جذاب ترین آن‌ها هستند. درصورتی‌که گزینه دیگری هم مدنظر شماست خوشحال می‌شویم در بخش نظرات آن را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

جذاب ترین سوپر اسپرت های اروپایی با پیشرانه‌های آمریکایی

دتوماسو پانترا

آلخاندرو دتوماسو کمپانی خود را سال ۱۹۵۹ در مودنا ایتالیا تأسیس کرد و ابتدا روی تولید خودروهای مسابقه‌ای تمرکز نمود. این خودروها به موفقیت‌های خوبی رسیدند و بعداً توجه کارول شلبی را به خود جلب کردند. شلبی با دتوماسو برای ساخت خودروهای اسپرت جدید برای مسابقات کن ام قرارداد بست. او به دنبال جایگزین خودروی مسابقه‌ای کبرای خود بود، خودرویی که از شاسی سبک‌وزن بریتانیایی و پیشرانه ۸ سیلندر قدرتمند فورد استفاده می‌کند. نهایتاً پروژه دتوماسو و شلبی پس از ساخت تنها یک پروتوتایپ به بن‌بست رسید اما این قرارداد راه را برای تولید سوپر اسپرت خود دتوماسو با فرمولی آشنا هموار کرد. اولین خودروی جاده‌ای ۸ سیلندر دتوماسو با نام منگوستا شناخته می‌شود اما جانشین آن خودرو یعنی پانترا ثابت کرد که موفق‌تر خواهد بود. این خودرو در آمریکا از طریق نمایندگی‌های فورد به فروش می‌رسید و افراد مشهور زیادی همچون الویس پریسلی پشت فرمان آن نشسته بودند. البته مدل‌های اولیه مشکلات زیادی از جمله در بخش‌های فنی و بدنه داشتند هرچند علیرغم این کاستی‌ها پانترا از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۳ تولید شد. قرارداد دتوماسو و فورد تا سال ۱۹۷۵ اعتبار داشت و پس از آن اکثر پانتراها در اروپا عرضه شدند. البته این مدل‌ها همچنان از پیشرانه ۸ سیلندر فورد استفاده می‌کردند اما مدل‌های نهایی با پیشرانه ویندسور تولید شدند. قدرت قوی‌ترین مدل پانترا به حدود ۴۰۰ اسب بخار می‌رسید.

مازانتی اوانترا

اگرچه چندین استارت آپ اروپایی از جمله کونیگ زگ و پاگانی به موفقیت‌های زیادی در دنیای خودرو دسته یافته‌اند اما بسیاری از آن‌ها همچنان ناشناخته‌اند. مازانتی یکی از این شرکت‌هاست که بیش از دو دهه سابقه تولید خودرو در ایتالیا را دارد. محصول پرچم‌دار این شرکت با نام اوانترا شناخته شده و در بطن خود پیشرانه ۸ سیلندر LS را جای داده که در قوی‌ترین حالت ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. مازانتی برای دستیابی به چنین قدرتی حجم پیشرانه را به ۷.۲ لیتر رسانده و از دو توربوی بزرگ استفاده کرده است. اوانترا می‌تواند در عرض ۲.۷ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. این خودرو که از سال ۲۰۱۳ روی خط تولید قرار دارد با نسخه‌های متنوعی عرضه اما متأسفانه نتوانسته مازانتی را از شر مشکلات مالی برهاند. لوکا مازانتی مؤسس این کمپانی سال ۲۰۲۲ از آن جدا شد و اندکی بعد هم تولید اوانترا متوقف گردید. گروهی از سرمایه‌گذاران برنامه‌های خود برای خرید این برند را اعلام کردند اما فعلاً آینده این برند مشخص نیست.

آلفارومئو TZ3 استراداله زاگاتو

خودروی موردبحث برای گرامی داشت یک‌صد سالگی آلفارومئو تولید شد و اگرچه ظاهری کاملاً ایتالیایی دارد اما زیر پوست آن داستان دیگری برقرار است. این خودرو بر اساس شاسی وایپر ACR شکل گرفته و پیشرانه ۱۰ سیلندر وایپر با ۶۰۰ اسب بخار قدرت نیز در دل آن دیده می‌شود. تنها ۹ دستگاه از TZ3 استراداله زاگاتو تولید شد و هریک بیش از ۱ میلیون دلار قیمت خورد. استایل این خودرو از محصولات مسابقه‌ای دهه ۶۰ میلادی الهام گرفته است. طراح TZ3 استراداله نوریهیکو هارادا از تیم زاگاتوست اما از نظر فنی به حدی شبیه وایپر است که حتی با دفترچه راهنمای این خودروی آمریکایی به مشتریان تحویل داده شده است. رونمایی از آمریکایی‌ترین آلفارومئوی تاریخ جنجال زیادی به پا کرد و برخی کلکسیونرها روی خوش به آن نشان ندادند. یکی از نمونه‌های صفرکیلومتر این خودرو در حراجی سال ۲۰۲۰ با کمتر از نصف قیمت اولیه فروخته شد و ضرر زیادی را به مالک تحمیل نمود.

اسپانیا GTA اسپانو

اسپانیا خیلی به خاطر تولید سوپر اسپرت‌ها شناخته نشده اما برخی استارت آپ ها در طول چند دهه اخیر از این کشور سر برآورده‌اند. یکی از این برندها اسپانیا GTA نام دارد که در سال ۲۰۰۹ سوپر اسپرت خود با نام اسپانو را معرفی کرد. نسل دوم این خودرو هم در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ ظاهر شد و از طراحی به‌روزتر و برخی ویژگی‌های ارتقا یافته سود برد. اسپانو ظاهراً برای اولین بار از گرافن در یک خودروی تولیدی استفاده کرده هرچند علیرغم ساختار پیشرفته خود قوای محرکه ساده‌تری دارد. این خودرو از نسخه بازنگری شده پیشرانه ۱۰ سیلندر دوج وایپر استفاده می‌کند و برخی مدل‌ها دارای دو توربو هستند. جدای از تغییرات فنی رخ داده، قوی‌ترین نسخه اسپانو ۹۰۰ اسب بخار قدرت دارد. در ابتدا قرار بود ۹۹ دستگاه از این خودرو تولید شود اما در نهایت تعداد بسیار کمتری تولید و فروخته شد. برخی منابع می‌گویند تنها ۱۲ دستگاه از اسپانو خط مونتاژ را ترک کرده و از این میان ۱۰ نمونه از نوع نسل اول و تنها ۲ دستگاه از نسل دوم بوده‌اند. ۳ نمونه از این خودروها نیز در خلال تست‌های مختلف از بین رفتند و در نهایت کمتر از ۱۰ دستگاه از اسپانو در بازار باقی ماندند. یکی از نمونه‌های تولیدی اسپانو قرار بود با قیمت بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلار در حراجی فروخته شود اما قبل از برگزاری از حراج کناره‌گیری کرد.

بیزارینی 5300GT

بیزارینی یک برند کمتر شناخته شده دیگر است که البته برخی از بهترین خودروهای مسابقه‌ای دهه ۶۰ ایتالیا را تولید کرده است. جیوتو بیزارینی مؤسس این کمپانی چندین محصول کلاسیک فراری همچون 250GTO و 250SWB را توسعه داده است. او پس از مشاجره با انزو فراری در سال ۱۹۶۱ اخراج شد و بعداً به‌صورت قراردادی با برندهای دیگر همکاری کرد. بیزارینی پیشرانه ۱۲ سیلندر اولیه لامبورگینی را طراحی کرد، پیشرانه‌ای که تا سال ۲۰۱۰ در محصولات پرچم‌دار این خودروساز بکار رفت. او به توسعه ایزو گریفو نیز کمک کرده است. البته پس از مشاجره‌ای دیگر او ایزو را هم ترک کرد و برند خودش را تأسیس نمود. خودروی 5300GT بر پایه گریفو A3C شکل گرفته و همانند آن از پیشرانه ۸ سیلندر ۳۲۷ شورولت استفاده می‌کند. قدرت این پیشرانه به بیش از ۳۶۰ اسب بخار می‌رسد. متأسفانه همانند اکثر برندهای کوچک بیزارینی هم با مشکل سرمایه دست‌وپنجه نرم کرد و نهایتاً در سال ۱۹۶۹ و درحالی‌که هنوز ۵ سال از تأسیس آن نگذشته بود اعلام ورشکستگی کرد. بیزارینی تلاش کرد در چند ده بعد دوباره برند خود را احیا کند هرچند در این راه موفق نبود. البته در سال ۲۰۲۰ گروهی از سرمایه‌گذاران برند بیزارینی را خریداری کرده و خودروی تولید محدود 5300GT سفارشی را با پیشرانه‌های ۸ سیلندر شورولت عرضه کردند.

بریستول فایتر

یکی دیگر از جذاب ترین سوپر اسپرت های اروپایی با پیشرانه آمریکایی ساخت بریستول است. این کمپانی در ابتدا به عنوان زیرشاخه‌ای از کسب‌وکار بزرگ‌تر بریستول تأسیس شد. بریستول که روی تولید هواپیما تمرکز داشت در دهه ۵۰ میلادی به عنوان یکی از خاص‌ترین برندها شناخته می‌شد و رقیب شرکت‌هایی همچون بنتلی و استون مارتین بود. در طول سال های بعد بریستول همچنان برندی با میزان تیراژ پایین بود و مشتریان محدودی را به خود جذب کرده بود. تا اواخر دهه ۹۰ میلادی وضعیت اقتصادی این برند رو به وخامت گذاشت و تولید یک خودروی جدید امری ضروری جلوه کرد. خودروی جدید بریستول با نام فایتر معرفی شد و از بدنه‌ای مدرن و سرراست سود می‌برد. این خودرو در سال ۱۹۹۹ رونمایی گردید اما اولین نمونه‌ها ۵ سال بعد به دست مشتریان رسیدند. به عنوان برندی کوچک و مستقل، بریستول سرمایه لازم برای توسعه پیشرانه مخصوص خود را نداشت و پیشرانه ۱۰ سیلندر ۸ لیتری دوج وایپر را قرض گرفت. این پیشرانه در حالت استاندارد ۵۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. اگرچه میزان تولید دقیق فایتر مشخص نیست اما حداقل ۹ نمونه آن در بریتانیا پلاک شده‌اند. البته گفته می‌شود میزان تولید آن بیش از دو برابر رقم یاد شده است.

کونیگ زگ CC8S

اولین خودروی تولیدی این برند سوئدی CC8S نام دارد که سال ۲۰۰۰ معرفی شد. اگرچه قدرت این خودرو را نمی‌توان با محصولات امروزی کونیگ زگ مقایسه کرد اما CC8S همچنین جزو قوی‌ترین سوپر اسپرت‌هاست و پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری فورد ۶۵۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این پیشرانه در حالت استوک روی چندین محصول مشهور فورد از جمله F-150، کراون ویکتوریا و اکسپلورر نصب شده است. کونیگ زگ برای دستیابی به چنین قدرت بالایی بدون کاهش دوام آن تقریباً اکثر بخش‌ها را ارتقا داد. پیستون‌ها و یاتاقان‌های فورج کاری شده، روان کاری کارتل خشک، سوپرشارژر جدید و… جزو بهبودهای پیشرانه هستند. این خودرو مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۰ ثانیه طی می‌کند. همچنین باید گفت اولین محصول تولیدی کونیگ زگ جزو کمیاب‌ترین آن‌هاست و تنها ۶ دستگاه از آن بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ تولید شده است. نسخه بهینه شده این محصول با نام CCR در سال ۲۰۰۴ معرفی شد که ۸۰۶ اسب بخار قدرت داشت.

ونسر سارت

شرکت هلندی ونسر در سال ۲۰۱۱ و توسط کارآفرینی به نام رابرت کوبن تأسیس شد. اولین محصول تولیدی این شرکت با نام سارت در سال ۲۰۱۴ عرضه شده است. اکثر کارشناسان نظر مثبتی روی این خودرو داشته‌اند و هندلینگ تیز و پیشرانه قدرتمندش را تحسین کرده‌اند. پیشرانه موردبحث از نوع ۸ سیلندر LS3 جنرال موتورز است که با تیون هنسی بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. گفته می‌شود سارت در حدود ۳.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد. با قیمت پایه حدود ۳۵۸ هزار دلاری، سارت حتی گران‌تر از محصولات برندهایی همچون فراری و لامبورگینی بوده است و نکته مهم اینکه تولید شرکتی بوده که سابقه چندانی در این زمینه نداشته است. خودرویی که مشاهده می‌کنید به فردی چینی فروخته شد و ونسر در ادامه چالش‌های زیادی برای یافتن مشتریان جدید داشت. نهایتاً ونسر در سال ۲۰۱۶ تعطیل شد و تنها ۲ نمونه از سارت را به فروش رساند.

رادیکال RXC

عبارت “خودروی مسابقه‌ای برای جاده” در صنعت خودرو مکرراً بکار برده می‌شود اما خودروهای معدودی به اندازه رادیکال RXC می‌توانند آن را عملی کنند. این خودرو اولین بار حدود ده سال پیش عرضه شد و به عنوان محصولی پرچم‌دار مطرح گردید. استایل RXC نیز از مدل‌های مسابقه‌ای لمان گرفته شده است. بدنه‌ای با دماغه طویل، بال عقب بزرگ و کابین مسابقه‌ای جزو ویژگی‌های شاخص این محصول هستند. نمونه‌های اولیه RXC از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۷ لیتری فورد استفاده کرده‌اند و با بهینه‌سازی‌های رادیکال ۳۸۰ اسب بخار قدرت دارند. این خودرو به لطف وزن پایین می‌تواند در عرض ۲.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد. مدل‌های بعدی گیراتر بودند و پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری فورد در آن‌ها ۶۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این خودرو به‌صورت استاندارد از رول کیج قابل تنظیم و لیمیتر پیت لین سود می‌برد.

نوبل M500

یکی دیگر از خودروسازان بریتانیایی که از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری توئین توربوی فورد استفاده کرده نوبل است که در سال ۲۰۱۸ جدیدترین محصول خود یعنی M500 را معرفی کرد. پس از چندین سال تحقیق و توسعه و همچنین تاخیر به خاطر همه‌گیری کرونا، نسخه نهایی این خودرو چند ماه قبل معرفی شد. البته برخلاف اکثر سوپر اسپرت سازان که با افتخار می‌گویند پیشرانه‌های تولیدی را تغییر داده‌اند نوبل به پیشرانه فورد وفادار بوده و تنها یک ECU جدید را در نظر گرفته که خروجی پیشرانه را به فراتر از ۵۰۰ اسب بخار رسانده است. همین پیشرانه در فورد F-150 رپتور هم بکار می‌رود. تفاوت کلیدی بین نوبل M500 و فورد F-150 رپتور این است که سوپر اسپرت بریتانیایی به‌طور قابل‌توجهی سبک‌تر است و بنابراین نسبت قدرت به وزن بهتری دارد. ظاهراً قیمت خودرو نیز چیزی بین ۱۹۰ تا ۲۵۵ هزار دلار تخمین زده شده است. نهایتاً باید گفت نوبل هنوز مشخصات عملکردی سوپر اسپرت خود را اعلام نکرده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. جرمی کلارکسون

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (977 ديدگاه)

    نوبل از همه بهتر بود بنظرم

    موافقم 43
    مخالفم 3
    1. مازیار

      ۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (850 ديدگاه)

      بین اینها و همینطور سوپراسپرت های پرآوازه تر اونکه به لحاظ عملکرد همیشه فراتر از انتظار بوده نوبل هست

      موافقم 23
      مخالفم 4
      1. محمدهادی

        ۶ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (2406 ديدگاه)

        نوبل ۵۰۰ هم که دیگه حرف نداره

        موافقم 13
        مخالفم 4
      2. MatriX

        ۶ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (231 ديدگاه)

        عملکرد هر سوپراسپرت تا حد خیلی زیادی به پیشرانه ش بستگی داره . دم فورد گرم با پیشرانه ش .
        آلمان ، بحرین ، عربستان ، امریکا ، هند و … همه و همه کار میکنن تا بریتانیا صاحب خودروسازی باشه

        موافقم 3
        مخالفم 24
        1. مازیار

          ۶ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (850 ديدگاه)

          دم همشون گرم

          موافقم 3
          مخالفم 6
        2. مازیار

          ۶ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (850 ديدگاه)

          و بحث اینکه عملکرد هر سوپراسپرت چقدرش به پیشرانه مربوطه و چقدرش به شاسی و تعلیق و آئرودینامیک و وزن و غیره رو هم بزاریم برای وقتی که وارد مرحله شده باشی …
          شایدم هیچوقت

          موافقم 10
          مخالفم 3
    2. محمدهادی

      ۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      ونسر سارت چققد زیبا و کامل طراحی شده
      انگار تولید یک برند مشهور و قدیمیه

      موافقم 21
      مخالفم 1
    3. amir

      ۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      نوبل و ونسار و هیسپانو سوییزا و مازانتی آونترا خوشگلن
      من از بین محصولات کوئنیگزگ همین اولین کارشو خیلی دوست دارم

      موافقم 11
      1. امیرعلی

        ۶ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (45 ديدگاه)

        احساس میکنم چراغ های نوبل واسه کروت c7 هست.

        موافقم 12
        مخالفم 1
        1. blackwing

          ۶ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (1303 ديدگاه)

          درست حدس زدی

    4. جرمی کلارکسون

      ۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (977 ديدگاه)

      ولی بیزارینی هم جای تحسین داره واقعا

    5. Mercedes-Benz

      ۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (350 ديدگاه)

      cc8s بهترین بود برای اولین محصول خیلی خوبه و با اینکه قدیمی هست ولی باز بسیار زیبا و مدرن هست در ضمن زمان ۴۰۰مترس هم خیلی عالیه

  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1543 ديدگاه)

    از همشون خوشم اومد. به نظرم زیباترینشون نوبل بود،چراغ های کوروت خیلی قشنگش کرده

    موافقم 15
  3. داریوش

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (68 ديدگاه)

    نوبل از چراغ های کوروت c7 انگار داره استفاده میکنه
    که البته برای کوروت خیلی قشنگ تر کار میکنه

    موافقم 11
    1. John Marston

      ۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (151 ديدگاه)

      جلو پنجرش هم یکم شبیه کوروت c7 هست

  4. Abbas

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    نوبل چه طراحی خوبی داره
    قیمتش هم عالیه به نظرم تو اون رنج قیمت ارزش خرید داره

  5. Silent

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    کونیک زگ و دیگر هیچ ،محصولاتش با روح آدم بازی می‌کنه ،از طراحی جلو پنجره کاملا میشه حس کرد که در رانندگی شما نقطه ای نیست که نبینید و وسعت دید زیادی خواهید داشت.

    موافقم 5
    مخالفم 2
  6. محی

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (170 ديدگاه)

    دتوماتسو پنترا یه دونه سفیدش هست تو ایران

    1. همایون

      ۶ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (110 ديدگاه)

      یک صاحب درجه یک و مشتی هم داره و چقدر اون عکس قدیمی ماله دهه هفتاد شمسی که دم در خونش با ماشین گرفته هم عکس هم ماشین هم سیس و تیپ خودش گنگ گنگ هست ها

  7. ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    به جز اخریه هیچ کدومشون قیافه ندارن😂

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. ALI.S

      ۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (260 ديدگاه)

      الان کانیگ‌زگ یا به قولی کونیگ‌زگ کشکه؟
      حالا درسته نوبل خیلی خوبه، ولی این بابا هم آدمه!

  8. Arshia m3csl

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1173 ديدگاه)

    فقط الفارومئو tz3 با موتور افعی خطرناک😍🔥

  9. علی یوسفی

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (264 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت خودروهای این متن همه عالی بودن و خودم برخی هارو نمیشناختم ولی واقعا ونسر سارت چه طراحی زیبا و عجب رنگ ملایم و لطیف و دوستداشتنی داره و چه تناسب و هارمونی دقیقی با آسمان و عکس گرفته شده داره.

  10. BMW

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    بیشتر طراحی ها جالب نبود انگار فقط باید میساختن ولی نوبل باحال بود😁👍

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. همایون

    ۶ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    یادش بخیر برنامه های قدیمی تخت گاز و قسمت هایی که نوبل ام چهارصد چه تست و بررسیش چه چالش سه سوپر اسپرتشون با نوبل من رو عاشق نوبل کرد

  12. ALI.S

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (260 ديدگاه)

    خیلی خوب بود، ولی به نظرم رادیکال یک کمی قیافه گوگولی مگولی داره😁😁

  13. آریا

    ۷ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (191 ديدگاه)

    آلفارومئو tz3 رو کمتر کسی می‌شناسه ولی این ماشین با اینکه کلا 9 عدد ازش ساخته شده ولی قیمتش کمتر از یک میلیون دلاره و ارزونه
    این ماشین با پیشرانه وایپر 10 سیلندر واقعا عالیه و ظاهرشم من دوست دارم ولی انگار برا خیلی‌ها جذاب نیست اما در کل به نظرم ماشین خیلی خفنیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا