کوروت Z06 یا ZR1؟ پورشه ۹۱۱ توربو S یا GT3؟ لامبورگینی اوراکان پرفورمانته یا تکنیکا؟ کدامیک در پیست ویرجینیا سریعتر بودهاند؟
پیست بینالمللی ویرجینیا که بهطور مخفف VIR نامیده میشود را میتوان سختترین پیست آمریکا دانست تا جایی که به آن لقب نوربرگرینگ آمریکا دادهاند. این پیست ۶.۶ کیلومتری یکی از طولانیترین پیستهای ایالاتمتحده بوده و با ترکیبی هیجانانگیز از پیچهای چالشبرانگیز و مستقیمیهای سرعتبالا، چالش سختی را پیش روی خودروها میگذارد. پیست ویرجینیا کاملاً توانایی ترمز، شتاب و هندلینگ خودروها را به چالش میکشد و هر لپ تایم در اینجا نشاندهندهٔ عصارهٔ پرفورمنس و شخصیت کامل یک خودرو است.
از سال ۲۰۰۶ تاکنون، کارانددرایور هرساله طی رقابتی بنام لایتنینگ لپ یا دور صاعقه، با جدیدترین خودروهای پرفورمنس بازار در پیست ویرجینیا اقدام به تایم زنی میکند و امسال هم چندی پیش این رقابت جذاب برگزار شد. به لطف این رقابتها، لیستی طولانی از لپ تایم خودروهای مختلف در نسخههای گوناگون و متعلق به سالها و نسلهای مختلف تهیه شده که امکان مقایسههای جالبی را فراهم کرده است. به همین دلیل، در ادامه قصد داریم به بیست خودروی سریع پیست ویرجینیا نگاهی داشته و بهطور خاص، تایم انواع مختلف شورلت کوروت، پورشه ۹۱۱ و لامبورگینی اوراکان را در این پیست باهم مقایسه کنیم.
سریعترین خودروها در پیست ویرجینیا
۱-مکلارن سنا
تایم: ۲:۳۴.۹
رکورددار اکثر پیستهای دنیا یعنی مکلارن سنا رکورد پیست ویرجینیا را هم در اختیار دارد. این هایپرکار بریتانیایی در سال ۲۰۱۹ موفق به ثبت تایم ۲ دقیقه و ۳۴.۹ ثانیه در این پیست شد و با اختلاف زیادی در صدر لیست قرار گرفت تا جایی که پس از چهار سال هنوز خودرویی موفق به شکستن رکورد آن نشده است.
۲-مرسدس AMG GT بلک سریز
تایم: ۲:۳۷.۰
مرسدس AMG GT بلک سریز که در مقطعی رکورد پیست نوربرگرینگ را در اختیار داشت، در ویرجینیا هم یکی از سریعترین خودروها است. هرچند این ماشین نتوانست به رکورد مکلارن سنا نزدیک شود اما حدود نیم ثانیه از مکلارن 765LT سریعتر بوده که نکتهٔ جالبی است و پرفورمنس فوقالعادهٔ بلک سریز را نشان میدهد.
سریعترین پورشههای ۹۱۱ در پیست ویرجینیا
۱-پورشه ۹۱۱ GT2 RS نسل ۹۹۱
تایم: ۲:۳۷.۰
پورشه ۹۱۱ خانواده بسیار گسترده و اعضای مختلفی دارد که هرکدام برای هدف خاصی ساخته میشوند. وحشیترین عضو این خانواده نسخهٔ GT2 RS است که معمولاً در پایان عمر هر نسل معرفی میشود. در نسل کنونی یا ۹۹۲ هنوز این نسخه معرفی نشده اما GT2 RS نسل ۹۹۱ هنوز هم در اکثر پیستها جزء سریعترین خودروها است. در ویرجینیا هم این خودرو در رتبهٔ سوم قرار دارد. این ماشین با ۷۰۰ اسب بخار قدرت، در سال ۲۰۱۸ تایم ۲ دقیقه و ۳۷ ثانیه را ثبت کرد و هنوز هم سریعترین محصول پورشه در این پیست محسوب میشود.
۲-پورشه ۹۱۱ GT3 نسل ۹۹۲
تایم: ۲:۴۰.۶
در خانوادهٔ پورشه ۹۱۱، مدل GT3 هم مخصوص پیست است ولی یک پله پایینتر از GT2 RS قرار میگیرد و همچنان از پیشرانهٔ تنفس طبیعی استفاده میکند. GT3 در دو نسخهٔ معمولی و RS تولید میشود که GT3 RS نسل ۹۹۲ هنوز راهی ویرجینیا نشده و فعلاً باید به GT3 معمولی اکتفا کنیم که دومین ۹۱۱ سریع این پیست محسوب میشود. جالب اینکه امسال در دور صاعقه، کیمن GT4 RS یکدهم ثانیه سریعتر از GT3 یک دور پیست ویرجینیا را طی کرد.
۳-پورشه ۹۱۱ GT3 RS نسل ۹۹۱
تایم: ۲:۴۱.۶
نسل قبلی GT3 RS در سال ۲۰۱۹ در پیست ویرجینیا تایم ۲ دقیقه و ۴۱.۶ ثانیه را ثبت کرد و جالب اینکه GT3 جدید با وجود ۱۰ اسب بخار قدرت کمتر و آئرودینامیک سادهتر، دقیقاً یک ثانیه از نسخهٔ RS نسل قبلی سریعتر بوده است که این جادوی پورشه را در GT3 نسل ۹۹۲ نشان میدهد. با توجه به این موضوع، GT3 RS جدید با ۵۲۵ اسب بخار قدرت و بهبودهای مختلف در سیستم تعلیق و آئرودینامیک، حتی ممکن است بتواند رکورد GT2 RS را هم در ویرجینیا بشکند.
۴-پورشه ۹۱۱ توربو S نسل ۹۹۲
تایم: ۲:۴۲.۵
در خانوادهٔ ۹۱۱، نسخهٔ توربو S با وجود برخورداری از قدرت بالا، چندان روی پیست تمرکز ندارد و بیشتر یک نسخهٔ راحت، سریع و قدرتمند برای پیمایشهای طولانی جادهای است. به همین دلیل، توربو S با ۶۵۰ اسب بخار قدرت که ۱۴۰ اسب بخار از GT3 بیشتر است، در ویرجینیا نزدیک به دو ثانیه از برادر تنفس طبیعی پیست محور خود کندتر بوده است. همچنین درحالیکه GT3 محرک عقب است، در توربو S نیرو به هر چهارچرخ منتقل میشود.
سریعترین کوروتها در پیست ویرجینیا
۱-شورلت کوروت C8 Z06
تایم: ۲:۳۸.۶
نسل جدید کوروت Z06 از هر لحاظ خودروی فوقالعادهای است و تاکنون پرفورمنس چشمگیری را به نمایش گذاشته است. این ماشین در رقابت دور صاعقهٔ ۲۰۲۳ در ویرجینیا تایم زد و به پنجمین خودروی سریع این پیست تبدیل شد. جالب اینکه Z06 تنفس طبیعی با ۶۷۰ اسب بخار قدرت، از ZR1 سوپرشارژ ۷۵۵ اسب بخاری نسل قبلی سریعتر بوده است. این ماشین همچنین در ویرجینیا از مکلارن 720S سریعتر بوده و تنها ۰.۲ ثانیه با مکلارن 765LT فاصله داشته است.
۲-شورلت کوروت C7 ZR1
تایم: ۲:۳۹.۵
ZR1 نسل C7 با ۷۵۵ اسب بخار قدرت، حد نهایی کوروت موتور جلو بود و در سال ۲۰۱۹ با ثبت تایم ۲ ثانیه ۳۹.۵ ثانیه، عملکرد قابلتوجهی از خود نشان داد اما این هیولای سوپرشارژ امسال با اختلافی نزدیک به یک ثانیه مغلوب Z06 نسل C8 شد. این نشان میدهد که کوروت موتور وسط در پیست چقدر بهتر از اسلاف موتور جلوی قبلی خود شده و این موضوع هیجان و اشتیاق برای دیدن عملکرد C8 ZR1 جدید را بیشتر میکند.
۳-شورلت کوروت C7 Z06
تایم: ۲:۴۴.۶
نسل قبلی کوروت Z06 که از پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ با ۶۵۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد در زمان خود پرفورمنس قابلتوجهی داشت اما وقتی آن را با Z06 C8 مقایسه میکنیم میبینیم که در برابر نسل جدید خود هیچ حرفی برای گفتن ندارد. C7 Z06 سال ۲۰۱۵ در پیست ویرجینیا تایم ۲ دقیقه و ۴۴.۶ ثانیه را به ثبت رساند. این زمان ۶ ثانیه با Z06 جدید فاصله دارد که در یک پیست ۶.۶ کیلومتری اختلاف بسیار زیادی محسوب میشود.
سریعترین اوراکانها در پیست ویرجینیا
۱-لامبورگینی اوراکان تکنیکا
تایم: ۲:۴۳.۹
متأسفانه، نسخهٔ STO که پیست محورترین عضو خانوادهٔ اوراکان محسوب میشود در ویرجینیا تایم نزده و نمیتوانیم قضاوتی در مورد پرفورمنس آن داشته باشیم؛ بنابراین، عنوان سریعترین اوراکان در این پیست به نسخهٔ تکنیکا رسیده که امسال تایم ۲ دقیقه و ۴۳.۹ ثانیه را ثبت کرد و با اختلاف زیادی در پس کوروت Z06 و ۹۱۱ GT3 قرار گرفت. بااینحال، جالب اینکه تکنیکا یکدهم ثانیه از پرفورمانته سریعتر بوده است.
۲-لامبورگینی اوراکان پرفورمانته
تایم: ۲:۴۴.۰
پرفورمانته نسخهٔ پیست محور از اوراکان پیش از فیسلیفت بود که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ با قدرت بیشتر (۶۴۰ اسب بخار) و آئرودینامیک ویژه معرفی شد و برای مقطعی رکورد سریعترین خودروی نوربرگرینگ را در اختیار داشت. هماکنون اما پرفورمانته در ویرجینیا مغلوب تکنیکا شده است. این دو نسخه هردو ۶۴۰ اسب بخار قدرت دارند اما درحالیکه پرفورمانته چهارچرخ محرک است، در تکنیکا نیرو فقط به چرخهای عقب منتقل میشود.
۲-لامبورگینی اوراکان اوو
تایم: ۲:۴۵.۰
اوو درواقع نسخهٔ فیسلیفت و بهروزرسانی میاندورهای اوراکان بود که پس از پرفورمانته در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. این نسخه مثل پرفورمانته ۶۴۰ اسب بخار قدرت دارد و به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز است اما از ویژگیهای آئرودینامیکی پرفورمانته بیبهره است. به همین دلیل، اوراکان اوو که سال ۲۰۲۰ راهی ویرجینیا شد، در این پیست یک ثانیه از پرفورمانته کندتر بوده است.
corvette
۱۰ اسفند ۱۴۰۱Corvette ❤❤❤❤
علی
۱۰ اسفند ۱۴۰۱آخه چرا باید به خاطر فاصله زمانی چندثانیه !!! عالیجناب وزیر اعظم لامبورگینی را به بقیه ترجیح بدم ! آخه مگه عقلم کمه؟!!! تو اینها از همه بهتر لامبو هست که اتفاقا در طول زمان ارزششو حفظ میکنه
محمدهادی
۱۲ اسفند ۱۴۰۱پسر مکلارن سنا چه هیولای بی شاخ و دمیه
حتی دهن مرسدس بلک سریز رو هم خورد کرده
واقعا مکلارن خودروهای توانایی ساخت در این سالها که کمتر بهش توجه شد
رکورد سنا در نوریورگرینگ به چه صورته؟
قطعا اونجا هم باید پشت همه رو به خاک مالیده باشه با این تفاسیر
فرشاد
۱۲ اسفند ۱۴۰۱نوربگرینگ دست کسی نیس که حالا حالاها شکسته بشه
TESLA
۱۰ اسفند ۱۴۰۱کاری ندارم کدوم سریعتره ، طراحی لامبو به حدی زیبا که غیر از اون دیگه هیچ چیزی برام جذاب نیست 😍😍🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇮🇹🇮🇹
Reza Waffen SS
۱۰ اسفند ۱۴۰۱👌 Big like 👍
TESLA
۱۰ اسفند ۱۴۰۱لامبورگینی : تلفیقی از هنر ایتالیایی و مهندسی آلمانی 🇩🇪🇩🇪🇩🇪🇮🇹🇮🇹🇮🇹🔥
R
۱۰ اسفند ۱۴۰۱مهندسی آلمانی رو کی انداخته تو مغز شما؟
TESLA
۱۱ اسفند ۱۴۰۱چرا انقدر فشاری میشی !! 🤣🤣 خب مگه غیر از اینه که نصف غول های مطرح اروپایی زیر مجموعه فولکس واگن هستن و اون نصف دیگه هم آلمانی الاصل 😎😎🇩🇪🇩🇪🇩🇪💪💪💪
R
۱۱ اسفند ۱۴۰۱چون شرکت آلمانی سهام داره شرکت ایتالیایه فکر میکنی کل مهندسی و قطعاتش هم مال آلمانه؟ سهام دار پول تزریق میکنه چند برابرشو بعد فروش ماشین و سود برمیداره این چه ربطی به مهندسی داره؟ آخه چرا قبل حرف زدن یکم فکر نمیکنید
GERMANY
۱۱ اسفند ۱۴۰۱برای اینکه متعلق به گروه فولکس واگنه فهمیدی یا بیشتر بتوضیحم ؟
TESLA
۱۰ اسفند ۱۴۰۱مرسدس پروجکت وان از این روزا رکورد سنا رو تو ویرجینیا میشکنه
محمدهادی
۱۲ اسفند ۱۴۰۱عمرا بتونه
اصن چرا باید رو یه ماشین بیشتر از ماشین دیگه تمرکز کرد؟
مگه تخم دوزرده ست؟؟
خب با سنا هم اگه مجددا تلاش کرد و راننده قویتری پشت فرمونش آورد میشه بازهم رکورد رو اصلاح کرد
این مطلب فقط به مرسدس مربوط نمیشه که
(Ali(chevynova
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ماشالاه کوروت
با قیمت معقولش راحت میتونه با الکی گرونهایی که پشت تولید محدود بودنشون پنهان شدن رقابت کنه اونم با 70 سال سابقه
(Ali(chevynova
۱۰ اسفند ۱۴۰۱کوروت مطابق 70 سال گذشته نشون داد خوب بودن به صندلی چرم و فقط سالی20 دستگاه ساختن و قیمت پایه 500 هزار دلاری به بالا و این چرندیات اروپا پسند نیست بلکه هنر اونکه با یک سوم قیمت بقیه بتونی پرفورمنسی ارائه بدی که الکی گرونها در توانشون نباشه با اون قیمت ارائه بدن
کوروت 7 دهه داره کاری میکنه که الکی گرون سازها توانش رو نداشتن و ندارن
dhny
۱۱ اسفند ۱۴۰۱هنر اینه که بعد 14 سال از انجینی که ساختی الهام بگیرن
فرشاد
۱۲ اسفند ۱۴۰۱اینجا بحث خرید نی که کنایه بزنی به آلمانی های عظیم
بحث بحثه پرفورمنس و پیست هس هنوز قدرت و تکنولوژی این رو ندارین که بتونین با ای ام جی وان یا مکلارن و پورشه رقابت کنین
یوسف
۱۰ اسفند ۱۴۰۱واقعا مک لارن شاهکاره….. چون بزرگانی مثل مرسدس پورشه کوروت و لامبو حتی به محدوده قلمرو اون نزدیک هم نیستند….. خیلی حرفه که بعد ۴ سال هیچ تایمی حتی تحدیدش هم نمیکنه…. مرسی مکی
R
۱۱ اسفند ۱۴۰۱سنا یه ماشین مخصوص پیست که مجوز تردد خیابون نداره و پلاک نمیشه یه چی مثل اسنزا میمونه رکوردشو باید با اون مقایسه کنیم نه با ماشینای جاده ای درسته پیست محور هستن ولی با یدک کش حمل نمیشن
پیام
۱۰ اسفند ۱۴۰۱اوراکان STO پس چی یعنی تستش نکردن هنوز؟
مازیار
۱۰ اسفند ۱۴۰۱چهار سال، اونم چهار سال اخیر، تو موتوراسپرت زمان خیلی زیادی هست
چی ساختی مک، تو باید سه میلیون دلار می بودی
R@min
۱۰ اسفند ۱۴۰۱برتری سنا بیشتر از اینکه فنی باشه بخاطر کاهش وزن افراطی که کمتر از ۱۲۰۰ کیلو هست و عملا در و خیلی از قطعات کابین و …. برداشتن. البته ماشین بی نظیری هست و شکی درش نیست.
مازیار
۱۰ اسفند ۱۴۰۱همون کاهش وزن جدا از اینکه یکی از رکن های اساسی پیست محوریه، اونقدر پیچیده و تکنولوژی طلب هست که یه فاکتور فنی بحساب بیاد
امروزه رسیدن به وزن ۱۲۰۰ کیلو مشکل تر از دست و پا کردن یه موتور ۱۰۰۰ اسبی هست مگه نه؟
R@min
۱۰ اسفند ۱۴۰۱مازیار جان
بله کاهش وزن کار سختی هست، صرفا خواستم دلیل سریع تر بودنش نسبت به بقیه مکی ها و ماشین های لیست رو بگم.
آقا دانیال
بله درسته وزن با مایعات سنا ۱۳۶۴ کیلو هست، اما در شکل مقایسه اصولا وزن خشک رو ملاک قرار می دن، البته وزن خشکش هم نسبت به بقیه خیلی پایین تره.
محمدهادی
۱۲ اسفند ۱۴۰۱فوق العاده ست سنا
فوووووق العاده
داداش ناتنی اسنزاست😆
خیلی دوست داشتم تایم های اسنزا هم بیرون بیاد ببینیم لامبو در پیست چه کرده…
دانیال_Surrey،England
۱۰ اسفند ۱۴۰۱البته وزن خشک تاثیری نداره.
شما که با ماشین خالی از مایعات تایم نمیزنی.
وزن سنا در شرایط معمول بالای 1400کیلوگرمه.
مشکلی هم تو سیستمای رفاهی نداره و فقط سیستم تعلیق خشک و صندلی های ناراحت و صداس که آزاردهندس.
آرتورا هم مشخصات اعلامی شرکت زیر 1500 تاس که تو تست مجله اوو 1560 کیلوگرم بود،که با این حال تو تایم گیری مجله اتوکار بسیار خوب عمل کرد.
رامین
۱۰ اسفند ۱۴۰۱درسته گیربکس دقیق موتور پرقدرت و هماهنگ با گیربوکس و … و وزن پایین
Mf1
۱۰ اسفند ۱۴۰۱لامبو نشون داده به غیر از نوربرینگ هیچ حرفی واسه گفتن نداره
کوروت ثابت شده هست با قیمت صدا و طراحی عالی
GERMANY
۱۱ اسفند ۱۴۰۱یه دونه گروه خودروسازی همزمان داره ۳ تا کمپانی سوپراسپورت ساز مطرح رو مدیریت میکنه بیشتر از این نمیشه توقع داشت دیگه الان یه جوری شده کاپوت اعودی رو میدی بالا موتور لامبو رو میبینی کاپوت لامبو رو میدی بالا موتور اعو رو میبینی 😂😂 از بین اینا تنها پورش هست که مستقل فعالیت میکنه
محمدهادی
۱۲ اسفند ۱۴۰۱داداش پ خبر نداری
پورشم بنوعی زیر مجموعه فولکس واگن هست دیگه
خخخخخ
آخه عیبی نداره که
وقتی یه گروه صعنعتی عظیم و دقیق تونسته هم هویت برندها رو مستقل حفظ کنه،هم باعث ارتقا و ترقی این برندها از زمان گذشته شون بشه کجای کار ایراد داره واقعا؟
اینم از اعجاز های آلمانیها در صنعته
یه جا یه خبری میخوندم درخصوص جنگ اکراین
خیلی جالب بود
اخیرا افسرای اکراینی که دارن با تانکهای آلمانی آموزششون میدن برای بکارگیری این تانکها تو جنگ،نظرشون درمورد ایت تانکها این بود که وقتی با این تانک کار میکنی انگار پشت یک مرسدس نشستی!!
فوق العاده متفاوتن آلمانی ها در ساخت
masoud
۱۰ اسفند ۱۴۰۱5.3ثانیه اختلاف کروت z06 با تکنیکای پیست محور
در هنر و طراحی و اصالت و…حرف از هردو برای گفتن زیاده
ولی در زمینه پرفورمنس شرم آوره که 2تا3 برابر پول میدی و 5.3 ثانیه عقبی
تازه از کوروتی که هنوز نسخه های اصلیش نیومده
واو
سالهاست دارم اخبار خودرو رو تخصصی دنبال میکنم
کوروت بدجور بازار رو تحت تاثیر میذاره
حیف که این کار جنرال موتورز یه نسل دیر اتفاق افتاد
Mf1
۱۰ اسفند ۱۴۰۱ولا خودم هم هر خودرویی که سریع باشه توی پیست چه لامبو باشه چه امریکای باشه چه هرکجایی باشه دوست دارم ولی یه عده میگن لامبو اوروس از سوپر اسپورت ها توی پیست سریعتر خیلی مضحک خنداره
کلا لامبو به غیر از طراحی هیچ نکته مثبتی نداره ولی کوروت همچی یه جا داره لامبورگینی بیشتر شبیه گاوه شیرده تا جنگی
Arsam
۱۰ اسفند ۱۴۰۱وای من دیییییوونه اون کوروت C7 Z06م
یکی از خوشکل تریناست
Huracan Performante
۱۱ اسفند ۱۴۰۱قبول نیست وقتی STO رو نیاوردن نمیشه درباره هوراکان ها نظر داد. البته از عملکرد پرفورمانته هم نا امید شدم. اگه STO بود مطمئنا کوروت رو میذاشت تو جیبش
یوسفی
۱۱ اسفند ۱۴۰۱هر کسی عشقی داره منم عشقم شورولت وتمام تولیداتش