این روزها در صنعت خودروسازی جهانی بیش از هر چیزی سایه سنگین الکتریکیسازی و قوانین آلایندگی احساس میشود. به همین دلیل در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری شاهد معرفی خودروهای الکتریکی و هیبریدی هستیم که سوپراسپرتها هم از این قاعده مستثنی نیستند. هرچند سوپرکارهای هیبریدی جدیدی مثل فراری ۲۹۶ GTB بسیار تحسین شدهاند اما بااینحال خیلی از علاقهمندان به خودرو هنوز هم سوپرکارهای تنفس طبیعی گذشته را بیشتر میپسندند. البته وقتی میگوییم گذشته منظور چند دهه پیش نیست و کافی تنها حدود ۱۰ سال به عقب بازگردیم یعنی زمانی که پیشرانههای توربوشارژ تازه در حال متداول شدن بودند و هنوز دوران حکمرانی تنفس طبیعیها به پایان نرسیده بود. به این بهانه قصد داریم در ادامه به جذابترین سوپراسپرتهای حدود یک دهه پیش یعنی بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ نگاهی داشته باشیم.
نیسان GT-R
معرفی | نمایشگاه توکیو ۲۰۰۷ |
پیشرانه | ۳.۸ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۴۸۶ اسب بخار |
گشتاور | ۵۸۸ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن | ۱۷۵۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۵ ثانیه |
قیمت | ۷۷,۸۴۰ دلار |
زمانی که نیسان GT-R در سال ۲۰۰۷ رونمایی شد، غوغایی در دنیای سوپراسپرتها به راه انداخت. این ماشین هرچند یک کوپه چهارنفره با تنها ۴۸۶ اسب بخار قدرت بود اما توانست بسیاری از سوپراسپرتهای بسیار قویتر و گرانتر را مغلوب کند و ازاینرو لقب گودزیلا گرفت. هرچند این خودرو جانشین اسکایلاین GT-R محسوب میشود اما دیگر عضوی از خانوادهٔ اسکایلاین نبود و به مدلی مستقل تبدیل شد. مدیرعامل نیسان «کارلوس گوسن» قصد داشت GT-R را به یک نماد جهانی برای این شرکت تبدیل کند و به همین دلیل برخلاف مدلهای قبلی که فقط در ژاپن عرضه میشدند، GT-R جدید در سراسر جهان به فروش رسید. هرچند برخلاف دیگر خودروهای این لیست، GT-R هنوز هم در همین نسل در حال تولید است ولی هرگز نمیتوان تأثیری که بر دنیای سوپراسپرتها گذاشت را نادیده گرفت.
پورشه ۹۱۱ GT2
معرفی | نوامبر ۲۰۰۷ |
پیشرانه | ۳.۶ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۵۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
وزن | ۱۴۴۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۷ ثانیه |
قیمت | ۱۹۲,۵۶۰ دلار |
در نوامبر سال ۲۰۰۷ پورشه از ۹۱۱ GT2 نسل ۹۹۷ پردهبرداری کرد. این خودرو ازآنجهت در لیست ما جای گرفته است که آخرین GT2 معمولی بود و پسازآن، پورشه فقط نسخهٔ GT2 RS را برای ۹۱۱ ارائه کرد. ۹۱۱ GT2 بهاندازهٔ GT2 RS وحشی و پیست محور نبود اما چابکی بیشتر و پرفورمنس بالاتری نسبت به ۹۱۱ توربو داشت. GT2 نسل ۹۹۷ از همان پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری ۹۱۱ توربو استفاده میکرد اما به دو توربوشارژ جدید هندسه متغیر مجهز شده بود که خروجی را از ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۰ نیوتن متر گشتاور به ۵۳۰ اسب بخار و ۶۸۰ نیوتن متر افزایش داد. GT2 فقط با گیربکس دستی و بهصورت محرک عقب ارائه میشد. این سومین محصول پورشه بود که توانست از مرز سرعت ۲۰۰ مایل بر ساعت معادل ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت عبور کند.
شورلت کوروت C6 ZR1
معرفی | دسامبر ۲۰۰۷ |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۶۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
وزن | ۱۵۰۷ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۶ ثانیه |
قیمت | ۱۰۶,۶۲۰ دلار |
شورلت در نسل C6 کوروت نام قدیمی ZR1 را احیا کرد. این نام برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ و آخرین بار در کوروت C4 سال ۱۹۹۰ استفاده شده بود. ZR1 جدید بهعنوان پرچمدار خانوادهٔ کوروت C6 در اواخر سال ۲۰۰۷ معرفی شد. این خودرو به پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ LS9 مجهز شده بود که ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. ZR1 به لطف این نیرو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در ۳.۴ ثانیه (صفرتاصد در ۳.۶ ثانیه) ثبت کرد که برای آن زمان عدد فوقالعادهای بود. کارانددرایور در آزمایش خود، این ماشین را بهترین کوروت تاریخ و یکی از بهترین سوپراسپرتهای آن زمان اعلام کرد. این در حالی است که C7 ZR1 به یک غول بیشاخودم با قدرتی عظیم تبدیل شد که نمیتوانست به خوبی از همهٔ آن استفاده کند.
مکلارن MP4-12C
معرفی | سپتامبر ۲۰۰۹ |
پیشرانه | ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۶۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
وزن | ۱۴۳۴ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۳ ثانیه |
قیمت | ۲۳۳,۵۰۰ دلار |
MP4-12C اولین محصول جادهای مکلارن پس از مدل F1 محسوب میشد که تولید آن در سال ۱۹۹۸ خاتمه یافت. این خودرو همچنین اولین مدل تولیدی بود که بهطور کامل توسط خود مکلارن توسعه پیدا کرد. MP4-12C آغاز گرد دوران کاملاً جدیدی برای مکلارن بود و این شرکت را به یکی از بازیگران اصلی عرصهٔ سوپراسپرتها تبدیل کرد. این ماشین به یک پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری V8 توئین توربو مجهز شده بود که توسط مکلارن و ریکاردو بر اساس یک موتور مسابقهای که برای ایندی کار در نظر گرفته شده بود توسعه یافت. این موتور ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد که برای آن زمان ارقام چشمگیری بودند. این سوپرکار بریتانیایی که از شاسی فیبر کربنی و تکنولوژیهای فرمول یک استفاده میکرد، توانست بهطورجدی فراری را به چالش بکشد.
لکسس LFA
معرفی | نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۰۹ |
پیشرانه | ۴.۸ لیتری V10 |
قدرت | ۵۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته AMT |
محور محرک | عقب |
وزن | ۱۵۸۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۷ ثانیه |
قیمت | ۳۷۹,۵۷۵ دلار |
بدون شک لکسس LFA را میتوان یکی از افسانهایترین مدلها در کل تاریخ خودروسازی ژاپن دانست. این خودرو پس از سالها توسعه، اواخر سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه لسآنجلس رونمایی شد و تواناییهای لکسس و تویوتا در زمینهٔ سوپرکارها را به نمایش گذاشت. LFA همچنین تحسین اکثر کارشناسان مثل جرمی کلارکسون را برانگیخت. جذابترین ویژگی این ماشین پیشرانهٔ ۴.۸ لیتری V10 تنفس طبیعی دور بالای آن بود که با همکاری یاماها توسعه پیدا کرده و به دور فوقالعادهٔ ۹ هزار rpm میرسید. این موتور ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. هرچند LFA قیمت گزافی داشت اما قطعاً یکی از بهترین سوپرسپرتهای یک دهه پیش محسوب میشود و با توجه به روند کنونی صنعت خودرو، ساخت خودرویی مشابه آن در آینده خیلی بعید به نظر میرسد.
لامبورگینی گالاردو سوپرلگرا
معرفی | نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ |
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V10 |
قدرت | ۵۷۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن | ۱۳۴۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۴ ثانیه |
قیمت | ۲۰۸,۶۹۵ دلار |
هرچند لامبورگینی گالاردو در سال ۲۰۰۳ به بازار آمد اما با یک فیسلیفت و بهروزرسانی بزرگ تا سال ۲۰۱۳ روی خط تولید باقیماند. مثل اوراکان امروزی، از گالاردو هم نسخههای مختلفی ساخته شد که یکی از جذابترین آنها را میتوان سوپرلگرا LP570 دانست. این نسخه که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۰ رونمایی شد، جانشین سوپرلگرای سال ۲۰۰۷ محسوب میشد و از همان فرمول پیروی میکرد یعنی کاهش وزن و افزایش قدرت. به لطف استفادهٔ گسترده از فیبر کربن، وزن سوپرلگرای جدید به تنها ۱۳۴۰ کیلوگرم رسیده بود و آن را به سبکترین لامبورگینی جادهای تا آن زمان تبدیل کرد. علاوه بر این، قدرت موتور ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی گالاردو هم در این نسخه از ۵۶۰ به ۵۷۰ اسب بخار افزایش یافته بود. اوراکان پرفورمانته را میتوان جانشین امروزی گالاردو سوپرلگرا دانست.
مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز
معرفی | نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۲ |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۶۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
وزن | ۱۵۵۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۶ ثانیه |
قیمت | ۲۷۵,۹۲۵ دلار |
SLS که بهنوعی جانشین SLR افسانه محسوب میشد را میتوان یکی از جذابترین سوپراسپرتها در کل تاریخ مرسدس بنز دانست. این در حالی است که AMG GT هرگز نتوانست جذابیت سلف خود را داشته باشد. SLS اولین محصول مرسدس بنز بود که از ابتدا و بهطور کامل توسط AMG توسعه پیدا کرد. این ماشین برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹ رونمایی شد اما نسخهٔ بلک سریز که در نمایشگاه لسآنجلس ۲۰۱۲ به نمایش درآمد، اوج جذابیت SLS بود. در این نسخه، قدرت پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی افسانهای AMG به ۶۳۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد و تا پیش از معرفی کوروت Z06 جدید قویترین موتور V8 تنفس طبیعی دنیا محسوب میشد. علاوه بر این، با افزایش استفاده از فیبر کربن در پانلهای بدنه، قطعات فنی و شاسی، وزن SLS بلک سریز هم ۷۰ کیلوگرم کمتر شده بود.
آستونمارتین ونتیج V12 S
معرفی | می ۲۰۱۳ |
پیشرانه | ۵.۹ لیتری V12 |
قدرت | ۵۶۵ اسب بخار |
گشتاور | ۶۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته AMT |
محور محرک | عقب |
وزن | ۱۶۶۵ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۹ ثانیه |
قیمت | ۱۸۵,۲۲۰ دلار |
نسل قبلی آستونمارتین ونتیج برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۰۵ رونمایی شد و تا پایان تولید در سال ۲۰۱۸ بهروزرسانیهای زیادی را تجربه کرد. این خودرو در ابتدا با یک پیشرانهٔ ۴.۳ لیتری V8 معرفی شد اما در اواخر سال ۲۰۰۷، آستونمارتین نسخهٔ دوازده سیلندر آن را با موتور ۵.۹ لیتری تنفس طبیعی مدل DBS معرفی کرد. این اما پایان ارتقاءهای ونتیج نبود زیرا در سال ۲۰۱۳ نسخهٔ قویتر و اسپرتتر V12 S معرفی شد. در این نسخه قدرت موتور از ۵۱۰ به ۵۶۵ اسب بخار افزایش یافت و برای انتقال نیرو هم یک گیربکس اتوماتیک جدید AMT ارائه شد. V12 S را میتوان یکی از جذابترین نسخههای ونتیج دانست. البته بهتازگی آستونمارتین نسخهٔ V12 را برای ونتیج کنونی هم معرفی کرده است اما این خودرو از پیشرانهٔ توئین توربو استفاده میکند و مهمتر از آن، تولید محدود است.
فراری ۴۵۸ اسپشیاله
معرفی | نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ |
پیشرانه | ۴.۵ لیتری V8 |
قدرت | ۶۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
وزن | ۱۳۹۵ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۰ ثانیه |
قیمت | ۲۹۸,۰۰۰ دلار |
۴۵۸ هنوز هم یکی از بهترین مدلها در کل تاریخ فراری محسوب میشود. این سوپراسپرت افسانهای برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹ بهعنوان جانشین F430 معرفی شد. ۴۵۸ به یک پیشرانهٔ ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی دور بالا مجهز بود که ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. نسخهٔ جذابتر این ماشین اما اسپشیاله بود که چهار سال بعد در همان نمایشگاه رونمایی شد. ۴۵۸ اسپشیاله بهعنوان نسخهای پیست محور، ارتقاءهای زیادی را تجربه کرده بود که مهمترین آنها افزایش قدرت موتور به ۶۰۵ اسب بخار بود. این نسخه همچنین از آئرودینامیک فعال هم بهره میبرد که با همکاری پینینفارینا طراحی شده بود. ۴۵۸ آخرین سوپراسپرت موتور وسط تنفس طبیعی فراری بود و به همین دلیل قطعاً در تاریخ این شرکت جاودانه خواهد شد.
دوج وایپر TA
معرفی | نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۳ |
پیشرانه | ۸.۴ لیتری V10 |
قدرت | ۶۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۱۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
وزن | ۱۵۲۰ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۳.۴ ثانیه |
قیمت | ۱۲۰,۴۸۰ دلار |
وایپر یکی از افسانهایترین خودروها در تاریخ خودروسازی آمریکا محسوب میشود و بسیاری از طرفداران هنوز هم از کنار رفتن آن اندوهگین هستند. آخرین نسل این خودرو در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد و با خاتمهٔ تولید در سال ۲۰۱۷، نام وایپر را از سبد محصولات دوج پاک کرد. در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۳ این شرکت نسخهٔ جدیدی از وایپر را با نام TA معرفی کرد که تمرکز بیشتری روی بهبود پرفورمنس در پیست داشت. در این نسخه خروجی موتور هیچ تغییری نکرده بود اما وایپر حالا به یک پکیج آئرودینامیکی پیشرفته، رینگهای سبکوزن، ترمزهای ارتقاءیافته، کمکفنرهای سفتتر و… مجهز شده بود. به لطف این تغییرات، وایپر TA توانست با ثبت تایم ۱ دقیقه و ۳۳.۶ ثانیه در پیست لاگونا سکا، رکورد سریعترین خودروی این پیست که در اختیار کوروت ZR1 با ۱ دقیقه و ۳۳.۷ ثانیه بود را بشکند.
خب از دید ما، این ۱۰ خودرو را میتوان جذابترین سوپراسپرتهای یک دهه پیش دانست اما نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا با این لیست موافق هستید یا خودروهای دیگری را به آن اضافه میکنید؟
راستین
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱قطعا تا ابد هیچ ماشینی به زیبایی و محبوبیت و توانایی نیسان آر سی وچهار نخواهد رسید
عاشق لامبرگینی
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱سوپرا چی پس داش
اسکای لاین؟
کلی ماشین دیگه ؟
Taha Malek
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱سطح کامنتا فوق العادس
imanenzo
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱همه یه طرف 458 اسپشیاله هم یه طرف.458 آخرین v8تنفس طبیعی سرکش فراری فراموش ناشدنیه
محمد هادی
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱چقد ماشینا اون موقه ها زیباترن
۹۱۱ جی تی ۲ رو نگا
پورشه ترین حالتو داره
۴۵۸ رو نگا!
اوج فراری بودنه،درست عین انزو
گالاردو رو نگا چه شاخ بود فرم اون کابین و اتاقش
بنظرم جای هیولاهایی مثل کاررا جی تی،پاگانی زوندا،فورد جی تی،لافراری یا انزو،مورسیه لاگو اس وی جوتا و آستون مارتین ونکوییش بشدت خالیه
دیگه نخواستم از تی وی آر،مازراتی ام سی ۱۲ و سالین اس ۷ بگم
دیگه بماند…
علی جردن
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ایراد وایبر مثل لوتوس های وارداتی ایران هست که هیچکدوم جعبه دنده اتوماتیک با شیفته پشت فرمان مدل فرمول یکی ندارن تاماام.
farhan123456
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱من بیشتر از همه لکسوس ال اف آی ۴۵۸ اسپشیاله و مرسدس بنز اس ال اس و نیسان جی تی آر استون مارتین ونتیج و لامبورگینی گالاردو به علاوه پورشه رو دوست داشتم وایپر به کنار ولی این هایی رو که ذکر کردم رو خیلی دوست دارم😊🙂
AlCAPSIN [CODM]
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام، امیدوارم این لذت و غروری رو که من حس کردم در رانندگی با بنز sls در اتوبان های سرعت آزاد برلین شما همه بدستش بیارید…
بار اول هم خواستم از اول اتوبان سوار شم برای اولین بار، وای!!
من پراید داشتم یعنی هنوز دارمش….
فقط دو ساعت داخلش میدیدم صدبار پیاده شدم دور از دست نیست همه میتونن جدا میگم از شب اول ازدواجم بیشتر که صدبرابر لذت بردماااا، تازه بربری هم خوردم تو ماشین باهشم صدتا عکس گرفتم