چشم اندازهفته نامه

جذاب‌ترین خودروهای چهار سیلندر جهان کدامند؛ مرسدس بنز، کادیلاک یا پورشه؟

پس از معرفی نسل جدید مرسدس C63 AMG با پیشرانه چهار سیلندر هیبریدی، خیلی از طرفداران مکدر شدند و می‌توان گفت حق دارند زیرا هرچند این خودرو بسیار قوی‌تر از نسل قبلی شده اما دیگر از آن غرش مهیب و جذاب موتور V8 بی‌بهره است. بااین‌حال، هم‌اکنون در بازار خودروهایی حضور دارند که اثبات می‌کنند مدل‌های چهار سیلندر هم می‌توانند جذاب و هیجان‌انگیز باشند؛ بنابراین، در ادامه قصد داریم با جذاب‌ترین خودروهای چهار سیلندر حال حاضر بازار آشنا شویم.

مرسدس CLA45 S AMG

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو
قدرت ۴۲۱ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ
قیمت ۵۸,۸۵۰ دلار

یکی از جذاب‌ترین خودروهای چهار سیلندر بازار ساخت خود مرسدس است و اتفاقاً پیشرانه مشترکی با C63 جدید دارد. این ماشین از یک پیشرانه ۲ لیتری توربو استفاده می‌کند که با تولید ۴۲۱ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تا پیش از معرفی نسل جدید C63 جدید قوی‌ترین خودروی چهار سیلندر بازار محسوب می‌شد. البته همین موتور در مدل‌های A45 و GLA45 هم استفاده می‌شود اما CLA45 با ظاهر کوپه مانند، خودروی جذاب‌تری به‌حساب می‌آید و نسخه شوتینگ بریک آن‌هم ارائه می‌شود.

کادیلاک CT4-V

پیشرانه ۲.۷ لیتری I4 توربو
قدرت ۳۲۵ اسب بخار
گشتاور ۵۱۵ نیوتن متر
محور محرک عقب یا چهارچرخ
قیمت ۴۷,۹۹۰ دلار

هرچند مدل‌های بلک‌وینگ کادیلاک تحسین‌های زیادی را برانگیختند اما سدان‌های V ساده مثل CT4-V هم خودروهای قابل‌توجهی هستند. این ماشین از یک پیشرانه ۲.۷ لیتری توربو استفاده می‌کند که هرچند از پیکاپ سیلورادو گرفته شده و کمی خشن است اما با ۳۲۵ اسب بخار قدرت و نیوتن متر گشتاور، پرفورمنس خوبی را فراهم می‌کند؛ اما موردی که باعث جذابیت بیشتر CT4-V می‌شود، انتقال قدرت محرک عقب آن است که نیرو را از یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک تحویل می‌گیرد. البته سامانه چهارچرخ محرک هم برای این خودرو قابل سفارش خواهد بود.

هوندا سیویک تایپ R

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو
قدرت ۳۱۵ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر
محور محرک جلو
قیمت ۴۳,۹۹۰ دلار

بدون شک، یکی از جذاب‌ترین خودروهای چهار سیلندر بازار، هوندا سیویک تایپ R است که به‌تازگی نسل جدید آن با ارتقاءهای زیادی معرفی شده است. این هاچ‌بک داغ ژاپنی از همان پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ قبلی استفاده می‌کند که حالا ۳۱۵ اسب بخار قدرت را تحویل چرخ‌های جلو می‌دهد. در کنار هندلینگ و هیجان رانندگی فوق‌العاده، یکی دیگر از ویژگی‌هایی که تایپ R را به خودروی جذابی تبدیل می‌کند، گیربکس دستی است یعنی چیزی که این روزها خیلی کم در خودروهای جدید ارائه می‌شود.

پورشه کیمن S

پیشرانه ۲.۵ لیتری H4 توربو
قدرت ۳۵۰ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر
محور محرک عقب
قیمت ۷۳,۸۵۰ دلار

هرچند مدل‌های بالا رده پورشه کیمن مثل GTS و GT4 با پیشرانه شش سیلندر تنفس طبیعی قطعاً جذابیت بیشتری دارند اما این به معنای نادیده گرفتن مدل‌های پایه نخواهد بود زیرا کل خانواده کیمن از پایه گرفته تا GT4 RS، به لطف ترکیب موتور وسط و البته تجربه و مهارت پورشه، هندلینگ و تعادل فوق‌العاده‌ای دارند. یک پله بالاتر از کیمن پایه، مدل S با پیشرانه ۲.۵ لیتری تخت توربو قرار دارد که ۳۵۰ قدرت و ۴۲۰ گشتاور را از طریق گیربکس‌های شش سرعته دستی و هفت سرعته دوکلاچه به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد.

کیا استینگر

پیشرانه ۲.۵ لیتری I4 توربو
قدرت ۳۰۰ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر
محور محرک عقب یا چهارچرخ
قیمت ۳۷,۴۳۵ دلار

با اینکه استینگر در بازار نتوانست چندان موفق عمل کند و به‌زودی بدون معرفی جانشین از خط تولید کیا خداحافظی خواهد کرد اما این ماشین یکی از سدان‌های جذاب و خوش قیمت بازار به‌حساب می‌آید. استینگر با پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر به بازار عرضه می‌شود که در فیس‌لیفت اخیر، موتور ۲ لیتری چهار سیلندر قبلی با یک نمونه ۲.۵ لیتری قوی‌تر جایگزین شده که ۳۰۰ اسب بخار قدرت دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود تا در کنار قیمت ۳۷ هزار دلاری، استینگر را به یکی از خودروهای چهار سیلندر جذاب بازار تبدیل کند. برای این خودرو سامانهٔ چهارچرخ محرک هم با قیمت ۲,۲۰۰ دلار ارائه می‌شود.

فورد موستانگ اکوبوست

پیشرانه ۲.۳ لیتری I4 توربو
قدرت ۳۱۰ اسب بخار
گشتاور ۴۷۵ نیوتن متر
محور محرک عقب
قیمت ۲۹,۱۶۵ دلار

شاید زمانی که فورد در کنار پیشرانه‌های V6 و V8، موتور ۲.۳ لیتری چهار سیلندر توربو را برای نسل ششم موستانگ ارائه کرد، خیلی به مذاق طرفداران خوش نیامد اما فروش این نسخه چهار سیلندر آن‌قدر خوب بود که چندی بعد فورد پیشرانه V6 موستانگ را حذف کرد. نسل هفتم این خودرو نیز از همان موتور ۲.۳ لیتری قبلی استفاده می‌کند که البته هنوز خروجی آن اعلام نشده اما نباید خیلی با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور نسل قبلی اختلاف داشته باشد. یک ماسل کار جذاب و مدرن با گیربکس دستی و قیمت زیر ۳۰ هزار دلار قطعاً می‌تواند در لیست جذاب‌ترین خودروهای چهار سیلندر بازار جای داشته باشد (مشخصات جدول متعلق به نسل قبلی است).

فولکس‌واگن آرتئون R

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو
قدرت ۳۲۰ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ
قیمت ۶۶,۰۵۰ دلار

وقتی حرف از خودروی چهار سیلندر جذابی از فولکس‌واگن می‌شود، معمولاً همه به یاد گلف GTI یا R می‌افتند اما در سبد محصولات این شرکت خودروی چهار سیلندر جذاب‌تری بنام آرتئون R هم حضور دارد. این خودرو که در دو نسخهٔ سدان و شوتینگ بریک عرضه می‌شود، ظاهر بسیار چشمگیری دارد و زیر کاپوت خود یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو با ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را پنهان کرده که با گلف R مشترک است. نیروی این موتور به‌صورت استاندارد به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. البته آرتئون R در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شود ولی نسخهٔ آمریکایی این خودرو با پیشرانهٔ ۲ لیتری ۳۰۰ اسب بخاری، خیلی از همتای اسپرت R نشان خود ضعیف‌تر نیست.

پژو ۵۰۸ PSE

پیشرانه ۱.۶ لیتری I4 توربو هیبریدی
قدرت ۳۶۰ اسب بخار
گشتاور ۵۲۰ نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ
قیمت ۶۴,۹۴۰ دلار

هرچند پژو ۵۰۸ PSE کوچک‌ترین پیشرانه را در بین همهٔ خودروهای این لیست دارد اما هرگز خودروی ضعیفی نیست. این ماشین که اولین محصول بخش مهندسی اسپرت پژو محسوب می‌شود، از یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو استفاده می‌کند که به‌تنهایی ۲۰۰ اسب بخار قدرت دارد اما دو موتور الکتریکی هم این پیشرانهٔ بنزینی را همراهی می‌کنند که هرکدام روی یکی از محورها نصب شده و علاوه بر فراهم کردن سامانهٔ چهارچرخ محرک، مجموع خروجی سیستم را به اعداد قابل‌توجه ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسانند. این قوای محرکه، ۵۰۸ PSE را قوی‌ترین محصول پژو تبدیل کرده است.

کوپرا فورمنتور VZ

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو
قدرت ۳۱۰ اسب بخار
گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر
محور محرک چهارچرخ
قیمت ۵۰,۸۲۰ دلار

کوپرا برند مستقلی متعلق به سئات است که مدت‌زمان زیادی از تأسیس آن نمی‌گذرد. اولین محصول اختصاصی این برند، کراس‌اووری بنام فورمنتور است که ظاهر کوپه مانند و بسیار جذابی دارد. این خودرو با پیشرانه‌ها و در نسخه‌های مختلفی عرضه می‌شود که قوی‌ترین آن‌ها VZ5 نام دارد. این نسخه که از پیشرانهٔ پنج سیلندر آئودی استفاده می‌کند، نمی‌تواند در لیست ما جای گیرد اما یک پله پایین‌تر، مدل VZ با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو قرار دارد که از ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور برخوردار است. این نسخه که به‌صورت استاندارد با سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه ارائه می‌شود، کراس‌اوور اسپرت واقعاً جذابی است.

تویوتا GR86

پیشرانه ۲.۴ لیتری H4
قدرت ۲۳۰ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر
محور محرک عقب
قیمت ۲۸,۹۹۵ دلار

آخرین خودروی منتخب ما، ضعیف‌ترین و ارزان‌ترین خودروی این لیست به‌حساب می‌آید اما این به معنای فقدان جذابیت یا هیجان نخواهد بود زیرا تویوتا GR86 با قیمت مقرون‌به‌صرفه، گیربکس دستی و انتقال قدرت محرک عقب، یک کوپهٔ جذاب، ساده و لذت‌بخش است که خیلی‌ها توان خرید آن را خواهند داشت. این کوپهٔ ژاپنی همچنین تنها خودروی تنفس طبیعی لیست ما هم به‌حساب می‌آید. GR86 که یک برادر دوقلو بنام سوبارو BRZ هم دارد، از یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری تخت ساخت سوبارو استفاده می‌کند که تنها ۲۳۰ اسب بخار قدرت دارد اما همین قدرت اندک هم برای لذت بردن از رانندگی با یک کوپهٔ جذاب کافی خواهد بود.

این ۱۰ خودرو از دید ما جزء جذاب‌ترین مدل‌های چهار سیلندر حال حاضر بازار هستند. آیا شما با این انتخاب‌ها موافق هستید یا خودروهای دیگری را هم به لیست اضافه می‌کنید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۵ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (932 ديدگاه)

    انتخاب باز یکی از فلفل های تند و تیز از پورشه

    موافقم 21
    مخالفم 11
  2. ashkan-car

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (84 ديدگاه)

    هی روزگار
    تو خارج با ۳۰ هزار دلار فورد موستانگ میدن
    اینجا جک جیلی هایما و……

    موافقم 57
    مخالفم 2
  3. دانیال

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (606 ديدگاه)

    بین همه ی پورشه ها ، کیمن
    بین این لیست کیمن و هوندا سیویک

    موافقم 18
    مخالفم 9
  4. ❤BMW❤

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    کوپرا فورمنتور قطعا
    و پژو و پورشه و هوندا و موستانگ و کادیلاک

    موافقم 10
    مخالفم 1
  5. محمد حسین

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    قطعا پژو

    موافقم 4
    مخالفم 24
  6. کسرا

    ۲۵ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (28 ديدگاه)

    قطعا موستانگ اکوبوست ولی واقعا به وی۸ بیشتر علاقه دارم 🇺🇸🇺🇸🇺🇸🇺🇸🇺🇸🇺🇸🇺🇸🇺🇸🇺🇸

    موافقم 16
    مخالفم 5
  7. Muty

    ۲۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    فی بالا بخوام انتخاب کنم قطعا کیمن
    فی پایین قطعا موستانگ
    دیگه بقیه اش چرتن

    موافقم 8
    مخالفم 4
  8. مهدی

    ۲۶ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    پراید. وتیبا تمام

    موافقم 4
    مخالفم 6
  9. اردلان

    ۲۷ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (65 ديدگاه)

    پورشه از همشون بهتره فورد و کادیلاک ۴سیلندر جذاب نیست واقعا

  10. Mr.Cadillacrider

    ۳۰ آبان ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ای اهالی دیترویت!

    زمانی بود که موتور به غیر از هشت سیلندر زیر ۵ لیتر تولید نمیشد! و الان نه حجم موتور کاهش پیدا کرده بلکه موتور چهار سیلندر برای ماسل کار سمبل میشه!!!

    این بسیار خفت بار است و ابهت ماسل کار رو پایین میاره

    یک دلیل هم بیشتر ندارد

    موتور کوچکتر
    قیمت پایین تر
    فروش بیشتر
    سود بیشتر

    انگار که مدیران ارشد جنرال‌موتورز و فورد و در آینده گروه FCA به مهمترین و پروپاقرص ترین طرافداران خود اهمیتی نمی‌دهند و پول اولویت اول و آخر آنهاست….

    آیا زمان امپراطوری هشت سیلندر های وحشی و یکه تاز میدان تمام شده است؟

    آیا ماشین بازی در حال نابود شدن است؟؟؟

    من، به عنوان یک آمریکایی فن دو آتیشه، تا قیامت پایبند به غرش شیرهای هشت سیلندر میمانم.

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. IT4HA

      ۱ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (11 ديدگاه)

      تکبیییییییییییر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا