معرفی جذابترین سوپراسپرتهای سال 2023 جهان
هماکنون بیش از نصف سال 2023 را پشت سر گذاشتهایم. سالی که پر از رونماییهای خیرهکننده بود و حالا از بین همهٔ آنها به جذابترین سوپراسپرتها خواهیم پرداخت.
گوردون موری T.33 اسپایدر
T.33 بهخودیخود سوپراسپرت جذابی است اما گوردون موری با معرفی نسخهٔ اسپایدر، این جذابیت را افزایش داد. پیشرانهٔ 4 لیتری تنفس طبیعی این ماشین سبکترین موتور V12 جادهای جهان است که تنها 178 کیلوگرم وزن دارد و بااینوجود، 615 اسب بخار قدرت تولید میکند. همچنین ازآنجاییکه در محصولات GMA (گوردون موری اتوموتیو) لذت رانندگی اهمیت بسیار زیادی دارد، برای T.33 گیربکس اتوماتیک ارائه نمیشود تا راننده بهترین عناصر خودروی اسپرت یعنی دیفرانسیل عقب، گیربکس دستی و موتور V12 تنفس طبیعی را در یک پکیج داشته باشد. همچنین ظاهر این خودرو هم گذشته را به یار میآورد و بنابراین، کمتری خودرویی را میتوان یافت که بهاندازهٔ T.33 اسپایدر جذاب باشد.
پاگانی هوآیرا دینامیکا اوو
در مارس امسال، پاگانی نسخهٔ منحصربهفردی از هوآیرا را با نام دینامیکا اوو معرفی کرد که توسط بخش سفارشیسازی «گرندی کمپلیکازیونی» ساخته شده است. البته هوآیرا همیشه سوپراسپرت فوقالعاده چشمگیری بوده است اما این نمونه با رنگ قهوهای، همهچیز را جذابتر کرده است. طبق معمول، در این پاگانی مقادیر زیادی فیبر کربن و تیتانیم به کار رفته است اما یک بال عقب بزرگ، ورودی هوای اسنورکل مانند موتور و کاناردهای سه رنگ در طرفین سپر جلو هم در آن دیده میشود. کابین دینامیکا اوو نیز به همان اندازه مسحورکننده است. شاید خیلیها این را صرفاً یک هوآیرای دیگر بدانند اما جزئیات و ویژگیهای دینامیکیا اوو آن را به سطح جدیدی ارتقاء دادهاند.
SF90 سوپرکاری با 1000 اسب بخار قدرت بود اما مردان مارانلو به این هم قانع نبودند و SF90 XX را معرفی کردند. این اولین محصول سری XX فراری محسوب میشود که امکان تردد در جادههای عمومی را دارد. SF90 XX که در دو نسخهٔ کوپه و اسپایدر ارائه میشود، خودرویی خارقالعاده به نظر میرسد. این نسخه 1030 اسب بخار قدرت دارد و در عقب به بال ثابت بزرگی مجهز است. از این سوپرکار جذاب تنها 1398 دستگاه ساخته میشود که همگی فروخته شدهاند.
لامبورگینی روئلتو
اولین سوپراسپرت V12 پلاگینهیبریدی جهان در ماه مارس بهعنوان جانشین لامبورگینی اونتادور افسانهای معرفی شد. در سینهٔ روئلتو همچنان همان نیروگاه 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی جذاب قرار گرفته که حالا بهتنهایی 825 اسب بخار قدرت و 725 نیوتن متر گشتاور تولید میکند و تا 9,500 rpm دور میگیرد. سه موتور الکتریکی هم مجموع خروجی را به 1015 اسب بخار قدرت میرسانند و شتاب صفرتاصد 2.5 ثانیه را فراهم میکنند؛ بنابراین، چرا روئلتو جذاب نباشد وقتی هم موتور V12 را حفظ کرده، هم ظاهر شگفتانگیزی دارد و هم از هر لحاظ بهتر از اونتادور به نظر میرسد؟
آستونمارتین والور
شاید بهسختی بتوان آستونمارتین والور را در دستهٔ سوپراسپرتها قرار داد زیرا قدرت 715 اسب بخاری آن امروزه چندان چشمگیر نیست ولی خوشبختانه در این ماشین ویژگیهای جذابتری از قدرت وجود دارد. مورد اول چیزی است که این قدرت را تولید میکند یعنی موتور 5.2 لیتری V12 توئین توربوی آستونمارتین که نفسهای آخر را میکشد. مورد بعدی هم انتقال نیروی موتور از طریق گیربکس شش سرعتهٔ دستی و دیفرانسیل لغزش محدود مکانیکی به چرخهای عقب است. در آخر هم به طراحی ظاهری والور میرسیم که ونتیجهای دهه 70 و 80 را به یاد میآورد یعنی خودروهایی که خود از فورد موستانگ الهام گرفته بودند.
هنسی به هرچه شهرت داشته باشد قطعاً پیست در بین آنها نیست اما این تیونر تگزاسی با ونوم F5 روولوشن قصد دارد این شرایط را تغییر دهد. این نسخه از همان پیشرانهٔ 6.6 لیتری V8 توئین توربو با 1817 اسب بخار قدرت استفاده میکند و تغییرات آن در جای دیگری رخ داده است. روولوشن وزن کمتری دارد (زیر 1360 کیلوگرم)، داونفورس بیشتری تولید میکند (635 کیلوگرم در سرعت 400 کیلومتر بر ساعت) و به لطف کمکفنرهای قابل تنظیم، هندلینگ بهتری دارد؛ بنابراین، هرچند هنسی برای شکستن رکورد سرعت تلاش میکند اما شاید F5 روولوشن بتواند رکورد پیستها را هم بشکند.
کونیگزگ جمیرا
جمیرا قبلاً در نمایشگاه لغو شدهٔ ژنو 2020 معرفی شد اما چیزی که آن زمان دیدیم یک نسخهٔ پیشتولید بود و در طول فرایند توسعه، کونیگزگ تصمیم گرفت یک پیشرانهٔ V8 توئین توربو را در جای موتور سه سیلندر کوچک قبلی نصب کند. این کار منجر به خلق یک مگاکار چهاردر با 2300 اسب بخار قدرت شد که رکورد قویترین خودروی تولیدی جهان را شکسته است. علاوه بر این، جمیرا میتواند بهصورت محرک جلو، محرک عقب و یا چهارچرخ محرک کار کند. کونیگزگ همیشه خودروهای بسیار جذابی تولید میکند اما این در سطح دیگری قرار دارد. هرچند سفارش موتور هشت سیلندر 400 هزار دلار به قیمت این ماشین اضافه میکند اما جذابیت جمیرا با پیشرانهٔ بزرگتر بسیار افزایش میابد.
U9 یک سوپراسپرت الکتریکی از برند نوپای یانگوانگ متعلق به شرکت چینی بیوایدی است. هرچند شاید این ماشین هیچگاه در اروپا و آمریکا عرضه نشود اما ارزش توجه را دارد. سوپراسپرت یانگوانگ 1100 اسب بخار قدرت دارد و ظرف دو ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد؛ اما چیزی که U9 را واقعاً خاص و جذاب میکند، قیمت پایهٔ 145 هزار دلاری آن است که هرچند رقم کمی نیست اما برای این قدرت و پرفورمنس بسیار ارزان به نظر میرسد. پس برای لحظهای تعصبات خود را کنار بگذارید و چین را به خاطر ساخت خودرویی که توان رقابت با بهترینهای اروپا و آمریکا را دارد تحسین کنید.