اکلیپس کراس محصول میتسوبیشی در فهرست خودروهای وارداتی ایران ثبت شده است. این کراساور کوچک، احتمالا توسط آرین موتور عرضه میشود.
بهار سال ۱۳۹۷ شرکت آرین موتور پویا طی مراسمی با حضور خبرنگاران و شخصیتهای مختلف، میتسوبیشی اکلیپس کراس را برای بازار ایران رونمایی کرد؛ اما تداوم ممنوعیت واردات خودرو به کشورمان، این پروژه را به ثمر نرساند.
حدود یک قرن پیش، میتسوبیشی موتورز، بینان نهاده شد. این مجموعه قبل از روی آوردن به خودروسازی، با عنوان غول کشتیسازی ژاپن شناخته میشد. میتسوبیشی اولین خودروی بنزینی با خط تولید تجاری را در سال ۱۹۱۷، شروع کرد و نخستین خودروساز صنعتی ژاپن، لقب گرفت.
بیشتر بخوانید:
مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
اکستریم TXL در ایران؛ مشخصات و قیمت چری اکسید شاسی بلند
چری جیکو در ایران؛ خودروهای وارداتی از برند لوکس چینی
میتسوبیشی تا دههی ۸۰ میلادی به رشد خود ادامه داد و در جمع سودآورترین برندهای خودرویی دنیا بود، اما با شروع دههی ۹۰، با کاهش فروش و کمبود سرمایه مواجه شد. قدیمیترین خودروساز ژاپن، با شروع قرن بیست و یکم در سراشیبی سقوط قرار گرفت و در نهایت، مجبور به فروش تمامی خطوط تولید خود، در خارج ژاپن شد. شاید بتوان، نیسان را ناجی میتسوبیشی دانست که با خرید ۳۴درصد از سهام این برند، سازندهی لنسر و پاجیرو را از ورشکستگی نجات داد.
در سالهای ابتدایی دههی ۷۰ خورشیدی، هنگامی که واردات خودروهای خارجی به تعداد محدود و برای مدتی نسبتا کوتاه انجام شد؛ میتسوبیشی پاجیرو، بهعنوان تنها شاسیبلند مدرن بازار ایران مطرح بود. در شرایطی که نیسان پاترول مونتاژ پارسخودرو و مدلهای قدیمی لندرور و لندکروزر، معدود گزینههای مناسب برای علاقهمندان کلاس شاسیبلند محسوب میشدند، میتسوبیشی پاجیرو توانست، توجه خریداران متمول زمان خود را جلب کند و با کیفیت سواری خوب در کنار امکانات رفاهی مناسب، موفق ظاهر شود.
پاجیرو در کنار لنسر، خاطرهی خوبی از برند میتسوبیشی در ذهن مردم ایران باقی گذاشت. اواخر دهه ۸۰ خورشیدی هم، نسل جدید لنسر، اوتلندر و ASX وارد کشورمان شدند. حالا میتسوبیشی یک برند ژاپنی مشهور برای جامعه ما محسوب میشود و اکلیپس کراس هم، مشتریان بالقوه در ایران دارد.
سال ۲۰۱۱ تولید اکلیپس در کلاس اسپرت دودر (کوپه کوچک) متوقف شد. نسخه کراساور با نام اکلیپس کراس، سال ۲۰۱۷ به نمایشگاههای خودرو رسید و ۲۰۱۸ تولید انبوه را شروع کرد. این محصول از بسیاری جهات، مشابه ASX است. اکلیپس کراس همزمان در ژاپن، برزیل و چین مونتاژ میشود اما احتمالا با توقف فعالیت خودروسازی میتسوبیشی در چین، طی سالهای آینده کاهش تولید جهانی داشته باشد.
طراحی بدنه و نمای بیرونی میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی
فرم کلی چراغها برای اکلیپس کراس، زبان طراحی مشابه اوتلندر دارد. ادوات کروم به شکل C در طرفین سپر دیده میشود و همراه خطوط بدنه، حس یک کراساور کوپه اسپرت را تقویت میکند.
اکلیپس کراس از مهمشکنهای بزرگ در طرفین سپر استفاده میکند و فاقد LED های ظریف مرسوم در خودروهای مدرن ژاپنی است. نسخههای آپشنال و خصوصا مدل پلاگین هیبرید، صرفا در بخش کوچکی از پایین سپر، ادوات پلاستیک سیاهرنگ دارند.
در نمای جانبی، حالت کوپه به خوبی دیده میشود. خطوط عمیق روی بدنه، امتداد دستگیرهها و گلگیر عقب تا رکاب را پوشش میدهند. مدلهای کم آپشن و ارزانقیمت اکلیپس کراس، در آینه بغل، قاب گلگیر و رکاب، پلاستیک سیاهرنگ ارزانقیمت دارند. ریل باربند و رینگ ۱۸ اینچ امکانات پایه این خودرو هستند.
باتوجه به ابعاد و سبک بدنه، نمای پشت اکلیپس کراس دارای طراحی بسیار خوب است. حالت بوم رنگی چراغها، چشمنواز به نظر میرسد و حجمدهی بدنه برای سپر و جایگاه پلاک، ظرافیت مورد انتظار را فراهم میکند. انتن کوسهای، بال عقب (اسپویلر) و جزئیات پلاستیکی زیر سپر عقب هم، راضی کننده هستند.
طول و عرض و ارتفاع اکلیپس کراس به صورت ۴,۵۴۵ و ۱,۸۰۵ و ۱,۶۸۵ میلیمتر همراه فاصله محوری ۲,۶۷۰ میلیمتر ارایه میشود. از این نظر، تنها تفاوت خودروی مذکور با میتسوبیشی ASX به ۱۸ سانتیمتر طول بیشتر و ۴/۵ سانتیمتر ارتفاع بیشتر برای اکلیپس کراس مرتبط است.
طراحی داخلی و نمای کابین میتسوبیشی اکلیپس کراس ۲۰۲۳
پلاستیک خشک و ارزان قیمت در سراسر داشبورد اکلیپس کراس دیده میشود. فرمان کاملا گرد و نمایشگر دیجیتال قدیمی مخصوص سیستم تهویه (کولر /بخاری) هم بسیار قدیمی به نظر میرسد.
در مدل ۲۰۲۳، حتی دسته دنده هم حس یک خودروی مدرن را منتقل نمیکند. مدل پایه نمایشگر لمسی ۷ اینچ دارد و نمونه ۸ اینچ مخصوص نسخههای آپشنال است. صندلیهای چرم باکیفیت، نکته مثبت اکلیپس کراس هستند اما برای ردیف عقب، طراحی ساده و تخت دارند.
اکلیپس کراس یک خودروی ۴ نفره محسوب میشود و مسافر پنجم روی صندلی ردیف دوم، شرایط ناخوشایندی دارد. این کراساور، به دلیل حالت کوپه و شیب سقف در عقب، فضای ایدهآل برای افراد بلندقد فراهم نمیکند و احتمال برخورد سر با سقف هنگام عبور از دستاندازها وجود دارد.
با وجود ابعاد نه چندان بزرگ، صندوق ۴۰۵ لیتری برای اکلیپس کراس مناسب به نظر میرسد. طبیعتا صندلیهای عقب قابلیت جمع شدن دارند و ۱۴۱۸ لیتر فضا برای این خودرو فراهم میکنند.
پیشرانه و تجهیزات فنی میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی
باتوجه به اینکه اکلیپس کراس در کشورهای مختلف دنیا از شرق آسیا تا استرالیا و اروپا و امریکا عرضه میشود؛ تنوع جالبی از پیشرانههای مختلف دارد. مدلهای مختلف این خودرو، محرک جلو یا دو دیفرانسیل هستند.
در امریکا و سایر کشورهای متمول، اکلیپس کراس مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربو با قدرت ۱۵۲ اسب بخار و گشتاور ۲۴۹ نیوتنمتر است. این مدل، گیربکس CVT با قابلیت ۸ سرعته دارد و در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت اکلیپس کراس توربو، ۹ لیتر در صد کیلومتر است. در بعضی منابع ایرانی، قدرت این خودرو ۱۶۳ اسب بخار ذکر شده که متفاوت با اطلاعات موجود در سایت رسمی میتسوبیشی است.
مدل پلاگین هیبرید اکلیپس کراس به شرط استفاده از تخفیف مالیاتی برای خودروهای وارداتی، گزینهای جذاب برای بازار ایران خواهد بود. این پیشرانه، همراه موتور بنزینی ۲/۴ لیتر، ۱۸۸ اسب بخار و ۱۹۳ نیوتنمتر تولید میکند. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای اکلیپس کراس پلاگین هیبرید، ۱۱ ثانیه است؛ اما میانگین مصرف سوخت یک تا ۲ لیتر بنزین در صد کیلومتر و امکان ۵۵ کیلومتر رانندگی تمام برقی، نکات مثبت محسوب میشوند.
در کشورهای امریکای جنوبی و افریقا، اکلیپس کراس مجهز به موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی نیز وجود دارد. این مدل با قدرت ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۱۹۸ نیوتنمتر، گیربکس دستی یا CVT ارایه میکند. میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ ثانیه، مهمترین مشخصات ارزانترین اکلیپس کراس هستند.
قیمت میتسوبیشی اکلیپس کراس در بازار جهانی و ایران
باتوجه به توقف تولید محصولات میتسوبیشی در چین، احتمالا نسخه مونتاژ ژاپن وارد ایران خواهد شد. قیمت این خودرو با پیشرانه ۱/۵ لیتر توربو در بازار جهانی از ۲۳ هزار دلار شروع میشود و همراه امکانات کامل نسخه دو دیفرانسیل، ۲۸ هزار دلار است. هزینه خرید برای نسخه پلاگین هیبرید از ۳۰ هزار دلار شروع میشود. حتی اکلیپس کراس موتور ۲ لیتر دنده دستی هم، آستانه قیمت ۲۰ هزار دلار دارد.
از مجموع موارد فوق میتوان نتیجه گرفت که میتسوبیشی اکلیپس کراس دنده اتوماتیک وارداتی، نزدیک به ۲ میلیارد تومان برای مصرف کننده ایرانی، هزینه خرید داشته باشد. حتی اگر مدل پلاگین هیبرید با تخفیف مالیات و عوارض وارد کشورمان شود، قیمتی در حدود ۱/۸ میلیارد تومان خواهد داشت.
Amir Ali
۱۷ مهر ۱۴۰۲عالیه
رقیب خوبی برای ویتاراست
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ مهر ۱۴۰۲جایگزین ویتارا
سوزوکی دیگه در ایران مونتاژ نمی شه
Soroush
۱۷ مهر ۱۴۰۲گزینه خوبیه
ولی فکر نکنم زیر۳میلیارد بشه
M
۱۷ مهر ۱۴۰۲ماشین های هیبرید و الکتریکی گمرک خیلی پایینی دارن توی گوگل سرچ کنید گمرکی که واسه هیبرید ها و الکتریکی ها گذاشتن خیلی پایینه
پیام
۱۷ مهر ۱۴۰۲چراغش خوبه ولی خیلی کنارهای سپرش زشته! عین این ماشیناست که هر چی از دستشون میاد بهش وصل و آویزون میکنن!
۱۷ مهر ۱۴۰۲ملت دارن شبکه خبر میبینن واسه همین تعداد نظرات کمه😐
حمید
۱۷ مهر ۱۴۰۲به قول یکی: این ماجرای واردات خودرو بیشتر مربوط میشه به یه قشر پرسروصدا تو شمال تهران که ماشینهای لوکسشونو بهروز کنن. وقتی عمده مردم سمند و پژو و تیبا و… سوار میشن، واردات دقیقا «هیچ» تأثیری تو زندگیشون نداره…. پس عزیز، رفیق، برادر، بهتره برای همچین چیزی حرص نخوریم.
کاربر۳
۱۷ مهر ۱۴۰۲موافقم،این خودرو های وارداتی رو طوری قیمت گذاری میکنن که هم قیمت خودرو های چینی نباشه یه پله بالاتر باشه که هم قیمت نشن.چون میدونن اگه بیاد کسی سمت چینی ها نمیره ارزش خرید اینا بالاخره بالاتره.پس بیشتر برای اقشار پولداره جامعه اس تا متوسط و ضعیف.
هم پول ما بی ارزشه هم سود زیادی میندازن روش هم دلال افتاده به جون بازار هم مافیای خودروو…
ایران فقط برای بچه پولدارا بهشته نه افراد متوسط.
M
۱۷ مهر ۱۴۰۲واسه بچه پولدارا واقعا بهشته واسه چی هیچکدوم مهاجرت نمیکنن؟ اگر دقت کنی اکثر مهاجرت اقشار متوسط هستن که به سختی مهاجرت میکنن یا اقشار ضعیف که لاتاری میبرن فرار میکنن
پولدار ها واسشون بهشته کجا از اینجا بهتر روز به روز هم بیشتر مردم رو میچاپن
واسه بقیه جهنم
پیام
۱۷ مهر ۱۴۰۲تازه بخش قابل توجهی از اون قشر هم دیگه نمیتونن ماشین سه میلیاردی بخرن!
M
۱۷ مهر ۱۴۰۲چرا میتونن نگران اونا نباش
کسی که پنت هاوس ۶۰۰ میلیاردی تو تهران داره این چیزا واسش شوخیه
SS
۱۸ مهر ۱۴۰۲فکر میکنید کسی که پنت هاوس 600 میلیاردی داره منتظر هست تا این اسباب بازی ها وارد بشه؟
همین الان انواع بنز مایباخ رو گذر میاره و سوار میشه
این ماشین ها برای قشر متوسط به بالا هست نه پولدار به مفهومی که شما میگید
پژمان
۱۸ مهر ۱۴۰۲اگرباقیمتی که گفتیدبیایدچینی هاناراحت میشن واین خط قرمز مافیای خودروی ایران است
Heavy-Duty
۱۷ مهر ۱۴۰۲ظاهر جلوش شبیه شورلت بلیزر شده
P
۱۷ مهر ۱۴۰۲هر خودرویی که وارد بشه خوبه ،هرچیم بیشتر بهتر
علی جردن
۱۷ مهر ۱۴۰۲تو متن اشاره نشد مدل دو دیفرانسیل داره؟ مدل دو دیفرانسیل وارد می شه؟
مدل دو دف وارد بشه قضاوت و داوری نمی کنم و توجیه نمی کنم کسی سراغ شاسی بلند های تک دف چینی نمی ره وگرنه کل بازار خواهان مدل دو دف هستن اگر وارد نشه آشکارا می خوان از ورود خودروی استاندارد جلو گیری کنن.. سقف قیمتی هم قانون خوبی نیست
M
۱۷ مهر ۱۴۰۲سقف قیمتی بهترین قانونه
با وضعیتی که مردم دارن مثلا اگر x تومن بودجه واسه واردات در نظر گرفته بشه
سقف واردات وقتی باشه مثلا ۶۰ هزارتا و ماشین های ۶۰ هزارتایی کجا
سقف قیمت ۳۰ هزارتا باشه کجا
فرض کنیم همه بخوان ماشین های ۶۰ هزارتایی در حالت اول و ۳۰ هزارتایی در حالت دوم بخرن
اینطوری در حالت دوم میشه با x تومن اول که گفتم دوبرابر خودرو نسبت به حالت اول وارد کرد در نتیجه طیف بیشتری از جامعه رو پوشش میده
مشکل ما دقیقا همینه همه چیمون رو فدا کردیم که پولدار های غرب و شمال تهران خوب زندگی کنن خودمون بمیریم
چرا؟ مگه اونا کین؟ هیچ … نیستن!
فرض کن مثل این میمونه همه مردم تو ایران هیوندای i20 سوار شن
یا اینکه ده درصد جمعیت BMW x1 سوار شن
یا ۱ درصد جمعیت BMW سری ۵ سوار شن
یا اینکه یه تعداد معدودی تو شمال و غرب تهران BMW سری ۷ فول آپشن قوی ترین نسخه سوار شن
اگر واقعا حالت آخر رو ترجیح میدید هیچوقت به درست شدن ایران امید نداشته باش چون طرز فکر خودت عامل بدبختی همست
فرزاد
۱۸ مهر ۱۴۰۲چرا از خودت فلسفه بافی می کنی
واردات باید آزاد باشه به هر تعداد و هر قیمتی
پولدارای ایران بجا اینکه تو امارت متحد عربی لامبورگینی سوار شن اگه واردات آزاد بود لامبورگینی رو تو ایران سوار می شدن و بین چندتا توریست آبرو داری می شد و چندتا جون ایرانی هم یکی مکانیک و سرویس کار یکی کاور زن و دودی کن و یکی بلاگر … می ریختن دوره دوتا ماشین خارجی خوب هم مهارت یاد می گرفتم هم نون در می آوردن از بغلش…
محمد
۱۷ مهر ۱۴۰۲ولی به نظر خودم،رقیب خیلی خوبی برای نیسان جوکه هست.
amir hosein
۱۳ شهریور ۱۴۰۳الان که این کامنت رو میزارم اوتلندر ۲۰۲۴ رو ارین پارس موتور تا چند وقت دیگه میخواد تحویل بده(سری اول) اگر این ماشین نسخه فولش حداکثر تا ۱.۸ تا ۲ میلیارد بیاد خبه.
وگرنه آدم میره اوتندر رو میگیره.
عاشق پدال
۱۸ مهر ۱۴۰۲اصلا نخرید
من میشناسم خریدن پشیمونن. asx
Enzo Ferrari 2008
۱۸ مهر ۱۴۰۲چرا لاستیک هاش کوچیکه ؟
میتسوبیشی کلن به لاستیک های کوچیک علاقه داره
علیرضا
۱۸ مهر ۱۴۰۲این موتور همون fmc t9 ,هست
رهگذر
۱۹ مهر ۱۴۰۲نمیدونم مردم چرا از واردات این مدلی خوشحالن؟ با این هزینه و قیمت دلار و تعرفه و فلان واردات هم برای قشر مرفه شادی و خوشی داره فقط نه برای من و شمای عادی
حسین صارمی نیا
۱۹ مهر ۱۴۰۲قیمت بالای ۳۵۰۰ در میاد ،خیالتون راحت
Reza
۲۰ مهر ۱۴۰۲سلام عرض ادب خدا قوت
والا امیدواریم که به درد سفره قشر ضعیف و متوسط بخوره
اگه نه
۳ نقطه … زاده های فلان محله نشین
شهرهایی نظیر طهرون که این مسخره ها رو سوار نمیشن برو بالاتر و گرون تر و حسرت مردم رو برانگیخته تر ، اونارو میخرن و بعدش هم دل شونو زد خدانگهداری !