چشم اندازخودروهای چینیدانگ فنگ

دیگنیتی دریم بهمن موتور مشخصات و قیمت iX7 دو دیفرانسیل 7 نفره

بهمن موتور به زودی مونتاژ یک شاسی بلند چینی ۷ نفره به نام فنگون iX7 ساخت دانگ فنگ را شروع می‌کند. این خودرو در ایران، دیگنیتی دریم نام خواهد داشت.

دیگنیتی دریم ابتدا در برنامه تولید شرکت کارمانیا قرار داشت؛ اما ظاهرا بهمن موتور توانسته است طرف چینی را برای همکاری با خود، متقاعد کند. افزایش ناگهانی قیمت دلار و ممنوعیت واردات خودرو بین سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ مهم‌ترین دلیل ناکامی کارمانیا در تحویل خودروهای ثبت نامی بود. از سویی دیگر، کارمانیا به عنوان خودروساز (مونتاژ کننده) در ایران فعالیت می‌کرد اما هرگز نتوانست مشابه کرمان موتور (مونتاژکار JAC) و مدیران خودرو (نماینده‌ی چری) خودروهای چینی تعهد داده شده را تحویل خریداران دهد. اما سرانجام در چرخشی ناگهانی قرار شد تا این خودرو توسط بهمن موتور به خط تولید راه یابد.

دانگ فنگ ix7 کارمانیا

ظاهرا فنگون iX7 ساخت دانگ فنگ به‌زودی توسط بهمن موتور در ایران مونتاژ خواهد شد. نسخه‌ی دیگری از این محصول با بدنه‌ی کوپه به نام فنگون iX5 در چین وجود دارد که برای ایران به اسم دیگنیتی مشهور است. شباهت بسیار زیاد فنگون iX7 با دیگنیتی بهمن موتور، به وضوح در نمای اصلی دیده می‌شود.

گروه دانگ فنگ (DFSK) یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خودروسازی چین، بعد از بایک و جیلی و بی‌وای‌دی محسوب می‌شود. دانگ فنگ حدود ۲ دهه سابقه‌ی فعالیت صنعتی دارد و مالک برندهای متنوع سازنده‌ی وسایل نقلیه، مثل فنگون است. چند مدل ون و شاسی‌بلند اسپرت با برند فنگون (چین Fengguang) تولید می‌شوند.

دانگ فنگ ix7 کارمانیا

مدل iX7 بزرگ‌ترین شاسی‌بلند فنگون است و از نظر ابعاد، کاملا مشابه دیگنیتی بهمن موتور (فنگون iX5) نیست. به بیان بهتر، شباهت بسیار زیادی بین نمای جلوی این خودروها دیده می‌شود اما از دیدگاه فنی و کلاس بدنه، تفاوت‌های مهمی دارند.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی دیگنیتی دریم

فنگون iX7 سال ۲۰۱۹ رونمایی شده و محصولی نسبتا جدید محسوب می‌شود اما چهره‌های متنوع دارد. به بیان بهتر، جلوپنجره‌های متفاوت برای این خودرو ساخته شده است که حالت نقطه‌ای مدور (مشابه دیگنیتی) و خط‌‌‌دار افقی موازی (شبیه به شاسی بلندهای فولکس واگن) دارند. اگر iX7 در ایران با جلوپنجره‌ی نوع دوم عرضه شود؛ تفاوت بیشتری با دیگنیتی بهمن موتور خواهد داشت.

دانگ فنگ iX7 کارمانیا

پرهیز از بکارگیری ادوات پلاستیک سیاه‌رنگ در سپر و نصب مه‌شکن‌های LED در طرفین، حس یک خودروی اقتصادی و ارزان‌قیمت را کم‌رنگ می‌کند. حجم‌دهی بدنه در قسمت زیر چراغ و درپوش موتور، برای خودرویی با ابعاد فنگون iX7 مناسب است و آن‌را قدرتمند نشان می‌دهد.

 

دو نوع چرخ ۱۸ و ۲۰ اینچ برای فنگون iX7 ارائه می‌شود. در هر دو مدل، تایرهایی به پهنای ۲۴۵ میلی‌متر وجود دارند. فنگون iX7 مشابه دیگر شاسی‌بلندهای ۷ نفره‌ی چینی، حالت مکعبی در نمای جانبی را حفظ کرده است؛ اما شیب چشم‌نواز انتهای سقف و حالت مثلثی شیشه‌ی عقب، جزئیات شبیه به مدل‌های مدرن اروپایی را تداعی می‌کنند. همچنین در امتداد چراغ‌های جلو و عقب، حجم‌دهی مناسب روی بدنه وجود دارد.

دیگنیتی دریم بهمن

در نمای عقب، فنگون iX7 نیز حجم‌دهی ملایم دیده می‌شود که البته برای دیگر زوایای خودرو هم قابل تشخیص است. بخش بزرگی از سپر پشت، پلاستیک سیاه ارزان‌قیمت دارد که برای مدل‌های سفید یا خاکستری، شدیدا توی چشم می‌زند. طراح سعی کرده است با نصب خروجی اگزوزهای بزرگ و ادوات نقره‌ای رنگ داخل سپر، چراغ‌های بزرگ پیوسته و بالچه‌ی عقب، حالت لوکس برای نمای پشت iX7 فراهم کند.

از دیدگاه یک شاسی بلند چینی ۷ نفره، می‌توان iX7 را خودرویی قابل قبول با طراحی عامه‌پسند دانست که در مجموع زیباتر از چری تیگو ۸ نیست؛ ضمن اینکه جلوپنجره و چراغ‌های کسل‌کننده دارد. این خودرو با طول ۴,۹۳۰ میلی‌متر، عرض ۱,۹۳۵ میلی‌متر، ارتفاع سقف ۱,۷۶۵ میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۸۱۰ میلی‌متر تولید می‌شود. لازم به توضیح است، دیگنیتی بهمن موتور (Fengon iX5) طول ۴,۶۸۵ میلی‌متر، عرض ۱,۸۶۵ میلی‌متر، ارتفاع سقف ۱,۶۴۵ میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۷۹۰  میلی‌متر دارد.

طراحی داخلی و نمای کابین دیگنیتی دریم

سبک داشبورد iX7 و دیگنیتی (iX5) شباهت بسیار زیادی با یکدیگر دارند. این نوع چیدمان، شاسی‌بلندهای فولکس واگن را یادآوری می‌کند و البته چندان مدرن یا هماهنگ با رقبای سطح اول چینی نیست.

دانگ فنگ ix7 کارمانیا نمای داخلی

علاقه‌مندان خودروهای ساده با طراحی داخلی مینیمال (کمینه‌گرا) احتمالا در کابین iX7 حس خوبی خواهند داشت. تصاویر منتشر شده از این مدل، نمایشگر  ساده عقربه‌ای (دیجیتال ۱۲/۳ اینچ پشت فرمان در مدل آپشنال) را نشان می‌دهند؛ همچنین خصوصا برای دسته دنده، حس یک شاسی‌بلند قدیمی تداعی می‌شود. در عوض، مانیتور لمسی ۱۰/۵ اینچ (۱۲/۳ اینچ در مدل آپشنال)، فرمان اسپرت D شکل و استفاده از مواد نرم (مبله) داخل تودری‌های نکات مثبت iX7 هستند.

دانگ فنگ ix7 کارمانیا نمای داشبورد

عرض خودرو نسبتا زیاد است و این امر با صندلی‌های بزرگ و راحت در ردیف جلو کاملا احساس می‌شود. بخش بزرگی از فضای بین صندلی‌ها به کنسول اختصاص دارد و تقریبا تمام تجهیزات با کلیدهای گردان یا لمسی نزدیک دسته دنده کنترل می‌شوند.

پیشرانه و مشخصات فنی فنگون دیگنیتی دریم

تنها یک مدل موتور و گیربکس برای iX7 ارائه شده است اما خریدار در چین یا دیگر کشورها می‌تواند نسخه‌ی محرک جلو یا دو دیفرانسیل را انتخاب کند.

دانگ فنگ ix7 کارمانیا نمای فرمان

پیشرانه‌ی ۲ لیتر توربوشارژ ۲۳۱ اسب بخار قدرت و ۳۵۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. شرکت سازنده میانگین مصرف سوخت این خودرو را در مدل‌های تک یا دو دیفرانسیل، ۸/۵ تا ۹/۵  لیتر در صد کیلومتر اعلام کرده است. فنگون iX7 گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته دارد.

دانگ فنگ ix7 کارمانیا نمای کنسول

تا زمان نگارش این مطلب، آمار دقیق از عملکرد فنی دانگ فنگ فنگون iX7 در دسترس نگارنده قرار نگرفت اما باتوجه به اینکه قدرت و گشتاور این خودرو کمتر از چری تیگو ۸ پرومکس (موتور ۲ لیتر دو دیفرانسیل) است؛ احتمالا فنگون iX7 در زمانی حدود ۹ تا ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. چری تیگو ۸ پرومکس ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

قیمت فنگون iX7 در بازار جهانی و دیگنیتی دریم در ایران

سال ۲۰۲۰، فنگون iX7 در روسیه عرضه و برای مدل‌های مختلف به قیمت ۲۰ تا ۳۲ هزار دلار فروخته شد. این شرایط نشان می‌دهد امکانات متنوع برای ایمنی یا تجهیزات رفاهی فنگون iX7 در روسیه یا دیگر نقاط جهان، قابل سفارش هستند که می‌توانند تا ۵۰ درصد قیمت نهایی را بالا ببرند.

دانگ فنگ ix7 کارمانیا نمای اصلی

اگر فرض کنیم iX7 در دو مدل محرک جلو و دو دیفرانسیل به ترتیب با قیمت ۲۰ و ۲۵ هزار دلار وارد ایران شود؛ قیمت کارخانه‌ای خودرو در سال ۱۴۰۲ به عدد ۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان خواهد رسید. باتوجه به استقبال بازار ایران از چری تیگو ۸ پرو و پرومکس با قیمت ۲/۹ تا ۳/۳ میلیارد تومن، احتمالا دیگنیتی دریم بهمن موتور نیز قیمتی مشابه خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۰۶ رای

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Mari

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    دسته دنده رو مخه

    موافقم 58
    مخالفم 15
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (10385 ديدگاه)

      طراحی عقبش زشت و فاجعست 💀

      موافقم 21
      مخالفم 10
  2. Kato

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (461 ديدگاه)

    عمرا اینو زیر ۳.۵ بدن…

    با این وضعیت بغرنج نون به نرخ روز خوری ماشین سازها…

    موافقم 75
    مخالفم 6
    1. RENAULT5

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1082 ديدگاه)

      خب قیمتش میشه یک میلیارد وهشتصد تومن با دلار ۶۰تومنی اگه قیمتش رو ۳۰هزار تا حساب کنیم.
      کمتر از۴میلیارد بعیده بدن

      موافقم 36
      مخالفم 35
  3. Reza

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    فعلاً دارم تلاش میکنم تا آخر سال دیگه پراید بخرم
    هر وقت وضع مالی ام خوب شد اینو با تیگو ۸ مقایسه میکنم.
    فعلاً شب خوش

    موافقم 100
    مخالفم 3
  4. علی

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (415 ديدگاه)

    قیافه ش کاملا ناهمگونه
    عین ۲۰۷ ایرانی و ام وی ام ۳۱۵ صندوق دار
    عملا بجز پوزه، بقیه ماشین تغییر کرده، و پوزه و بقیه بدنه اصلا با هم نمیخونن.

    موافقم 91
    مخالفم 4
    1. Kato

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (461 ديدگاه)

      و اس ۳

      موافقم 36
      مخالفم 2
  5. MASOUD 0099

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (418 ديدگاه)

    به این قیمت نمیرزه

    موافقم 53
    مخالفم 3
  6. ایران فرانسه

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (74 ديدگاه)

    چرا طراحی های دانگ فنگ اینجوری ه دو مدل مونتاژی فردا موتور هم همینجوری ه نه افتضاح ه نه عالی و بی نقص یه جوری معلق بین طراحی کلاسیک و آئرودینامیک ، شکست خطوط زیاده ولی یه جاهایی یهو خطوط بدنه رها شدن در کل همین که موتورش ۱۵۰۰ نیست خودش تو این بازار انحصاری، نقطه قوت ه

    موافقم 48
    مخالفم 1
  7. mercedes

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (423 ديدگاه)

    به درد کسایی میخوره که میخوان یه لول ازL90برن بالاتر

    موافقم 25
    مخالفم 41
  8. boost10

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (224 ديدگاه)

    لااقل جلو پنجره دیگنیتی رو حذف می‌کردید چون بهش نمیاد

    موافقم 47
    مخالفم 4
  9. HOSSEINK3

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (61 ديدگاه)

    بنظرم دانگ فنگ باید بخش طراحی رو کلا عوض کند برعکس چری توی جهانی شدن شرکت های دیگه بجز بی وی دی همه توی ظاهر های فیک و عجیب موندن

    موافقم 21
    مخالفم 4
  10. محمد

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    تو رو جدتون ی خودرو متفاوت منتاژ کنید همتون گیر دادید با دانگ فنگ و چر ی

    موافقم 21
    مخالفم 3
  11. Taha shahbeiki

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    لطفاً یک مقاله در مورد دیگنیتی دریم هم بنویسید

    موافقم 15
    مخالفم 3
  12. صادق پور

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (59 ديدگاه)

    دست کی بالا؟
    کارمانیا!

    ولی دانگ فنگ به دنگ و فنگ مشهور و ماشیناش دنگ و فنگ دارن

    موافقم 16
    مخالفم 14
  13. وی

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    دیگنیتی یه طراحی زیبا داشت که این اونم نداره

    موافقم 22
    مخالفم 1
  14. علی

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (269 ديدگاه)

    از جلو دیگنیتی از عقب فیدلیتی هست 😂

    موافقم 27
    مخالفم 2
  15. net

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (3475 ديدگاه)

    چرا بعضی پستها کامنت ثبت نمیشه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  16. Hamilton1970

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (538 ديدگاه)

    اون از کارمانیا این از بهمن
    خودشون نمی‌فهمن دارن چیکار میکنن
    شده عین قضیه ایران خودرو دیزل و بهمن دیزل که دوتاشون یه کشنده رو دارن تولید میکنن
    خدایا یا اینارو بیرون کن یا مارو. اینجا یا جای ماست یا اونا…

    موافقم 8
    مخالفم 1
  17. shetab-car

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (252 ديدگاه)

    به نظرم ضعف بزرگ طراحی عقبش اینه که خط در صندوق پس از چراغ ها قرار گرفته اگه بین چراغ ها رد میشد جذاب تر بود

    موافقم 1
    مخالفم 5
  18. Hamid3x

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (415 ديدگاه)

    این مدلم با یکم گاز دادن مصرفش به 15 تا 20 لیتر میرسه؟

    موافقم 10
    مخالفم 1
  19. Arshia m3csl

    ۶ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    قیمت فیدلیتی دریم به احتمال ۹۹ درصد = هم قیمت لکسوس rx350 نسل جدید و هم قیمت ائودی rs3 سدان و بی ام و 230
    کیفیت فیدلیتی دریم = ۱۰ برابر بهتر از کیفیت ماشین های ایرانی و ۱۰ برابر کیفیتش پایین تر از داچیا

  20. یوسف

    ۷ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    تیگو ۸ و تیگو ۷ پرومکس از این بهتر هستن

    موافقم 5
    مخالفم 1
  21. امیدی

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظرم اسم شادان پور بیشتر بهش میاد
    خود دیگنیتی خیلی اتاقش جذاب و بهتر از اینه
    دقیقا مثل ایران که وانت پرایددرست کردن شد دمپایی ابری😂😂
    این شده کفش لاستیکی قدیمی شادان پور

  22. علی

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    22 هزار دلار در چین، دلاری 28 هزار تومان نیمایی حالا شما بگیر 30 هزار تومان قیمت نهایی به تومان در چین می شود 660 میلیون تومان، اگر 50 درصد مالیات و … اضافه شود قیمت نهایی باز حدود یک میلیارد توامن خواهد شد. این موضوع برای تمام خودرو های چینی صادق است. شرکت های وارداتی از مردم نجیب ایران پول اضافه می گیرند. البته با هماهنگی دولت مردمی و مجلس انقلابی!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا