هماکنون بیش از نصف سال ۲۰۲۳ را پشت سر گذاشتهایم. سالی که پر از رونماییهای خیرهکننده بود و حالا از بین همهٔ آنها به جذابترین سوپراسپرتها خواهیم پرداخت.
گوردون موری T.33 اسپایدر
T.33 بهخودیخود سوپراسپرت جذابی است اما گوردون موری با معرفی نسخهٔ اسپایدر، این جذابیت را افزایش داد. پیشرانهٔ ۴ لیتری تنفس طبیعی این ماشین سبکترین موتور V12 جادهای جهان است که تنها ۱۷۸ کیلوگرم وزن دارد و بااینوجود، ۶۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. همچنین ازآنجاییکه در محصولات GMA (گوردون موری اتوموتیو) لذت رانندگی اهمیت بسیار زیادی دارد، برای T.33 گیربکس اتوماتیک ارائه نمیشود تا راننده بهترین عناصر خودروی اسپرت یعنی دیفرانسیل عقب، گیربکس دستی و موتور V12 تنفس طبیعی را در یک پکیج داشته باشد. همچنین ظاهر این خودرو هم گذشته را به یار میآورد و بنابراین، کمتری خودرویی را میتوان یافت که بهاندازهٔ T.33 اسپایدر جذاب باشد.
پاگانی هوآیرا دینامیکا اوو
در مارس امسال، پاگانی نسخهٔ منحصربهفردی از هوآیرا را با نام دینامیکا اوو معرفی کرد که توسط بخش سفارشیسازی «گرندی کمپلیکازیونی» ساخته شده است. البته هوآیرا همیشه سوپراسپرت فوقالعاده چشمگیری بوده است اما این نمونه با رنگ قهوهای، همهچیز را جذابتر کرده است. طبق معمول، در این پاگانی مقادیر زیادی فیبر کربن و تیتانیم به کار رفته است اما یک بال عقب بزرگ، ورودی هوای اسنورکل مانند موتور و کاناردهای سه رنگ در طرفین سپر جلو هم در آن دیده میشود. کابین دینامیکا اوو نیز به همان اندازه مسحورکننده است. شاید خیلیها این را صرفاً یک هوآیرای دیگر بدانند اما جزئیات و ویژگیهای دینامیکیا اوو آن را به سطح جدیدی ارتقاء دادهاند.
فراری SF90 XX
SF90 سوپرکاری با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت بود اما مردان مارانلو به این هم قانع نبودند و SF90 XX را معرفی کردند. این اولین محصول سری XX فراری محسوب میشود که امکان تردد در جادههای عمومی را دارد. SF90 XX که در دو نسخهٔ کوپه و اسپایدر ارائه میشود، خودرویی خارقالعاده به نظر میرسد. این نسخه ۱۰۳۰ اسب بخار قدرت دارد و در عقب به بال ثابت بزرگی مجهز است. از این سوپرکار جذاب تنها ۱۳۹۸ دستگاه ساخته میشود که همگی فروخته شدهاند.
لامبورگینی روئلتو
اولین سوپراسپرت V12 پلاگینهیبریدی جهان در ماه مارس بهعنوان جانشین لامبورگینی اونتادور افسانهای معرفی شد. در سینهٔ روئلتو همچنان همان نیروگاه ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی جذاب قرار گرفته که حالا بهتنهایی ۸۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۲۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و تا ۹,۵۰۰ rpm دور میگیرد. سه موتور الکتریکی هم مجموع خروجی را به ۱۰۱۵ اسب بخار قدرت میرسانند و شتاب صفرتاصد ۲.۵ ثانیه را فراهم میکنند؛ بنابراین، چرا روئلتو جذاب نباشد وقتی هم موتور V12 را حفظ کرده، هم ظاهر شگفتانگیزی دارد و هم از هر لحاظ بهتر از اونتادور به نظر میرسد؟
آستونمارتین والور
شاید بهسختی بتوان آستونمارتین والور را در دستهٔ سوپراسپرتها قرار داد زیرا قدرت ۷۱۵ اسب بخاری آن امروزه چندان چشمگیر نیست ولی خوشبختانه در این ماشین ویژگیهای جذابتری از قدرت وجود دارد. مورد اول چیزی است که این قدرت را تولید میکند یعنی موتور ۵.۲ لیتری V12 توئین توربوی آستونمارتین که نفسهای آخر را میکشد. مورد بعدی هم انتقال نیروی موتور از طریق گیربکس شش سرعتهٔ دستی و دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی به چرخهای عقب است. در آخر هم به طراحی ظاهری والور میرسیم که ونتیجهای دهه ۷۰ و ۸۰ را به یاد میآورد یعنی خودروهایی که خود از فورد موستانگ الهام گرفته بودند.
هنسی ونوم F5 روولوشن
هنسی به هرچه شهرت داشته باشد قطعاً پیست در بین آنها نیست اما این تیونر تگزاسی با ونوم F5 روولوشن قصد دارد این شرایط را تغییر دهد. این نسخه از همان پیشرانهٔ ۶.۶ لیتری V8 توئین توربو با ۱۸۱۷ اسب بخار قدرت استفاده میکند و تغییرات آن در جای دیگری رخ داده است. روولوشن وزن کمتری دارد (زیر ۱۳۶۰ کیلوگرم)، داونفورس بیشتری تولید میکند (۶۳۵ کیلوگرم در سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت) و به لطف کمکفنرهای قابل تنظیم، هندلینگ بهتری دارد؛ بنابراین، هرچند هنسی برای شکستن رکورد سرعت تلاش میکند اما شاید F5 روولوشن بتواند رکورد پیستها را هم بشکند.
کونیگزگ جمیرا
جمیرا قبلاً در نمایشگاه لغو شدهٔ ژنو ۲۰۲۰ معرفی شد اما چیزی که آن زمان دیدیم یک نسخهٔ پیشتولید بود و در طول فرایند توسعه، کونیگزگ تصمیم گرفت یک پیشرانهٔ V8 توئین توربو را در جای موتور سه سیلندر کوچک قبلی نصب کند. این کار منجر به خلق یک مگاکار چهاردر با ۲۳۰۰ اسب بخار قدرت شد که رکورد قویترین خودروی تولیدی جهان را شکسته است. علاوه بر این، جمیرا میتواند بهصورت محرک جلو، محرک عقب و یا چهارچرخ محرک کار کند. کونیگزگ همیشه خودروهای بسیار جذابی تولید میکند اما این در سطح دیگری قرار دارد. هرچند سفارش موتور هشت سیلندر ۴۰۰ هزار دلار به قیمت این ماشین اضافه میکند اما جذابیت جمیرا با پیشرانهٔ بزرگتر بسیار افزایش میابد.
یانگوانگ U9
U9 یک سوپراسپرت الکتریکی از برند نوپای یانگوانگ متعلق به شرکت چینی بیوایدی است. هرچند شاید این ماشین هیچگاه در اروپا و آمریکا عرضه نشود اما ارزش توجه را دارد. سوپراسپرت یانگوانگ ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد و ظرف دو ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد؛ اما چیزی که U9 را واقعاً خاص و جذاب میکند، قیمت پایهٔ ۱۴۵ هزار دلاری آن است که هرچند رقم کمی نیست اما برای این قدرت و پرفورمنس بسیار ارزان به نظر میرسد. پس برای لحظهای تعصبات خود را کنار بگذارید و چین را به خاطر ساخت خودرویی که توان رقابت با بهترینهای اروپا و آمریکا را دارد تحسین کنید.
رهام
۲۳ مرداد ۱۴۰۲این لامبورگینی جدیده امرا به پای اونتادور مقدس نمی رسه
پوریا چالش
۲۳ مرداد ۱۴۰۲با اختلاف روئلتو و sf90 بین تمام عاشقان لامبورگینی روئلتو یک دنیا دیگه داره 🦬🦬🐂
پوریا چالش
۲۳ مرداد ۱۴۰۲اصالت خریدن ی نیس لامبورگینی کبیر و فراری
Arshia m3csl
۲۴ مرداد ۱۴۰۲استون مارتین واولر ماشین جذابیه و ماشتنگ انگلیسه ولی خیلی گرونه ادم یک ماشین با فرم ماسل کار بخواد بره با پول والور ماستنگ بدنه فیبرکربنی با موتور تقویت شده خرید والور عالیه ولی ماستنگ بیشتر می ارزه اگه کسی بخواد والور بخره
JDM KING
۲۵ مرداد ۱۴۰۲u9 زشت ترینه
سرزمین آفتاب تابان
۲۸ مرداد ۱۴۰۲لامبورگینی و استون مارتین حرف ندارن
علی
۱۵ شهریور ۱۴۰۲ماشینهایی خوبی هستند.وبه پای پراید تولید داخل نمی رسند.
mehran
۲۱ شهریور ۱۴۰۲جمیرا یه سطح دیگه ای از ماشینه و تو این لیست نه تنها بهترینه بلکه حتی اصلا در حد اون نیستن ماشینای این لیست