در این مقاله خواندنی شاخصترین و عجیبترین خودروهای کانسپت تاریخ را خدمت شما عزیزان معرفی میکنیم.
هدف اصلی از معرفی خودروهای کانسپت جابجایی مرزهای طراحی و تکنولوژی است اما گاهی اوقات طراحان به همین موضوع اکتفا نمیکنند. خودروهای کانسپتی وجود دارند که اگرچه هرگز راهی خط تولید نشدهاند اما تا سالها در خاطرات باقی ماندهاند. برخی از آنها به یک اسطوره تبدیل شدهاند ولی اکثرشان از یادها رفتهاند که شاید این بهترین موضوع برای کانسپت های نه چندان جالب باشد؛ اما ما میخواهیم عجیبترین خودروهای کانسپت تاریخ را معرفی کنیم.
عجیبترین خودروهای کانسپت تاریخ
برتونه BAT3/5/7 (سال ۱۹۵۳)
برتونه نه یک کانسپت بلکه سه کانسپت جداگانه BAT را بین سالهای ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۵ معرفی کرد. این خودروها برای بررسی طراحی آیرودینامیک تولید شدند و عبارت BAT مخفف عبارت Berlinetta Aerodinamica Tecnica بود. در زمانی که جادهها پر از محصولات قدیمی پس از جنگ جهانی دوم بود، این خودروها همانند سفینههای فضایی به نظر میرسیدند.
گیا سِلِن (سال ۱۹۶۰)
گیا ادعا میکرد این نوع از خودروها در عرض یک دهه راهی جادهها خواهند شد ولی خوشبختانه چنین اتفاقی رخ نداد. در این تصاویر خودروی گیا سلن را میبینیم که توسط تام جاردا طراحی شده است.
برتونه کارابو (سال ۱۹۶۸)
یکی از بهترین کانسپت های تمام دوران را میتوان کارابو دانست که بر پایه مدل مسابقهای آلفارومئو ۳۳ شکل گرفت و در میانه خود پذیرای پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی شد. این خودرو همچنین از شیشههای رنگی و درهای پروانهای سود میبرد و اهمیت زیادی به آیرودینامیک داده است.
شورولت آسترو III (سال ۱۹۶۹)
اگر بخواهید از صفر یک خودرو را طراحی کنید واضح است که باید طراحی چرخها را نیز مدنظر قرار دهید اما هیچکسی این موضوع را به طراحان شورولت نگفته بود و آنها دو چرخ جلوی آسترو III را در کنار یکدیگر قرار دادند تا این خودرو شکل سهچرخه را به خود گیرد و از نظر پایداری تعریفی نداشته باشد؛ اما ظاهر آن کاملاً جذاب به نظر میرسد.
برتونه استراتوس زیرو (سال ۱۹۷۰)
یکی دیگر از لحظات نفسگیر در طراحی خودروها را میتوان معرفی کانسپت برتونه استراتوس زیرو دانست که اگرچه از نظر فضای کابین و بار درخشان به نظر نمیرسد اما مرزها را جابجا کرده است. کانسپت موردبحث در نهایت باعث تولید لانچیا استراتوس شد و در ویدئوی مایکل جکسون هم حضور یافت.
پینین فارینا مودولو (۱۹۷۰)
تقریباً هیچ بخشی از مودولو در یک خودروی تولیدی قابلاستفاده نبود. در واقع طراحی مودولو مشکلات زیادی را به همراه داشت و برای رفع آنها سرمایه و نیروی انسانی زیادی لازم بود.
مزدا EX-005 (سال ۱۹۷۰)
یکی دیگر از عجیبترین خودروهای کانسپت تاریخ را مزدا معرفی کرده است. EX-005 به عنوان یک خودروی شهری در نظر گرفته شد و ظرفیت حمل ۴ نفر را داشت اما جنس پلاستیکی صندلیها باعث میشد سرنشینان لحظات جالبی را تجربه نکنند. از نظر ایمنی هم بهتر است سخنی نگوییم چراکه تصویر خود گویاست. البته قوای محرکه روتاری/برقی مزدا موضوع شاخصی در آن زمان به شمار میرفت.
گیا اکشن (سال ۱۹۷۸)
مشخص نیست که زمان به پایان رسید یا پول چراکه گیا تنها نصف اکشن را طراحی کرد چراکه بخش جلوی خودرو استارتی عالی را به نمایش میگذارد ولی از ستونهای B به بعد به نظر میرسد تیم طراحی همهچیز را رها کرده است.
استون مارتین بولداگ (سال ۱۹۷۹)
ویلیام تاونز برخی خودروهای بسیار جذاب را طراحی کرده اما بولداگ را باید جزو دیوانه کننده ترین آنها دانست. این خودرو به عنوان محصولی آزمایشگاهی برای استون مارتین طراحی شد و قرار بود ۲۵ دستگاه از آن تولید شود اما تنها ۱ خودرو متولد شد و در سالهای بعد نیز فرایند بازسازی کاملی را تجربه نمود.
تویوتا CX-80 (سال ۱۹۷۹)
هدف از طراحی این کانسپت ارائه فضای کافی برای ۴ نفر و درعینحال اشغال کمترین فضا در جاده بوده است؛ اما جای شرمساری دارد که طراحی CX-80 به گونهای انجام شده که انگار یک کودک چندساله و شاید نابینا آن را به اتمام رسانده است. این کانسپت را میتوان جزو ضعیفترین کارهای تویوتا دانست.
سیتروئن کارین (سال ۱۹۸۰)
طراح کارین تریور فیور است که ظاهراً در زمان طراحی این کانسپت سهگوش اوردوز کرده بود. راننده در وسط کابین قرار دارد و سرنشینان نیز او را در کنار و عقب همراهی میکنند که این ترکیب شبیه مک لارن F1 است.
ایتال دیزاین ماچیموتو (سال ۱۹۸۶)
ماچیموتو را میتوان تلاقی موتورسیکلت و خودرو دانست و هدف از معرفی آن نیز ارائه حملونقل ارزان برای ۹ نفر در کشورهای در حال توسعه بوده است. البته به نظر میرسد راحتی و ایمنی خیلی مدنظر طراحان نبوده است.
پژو پروکسیما (سال ۱۹۸۶)
در سال ۱۹۸۶ سریعترین و جذابترین پژویی که میتوانستید بخرید مدل توربو و چهار چرخ محرک از ۲۰۵ بود. فرانسویها در آن زمان خودروهای ۳۰۹، ۵۰۴ و ۶۰۴ را نیز تولید میکردند اما کانسپت پروکسیما با پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۸ لیتری توئین توربو که ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشت روی دیگر شیر فرانسوی را نشان داد.
کرایسلر وویاگر III (سال ۱۹۹۰)
تیم طراحی کرایسلر یک خودروی سه نفره شهری را طراحی کرد که میتوانست به کابین جداگانهای در عقب متصل شده و در نهایت به خودرویی هشتنفره بدل گردد.
ایتال دیزاین کلمبوس (سال ۱۹۹۲)
ایده تولید یک مینیبوس لوکس با پیشرانه ۱۲ سیلندر بسیار جالب به نظر میرسد اما زمانی که آن را با طراحی شبیه جتهای تصادف کرده ترکیب کنید نتیجه نهایی خیلی باب میل نخواهد بود.
رنو زوم (سال ۱۹۹۲)
خودروهای شهری به خاطر قیمت و پیچیدگی کم محبوب است اما هیچکسی این موضوع را به رنو نگفته بود زیرا فرانسویها با همکاری ماترا پیچیدهترین خودروی کوچک تاریخ یعنی زوم را معرفی کردند. سیستم تعلیق پیچیده این خودرو باعث تغییر فاصله بین محوری در شرایط مختلف میشود.
میتسوبیشی ESR (سال ۱۹۹۳)
کانسپت علمی تحقیقی اکولوژی میتسوبیشی قرار بود به بررسی تکنولوژیهای سبز بپردازد اما چرا حاصل کار اینقدر زشت شد؟ شاید نمای جلوی ESR مشکلی نداشته باشد اما زوایای دیگر آن افتضاح خالص هستند و به نظر میرسد طراحان در ابتدا ظاهری جعبهای را در نظر گرفتهاند اما در دقیقه ۹۰ ایده خود را تغییر دادهاند.
رنو راکن (سال ۱۹۹۳)
یک بالگرد را انتخاب کنید، روتورهای آن را حذف کرده و چرخها و پیچیدهترین سیستم تعلیق قابلتصور را روی آن نصب کنید. نتیجه کار رنو راکن خواهد بود که پاسخی عجیب به سؤالی محسوب میشد که هیچکسی نپرسیده است.
دوج نئون اکسپرسو (سال ۱۹۹۴)
یکی دیگر از عجیبترین خودروهای کانسپت تاریخ را دوج ساخته است. ظاهر خودرو به گونهای است که انگار مستقیماً از کارتونهای کودکان گرفته شده و انحناهای عجیب در همه جای آن دیده میشوند. با طراحی برگرفته از تاکسیهای بزرگ شهری، اکسپرسو برداشتی جدید از تاکسیهای خانوادگی بود.
فورد ایندیگو (سال ۱۹۹۶)
ایندیگو کوچکترین نشانی از واقعیت را به همراه نداشت. فورد این خودرو را محصولی مسابقهای برای جاده میدانست اما خبری از سقف و فضای بار نبود. پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری ایندیگو پشت سر سرنشینان قرار گرفته است.
هولیز پریگانتا (سال ۱۹۹۸)
شاید این کانسپت را بتوان بدترین کانسپتی دانست که یک خودروی خوب را به محصولی بسیار بد بدل کرده است. در واقع این خودرو به حدی افتضاح است که بسیاری از افراد نمیخواهند آن را ببینند چه رسد به اینکه وارد کابین شوند. خودروی بختبرگشتهای که برای تولید این کانسپت انتخاب شد لامبورگینی دیابلو بود.
هوندا فویاجو (سال ۱۹۹۹)
فویاجو ترکیبی از خودروی ضدگلوله و اسباببازی سوپرمارکتی است و از چرخهایی استفاده میکند که ظاهراً از لگوها دزدیده شدهاند.
هیوندای FGV-II (سال ۱۹۹۹)
FGV مخفف عبارت وسیله نقلیه سبز آینده است اما با نگاه به چهره آن میتوانیم بگوییم اگر قرار باشد آینده صنعت خودرو این کانسپت باشد پس پیادهروی، دوچرخهسواری و استفاده از اتوبوس ناگهان بسیار محبوب خواهد شد.
ادامه دارد…
*ALI*
۷ بهمن ۱۴۰۲خدایی ایناها خیلی بدن باهاشون نمیشه کنار اومد خوب شد که یا تولید نشدن یا اگرم شدن کم تولید شدن وگرنه همش باید از دیدن شون زجر میکشیدیم رنو زوم هم مثل اینکه از اول شوتی به دنیا اومده عقبش رو به بالاس
جومونگ
۷ بهمن ۱۴۰۲سایبرتراک هم یکی از اینا بوده اما تونسته فرار کنه و خودشو به خط تولید برسونه .
*ALI*
۷ بهمن ۱۴۰۲سایر تراک حداقل از اینا یکم بهتره ولی بازم خیلی خوب نیست
parhamiof
۷ بهمن ۱۴۰۲بهترین کامنت این هفته😂
۷ بهمن ۱۴۰۲شوتی اقتصادی بوده قرار بود اونموقع خط تولیدشو تو کوردستان و بلوچستان و کرمانشاه درست کنن ولی خوب چه کنیم که شوتی سوارا عاشق پارسو سمندو زانتیا و ۴۰۵ هستن و پولداراشون هم لندکروز وانت سری ۷۰ و حاضرن زندگیشونو کلیشونو بفروشن تا فقط با اون بار ببرن
اگر رنو خودرویی شوتی و سدان برای بازار ایران تولید میکرد الان موفق میشد یه موتور ۶ سیلندر ۳۰۰۰ هم میزاشت رقیب زانتیا میشد
P
۷ بهمن ۱۴۰۲همشون یه جوری هستن که انگار قرار به یکی از اعضا سایبترون تبدیل بشن 😂
آخه ... 😒
۷ بهمن ۱۴۰۲دوج بخاطر ساختن اون گردالی باید علیهش اعلام جرم میشد . رسما گناه مرتکب شده و مجرمه . لعنتی تو چارجر و چلنجر داشتی . خودروهات نماد شرارت و رذالت بود . ابهت و خشونت از سر و روی تولیداتت باید بریزه . آخه این چیه . رنگشم میزدی صورتی کار رو تموم میکردی 😒
جومونگ
۷ بهمن ۱۴۰۲اون مزدا اصلا نیاز به چرخ نداره . تا خود مقصد میتونه قِل بخوره . به طراح آزتک باید جایزه داد و ازش تقدیر کرد در مقایسه با اینا .
OldBoy
۷ بهمن ۱۴۰۲فک میکردم پریگونتا کار خود لامبورگینی باشه
اگه اون چراغای چشم عنکبوتی و اون ورودی هوای منحنی که متضاد با طراحی جلو هست رو عوض کنی میشه بهش گفت وننوی قدیمی!
yaghoub
۷ بهمن ۱۴۰۲یکی از یکی فاجعه تر
Khashayar
۷ بهمن ۱۴۰۲یکی از یکی مضخرفتر.
بجای اینکه خودرو سازها بیان روی اصول اساسی خودرو مثل پیشرانه و سیستم تعلیق و ایمنی کار کنند میان این طرح های فضایی رو میدن. اگه برید تاریخ طراحی خودرو رو بررسی کنید متوجه میشید طراحی های ساده مثل شورلت در دهه 70 ، بنز دهه 80 و 90 و دوج چلنجر بهترین طراحی ها رو دارند و نکته اصلی سادگی و طراحی جعبه ای اونا بود نه اینهمه انحناهای عجیب قریب که حال آدمو بهم میزنه
Roham
۷ بهمن ۱۴۰۲رنو زوم فاصله محوری متغیر داشته که برای حفظ تعادل در شرایط مختلف رانندگی و سرعتهای مختلف، ایده آینده نگرانهای حتی به نرخ امروز داریم
بقیه هم تو نوع خودشون حرف واسه گفتن دارن
من و خیلی ها هنوز هم طراحیهای دهه شصت تا نود رو دوست داریم و این به این معناست این طرحها از اصول طراحی محافظهکارانه پیروی کردن که اینقدر موندگار شدن و خب کمتر میشه طراحی هیجان انگیزی دید
جرمی کلارکسون
۷ بهمن ۱۴۰۲حاجی حالم بد شد دیدمشون مخصوصا اون دوج 🫣
18:45
۷ بهمن ۱۴۰۲👏👏👏
خاص و جذاب بود مقاله.
parhamiof
۷ بهمن ۱۴۰۲تا قبل از شورلت استرو همچی قابل تحمل بود….
بعدش دیگه جز چند تا مورد همش حاصل خوردن حداقل 6 لیتر نوشیدنی حرام بوده😂
خود شورلت که شبیه قایقه!
هوندا فویاجو معنی واقعی جارو برقی صنعتیه.
ولی جدا ازینا یکی فورد ایندیگو طراحی جالبی داشت،یکی هولیز پریگانتا.
هولیز شبیه وننو عه جز بعضی قسمتا مثل هدلایتا،فورد هم طراحی هدلایتاش مثل عینک میمونه.
پژو پروکسیما هم کانسپت بسیار جالبیه که قدرت پژو رو نشون داد.
این قدرت رو الان فقط پورشه از یک موتور 6 سیلندر میگیره.
Roham
۷ بهمن ۱۴۰۲با کمال احترام…
نویسنده محترم چقدر کجسلیقهست!!
۷ بهمن ۱۴۰۲عه عه 😐😐
𝐀𝐥𝐢
۷ بهمن ۱۴۰۲قیافه هارو!!! هر کدوم یه شکل عجیب دارن
BMW
۷ بهمن ۱۴۰۲یه خدا اینا چیه😕😂😂چطور فقط طراحی شدند
۷ بهمن ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/01/16-3.webp
از پرشیا خوشگل تره مگه نه
mercedes
۷ بهمن ۱۴۰۲پرشیای بیچاره زمان خودش پسر خوشتیپی بود، الان اعتیاد داره و پیر شده مسخرش میکنن.
فرشاد
۷ بهمن ۱۴۰۲از مزدا EXخوشم اومد
فک کن تو اتاقتی اما متحرک
سجاد عباسی
۷ بهمن ۱۴۰۲به نظرم آلفارومئو BAT و استراتوس نباید توی این لیست قرار میگرفتن
این خودروها شاید ظاهر نامتعارفی داشته باشن اما به شدت تاثیر گذار بودن
شاهین
۷ بهمن ۱۴۰۲سلام آقای عباسی عزیز
همه این کانسپت ها تو دسته بدها قرار نمیگیرن و بعضیاشون حتی تاریخ ساز هم بودن مثل همون هایی که شما اشاره فرمودین. در کل لیست شامل کانسپت های عجیبه که میتونن خوب باشن یا بد.
ارادتمندم
alirezamt211
۷ بهمن ۱۴۰۲اون دوج خیلی سمه
انگار ورداشتی ماشین های شهربازی رو با وایپر قاطی کردی
چراغ جلوشو ببینید کپه چراغ وایپر😂
حسن
۷ بهمن ۱۴۰۲والا از همه انتظار داشتم اما از دوج انتظار نداشتم
لعنتی تو باید یه کانسپت میدادی با موتور 110 لیتری کاترپیلار C175-20 بعد میگفتی حیف که محیط زیست اجازه نداد بسازیمش
EODE
۷ بهمن ۱۴۰۲اون دوتا برتونه و پینین فارینا و بولداگ خوب بودن ؛ اما در مورد بقیه دیدن عکسشون نتایجی بدتر از دیدن فیلم ترسناک داره و احتمالا دیدنشون از نزدیک همراه مشکلات گوارشی خواهد شد .
در قیاس با اینا باید به طراحان کرایسلر پی تی کروزر و پونتیاک آزتک جایزه داد .
مجتبی .
۸ بهمن ۱۴۰۲نعش کش هم داریم تولیست
Mercedes
۸ بهمن ۱۴۰۲بجز فورد ایندیگو
بقیشون شبیه معلولان جسمی حرکتی ذهنی بودن😐
🌪️ Tornado 🌪️
۱۱ بهمن ۱۴۰۲لطفاً از برند گیا بیشتر مطلب بذارید و معرفیش کنید
دربارش کنجکاو شدم 🤔
واسم سوال پیش اومد گیا قدیمی تره یا کیا؟!!!!!!!!😜🤣
ALI.S
۱۲ بهمن ۱۴۰۲آقای احمدزاده دمت گرم مرد!
متن مقاله خیلی عالی و خوب بود!
فقط داشتم میخندیدم 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
آمریکا فن
۸ اسفند ۱۴۰۲اتفاقا خیلی هم خودرو های جالبی بودن ای کاش به تولید میرسیدند
تسلا بهترین خودرو جهان هست
آرش
۵ مرداد ۱۴۰۳عجیب بودن
زشتم بودن
والا من از سایبر تراک خوشم میاد