ایستگاه خبرچشم انداز

جزئیات تعرفه و شرایط واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ + جدول تعرفه‌ها

بر اساس آخرین مصوبات هیئت وزیران و قانون بودجه سال ۱۴۰۳، شرایط واردات خودرو و تعرفه‌های گمرکی به تفکیک نوع خودرو، حجم موتور و نوع قوای محرکه تعیین شده است. در این مطلب به بررسی شرایط واردات خودروهای نو، محدودیت‌های حجمی، مالیات‌ها و سایر هزینه‌های مرتبط با واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت.

براساس مصوبه‌ی هیئت وزیران در اسفند ۱۴۰۳، سود بازرگانی واردات خودروی کارکرده معادل سود بازرگانی خودروی نو محاسبه می‌شود.

شرایط کلی واردات خودرو در سال ۱۴۰۳

طبق قانون ساماندهی صنعت خودرو که در خرداد ۱۴۰۱ تصویب شد و در تیرماه ۱۴۰۲ اصلاحاتی به آن اضافه گردید، واردات انواع خودروها از جمله سواری، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت، کشنده، تریلر و موتورسیکلت امکان‌پذیر است.

مدت مجاز واردات:

  • پنج سال از تاریخ ابلاغ مصوبه

چه کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند؟

  • واردات خودرو فقط توسط اشخاص حقوقی و تولیدی امکان‌پذیر است.
  • اشخاص حقیقی فعلاً مجاز به واردات مستقیم خودرو نیستند.
  • واردکنندگان باید تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش را داشته باشند.
  • داشتن قرارداد رسمی با شرکت خارجی اصلی یا واسطه دارای تفویض الزامی است.
  • انتقال فناوری از طریق واردات خودرو الزامی است.

شرایط استاندارد و تأییدیه‌های موردنیاز برای واردات خودرو

هر خودروی وارداتی باید یکی از گواهینامه‌های استاندارد زیر را دریافت کند:

  1. تأیید نوع خودرو توسط سازمان استاندارد ایران
  2. تأییدیه WVTA (تأیید کلی نوع خودرو)
  3. گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با استاندارد اروپایی COC
  4. گواهی انطباق عمومی
  5. تأییدیه کشور چین
  6. تأییدیه منطقه اوراسیا
  7. سایر استانداردهای کشور مبدأ، با تأیید سازمان استاندارد ایران

منشأ ارز واردات خودرو

  • ارز موردنیاز برای واردات باید به تأیید بانک مرکزی برسد.
  • سقف سالانه واردات خودرو بر اساس نیاز بازار تعیین می‌شود.

چه خودروهایی مجاز به واردات هستند؟

  • ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی
  • مجاز بودن واردات خودروهای سواری با شرایط زیر:
    1. قیمت زیر ۲۰ هزار یورو (FOB)
    2. خودروهای برقی تا سقف ۴۰ هزار یورو
    3. امکان واردات خودرو به مناطق آزاد
    4. کارکرد کمتر از ۹۹ کیلومتر و مدل ساخت کمتر از یک سال
    5. داشتن تأییدیه‌های استاندارد و محیط زیست

نحوه محاسبه تعرفه و حقوق گمرکی واردات خودرو در سال ۱۴۰۳

ارزش خودروهای وارداتی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک ایران بر اساس قیمت تولیدکننده، نمایندگی‌های اصلی و بازارهای بین‌المللی تعیین می‌شود.

تعرفه‌های حقوق ورودی خودروهای سواری در سال ۱۴۰۳

نوع خودرو حجم موتور (سی‌سی) تعرفه حقوق ورودی کد تعرفه
بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ ۲۰٪  ۸۷۰۳۲۱۹۰
بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ ۵۵٪  ۸۷۰۳۲۲۹۰
بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ ۹۵٪  ۸۷۰۳۲۳۱۹
بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ ۱۳۵٪  ۸۷۰۳۲۳۲۹
بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ ۱۶۵٪  ۸۷۰۳۲۳۳۹
بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ ۱۷۵٪  ۸۷۰۳۲۴۹۰
هیبریدی تمامی حجم‌ها ۱۵٪

 ۸۷۰۳۴۰۱۰

۸۷۰۳۴۰۲۰

۸۷۰۳۴۰۳۰

۸۷۰۳۴۰۹۰

برقی تمامی مدل‌ها ۴٪  ۸۷۰۳۸۰۰۰
برقی (ویژه نوسازی ناوگان تاکسیرانی) تمامی مدل‌ها ۰.۵٪  ۸۷۰۳۸۰۰۰

سود بازرگانی واردات خودروی کارکرده

سود بازرگانی واردات خودروی کارکرده معادل سود بازرگانی خودروی نو محاسبه می‌شود.

سایر هزینه‌های گمرکی واردات خودرو

علاوه بر حقوق ورودی، هزینه‌های زیر نیز محاسبه می‌شود:

  • ۱۰٪ مالیات بر ارزش افزوده (محاسبه‌شده از مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
  • ۱٪ حقوق ورودی به‌عنوان عوارض هلال احمر
  • نیم در هزار ارزش گمرکی به‌عنوان عوارض پسماند
  • ۱۰٪ عوارض واردات برای خودروهای بنزینی و هیبریدی
  • ۵٪ عوارض واردات خودروهای سواری از ارزش فوب
  • ۲٪ ارزش گمرکی به‌عنوان مالیات علی‌الحساب در صورت واردات بدون کارت بازرگانی

سایر هزینه‌های جانبی واردات خودرو

  • ۸ در هزار ارزش CIF هزینه استاندارد
  • هزینه اسقاط خودرو (معادل ۱.۵٪ ارزش خودرو)
  • ۱۰٪ ارزش گمرکی خودرو بابت عوارض شماره‌گذاری
  • ۳٪ ارزش گمرکی برای هزینه نقل و انتقال دارایی
  • عوارض شهرداری بسته به نوع خودرو هنگام شماره‌گذاری

جمع‌بندی

واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ همچنان شامل محدودیت‌ها و شروط خاصی است. تعیین سقف قیمت، ممنوعیت واردات خودروهای پرحجم، الزام به استانداردهای بین‌المللی و دریافت تأییدیه از سازمان‌های مرتبط از مهم‌ترین شرایط واردات خودرو هستند. تعرفه‌ها بسته به حجم موتور و نوع سوخت متفاوت است و هزینه‌های جانبی گمرکی نیز در محاسبه قیمت نهایی خودرو تأثیرگذار خواهند بود.

🔗 برای اطلاع از آخرین تغییرات بازار خودرو و تحلیل‌های تخصصی، به بخش اخبار خودرو در سایت پدال مراجعه کنید.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Siyavash

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    🤮🤮🤮🤮

    موافقم 38
    مخالفم 2
    1. ممد ژانگولر

      ۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (4413 ديدگاه)

      یعنیا هر جور میشینی حساب میکنی یا باید خودروی برقی بخری که به آرامش برسی و پول کمتری بدی یا پای پیاده بری هم ارزون تره هم ۳ ساعت دنبال جای پارکو و نکنه به ماشین بزننو نکنه افت قیمت بکنه از این داستانهای ایرانی بازی که تو مخ همه میچرخه. من خودم ی دوچرخه با مارک آلفرد خریدم که میگن همه چیش چینیه غیر از اسمش که اروپاییه گفتم زودتر تو زمستون بخرم که هوا گرم بشه قیمتش میره رو هوا .

      موافقم 29
      مخالفم 3
    2. SMS

      ۵ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (707 ديدگاه)

      الان برای چی یک ماشین که قراره ما استفاده کنیم باید تائیدیه چین رو داشته باشه
      قطعا خبر هایی هست ولی خب نمی شه خوب توصیف کرد

      موافقم 18
      مخالفم 2
    3. امیر حسین

      ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (143 ديدگاه)

      یعنی اولا باید ماشین بنجل چینی بخری فقط. ماشین خوب چینی هم ممنوعه. ثانیا هر یک ماشینی که می خوای بخری باید یکی و نصفی برای دولت بخری. ثالثا مالیات هم باید بدی. بعد می گن بنزین ارزونه!! شما چند برابر پول بنزین را اول کار می گیرید از مردم یا بهتر بگیم اسرا

    4. امیر حسین

      ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (143 ديدگاه)

      قانون واردات خودروی ایرانی رو حزب کمونیست چین می نوشت هم دلش نمیومد اینطوری بنویسه

      موافقم 9
      مخالفم 1
  2. Siyavash

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    یه کلام بگید برید بمیرید کسی جز خودمون حق واردات نداره تمام..دیگه این همه مسخر بازی و لخت کردن مردم چیه..آقا من از چینی خوشم نمیاد باید به کی بگم …دوس دارم یه m5 داشته باشم دوس دارم یه مازراتی داشته باشم یا دوس دارم لندکروز داشته باشم..یعنی چی نمیشه اینارو وارد کرد…آلایندگی اینا یعنی از اشغال هایه وطنی بیشتر هست که وارد نمیشه ..این همه عوارض و تعرفه میزارن تا خدای ناکرده به فروش اشغال چینی ضربه ای نخوره..نگاه کن یه ماشین عادی برایه همه جوان ها آرزو شده..خیلی مسخر هست بالایه ۳۰۰۰سی سی ۱۷۵ درصد..قیمت اضافه میشه بازم هزار تا ریز تبصره براش میزارن که به قیمت وارد کردنش اضافه کنن…

    موافقم 36
    مخالفم 2
  3. کوروش

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    آخه چه خبره ۹۵ درصد تعرفه برای موتور بین ۱.۵ تا ۲ لیتر و ۱۳۵ درصد برای بین ۲ تا ۲.۵ لیتر؟ یعنی یه ماشین داری برای خودت می‌خری یدونه برای دولت! تازه واضحا گمرکی که می‌گیرن انقدر نیست و به صدتا روش و بهونه دیگه پول می‌خوان. خود کمپانی سازنده روی هر ده تا ماشینی که می‌فروشه انقدر سود نمی‌کنه! کجای دنیا اینجوریه؟ این بود عدالتی که می‌خواستین اجرا کنید؟

    موافقم 43
    مخالفم 1
    1. ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5838 ديدگاه)

      حاضرم یه ماشین بگیرم برا خودم یکی برا دولت
      یه ماشین ۲۰۲۰ افت خورده حدود ۸۰۰ تومن یدونه هم برا دولت بشه ۱۶۰۰
      به صرفست بازم مگه نه؟
      البته برای یه ماشین ۸۰۰ تومنی. اینا ۳ میلیارد حداقل پول میگیرن این درصد ها الکیه

    2. ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5838 ديدگاه)

      ایران مگه چینه که هرچی ماشین حجم موتورش بیشتر باشه مالیاتش بیشتره؟!
      چین سوخت با کیفیت داره که موتور کم حجم توربو. داره زیاد میزنه ولی این ایران لامصب بنزین نیست که چیزه
      اینا الکی پولمونو میخورن ناکسا

  4. ALISAN 2008

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    من خودرویی نمیشناسم که قیمتش زیر ۲۰ هزار باشه و از تولیدش کمتر یک سال بگذره و تائید چین باشه ، بجز خودرو های چینی و اگه یورو رو از صد تومن حساب کنیم درواقع باید بیش تر از ۵ میلیارد بودجه داشته باشی ، تا بتونی یه خودرو زیر ۲ میلیار بخری .
    واقعا یه لحظه قلبم گرفت .

    موافقم 26
    مخالفم 1
  5. علی

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2171 ديدگاه)

    واردات بدون محدودیت حجم موتور + واردات بدون سقف قیمتی

    اون دوست پولدارمون چ گناهی کرده وقتی میاد ایران بجای پورسانگوئه میره فونیکس FX میخره

    اون دوست ماشین بازمون چه گناهی کرده مجبوره هروز بجای تماشای MPOWER & AMG داره SWM میبینه تو خیابونا

    موافقم 18
    مخالفم 3
  6. نیو کار

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (137 ديدگاه)

    ترامپ5درصد تعرفه واردات چین افزایش داد کلی روی اقتصاد چین تاثیر گذاشت بعد اینجا یه ماشین میخوان وارد کنن هرکسی از جلو ی سازمان برنامه بودجه رد میشه میگه 1درصدهم عوارض برای سازمان ما بزارید کنار تنها عوارضی که تو لیستشون نیست عوارض سازمان بهشت زهراست بعدشم وارد کننده برای اینکه بتونه ماشینی با این همه عوارض و گمرکی ودلار یباره که خوب فروش بره میره تو چین بدون اپشن ترین وضعیف ترین موتور سفارش میدیه

    موافقم 20
  7. هراکلیوس

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (341 ديدگاه)

    بااین همه عوارض و گمرکی اگه بخواهی کوییک هم از خارج وارد کنی قیمتش بالای یک میلیارد میشه که

    موافقم 28
    1. ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5838 ديدگاه)

      کوییک از ونزوئلا وارد کنی حکم ماشین لاکچری رو داره 😂

  8. نانو

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (224 ديدگاه)

    این همه تبصره قانون عوارض برای واردات یه ماشین می ببندن اگه برای واردات مواد مخدر می بستن الان یه دونه معتاد تو کشور نبود

    موافقم 28
  9. Saji

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (120 ديدگاه)

    یادمه تقریبا ۳ سال پیش ک یه احمقی ک طبیعتا پیدونست چی ب چیه اومد پشت دوربین و گفت قراره سانتافه بشه ۱میلیارد و تیگو ۸ بشه ۸۰۰ با خودم گفتم چقد مردمو خر فرض کرده و چقد مردم سادن که باور میکنن این مافیای بزرگی ک برای خودرو راه افتاده برن کنار ماشبن خوب و به قیمت بیاد و راحت با محصولات داخلی و مونتاژی رقابت کنه…
    بعد این وارداتیا راحت بیان و جای مونتاژیا را بگیرن کی شکم سهامداران عمده و مفتخوران پشت پرده را سیر کنه؟
    یا خسروانی معروف حضور همه ک جلو دوربین ادا آدم خوبا را در پیاره و از پشت خنجر میکوبه تو ملت
    هرچند همین شرکتای واردکننده هم با رانت و بده بستون اومدن تو کار اگه نه هیچکدوم واردکننده خودرو ک هیچ بعضیاشون مرتبط به خودرو هم نبودن
    تا واردات مثه قبل سال۹۲ بدون محدودیت حجم و سیلندر و قیمت و برند انجام نشع هیچ بهبودی صورت نمیگیره فقط نمایشه
    همین وارداتم شاید دوسال دیگه با این شرایط تعطیل شع

    1. ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5838 ديدگاه)

      میشه اسمش بگید کی بود یارو؟

  10. شهروند ایرانی

    ۵ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (895 ديدگاه)

    انگار سهم همه جا جداگانه حساب شده چهل بار نوشته عوارض خب بابت چی اسفالت داغون سوراخ سوراخ یا ایستگاه شارژی که نیست یا حجم موتور پایین مثلا ماشین هیبرید زده ۱۵ درصد بعد بقیه موارد حساب کنی با سود وارد کننده عملا میشه ۱۰۰ درصد بالای ۲۵۰۰ ممنوع یعنی علنا میگن فقط از چین حق داری بخری فقط هم توربو که استهلاک تا خر خره بره بالا این وسط اونایی که پولش دارن بخرن نهایت چندتا گزینه دارن که اونا ماشین اقتصادی مونتاژ چین یعنی عملا بی معنی واردات

  11. هموطن

    ۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من یه ماشین ۲۰۱۴ دارم کل سرمایه من همین ماشین خونه ندارم. بعد ۴۳ سال سن وکارکردن هیچی دیگه ندارم الان ۴ سال دارن مالیات خودروهای گران قیمت میگیرن. کجای دنیا برا ماشین ۱۲ سال پیش مالیات مگیرن اونم ماشینی که با تورم و بی ارزشی پول ملی. قیمتش رفته بالا . الانم که بازار راکت شده خرید فروش نمیشه واخر فکر کنم باید ببرم به اداره دارایی تحویلش بدم. وسندش بزنم به نام اونا با این شرایطی که گزاشتن 🥹

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. ۲۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (5838 ديدگاه)

      بفروشش هموطن!
      ماشین ۲۰۱۴ داری میخوای دختر سوار کنی مگه با ۲۰۷ هم میشه بفروشش خونه بخر امیدوارم زندگی خوبی داشته باشی و تا آخر عمر لذت ببری و از این دنیا لذت ببری و از آن دنیا هم لذت ببری

  12. محمد مهدی قربی

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تا این مافیای خودرو هست، ملت که خودمم جزوشون هستن، باید فکر سوارشدن یکماشین خوب رو به اون دنیا ببرن!! الهی خیر نبینن!!

  13. بی نام

    ۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هرچه نگاهدکردم چینی ها قانون واردات رونوشته بودن .غیرازخودشون بقیه ش سرکاریه

  14. محمد

    ۹ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1561 ديدگاه)

    من حدود یک ماه پیش گفتم با فشار حداکثری و کاهش صادرات نفت، تعرفه های واردات خودرو افزایش پیدا می کنه.

  15. محمد

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1561 ديدگاه)

    تو کشوری بنزین مفته خودرو بنزینی اصلاً باید ممنوع باشه.
    دوستانی هم که می گویند ما زیرساخت خودروی برقی نداریم.
    مشکل خودتونه‌.
    اینجا ایرانه،همه چیز برعکسه.
    اول باید خودروی‌ برقی داشته باشید بعد زیرساخت تأمین بشه.
    اونایی هم که می گویند نیاز به ساخت نیروگاه داریم که اینم باز منتفی هست.
    هر نیروگاه کم کم ۵ الی ۶ میلیارد دلار هزینه داره.
    با این پول زیر یک دلار قبض برق هیچ سرمایه گذاری حاضر به ساخت نیروگاه برق اونم با این قیمت نیست.
    و دولت هم پول نداره حتی ۴،۵ تا نیروگاه بسازه‌.
    اصلاً هیچ جای دنیا دولت مثل ایران تو تولید برق مشارکت نداره.
    الان تو آمریکا نیروگاه دولتی نیست، همش متعلق به بخش خصوصی هست.
    خلاصه اوضاع قاراشمیشه‌.
    تحولی بزرگ نیازمنده.

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. SS

      ۳۰ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (847 ديدگاه)

      بنزین مفته؟
      حقوق مردم مفت نیست؟
      همین کشور جنگ زده همسایه عراق حقوق پایه کارگر ۶ برابر ایران هست
      ضمن اینکه دولت چندبرابر پول بنزین رو همون اول از خودرو وارداتی گرفته
      برای ماشین ۲۰ هزار یورویی ۲۵ هزار یورو نقد مالیات میگیرن یعنی ۲۵ هزار لیتر بنزین با کیفیت
      با ۲۵ هزار لیتر بنزین ماشین مصرف صدی ۸ هم داشته باشه میتونی ۳۰۰ هزار کیلومتر یعنی عمر مفید ماشین رو بری

      تک بعدی نگاه نکنیم
      کی حاضر نیست با حقوق نرمال )حداقلی( ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیونی ۳-۴ میلیون پول یه باک بنزین بده؟ ولی نه اینکه با حقوق ۱۰-۱۵ میلیونی به مردم بگی باید انقدر پول بنزین بدید.
      اتفاقا خیلی بهتر هم هست منابع کشور هدر نمیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا