هر چند همه از ایمنی خودروهای داخلی ناراضی هستیم اما این محصولات باتوجه به استاندارد جهانی در چه درجهای قرار میگیرند؟
وقتی صحبت از ایمنی خودرو میشود، ابتدا به فکر خودروهای خارجی نظیر مرسدسبنز، نیسان و ولوو میافتیم. برندهایی که برای حفظ اعتبار، بازار فروش و البته جان مشتریانشان حداکثر تلاش را میکنند تا خودرویی ایمن به جامعه ارائه کنند. هرچند در خودروهای اسپرت و ابرخودروها این فاکتور کمتر مدنظر قرار میگیرد اما هرچه خودرو اقتصادیتر و خانوادگیتر باشد، ایمنی در آن اهمیت بیشتری پیدا میکند؛ بالاخره این مردم طبقه متوسط و ضعیف (پرجمعیتترین قشر هر جامعه) هستند که باید از این خودروها استفاده کنند؛ پس رفتوآمد و مصرف آنها بیشتر است و درنتیجه، احتمال رخداد حادثه هم افزایش پیدا میکند.
مقالات مرتبط:
- عملکرد عالی پانزده خودرو در آخرین آزمونهای یورو انکپ، از تسلا تا هیوندای
- انواع سپر ماشین و تأثیر آن بر ایمنی خودرو
- کاهش امتیاز ایمنی برای خودروهایی که بهجای دکمه از نمایشگر استفاده میکنند
متاسفانه شهرت خودروهای داخلی ما در این زمینه اصلا خوب نیست. تقریبا همه ما خودروهای ایرانی را به کیفیت پایین بدنه و ایمنی ضعیف میشناسیم. دور نیست آن روزهایی که اخبار ترافیکی از شبکههای سیما پخش میشد و تصاویر مدلهای مختلف پژو، پراید و سمند را نشان میداد که بهکلی خورد شدهاند. با این وجود تصور میکنم اکتفا به شهرت بد این محصولات کافی نیست و بهتر است بدانیم خودروهای ما واقعا در چه جایگاهی از این گستره وسیع قرار میگیرند. برای رسیدن به این مهم، باید به استانداردهای جهانی نگاهی بیاندازیم.
ایمنی به مقاومت فیزیکی ختم نمیشود
در دنیای امروزی که فناوریهای پیشرفته، راه خود را به صنعت خودرو باز کردهاند، ایمنی تنها به مقاومت بدنه در برابر ضربه یا سرعت عملکرد سیستم کیسههوا خلاصه نمیشود. اگر از دنبالکنندگان رسانه اینترنتی پدال باشید، حتما با اخبار معرفی خودروهای اقتصادی تازه برندهای مشهوری چون فولکسواگن، رنو، نیسان و… مواجه شدهاید. یکی از مهمترین المانهایی که این خودروسازان در معرفی محصولات خود روی آن تمرکز میکنند، ایمنی محسوب میشود. فاکتورهای این خودروسازان برای ایمن جلوهدادن خودروهایشان به نمره یورو انکپ، IIHS یا NHTSA ختم نمیشود.
سیستمهای ایمنی و کمکراننده بخش مهمی از فاکتورهای ایمنی خودروهای امروزی به شمار میروند که مانند تلفنهای هوشمند، به بخش جدانشدنی خودروهای مدرن تبدیل شدهاند. از مشهوترین و باسابقهترین این سیستمها میتوان به سیستم ترمز ضدقفل، ABS، اشاره کرد که مهمان تمام محصولات تازه بازار ایران است. مشخصا فهرست ویژگیهای ایمنی به ترمز ختم نشده و شامل انواع حسگرها، دوربینها و سیستمهای کنترلی میشود. سامانه TCS (کنترل کشش)، ESC (کنترل پایداری)، هشدار خروج از خط، هشدار نقطه کور، تشخیص عابر پیاده و… تنها بخشی از فهرست بلندبالای ایمنی در خودروهای مدرن به شمار میروند. بنابراین، در سنجش ایمنی خودرو، علاوه بر مقاومت فیزیکی آن در برابر ضربه، باید فناوریهای پیشگیری از تصادف را نیز مدنظر قرار داد.
تکلیف خودروهای قدیمی روشن است
بسیاری از مدلهای متداول چون خانواده سمند، انواع پراید و مدلهای مختلف پژو مانند پارس یا از خط تولید خارج شدهاند یا قرار است بهزودی کارخانه را برای همیشه ترک کنند. پس در ادامه به مدلهای جدید میپردازیم؛ چراکه تکلیف ایمنی مدلهای قدیمی بر همگان روشن شده است. اما خودروهای شاخص داخلی از برندهای ایرانخودرو و سایپا مانند دنا، رانا، کوییک، تیبا و… همه زیر سایه بالاردهترین خودروهای داخلی یعنی ایرانخودرو تارا و سایپا شاهین قرار میگیرند. جا دارد پیش از بررسی مدلهای پیشتاز ایرانی و برای دستیابی به یک معیار مناسب، نگاهی به استانداردهای جهانی داشته باشیم.
استاندارد بینالمللی ایمنی
البته که یک قانون یا دفترچه واحد بهنام «استاندارد جهانی خودرو» وجود ندارد و این قوانین، باتوجه به منطقه متفاوت هستند اما انجمن جهانی یکسانسازی قوانین خودرویی سازمانمللمتحد پیشنهاد میکند، یک خودرو باید این موارد حداقلی را داشته باشد:
- کمربند ایمنی برای مهارسازی مطمئن
- تطبیقپذیری با قیدهای ایزوفیکس برای اتصال صندلی کودک
- تطبیقپذیری با استانداردهای تصادف از جلو، کنار و عقب برای حفظ جان سرنشینان
- استانداردهای لازم برای محافظت از جان عابر پیاده درصورت رخداد حادثه
- سیستم کنترل پایداری (ESC) برای حفظ کنترل خودرو در شرایط اورژانسی
البته سازمان جهانی بهداشت، «WHO»، توصیه میکند خودروسازان از تستهای ایمنی محلی نیز پیروی کنند تا خودرو بر پایه یک ساختار قابلاتکا روانه بازار شود. به گزارش این سازمان، تنها ۴۰ کشور در جهان اجرای تمام این قوانین را ضروری کردهاند. در میان سازمانهای منطقهای، نام سه سازمان یورو اِنکَپ (در اروپا)، NHTSA و IIHS (در ایالاتمتحده) بهعنوان مهمترین تعیینکنندگان استاندارد ایمنی شناخته میشود که هر کدام تستهای مخصوص خود را برای امتیازبندی ایمنی خودروها ارائه کردهاند.
ایمنی پرچمداران ایرانی
در بازار کشور ما شناختهشدهترین معیار ایمنی، یورو انکپ به شمار میرود که اتفاقا در خرید محصولات وارداتی چون مدلهای چینی و کرهای گوناگون اهمیت ویژهای دارد. اما این مطلب به خودروهای داخلی اختصاص دارد. در میان خودروهای ایرانی، دو مدل تارا و شاهین را میتوان بهعنوان پرچمداران خودروسازی داخلی برشمرد پس باقی مدلهای کنونی بازار، زیر سایه این دو سدان متوسط قرار خواهند گرفت.
تارا بر پایه پلفترم FP3 پژو-سیتروئن توسعه یافته است که در تستهای ایمنی موسسه یادشده، ۳ ستاره ایمنی را دریافت کرده است. البته خودروی پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۴ (که بنیان توسعه تارا به شمار میرود) در این تستها به چهار کیسههوا مجهز بوده که دو عدد آن در نسخه دستی تارا حذف شده است. هم تارا و هم ۳۰۱ به فناوری ABS، ESC، SBR و ایزوفیکس مجهز هستند. بنابراین تارا دستی جایی پایینتر از پژو ۳۰۱ ۲۰۱۴ با ۳ ستاره ایمنی قرار خواهد گرفت. شاهین هم که درحال حاضر عنوان ایمنترین خودروی ملی را با خود بهیدک میکشد، بنابر ادعای سازنده، تستهای ایمنی موسسه یورو انکپ را با ۳ ستاره ایمنی گذارنده است.
اما معنای ستارههای ایمنی چیست؟
موسسه یورو انکپ از سال ۲۰۱۶ و بهدلیل توسعه فناوری، هر خودرو را دو بار درجهبندی میکند. بار اول باید نسخه پایه خودرو موردآزمایش قرار بگیرد و تمام خودروهای روز بازار فارغ از قیمت و کشور تولیدشان، میتوانند این تست را بگذرانند و از آن امتیاز دریافت کنند. اما درجهبندی دوم مربوط به مدلهایی میشود که با پکیجهای ایمنی عرضه میشوند. به بیان دیگر، خودروساز پرآپشنترین و مجهزترین نسخه یک خودرو را به این موسسه میفرستد تا تاثیر سیستمهای جدیدش را روی خودروی تازه مشاهده کند. هرچه عملکرد نسخه آپشنال بهتر باشد، امتیاز کلی خودرو هم بالاتر میرود.
نتیجه همه این تستها و آزمایشهای گوناگون با شاخصی به نام ستاره ایمنی معرفی میشود. سایت رسمی موسسه بلژیکی یورو انکپ، درجهبندی خودروها را به این شکل توصیف میکند:
۵ ستاره ایمنی | عملکرد کلی عالی در حفاظت از ضربه و تجهیزات مناسب بههمراه فناوریهای پیشگیرانه قدرتمند |
۴ ستاره ایمنی | عملکرد کلی خوب در حفاظت از ضربه و حضور احتمالی فناوریهای پیشگیری از تصادف |
۳ ستاره ایمنی | حداقل حفاظت از سرنشینان اما فاقد فناوریهای پیشگیرانه |
۲ ستاره ایمنی | حفاظت نامی و فاقد فناوری پیشگیرانه |
۱ ستاره ایمنی | حفاظت مرزی و محدودیت در فناوری پیشگیرانه |
فاقد ستاره ایمنی | با هدف فروش مجاز، دارای استاندارد کلاس و فاقد فناوریهای ایمنی و حیاتی مدرن |
حال با درنظر گرفتن معنای درست ۳ ستاره ایمنی میتوان درک خوبی از سطح ایمنی خودروهایی چون تارا و شاهین در برابر مدلهای استاندارد جهانی با ۴ یا ۵ ستاره ایمنی باشیم. البته ناگفته نماند که هرچند تستهای ایمنی این موسسات برای بازسازی شرایط واقعی و با دقت فراوان تهیه شدهاند اما سانحه واقعی شامل فاکتورها و متغیرهایی میشود که آن را بهمراتب مخربتر از تست ضربه خواهد کرد. بنابراین بهترین روش برای ایمن نگهداشتن سرنشینان، رعایت قوانین، رانندگی درست و اصولی و احترام به حق رانندگان دیگر است تا همه به سلامت به مقاصد خود برسند. از آنجا که خودروی بیشتر شهروندان ایرانی حداقل ایمنی را هم ندارند، توصیه میشود در رعایت این نکات کوشا باشیم.
amir
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳همون قدر که شب روشنه
NAVID۰۰۹۸
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳زیاد در جادهها تردد میکنم از این شهر به اون شهر ، تجربه به من ثابت کرده که اکثر تصادفات به خاطرِ ناشی بودن راننده هست و سپس خودرو!!!
کسی که خودروی ایرانی سوار میشه باید به این درک برسه که وقتی سرعتی بالاتر از ۱۲۰تا بره و بزنه تو سر فرمون ، از کنترل خارج و دیگه نمیشه جمعش کرد و مُنجَر به فاجعه میشه!!!
سرعت کلاً بالای ۱۲۰ تا اشتباهه مگر اینکه هم از جاده مطمئن باشید هم از خودرو و اگر نه بهترین خودروها هم داشته باشید با سرعت بالا عمر دست خداست نه ساختهی دست بشر!!!
زیزیگولو
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳فقط اونایی که با پراید صد و هشتادتا میرن
علی جردن
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳خودروهای چینی توی کشورهای جهان اول طراحی و تولید و تست میشه دقیقا مثل خودروهای اروپایی.
خودروهای ایران کجا تولید میشن ؟ با رنت و پارتی و فشار و تحریم و با دانش کم و تکنولوژی ۱ قرن پیش…
FY
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳خودرو های چینی اول تولید میشن ، اگه بد و بی کیفیت بود تولید میشن😏😏😏
ممد ژانگولر
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳خوبه در کل .همین که ی سقف بالاسرته و ازت محافظت میکنه باید بگیم شکر . فقط اگه برای امنیت بیشتر ی ستون یا میله به وسط اتاق بین دوتا صندلی جلو اضافه کنن امن تر میشه.
8Dark8Night8
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳تاجی که من یادمه گفته شده بود شاهین ۴ ستاره دریافت کرده
۳ ستاره رو از کجا دراوردید؟😂
AMANTE
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳تصادفات در ایران نشان داده که ماشین هر چقدر ایمن هم باشه، تا جاده استاندارد و رانندگی اصولی و ایمن نباشه.
ماشین ۵ ستاره هم ممکنه باعث مرگ بشه.
نمونه اش چند سال پیش که مرسدس بنز E کلاس ۲۰۱۲ با یک پراید تصادف کرد و هر دو راننده کشته شدن. راننده پراید بخاطر ایمنی ضعیف و راننده مرسدس بنز بخاطر نبستن کمربند ایمنی.
JaMsHiD
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳عزیزم جاده ها استاندارده . من از تهران رفتم به اصفهان و از اصفهان رفتم به شیراز توی عید .
اون موقع بود فهمیدم که مشکل از جاده نیست . مشکل از مردمه .
موقعی یه پراید که هشتاد تا با نیم تن بار بیشتر نمیره و میندازه خط سبقت ، فکر میکنه لندکروزری یا اسکالیدی هست . کنار هم نمیکشه ! خب باید از سمت راست سبقت بگیری دیگه ، خیلی از تصادفات اینشکلی رخ میده . یا اتوبوس ها ! با صد تا میندازه تو خط سبقت ! یا اصلا چرا باید یه آدم با یه ماشین با یه تکنولوژی سی سال پیش صدو هفتاد تا بره؟
ما کلا رانندگیمون از بیخ و بن اشتباهه . از اون هایی که بچه رو تو اتوبان میذارن رو پاشون گرفته تا لایی و دستی کشیدن توی جاده دو لاینه !
اصلا چرا رانندگی ! طرف
کوروش
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳عزیزم جاده استاندارد ببینی و توش رانندگی کنی متوجه میشی که هیچکدوم از جاده ها اتوبانها و خیابونهای ما استاندارد نیست،حالا اینکه راننده ها هم بد رانندگی میکنن کاملا درسته
Reza
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳تنها آزاد راه های ایران که نسبتا استاندارد هستن از تبریز به تهران و تهران تا شیراره
برو بجز این جاده سایر جاده هارو ببین تا به عمق فاجعه پی ببری
JaMsHiD
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳اصلا چرا رانندگی؟
طرف از وسط اتوبان رد میشه ! خیلی از تصادفات سر همین اتفاق افتاد . ماشین ها هم نا ایمن انگار سنگ خورده به ماشین .
Anti Tesla
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳متاسفانه اکثر مردم فاصله رو رعایت نمی کنند و اگه یک نیش ترمز بزنی از عقب زدن به ماشینت.
𝐀𝐥𝐢
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳خودروهای داخلی: ایمنی؟؟؟؟!!!
زیزیگولو
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳کیفیت یه عامل کیفی هستش و نمیشه کیفیت رو را با عدد و ستاره بیان کنی ولی سایپا و ایرانخودرو میان میزان قدرتو ایمنی تولیداتشون رو با تعداد ستاره های ایمنی من درآوردی از ۱ تا ۵ مثلاً به خیال خودشون مقاوم و ایمن در برابر تصادف نشون میدن!!!!!! ولی قافل از اینکه ستاره ایمنی خودرو چیزی نیست که هر کسی بیاد همینجوری و بر اساس سلیقه شخصی چندتا ستاره به یه ماشین بده و بره!!!!!!
ناشناس
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳آدم اگه پول تارا رو داره بجاش بره یه کرولا ۲۰۰۶ بخره خیالشون راحت کنه از امینتش
Mr wrong
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳خیلی زیاد
JaMsHiD
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳مقالرو نخوندم .
نیازی هم نیست بخونی . تا موقعی چشم هست و وضعیت داغون رو میبینم چرا مقاله بخونم؟
هم راننده ها مشکل دارن ، هم ماشین راننده ها .
لطفا یکمی تو رانندگی مراعات کنید .
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشینای ایرانی یه ستاره هم نباید داشته باشن
الف.ی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳بند آخر لپ کلام بود
مهربد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳در سال 1384 دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران قصد داشتند تنها شرکت مستقل خودروسازی انگلستان «روور» را که در حالت بحران به سر میبرد، خریداری کنند.
کارشناسان ارشد صنعت خودروسازی ایران به این نتیجه رسیده بودند که با این شرکت بحرانزده می توانند قسمتی از دانش فنی طراحی این شرکت را که برای صنایع خودروی ایران حیاتی است خریداری کنند، همچنین دانش و تکنولوژی نیز با خرید این شرکت به ایران انتقال مییابد.
در این مذاکرات سایپا از ایرانخودرو چند گام جلوتر بود و همزمان یکی از مدیران ارشد ایران خودرو نیز خبر مذاکرات با شرکت روور انگلستان را تایید می کرد.
لازم به ذکر است در چند دهه اخیر تنها مشارکت جدی انگلستان در صنعت خودروی ایران در طراحی سمند توسط شرکت «فرست اتوموتیو» بود.
شرکت روور قصد داشت در استان سیستان و بلوچستان با شرکت خصوصی «دستان» برای تولید روور اقدام کند در آخرین تصمیم شرکت روور سعی کرد با شرکت سایپا برای ساخت یک مدل خودرو همکاری کند که به دلیل فشار شدید افکار عمومی و به دستور وزیر صنایع این قرارداد مسکوت ماند.
چندی بعد سهام شرکت “روور” به همراه “ام جی” انگلستان به همراه همه پرسنل با تمامی دانش فنی و مستقر در همان کشور، تحت مالکیت شرکت “سایک” قرار گرفت و هم اکنون با همان مهندسان و دفاتر طراحی، در لندن از پیشتازان این صنعت هستند.
مهربد
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳مشکل ایمنی خودروهای ایران و یا خارجی مونتاژ ایران، استفاده از فولاد بی کیفیت داخلی و بدون گرید در جای جای اتاق و شاسی است که به دلیل تحریم ها و قطع رابطه با شرکت های تولید کننده ی ورق های فولاد خودرو در کره جنوبی و ترکیه، از چند سال پیش در همه خودروها، بکار گرفته شده و امروزه حتی خودروهای مونتاژی خارجی در شرکت های ایرانی هم به هیچ وجه ، ایمنی و استقامت بدنه خودروی مشابه تولید کشور مبدا را ندارد.
خنده دار آنجاست که در یک خودرو مدرن امروزی، از پنج تا شش گرید فولاد با خاصیت های متناسب اتاق و شاسی و بدنه با ضرایب گوناگون در استقامت و مقاومت جذب ضربه، پیچش و ضخامت و وزن استفاده می شود ولی در خودرو سازی ما با ورق های فولادی اصفهان، تنها گرید بندی مربوط به ضخامت است که آن هم مطابق استاندارد شرکت خودرو سازی مادر نیست. این مورد در مورد رنگ و ضخامت استاندارد هم صدق می کند و خودروهای ایرانی در بهترین حالت، ضخامتی برابر یک سوم استاندارد جهانی را دارند آن هم نا موزون..!!
(وزن یک چری مونتاژ ایران با نمونه ساخت چین آن در مدل و آپشن برابر متفاوت است.)
BMW
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳به نام خدا
هیچی 😂
محمد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشینا داغون جاده غیر استاندارد رانندگی بعضی ها هم قوز بالا قوز .
این همه آمار وحشتناک از کشته شدن تو جاده ها برای یک ماه پیش (عید نوروز) فاجعه است. بعضی از راننده ها دریغ از یک ذره رعایت قوانین رانندگی . سرعت در حد بنز ویراژ و دریفت در حد بی ام و اما فرهنگ رانندگی در حد ژیان. خب سهم کیفیت ماشین و جاده که مشخص و معلومه ، اما سهم طرز رانندگی ما چی میشه پس.؟ با یه فاصله ای از پشت به ماشین میچسبونن که اگه بهترین سیستم ترمز و تعلیق هم داشته باشه به محض نیش ترمز کوچیک میکوبه به ماشین جلویی بعد هی سو بالا میزنن انگار حسرت دارن . فرهنگ رانندگی نداشته باشیم با تانک هم رانندگی کنیم جانمان در خطر هست.
حمید ح
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳سپاسگزارم از سایت پدال به خاطر این مطلب و دیگر مقالات خوبشون.
دوستان هم سخن در سایت پدال، بیایید حداقل در همین اجتماع کوچکی که با هم داریم و درواقع یک دورهمی کوچک محسوب میشه، به همدیگه قول بدیم …
تاکید می کنم قول بدیم که در رانندگی خودمون، با رعایت موارد ساده ای همچون: “رعایت فاصله با خودرو جلویی”، “رعایت سرعت مجاز”، “عدم انجام سبقت غیرمجاز”، “استراحت کافی در رانندگی های طولانی”، “رعایت حق تقدم”، “در نظر گرفتن خط ممتد به عنوان مانعی که نباید از روی آن عبور کرد” “بوق نزدن( اگر نیک بنگرید، به نظر من در 99درصد موارد درون شهری، بوق زدن ضروری نیست)” “استفاده به موقع، از چراغ راهنما برای تغییر مسیر مناسب” و موارد مشابه دیگه، ایمنی بیشتری برای خود و خانواده و عزیزانمون فراهم کنیم. همه میدونیم که سه مورد اول در آمار تصادفات منجر به تلفات جانی، بیشترین درصد احتمال رو دارند.
به قول قدیمیا، اگه بالا بریم و پایین بیاییم، ایمنی ماشینامون در حد همین تولیدات داخلی کم ستاره( نمیگم بی ستاره، که به تولیدکنندگان داخلی برنخوره…) هست. منابع خبری گفته اند: “۸۴درصد خودروهای پرفروش اروپا، سطح ایمنی چهار ستاره یا بالاتر دارند. این در حالی است که امتیاز متوسط خودروهای ساخت داخل کشور در بهترین حالت کمتر از سه ستاره ایمنی از پنج ستاره، آن هم برای برخی از خودروهای تازهتولیدشده، تخمین زده میشود.”
. حتی اونایی که ماشین خارجی ایمن در حد ولوو و بنز و … دارند هم باید این موارد رو به شکل جدی رعایت کنند چون دوستان دیگه، مثالهایی رو براتون در نظرات بالا آوردند و نشون دادند که تضمینی وجود نداره در تصادفات، مشکل جانی برای کسی پیش نیاد. به عنوان کسی که جاده های آلمان و فرانسه و ایتالیا رو دیده، جاده های خودمون رو خیلی ناجور نمیدونم. به ویژه بزرگراه های جدیدمون عالی نیستند اما بد هم نیستند. آمار تصادفات ما در جهان بسیار بالاست اما اونها هم با وجود ماشینا و جاده های خوبشون، تصادف کم ندارند چرا که عامل انسانی همیشه حرف اول رو میزنه. ما هم که ماشینا و جاده های عالی نداریم پس بیاییم تفکر خودمون که همون عامل انسانیه رو کمی پرورش بدیم…
تاکیدم برای قول دادن، بر این اساس بود که تغییر رو باید از خودمون آغاز کنیم. شاید در مواقعی از رانندگی بد دیگران شاکی باشیم، اما اول از خودمون بپرسیم که آیا خودم همیشه رعایت می کنم؟ من که خودم این قول رو به شما میدم. شما چطور؟
احسان
۴ مهر ۱۴۰۳من ۳۷ ساله راننده هستم بیشتر تصادفات اول راننده ها هستند که رعایت قانون راهنمایی و رانندگی را نمی کنن یا نمیدانن مثل سرعت زیاد عدم فاصله با خودرو جلویی و ماپیچی و ترمز ناگهانی دنده عقب و ایستادن جای نامناسب و تغییر مسیر ….دوم جاده های غیر استاندارد و باریک و پیچ تند دست انداز….سوم خودروهای غیر ایمن کابین ترمز و و تعادل……