در این مطلب، به ۱۰ دلیلی خواهیم پرداخت که اثبات میکند خودروهای الکتریکی هنوز گزینههای خوبی برای خرید نیستند و مدلهای درونسوز انتخاب بهتری خواهند بود.
خودروهای الکتریکی و جایگاه آنها در صنعت خودروسازی یکی از داغترین موضوعات این روزها است. ما بیش از صد سال است از بنزین برای حرکت دادن خودروها استفاده کردهایم ولی نفت محدود است و کارشناسان معتقدند باید تولید کربن و گازهای گلخانهای را کاهش دهیم. اینجا است که خودروهای الکتریکی مطرح میشوند که در نگاه اول ایدهٔ خوبی هستند. این خودروها به پیشرانهٔ درونسوز پیچیده نیازی ندارند و هیچ گاز گلخانهای تولید نمیکنند اما این فقط یک روی سکه است و واقعیت کمی متفاوت خواهد بود زیرا خودروهای الکتریکی معایب زیادی دارند. پس بیایید به ۱۰ مشکل بزرگ خودروهای الکتریکی بپردازیم.
نگرانی شعاع حرکتی
شعاع حرکتی همچنان یکی از اصلیترین مشکلات خودروهای الکتریکی محسوب میشود. میانگین جهان برد این خودروها حدود ۳۲۰ کیلومتر است که هرچند برای استفادههای معمول روزمره کافی خواهد بود اما در ترددهای طولانی قطعاً مشکلساز میشود. همچنین برای شارژ این خودروها در خانه باید اقدام به نصب شارژر خانگی کرد درحالیکه خیلیها پارکینگ شخصی در خانهٔ خود ندارند. علاوه بر این، خودروهای درونسوز تقریباً در هر شرایط آب و هوایی کارکرد مطلوب خود را حفظ خواهند کرد درحالیکه مطالعات متعدد تأثیر هوای سرد روی خودروهای الکتریکی و کاهش برد آنها را نشان دادهاند.
مشکلات شارژ
اگر در خانه پارکینگی با شارژ سطح دو داشته باشید، میتوانید در مواقعی که قیمت برق ارزانتر است، خودروی خود را شارژ کنید بدون آنکه تأثیر بزرگی روی قبض برق داشته باشد اما همانطور که در بالا اشاره شد، بسیاری از مردم در خانه پارکینگ ندارند که این یعنی باید سراغ جایگاههای شارژ عمومی با شارژرهای سریع بروند. در این صورت، هزینهای شارژ خودرو بیشتری خواهد شد. علاوه بر این، استفادهٔ مداوم از شارژرهای سریع به باطری خودرو آسیب میزند و عمر آن را کمتر میکند.
تأثیرات زیستمحیطی
اینکه خودروهای الکتریکی بدون آلاینده هستند یک دروغ بزرگ است. این خودروها از لاستیکهای معمولی استفاده میکنند که آلایندهٔ بزرگی هستند خصوصاً در خودروهای الکتریکی که به خاطر باطریها وزن سنگینتری دارند و لاستیکها را زودتر فرسوده میکنند. موضوع بعدی هم بحث تأمین برق این خودروها است. هرچند برق را میتوان از طریق نیروگاههای خورشیدی، بادی یا آبی تولید کرد اما بیشتر برق آمریکا توسط نیروگاههای گازی، هستهای و ذغال سنگی تولید میشود. علاوه بر این، مطالعات نشان دادهاند که در فرایند تولید خودروهای الکتریکی گازهای گلخانهای بیشتری نسبت به خودروهای درونسوز تولید میشود. برای ساخت باطریها به لیتیوم، نیکل، کبالت و فلزات دیگر نیاز است و مهمترین منبع کنونی کبالت در جمهوری کنگو است که از کودکان کار برای استخراج آن استفاده میکند. البته خوشبختانه معادن کبالت جدیدی در آمریکای شمالی کشف شده اما استخراج این ماده میتواند باعث آلودگی جدی آبها شود.
مشکل آتشسوزی
خطر آتشسوزی خودروهای الکتریکی بیشتر از مدلهای درونسوز نیست اما مشکل اصلی، چگونگی خاموش کردن آتش این خودروها است زیرا روشهای شناختهشده و در دسترس برای مقابله با آتش باطریها کارایی ندارد. این باطریها به دلیل فرار حرارتی، بشدت میسوزند و اگر یکی از سلولهای باطری آتش بگیرد، تا زمانی که کل باطریها بسوزند جلوی شعلههای آتش گرفته نمیشود. البته آتشنشانان در حال یادگیری روشهای جدیدی برای خاموش کردن آتشسوزی خودروهای الکتریکی با گرافیت پودری، فوم و کربنات سدیم هستند و هنگامیکه باطریهای حالت جامد آماده شوند، این مشکل کمرنگتر خواهد شد زیرا این باطریها کمتر مستعد آتش گرفتن هستند.
مالیات برق
در حال حاضر، دولتها برای خودروهای الکتریکی مشوقهای مالیاتی ارائه میکنند و از سوی دیگر، روی هر لیتر بنزین چند سنت مالیات میگیرند که برای نگهداری جادهها و زیرساختها استفاده میشود اما اگر فروش خودروهای درونسوز ممنوع شود، این پول از کجا خواهد آمد؟ این یعنی دولتها باید مالیات برق را افزایش دهند که این هم مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت زیرا وقتی مالیات برق زیاد شود، حتی زمانی که خودروی شما در خانه به برق متصل نیست، برای تماشای تلویزیون مالیات پرداخت خواهید کرد!
قیمت و طول عمر
میانگین قیمت خودروهای الکتریکی هماکنون حدود ۶۴ هزار دلار است درحالیکه این رقم برای کل خودروها ۴۸ هزار دلار است. این یعنی برای خرید خودروهای الکتریکی باید بسیار بیشتر هزینه کرد. مورد بعدی هم حفظ ارزش این خودروها در هنگام فروش دستدوم است. خودروهای الکتریکی بهسرعت ارزش خود را از دست میدهند و هنگام فروش ضرر بزرگی به مالک میزنند. در همین حال، اگر از خودروهای بنزینی مثل تویوتا فورانر درست مراقبت شود، دههها و میلیونهای کیلومتر کار خواهند کرد اما خودروهای الکتریکی عمر محدودی دارند و هنگامیکه عمر باطری آنها تمام میشود، تعویض آنها مقرونبهصرفه نخواهد بود.
مشکلات زیرساخت
هرچند طی سالهای اخیر جایگاههای شارژ بسیار بیشتر شدهاند اما هنوز هم پیدا کردن جایگاه شارژ خالی در مناطق شهری پرتراکم دشوار است. همچنین زمانی که در جایگاههای شارژ صرف میشود بسیار بیشتر از پمپبنزینها است. با خودروی بنزینی، در عرض چند دقیقه سوختگیری خواهید کرد اما برای شارژ خودروی الکتریکی باید حداقل بین ۱۵ تا ۳۰ دقیق معطل شوید.
شبیه شدن خودروها و کاهش نوآوری
متداول شدن خودروهای الکتریکی به از بین رفتن نوآوری در صنعت خودروسازی خواهد انجامید زیرا پلتفرم خودروهای الکتریکی فضای چندانی در اختیار مهندسین قرار نمیدهد. در این خودروها، باطری در کف نصب میشود و صرفاً قوای محرکهٔ تک، دو، سه یا چهار موتوره خواهیم داشت. این یعنی تمام پیشرانههای منحصربهفرد مثل وانکل و W شکل و همینطور خودروهای موتور وسط و سامانههای چهارچرخ محرک مکانیکی نهایتاً ماز بین خواهند رفت.
مشکل پرفورمنس
هرچند خودروهای الکتریکی به لطف گشتاور فوری در خط مستقیم بسیار سریع هستند اما شتاب صفرتاصد دو ثانیهای خیلی زود تکراری میشود و چابکی در پیچها بسیار لذتبخشتر خواهد بود. مشکی اصلی این خودروها وزن است که تأثیر منفی بزرگی روی پرفورمنس میگذارد. برای درک این موضوع کافی است بدانید در پیست نوربرگرینگ، ریمک نورا با ۱۹۱۷ اسب بخار قدرت، ۲۰ ثانیه از پورشه ۹۱۱ GT3 RS با تنها ۵۲۵ اسب بخار قدرت کندتر است.
خریداران خودروهای الکتریکی
صاحبان خودروهای الکتریکی یکی از دلایل اصلی تنفر از این خودروها هستند زیرا اکثر آنها، خرید خود را بهترین و هوشمندانهترین انتخاب میدانند و خریداران خودروهای درونسوز را به عقبماندگی محکوم میکنند. از این لحاظ، طرفداران تسلا بدترین هستند و تعصب احمقانهٔ آنها باعث میشود خیلیها از سر لجبازی سراغ خودروهای بنزینی بروند.
Arshia m3csl
۱۴ شهریور ۱۴۰۲موافقم با لیست شدید ولی منتظر پورشه ۷۱۸ نسل بعد هستم تا جذاب ترین برقی تاریخ رو ببینم به جز پورشه برقی های دیگه واقعا بدن و جالب نیستن ولی بازم بنزینی از برقیا بهتره کلا رو طراحی برقی هم کار نمیکنن اکثر شرکتا متاسفانه بنزینیا خیلی قشنگتر از برقی بودن
پیام
۱۴ شهریور ۱۴۰۲امیدوارم دیگه یه تعدادی فهمیده باشن که مشکل آتیش سوزی ربطی به کیا و هیوندای نداره و مشکل برقی بودن هست
Absurd Hero
۱۴ شهریور ۱۴۰۲بیشتر آتش سوزی های کیا هیوندا مربوط به درونسوز هاشونه
پیام
۱۴ شهریور ۱۴۰۲یه چیز هست به اسم آتش سوزی یه چیز دیکه هست به اسم فراخوان برای جلوگیری از آتش سوزی! شما هنوز معنی اینارو ننی فهمی و هر جملهای که میبیتی، فکر میکنی ماشینای کرهای در حال آتش سوزی هستن! یه سرچ هم در مورد آتش سوزی برندای ژاپنی بکن تا متوحه بشی!!!
امیر
۱۵ شهریور ۱۴۰۲سرچ کن اتش سوزی ولوو .بی ام و .تو همین کشور خودمون .یعنی با تحلیل جنابعالی المان و سوید هم برن غاز بچرونن.سرچ کن پنجاه تا عکس بیشتر میاد
کیان
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ولی قطعا باز نشدن صندوق عقب فقط مختص کره ای هست !!!
اصلا هرچیزی ک برای ایرانخودرو هم قفله برای کره ایها خاطره هست
پیام
۱۴ شهریور ۱۴۰۲در رفتن چرخ هم خودش مسئله خیلی جذابیه کیان! چون حتی پرایدم چرخش در نمیره
amir
۱۴ شهریور ۱۴۰۲باشه باو دست از سرمون وردار توروخدا اصلا باشه کیا ریو بوگاتی شیرون رو با آوانس میزنه اولین هیوندای ساخته شده تا به الان چراغ چکش روشن نشده ولمون کن فقط فقط اینجا داری اعصاب خورد میکنی ول دیگه اه
abbas
۱۴ شهریور ۱۴۰۲دقیقا
Amirali
۱۵ شهریور ۱۴۰۲هیچی نمیتونه جای موتور V8 یا V10بگیره :)
مازیار
۱۴ شهریور ۱۴۰۲((در پیست نوربرگرینگ، ریمک نورا با ۱۹۱۷ اسب بخار قدرت، ۲۰ ثانیه از پورشه ۹۱۱ GT3 RS با تنها ۵۲۵ اسب بخار قدرت کندتر است.))
این خیلی قابل تامل هست!
بنانج
۱۵ شهریور ۱۴۰۲این اسب بخار ها را از کجا میارن که نتیجه ها آخرش این میشه
mercedes
۱۴ شهریور ۱۴۰۲در پیست نوربرگرینگ، ریمک نورا با ۱۹۱۷ اسب بخار قدرت، ۲۰ ثانیه از پورشه ۹۱۱ GT3 RS با تنها ۵۲۵ اسب بخار قدرت کندتر است.
وای😂😂😂
Amir hosien
۱۴ شهریور ۱۴۰۲کل متن یه طرف جمله آخر یه طرف😂😂
میثم
۱۴ شهریور ۱۴۰۲دقیقا!! 😂😂
M.83
۱۴ شهریور ۱۴۰۲وزن زیاد موتور و مشکلات تعمیرات و محدودیت های مکانی شاید بیشتر به چشم بیاد
وسط بیابون باطری خالی کنی چی
اصن اون به کنار کشورای بزرگ مثل چین و هند چطوری می خوان برا میلیارد نفر برق تامین کنن ؟! سد کیلومتری بزنن دوباره ؟
آینده انرژی همه چیو تعیین میکنه حتی میدونم خیلی دور از ذهنه ولی فیوژن هم میتونه گزینه آینده باشه
به هر حال برقیام الاینده خودشونو دارن
حالا یکم غیر مستقیم تر
فعلا ک همسایگان عزیر برقشونم از ما میگیرن
احمد
۱۴ شهریور ۱۴۰۲فرض کنیم خودرو های الکتریکی توسعه پیدا نمیکردن . دقیقا جز آپشن چه پیشرفتی در خودرو های درونسوز قرار بود اتفاق بیوفته؟
بلاخره بنزین هم یه روز تموم میشه
من ماشینم بنزینیه ، تمام عمرم هم عاشق ماشین های درونسوز بودم . ولی منطقی باشیم دیگه زمان درون سوز ها تمومه ، چون به نهایت پیشرفتشون رسیدن
R@min
۱۴ شهریور ۱۴۰۲این حرف که موتور درون سوز به آخر تکنولوژی حرف بی سندی هست. نسل بعدی موتورهای درون سوز دروازه ورود به قدرت های بالای 1000 اسب با عملکرد پایدار بود، خیلی از تکنولوژی های دست نخورده فرمول ۱ قابل پیاده سازی بودن و کلی نوآوری در مصرف سوخت انجام می شد و ده ها مورد دیگه.
اکثر برندهای خودورسازی 10 سال یا بیشتر هست که موتور جدید توسعه ندادن به جز دو سه مورد انگشت شمار و بزور دولت ها کارشون متوقف کردن و الانم بلاتکلیف باتری های ناقص هستن و گرنه الان شاهد نسل جدید موتورهای احتراقی بودیم.
محمد
۱۴ شهریور ۱۴۰۲سندی هم برای این حرفتون دارید؟
R@min
۱۴ شهریور ۱۴۰۲راجب موتورهای ۶ سیلندر های فراری و تویوتا در کلاس هایپرکار بخونین.
هیچ کدوم از این موتورها باز هم جدید نیستن.
Shahab
۱۵ شهریور ۱۴۰۲اگه یه راهی برای تولید انبوه برق پیدا نشه که مستقل از سوختن سوخت فسیلی باشه عملا ماشین بنزینی و برقی باهم از کار میفتن. اگه صرفا دلیلت تموم شدن سوخت فسیلی باشه
Scuderia Ferrari
۱۴ شهریور ۱۴۰۲الکتریکی سازی خودروها لطف بزرگی به برندهای معمولی و درجه ۲ و ۳ کرد که خودشون رو بندازن سرِ زبان ها تا بتونن خودشون رو با بزرگان مقایسه کنن
الآن یه چینیِ بی اصل و نسب الکتریکی میاد یه فراری و لامبورگینی رو تو خط مستقیم شکست میده و همه میخندن ولی نمی دونن اون مراحلی که داره طی میشه برای ساخت اینها تفاتشون از زمین تا آسمان هست
بهنام
۱۴ شهریور ۱۴۰۲فقط پاراگراف آخر 😂
مازیار
۱۴ شهریور ۱۴۰۲یکی از دوستانم بعد هشت نه سال از سوئد اومد و چند روزی باهم بودیم
خوب لابلای حرفها حرف ماشین هم شد (حالا کاری نداریم که اول از همه گفت مازیار دیفندر دیفندر اگه بدونی چطوری ترکونده دیفندر) و راجع به تسلا پرسیدم گفت تسلا شده یه نماد و ژست. نماد ثروت بالاتر از حد متوسط و ژست محیط زیست دوستی.
TRD PRO
۱۴ شهریور ۱۴۰۲۳ خط آخر خبر تقدیم به ترول اعظم ، کاربر تسلا ( البته اون یه BTS فن در پوشش تسلاس )
مردی که دنیا رو فروخت
۱۴ شهریور ۱۴۰۲داوش این حق ترین جمله تو کل پدال بود
Sina_carshow
۱۴ شهریور ۱۴۰۲حقیقتش تمام حرفایی که زدین کاملا درسته مخصوصا بخش زیر ساخت و استرس تخلیه باتری ولی
با بعضی از این دلایل مخالفم
ببینید
تو خیلی از شهرای دنیا مث امارات اکثر جاده ها مستقیم هستن پس پرفورمنس اونجا شتاب گیری مهم تره
درمورد خریداراش هم بگم نمیدونم چرا باید بگیم بد هستن یکی از علتای فروش عالی تسلا برخورد بسیار خوب کارکناش با مردم و شرایط فروش بسیار خوبش نسبت به بقیه هست:
مثلا شما برا خرید تسلا یک سال اینترنت رایگان متصل پرسرعت دریافت میکنید یا تا ۳۰ دقیقه میتونید ماشینو رانندگی کنید کسی باهاتون نمیاد ببینه چه طور میرونید و بدون داشتن کارت اعتباری تا ۵ سال قسط میتونید ماشینو بخرید
ولی بنز ( دوستان ببخشید من عاشق بنز هستم و طرفداراشم ولی بحث فقط شرایط فروشه ) میگه باید یک سال گواهی نامه اون کشورو داشته باشی تازه ۲ سال از شغلی که داری گذشته باشه و کارت اعتباری هم داشته باشی که بتونی قسطی خرید کنی
درمورد طول عمر هم بگم اکثر برقی ها ۸ سال یا ۲۴۰ هزار کیلومتر باتری هاشون گارانتی داره همین کافیه که بهشون حداقل تا ۵ سال اعتماد کنیم
قیمت ماشینای برقی تو خیلی از کشور ها مثل امارات از بنزینی ها ارزونتره چون گمرک خیلی کمتری براشون هست و در طولانی مدت هزینه نگه داری به مراتب ارزونتری دارن به عنوان مثال اکثر جاها پارکینگ ها رایگان هست یا خیلی جاها گیت خروجی یا ورودی بزرگراهارو نیازی نیست پرداخت کنید و هزینه بسیار گرونتر بنزین تو کشورای غربی حتی کشورای همسایه هم نداره
شهروند ایرانی
۱۴ شهریور ۱۴۰۲خودرو های هیبرید با استفاده از سوخت های پاک میتونن این مشکل حل کنن مثلا در نظر بگیرید یه خودرو با هیدروژن کار کنه و سیستم هیبرید هم بهش اضافه بش اینجوری هم مشکل شارژر شدن نداره میدان مغناطیسی کمتر خودرو تمام برقی واقعا شدنی نیست البته پای مافیای انرژی هم در میان میخان برق جایگزین بنزین کنن یه مستندی دیدم در مورد تولید انرژی بدون مصرف سوخت که دانشمندی که این تحقیق انجام میداد از بین بردن و کلا مطالبش هم نابود کردن چون مافیای انرژی واقعا قوی
حسن
۱۴ شهریور ۱۴۰۲یه نکته ی مهم وجود داره این مشکلات که گفت برا امریکاست که پیشرفته ترین شبکه ی شارژ برقی دنیا را داره خودش پیشرو در ساخت برقیه زیر ساخت و مکانیک و قطعات را هم داره
Tesla
۱۴ شهریور ۱۴۰۲پدال جان چی میگی برای خودت !!! در حال حاضر پرفروش ترین خودرو بازار اروپا ، آمریکا و کل دنیا تسلا مدل y هست ، قطعا مردم دنیا یه چیزی تو این ماشین دیدن که این همه میرن سمتش !!دلیل آخر مجله car buzz خیلی مسخره بود ! مثل این میمونه که من بگم چون از دارندگان شیائومی بدم میاد پس در نتیجه خود شیائومی هم برند مزخرفی هست و ارزش خرید نداره ! این car buzz معلوم نیست کدوم شرکت نفتی بهش پول داده تا از الکتریکی ها بدی بگه ! متاسفانه خیلی از هموطنان نمیفهمن یا ضریب هوشی کافی ندارن تا متوجه بشن بیش تر از ۷۵ درصد نفت دنیا تبدیل به سوخت برای خودرو و وسایل نقلیه میشه پس در نتیجه در آینده اگه تمامی وسایل نقلیه برقی بشن ، وابستگیشون به نفت خیلی کمتر چون دیگه اون موقع هم انرژی این وسایل از طریق منابع پاک مثل توربین بادی ، صفحات خورشیدی و زمین گرمایی تامین میشه ! شما با این عشق فسیل بودنتون بیشتر به فکر جیب اعراب هستین ! همون اعرابی که ۱۴۰۰ سال پیش ایرانو به این روز انداختن
JDM
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ببین سوخت های فسیلی خوب نیستن ولی بدتر از الکتریکی هم نیستن برند هایی مثل تویوتا زمان طولانی رو صرف توسعه هیبرید کرده و موفق هم بوده چون رنک اولین تولید کننده انبوه هیبرید رو یدک میکشه هرچند درست نمیدونمکی اولین بوده ولی پیشرفت زیادی در این زمینه باعث شد خیلیا بفهمن میشه از درونسوز به شیوه درست استفاده کرد .
میشه اگه سازمان ها و دولت ها کمتر فشار بیارن و بزارن رو سوخت های مصنوعی کار بشه شاهد نسل جدید انجین احتراقی بوجود میان .
منم همچین از برقی ها بدم نمیاد بدون تعصب کمی رقابت دوگانه باعث هیجان زیادی بین برند ها و مردم بشه ولی خوب میشخ نسل درونسوز ها از بین نره
بعد مقاله کاملا درست بود .
من بدون تعصب گفتم
Shahab
۱۴ شهریور ۱۴۰۲چرا اصل مطلب رو ول میکنی چسبیدی به حاشیه؟
داره میگه هنوز خودرو های الکتریکی به اون پختگی نرسیدن که بتونن از همه نظر زیست محیطی و اقتصادی و اجتماعی پاسخگوی نیاز مردم باشن . یعنی وقتی خودروی الکتریکی در حال حاضر بیشتر از بنزینی به محیط زیست ضربه میزنه چرا من باید لذت ماشین بنزینی رو ول کنم و بچسبم به ماشین های آرمیچری .
محمد
۱۴ شهریور ۱۴۰۲آقای دهقان پاراگراف آخر رو برای تو و امثال تو نوشت بازم که اینجایی 😂😂😂😂
کیان
۱۴ شهریور ۱۴۰۲موقعی ک مجلات از لگنهای مورد علاقت تعریف میکنن میشن کارشناس و متخصص، اما حالا ک رو دلت نیست شدن بی سواد و پول بگیر !!!
با خودت چند چندی ؟
abbas
۱۴ شهریور ۱۴۰۲همین چیزی ک اینجا نوشتی کافیه تا بدونیم هیچی نمیدونی
حسین دهمرد
۱۴ شهریور ۱۴۰۲@Teslaنمیتونی راجب ضریب هوشی هموطنان نظر بدی.
تا حالا ماشین برقی از نزدیک ندیدی این تعصب از کجا میاد؟
Viper
۱۴ شهریور ۱۴۰۲نه تو ضریب هوشیت بالا هست ۵۷۰ تا دیدگاه داری ولی یکیشون از یکیش بدردنخورتر…
بنانج
۱۵ شهریور ۱۴۰۲خب پس نتیجه میگیریم احمق ها تو اروپا و آمریکا از آدم حسابی ها بیشترن
بنانج
۱۵ شهریور ۱۴۰۲تنها قسمت درست حرفت اینه که نفت را میشه جای بهتر استفاده کرد
GMA
۱۴ شهریور ۱۴۰۲حق ترین مطلب دربارهی خودروهای الکتریکی که تا به حال در پدال منتشر شده
ممنون
و جمله آخر سبب انقراض ترول سایت شد :)
«از این لحاظ، طرفداران تسلا بدترین هستند و تعصب احمقانهٔ آنها باعث میشود خیلیها از سر لجبازی سراغ خودروهای بنزینی بروند.»
حمید
۱۴ شهریور ۱۴۰۲وقتی شرکت های بزرگ خودروسازی (آلمان و آمریکا) میان اعلام میکنن که تولید خودرو های درون سوز رو تا چند سال آینده متوقف میکنن مطالعات زیادی کردن و قطعا خیلی بیشتر از این 10 مورد رو هم بررسی کردن، مطمئنن به مرور زمان این مشکلات برطرف میشه.
Enzo Ferrari 2008
۱۴ شهریور ۱۴۰۲برق یه زیر ساخت هایی داره که تا الان کمه حتی تو آمریکا کمه پس باید صبر کنیم تا آینده
که زیر ساخت ها بیشتر بشه
JDM
۱۴ شهریور ۱۴۰۲به کاربر تسلا همینو گفتم بازم میگم
ببین سوخت های فسیلی خوب نیستن ولی بدتر از الکتریکی هم نیستن برند هایی مثل تویوتا زمان طولانی رو صرف توسعه هیبرید کرده و موفق هم بوده چون رنک اولین تولید کننده انبوه هیبرید رو یدک میکشه هرچند درست نمیدونمکی اولین بوده ولی پیشرفت زیادی در این زمینه باعث شد خیلیا بفهمن میشه از درونسوز به شیوه درست استفاده کرد .
میشه اگه سازمان ها و دولت ها کمتر فشار بیارن و بزارن رو سوخت های مصنوعی کار بشه شاهد نسل جدید انجین احتراقی بوجود میان .
منم همچین از برقی ها بدم نمیاد بدون تعصب کمی رقابت دوگانه باعث هیجان زیادی بین برند ها و مردم بشه ولی خوب میشخ نسل درونسوز ها از بین نره
بعد مقاله کاملا درست بود .
من بدون تعصب گفتم
Blue
۱۴ شهریور ۱۴۰۲من خودم از خودروهای الکتریکی خوشم نمیاد اما باید قبول کنیم سوخت های فسیلی بالاخره یروزی (کمتر از صد سال ) تموم میشن و بخاطر همین خودروساز ها باید از الان به فکر جایگزینی برای درون سوزها باشند پس چاره ای جز الکتریکی سازی نیست
محمد
۱۴ شهریور ۱۴۰۲مقاله کاملا درست و به جایی بود ، ببیند کسی با اصل قضیه خودرو های برقی مشکلی نداره و اتفاقا ویژگی های جذابی مثل قدرت و شتاب بالا و سکوت دارن و از نظر هزینه و مالیات تو کشور های پیشرفته مزایا دارن ولی مشکلاتی مثل وزن ، مدت شارژ ، برد و ….دارن که نمیشه نادیده گرفتشون ، قطعا در سالهای نه چندان دور همه این مشکلات حل میشه ولی ما داریم در زمان حال زندگی میکنیم نه آینده
Viper
۱۴ شهریور ۱۴۰۲(صاحبان خودروهای الکتریکی یکی از دلایل اصلی تنفر از این خودروها هستند زیرا اکثر آنها، خرید خود را بهترین و هوشمندانهترین انتخاب میدانند و خریداران خودروهای درونسوز را به عقبماندگی محکوم میکنند. از این لحاظ، طرفداران تسلا بدترین هستند و تعصب احمقانهٔ آنها باعث میشود خیلیها از سر لجبازی سراغ خودروهای بنزینی بروند.)
من دیگه حرفی ندارم 🤣🤣🤣
Genius
۱۴ شهریور ۱۴۰۲وسیله شارژی بدردنمیخوره.لپ تاپ یا گوشی موبایل بعد دو سه سال که کار کرد بوضوح باتریش افت ظرفیت پیدا میکنه.این ذات باتری و ساختار شیمیایی اونه ایرادی نمیشه بهش گرفت اما برای خودرو که کارکرد بی نقص سیستم ها و مجموعه هاش مرز بین مرگ و زندگیه یقینا تکیه کردن به باتری خیلی های ریسک است.بنظر شخص من کماکان هایبرید ها گزینه درست تری هستند
ف.م
۱۴ شهریور ۱۴۰۲تنها مقاله ای که با خوندنش این مدت دلم خنک شد
حسین
۱۴ شهریور ۱۴۰۲تقریبا ۹۰درصد این مطلب کذب و خنده دار هست، البته شما هم ترجمه کردین ولی کاش یکم برای اعتبارتون ارزش قایل باشین همچین مطالب تخیلی رو منتشر نکنین.
امیر دهقان
۱۵ شهریور ۱۴۰۲میشه بگید کجای این مطلب کذب و خندهداره؟
اینکه استخراج کبالت میتونه باعث آلودگی آبها بشه؟ اینکه همه مردم پارکینگ و امکانات شارژ ندارن که بتونن ماشینهای برقی رو شارژ کنن؟ اینکه جایگاههای شارژ در شهرهای شلوغ هنوز کمه و پاسخگوی تقاضا نیست؟ اینکه ریمک 2000 اسبی 20 ثانیه از پورشه 500 اسبی کندتره؟ اینکه خاموش کردن آتشسوزی باطریها بسیار سخته؟ اینکه برد ماشینهای برقی هنوزم یه نگرانی بزرگه؟ اینکه برای شارژ ماشین برقی حداقل باید 30 دقیقه معطل شد تازه اگه جایگاه شارژ سریع پیدا بشه؟
کدوم این موارد تخیلیه؟!
مانی
۱۵ شهریور ۱۴۰۲کاملا با شما موافق هستم حسین جان.برای من واقعا جالبه که مترجمی که همیشه مطالب مربوط به خودروهای تسلا و کلا ماشین های برقی آمریکایی رو سریع توی همین سایت چاپ و بولد می کرد یک دفعه با چرخشی 180 درجه ای،مطلبی رو از یک سایت درجه 2 آمریکایی گزینش و ترجمه می کنه که در آن سایت انتخاب خودروهای برقی کاملا زیر سئوال رفته.از همه مسخره تر پاراگراف آخر این متن هست که میگه مردم از لج طرفداران تسلا میرن خودروهای درون سوز میخرن!!!..تا اونجایی که من می دونم کمتر کسی تو خارج کشور از سر لجبازی میره ماشینی رو انتخاب میکنه.در اون کشورها اولویت اول قیمت ماشین و میزان قسط و بهره قسط و کاربری اون ماشین هست نه لجبازی های احمقانه یا کل کل با طرفدران برندهای دیگه.حتی من تو ایران هم ندیدم که کسی از سر لجبازی با یک عده بره یک ماشینی رو بخره.. شاید هم چنین آدم های عقب افتاده و روانی و مشنگی به تور من نخورده.
احسان
۱۵ شهریور ۱۴۰۲پارگراف آخر نشانهی نگاه تک سویه نویسنده هست، اینکه چند درصد به کار گیرندان تسلا را معیار قرار دادید؟ طفداران یا شبه طرفداران ترول در هر برندی و هر طرفدار خودروهای بنزین سوز هم می توان دید
اما در مورد انتشار کربن باز آمار از کجا آمده ؟ از قضا در ویژوال کپیتالیست و منابع مورد استنادش دقیقا برعکس سخن شما گفته شده و آلودگی و انتشار کربن کمتری دارند خودرو های الکتریکی ، کاملا پاک بودن دروغه اما آلودگی بیشتر هم یک دروغ هست. شما دروغ رو،با دروغ جواب میدید؟ بحث سر آلودگی مساوی یا کمتر اختلاف هست اما اینکه گفتید آلودگی بیشتری دارند دروغ محضه.
امیر دهقان
۱۵ شهریور ۱۴۰۲کجای این مطلب گفته شده آلودگی خودروهای برقی از بنزینی بیشتره؟!
اینجا گفته شده در فرایند تولید خودروهای الکتریکی گازهای گلخانهای بیشتری نسبت به خودروهای درونسوز تولید میشود نه اینکه مثلاً تامین برقی خودروهای برقی آلودگی بیشتری نسبت به مدلهای بنزینی داره
18:45
۱۵ شهریور ۱۴۰۲امیر جان مطلب درست و حقی نوشتی👍👍
ناراحت نباش چون یسری ها حرف حق شنیدن براشون سخته…
ضمنا این مطلب و که ترجمه کردی کاملا نشون میده که حق بجانب داری از برقی ها نکردی با وجود پوشش خبری زیاد برقی ها در گذشته👍🌹☺️
بنانج
۱۵ شهریور ۱۴۰۲پس من برای محیط زیست خودروی بنزینی می خرم
خاکی
۱۵ شهریور ۱۴۰۲نویسنده دل پری داشته از طرفداران تسلا
JaMsHiD
۱۵ شهریور ۱۴۰۲قبل از اینکه ماشین درون سوز بیاد ، مردم از درشکه و اس.ب و خ.ر و گاری استفاده میکردن . مسابقات سوار کاری دقیقا مثل مسابقات موتور اسپرت بود اون زمانا .
موقعی ماشین درون سوز اومد ، همه اسب بازا میگفتن که آلایندگی زیادی داره سرو صدا داره ، ولی خوبی هایی هم داره . سرعت بیشتر .
صد سال گذشت ، هم اسب باز داریم ، هم ماشین باز .
الان هم ماشین برقی خوبه ، هم ماشین درون سوز . هم خوبی هایی دارن دو طرف ، هم بدی هایی
هم درون سوز زنده میمونه هم برقی
دنیا به آخر نرسیده که اینطوری برا ماشین میخواین هم دیگرو بکشید !
حسین
۱۵ شهریور ۱۴۰۲این مقاله اشتباه زیاد داره، برای نمونه :
قیمت متوسط خودروهای الکتریکی در آمریکا الان 53 هزار دلار هست در برابر 48 هزار دلار برای خودروهای بنزینی.
یعنی اختلاف بسیار کمتر از اون چیزی هست که پدال نوشته در حدود 10 درصد، و به سرعت هم داره کمتر میشه (سرچ کنید ev car average price 2023 usa)
تازه این فقط آمار امریکا هست که بازار دست تسلا هست و گزینه های خیلی ارزونتر چینی اصلا حضور ندارن.
در مورد افت قیمت اطلاعات اشتباه هست:
افت قیمت متوسط خودروهای برقی 50% در 3 سال هست، که این عدد برای خودروهای بنزینی 60% در 3 سال هست! یعنی واقعیت به خاطر تقاضای بالای خودروهای برقی کاملا برعکسه.
در مورد مزایای خودروهای برقی هم کلا چیزی بیان نشده مثل :
معافیات های ترافیکی در کلانشهرها، عدم ایجاد آلایندگی در شهرها، هزینه های نگهداری بسیار پایینتر در حد صفر (عدم احتیاج به تعویض مرتب روغن و تسمه و فیلترها و …، لنت ها هم به خاطر استفاده از ترمز ژنراتوری بسیار کمتر استفاده میشن) عدم ایجاد آلودگی صوتی
تویوتا فوررانر به عنوان نمونه کم استهلاک مثال زده شده ولی گفته نشده که الان خودروهای برقی بین 8 تا 10 سال یا 160 هزار کیلومتر گارانتی باتری دارند، و بعد از این مدت هم باتری خراب نشده ولی ظرفیتش به حدود 70% اولیه کاهش پیدا کرده (همونطور که موتور بنزینی بعد از 10 سال افت توان پیدا میکنه) اگر هم بعد از این مدت احتیاج به تعویض باتری باشه باتری کهنه قابل بازیافت هست و خریداری میشه (شبیه خرید باتری های اسیدی کهنه)
همه اینها با توجه به باتری های لیتیومی فعلی هست که گران هستند و با تجاری سازی باتری های سدیومی قیمت خودروهای برقی از بنزینی ها کمتر هم میشه.
در مورد شارژ هم ایستگاه های شارژ حتی در ایران هم در حال احداث هستن و نکته اساسی اینه که شارژ خودروهای برقی محدود به ایستگاه های شارژ نخواهد بود و با نصب شارژر های خانگی و پارکینگهای مجتمع های تجاری 90% مواقع شارژ خودروتون رو در خونه و یا مراکز خرید انجام میدین.
misha
۱۷ شهریور ۱۴۰۲فقط پاراگراف آخر!
تودنیایی که طرفداران تسلا احساس به روز بودن میکنن و مارو به عقب موندگی محکوم میکنن
یک عدد عقب مونده هستم که تا نفس های بهشون لبخند میزنم در حالی که ماشینم سه تا پدال داره
k-jafaee
۱۷ شهریور ۱۴۰۲سلام جناب آقای امیر دهقان عزیز؛ ازنظر بنده، مطلب شما بطور کلی درسته و ایراد اساسی بهش وارد نیست. شاید میشد جملهبندیها رو کمی قشنگتر کنید اما همین هم ازنظر بندهی حقیر مشکلی نداره. کسانیکه ایراد میگیرند، اغلب جانبدارانه به قضیه نگاه میکنند. بنده بیست سال پیش در رشته مکانیک فارغالتحصیل شدم و قبل از اون هم در حوزهی صنعت مشغول بودم و حداقل هفت سال است که در زمینهی تولید و تبدیل و انتقال انرژی اعم از تجدیدپذیر و حرارتیفسیلی فعالیت و مطالعهی تخصصی دارم. با توجه به تجربهای که اندوختهام و مویی که سفید کردهام و چشمانداز بازار انرژی در جهان، به جرات میگم خودروهای برقی هنور راه بسیار درازی درپیش دارند و با این تکنولوژیِ فعلی باتریها و این وضعیتی که الان در دنیا حاکم است، این خودروها هرگزِ هرگز جایگزین خودروهای سوختی نخواهندشد. مگر اینکه وضعیت تغییر کنه و تکنولوژی باتریها هم تغییر کنه و ظرفیت و عمر و قیمت و بسیاری موارد بهبود پیدا کنه که تازه در بعضی از نقاط دنیا جایگزین بشه. اما درمورد پلاگین هیبرید قضیه کاملاً فرق میکنه و میشه درمورد جایگزینی این نوع خودرو صحبت کرد. ازنظر بنده پلاگین هیبریدها امتیازات بسیار بیشتری دارند نسبت به برقیها و یا نسبت به بنزینیها. این خودروها همزمان امتیازات هرسه نوع خودروی برقی و بنزینی و هیبرید را درخود دارند. همچنین تکنولوژی سوپراسپرت برقی شرکت کوچک آرییِل که یک ژنراتور توربینگاز ۱۵۰کیلوواتی داخل خودش داره هم قابل توجه هست و مشکل شعاع حرکتی و نبود جایگاه شارژ در مسافرتهای طولانی رو حل میکنه. یعنی خودرو دراصل برقیه، ولی اگه شارژش تموم بشه و جایگاه شارژ پیدا نشه، توربوژنراتور شروع بکار میکنه و باتریها رو شارژ میکنه.
ممنون از شما و همکارانتون در سایت پدال. پیروز و تندرست باشید🌹