ظاهراً بحث بسیار مهم کیفیت فنی و رعایت استاندارد در خودروسازی ایران به فراموشی سپرده شده است. مالکان مدلهای صفرکیلومتر از بیتوجهی در امور ساده مثل دقت مونتاژ و خرابی قطعات، گلایه دارند.
بسیاری از مردم معتقدند خودروهای ساخت سایپا و ایرانخودرو نسبت به مدلهای مشابه که ۱۰ یا ۱۵ سال قبل مونتاژ شده باشند، بیکیفیتتر هستند. مثلاً افرادی که سابقهٔ رانندگی طولانیمدت با پژو پارس یا پراید مدل ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ دارند؛ قطعات خودروهای صفر کیلومتر امروزی را از نظر کیفیت و طول عمر، بسیار ضعیفتر از نمونههای قدیمی توصیف میکنند. حالا علاوهبر مشکلات ایمنی و عدم دستیابی به فناوریهای مهمی مثل کیسه هوا یا حسگرهای برخورد که سالانه جان هزاران ایرانی را میگیرد؛ رعایت نکات ساده در مونتاژ قطعات نیز مورد توجه خودروسازان ایرانی نیست.
بهتازگی ویدئوهای مرتبط با ایراد بدنه و نقص مونتاژ پژو ۲۰۷ در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است. این تصاویر بهوضوح نشان میدهند که اجزای بدنه، استحکام لازم را ندارند و حتی هنگام عبور خودرو از دستاندازها، تولید صدا میکنند. جالبتر اینکه پژو ۲۰۷ امروزه یکی از پرطرفداران خودروهای بازار محسوب میشود و اقشار مختلف، خصوصاً جوانان برای خرید آن، تا یک میلیارد تومان پول میدهند.
هرچند که ۲۰۷ ایرانی، صرفاً نسخهٔ تغییر چهره داده شده از ۲۰۶ است و از تجهیزات فنی بسیار مشابه ۲۰۶ تیپ ۵ استفاده میکند؛ اما در درازمدت، پرهزینهتر و پراستهلاکتر است. این شرایط توسط مالکان ۲۰۷ بعد از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر کارکرد، اظهار میشود.
در گذشته ضعف طراحی در ایران خودرو معمولاً کمتر از سایپا به چشم میخورد؛ اما نصب لاستیک برای درزگیری زیر کاپوت جلوی دنا و دنا پلاس، سطح مهندسی این شرکت را مجدداً زیر سؤال برد. البته شرایط در خودروهای سایپا نیز رضایتبخش نیست. صدای ورودی به کابین در انواع ساینا و تیبا، ضعف عایقکاری و کیفیت مونتاژ را نشان میدهد. خریداران شاهین نیز، باتوجهبه مبلغی که برای این مدل پرداختهاند، از کیفیت کابین و لوازم خودرو رضایت ندارند.
از گذشته تا امروز، مصرف سوخت بالا، آلایندگی هوا، قیمتهای دور از دسترس و ضعف ایمنی، مشخصات جداییناپذیر خودروهای تولید سایپا و ایران خودرو بودهاند؛ اما ضعف شدید در مونتاژ و کنترل کیفیت قطعات، فاجعهای تازه برای خودروسازی ایران است که ظاهراً در سالهای اخیر و خصوصاً نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به اوج رسیده است.
در ادامه مطلب، تعدادی از عجیبترین کاستیهای رخداده در تولیدات سایپا و ایران خودرو که طی ماههای اخیر دیده شدهاند را مرور میکنیم. امید است که نابسامانی بیسابقه در تیراژ تولید، قیمت و کیفیت خودروهای مونتاژ ایران، بهبود یابد.
پژو ۲۰۷ با داشبورد و کابین ۲۰۶
اساساً ۲۰۷ مونتاژ ایران، پژو ۲۰۷ واقعی نیست و صرفاً با تغییرات کابین و بدنه ۲۰۶، از سال ۱۳۸۹ به سبد ایران خودرو اضافه شد. حال باگذشت بیش از ۱۲ سال، نهتنها تولید ۲۰۷ فیسلیفت ۲۰۶ ادامه دارد، بلکه کیفیت فنی کاهش یافته است. از سویی دیگر، تولید ۲۰۷ ایران خودرو با داشبورد ۲۰۶، نوعی بازگشت به عقب در خودروسازی ایران تعبیر میشود که احتمالاً در تاریخ صنایع جهان، سابقه ندارد.
ظاهراً ایران خودرو تصمیم دارد، دو نوع ۲۰۷ با کابین متفاوت عرضه کند. این ترفند توقف تولید ۲۰۶ تیپ ۲ را توجیه خواهد کرد و البته نمونهای ارزانتر را برای عاشقان ۲۰۷ ارائه خواهد داد.
نقص باتری و گیربکس در تارا
حتی اگر تارا بدون ایرادات فنی و کاملاً سالم به دست مصرفکننده برسد، با پیشرانه ضعیف و شتاب پایین، راننده را ناامید میکند. موتور ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ تارا، قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور است که در مقایسه با پیشرانه ۱۵۰ اسب بخار دنا پلاس، جالبتوجه نیست. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت با تارا دندهای یا اتوماتیک، ۱۳ تا ۱۴ ثانیه زمان میبرد. مواد نامرغوب کابین و شکل ناراحت صندلیها، برای افرادی که نزدیک به یک میلیارد تومان برای تارا پرداخته باشند؛ خوشایند نیست.
ظاهراً بعضی خودروهای تارا که سال قبل تحویل مشتری شدهاند، نقص باتری و عدم استارت داشتند که البته با حضور در نمایندگی توسط ایران خودرو، رفع شده است. مالکان تارا با کیلومتر کارکرد بالاتر، فرسایش زودهنگام یاتاقان را خبر دادهاند. همچنین جازدن گیربکس در دنده یک هنگام شروع حرکت، ایرادی شایع در تارا است که ظاهراً به دلیل کنترل کیفیت نادرست شرکت سازنده ایجاد شده و توسط نمایندگیهای ارائهدهنده خدمات گارانتی، رفع میشود. به هر شکل، مجموع این مشکلات به نارضایتی خریدار و اتلاف وقت او منجر میشود.
حذف ترمز دیسکی و رینگ آلومینیوم با تولید دنا پلاس قالپاقی
امروزه بهندرت میتوان خودرویی در بازار جهانی دید که فاقد رینگ اسپرت باشد و به شکل سنتی با رینگ فولادی و قالپاق تولید شود. وزن پایین برای آلومینیوم، مزیتی مهم است که در فرمانپذیری و مصرف سوخت خودرو تأثیر دارد. از سویی دیگر، قیمت فلزات مختلف و هزینه تولید برای خودروسازان ایرانی، بسیار مهمتر از نکات فنی است.
ایران خودرو در سال ۱۳۹۷ اعلام کرد دنا معمولی، پارس TU5، سورن ELX، پژو ۲۰۷ دندهای و سمند توربو در آینده با رینگهای آلومینیومی عرضه نخواهند شد و اصطلاحاً قالپاق خواهند داشت. بهمنماه سال ۱۴۰۱، دنا پلاس رینگ فولادی هم به این فهرست پیوست تا همراه رینگ فولادی و قالپاقهای قدیمی سمند دیده شود. در اقدامی دیگر، ترمز عقب دیسکی دنا پلاس هم با مدل کاسهای جایگزین شد تا خریداران این خودرو در سال ۱۴۰۱ به بعد، محصولی متفاوت از گذشته تحویل بگیرند.
رونمایی از وانت کارون با موتور نیسان آبی
نیسان جونیور که در ایران توسط زامیاد زیرمجموعه سایپا عرضه میشود؛ یکی از قدیمیترین خودروهای در حال تولید دنیا است. سابقه مونتاژ این مدل در کشورمان به سال ۱۳۶۵ میرسد و باوجوداینکه مدیرعامل زامیاد در سال ۱۳۹۶ از توقف تولید آن سخن گفته بود؛ همچنان با رنگ آبی و بدنه طراحی ۱۹۷۰ میلادی (۱۳۴۹ شمسی) فروخته میشود.
قرار بود ضمن افزایش تولید وانت پادرا که پلتفرم متفاوت از نیسان جونیور دارد، زامیاد هم با وانت آبیرنگ معروف خداحافظی کند؛ اما ظاهراً، موتور و تجهیزات فنی این خودروی قدیمی برای سایپا اهمیت دارد. پادرا به دلیل چهرهٔ عجیب و ناخوشایند نتوانست مشتری چندانی جذب کند. احتمالاً به همین دلیل، وانت کارون به شاهکارهای زامیاد اضافه شد تا با بدنهٔ فودای F16 چین (Foday Lion F16) و موتور نیسان آبی، رونمایی شود.
شاهین شتر گاوپلنگ
نصب توربو روی موتور تیبا، یکی از عجیبترین تصمیمات مهندسی در تاریخ خودروسازی ایران است. این پروژه در حالی اجرایی شد که برای شاهین، موتور ۱/۵ یا ۱/۶ لیتر تنفس طبیعی، کافی به نظر میرسید؛ اما به دلیل ناتوانی سایپا در تولید پیشرانه نزدیک به استاندارد جهانی (یا حتی چینی)، نوعی فاجعه با مصرف سوخت بالا و توان پایین شکل گرفت.
سایپا ادعا میکند برای خودرو شاهین، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتنمتر گشتاور فراهم شده است؛ اما این اعداد باتوجهبه عملکرد خودرو، مورد تردید است؛ چرا که برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت، حدود ۱۴ ثانیه زمان میبرد. ظاهراً موتور و گیربکس، هماهنگی چندانی ندارند و صرفاً روی شاهین، سوار شدهاند. کیفیت داشبورد و ادوات کابین نیز، حتی در کلاس خودروهای اقتصادی، رضایتبخش نیست. از سویی دیگر، قرار است امسال شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT تحت لیسانس یک شرکت بلژیکی (مشابه گیربکس کوییک اتوماتیک) تولید شود تا مجموعه عجایب خود را تنوع دهد.
Clean energy
۲۷ فروردین ۱۴۰۲وقتی رقیب نیست
وقتی کسانی که باید پشتشونن
وقتی مردم هیچ راهی جز خرید ندارن
وقتی همه چی بر وفق مرادشونه
چرا دزدی نکنن؟ چرا چپاول نکنن؟ چرا حاشیه سودو بالا نبرن؟
ولی……
بقیه اشو خودتون بخونید…
NAVID۰۰۹۸
۲۷ فروردین ۱۴۰۲وقتی ناشُکریم !
صبر کنید تا افزایش قیمت بعدی و پلکانی را ببینید تا بدانید الان خییییییلی اوضاع خوبه با همین کیفیت جالب !
همیشه لبها را غونچه کنید بگویید ( خدارو شکر ) !
Hamidreza
۲۷ فروردین ۱۴۰۲همش چرته…اگه مردم نخرن روزگارشان سیاهه فقط باید به خودت اجاز بدی که نخری…
ما ۸ سال ماشین نداشتیم ولی میتونستیم آت و آشغالای ایرانی بخریم ولی نخریدیم…
آخرشم یه بی ام و سری ۵ ۲۰۱۰ سفارش امارات گرفتیم و یخورده هم خرجش کردیم و …
حالا کاری ندارم ولی جنسی که مشتری نداشته باشه ، تولید نمیشه …
خلاصه؛ چاره ای نداریم، مجبوریم، چیکار کنیم و همینی که هست… از این قبیل حرفا مفت نمیرزن…
مردم باید به خودشون بیان…
ما خودمونیم که پول میریزم تو جیبشون و خیکشونو پر میکنیم و برای گاری هاشون صف میبندیم! تقصیر خودمونه اونا از خریت ما استفاده میکنن و سواری خوبی هم میگیرن…
فقط بحث خودرو نیست…!!
کسی که خریت میکته و هموطناش رو ناراحت میکنه
۲۸ فروردین ۱۴۰۲من از شما و همه ملت غیور ایران معذرت میخوام که رفتم ثبتنام کردم و کوییک خریدم که بتونم تو اسنپ کار کنم و خرج تحصیلم رو دربیارم. شرمنده که نتونستم یه ماشین خارجی کارکرده بگیرم. شرمندم که چون تو ماه چندبار باید بین تهران و سنندج رفت و آمد بکنم، نتونستم به پراید کارکرده اعتماد کنم و کوییک گرفتم. جدا فکر میکنم من یا پدرم کمکاری کردیم که پول ماشین غیر از ایرانی نداریم و شما رو ناراحت کردیم. شرمنده که خریت کردیم.
شین هوآ
۲۸ فروردین ۱۴۰۲هر ایرانی، یک ننه من غریبم.
Hamidreza
۲۸ فروردین ۱۴۰۲دوست عزیز، من بابت حرفی که زدم از کسی عذرخواهی نمیکنم…
همه مشکلاتی داریم و کمر راست نمیتونیم بکنیم
ولی قرار نیست که به خودمون دروغ بگیم…
تو این 8 سال چرت ترین و مزخرف ترین
روز های عمرم رو گذروندم
داستان زندگیم رو هم تو سایت نمیگم چون کار درستی نیست و باور هم نمیکنین خب حقم دارین چون منو نمیشناسین…
ولی این حرفا همش تکراری شده
تو فک میکنی من دانشگاه نداشتم؟ یا دادشم خرج و مخارج مدرسه نداشت و خیلی چیزای دیگه… ما تحمل کردیم چون خواستیم و پای خواستمونم ایستادیم…
ولی ملت تا یکی حقیقتو میگه بهش حمله میکنن و بعدش آه و ناله شون شروع میشه و میگن چیکار کنیم تنها راهه…
بعد جوری با طرف حرف میزنین که انگار پسر ایلان ماسکه و خودتون نوید محمدزاده تو فیلمای سعید روستایی…
ملت ما غرور دارن و این غرور بیجاشون هم کار دستشون میده و منشاء این غرور هم از ترسه
محمد
۲۸ فروردین ۱۴۰۲ماشین دارو نیست که کسی نیاز مبرم بهش داشته باشه شش ماه یکسال نخر اگه اتفاقی افتاد برات بامن ، همون کوییک آشغالی هم که خریدی هیچ فرقی با پراید چندسال کارکرده نداره ، با خرید ماشین از این دو لگن ساز هم به خون هموطن هات خیانت کردی هم پول تو شکم این کارخونه های غصبی ریختی ، اگه امثال شما نبودن این کارخونه ها ورشکست شده بودن ، آره بخرید ، بخرید که به لطف شما و حمایتتون از این لگن ساز ها چند وقته دیگه که کوییکت میلیاردی شد پول تعمیراتش رو هم نداشته باشی
Saeed
۲۹ فروردین ۱۴۰۲خودتو زیر سوال نبر بجای خرید آشغالای داخلی کارکرده خارجی بگیریم الان من خودم خاستم ۲۰۶ تیپ ۳ سال بگیرم ولی بجاش یه ۳۲۳ فول گرفتم و اصلا پشیمون نیستم
kato
۲۸ فروردین ۱۴۰۲فاصله وا کردن در….فاجعه صدای بستن…
اینو ابی برا محصولات سایپا و ایران خودرو خونده…😂
محمد
۲۸ فروردین ۱۴۰۲وقتی مردم هیچ راهی جز خرید ندارن؟!
هیچ راهی؟
.
خلایق هرچه لایق
Tesla
۲۷ فروردین ۱۴۰۲نتیجه سکوت ما 😔😔
mercedes
۲۷ فروردین ۱۴۰۲چراغ پشت تارا،مشکل منتاژ و خنک کاری دنا، کیفیت پایین قطعات از پرشیا گرفته تا تارا و دنا و گیربکس قدیمی و نا هماهنگ با موتور ملی
کافر مقدس
۲۷ فروردین ۱۴۰۲کوتاهی خودمونه که دیوار بلنده.حالا بریم پشت گوشی ها مون هشتگ بزنیم و رکورد هشتگ و همچنان شعار بدیم
Safa
۲۸ فروردین ۱۴۰۲نتیجه جهل ما
...
۲۸ فروردین ۱۴۰۲نخرین این لگنا را نخرین. فقط عمر و لذت ادم داخل اینا ار بین میره. برید ماشین 20 سال پیش خارجی بخرین با قیمت پایین تر، با بقیه بودجه هم برید خرجش کنید رو پاش کنید سوار شید ولی اینا نخرین. به خدا این مطابلو که میخونم دلم به حال مالکانش میسوزه. ارزش قائل باشیم برای خودمون انتخاب اگاهانه بکنید.
mahdi-es17
۲۷ فروردین ۱۴۰۲تمام نقص مشکلات تارا من تایید هرچند کارکرد من هزار کیلومتر بود اما باتری ماشین تعوض شد. دینام ماشین مشکل داشت چراغ شیشه بالا بر ها و پشت امپر خواموش نمیشدن و کولر ماشین از کار افتاده😐 و انقدر گوشه کنار های ماشین ورق بدنه تیز هستش که یجا دست بزنی دو جای دستت بریده میشه پلتفرم ماشین هم دقیق با اتاق فیکس نیست انگار ماشین جلوتر هستش
mahdi-es17
۲۷ فروردین ۱۴۰۲اینم یادم رفت که واقعاً گیربکس مضخرفی داره و فاصله بین دنده ها بیش از حد زیاد هستش
mahdi-es17
۲۷ فروردین ۱۴۰۲یه پژو داریم مدل 96 الان که نگاش میکنی بعد 180هزار تا کار کرد کیفیتش از تارا خیلی بیشتر موتورش کم صدا تر هستش و ماشین اصلا هیچ مشکل خاصی تا الان نداشته فقط یک بار نمایندگی رفت اونم به خاطر کیفیت بد رنگ ماشین که چند جا زنگ زدگی داره
علی ریحانی
۲۸ فروردین ۱۴۰۲یه ۲۰۷ ام سی تو پارکینگمون هست ماشینهایی که بغلش پارک میکنن و موقع باز کردن در یه ضربه ی کوچیکی به بدنش میخوره،همین ضربه های کوچیک باعث شده درش از چند جا تو رفتگی داشته باشه!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۷ فروردین ۱۴۰۲شترگاوپلنگ کنایه است از ترکیب چیزهای مختلف در یک محصول
موتور و گیربکس که توضیح دادم هماهنگی ندارن، شتاب 14 ثانیه و مصرف سوخت بالا برای خودروی کامپکت، یعنی فاجعه در مهندسی
معتقدم شایعات مبنی بر اینکه پلتفرم شاهین از خودروی چینی ولکس ( Voleex C3) گرفته شده هم حقیقت داره
حالا اگر جعبه دنده cvt طراحی بلژیک هم روش سوار کنن، ترشی هفته بیجار تکمیل می شه
mahdi-es17
۲۷ فروردین ۱۴۰۲جالبش یه بار توی نمایشگاهی با مهندسین شرکت سایپا حرف زدم میگفتن ماشین کامل خودمون ساختیم و موتور m16 هم همین
NAVID۰۰۹۸
۲۷ فروردین ۱۴۰۲جناب اشتری
این تارا ، ایرانیزه شدهی پژو ۳۰۱ هست جز به جزءش !
من حالا باهاش رانندگی نکردم ، ولی اینایی که داشتن میگن بنز C مدل 2023 باید در برابرش بنگلادِشی برقصه !
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۷ فروردین ۱۴۰۲قطعا تمام محصولات ایران خودرو، سلطان هستند :)
Saeed
۲۹ فروردین ۱۴۰۲🤣🤣🤣😂
Saeed
۲۹ فروردین ۱۴۰۲🤣🤣🤣😂منطقیه
mercedes
۲۷ فروردین ۱۴۰۲😂😂😂😂
Radmehr (ایتالیایی فن متعصب)
۲۷ فروردین ۱۴۰۲اونایی که بهت اینو گفتن بنز سی سوار شدن؟
NAVID۰۰۹۸
۲۷ فروردین ۱۴۰۲واقعاً الان شما جدی گرفتین یا من خیلی جدی گفتم 😭🤦♂️!!!
الان دیگه مطمئنم هر لقبی به اسطورهایِ ایرانی دادن حق بوده به سبب !
تارا شیب بام بنزC !
ایرانی
۲۸ فروردین ۱۴۰۲اونایی که این حرف رو زدن رو به دارالمجانین معرفی کن 😂😂
محسن
۲۷ فروردین ۱۴۰۲حالا صبر کنید قراره تندر 90 ایرانی بیاد ببینید اون دیگه چه سمی هست
Hadi
۲۸ فروردین ۱۴۰۲واقعا جنازه ژاپنی ها ۲۰ تا ۳۰ سال پیش به کل هیکل این بنجل ها می ارزه…
محمدهادی
۲۸ فروردین ۱۴۰۲ترشی که بشددت ترشه!!
Tesla
۲۷ فروردین ۱۴۰۲برای فرغون سازان داخلی جان و مال مردم ذره ای اهمیت نداره چون همیشه به دنبال : دزدی کردن از مشتریان و چپاول آنها هستن ، صنعت خودرو تو ایران به معنای واقعی سرطانه و نه تنها هیچ سودی برای اقتصاد کشور و مردم نداره بلکه به گفته خودشون : هر ساله صد ها میلیارد تومن ضرر رو دستشون میزاره پس من واقعا درک نمیکنم : چرا ایران باید خودروسازی داشته باشه !!
Hamilton1970
۲۸ فروردین ۱۴۰۲چون زمانی که این خودروسازی شروع شد خودروها با مهندسی آلمانی و قطعات انگلیسی و کیفیت اروپایی با نصف قیمت خودروهای هم مدل هم سگمنت تولید میشدند اما الان…
آرین
۲۷ فروردین ۱۴۰۲اون زمان یک سری قطعات پژوها آلمانی بود و با نظارت فرانسویها مونتاژ میشد. از یک مدیر کنترل کیفی ایرانخودرو شنیدم که سال 89 برای پژو پارس برنامه تولید طوری بوده که قطعات حداقل تا 200هزار کیلومتر عمر کنند.
اشرفی
۲۸ فروردین ۱۴۰۲پژو 206 تیپ 2 مدل 88 من فندکیش ساخت آمریکا بود!!!! و بصورت لیزری روش حک شده بود برام خیلی جالب بود، خودروی فرانسوی مونتاژ ایران با قطعه آمریکایی؟؟؟!!!!!!
آرین
۲۷ فروردین ۱۴۰۲اون زمان یک سری قطعات پژوها آلمانی بود و با نظارت فرانسویها مونتاژ میشد. از یک کارمند کنترل کیفی ایرانخودرو شنیدم که سال 89 برای پژو پارس برنامه تولید طوری بوده که قطعات حداقل تا 200هزار کیلومتر عمر کنند.
Silent
۲۷ فروردین ۱۴۰۲بازار انحصاری 80 میلیونی در هر زمینه ای به اسم “تحریم” جایزه ای هست که به این راحتی جمع نمی شه.
Alan.r
۲۷ فروردین ۱۴۰۲ما مردم ایران خیلی ناشکریم
ماشین کلاسیک تولید محدود رو با نازلترین قیمت و ساده ترین روش (قرعه کشی ) تحویل میگیریم ناراضی هم هستیم
Reza-a
۲۷ فروردین ۱۴۰۲راستش دیگه شوخی کردن با این مسائل نه جالبه نه خنده دار چون باعث میشه بجای اینکه دنبال حل مشکل باشیم فقط مسخره کنیم و افرادی که از این وضعیت سود میبرن به کارشون ادامه بدن
Hamid3x
۲۷ فروردین ۱۴۰۲بلایی که خودروسازها سر قطعه ساز های کوچیک و متوسط اوردن الان گریبان خودشون گرفته
به بهونه های واهی حوالی سال 98 پول بیشتر قطعه سازها توسط خودرسازها بلوکه شد و در ادامه صدها شرکت قطعه ساز تعطیل شدند یا تغییر تولید دادن و وارد صنعت دیگه شدند
اون چندتایی هم که موندن توان تامین لازم و با کیفیت رو نداشتن کار به جایی رسیده که خیلی از ایرادها دیده میشه ولی متأسفانه چشم ها بسته شده چرا چون زنجیره تامین نابود شده
و با توجه به تورم سالیانه و افزایش هزینه تولید
توجهی به کیفیت محصول نمیشه
با همین فرمون میترسم خودرو رو تیکه تیکه تحویل بدن بگن خودتون مونتاژش کنید😅
حمید
۲۷ فروردین ۱۴۰۲ما چرا قبول نمیکنیم نفت فروشیم باید تمرکز کنیم فقط نفت و گاز بفروشیم ماشین وارد کنیم ! اصرار به تولید تهش همین میشه
genius
۲۷ فروردین ۱۴۰۲مـــا قبول کردیم که باید مثل اعراب اون چیز که داریم بفروشیم و اونچه نداریم رو بخریم ولی اونـــا از بس متوهم اند نمیخوان اینو بفهمن!
Reza-a
۲۷ فروردین ۱۴۰۲کشورهایی مثل امارات فقط منابعشان رو نمیفروشن و نیازشون رو وارد کنن در واقع از منابعشان استفاده کردن و تمرکزشون رو روی منابعی گذاشتن که بتونن ازش درآمد داشته باشن و اتفاقا مثلاً همین امارات درصد خیلی کمی از تولید ناخالصی که دارن از فروش نفت بوده
برای کشور خودمون هم لازم نیست صنعت خودروسازی نابود بشه فقط کافیه از دست دولتی ها و وابستههاشون! گرفته بشه به بخش خصوصی منتقل و با قوانین حمایتی منطقی و نه انحصاری پشتیبانی بشه تا تو فضای رقابتی خیلی رشد کنه و تو یه بازه زمانی منطقی به سطح جهانی میرسه ولی متأسفانه به این راحتی از دست این افراد که با عنوان مافیا میشناسیم نمیشه بیرون بیاد.
علی====
۲۷ فروردین ۱۴۰۲سابقه تولید نیسان وانت قبل از سال 65 هست و حتی قبل از انقلاب هم نیسان بوده و تولید می شده
OldBoy
۲۷ فروردین ۱۴۰۲مافیا، دلال، چاپلوس
سه کلیدواژه موفق در ایران…
genius
۲۷ فروردین ۱۴۰۲دوست عزیز ما یجور میگه نصب موتور پرخوران تیبا روی شاهین عجیب ترین تصمیم تاریخ بنجل فروشان میلی است گویی فاجعه ای بنام آردی یا از اون مضحک تر فیس لیفت مشمئز کننده زانتیا2 رو ندیده!!!
MohammaD
۲۷ فروردین ۱۴۰۲آردی هنوز نفرت انگیز ترین خودروی ملی هست و نماد بی تدبیری و بی سوادی مدیران خودروسازی . تاریخچه پیکان رو که پدال طی حدود بیست قسمت تهیه کرده رو بخونید تا متوجه تفاوت عمیق مدیریت در قبل و بعد از اون واقعه بشید.
SECTION
۲۸ فروردین ۱۴۰۲بنظر من آردی می ارزه به تولید جدیدا! بابا حداقل اون کیفیت داشبوردش خیلی خوب بود همه چیش مونتاژ کاریش دقیق به دقیق بود این لگنا سقفشون دست میزنی میره تو نمیدونم مشکلات مونتاژیو کلی از این حرفا. حاضرم اردی سالم خیلی سالم بگیرم ولی پژو پارس ۱۴۰۱ نگیرم
matin
۲۸ فروردین ۱۴۰۲اخه کی آردی سوار مره😂😂
Arshia m3csl
۲۷ فروردین ۱۴۰۲دنا پلاس با قالپاق سمند خیلی سمه این سم رو تو افریقا مرکزی تو تانزانیا نشون بدی اسهال خونی میگیرن مردم
رضا
۲۷ فروردین ۱۴۰۲با کیفیت ترین و منطقی ترین گزینه های حال حاضر دنا اتومات، رانا پانوراما. البته اگر گیربکس دنا رو بنجل نندازن.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۷ فروردین ۱۴۰۲من هم با رانا از سر ناچاری موافقم
از نزدیک با چندتا مالک صحبت کردم، راضی هستن
matin
۲۸ فروردین ۱۴۰۲رانا برای خامواده خوب نیست
عقبش کوچیکه من تو این چند سال آرتروز گردن گرفتم
سهیل
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲آقای اشتری شما دارین میگین همه ماشینهای ایرانی بد هستن پس دیگه با رانا از سر ناچاری موافقم یعنی چی؟ اتفاقا رانا از همشون بد تره یه صندوق عقب غیر اصولی بهش اضافه کردن فضای کابین از پراید هاچبک کوچیک تره سری های اولیه رانا هم که با اون داشبورد مزخرفش که از روی ال ۹۰ کپی شده اما کیفیتش از داشبورد پراید و پیکان و آردی هم پایینتره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲به نظر من، باتوجه به قیمت، رانا بهترین گزینه است
هرکسی عقیده ای داره و من این طور به نتیجه رسیدم (قیمت و طراحی و کیفیت فنی)
نویدی
۲۷ فروردین ۱۴۰۲جفتشون ایمنیشون صفره.
به جای این آت و آشغالا ،ساندرو،تندر ۹۰،h30 کراس ،ام وی ام ۳۱۵،جک j4 و برلیانس بخرید.
نویدی
۲۷ فروردین ۱۴۰۲کیفیت رنگ محصولات سایپا واقعا فاجعه ست.بسیار نازک و بی دوام.
.
.
به نظر من کثیف ترین کار ایران خودرو اول کاسه ای کردن ترمز عقب محصولاتشه،دوم اینکه محصولاتشو با رینگ فولادی و قالپاق تحویل میده!
.
خودروسازی ایران با بالاترین سرعت داره پسرفت میکنه.
MjM
۲۷ فروردین ۱۴۰۲خودمونو اذیت نکنیم برای بحث های الکی و تکراری
دلیل تمااااام اینها دو کلمه هست، خیلی خلاصه و ساده که البته من میکنمش دو حرف (ج ا).
حسن
۲۷ فروردین ۱۴۰۲امروز یه ۲۰۷ سقف شیشه ای دنده دستی رو یکی از دوستان خریده بود، راستش کیفیت رنگش که خیلی خوب بود، داشبورد هم خوب بود ، اما رودری های ۲۰۶ رو استفاده کرده بودند، به نظرم کیفیت دسته دنده و صندلی ها پایین بود، چند روز پیش پارس سال موتور جدید دیدم ، داشبورد در حد پلاستیک کهنه بود و کیفیت موتور و شتاب گیری اولیه خیلی افتضاح بود! قابل مقایسه با ماشین مدل ۸۵ نیستند، به نظرم به قیمت کارخانه میارزند ولی قیمت بازار نه!
امیررضا
۲۷ فروردین ۱۴۰۲واقعا توی تولیدات فعلی ایران خودرو و سایپا نمیتونم هیچ ماشینی رو قبول کنم. از دنا و تارا و شاهین و کوئیک گرفته تا پرشیا و 207 و غیره. هرچقدر داریم جلو میریم بیشتر به همین 206 مدل 87یی که دارم علاقه مند میشم. با نزدیک 175 هزار کارکرد شرف داره به تولیدات فعلی صفر کیلومتر. بینهایت زباله شدن. فنی که واقعا هیچی! در کاپوت رو میدی بالا آدم حالت تهوع میگیره. اونقدر ورق ها نازک شدن که تاب برداشتن و موج گرفتن یچیز طبیعیه. فاصله بین پنل ها هم بیداد میکنه. همسایمون یه پرشیا 1401 داره اوایل پارسال خریده بود نگاش میکنی نبود کیفیت رنگ و مونتاژ بیداد میکنه. چراغاشم به یه سال نرسیده کدر شدن.
محمد
۲۷ فروردین ۱۴۰۲ترمز کاسه ای برای اتومبیلی که ایران خودرو اون رو رقیب کره ای ها میدونه تیر خلاصه این مدل ترمز سالهاست منسوخ شده تازه باعث بالا رفتن تصادفات و تلفات جاده ای میشه چه خانواده هایی که متلاشی نمیشن.
یوسفی
۲۸ فروردین ۱۴۰۲43 سال هر سال دریغ از پارسال
همایون
۲۸ فروردین ۱۴۰۲هممون میدونیم تمامی مشکلات مملکت از کجاست هممون هم میدونیم چجوری حل میشه پس الکی نسخه تجویز نکنید که باید به بخش خصوصی واگذار بشه و یا قطعه سازان رو حمایت کنن.هرکاریش کنی با این سیستم از یه جا دیگه میزنه بیرون.باور کنید تو این سیستم هیچ چیز درست کار نکرده هرچیزیم که ادعا میشه رشد داشته و بهش مینازن وقتی ریز به ریز بررسیش کنی متوجه میشی با امکانات و منابع مالی که واسش هزینه شده خروجی فاجعست.مثلا همین بخش ساخت تسلیحات از هوافضا بگیر تا زرهی و پهباد که به قول بعضیها نماد غرور ملیه و باید خودروسازهامون از اونا درس یاد بگیرن برید ببینید به جز نمونه هایی که در حد یک عدد یا تعداد انگشتان یک دست ساخته شدن برید بقیشون رو نگاه کنید ببینید چقدر حتی در مقایسه با کشورهای همسایه هم فاجعهبار عمل کردیم پس این قافله از …..
حسین
۲۸ فروردین ۱۴۰۲یک بنز دهه هشتادی چطوره بخریم به جای اینا؟
Delshadi
۲۸ فروردین ۱۴۰۲تا زمانیکه برای خرید خودروها ما صف میکشیم خودروساز هیچ زحمتی برای ارتقای کیفیت محصولات اعمال نمیکنه
مثلا توی ماشینای پارس سه ساله ک خودروهای نوی تولیدی مشکل پلوس دارن و در هنگام شتابگیری لرزش بدنه و لیور دنده و چند ساله ماشینای گروه ایرانخودرو صدای بدی توی جعبه فرمان داره کیفیت قطعات جلوبندی ب شدت پایین اومده استارت و دینام خیلی ب مشکل میخورن اما مگه تو این چند سال زحمتی برای رفع خطای خط تولید به خودشون میدن
هر سال کیفیت افت بیشتری داره و کسی هم جوابگو نیست
محمد
۲۸ فروردین ۱۴۰۲Ef7 مدل 92 دارم، 250 هزارتا کارکرده ماشاالله بدون هیچ مشکل خاصی، سگش میارزه به مدل جدیداش، جالب اینجاست ماشین پدرم سمند مدل 86 هست اون بهتر از ماشین منه، دقیقا در طول گذر زمان کیفیت بصورت وحشتناکی کاهش پیدا کرده
حمیدرضا
۲۸ فروردین ۱۴۰۲من سوار شدن به موتور سیکلت خودم که ارابه مرگ واقعی هست رو به خودروهای بازار ترجیح میدم حداقل اینه تو ترافیک کمتر میمونم
علی
۲۸ فروردین ۱۴۰۲وقتی جنس تفکر مدیران یک خودروساز از جنس تفکر دزدان و راهزنان و زورگیران و خفت گیران باشه ، نتیجش دقیقا میشه وضعیت تولید خودرو در ایران ، ولی زمانی که جنس تفکر مدیران یک خودروساز از جنس تفکر دانشمندان و هنرمندان و تاجران موفق و پاکدست باشه نتیجش میشه صنعت خودروسازی ژاپن و کشورهای برتر خودروساز جهان
جواد
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲اون زمانی که ال نود اومد مردم بدون تحقیق به خاطر ظاهر ماشین میگفتن چه ماشین آشغالی الان مدل ۸۶ این ماشین از صفر تارا بهتره
SAM
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام بر همه من اومدم بگم که تموم ماشین های ایرانی مضخرف و بی کیفیت تولید میشن و ما هم باید این رو قبول کنیم چون چاره ای نداریم ولی نظر من اینه که بین این ماشینا تارا از همه سر تره چون از ماشین های اروپا کپی برداره شده حداقل متریالش از اون یکی ها بهتره و ماشین من هم تارا هست و راضی هستم بازم میگم من تعریف نمیکنم فقط میگم از اون یکی ها بهتره