در قسمت قبلی این مطلب با ۱۰ خودرویی آشنا شدیم که در بین محصولات شرکت سازندهٔ خود به دلایل مختلفی متمایز و تعجببرانگیز بودند و حالا به تعداد دیگری از این ماشینها خواهیم پرداخت.
همچنین بخوانید:
شگفتانگیزترین محصول تاریخ خودروسازان بزرگ (قسمت اول)
عجیبترین و متمایزترین خودروهای تاریخ
رولزرویس سیلور سراف سال ۱۹۹۸
رولزرویس در سدان سیلور سراف بجای پیشرانهٔ ۶.۷۵ لیتری V8 معمول خود از موتور ۵.۴ لیتری V12 بامو استفاده کرد که در سری ۷ و سری ۸ ارائه میشد. این اتفاق معقولی بود زیرا پیش از آنکه باواریاییها رولزرویس را بخرند، توافقی بین دو شرکت شکل گرفته بود. بااینحال، متأسفانه موتور V12 بامو برای سدان رولزرویس مناسب نبود. هرچند این پیشرانه قویتر از V8 رولزرویس بود اما برای دستیابی به این قدرت باید دور موتور را تا ۵ هزار rpm بالا میبردید درحالیکه در دور حدود ۲ هزار rpm، هشت سیلندر بریتانیایی قدرت بهمراتب بیشتری تولید میکرد. بالا بردن دور موتور در سری ۷ ممکن بود قابلقبول باشد اما این چیزی نبود که رانندگان رولزرویس به آن عادت داشته باشند.
هوندا اینسایت سال ۱۹۹۹
نسل اول اینسایت در کنار تویوتا پریوس یکی از اولین خودروهای هیبریدی بازار بود. هوندا قصد داشت در این خودرو مصرف سوخت را تا حد امکان پایین بیاورد و به همین دلیل، در کاهش ضریب درگ حتی از تویوتا هم فراتر رفت. ازاینرو، اینسایت با طراحی درگ پایین و چرخهای عقب پوشیده، در ظاهر حتی از NSX هم عجیبتر بود و میتوان آن را عجیبترین خودروی تاریخ هوندا دانست.
لینکلن بلکوود سال ۲۰۰۲
ساخت وانت لوکس روی کاغذ ایدهٔ جالبی به نظر میرسید و به همین دلیل، لینکلن در سال ۲۰۰۲ چنین خودرویی را با نام بلکوود به بازار عرضه کرد. بلکوود بر اساس پرفروشترین خودروی آمریکا یعنی فورد F150 ساخته شده بود اما اصلاً فروش خوبی نداشت و فقط یک سال تولید شد. لینکلن در سال ۲۰۰۵ با عرضهٔ پیکاپ مارک LT دوباره همین ایده را امتحان کرد و هرچند این بار پاسخ کمی بهتری گرفت اما فروش وانت لوکس هنوز هم قابلقبول نبود.
فولکسواگن فیتون سال ۲۰۰۲
پس از عرضهٔ فیتون به بازار، منتقدان میگفتند درحالیکه فولکسواگن به معنای خودروی مردم است، خودرویی تولید کرده که افراد کمی توان خرید آن را دارند. فیتون بر اساس پلتفرم آئودی A8 ولی از فولاد بجای آلومینیوم ساخته شد. این ماشین در بازار سدانهای فول سایز لوکس با رقبای باسابقهٔ فاصلهٔ بسیار زیادی داشت اما مشکل بزرگتر این بود که خریداران دوست نداشتند لوگویی که در گلف و پولو وجود داشت را روی یک سدان گرانقیمت ببینند. بااینوجود، فیتون پیش از آنکه بیسروصدا کنار گذاشته شود، ۱۴ سال روی خط تولید دوارم آورد.
شورلت SSR سال ۲۰۰۳
شورلت از زمان تأسیس در سال ۲۰۱۱ معمولاً به ساخت خودروهایی میپرداخت که فروش خوبی داشتند اما SSR یک استثناء بود زیرا این پیکاپ کانورتیبل رترو اصلاً فروش مناسبی را تجربه نکرد. این خودروی عجیبی بود که طراحی آن از پیکاپهای سری ادونس دیزاین شورلت (تولید از ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۵) گرفته و با پیشرانهٔ ۵.۳ لیتری V8 به بازار عرضه شد. حتی ارائهٔ موتور قویتر ۶ لیتری هم نتوانست نظر خریداران را جلب کند و SSR در سال ۲۰۰۶ کنار گذاشته شد.
روور ۷۵ V8 سال ۲۰۰۳
در زمانی که امجی روور ضررهای هنگفتی را تجربه میکرد، مقداری از سرمایهای که باقیمانده بود صرف تبدیل سدان دیفرانسیل جلوی روور ۷۵ به خودرویی محرک عقب شد تا امکان نصب پیشرانهٔ ۴.۶ لیتری موستانگ که از فورد خریداری شده بود فراهم شود. این نسخه با ۲۶۰ اسب بخار قدرت، هرچند سدان قابلتوجهی بود اما همه میدانستند که فروش بالایی نخواهد داشت و بنابراین، ساخت آن در زمانی که سرمایهٔ شرکت رو به اتمام بود کار عاقلانهای به نظر نمیرسید.
مرسدس بنز R کلاس سال ۲۰۰۵
پس از شکلگیری اتحاد دایملر کرایسلر، مرسدس بنز تصمیم به گسترش سبد محصولات خود گرفت تا طیف خریداران را گسترش دهد. بدین منظور، پس از عرضه و موفقیت مدلهای کوچکتر A کلاس و B کلاس، مرسدس در سال ۲۰۰۵ از مینیون لوکسی بنام R کلاس رونمایی کرد اما هیچکس از انتظار دیدن ستارهٔ سه پر را روی یک مینیون نداشت. همچنین مثل ایدهٔ وانت لوکس، خریداران از مینیون لوکس هم استقبال نکردند و درحالیکه مرسدس انتظار فروش سالانه ۵۰ هزار دستگاهی را داشت، R کلاس را با فروشی بسیار کمتر، در سال ۲۰۱۳ کنار گذاشت هرچند که در چین به دلیل محبوبیت بیشتر همچنان تا سال ۲۰۱۷ عرضه میشد.
لکسوس LFA سال ۲۰۱۰
لکسوس در سال ۱۹۸۹ کار خود را با تولید سدانهای لوکس آغاز کرد و بعداً شاسیبلندها و کوپههای اسپرت را هم به سبد محصولات خود افزود اما هیچکدام از این خودروها، حتی IS F سال ۲۰۰۷، هیچ اشارهای به ساخت سوپراسپرتی مثل LFA نداشتند. برند لوکس تویوتا قصد داشت در اولین تلاش خود در این زمینه، کتاب قوانین سوپراسپرتها را بازنویسی کند. LFA با یک پیشرانهٔ ۴.۸ لیتری V10 که ۵۶۰ اسب بخار قدرت داشت، شگفتانگیزترین خودرویی محسوب میشود که لکسوس تاکنون ساخته است.
آستونمارتین سیگنت سال ۲۰۱۱
هیچکس انتظار ساخت خودرویی مثل سیگنت را از آستونمارتین نداشت. این یک هاچبک شهری تویوتا IQ با تجهیزات بیشتر، طراحی جدید جلو و قیمت بسیار گرانتر بود. آستونمارتین معتقد بود برای سیگنت بازاری وجود خواهد داشت اما بعداً مشخص شد خریداران این هاچبک کوچک گرانقیمت بسیار کمتر از چیزی است که سازندهٔ بریتانیایی انتظار داشت.
فراری FF سال ۲۰۱۱
FF خودروی کاملاً متفاوتی در تاریخ فراری بود. این یک شوتینگ بریک چهارچرخ محرک از شرکتی بود که هیچکس انتظار ساخت چنین مدلی را از آن نداشت. هرچند در FF چرخهای جلو صرفاً در سرعتهای پایین نیرو میگرفتند اما فراری آن را یک انقلاب در دنیای خودروی توصیف کرد. FF سوپراسپرتی بود که میتوانست چهار نفر را بهراحتی در خود جای دهد.
بامو i8 سال ۲۰۱۴
i8 دومین خودروی موتور وسط تاریخ بامو پس از M1 دههٔ ۷۰ بود. i8 همچنین با بدنهٔ فیبر کربنی تقویتشده با پلاستیک و پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربوشارژ هیبریدی، هیچ شباهتی به یک بامو معمولی نداشت. ظاهر چشمگیر خودرو هم بهگونهای طراحی شده بود که تا حد امکان ضریب درگ پایینی داشته باشد. هرچند i8 خودروی بسیار گرانی بود اما بامو در زمان خاتمهٔ تولید آن در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که این موفقترین خودروی اسپرت جهان با پیشرانه هیبریدی بوده است.
کادیلاک بلکوینگ سال ۲۰۱۹
پیشرانهٔ V8 توئین توربوی بلکوینگ کادیلاک با ۴.۲ لیتر حجم و تولید ۵۵۰ اسب بخار قدرت (۱۳۱ اسب بخار در هر لیتر)، موتور قابلتوجهی بود ولی کادیلاک تنها دو سال از این موتور و فقط در سدان CT6 استفاده کرد و پیشرانهای که میتوانست سالها در سینهٔ خودروهای مختلف جای گیرد را خیلی زود کنار گذاشت. هرچند نام بلکوینگ بعداً در مدلهای CT4-V و CT5-V استفاده شد اما هیچکدام از این سدانها پیشرانهٔ بلکوینگ را زیر کاپوت ندارند و پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژر CT5-V بلکوینگ با ۶۶۸ اسب بخار قدرت یا ۱۰۸ لیتر در هر لیتر، فاصلهٔ زیادی با موتور بلکوینگ دارد.
پایان
مهران
۲۳ آبان ۱۴۰۲i8 واقعا جلوتر از زمان توده بود طراحیش…هنوز هم عالیه وقتی میببنیش…
Lfa هم که گفتن نداره
جاودانه های فراموش نشدنی…
amir
۲۳ آبان ۱۴۰۲قشنگ انگار سفینه فضایی هستش
فقط اون پرایده که اون سال با ۷۰ تومن خرج i8اش کرده بودن رو هیچ وقت از یادم نمیره
مهراد
۲۳ آبان ۱۴۰۲تا حالا دو سه بار i8 از نزدیک دیدم ، واقعا شاهکاره و دقیقا درست میگی ماشین آینده نگرانه ای هستش حتی الان
یبارش سر چهار راه خونهدما داشت دور میزد و رانندش یخورده گل دست بود خیابون رو بسته بود ، با این حال هیچ کسی نه بوق زد نه هیچی 🤣🤣 ملت تو کف ماشین بودن
ضمنا LFA همونطور که اشاره کردی به طرز ناجوانمردانه ای خوبه ، در واقع نامردی خوبه 🥲🥲
۸ آذر ۱۴۰۲#تبعیض
محمدهادی
۲۳ آبان ۱۴۰۲بی ام و موتور وسط بزنه همین میشه دیگه
حتی اگه اقتصادی و هایبرید باشه…
نمیزنه که
یدونه نصفه نیمه زد موفق ترین اسپرت هایبرید شد تو دنیا
حالا اگه بخواد هایپر کار موتور وسط پرچمدار بزنه اسمشم اتفاقی بذاره M1 ببین چه قیامتی بپا میشه
نمیزنه که…
حرص میده مارو فقط
رافائل
۲۳ آبان ۱۴۰۲LFA با اون صدای معرکش 🤯
.
بنظرتون صدای چه ماشینی با مجوز تردد شهری از LFA خان بهتره؟
amir
۲۳ آبان ۱۴۰۲lfa انگاری کلا ۵۰۰ تا ازش ساخته شده ولی آقا پیام معتقده که این شکست بود و هنوز نمونه های صفر کیلومترش موجوده و لکه ننگی برای لکسوسه
پیام
۲۳ آبان ۱۴۰۲نگاهی به طراحی مسخرش بکنی کامل متوجه میشی
amir
۲۳ آبان ۱۴۰۲طراحیش مسخره نیست در اصل درحد سوپراسپرت و این حرفا نبوده وگرنه دست کم از خیلی محصولات دیگه بهتر بوده
صدای موتور مشهوری داره
بهنام
۲۳ آبان ۱۴۰۲طراحی مسخره 😂 اینو هوادار چوسان قدیم خالق اوپیروس و ولوستر و توسان و سوناتای ۲۰۰۲ داره میگه 😂
Mercedes
۲۴ آبان ۱۴۰۲کلا ژاپنی ها عادت دارن خیلی وقت ها خودروهای زشت یا غیر زیبا طراحی کنند
هنوز عادت نکردی
بیخیال موتور رو دریاب 😎🥲
amir
۲۳ آبان ۱۴۰۲پیشرانه های روتاروی مزدا هم صداش معروفه
AMANTE
۲۳ آبان ۱۴۰۲Porsche Carrera GT
مهراد
۲۳ آبان ۱۴۰۲هیچ ماشینی از خان بالاتر نیست ، فقط متفاوتن از هم
میشه SLR ، SLS , 458 SPECIAL , بوگاتی ویرون رو نام برد
چندتا دیگه هم هستن حضور ذهن ندارم ، ضمنا نمونه های قبل از قرن ۲۱ رو نام نبردم
اینا هیچ کدوم هیچ چیز از هم کم ندارن ، فقط متفاوتن ، چون حاصل مهندسی بینهایت و خلاقیتن و پیرو راه خودشونن
پ ن : ام ۵ و ام ۳ زمان کریس بنگل
R@min
۲۳ آبان ۱۴۰۲یکی از بزرگترین حماقت های جی ام تو لیست بلند بالای حماقت هاش، حذف همین موتور بلک وینگ یا LTA هست. موتور بسیار پیشرفته با بالاترین تکنولوژی روز مثل ساختار hot v توربو، بلوک آلومینیومی بسیار با کیفیت و با دوام، توربوهای پیشرفته تویین اسکرول و کلی تکنولوژی دیگه که اونو هم تراز خانواده M مرسدس می کرد به راحتی کنار گذاشته شد و دوباره به موتورهای زوار در رفته و عقب افتاده پوشرادش رو اورد.
پرستیژی که این موتور به کادیلاک ها می داد به کنار حتی جا برای نسل جدید کامارو هم بازی می کرد.
رافائل
۲۳ آبان ۱۴۰۲احتمالا تولیدش پر هزینه بوده
زیزیگولو
۲۳ آبان ۱۴۰۲کادیلاک بلک وینگ ۲۰۱۹👌👌👌
۰۰۹۸سامورایی
۲۳ آبان ۱۴۰۲شگفت انگیزانه های دوست داشتنی😍
کاربر۳
۲۳ آبان ۱۴۰۲عالی بود ازین سبک مقاله ها بیشتر بزارید توضیحات کوتاه و عالی.👍
محمد
۲۳ آبان ۱۴۰۲یادش بخیر اوایل دهه هشتاد قرار بود ایران روور رو بخره و توی سیستان تولید کنه ، همین روور ۷۵ تو نمایشگاه بین المللی تهران به نمایش گذاشته شد ، واقعا فرصت خوبی بود نه ایران به خاطر دور جدید تحریم ها تونست بخره نه خودش تونست از ورشکستگی فرار کنه
amir
۲۳ آبان ۱۴۰۲ولی جدی چرا این روور۷۵ اینقدر بی تناسب و زشته؟؟؟ فقط خوراکه اینه بدی کاربر net ازش ایراد دربیاره
مه شکن های احمقانه که تا زیر چرا اومدن چراغ احمقانه ترش که با خطوط کاپوت هماهنگی نداره
کلا تو انگلیسی ها هرچی بنتلی و رولزرویس و مکلارن و استون مارتین که اکثر مدل هاشون شاهکار بود یسری کمپانی مثل لیلاند و روور بودن هرچی میزدن سم خالص و مهلک مخصوص از پا دراوردن هرچی هیولا و جانداران نمیر و جان سخت بود
آخه اون چیه لامصب آدم روزش خراب میشه میبینه
18:45
۲۳ آبان ۱۴۰۲ممنون آقای دهقان عزیز که حق مطالب و مثل همیشه عالی بجا آوردین…
نکته انتهای مطلب ب ام و i8 واقعا نکته کلیدی بود که گفتین👍👍
دقیقا i8 موفق ترین خودروی اسپرت هیبرید جهان بود! چون که پرفروش ترین تو این رده تو دنیا بوده. حتی برخی منابع هم ذکر کرده بودن که مهم ترین خودروی اسپرت دهه هست.
درواقع i8 یه ماموریت غیرممکن و ممکن کرد! ب ام و تونست برای اولین بار شتاب و عملکرد والای کلاس اسپرت رو با مصرف سوخت و آلایندگی کم مصرف ترین هاچ بک های دوره خودش پیوند بده و حتی میتونست آلایندگی صفر هم از خودش بجا بذاره در صورت استفاده حالت تمام برقی هست!
امیر دهقان
۲۳ آبان ۱۴۰۲ارادت 🙏🙏
کاین
۲۳ آبان ۱۴۰۲سلام . انتخاب من از بین موارد موجود در این مقاله ، بی ام و i8 و لکسوس LFA هستش
Carl
۲۳ آبان ۱۴۰۲شگفت انگیز ترین این لیست لکسوس lfa
شیره ی لکسوسو کشید تا ساخته شه
محمد
۲۳ آبان ۱۴۰۲در مورد پروژه rover 75 ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این پروژه نیمه کاره زمانیکه شرکت mg-rover توسط چینیها خریداری شد روی محصولات mg 550 , mg750 و در نهایت mg 6 توسعه داده شد و علت اینکه دارنگان خودروهای MG در ایران یکم روی اصالت انگلیسی بودن آن تعصب دارن خیلی هم بی ربط نیست
Kf
۲۳ آبان ۱۴۰۲ماشاالا تسلا کبیر با تاریخش
𝐀𝐥𝐢
۲۳ آبان ۱۴۰۲هوندا اینسایت چه گلگیر عجیبی داره. اما به نظرم تولید سیگنت برای استون مارتین یه اشتباه محض بود
Enzo Ferrari 2008
۲۳ آبان ۱۴۰۲فراری FF خواص تره
samurai
۲۳ آبان ۱۴۰۲ال اف ای رو فقط گاز بدی سمفونی موتورشو گوش کنی
با این جور مقالات کشور درجه یک و درجه دو و سه مشخص میشه ولی در بحث بردن جایزه اینا هیچ کدوم به کشور کرره جنوبی :)))))))) نمیرسن
Mnosrati
۲۴ آبان ۱۴۰۲به نظرم نسل اول audy R6 هم میتونه باشه جز لیست چون ترکیب راحتی و اسپرت بودن رو توی اولین نسلش به بهترین شکل به دنیا نشون داد یا حتی آئودی کواترو افسانه ای که میتونه به لیست اضافه بشه واقعا
Farhan
۲۴ آبان ۱۴۰۲لذت بردیم
MohammadSadra
۲۴ آبان ۱۴۰۲BMW XM
afard88
۲۵ آبان ۱۴۰۲من شخصا خیلی از آی8 خوشم میاد
فکر میکردم تولید میشه
بعدا فهمیدم که ..