در این مطالب طی دو قسمت با خودروهایی آشنا خواهیم شد که در بین محصولات شرکت سازندهٔ خود به دلایل مختلفی متمایز و تعجببرانگیز بودند.
خودروسازان بزرگ جهان عمدتاً علاقهای به ریسک کردن ندارند اما بااینوجود، گاهی همین شرکتها خودرویی بسیار عجیب تولید میکنند یا اشتباهی استراتژیک مرتکب میشوند که همه را به تعجب وامیدارد. زمانی که چنین اتفاقی رخ میدهد، هرچقدر شرکت خودروسازی مشهورتر و معتبرتر باشد، نتیجه هیجانانگیزتر و یا در برخی موارد آزاردهندهتر خواهد بود. در ادامه طی دو قسمت با معروفترین و برجستهترین مصادیق این موضوع آشنا خواهیم شد که به ترتیب زمان ساخت معرفی میکنیم.
همچنین بخوانید:
عجیبترین و متمایزترین خودروهای تاریخ
سیاهترین محصولات تاریخ خودروسازان بزرگ
بوگاتی رویال سال ۱۹۲۷
بوگاتی که به خاطر ساخت خودروهای مسابقهای و گرند توررهای خود مورد تحسین قرار گرفته بود، با تایپ ۴۱ که بیشتر با نام رویال شناخته میشود وارد بخش لوکس بازار شد. پیشرانهٔ ۱۲.۸ لیتری این مدل یکی از بزرگترین موتورهایی است که تاکنون در خودرویی تولیدی نصب شده است. رویال چه از لحاظ طول و چه قیمت، خودرویی افراطی بود و در زمانی که جهان درگیر رکورد اقتصادی بود، قیمت آن حتی برای خانوادههای سلطنتی هم بسیار زیاد بود و به همین دلیل تنها شش دستگاه از آن ساخته شد.
سیتروئن ترکشن آوانت سال ۱۹۳۴
سیتروئن در ساخت ترکشن آوانت نوآوریهای زیادی مثل ساختار یکپارچه، انتقال قدرت محرک جلو، ترمزهای هیدرولیکی و سیستم تعلیق جلوی مستقل را به کار گرفت. این ماشین بهعنوان یکی از برجستهترین سیتروئنهای تاریخ، موفقیت بزرگی را به دنبال داشت و تا سال ۱۹۵۷ تولید شد. البته سیتروئن روی این خودرو ریسک بزرگی کرد که حداقل در کوتاهمدت جواب نداد. هزینههای توسعهٔ ترکشن آوانت و احداث کارخانهٔ جدیدی برای تولید آن بهقدری بالا بود که سیتروئن از هم پاشید و مجبور شد در سال ۱۹۳۵ برای نجات خود به تأمینکنندهٔ اصلی لاستیک خودروهایش یعنی میشلن متوسل شود.
شورلت کورویر سال ۱۹۶۰
حدود دو دهه پس از موفقیت خارقالعادهٔ فولکسواگن بیتل، جنرال موتورز هم تصمیم گرفت با استفاده از همان ایده یعنی نصب پیشرانهٔ هوا خنک در عقب، خودرویی اقتصادی تولید کند. چنین طرحی برای شرکتی که به ساخت سدانهای بزرگ با موتور V8 قدرتمند شهرت داشت بسیار عجیب بود. همچنین کورویر به دلیل سیستم تعلیق محور آونگی در عقب، پایداری مناسبی نداشت و بشدت موردانتقاد قرار گرفت. البته شورلت بعداً نسخهٔ جدیدی را با سیستم تعلیق بسیار بهتر ارائه کرد اما تصویر منفی کورویر هیچگاه پاک نشد.
هیلمن ایمپ سال ۱۹۶۳
هیلمن ایمپ بهعنوان رقیبی برای مینی ماینر بسیار محبوب به بازار آمد اما موفقیت بسیار کمتری داشت. برجستهترین ویژگی این خودرو، پیشرانهٔ تمام آلیاژی میلسوپاپ بالا بود که در سمت راست عقب خودرو درست پشت گیربکس نصب شده بود. ساخت چنین خودرویی توسط هیلمن که خودروهای دیگرش بسیار معمولی بودند، بهاندازهٔ ساخت یک ون توسط رولزرویس شگفتانگیز بود. هیلمن پیشازاین هرگز چنین خودرویی تولید نکرده بود. درحالیکه ایمپ همچنان در حال تولید بود، گروه روتس (مالک برند هیلمن) توسط کرایسلر اروپا خریداری شد و پس از فروپاشی در اواخر دههٔ ۷۰، به دست پژو افتاد.
کادیلاک الدورادو سال ۱۹۷۰
گویی یک کوپهٔ عظیمالجثه ۵.۶ متری با پیشرانهٔ ۸.۲ لیتری V8 بهاندازهٔ کافی عجیب نبود زیرا کادیلاک نسل هشتم الدورادو را بهصورت دیفرانسیل جلو ساخت. البته جنرال موتورز ساخت کوپهٔ بزرگ V8 دیفرانسیل جلو را در سال ۱۹۶۶ با الدزمبیل تورنادو آغاز کرده بود اما این الدورادو افراطیترین حالت آن بود. پسازاین اما به دلیل وضع قوانین آلایندگی و مصرف سوخت خیلی زود پیشرانههای آمریکایی کوچک شدند و نه کادیلاک و نه هیچ شرکت دیگری هرگز چنین خودرویی تولید نکرد.
آستونمارتین لاگوندا سال ۱۹۷۶
پس از جنگ جهانی دوم، بدنه محصولات آستونمارتین فرمی خمیده داشتند که این شیوهٔ طراحی تا به امروز هم ادامه پیدا کرده است. بااینحال، یکبار در تاریخ این شرکت، مدلی با نام لاگوندا طراحی شد که ظاهر کاملاً تیز و شارپی داشت. این خودروی شگفتانگیزی بود و آستونمارتین هیچگاه چیزی شبیه آن نساخته بود. بااینحال، لاگوندا که بعداً فرم کمی نرمتری پیدا کرد تا سال ۱۹۹۰ تولید شد.
بنتلی مولسان توربو سال ۱۹۸۲
هرچند بنتلی در دههٔ ۲۰ در برخی محصولات خود از سوپرشارژر استفاده کرد اما بعداً القای اجباری را کنار گذاشت تا اینکه چند دهه بعد تصمیم گرفت یک توربوشارژر را به موتور ۶.۷۵ لیتری V8 سدان مولسان اضافه کند. در آن زمان، این حرکت قابلتوجهی برای یک برند لوکس محسوب میشد و تأکید میکرد که بنتلیها اسپرتتر از رولزرویسها هستند هرچند که در آن زمان هردو برند مالک یکسانی داشتند و خودروهایی تولید میکردند که غیر از لوگو و برخی جزئیات طراحی، تفاوتی باهم نداشتند.
هوندا NSX سال ۱۹۹۰
هرچند اولین خودروی سواری هوندا یک مدل اسپرت دونفره بنام S500 بود اما این شرکت خیلی زود به ساخت خودروهای معمولی خانوادگی شهرت یافت و به همین دلیل، زمانی که NSX را معرفی کرد، خودروی خارقالعادهای برای هوندا محسوب میشد. گوردون موری زمانی که روی طراحی مکلارن F1 کار میکرد، پشت فرمان یک NSX نشست و گفت «همهٔ خودروهای فراری، پورشه و لامبورگینی که بهعنوان معیار و مرجع در توسعهٔ ماشینم در نظر داشتم از ذهنم پاک شدند».
لوتوس کارلتون سال ۱۹۹۰
این خودرو درواقع اوپل اومگا بود که توسط لوتوس ارتقاء پیدا کرد تا سدانی با سرعت و شتابی در حد خودروهای اسپرت آن دوره خلق شود. بدین منظور، ابتدا اومگای استاندارد با موتور ۳ لیتری شش سیلندر خطی در کارخانهٔ اوپل در آلمان تولید و سپس به مقر لوتوس در انگلستان فرستاده میشد. افزایش حجم موتور به ۳.۶ لیتر، تجهیز به دو توربوشارژر و ارتقاء سیستم تعلق و ترمزها کاری بود که لوتوس روی اومگا انجام میداد. نتیجه ساخت سدانی با ۳۸۰ اسب بخار قدرت، شتاب ۵.۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت بود. کارلتون آنقدر بحثبرانگیز بود که درخواست ممنوعیت تردد آن در جادههای بریتانیا مطرح شد.
پلیموث پراولر سال ۱۹۹۷
در سالهای پایانی عمر برند پلیموث متعلق به کرایسلر، هیجان چندانی دیده نمیشد اما در همان زمان استثنایی بنام پراولر وجود داشت. این خودرو شبیه هات رودهای قدیمی طراحی شده و از دیگر محصولات پلیموث کاملاً متمایز بود. هرچند پراولر خودروی شگفتانگیزی به نظر میرسید اما به دلیل استفاده از پیشرانهٔ V6 و گیربکس اتوماتیک، موردانتقاد قرار گرفت. البته کرایسلر چندی بعد کانسپت هاولر معرفی کرد که نسخهٔ اصلاحشدهٔ پراولر با پیشرانهٔ V8 و گیربکس دستی بود اما این نمونهای نمایشی بود که هیچگاه تولید نشد.
ادامه دارد…
سالار فصل
۲۲ آبان ۱۴۰۲پدال واقعا خیلی پیشرفت کرده
یه مدت لیست تکراری و آزار دهنده بودند ولی الان خیلی جذاب شدن
amir
۲۲ آبان ۱۴۰۲پدال اگه یذره تبلیغات چینی ها و اخبار داخلی رو کمتر کنه محبوب ترم میشه
سالار فصل
۲۲ آبان ۱۴۰۲خوب نمیتونن لامبورگینی تبلیغ کنند که !
در هر صورت آقای اشتری و دوستانشون هم باید ارتزاق کنند.
ولی ایکاش به قول شما ، این اخبار داخلی و تبلیغات چینی ها رو بشه حذف کنند.
اخبار ثبت نام سامانه چیزشعر و رقابت فونیکس با اوروس و از این دست مقالات
F22RAPTOR
۲۲ آبان ۱۴۰۲ارتزاق
حتمی اینقد عربی باید غلیظ بگی؟
درآمد خیلی بهتره
amir
۲۲ آبان ۱۴۰۲کاربر رپتور
متاسفانه همین عده بعد برای ما ما فاز پارسی را پاس بداریم برمیدارن و میگن نباید نمیدونم فینگلیش استفاده کنیم و یا انگلیسی بلد نباشیم و به کار نبریم و اسامی و معادل فارسیشو بکار ببریم در صورتی که خودشون ۹۰ درصد حرفی که میزنن عربی هستش و تا حد امکان سعی در استفاده از کلمات عربی دارن و اون موقع پاس داری از پارسی اصلا هم مهم نیست بماند که این افراد از درک وام واژه ها و مخلوط بودن تمامی زبان ها با هم در امروزه ( فارسی کلمات عربی و ترکی و انگلیسی و روسی داره انگلیسی همینطور کلمات با ریشه لاتین و فرانسوی و ژرمن داره روسی هم همینطور)عاجز هستن
سالار فصل
۲۲ آبان ۱۴۰۲از صحبت های اساتید زبان شناس سایت حسابی تلمذ کردیم ، سپاس
amir
۲۳ آبان ۱۴۰۲سالار جان نمیگم که تبلیغ نکنن! میگم یذره پراکنده تر تبلیغ کنن مثلا روز شنبه تمام از مقایسه و محصولات جنجالی و …. میزارن آدم لذت میبره بعد روزه دوشنبه ده تا پست که میزارن ۹ تاش یهو چینیه درصورتی که شنبه یا نزاشتن یا یدونه بیشتر نبوده
amir
۲۳ آبان ۱۴۰۲یا سید السالار انت یمکنک استخدام کلماتنا بقدر ما ترید
.
۲۳ آبان ۱۴۰۲امیر خان سلام
… متاسفانه،عده،اسامی،معادل،صورت،حد امکان،موقع،اصلا مهم،افراد،درک،مخلوط،….
این ها همش عربی بودن!
اتفاقی که افتاده همین
نسل جدید الان نمیتونیم شاه نامه فردوسی رو از رو بخونیم! چون اون زبان فارسی اصیل هست
Mercedes
۲۳ آبان ۱۴۰۲امیر جان برعکس هم دقیقا هست
چرا همیشه تعصبی برخورد میکنین
خیلی ها هم هستن نصف صحبت هاشون انگلیسیه ، ولی تا یک کلمه عربی بگی همین حرف هارو میزنن
همش میگین طرف عربی حرف میزنی از انگلیسی ایراد میگیره مشکل داره
خب چرا برعکسش رو هم بد نمیدونید؟
اگر قراره فارسی را پاس بداریم باید کاملا پاس بداریم نه اینکه زبان های دیگر و فیلتر کنیم
یا فارسی باید صحبت کنیم یا اگر عربی هست انگلیسی هم باشه یا بالعکس
بعد همین دوستان که از عربی ایراد میگیرن یه لطفی بکنید کاروان کاروان پا نشید برید دبی و قطر ، عربا بدن یه لطفی بکنید ازشون دوری کنید
Mercedes
۲۳ آبان ۱۴۰۲با ادامه کامنت امیر موافقم
کش لقمه را پاس بداریم
amir
۲۳ آبان ۱۴۰۲کاربر .
منم دارم همینو میگم بخدا
دارم میگم همه زبونا با هم قاطی شدن نمیشه کاملا به یه زبون حرف زد منتها یه کسایی هرچقدر دلشون میخواد عربی بکار میبرن منتها وقتی اگه کس دیگه ای انگلیسی بکار ببره هی میگن پارسی را پاس بداریم پارسی را پاس بداریم ادم از این آزرده میشه
amir
۲۳ آبان ۱۴۰۲مرسدس جان شما از همون لگن های چینی تازه وارد که خود چینی هام قبولش ندارن و جنش درجه چهارم پنجمشونه و فقط برای سود دوبله چوبله فرستادن ایران لذت ببر و بگو دیگه مشتری چی میخواد و از سرش هم زیاده و نمیدونم هرکی عیب گرفت بگو باید سوار لگن داخلی پوکیده اش بشه قیمتش هم هرچی گذاشتن بگو مفته مفته گوهرافشانی های شمارو هم زیر پست چینی ها یادم نرفته هنوز بعدا هم نمیدونم دیگه چجوری حرف منو متوجه نشدی منم همینو دارم میگم میگم که هیچ عیبی نداره سایر زبون ها رو بکار برد و این کار متعصبانه ای هست که یه زبون مثل عربی ترکی فارسی و انگلیسی رو خالص بدونیم منتها نمیدونم چرا یه عده که کلا عربی دارن حرف میزنن به اونایی که از کلمات انگلیسی و اینا استفاده میکنن خرده میگیرن و میگن پارسی را پاس بداریم پارسی را پاس بداریم اگه قراره واقعا پاس بداریم خب همه پاس بدارن!!
NAVID۰۰۹۸
۲۲ آبان ۱۴۰۲پدال خوب بود ، خوبتر شد ، ولی به سبب گرداندن سایت مجبوره لجنچینی تبلیغ تعریف تمجید کنه و بهاجبار باید تحمل کرد ، چون چارهای نیست 🤦♂️ !!!!!
اما جداً آمریکا یه زمانی چه خداوندگاریای داشت با اون کشتیهایی چهارچرخ که میساخت ، هنوزم کادیلاک اولدرادو جذابِ !!! فقط یه لحظه خودتان را فرض کنید که پشت فرمونش نشستید تک تنها دم غروب با یه لیوان بزرگ لاته استارباکس ۱۰۰ روبوستا تو کاپهولدراش ، جوووون نرم بگازی بری تا جایی که غم از دِلِت کنده بشه !
تجربهی آمریکایی سواری خاص یا زیادی ندارم ، ولی پشت همون بیوک و کادیلاک پکیدههای زمان شاهی هم که نشستم گازش دادم با اون نعرهی جذاب موتور اگزوز و بلند شدن کاپوت وقتی شتاب میگیرید یه عشقی میده به آدم که تا تجربه نکنید درک نمیکنید چرا آمریکاییبازا جون میدن باس همین تَهماندههایِ قدیمی ، حالا فکر کنید اینایی که از آمریکاییهای قدیمی خاصها و تمیز و فابریکش را دارند چه عشقی میکنند !
آدم فنی نیستم که دست به آچار ببرم ، ولی اگه بودم و نگرانی بابت قطعات و تعمیرات نداشتم بیشک حتی شده ارزانترین آمریکایی مثل بیوک ایران رو میخریدم و تمام ایران رو باهاش دور میزدم عشق دنیا را میکردم !
برای کسی که ماشینباز باشه ، برند ماشین اهمیت نداره ، یکی با پراید حال میکنه یکی با وانت قدیمی و یکی هم با پیکان و … اما وقتی موقع خرج برای ماشینش میرسه از شِکمش میزنه تا بهترین خرج رو برای ماشینش بکنه تا همیشه براش نعره بکشه !
به امید روزی که عشق ماشینا به عشقون برسند .
Mercedes
۲۳ آبان ۱۴۰۲چینی های جدید خیلیم خوبن
چند(خودتون همون که میدونید بخونید) مثقال پول میدی حتما V12 لامبورگینی هم میخوای؟
با قیمت این چینی ها هیچی بهت نمیدن هیچ جای دنیا (البته قیمت اصلیشون اینجا تقریبا دوبرابر فروخته میشه که خب میشه ماشین هایی از BMW و بنز هم خرید خارج از کشور) ولی خب کارکرده باید بگیری که مدلش بالاتر باشه
البته داخلی ها جای بحثی ندارن (سلطان بی کلک ، پارس😂)
amir
۲۳ آبان ۱۴۰۲بعله فیلم های جک تی هشت رو دیدیم که چجوری در آفرود از فورد اف ۱۵۰ و هایلوکس بهتر عمل کرده و ما رو میخکوب کرده اصلا هم تو گل و شل گیر نمیکنه و بقیه مجبور نمیشن بکسلش کنن
بعله چینی ۱۲ ۱۰ هزار دلاری درجه چهار پنج رو ۲۰ ۳۰هزار دلار در حد چینی درجه یک بازار اروپا میفروشن بهمون منتها چون مرسدس میگه خیلی هم خوبه چرا باید ایراد بگیریم مگه پول لامبو میدیم؟ موتور ۱.۵ لیتری توربو خیلیم برای وزن ۲ تنی چینی ها مناسب و پرتوانه کی میگه بده؟ اون سلطان پارس هم ملت از زور نداری و مجبوری برای پیاده نموندن و توان بهترش رو نداشتن میخرن وگرنه میخواستم ببینم کی میخواست نگاشون کنه؟ دیگه یه حرفی نزنید که باعث رنجش آدم بشه
فقط چین
۲۲ آبان ۱۴۰۲بله اما بزرگانی همچون هونگچی CA72در لیست نبودند .
blackwing
۲۲ آبان ۱۴۰۲به نظرم پدال به مقاله های نظامی هم بیشتر بپردازه به شدت کامنت میگیره و مخاطب جدید زیادی میگیره
amir
۲۲ آبان ۱۴۰۲مقالات نظامی کامنت زیاد میگیره و مردم هم علاقه خوبی نشون میدن ولی نکته منفی صحنه درگیری و کل کل های سیاسی بین کاربرانه هرچند نویسندگان و صاحبان سایت پربازدید شدن و افزایش کامنت رو دوس دارن ولی فک نکنم به هرقیمتی
یعنی ترجیح میدن پای همون مطالب خودرویی کلکل باشه
amir
۲۲ آبان ۱۴۰۲چیزی که خیلی باعث محبوبیت پدال و رضایت دنبال کننده های ثابتش میشه پرداختن به تاریخچه برندها مدل های خاص و کانسپت و کلکسیونیشون و مدل های جدیدشونه
درسته تحت عنوان رسانه اخبار داخلی رو هم باید پوشش بده ولی اخبار داخلی مثل قیمت های افزایشی هرماهشون و اخبار فر…وش کذاییشون رو از صد تا رسانه دیگه دنبال میکنیم و میفهمیم ولی پدال رو برای اطلاعات ماشین بازی میخونیم هروقت اگه پدال از این اصل دور بشه در اصل کیفیت کارشو اورده پایین ضمنا من یکی حاضرم چندین تبلیغ پاپ آپ در سایت باشه اما تبلیغات بی نام و نشون های دوروزه چینی که دوروز بیشتر هم دوام ندارن نباشه درسته چین پیشرفت خیلی زیادی کرده و جای تحسین داره و خواهشمندم اعضای شورای سین کیانگ حاضر در پدال ( مدافعان چین) حمله نکنن ولی چین با اروپا امریکا و حتی سایر شرقی ها مثل ژاپن و کره هنوز مایل ها فاصله داره
۰۰۹۸سامورایی
۲۲ آبان ۱۴۰۲پلیموث پراولر خودرو عجیبی یه بازی قدیمی بود این ماشین توش بود دوسش داشتم ولی اسمش یادم نمیاد احتمال میدم همون باشه.
𝐀𝐥𝐢
۲۲ آبان ۱۴۰۲احتمالا midtown madness نبود؟
amir
۲۲ آبان ۱۴۰۲به به از اون مقاله های خوبه ها حالشو ببرید
amir
۲۲ آبان ۱۴۰۲لوتوس کارلتون منو یاده فورد کاسورث انداخت
الدورادو فقط مدل ۱۹۵۹اش محشر بودا…..
موتور بوگاتی ۱۲.۸ لیتر😳😳😳
کارشناس
۲۲ آبان ۱۴۰۲بهترین کادیلاک ، الدورادو 1959 هست نه 1970 .
amir
۲۲ آبان ۱۴۰۲دقیقا قشنگ یه شکوه جالبی توی ال دورادو ۱۹۵۹ هستش
ریورا ۱۹۷۱( همون دم قایقی) چارجر ۱۹۶۹ کامارو و شول اس اس کروت استینگری ۱۹۶۳ کوپه دویل تکرار نشدنی هستن
زیزیگولو
۲۲ آبان ۱۴۰۲کادیلاک الدورادو که سال تولیدش ۱۹۷۰ بوده و یه موتور ۸ سیلندر با حجم ۸۲۰۰ سی سی داشته!!!!!! عجب غولی بوده این!!! و جالب تر اینکه هر کسی میتونسته این رو بخره و باهاش بره تو خیابون گاز بده و ویراژ بده!!! 🤩🤩😍😍
کیان
۲۲ آبان ۱۴۰۲بنزین مفت و مجانی هم میبود بنظرم موتور ۸ لیتری واقعا حروم کردن سوخت هست، واقعا این حجم موتور چرا آخه!؟
Anti BTS
۲۲ آبان ۱۴۰۲فرهنگ امریکاییه دیگه . هر چه بیشتر و بزرگتر ، بهتر .
amir
۲۲ آبان ۱۴۰۲شما برات همون رنو و فولگس و تویوتا مزداهای قدیمی خوب بود برات با موتورهای فسقلی و تواکگن زیر ۱۰۰ اسب
آمریکایی ها تا زمانی که بحران نفت نیومد زیر ۲۰۰اسب تقریبا براشون اکراه بود یعنی دوبرابر بقیه
datsun
۲۲ آبان ۱۴۰۲درود ، امیر همون ۱۹۷۰ ژاپنی ها از دولیتر حجم 160اسب قدرت میگرفتن همینو آمریکای ها از ۸ لیتر میگرفتن موتور s20 اسکای لاین تازه همین موتور رو تو موتور اسپورت تا ۲۶۵ همون موقع ازش گرفتن
amir
۲۳ آبان ۱۴۰۲داتسون جان ژاپنی ها جای تحسین دارن با موتور های بادوام کم حجم و پرتوانشون
اما آمریکایی ها فرهنگشون و سنتشون خودروهای بزرگ با موتور های حجیم بود همونطور که تاریخ میگه تا زمانی که بحران نفت ۱۹۷۳ پدید نیومد که آمریکایی ها با کوچک سازی حجم موتورها و بدنه ها سیفون رو روی محصولاتشون بکشن ژاپنی ها نتونستن به فروش راضی کننده و بیشتر از آمریکایی ها برسن منظورم فجایعی مثل موستانگ نسل دو هستش و همین قضایا بعد ها به ورشکستگی جنرال موتورز هم ختم شد
18:45
۲۲ آبان ۱۴۰۲به به مال ب ام و و بنز چی میخواد بشه! 😈😈
مدل های عجیب و جذاب زیاد داشتن این دو تا برند، واقعا از بینشون یکی رو انتخاب کردن خییییلی سخته…
amir
۲۲ آبان ۱۴۰۲به نظرم جای ایزتا در این لیست به عنوان محصول جنجالی خالیه
مازیار
۲۲ آبان ۱۴۰۲رولزرویس فانتوم کوپه ۱۹۲۵ هم میتونست توی لیست باشه
datsun
۲۲ آبان ۱۴۰۲گوردون موری زمانی که روی طراحی مکلارن F1 کار میکرد، پشت فرمان یک NSX نشست و گفت «همهٔ خودروهای فراری، پورشه و لامبورگینی که بهعنوان معیار و مرجع در توسعهٔ ماشینم در نظر داشتم از ذهنم پاک شدند».
هوندا❤️
arash
۲۲ آبان ۱۴۰۲با عرض سلام و احترام
دم لی آیاکوکا و باب لوتز گرم بابا ایول پلیموت پراولر و دوج وایپر را که حتی هنوز هم منحصر به فرد هستند را تولید کردند آنهم در تایمی که خودروسازان آمریکایی بخصوص کرایسلر در حین ورود به ورشکستگی بودند (البته عزیزان می دانند که ورشکستگی آنها با ما زمین تا آسمان فرق دارد اگر ایران خودرو و سایپا بجای ایران در آمریکا بودند بلافاصله همین الان هر دو تا تعطیل میکردند.) در کتاب جرات باب لوتز میگوید پس از موفقیتهای بی شمار دوج وایپر تعدادی از مدیران برجسته خودروسازی به دیدار ایشان آمدند و پرسش کردند آقای لوتز شما با چه برآوردی و بررسی اینچنین خودرویی را ساختید که ایشان پاسخ داد بدون هیچ برآوردی ما خودرویی را که واقعا و قلبا دوست داشتیم که خودمان با راندن آن احساس جوانی کنیم را ساختیم.
yaghoub
۲۲ آبان ۱۴۰۲طراحی nsx هنوز هم به روز و جذابه
Enzo Ferrari 2008
۲۲ آبان ۱۴۰۲فقط لاگوندا
فرشاد
۲۲ آبان ۱۴۰۲الدورادو و NSXدیگ تکرار نخواهند شد حیف
مهدی
۲۲ آبان ۱۴۰۲همه به کنار آخه چرا کادیلاک آبروی خودشو با ساخت ماشین کوپه دیفرانسیل جلو برد چی میشد اگه کادیلاک الدورادو رو هم نثل بقیه دف عقب میساخت
Farhan
۲۴ آبان ۱۴۰۲زیبا بود👌
رامتین
۲۴ آبان ۱۴۰۲لذت بردیم از دیدن چنین خودروهای نوستالژی