چشم اندازهفته نامه

جذاب‌ترین سوپراسپرت‌های یک دهه پیش کدامند؟

این روزها در صنعت خودروسازی جهانی بیش از هر چیزی سایه سنگین الکتریکی‌سازی و قوانین آلایندگی احساس می‌شود. به همین دلیل در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری شاهد معرفی خودروهای الکتریکی و هیبریدی هستیم که سوپراسپرت‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. هرچند سوپرکارهای هیبریدی جدیدی مثل فراری ۲۹۶ GTB بسیار تحسین شده‌اند اما بااین‌حال خیلی از علاقه‌مندان به خودرو هنوز هم سوپرکارهای تنفس طبیعی گذشته را بیشتر می‌پسندند. البته وقتی میگوییم گذشته منظور چند دهه پیش نیست و کافی تنها حدود ۱۰ سال به عقب بازگردیم یعنی زمانی که پیشرانه‌های توربوشارژ تازه در حال متداول شدن بودند و هنوز دوران حکمرانی تنفس طبیعی‌ها به پایان نرسیده بود. به این بهانه قصد داریم در ادامه به جذاب‌ترین سوپراسپرت‌های حدود یک دهه پیش یعنی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ نگاهی داشته باشیم.

نیسان GT-R

معرفی نمایشگاه توکیو ۲۰۰۷
پیشرانه ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۸۶ اسب بخار
گشتاور ۵۸۸ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
وزن ۱۷۵۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۵ ثانیه
قیمت ۷۷,۸۴۰ دلار

زمانی که نیسان GT-R در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد، غوغایی در دنیای سوپراسپرت‌ها به راه انداخت. این ماشین هرچند یک کوپه چهارنفره با تنها ۴۸۶ اسب بخار قدرت بود اما توانست بسیاری از سوپراسپرت‌های بسیار قوی‌تر و گران‌تر را مغلوب کند و ازاین‌رو لقب گودزیلا گرفت. هرچند این خودرو جانشین اسکای‌لاین GT-R محسوب می‌شود اما دیگر عضوی از خانوادهٔ اسکای‌لاین نبود و به مدلی مستقل تبدیل شد. مدیرعامل نیسان «کارلوس گوسن» قصد داشت GT-R را به یک نماد جهانی برای این شرکت تبدیل کند و به همین دلیل برخلاف مدل‌های قبلی که فقط در ژاپن عرضه می‌شدند، GT-R جدید در سراسر جهان به فروش رسید. هرچند برخلاف دیگر خودروهای این لیست، GT-R هنوز هم در همین نسل در حال تولید است ولی هرگز نمی‌توان تأثیری که بر دنیای سوپراسپرت‌ها گذاشت را نادیده گرفت.

پورشه ۹۱۱ GT2

معرفی نوامبر ۲۰۰۷
پیشرانه ۳.۶ لیتری H6 توئین توربو
قدرت ۵۳۰ اسب بخار
گشتاور ۶۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب
وزن ۱۴۴۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۷ ثانیه
قیمت ۱۹۲,۵۶۰ دلار

در نوامبر سال ۲۰۰۷ پورشه از ۹۱۱ GT2 نسل ۹۹۷ پرده‌برداری کرد. این خودرو ازآن‌جهت در لیست ما جای گرفته است که آخرین GT2 معمولی بود و پس‌ازآن، پورشه فقط نسخهٔ GT2 RS را برای ۹۱۱ ارائه کرد. ۹۱۱ GT2 به‌اندازهٔ GT2 RS وحشی و پیست محور نبود اما چابکی بیشتر و پرفورمنس بالاتری نسبت به ۹۱۱ توربو داشت. GT2 نسل ۹۹۷ از همان پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری ۹۱۱ توربو استفاده می‌کرد اما به دو توربوشارژ جدید هندسه متغیر مجهز شده بود که خروجی را از ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور به ۵۳۰ اسب بخار و ۶۸۰ نیوتن متر افزایش داد. GT2 فقط با گیربکس دستی و به‌صورت محرک عقب ارائه می‌شد. این سومین محصول پورشه بود که توانست از مرز سرعت ۲۰۰ مایل بر ساعت معادل ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت عبور کند.

شورلت کوروت C6 ZR1

معرفی دسامبر ۲۰۰۷
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ
قدرت ۶۴۰ اسب بخار
گشتاور ۸۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب
وزن ۱۵۰۷ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۶ ثانیه
قیمت ۱۰۶,۶۲۰ دلار

شورلت در نسل C6 کوروت نام قدیمی ZR1 را احیا کرد. این نام برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ و آخرین بار در کوروت C4 سال ۱۹۹۰ استفاده شده بود. ZR1 جدید به‌عنوان پرچم‌دار خانوادهٔ کوروت C6 در اواخر سال ۲۰۰۷ معرفی شد. این خودرو به پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ LS9 مجهز شده بود که ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. ZR1 به لطف این نیرو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در ۳.۴ ثانیه (صفرتاصد در ۳.۶ ثانیه) ثبت کرد که برای آن زمان عدد فوق‌العاده‌ای بود. کارانددرایور در آزمایش خود، این ماشین را بهترین کوروت تاریخ و یکی از بهترین سوپراسپرت‌های آن زمان اعلام کرد. این در حالی است که C7 ZR1 به یک غول بی‌شاخ‌ودم با قدرتی عظیم تبدیل شد که نمی‌توانست به خوبی از همهٔ آن استفاده کند.

مک‌لارن MP4-12C

معرفی سپتامبر ۲۰۰۹
پیشرانه ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۶۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
وزن ۱۴۳۴ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۳ ثانیه
قیمت ۲۳۳,۵۰۰ دلار

MP4-12C اولین محصول جاده‌ای مک‌لارن پس از مدل F1 محسوب می‌شد که تولید آن در سال ۱۹۹۸ خاتمه یافت. این خودرو همچنین اولین مدل تولیدی بود که به‌طور کامل توسط خود مک‌لارن توسعه پیدا کرد. MP4-12C آغاز گرد دوران کاملاً جدیدی برای مک‌لارن بود و این شرکت را به یکی از بازیگران اصلی عرصهٔ سوپراسپرت‌ها تبدیل کرد. این ماشین به یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو مجهز شده بود که توسط مک‌لارن و ریکاردو بر اساس یک موتور مسابقه‌ای که برای ایندی کار در نظر گرفته شده بود توسعه یافت. این موتور ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد که برای آن زمان ارقام چشمگیری بودند. این سوپرکار بریتانیایی که از شاسی فیبر کربنی و تکنولوژی‌های فرمول یک استفاده می‌کرد، توانست به‌طورجدی فراری را به چالش بکشد.

لکسس LFA

معرفی نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۰۹
پیشرانه ۴.۸ لیتری V10
قدرت ۵۶۰ اسب بخار
گشتاور ۴۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته AMT
محور محرک عقب
وزن ۱۵۸۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۷ ثانیه
قیمت ۳۷۹,۵۷۵ دلار

بدون شک لکسس LFA را می‌توان یکی از افسانه‌ای‌ترین مدل‌ها در کل تاریخ خودروسازی ژاپن دانست. این خودرو پس از سال‌ها توسعه، اواخر سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه لس‌آنجلس رونمایی شد و توانایی‌های لکسس و تویوتا در زمینهٔ سوپرکارها را به نمایش گذاشت. LFA همچنین تحسین اکثر کارشناسان مثل جرمی کلارکسون را برانگیخت. جذاب‌ترین ویژگی این ماشین پیشرانهٔ ۴.۸ لیتری V10 تنفس طبیعی دور بالای آن بود که با همکاری یاماها توسعه پیدا کرده و به دور فوق‌العادهٔ ۹ هزار rpm می‌رسید. این موتور ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. هرچند LFA قیمت گزافی داشت اما قطعاً یکی از بهترین سوپرسپرت‌های یک دهه پیش محسوب می‌شود و با توجه به روند کنونی صنعت خودرو، ساخت خودرویی مشابه آن در آینده خیلی بعید به نظر می‌رسد.

لامبورگینی گالاردو سوپرلگرا

معرفی نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰
پیشرانه ۵.۲ لیتری V10
قدرت ۵۷۰ اسب بخار
گشتاور ۵۴۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک چهارچرخ
وزن ۱۳۴۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۴ ثانیه
قیمت ۲۰۸,۶۹۵ دلار

هرچند لامبورگینی گالاردو در سال ۲۰۰۳ به بازار آمد اما با یک فیس‌لیفت و به‌روزرسانی بزرگ تا سال ۲۰۱۳ روی خط تولید باقیماند. مثل اوراکان امروزی، از گالاردو هم نسخه‌های مختلفی ساخته شد که یکی از جذاب‌ترین آن‌ها را می‌توان سوپرلگرا LP570 دانست. این نسخه که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ رونمایی شد، جانشین سوپرلگرای سال ۲۰۰۷ محسوب می‌شد و از همان فرمول پیروی می‌کرد یعنی کاهش وزن و افزایش قدرت. به لطف استفادهٔ گسترده از فیبر کربن، وزن سوپرلگرای جدید به تنها ۱۳۴۰ کیلوگرم رسیده بود و آن را به سبک‌ترین لامبورگینی جاده‌ای تا آن زمان تبدیل کرد. علاوه بر این، قدرت موتور ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی گالاردو هم در این نسخه از ۵۶۰ به ۵۷۰ اسب بخار افزایش یافته بود. اوراکان پرفورمانته را می‌توان جانشین امروزی گالاردو سوپرلگرا دانست.

مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز

معرفی نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۲
پیشرانه ۶.۲ لیتری V8
قدرت ۶۳۰ اسب بخار
گشتاور ۶۳۵ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
وزن ۱۵۵۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۶ ثانیه
قیمت ۲۷۵,۹۲۵ دلار

SLS که به‌نوعی جانشین SLR افسانه محسوب می‌شد را می‌توان یکی از جذاب‌ترین سوپراسپرت‌ها در کل تاریخ مرسدس بنز دانست. این در حالی است که AMG GT هرگز نتوانست جذابیت سلف خود را داشته باشد. SLS اولین محصول مرسدس بنز بود که از ابتدا و به‌طور کامل توسط AMG توسعه پیدا کرد. این ماشین برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹ رونمایی شد اما نسخهٔ بلک سریز که در نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۱۲ به نمایش درآمد، اوج جذابیت SLS بود. در این نسخه، قدرت پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی افسانه‌ای AMG به ۶۳۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد و تا پیش از معرفی کوروت Z06 جدید قوی‌ترین موتور V8 تنفس طبیعی دنیا محسوب می‌شد. علاوه بر این، با افزایش استفاده از فیبر کربن در پانل‌های بدنه، قطعات فنی و شاسی، وزن SLS بلک سریز هم ۷۰ کیلوگرم کمتر شده بود.

آستون‌مارتین ونتیج V12 S

معرفی می ۲۰۱۳
پیشرانه ۵.۹ لیتری V12
قدرت ۵۶۵ اسب بخار
گشتاور ۶۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته AMT
محور محرک عقب
وزن ۱۶۶۵ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیه
قیمت ۱۸۵,۲۲۰ دلار

نسل قبلی آستون‌مارتین ونتیج برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۵ رونمایی شد و تا پایان تولید در سال ۲۰۱۸ به‌روزرسانی‌های زیادی را تجربه کرد. این خودرو در ابتدا با یک پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V8 معرفی شد اما در اواخر سال ۲۰۰۷، آستون‌مارتین نسخهٔ دوازده سیلندر آن را با موتور ۵.۹ لیتری تنفس طبیعی مدل DBS معرفی کرد. این اما پایان ارتقاءهای ونتیج نبود زیرا در سال ۲۰۱۳ نسخهٔ قوی‌تر و اسپرت‌تر V12 S معرفی شد. در این نسخه قدرت موتور از ۵۱۰ به ۵۶۵ اسب بخار افزایش یافت و برای انتقال نیرو هم یک گیربکس اتوماتیک جدید AMT ارائه شد. V12 S را می‌توان یکی از جذاب‌ترین نسخه‌های ونتیج دانست. البته به‌تازگی آستون‌مارتین نسخهٔ V12 را برای ونتیج کنونی هم معرفی کرده است اما این خودرو از پیشرانهٔ توئین توربو استفاده می‌کند و مهم‌تر از آن، تولید محدود است.

فراری ۴۵۸ اسپشیاله

معرفی نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳
پیشرانه ۴.۵ لیتری V8
قدرت ۶۰۵ اسب بخار
گشتاور ۵۴۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
وزن ۱۳۹۵ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۰ ثانیه
قیمت ۲۹۸,۰۰۰ دلار

۴۵۸ هنوز هم یکی از بهترین مدل‌ها در کل تاریخ فراری محسوب می‌شود. این سوپراسپرت افسانه‌ای برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹ به‌عنوان جانشین F430 معرفی شد. ۴۵۸ به یک پیشرانهٔ ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی دور بالا مجهز بود که ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. نسخهٔ جذاب‌تر این ماشین اما اسپشیاله بود که چهار سال بعد در همان نمایشگاه رونمایی شد. ۴۵۸ اسپشیاله به‌عنوان نسخه‌ای پیست محور، ارتقاءهای زیادی را تجربه کرده بود که مهم‌ترین آن‌ها افزایش قدرت موتور به ۶۰۵ اسب بخار بود. این نسخه همچنین از آئرودینامیک فعال هم بهره می‌برد که با همکاری پینین‌فارینا طراحی شده بود. ۴۵۸ آخرین سوپراسپرت موتور وسط تنفس طبیعی فراری بود و به همین دلیل قطعاً در تاریخ این شرکت جاودانه خواهد شد.

دوج وایپر TA

معرفی نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۳
پیشرانه ۸.۴ لیتری V10
قدرت ۶۴۰ اسب بخار
گشتاور ۸۱۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب
وزن ۱۵۲۰ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۳.۴ ثانیه
قیمت ۱۲۰,۴۸۰ دلار

وایپر یکی از افسانه‌ای‌ترین خودروها در تاریخ خودروسازی آمریکا محسوب می‌شود و بسیاری از طرفداران هنوز هم از کنار رفتن آن اندوهگین هستند. آخرین نسل این خودرو در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد و با خاتمهٔ تولید در سال ۲۰۱۷، نام وایپر را از سبد محصولات دوج پاک کرد. در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۳ این شرکت نسخهٔ جدیدی از وایپر را با نام TA معرفی کرد که تمرکز بیشتری روی بهبود پرفورمنس در پیست داشت. در این نسخه خروجی موتور هیچ تغییری نکرده بود اما وایپر حالا به یک پکیج آئرودینامیکی پیشرفته، رینگ‌های سبک‌وزن، ترمزهای ارتقاءیافته، کمک‌فنرهای سفت‌تر و… مجهز شده بود. به لطف این تغییرات، وایپر TA توانست با ثبت تایم ۱ دقیقه و ۳۳.۶ ثانیه در پیست لاگونا سکا، رکورد سریع‌ترین خودروی این پیست که در اختیار کوروت ZR1 با ۱ دقیقه و ۳۳.۷ ثانیه بود را بشکند.

خب از دید ما، این ۱۰ خودرو را می‌توان جذاب‌ترین سوپراسپرت‌های یک دهه پیش دانست اما نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا با این لیست موافق هستید یا خودروهای دیگری را به آن اضافه می‌کنید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۵ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    فراری و لکسوس
    پورشه هم که لازم به ذکر نیست

    موافقم 20
    مخالفم 24
    1. shirko

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (125 ديدگاه)

      واقعا همشون بسیار جذاب و دوست داشتنین ، هر چند طرف دار لامبورگینم ولی بدون تعصب اینجا گل سر سبد این ماشین ها تعلق می گیره به فراری ۴۵۸ اسپیشیاله که با همشون فرق می کنه .ای کاش فراری از همین فرمول زیبایی برای نسل های جدیدش استفاده می کرد .

      موافقم 45
      مخالفم 6
      1. Carbonado Aventador

        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (4514 ديدگاه)

        بهترین خودرو های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰:
        گالاردو سوپرلگرا
        ۴۵۸ اسپشیاله
        نیسان GTR
        مکلارن mp4 12c
        وایپر
        .
        Sls و lfa و کوروت همیشه زیر سایه ی اینا قرار میگرفتن..
        .
        بهترین های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰:
        اونتادور sv
        F12 tdf
        لافراری
        ۹۱۸
        P1
        کوئنیک زگ one:1

        موافقم 12
        مخالفم 34
        1. dhny

          ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (17 ديدگاه)

          کنیگزگ 1 رو آوردی ولی شیرون رو ویرون رو نه، به اندازه کل لیست سر توسعه ویرون هزینه شده

          موافقم 14
          مخالفم 3
        2. محمد هادی

          ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (2410 ديدگاه)

          سوپر لگرا هم گزینه ی فوق العاده خاصیه
          درست عین ۴۵۸ اسپیشیاله
          سبک
          نیرومند
          پرشتاب
          خوش صدا
          خوش استایل😥😥😥

      2. شاهین

        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1179 ديدگاه)

        یه چیزی یاداوری کنم
        اون زمان که هنوز درگ ریس تبلیغاتی نبود و مد نبود همین گالاردو سوپر لگرا رقبا رو جا میزاشت از جمله 458 اسپشیاله
        یعنی اون زمان دوره طلایی لامبو بود که فقط جنبه پوستری و زیبایی نداشت. عملکرد درحدی هم داشت
        جالب اینکه توی یوتیوب سرچ کنی میفهمی سوپر لگرا برای پورشه کررا جی تی هم شاخ و شونه میکشیده!

        موافقم 11
        مخالفم 2
        1. dhny

          ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (17 ديدگاه)

          ببخشید که با AWD تونسته از ماشین محرک عقب سریعتر باشه
          با پورشه 997 توربو اس و نیسان جی تی آر که مقایسه کنیم میبینیم به مراتب کند تره
          اینام نه توربو ان
          با f12 برلینتا مقایسه کنیم که هم محرک قبه ( بر خلاف گالاردو) هم موتور جلوعه( بازم بر خلاف گالاردو) میبینیم که در پیست و درگ برتری با برلینتا هست

          موافقم 6
          مخالفم 5
    2. Reza Waffen SS

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (5360 ديدگاه)

      من خودروی بدی نمی‌بینم همشون عشقن ❤️❤️❤️

      موافقم 21
      مخالفم 2
      1. من⁦^_^⁩

        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (200 ديدگاه)

        من همشونو روندم(تو نیدفوراسپید 😂)
        واقعا حق گفتی همه عشقن
        من به عنوان رانندشون تایید میکنم

        موافقم 20
        مخالفم 1
    3. ممد ژانگولر

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (4150 ديدگاه)

      بخوام عادلانه به صلیغه خودم قضاوت کنم :
      اول : فراری
      دوم : مرسدی بنز
      سوم: پورشه

      بقیشون‌ی چهار لیتری و تمام 🔥

      موافقم 13
      مخالفم 12
  2. Scuderia Ferrari

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    جذابیت واقعی رو میشه اینجا جست و جو کرد و دید
    در بین الکتریکی ها جذابیتی نمی بینم جزء شتاب اولیه !!

    موافقم 66
    مخالفم 5
    1. Jdm باز

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1062 ديدگاه)

      👌👌👍👍

      موافقم 22
      مخالفم 1
  3. ehsan

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (192 ديدگاه)

    همشون ، ولی پورشه ۹۱۱ GT2 🤩

    موافقم 24
    مخالفم 12
  4. Jdm باز

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    یکی از بهترین مقاله های پدال، همه ی گزینه های لیست فوق العاده هستن
    حیف که تب الکتریکی سازی و قوانین مسخره نمیزارن در اینده همچین سوپرکار های جذابی داشته باشیم

    بین تمام گزینه ها
    sls bs و 458 اسپشیاله و لکسوس Lfa خیلی فوق العاده هستن
    صدای لکسوس lfa رو اگه نشنیدید پیشنهاد میکنم حتما یه سرچی در موردش بکنید و صداشو بشنوید تا دیوونش بشید

    موافقم 25
    مخالفم 5
  5. دکتر

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (338 ديدگاه)

    به قول معروف همشون اصل جنس بودن،وایپر اس ال اس ال اف آ واقعا بی نظیر بودن

    موافقم 28
    مخالفم 3
  6. ali(chevynova)

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (7385 ديدگاه)

    کوروت و وایپر و فورد جی تی

    موافقم 15
    مخالفم 24
    1. محمد هادی

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2410 ديدگاه)

      احسنت
      جای فورد جیتی هم بسیار خالیه

      موافقم 7
      مخالفم 2
  7. محمدتوربو

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    سلام آقای دهقان بایدنیسان جی تی آرروهم اضافه می کردید جایه نیسان خیلی خالیه

    موافقم 16
    مخالفم 4
    1. datsun

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (3953 ديدگاه)

      تو همین دهه هیچکدوم به اندازه gtr گرد خاک به پا نکرد از 2007 تا ۲۰۱۵ بیشترها درگها رو برنده بود اکثر رکوردهای پیست‌ها رو جابجا کرد رکورد نوربرگ رو زد و ماشین سال و عملکردی سال 2009 شد بیشتر از پنجاه جایزه ارزنده رو کسب کرد

      موافقم 21
      مخالفم 17
    2. Moein

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (913 ديدگاه)

      GTR با وجود عملکرد محشرش اما فکر نکنم تو دسته سوپر اسپورت ها قرار بگیره
      ماشین با چهار نفر ظرفیت رو که نمیشه گفت سوپر اسپورت

      موافقم 16
      مخالفم 8
      1. datsun

        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (3953 ديدگاه)

        تعریف شما از سوپر اسپورت چیست ؟
        سوپر اسپورت یعنی یک خودرو اسپورت عملکرد بالا ،
        گرند تور چیست(gt) یک خودرو اسپورت عملکرد بالا(سوپراسپورت) به شکل سنتی 2+2 (چهار نفره)
        اگه gtr تو دسته سوپر اسپورتها نیست اکثر اینها هم نیستن.

        موافقم 13
        مخالفم 8
      2. akrh78

        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1359 ديدگاه)

        بدون اینکه بگی هیچی از ماشین نمیدونی نشون بده هیچی از ماشین نمیدونی

        متن رو خوندی گفتی شاید تو مایه های بنز s600 و رولزرویس فانتوم هست؟
        اون 4 نفره که نوشته در اصل 2+2 هست مثل پورشه 911 و خیلی کوپه های اسپرت دیگه که همون صندلی ها هم جنبه تزئینی دارن و بچه بالای 7 سال باید چهار زانو روش بشینه تا جاش بشه

        موافقم 6
        مخالفم 6
  8. Dna

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (297 ديدگاه)

    ال اف ای و اس ال ای

    موافقم 9
    مخالفم 5
  9. بهنام

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (904 ديدگاه)

    عجب لیست جذابی.جای جی تی آر خالیه . انتخاب شخصی من لکسوس ال اف ای هست .ولی اون ۴۵۸ اسپشیاله بنظرم زیباترین سوپراسپرت ساخته شده تاکنونه . افسانه ای که با کمک شوماخر افسانه ای ساخته شد ‌.

    موافقم 14
    مخالفم 10
  10. عرفان

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (229 ديدگاه)

    چقدر حس خوبی داشت خوندن این مقاله و دیدن عکسای تا حدی نوستالوژیش

    موافقم 14
  11. Carlover

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (185 ديدگاه)

    خیلی غیر منطقیه که قیمت ال اف ای با اختلاف بیشتر از همه ماشینای لیست هست! شاهکاری مثل فراری ۴۵۸ اسپشیال یا اس ال اس و وایپر و غیره اینقدر ارزون ترن با وجود برتری که دارن

    موافقم 21
    مخالفم 9
    1. akrh78

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1359 ديدگاه)

      هیچ گرونی بی علت نیست
      این ماشین جاش تا ابد تو قلب ماشین بازا محفوظه با هیت کردن چیزی ازش کم نمیشه
      کدوم یک از ماشینای این لیست مثل lfa قیمت بالای یک میلیون دلاری دارن الان؟
      نزدیک ترینشون 458 هست، بقیه افت قیمت نداشته باشن، یک میلیون دلار پیشکش

      موافقم 13
      مخالفم 5
      1. Carlover

        ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (185 ديدگاه)

        منکه هیت نکردم فقط واقعیت رو گفتم،با تعریف کردن تو هم چیزی بهش اضاف نمیشه

        موافقم 7
        مخالفم 5
    2. محمد هادی

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2410 ديدگاه)

      خب این موضوع بارعا درموردش بحث شده
      ینی هزینه ساخت بسیار گران هر دستگاه لکسوس LFA
      توی ساختش از پیچیده ترین سیستم ها و متریال بدنه و موتور استفاده شده بود
      یه سخن معروفی هست که میگفتن تویوتا در فروش هر دستگاه ال اف ای اساسا هیچ سودی نمیکرد
      و صرفا بحث تو پروژه LFA حیثیتی بود

      موافقم 4
      مخالفم 1
  12. Aboalfazl demon

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (523 ديدگاه)

    SLS
    458
    Viper

    موافقم 8
    مخالفم 9
  13. seyedjavad.mercedesbenz

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    حالا که دارم همشونو کنار هم میبینم ، متوجه میشم که اون موقع مفهوم خودرو فرق داشت ، مفهوم طراحی فرق داشت ، مفهوم سوپر اسپورت فرق داشت ، واقعا حتی پسرفت رو در طراحی فراری هم میشه دید ، چرا خودروسازها از این طراحیای ناب و در عین حال ساده به طراحیای فضایی و عجق وجق روی آوردن ؟

    موافقم 25
    1. Arshia m3csl

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (64 ديدگاه)

      مشخصه چون سوپراسپرت ساز ها مشتری هاشون سلیقشون طراحی های عجیب هست مثلا سلبریتی ها که ماشین های عجیب و غریب دوست دارن و یکی از مشتری های سوپراسپرت ها هستن

  14. GMA

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    SLS
    LFA
    911

    موافقم 7
    مخالفم 7
  15. یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (2353 ديدگاه)

    وایپر اصلا یه چیز دیگس.

    موافقم 12
    مخالفم 12
  16. al-ml-kh

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (100 ديدگاه)

    به به چقد لذت بردم از این مقاله
    اگه دقت کنید به همه این ماشین ها طراحی مینیمال ولی منحصربفردی دارن که اصا همین موضوعه که خوردو های گذشته رو خاص میکنه

    افسوس که سیاست های دنیا داره عوض میشه و اکثرا دارن کوچ میکنن به الکتریکی سازی
    نه اینکه بد باشن ولی خب دوغ و نوشابه جفتشون نوشیدنین ولی هرکدوم برا یه چیزی حال میده

  17. matin

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (415 ديدگاه)

    کوروت و LFA و مکلارن به ترتیب بهترین ها هستن
    البته LFA زیادی گرونه

    موافقم 1
    مخالفم 11
  18. Erfan

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به نظرت نباید بوگاتی ویرون ۲۰۰۵ با۴۳۰ کیلومتر سرعت اینجا میبود!!!؟

    موافقم 5
    مخالفم 7
    1. al-ml-kh

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (100 ديدگاه)

      نه دوست عزیز ماشین هایی که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ تولید شدن اینجا مورد بررسی قرار گرفتن

    2. akrh78

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1359 ديدگاه)

      اینم اضافه کنم که ویرون 2005 سرعت 407 داشت و ویرون سوپر اسپرت 2012 سرعت 432

  19. کوبیده

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    یادش بخیر نیسان gtr هیولایی بود برا خودش اون زمان ک هنوز اینترنت فراگیر نشده بود تو مجله ها اخبارشونو میخوندم و گمانم تمام خودرو های دیگه رو مغلوب کرده بود

    موافقم 9
    مخالفم 3
  20. mohammad

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (12 ديدگاه)

    به نظرم AUDI R8 هم میتونست تو این لیست باشه

    موافقم 8
    مخالفم 2
  21. SRT

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (624 ديدگاه)

    کوروت،وایپر و ال اف ای👌🔥

    موافقم 5
    مخالفم 8
  22. احمدرضا

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (749 ديدگاه)

    همه عشقا یجا
    به به
    انتخاب من LFA

    موافقم 9
    مخالفم 8
  23. akrh78

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1359 ديدگاه)

    حس پیری بهم دست داد 😟… عجب میگذرد

    موافقم 2
    مخالفم 1
  24. یوسف

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    بدون هیچ تعصبی من همشون رو انتخاب می‌کنم و هر کدوم جذابیت خاص خودشون رو دارن…. اما اگر همه رو داشتم…. وایپر رو فقط توی روزهای خاصی سوار میشدم….

    موافقم 9
    مخالفم 1
  25. ماکان

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (788 ديدگاه)

    سلام . خدا کنه بی ام و هم از خودش انشاالله یک ماشین سوپر اسپورت هم تولید کند و حتی اگر شد انشاالله یک خودرویی هم که به نسبت هایپرکار باشد را از خودش تولید کند .

    موافقم 4
    مخالفم 1
  26. Arshia m3csl

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (64 ديدگاه)

    به نظرم جذاب ترین سوپر اسپرت های یک دهه پیش فراری ۴۵۸ و پورشه ۹۱۱ جی تی ۲ و بنز اس ال اس بودن سوپر اسپرت های یک دهه پیش از نظر طراحی و جذابیت واقعا از بیشتر سوپراسپرت های جدید بهترن

  27. RezaRs

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (297 ديدگاه)

    مشترکا مورسیه لاگو اس وی / انزو / کررا جیتی / LFA

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. ehsan

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (192 ديدگاه)

      به به چه خوش سلیقه ، 👌👌
      پاگانی رو هم میزاشتی 🤩

      موافقم 5
      مخالفم 1
  28. علی

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (839 ديدگاه)

    فقط فراری و لامبورگینی سوپر اسپورت هستن ، بقیه اسپورت هستن

    موافقم 3
    مخالفم 6
  29. علی

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (839 ديدگاه)

    خسته شدم که هرجا مقاله بود پورشه ۹۱۱ هم بود ! بابا جون این ماشین دیگه کهنه شده ، ده ها ساله همین شکلی وبا همون مشخصات فنی بیرون میاد !!! این دیگه فقط بدرد موزه میخوره

    موافقم 4
    مخالفم 9
    1. behn00d

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1059 ديدگاه)

      زیباییش به همین اصالت و سادگیش

      موافقم 10
      مخالفم 1
    2. RezaRs

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (297 ديدگاه)

      با همون مشخصات فنی کلک که نمیزنی اقا کیومرث

  30. behn00d

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    با تمام احترام به بزرگان لیست با اینکه طرفدار بنزم ولی آستون چون چیز خاصی در چهره اش میبینم👍

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. محمد هادی

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2410 ديدگاه)

      آستون مارتین اون زمان تا بنظرم ونکوییش بی وجدان یه غول بی شاخ و دم دیگه یی بود
      یجورایی آستون مارتین تر بود

      1. TML BN

        ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1059 ديدگاه)

        خیلی خیلی موافقم

    2. محمد هادی

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (2410 ديدگاه)

      آستون مارتین اون زمان تا بنظرم ونکوییش بی وجدان یه غول بی شاخ و دم دیگه یی بود
      یجورایی آستون مارتین تر بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا