بهتازگی تعداد قابل توجهی مزدا ۳ سدان از گمرک ترخیص و آماده تحویل شده است. این خودرو از جهات مختلف، رقیب تویوتا کرولا و لوین محسوب میشود.
در بازار جهانی، هنوز تقاضای بالا برای سدانهای کامپکت وجود دارد. فروش بسیار خوب تویوتا کرولا، هوندا سیویک و مزدا ۳ این موضوع را ثابت میکند. برای مردم ایران، با وجود قیمت گران و اضافه پرداخت سنگین مروبط به مالیات و عوارض، دسترسی به این خودروها وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
آنچه باعث شده تویوتا کرولا مونتاژ چین، همراه ادوات پلاستیکی و پیشرانهی ضعیف، خریداران ایرانی را جذب کند؛ سابقهی بسیار خوب شرکت سازنده است. تویوتا با ۸۰ سال قدمت امروزه بهعنوان بزرگترین خودروساز دنیا از نظر تعداد تولید شناخته میشود و در ایران بسیار محبوب است. طی سالهای اخیر، کرولا فروش بسیار خوب در سراسر جهان را حفظ کرده و همچنان رکورد بیشترین آمار تولید تاریخ خودروسازی جها برای نسلهای مختلف را دارد.
برای مردم ما، کرولا نسل ششم و هفتم اوایل دهه ۷۰ خورشیدی عرضه شد. سپس نسلهای نهم و دهم وارد کشور شدند تا خاطره خوب از یک محصول باکیفیت ژاپنی در ذهن ایرانیها شکل گیرد. هماکنون نسل دوازدهم کرولا در بازار جهانی عرضه میشود و شرکت معین خودرو، واردکنندهی این خودرو برای ایران خواهد بود.
به لطف مونتاژ توسط گروه بهمن، دو نسل مزدا ۳ برای مدتی نسبتا طولانی به مردم کشورمان عرضه شدند. مزدا ۳ یکی از موفقترین خودروهای تولیدی در تاریخ شرکت سازنده است. این محصول، سال ۲۰۰۳ جایگزین مزدا ۳۲۳ شد که از سال ۱۹۶۳ به مدت چهار دهه، فروش بسیار موفق را تجربه کرده بود. دو مدل آخر ۳۲۳، توسط گروه بهمن به مصرفکننده ایرانی رسید و بعد برای مدتی حدود ۱۷ سال، مزدا ۳ نسل اول و دوم در کشورمان مونتاژ شد. آخرین نمونه این خودرو با مونتاژ بهمن موتور، سال ۱۴۰۰ به مصرف کننده ایرانی رسید.
درحالی که مردم ما، هرگز مزدا ۳ نسل سوم را برای بازار ایران ندیدند (البته به جز در مناطق آزاد) حالا واردات نسل چهارم شروع شده است. این مدل، سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و هماکنون، ۵ خط تولید بزرگ در ژاپن، مکزیک، تایلند، ویتنام و چین دارد. طبیعتا مزدا ۳ ساخت کشورهای مختلف، از نظر فنی متفاوت است. این خودرو با انواع پیشرانههای بنزینی، دیزلی و هیبرید تولید میشود؛ اما نسخه سدان ۲ لیتر تنفس طبیعی، شانس بیشتری برای واردات به کشورمان دارد.
مقایسه ظاهری و طراحی مزدا ۳ با تویوتا کرولا و لوین
کرولا و لوین و مزدا ۳، هر سه خوردوهایی با طراحی اسپرت و جوانپسند هستند. از دید کلی، میتوان مزدا ۳ را در کلاس خودروهای کامپکت خانوادگی، یکی از زیباترین مدلهای دنیا دانست. طول و عرض و ارتفاع مزدا ۳ سدان،۴,۶۶۰ و ۱,۷۹۵ و ۱,۴۴۰ میلیمتر با فاصله محوری ۲,۷۲۵ میلیمتر است. ابعاد کرولا و لوین شامل طول ۴۶۳۵ و عرض ۱۷۸۰ و ارتفاع ۱۴۵۵ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲۷۰۰ میلیمتر، تفاوت خاصی با مزدا ۳ سدان ندارد.
حس اسپرت و تهاجمی به خوبی در ادوات جلو فراهم شده است؛ ضمن اینکه تمایز قابل ملاحظه با رقبا شامل هوندا سیویک و تویوتا کرولا نیز دارد. چراغهای باریک و جلوپنجرهی بزرگ، تناسب بسیار خوبی دارند. همچنین المانهای براق که زیر چراغ و جلوپنجره نصب شدهاند، جذابیت ظاهری مزدا ۳ را افزایش میدهند. حجمدهی بدنه در نمای جلو، بسیار خوب است و ادوات پلاستیکی سیاهرنگ در پایین سپر، چندان آزاردهنده محسوب نمیشوند. دیگر نکته جالب اینکه، مهشکن سنتی در طرفین سپر وجود ندارد و داخل کاسه چراغ است.
در پشت مزدا ۳، حجمدهی متناسب بدنه با پرهیز از شلوغکاری وجود دارد. چراغها باریک هستند و برای مدل سدان، لبهی درپوش صندوق به شکل تیز ارایه شده است تا شخصیت انتقامجو، تاکید شود. نمای جانبی مزدا ۳ با رینگ ۱۶ یا ۱۷ اینچ، پیچیدگی خاصی ندارد و ساده به نظر میرسد.
تفاوت تویوتا لوین و کرولا مهم است. لوین با چراغهای شبیه C-HR عرضه میشود و حس اسپرت بیشتری دارد؛ اما کرولا (تصویر بالا) با حالت لوکس و نزدیک به کمری، عامهپسندتر است. با نگاهی دقیق به این خودروها، متوجه سپر پلاستیکی سیاه در لوین میشویم که برای کرولا، با ادوات تمام فلزی همرنگ بدنه، جایگزین شدهاند.
لوین و کرولا از نمای پشت هم متفاوت هستند. طبیعتا لون سادهتر است و چراغهای کوچک ارایه میکند؛ اما کرولا وارداتی، سپر تمام فلزی و چراغهای نسبتا بزرگ دارد تا نسبت به مزدا ۳، لوکستر و ارزشمندتر دیده شود.
مقایسه طراحی داخلی مزدا ۳ با تویوتا کرولا و لوین
اگر چرم داشبورد و مواد داخل اتاق برای شما مهم است، بدون شک باید مزدا ۳ را به انواع تویوتا کرولا یا لوین وارداتی ترجیح دهید. حتی چیدمان ادوات مختلف نیز، برای مزدا ۳ زیبایی بیشتر نسبت به محصولات رقیب فراهم میکند.
نمایشگر ۱۰ اینچ ایستاده روی داشبورد مزدا، مستطیل با اضلاع مساوی نیست و هماهنگ با دیگر اجزا، دارای خطوط مورب است. کلیدهای کنترلی مربوط به تهویه مطبوع نیز، مینیمال (کمینهگرا) هستند. در مزدا ۳ به جای پنل دیجیتال بزرگ، حالت دایرهای با نمایشگر دیجیتال مدور استفاده شده است. طرفین این قسمت نیز، خروجیهای تهویه مطبوع به شکل سه گوش، وجود دارند. مجموع این موارد، همراه با فرمان کاملا گِرد، حس اسپرت و کلاسیک برای راننده مزدا ۳ فراهم میکند.
لوین و کرولا برای راننده پشت فرمان، امکانات مشابه فراهم میکنند و در نمای داخلی، تفاوت خاصی ندارند. در کابین مانیتور لمسی ۸ اینچ ارایه میشود. این خودروها در غالب مدلها فاقد پنل دیجیتال پشت فرمان است. کرولا و لوین، به خوبی چهار سرنشین بالغ را جای میدهد. صندلیهای جلو ، ساده و راحت هستند. در عقب، نشیمن صاف و تختهای دیده میشود. مجموع این تجهیزات، فضای داخلی کرولا را ساده و کمهیجان نشان میدهند.
در نسخه سدان مزدا۳، فضای حمل بار ۴۵۰ لیتر وجود دارد. صندوق عقب کرولا و لوین ، ۴۷۱ لیتر است. هر سه خودرو به لطف صندلیهای جمعشده، ۱۶۰۰ لیتر فضای قابل استفادده فراهم میکنند.
مقایسه فنی مزدا ۳ با تویوتا کرولا و لوین
در گمرک ایران، مدل مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیبعی از سری اسکایاکتیو G با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته مجوز دیده شده است. این پیشرانه ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۲ نیوتنمتر گشتاور دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت مزدا ۳ با شرایط گفته شده ۱۰ ثانیه است و حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر، میانگین مصرف بنزین خواهد داشت. این خودرو با سیستم محرک جلو تولید میشود.
لوین و کرولا توربو به پیشرانه ۱.۲ لیتر ۴ سیلندر مجهز هستند. این موتور توربوشارژ همراه گیربکس CVT با ساختار محرک جلو ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. مصرف سوخت ترکیبی این دو محصول نزدیک به ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و حداکثر سرعت هم به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودروها با بنزین ایرانی، حدود ۱۳ ثانیه پیشبینی میشود.
نسخه هیبریدی لوین و کرولا به پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده که به همراه یک موتور برقی توان تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۱ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت نیز در هر دو خودروی سدان تویوتا از طریق یک جعبه دنده CVT مختص خودروهای هیبریدی به چرخ های جلو منتقل می شود و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه فراهم میکند. سیستم بازیابی انرژی در هر دو مدل وجود دارد.
مزدا ۳ از چهار کیسه هوا بهره میبرد. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) رادار نقطه کور، هشدار برخورد از جلو و رادار خط خوان، سیستم پایش خستگی راننده، کنترل حرکت در سرازیری و سربالایی، پایش فشار باد تایرها، هشدار خروج از خطوط، کروز کنترل ، هشدار برخورد از جلو، ترمز پارک برقی، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای ، تهویه مطبوع دوگانه، پدال تعویض دنده پشت فرمان، مهمترین تجهیزات مزدا ۳ هستند.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی کرولا هیبرید وارداتی معین خودرو:
- سیستم تعلیق جلو مک فرسون
- سیستم تعلیق عقب مستقل چند اتصالی (Multi Link)
- ترمز جلو دیسکی خنک شونده
- ترمز عقب دیسکی
- ترمز پارک برقی (دکمهای)
- فرمان برقی
- استارت دکمه ای
- رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی در جلو و عقب
- سانروف
- ورود بدون کلید (Keyless)
- فرمان چند منظوره با قابلیت تنظیم در ۴ جهت
- کروز کنترل
- دوربین دنده عقب
- کامپیوتر سفری
- نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچی
- حسگر نور
- سیستم نور بالای خودکار
- سیستم صوتی همراه رابط بلوتوث و USB
- چراغ های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
- کیسه هوای صندلی راننده و سرنشین جلو
- کیسه هوای جانبی
- کیسه هوای زانو برای راننده
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
- سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD)
- سیستم کنترل کشش و پایداری (ESP)
- سیستم هشدار خروج از خط
- سیستم نگهدارنده خودکار ( Auto hold )
- سیستم نمایش فشار باد لاستیک ها
- رابط صندلی کودک ( Iso Fix)
- ایموبیلایزر
- قفل مرکزی
مقایسه قیمت مزدا ۳ با تویوتا کرولا و لوین
آفتاب خودرو برای مزدا ۳ وارداتی، قیمت ۳ میلیارد تومانی اعلام کرده است. لوین ۱/۲ لیتر توربو، ۲/۶ میلیارد تومان قیمت دارد و هزینه خرید کرولا هیبرید به ۲/۴ میلیارد تومان میرسد. اختلاف قیمت مزدا ۳ با رقبای ساخت تویوتا، شتابگیری بهتر و امکانات بیشتر را توجیه میکند؛ اما بسیاری از مشتریان را به سمت شاسیبلندهای چینی، مثل اکستریم TXL میفرستد.
نام خودرو | قیمت نمایندگی (تومان) | قیمت بازار آزاد (تومان) |
تویوتا لوین ۱.۲ لیتر | ۲,۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳ تا ۳/۲ میلیارد |
تویوتا لوین ۱.۸ هیبرید | ۲,۳۷۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۳/۲ تا ۳/۵ میلیارد |
مزدا ۳ (آفتاب خودرو) | ۲,۹۹۵,۸۰۰,۰۰۰ | نامشخص |
داود
۲ فروردین ۱۴۰۴نه دیگه شاسی بلند های چینی با گذشت زمان معلوم شد هیچ عددی نیستند اون از ایکس ۵۵ این هم تیگو۸ پرو ای پلاس و فونیکس fx هنوز یک سال کار نکرده تهشون درآمد .با این همه خانواده ی داغدار.
آدولف هیتلر
۲ فروردین ۱۴۰۴@محمدرضا اشتری – دبیر سایت پدال
X55
جنجال در سایت پدال
Mgh
۲ فروردین ۱۴۰۴واقعا کیفیت و خدمات ماشین های مدیران بده من نمیدونم چطوری رتبه اول خدمات شد تو کشور من که یه x33 کراس گرفتم تو بارندگی عید آب از زیر پای شارگرد جلو میاد تو ماشین شارژرشم خرابه ۲ ماهه نمایندگی مرکزی درخواست زدن تا الان که خبری نشده درها و داشبورد و کل اتاق صدا میده تو نمایندگی مرکزی هم صدا گیری کردند بدتر شد! حدود معادل ۱۳ هزار دلار تو مهر پول دادم آشغال گرقتم چرا باید اینجا ماشین انحصاری باشه!
𝐀𝐥𝐢
۲ فروردین ۱۴۰۴مزدا۳ ولی هردوشون ارزش خرید پایینی دارن
۲ فروردین ۱۴۰۴ماشین آدمای بچه خوشگل🖕
NAVID@@98
۲ فروردین ۱۴۰۴نخیر اتفاقا هست برعکسش که از اینا هم دارن
۲ فروردین ۱۴۰۴بچه های مسیولین هوس ماشین جدید کردند 😂🤣
دیگه مزدا ۳ نیو مدل ۹۸ و کرولا ۲۰۱۶ و پورشه و لنکوروز اینا به دردشون نمیخوره 😂🤣😐
هوس ۲۰۲۴ ۲۰۲۵ کردن😂🤣
حسین
۲ فروردین ۱۴۰۴لطفا به قوانین سایت پایبند باشید! (از عبارات غیراخلاقی یا نامناسب استفاده نکنید)
درسته مسئولین و دلالان خرید و فروش انجام میدن اما برخی مصرف کننده ها هم هستند که با زحمت و تلاش خودشون به پول این خودرو ها رسیدن و لیاقت استفاده رو هم دارند.
۳ فروردین ۱۴۰۴اره میدونم به جز اون مصرف کننده ها من منظورم با اون آدمای بد بود وگرنه مصرف کننده ها آدمای خوبین انشاالله بهترین ماشینای جهان رو بخرن
من منظورم بچه های مسیولین بود
۳ فروردین ۱۴۰۴من از طرف خودم از شما و آقای عقیلی و آقا شاهین و از خودم و تمام اعضای سایت معذرت میخواهم
احمدرضا
۲ فروردین ۱۴۰۴مزدا لطفا
چون:
تنفس طبیعی
گیربکس غیر cvt
ظاهر زیباتر ( البته سلیقس )
SS
۲ فروردین ۱۴۰۴هردو ماشینهای خوبی هستن که با این قیمت ارزش خرید پایینی دارن
فلسفه تولید هریک هم متفاوت هست. مزدا 3 همیشه خودرویی خشک تر و با هندلینگ خوب در کلاس خودش بوده و هست و کیفیت متریال داخلیش هم در نسل فعلی یک سر و گردن بالاتر از رقبا هست چرا که مزدا برند لوکس نداره و خودش به سمت برند پرمیوم شدن حرکت کرده.
در طرف دیگه تویوتا کرولا با فلسفه نرم و خانوادگی بودن، مصرف بسیار پایین مدل هیبریدی و استهلاک بسیار کم وجود داره که کابینش اگرچه پیشرفت داشته ولی هنوز به مزدا نمیرسه.
چینی با ژاپنی مقایسه کردن هم که مثل مقایسه ماشین اسباب بازی با ماشین واقعی هست 😂 واقعا هر وقت ماشین های چینی رو در خیابون میبینم یاد ماشین اسباب بازی های پلاستیکی بی نام و نشان میافتم
۲ فروردین ۱۴۰۴اره واقعا ولی تو چینیا فقط هایما 🔥
چون زیر برند مزداعه
زنده باد مزدا کبیر🔥🔥
مزدا کبیر برند لوکس نداره و تا چندسال آینده به سوی رقابت با رولزرویس و بنز اینا میره
🔥🔥🔥
برای همین یه زیر برند به نام هایما درست کرده
و به زودی تمامی خودرو های زیر ۱۰۰ هزار دلار مزدا به نام هایما در سراسر جهان عرضه میشود
فقط به آرم هایما و مزدا دقت کنین
۳ فروردین ۱۴۰۴کامنت اونو لایک کردین نامردا چرا کامنت من دیسلایک کردین اصلا من همون حرف زدم این زد چرا من دیسلایک با من مشکلی دارین بگین😂😂😂
اوسا
۲ فروردین ۱۴۰۴به خاطر یک مشت دلار!!!
وقتی تویوتا بخاطر سود بیشتر از cvt استفاده میکنه دیگه نمیشناسمش
حداقل مزدا در اصالت و احترام به مشتری جلوتر هست
۲ فروردین ۱۴۰۴Cvt باشه کنسله
Saeedfarshchian
۲ فروردین ۱۴۰۴مزدا اصلا یه ماشین ارزون به نظر نمیرسه
شما کابین رو نگاه کن فقط
بیرونم که حرف نداره
ادوات پلاستیکی هم نداره
اصن مزدا عشقه اونم به رنگ قرمزش
۲ فروردین ۱۴۰۴مگه باید ارزون بنظر برسه؟
واسه ما بچه پایینا مزدا ۳ مدل ۸۶ ماشین لاکچری حساب میشه
علیرضا مطبوعی
۲ فروردین ۱۴۰۴مزدا یه دونست و قلابی نداره
علی جردن
۳ فروردین ۱۴۰۴آریزو ۸ و گک امپو جایگزین خوبی برای این دوتا چشم بادومی ژاپنی هستن