خودروسازی ایلیا به زودی مدل قویتر و بروزتر دایون Y5 را با نام دایون Y7 روانه بازار میکند. با معرفی تنها شاسی بلند آفرودی صفر کیلومتر بازار ایران در پدال همراه باشید.
دایون Y7 ترکیبی آفرودی از تویوتا و میتسوبیشی!
چنگدو دایون اتومبیل یا بهطور خلاصه دایون، یک سازنده کامیون و تراکتور در بازار چین با نام دایون تراک و همچنین موتورسیکلتهایی با نام دایون و دایانگ است. این شرکت از سال ۲۰۱۸ با معرفی یک مینیون تجاری، فعالیت در تولید خودروهای سبک را آغاز کرد. با این وجود هیچ آماری از تولید محصولات سواری و سبکوزن از این شرکت در دست نیست.
در ابتدای همکاری دایون و صنایع خودروسازی ایلیا، شاسی بلند Y5 در دو تیپ معمولی و پلاس به بازار آمد. این خودرو یک SUV شاسی مستقل و ۷ نفره است و قابلیت دو دیفرانسیل در آن دیده می شود. دایون Y5 به پیشرانه دو لیتری توربو شارژ ۴K21 میتسوبیشی مجهز است و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک زومکس با فناوری آیسین بر روی آن نصب شده است.
همچنین بخوانید: تیم پدال با دایون Y5 در رالی بین المللی خزر تا خلیج فارس
از نظر ابعاد و اندازه و ساختار شاسی این آفرودر چینی بسیار به تویوتا فورچونر نزدیک است. قطعات جلوبندی این خودرو به طور کامل با تویوتا اف جی کروزر مشترک است و از این حیث میتوان نسبت به عملکرد و همچنین تأمین قطعات آن امیدوار بود.
طراحی دایون Y7
یک اس یو وی آفرودی قطعا طراحی زمختی دارد. دایون هم از این قائده جدا نیست و ترکیب این مسئله با الگوی قدیمی و از مد افتاده طراحی حاصلی جز زشتی ندارد! تنها نکته مثبت این خودرو ابعاد بزرگ و قد بلند آن است که باعث ایجاد ابهت برای آن شده است. مشتریان میتوانند با سفارش به ایلیا خودرو، دایون را با کیت آفرودی تحویل بگیرند.
دایون Y7 از نظر ابعاد و اندازه تفاوتی با نسخه Y5 ندارد و همان سبک ظاهری در آن دیده می شود. در بخش جلوی خودرو چراغ روشنایی روز اضافه شده است که پیش از این در دایون Y5 وجود نداشت.
مشخصات فنی دایون Y7
دایون Y7 در رده ابعادی D و کلاس بدنه SUV شاسی مستقل آفرودی دستهبندی میشود. طول، عرض و ارتفاع دایون Y7 به ترتیب ۴۷۷۱، ۱۸۷۰، ۱۸۲۸ میلیمتر بوده و فاصله محوری آن نیز ۲۷۹۰ میلیمتر است. حجم صندوق دایون ۲۷۸۵ لیتر و اتاق آن ۳ ردیف صندلی دارد.
دایون Y7 صنایع خودروسازی ایلیا به پیشرانه متفاوتی نسبت به Y5 مجهز است. این خودرو پیشرانه ۲.۴ لیتری توربو شارژ ۴K22 میتسوبیشی را دارد و می تواند ۲۱۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر تولید کند. جعبه دنده این خودرو همچنان از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است و توان را به چهار چرخ خودرو تولید می کند. Y7 می تواند ۱۳ اسب بخار قدرت و ۴۰ نیوتن گشتاور بیشتر را نسبت به Y5 تولید کند. همچنین مصرف سوخت ترکیبی وای ۷ حدود ۱۰.۱۵ لیتر و استاندارد آلایندگی آن یورو ۵ است.
موتور جدید دایون Y7 که قبلا نیز در مکث موتور کلوت نصب شده، از فناوری اختصاصی میتسوبیشی به نام MIVEC بهرهمند شده است، که زمانبندی متغیر سوپاپها را به همراه دارد تا در شرایط متفاوت، میزان متفاوتی از گشتاور، توان خروجی و مصرف سوخت را ارائه دهد. مزیت دیگر افزایش حجم و راندمان پیشرانه در دایون Y7، بهبود شتاب این خودرو است. شتاب صفر تا صد دایون Y5 حدود ۱۱ ثانیه بود که انتظار داریم در دایون Y7، این رقم به زیر ۱۰ ثانیه کاهش یابد.
برای تکمیل ویژگیهای آفرودی، از یک دیفرانسیل ۴WD ساخت بورگوارنر استفاده شده که به همراه قفل دیفرانسیل Eaton و ترمزهای ساخت بوش میتواند در مسیرهای سخت، راهگشا باشد. همچنین باید اشاره کرد که این شاسی بلند چینی و مونتاژی به قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب مجهز است و در صورت بروز هرزگردی در این محور، قفل دیفرانسیل به صورت اتوماتیک فعال می شود.
مشخصات ایمنی دایون Y7
به غیر از پیشرانه، نقطه عطف مدل Y7 نسبت به Y5 تجهیزات ایمنی آن است. متاسفانه در مدل Y5 حداقلی ترین امکاناتی که در حتی خودروهای ایرانی نیز وجود دارد، مانند اتولایت، دیلایت و کنترل پایداری دیده نمیشود. خودروسازی ایلیا این نقص بزرگ را در Y7 جبران کرده و اکنون این خودرو این امکانات را در خود جای داده است.
قدرت در دایون Y7 به صورت پیشفرض به دیفرانسیل عقب انتقال پیدا میکند اما در صورت تمایل راننده، میتوان خودرو را به صورت چهار چرخ محرک نیز تبدیل کرد. دو حالت چهار چرخ محرک سبک و سنگین برای این خودرو در نظر گرفته شدهاند که در مواقع لزوم توسط قفل دیفرانسیل عقب پشتیبانی میشوند. سیستم تعلیق جناغی دوبل در جلو و مولتی لینک فنر لول محور یکپارچه در عقب نیز وظیفه دفع ضربات وارده به کابین را در این خودرو برعهده دارند.
امکانات رفاهی و تجهیزات دایون Y7
دایون Y7 نسبت به Y5 در بحث امکانات رفاهی و ایمنی تا حدی ارتقا پیدا کرده است؛ چراغهای روشنایی در روز، سنسور نور و باران، سامانه پایش فشار باد تایرها و سیستم کنترل پایداری از جمله تجهیزات اضافه شده به این خودرو هستند.
قرار است Y7 نیز همانند Y5 تیپ پلاس داشته باشد؛ در این صورت شاهد امکانات بیشتری نظیر سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور و تزئینات چوبی داشبورد هستیم.
سایر تجهیزات دایون Y7 همانند دایون Y5 هستند و تغییری در آنها مشاهده نمیشود. دو کیسه هوا، سیستم سرگرمی به همراه نمایشگر ۸ اینچی، ترمزهای دیسکی به همراه ABS و EBD، رینگهای آلیاژی ۱۷ اینچی، سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سنسور پارک و دوربین عقب، روکش چرمی صندلیها و همچنین تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت دیگر امکانات رفاهی و ایمنی این شاسیبلند آفرودی چینی هستند.
رقبا و قیمت احتمالی دایون Y7
با کمبود خودروهای شاسیبلند دو دیفرانسیل در بازار، رقبای دایون Y7 معدود و شناخته شده هستند؛ این خودرو با رقبای متنوعی از ژاپنیهای دو دیفرانسیل کارکرده رقابت میکند که از جمله آنها میتوان به میتسوبیشی پاجرو و تویوتا لندکروزر پرادو اشاره کرد. البته یک رقیب تازه نفس صفر کیلومتر نیز به نام لئو MX8 بزودی روانه بازار میشود. البته که لئو به دلیل اینکه یک نسخه ریبرند شده از نیسان پالادین است قیمتی به مراتب بالاتر از دایون دارد.
طبق اظهارات مدیران خودروسازی ایلیا دایون Y7 احتمالا در محدوده قیمتی ۱.۶ میلیارد تومان روانه بازار شود.
new reventon
۲۸ شهریور ۱۴۰۲هنوز از پرادو 2014 اون زمان هم عقب تره.چه از نظر کیفیت، تکنولوژی و زیبایی
90 درصد مردم هم نمی تونن بخرنش
مردم توان خرید ماشین 500 میلیونی ام ندارن چه برسه به این چینیا
من که یه زمانی گفتم ایران داره میشه پاکستان دوم، بعضیا به فکر آریاییشون بر خورد.
علی
۲۸ شهریور ۱۴۰۲به پاکستان توهین نکنید با مقایسه کردن
new reventon
۲۸ شهریور ۱۴۰۲اسلام آباد جدیدا خیلی آباد شده
شرکت عمار اونجا خیلی ساختمون و هتل داره میسازه
new reventon
۲۸ شهریور ۱۴۰۲من به پاکستان توهین دوست عزیز
من فقط خواستم به این اشاره کنم که اقتصاد ایران زمین باید از پاکستان(که چندین هزار سال تا زمان صفوی و قاجار جزو ایران بود) بهتر باشه که متاسفانه دارن مساوی میشن.
مزدا
۲۸ شهریور ۱۴۰۲ماشین خیلی بد فروشی هست
Enzo Ferrari 2008
۲۸ شهریور ۱۴۰۲ماشین خوبی نیست عقبش اندازه کامیونت شده
ali
۲۹ شهریور ۱۴۰۲از موتور ۲/۴ توربو باید حداقل ۲۷۰ اسب و تورک ۴۰۰ نه فقط ۲۱۵ اسب بخار
بعد گیربکسش مال ۲۰۱۲ هست تکنولوژی ۱۰ سال قبل
خدمات شرکت بسیار گمنام ایلیا موتور!! هم در حد صفره دوسال بعد یه فیلتر روغنم گیر نمیاد!
محمد
۲۸ شهریور ۱۴۰۲تو چینیا به نظرم کاربردیترینه
مهران
۲۸ شهریور ۱۴۰۲اینا چیه به خدا😂😂😂چینی های بهتری هست.هرچند همشون یه ذات مشترک دارن اما واقعا بهتز این هست.چیه این…
Porsche
۲۸ شهریور ۱۴۰۲موتور همه ماشین های چینی تو ایران مال میتسوبیشی هست !! از اون ۱/۵ لیتری گرفته تا این ۲/۴ لیتری ، چین هنوز نمیتونه خودش یه موتور تولید کنه بعد اساتید ( مثل کاربر کرگدن باوریا)میان میگن از کره پیشرفته تر شدن !! حقا که جهان سوم هم نیستیم 😒
ali
۲۹ شهریور ۱۴۰۲اینطور نیست چانگان گریت وال و سایک موتور و بسیاری شرکت ها خودشون موتور طراحی کردن
پژمان
۲۸ شهریور ۱۴۰۲به نظرم ماشین فوق العاده ای هست چه از نظر طراحی چه از نظر آپشن چه از نظر تکنولوژی و قوای فنی و ایمنی و در نهایت از نظر ذی نفعان صنعت خودرو وقتی ۲۰۶ بالندکروز در یه سطحه پس این دیگه باید با اف ۳۵ فقط مقایسه بشه
Reza
۲۸ شهریور ۱۴۰۲من که فکر میکنم این یک بررسی با یه تبلیغ زیر پوستی بود 😂😂
مرادخان
۲۸ شهریور ۱۴۰۲سلام
شرکت میتسوبیشی تا اونجا که مربوط به اقتصاد صنعتی میشه نمیاد بهترین انجینشو بده به چینی ها، احتمال به یقین از پیشرانه های نسل قدیم را در اختیار چینی ها قرار داده چون مصرف سوخت این ماشین البته با بنزین سوپر ۱۰ خرده ای است با بنزین معمولی طبق تجربه بنده میکشه رو ۱۲ لیتر، شک نکنید٪ لذا این آفرود برای ما شهری ها خیلی بصرفه نیست و بیشتر به جهت شاسی مستقل و چهار چرخ بودنش بدرد کسانی میخوره که در جاده های کوهستانی و ناهموار تردد دارند و البته پولدار باشن @ چون بی پول ها با همون نیسان آبی همه جا میرن، حق نگهدارتان
❤BMW❤
۳۰ شهریور ۱۴۰۲کل پدال شده آه و ناله ،
قبلا میومدی پدال کلی مطلب از کامنتا یاد میگرفتی ،
الان چی ؟
سعید
۲۲ آبان ۱۴۰۲اگه پشتوانه خوبی داشته باشه ماشین خوبیه ُشاسی مستقل و قدرت خوبی داره مدیرانش همون مدیران بهمن هستن با خانواده منصوری بهتون قول میدم یه قطب جدید خودروسازی داره شکل میگیره فقط برین تو روزنامه رسمی مدیرانشون رو نگاه کنید ُبوگوارد و دایون و و وی جی وی محصولاتش هستن
محمد
۱۴ بهمن ۱۴۰۲سلام.به هیچ وجه y7 نخرید. من دارمش بعد ۱۰۰۰ تا کا دیفرانسیلش صدا میده و گارانتیش هم جواب نمیده.میگن قطعه نداریم. برو ۴ماه دیگه بیا.ماشین رو بزارش توی پارکیگنتون و اصلا حرکتش نده. شکایت هم کردم وزارت صنایع باهاشون دست داره اونا هم تا ۴ماه دیگه جلسه نمیزارن.یعنی کلا سر کاریم. حداقل ۱۰ نفر دیگه هم تو مشهد همینطوری شدن. نخرین به هیچ وجه
امین محمودنژاد
۱ اسفند ۱۴۰۲عزیزانی که خریدن اکثرا از مشکل صدا و تقه دیفرانسیل عقب گله دارن و ناراضی هستن که این مشکل رو ما میتونیم براشون به صورت تضمینی حل کنیم
محمد
۲ اسفند ۱۴۰۲سلام.چطوری؟
وحید
۱۶ فروردین ۱۴۰۳سلام و روزبخیر،،چگونه کار شما رو میشه دید؟
وحید
۱۹ فروردین ۱۴۰۳شماره تماس و محل کار شما کجاست؟
بهراد
۲۵ اسفند ۱۴۰۲بنده و دوستانم این ماشین رو داریم تقریبا ۵ هزار تا کار کرده ماشین و تجربه خودمو باهاتون به اشتراک میزارم …
اینجوری بگم از بقیه ماشین های چینی به شدت بهتره فقط داخل کابین بی کیفیت … نمیشه گفت ترمزش ضعیفه میشه گفت نسبت به وزن و شتابش ضعیفه فعلا که ماشین هیچ مشکلی تا حالا نداشته شکر خدا فقط تنها مشکل این ماشین عدم وجود نمایندگی در شهرهای دیگست و فعلا مطمعنن قطعات یکم بیرون به سختی پیدا میشه که باید به نمایندگی درخواست بدید تا قطعه موجود کنه …
یا علی
امین
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام بنده میخوام بخرم و امروز رفتم نمایندگی 2 تا ماشین داشت که برای تحویل به مشتری بود، استارت که زدم و دربها رو بستم انگار دیفرانسیل اش صدای زوزه میداد و تازه تعمیر باشه ؟؟!!!
دوستان این صدا طبیعیه؟ لطفا راهنمایی بفرمایید ؟
علی
۲۲ خرداد ۱۴۰۳فقط در و بستی و روشن کردی ؟در حالت سکون چطوری صدای دفش رو شنیدی ؟