چشم انداز

10 دلیل برای اینکه خودروهای برقی هنوز انتخاب خوبی نیستند

در این مطلب، به ۱۰ دلیلی خواهیم پرداخت که اثبات می‌کند خودروهای الکتریکی هنوز گزینه‌های خوبی برای خرید نیستند و مدل‌های درون‌سوز انتخاب بهتری خواهند بود.

خودروهای الکتریکی و جایگاه آن‌ها در صنعت خودروسازی یکی از داغ‌ترین موضوعات این روزها است. ما بیش از صد سال است از بنزین برای حرکت دادن خودروها استفاده کرده‌ایم ولی نفت محدود است و کارشناسان معتقدند باید تولید کربن و گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم. اینجا است که خودروهای الکتریکی مطرح می‌شوند که در نگاه اول ایدهٔ خوبی هستند. این خودروها به پیشرانهٔ درون‌سوز پیچیده نیازی ندارند و هیچ گاز گلخانه‌ای تولید نمی‌کنند اما این فقط یک روی سکه است و واقعیت کمی متفاوت خواهد بود زیرا خودروهای الکتریکی معایب زیادی دارند. پس بیایید به ۱۰ مشکل بزرگ خودروهای الکتریکی بپردازیم.

نگرانی شعاع حرکتی

شعاع حرکتی همچنان یکی از اصلی‌ترین مشکلات خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود. میانگین جهان برد این خودروها حدود ۳۲۰ کیلومتر است که هرچند برای استفاده‌های معمول روزمره کافی خواهد بود اما در ترددهای طولانی قطعاً مشکل‌ساز می‌شود. همچنین برای شارژ این خودروها در خانه باید اقدام به نصب شارژر خانگی کرد درحالی‌که خیلی‌ها پارکینگ شخصی در خانهٔ خود ندارند. علاوه بر این، خودروهای درون‌سوز تقریباً در هر شرایط آب و هوایی کارکرد مطلوب خود را حفظ خواهند کرد درحالی‌که مطالعات متعدد تأثیر هوای سرد روی خودروهای الکتریکی و کاهش برد آن‌ها را نشان داده‌اند.

مشکلات شارژ

اگر در خانه پارکینگی با شارژ سطح دو داشته باشید، می‌توانید در مواقعی که قیمت برق ارزان‌تر است، خودروی خود را شارژ کنید بدون آنکه تأثیر بزرگی روی قبض برق داشته باشد اما همان‌طور که در بالا اشاره شد، بسیاری از مردم در خانه پارکینگ ندارند که این یعنی باید سراغ جایگاه‌های شارژ عمومی با شارژرهای سریع بروند. در این صورت، هزینه‌ای شارژ خودرو بیشتری خواهد شد. علاوه بر این، استفادهٔ مداوم از شارژرهای سریع به باطری خودرو آسیب میزند و عمر آن را کمتر می‌کند.

تأثیرات زیست‌محیطی

این‌که خودروهای الکتریکی بدون آلاینده هستند یک دروغ بزرگ است. این خودروها از لاستیک‌های معمولی استفاده می‌کنند که آلایندهٔ بزرگی هستند خصوصاً در خودروهای الکتریکی که به خاطر باطری‌ها وزن سنگین‌تری دارند و لاستیک‌ها را زودتر فرسوده می‌کنند. موضوع بعدی هم بحث تأمین برق این خودروها است. هرچند برق را می‌توان از طریق نیروگاه‌های خورشیدی، بادی یا آبی تولید کرد اما بیشتر برق آمریکا توسط نیروگاه‌های گازی، هسته‌ای و ذغال سنگی تولید می‌شود. علاوه بر این، مطالعات نشان داده‌اند که در فرایند تولید خودروهای الکتریکی گازهای گلخانه‌ای بیشتری نسبت به خودروهای درون‌سوز تولید می‌شود. برای ساخت باطری‌ها به لیتیوم، نیکل، کبالت و فلزات دیگر نیاز است و مهم‌ترین منبع کنونی کبالت در جمهوری کنگو است که از کودکان کار برای استخراج آن استفاده می‌کند. البته خوشبختانه معادن کبالت جدیدی در آمریکای شمالی کشف شده اما استخراج این ماده می‌تواند باعث آلودگی جدی آب‌ها شود.

مشکل آتش‌سوزی

خطر آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی بیشتر از مدل‌های درون‌سوز نیست اما مشکل اصلی، چگونگی خاموش کردن آتش این خودروها است زیرا روش‌های شناخته‌شده و در دسترس برای مقابله با آتش باطری‌ها کارایی ندارد. این باطری‌ها به دلیل فرار حرارتی، بشدت می‌سوزند و اگر یکی از سلول‌های باطری آتش بگیرد، تا زمانی که کل باطری‌ها بسوزند جلوی شعله‌های آتش گرفته نمی‌شود. البته آتش‌نشانان در حال یادگیری روش‌های جدیدی برای خاموش کردن آتش‌سوزی خودروهای الکتریکی با گرافیت پودری، فوم و کربنات سدیم هستند و هنگامی‌که باطری‌های حالت جامد آماده شوند، این مشکل کمرنگ‌تر خواهد شد زیرا این باطری‌ها کمتر مستعد آتش گرفتن هستند.

مالیات برق

در حال حاضر، دولت‌ها برای خودروهای الکتریکی مشوق‌های مالیاتی ارائه می‌کنند و از سوی دیگر، روی هر لیتر بنزین چند سنت مالیات می‌گیرند که برای نگهداری جاده‌ها و زیرساخت‌ها استفاده می‌شود اما اگر فروش خودروهای درون‌سوز ممنوع شود، این پول از کجا خواهد آمد؟ این یعنی دولت‌ها باید مالیات برق را افزایش دهند که این هم مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت زیرا وقتی مالیات برق زیاد شود، حتی زمانی که خودروی شما در خانه به برق متصل نیست، برای تماشای تلویزیون مالیات پرداخت خواهید کرد!

قیمت و طول عمر

میانگین قیمت خودروهای الکتریکی هم‌اکنون حدود ۶۴ هزار دلار است درحالی‌که این رقم برای کل خودروها ۴۸ هزار دلار است. این یعنی برای خرید خودروهای الکتریکی باید بسیار بیشتر هزینه کرد. مورد بعدی هم حفظ ارزش این خودروها در هنگام فروش دست‌دوم است. خودروهای الکتریکی به‌سرعت ارزش خود را از دست می‌دهند و هنگام فروش ضرر بزرگی به مالک می‌زنند. در همین حال، اگر از خودروهای بنزینی مثل تویوتا فورانر درست مراقبت شود، دهه‌ها و میلیون‌های کیلومتر کار خواهند کرد اما خودروهای الکتریکی عمر محدودی دارند و هنگامی‌که عمر باطری آن‌ها تمام می‌شود، تعویض آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

مشکلات زیرساخت

هرچند طی سال‌های اخیر جایگاه‌های شارژ بسیار بیشتر شده‌اند اما هنوز هم پیدا کردن جایگاه شارژ خالی در مناطق شهری پرتراکم دشوار است. همچنین زمانی که در جایگاه‌های شارژ صرف می‌شود بسیار بیشتر از پمپ‌بنزین‌ها است. با خودروی بنزینی، در عرض چند دقیقه سوخت‌گیری خواهید کرد اما برای شارژ خودروی الکتریکی باید حداقل بین ۱۵ تا ۳۰ دقیق معطل شوید.

شبیه شدن خودروها و کاهش نوآوری

متداول شدن خودروهای الکتریکی به از بین رفتن نوآوری در صنعت خودروسازی خواهد انجامید زیرا پلت‌فرم خودروهای الکتریکی فضای چندانی در اختیار مهندسین قرار نمی‌دهد. در این خودروها، باطری در کف نصب می‌شود و صرفاً قوای محرکهٔ تک، دو، سه یا چهار موتوره خواهیم داشت. این یعنی تمام پیشرانه‌های منحصربه‌فرد مثل وانکل و W شکل و همین‌طور خودروهای موتور وسط و سامانه‌های چهارچرخ محرک مکانیکی نهایتاً ماز بین خواهند رفت.

مشکل پرفورمنس

هرچند خودروهای الکتریکی به لطف گشتاور فوری در خط مستقیم بسیار سریع هستند اما شتاب صفرتاصد دو ثانیه‌ای خیلی زود تکراری می‌شود و چابکی در پیچ‌ها بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود. مشکی اصلی این خودروها وزن است که تأثیر منفی بزرگی روی پرفورمنس می‌گذارد. برای درک این موضوع کافی است بدانید در پیست نوربرگ‌رینگ، ریمک نورا با ۱۹۱۷ اسب بخار قدرت، ۲۰ ثانیه از پورشه ۹۱۱ GT3 RS با تنها ۵۲۵ اسب بخار قدرت کندتر است.

خریداران خودروهای الکتریکی

صاحبان خودروهای الکتریکی یکی از دلایل اصلی تنفر از این خودروها هستند زیرا اکثر آن‌ها، خرید خود را بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب می‌دانند و خریداران خودروهای درون‌سوز را به عقب‌ماندگی محکوم می‌کنند. از این لحاظ، طرفداران تسلا بدترین هستند و تعصب احمقانهٔ آن‌ها باعث می‌شود خیلی‌ها از سر لجبازی سراغ خودروهای بنزینی بروند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۸ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۱ دیدگاه‌ها

  1. Arshia m3csl

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1193 ديدگاه)

    موافقم با لیست شدید ولی منتظر پورشه ۷۱۸ نسل بعد هستم تا جذاب ترین برقی تاریخ رو ببینم به جز پورشه برقی های دیگه واقعا بدن و جالب نیستن ولی بازم بنزینی از برقیا بهتره کلا رو طراحی برقی هم کار نمیکنن اکثر شرکتا متاسفانه بنزینیا خیلی قشنگتر از برقی بودن

    موافقم 10
    مخالفم 63
    1. پیام

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      امیدوارم دیگه یه تعدادی فهمیده باشن که مشکل آتیش سوزی ربطی به کیا و هیوندای نداره و مشکل برقی بودن هست

      موافقم 16
      مخالفم 62
      1. Absurd Hero

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (308 ديدگاه)

        بیشتر آتش سوزی های کیا هیوندا مربوط به درون‌سوز هاشونه

        موافقم 44
        مخالفم 4
        1. پیام

          ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (2138 ديدگاه)

          یه چیز هست به اسم آتش سوزی یه چیز دیکه هست به اسم فراخوان برای جلوگیری از آتش سوزی! شما هنوز معنی اینارو ننی فهمی و هر جمله‌ای که میبیتی، فکر میکنی ماشینای کره‌ای در حال آتش سوزی هستن! یه سرچ هم در مورد آتش سوزی برندای ژاپنی بکن تا متوحه بشی!!!

          موافقم 11
          مخالفم 36
        2. امیر

          ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (236 ديدگاه)

          سرچ کن اتش سوزی ولوو .بی ام و .تو همین کشور خودمون .یعنی با تحلیل جنابعالی المان و سوید هم برن غاز بچرونن.سرچ کن پنجاه تا عکس بیشتر میاد

          موافقم 12
          مخالفم 1
      2. کیان

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1491 ديدگاه)

        ولی قطعا باز نشدن صندوق عقب فقط مختص کره ای هست !!!
        اصلا هرچیزی ک برای ایرانخودرو هم قفله برای کره ایها خاطره هست

        موافقم 25
        مخالفم 17
        1. پیام

          ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (2138 ديدگاه)

          در رفتن چرخ هم خودش مسئله خیلی جذابیه کیان! چون حتی پرایدم چرخش در نمیره

          موافقم 15
          مخالفم 24
      3. amir

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        باشه باو دست از سرمون وردار توروخدا اصلا باشه کیا ریو بوگاتی شیرون رو با آوانس میزنه اولین هیوندای ساخته شده تا به الان چراغ چکش روشن نشده ولمون کن فقط فقط اینجا داری اعصاب خورد میکنی ول دیگه اه

        موافقم 19
        مخالفم 4
    2. abbas

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (288 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم 2
      مخالفم 6
    3. Amirali

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      هیچی نمیتونه جای موتور V8 یا V10بگیره :)

      موافقم 14
  2. مازیار

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (874 ديدگاه)

    ((در پیست نوربرگ‌رینگ، ریمک نورا با ۱۹۱۷ اسب بخار قدرت، ۲۰ ثانیه از پورشه ۹۱۱ GT3 RS با تنها ۵۲۵ اسب بخار قدرت کندتر است.))

    این خیلی قابل تامل هست!

    موافقم 75
    مخالفم 4
    1. بنانج

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (74 ديدگاه)

      این اسب بخار ها را از کجا میارن که نتیجه ها آخرش این میشه

      موافقم 6
      مخالفم 5
  3. mercedes

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (425 ديدگاه)

    در پیست نوربرگ‌رینگ، ریمک نورا با ۱۹۱۷ اسب بخار قدرت، ۲۰ ثانیه از پورشه ۹۱۱ GT3 RS با تنها ۵۲۵ اسب بخار قدرت کندتر است.
    وای😂😂😂

    موافقم 65
    مخالفم 5
  4. Amir hosien

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    کل متن یه طرف جمله آخر یه طرف😂😂

    موافقم 72
    مخالفم 5
    1. میثم

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (105 ديدگاه)

      دقیقا!! 😂😂

      موافقم 25
      مخالفم 2
  5. M.83

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (206 ديدگاه)

    وزن زیاد موتور و مشکلات تعمیرات و محدودیت های مکانی شاید بیشتر به چشم بیاد
    وسط بیابون باطری خالی کنی چی
    اصن اون به کنار کشورای بزرگ مثل چین و هند چطوری می خوان برا میلیارد نفر برق تامین کنن ؟! سد کیلومتری بزنن دوباره ؟
    آینده انرژی همه چیو تعیین میکنه حتی میدونم خیلی دور از ذهنه ولی فیوژن هم میتونه گزینه آینده باشه

    به هر حال برقیام الاینده خودشونو دارن
    حالا یکم غیر مستقیم تر
    فعلا ک همسایگان عزیر برقشونم از ما میگیرن

    موافقم 31
    مخالفم 2
  6. احمد

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (117 ديدگاه)

    فرض کنیم خودرو های الکتریکی توسعه پیدا نمیکردن . دقیقا جز آپشن چه پیشرفتی در خودرو های درونسوز قرار بود اتفاق بیوفته؟
    بلاخره بنزین هم یه روز تموم میشه
    من ماشینم بنزینیه ، تمام عمرم هم عاشق ماشین های درونسوز بودم . ولی منطقی باشیم دیگه زمان درون سوز ها تمومه ، چون به نهایت پیشرفتشون رسیدن

    موافقم 16
    مخالفم 58
    1. R@min

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2061 ديدگاه)

      این حرف که موتور درون سوز به آخر تکنولوژی حرف بی سندی هست. نسل بعدی موتورهای درون سوز دروازه ورود به قدرت های‌ بالای 1000 اسب با عملکرد پایدار بود، خیلی از تکنولوژی های دست نخورده فرمول ۱ قابل پیاده سازی بودن و کلی نوآوری در مصرف سوخت انجام می شد و ده ها مورد دیگه.

      اکثر برندهای خودورسازی 10 سال یا بیشتر هست که موتور جدید توسعه ندادن به جز دو سه مورد انگشت شمار و بزور دولت ها کارشون متوقف کردن و الانم بلاتکلیف باتری های ناقص هستن و گرنه الان شاهد نسل جدید موتورهای احتراقی بودیم.

      موافقم 51
      مخالفم 7
      1. محمد

        ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (1484 ديدگاه)

        سندی هم برای این حرفتون دارید؟

        موافقم 13
        مخالفم 10
        1. R@min

          ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
          سوابق: (2061 ديدگاه)

          راجب موتورهای ۶ سیلندر های فراری و تویوتا در کلاس هایپرکار بخونین.

          هیچ کدوم از این موتورها باز هم جدید نیستن.

          موافقم 28
          مخالفم 4
    2. Shahab

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (90 ديدگاه)

      اگه یه راهی برای تولید انبوه برق پیدا نشه که مستقل از سوختن سوخت فسیلی باشه عملا ماشین بنزینی و برقی باهم از کار میفتن. اگه صرفا دلیلت تموم شدن سوخت فسیلی باشه

      موافقم 26
      مخالفم 2
  7. Scuderia Ferrari

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    الکتریکی سازی خودروها لطف بزرگی به برندهای معمولی و درجه ۲ و ۳ کرد که خودشون رو بندازن سرِ زبان ها تا بتونن خودشون رو با بزرگان مقایسه کنن
    الآن یه چینیِ بی اصل و نسب الکتریکی میاد یه فراری و لامبورگینی رو تو خط مستقیم شکست میده و همه میخندن ولی نمی دونن اون مراحلی که داره طی میشه برای ساخت اینها تفاتشون از زمین تا آسمان هست

    موافقم 65
    مخالفم 5
  8. بهنام

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (905 ديدگاه)

    فقط پاراگراف آخر 😂

    موافقم 47
    مخالفم 5
    1. مازیار

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (874 ديدگاه)

      یکی از دوستانم بعد هشت نه سال از سوئد اومد و چند روزی باهم بودیم
      خوب لابلای حرفها حرف ماشین هم شد (حالا کاری نداریم که اول از همه گفت مازیار دیفندر دیفندر اگه بدونی چطوری ترکونده دیفندر) و راجع به تسلا پرسیدم گفت تسلا شده یه نماد و ژست. نماد ثروت بالاتر از حد متوسط و ژست محیط زیست دوستی.

      موافقم 39
      مخالفم 5
  9. TRD PRO

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ۳ خط آخر خبر تقدیم به ترول اعظم ، کاربر تسلا ( البته اون یه BTS فن در پوشش تسلاس )

    موافقم 72
    مخالفم 7
    1. مردی که دنیا رو فروخت

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (37 ديدگاه)

      داوش این حق ترین جمله تو کل پدال بود

      موافقم 26
      مخالفم 2
  10. Sina_carshow

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (258 ديدگاه)

    حقیقتش تمام حرفایی که زدین کاملا درسته مخصوصا بخش زیر ساخت و استرس تخلیه باتری ولی

    با بعضی از این دلایل مخالفم
    ببینید
    تو خیلی از شهرای دنیا مث امارات اکثر جاده ها مستقیم هستن پس پرفورمنس اونجا شتاب گیری مهم تره
    درمورد خریداراش هم بگم نمیدونم چرا باید بگیم بد هستن یکی از علتای فروش عالی تسلا برخورد بسیار خوب کارکناش با مردم و شرایط فروش بسیار خوبش نسبت به بقیه هست:
    مثلا شما برا خرید تسلا یک سال اینترنت رایگان متصل پرسرعت دریافت میکنید یا تا ۳۰ دقیقه میتونید ماشینو رانندگی کنید کسی باهاتون نمیاد ببینه چه طور میرونید و بدون داشتن کارت اعتباری تا ۵ سال قسط میتونید ماشینو بخرید
    ولی بنز ( دوستان ببخشید من عاشق بنز هستم و طرفداراشم ولی بحث فقط شرایط فروشه ) میگه باید یک سال گواهی نامه اون کشورو داشته باشی تازه ۲ سال از شغلی که داری گذشته باشه و کارت اعتباری هم داشته باشی که بتونی قسطی خرید کنی

    درمورد طول عمر هم بگم اکثر برقی ها ۸ سال یا ۲۴۰ هزار کیلومتر باتری هاشون گارانتی داره همین کافیه که بهشون حداقل تا ۵ سال اعتماد کنیم
    قیمت ماشینای برقی تو خیلی از کشور ها مثل امارات از بنزینی ها ارزونتره چون گمرک خیلی کمتری براشون هست و در طولانی مدت هزینه نگه داری به مراتب ارزونتری دارن به عنوان مثال اکثر جاها پارکینگ ها رایگان هست یا خیلی جاها گیت خروجی یا ورودی بزرگراهارو نیازی نیست پرداخت کنید و هزینه بسیار گرونتر بنزین تو کشورای غربی حتی کشورای همسایه هم نداره

    موافقم 26
    مخالفم 6
  11. شهروند ایرانی

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (832 ديدگاه)

    خودرو های هیبرید با استفاده از سوخت های پاک میتونن این مشکل حل کنن مثلا در نظر بگیرید یه خودرو با هیدروژن کار کنه و سیستم هیبرید هم بهش اضافه بش اینجوری هم مشکل شارژر شدن نداره میدان مغناطیسی کمتر خودرو تمام برقی واقعا شدنی نیست البته پای مافیای انرژی هم در میان میخان برق جایگزین بنزین کنن یه مستندی دیدم در مورد تولید انرژی بدون مصرف سوخت که دانشمندی که این تحقیق انجام می‌داد از بین بردن و کلا مطالبش هم نابود کردن چون مافیای انرژی واقعا قوی

    موافقم 13
    مخالفم 6
  12. حسن

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2090 ديدگاه)

    یه نکته ی مهم وجود داره این مشکلات که گفت برا امریکاست که پیشرفته ترین شبکه ی شارژ برقی دنیا را داره خودش پیشرو در ساخت برقیه زیر ساخت و مکانیک و قطعات را هم داره

    موافقم 16
    مخالفم 11
  13. Tesla

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    پدال جان چی میگی برای خودت !!! در حال حاضر پرفروش ترین خودرو بازار اروپا ، آمریکا و کل دنیا تسلا مدل y هست ، قطعا مردم دنیا یه چیزی تو این ماشین دیدن که این همه میرن سمتش !!دلیل آخر مجله car buzz خیلی مسخره بود ! مثل این میمونه که من بگم چون از دارندگان شیائومی بدم میاد پس در نتیجه خود شیائومی هم برند مزخرفی هست و ارزش خرید نداره ! این car buzz معلوم نیست کدوم شرکت نفتی بهش پول داده تا از الکتریکی ها بدی بگه ! متاسفانه خیلی از هموطنان نمیفهمن یا ضریب هوشی کافی ندارن تا متوجه بشن بیش تر از ۷۵ درصد نفت دنیا تبدیل به سوخت برای خودرو و وسایل نقلیه میشه پس در نتیجه در آینده اگه تمامی وسایل نقلیه برقی بشن ، وابستگیشون به نفت خیلی کمتر چون دیگه اون موقع هم انرژی این وسایل از طریق منابع پاک مثل توربین بادی ، صفحات خورشیدی و زمین گرمایی تامین میشه ! شما با این عشق فسیل بودنتون بیشتر به فکر جیب اعراب هستین ! همون اعرابی که ۱۴۰۰ سال پیش ایرانو به این روز انداختن

    موافقم 20
    مخالفم 80
    1. JDM

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1185 ديدگاه)

      ببین سوخت های فسیلی خوب نیستن ولی بدتر از الکتریکی هم نیستن برند هایی مثل تویوتا زمان طولانی رو صرف توسعه هیبرید کرده و موفق هم بوده چون رنک اولین تولید کننده انبوه هیبرید رو یدک میکشه هرچند درست نمیدونم‌کی اولین بوده ولی پیشرفت زیادی در این زمینه باعث شد خیلیا بفهمن میشه از درونسوز به شیوه درست استفاده کرد .
      میشه اگه سازمان ها و دولت ها کمتر فشار بیارن و بزارن رو سوخت های مصنوعی کار بشه شاهد نسل جدید انجین احتراقی بوجود میان .
      منم همچین از برقی ها بدم نمیاد بدون تعصب کمی رقابت دوگانه باعث هیجان زیادی بین برند ها و مردم بشه ولی خوب میشخ نسل درونسوز ها از بین نره
      بعد مقاله کاملا درست بود .
      من بدون تعصب گفتم

      موافقم 31
      مخالفم 4
    2. Shahab

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (90 ديدگاه)

      چرا اصل مطلب رو ول میکنی چسبیدی به حاشیه؟
      داره میگه هنوز خودرو های الکتریکی به اون پختگی نرسیدن که بتونن از همه نظر زیست محیطی و اقتصادی و اجتماعی پاسخگوی نیاز مردم باشن . یعنی وقتی خودروی الکتریکی در حال حاضر بیشتر از بنزینی به محیط زیست ضربه میزنه چرا من باید لذت ماشین بنزینی رو ول کنم و بچسبم به ماشین های آرمیچری .

      موافقم 22
      مخالفم 8
    3. محمد

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      آقای دهقان پاراگراف آخر رو برای تو و امثال تو نوشت بازم که اینجایی 😂😂😂😂

      موافقم 31
      مخالفم 5
    4. کیان

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (1491 ديدگاه)

      موقعی ک مجلات از لگنهای مورد علاقت تعریف میکنن میشن کارشناس و متخصص، اما حالا ک رو دلت نیست شدن بی سواد و پول بگیر !!!

      با خودت چند چندی ؟

      موافقم 28
      مخالفم 8
    5. abbas

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (288 ديدگاه)

      همین چیزی ک اینجا نوشتی کافیه تا بدونیم هیچی نمیدونی

      موافقم 16
      مخالفم 5
    6. حسین دهمرد

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (2647 ديدگاه)

      @Teslaنمیتونی راجب ضریب هوشی هموطنان نظر بدی.
      تا حالا ماشین برقی از نزدیک ندیدی این تعصب از کجا میاد؟

      موافقم 31
      مخالفم 6
    7. Viper

      ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (184 ديدگاه)

      نه تو ضریب هوشیت بالا هست ۵۷۰ تا دیدگاه داری ولی یکیشون از یکیش بدردنخورتر…

      موافقم 16
      مخالفم 5
    8. بنانج

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (74 ديدگاه)

      خب پس نتیجه میگیریم احمق ها تو اروپا و آمریکا از آدم حسابی ها بیشترن

      موافقم 11
      مخالفم 2
    9. بنانج

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (74 ديدگاه)

      تنها قسمت درست حرفت اینه که نفت را میشه جای بهتر استفاده کرد

      موافقم 7
      مخالفم 1
  14. GMA

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (850 ديدگاه)

    حق ترین مطلب درباره‌ی خودروهای الکتریکی که تا به حال در پدال منتشر شده
    ممنون
    و جمله آخر سبب انقراض ترول سایت شد :)
    «از این لحاظ، طرفداران تسلا بدترین هستند و تعصب احمقانهٔ آن‌ها باعث می‌شود خیلی‌ها از سر لجبازی سراغ خودروهای بنزینی بروند.»

    موافقم 36
    مخالفم 8
  15. حمید

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    وقتی شرکت های بزرگ خودروسازی (آلمان و آمریکا) میان اعلام میکنن که تولید خودرو های درون سوز رو تا چند سال آینده متوقف میکنن مطالعات زیادی کردن و قطعا خیلی بیشتر از این 10 مورد رو هم بررسی کردن، مطمئنن به مرور زمان این مشکلات برطرف میشه.

    موافقم 21
    مخالفم 4
  16. Enzo Ferrari 2008

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    برق یه زیر ساخت هایی داره که تا الان کمه حتی تو آمریکا کمه پس باید صبر کنیم تا آینده
    که زیر ساخت ها بیشتر بشه

    موافقم 8
    مخالفم 3
  17. JDM

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1185 ديدگاه)

    به کاربر تسلا همینو گفتم بازم میگم
    ببین سوخت های فسیلی خوب نیستن ولی بدتر از الکتریکی هم نیستن برند هایی مثل تویوتا زمان طولانی رو صرف توسعه هیبرید کرده و موفق هم بوده چون رنک اولین تولید کننده انبوه هیبرید رو یدک میکشه هرچند درست نمیدونم‌کی اولین بوده ولی پیشرفت زیادی در این زمینه باعث شد خیلیا بفهمن میشه از درونسوز به شیوه درست استفاده کرد .
    میشه اگه سازمان ها و دولت ها کمتر فشار بیارن و بزارن رو سوخت های مصنوعی کار بشه شاهد نسل جدید انجین احتراقی بوجود میان .
    منم همچین از برقی ها بدم نمیاد بدون تعصب کمی رقابت دوگانه باعث هیجان زیادی بین برند ها و مردم بشه ولی خوب میشخ نسل درونسوز ها از بین نره
    بعد مقاله کاملا درست بود .
    من بدون تعصب گفتم

    موافقم 11
    مخالفم 4
  18. Blue

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (384 ديدگاه)

    من خودم از خودروهای الکتریکی خوشم نمیاد اما باید قبول کنیم سوخت های فسیلی بالاخره یروزی (کمتر از صد سال ) تموم میشن و بخاطر همین خودروساز ها باید از الان به فکر جایگزینی برای درون سوزها باشند پس چاره ای جز الکتریکی سازی نیست

    موافقم 8
    مخالفم 5
  19. محمد

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    مقاله کاملا درست و به جایی بود ، ببیند کسی با اصل قضیه خودرو های برقی مشکلی نداره و اتفاقا ویژگی های جذابی مثل قدرت و شتاب بالا و سکوت دارن و از نظر هزینه و مالیات تو کشور های پیشرفته مزایا دارن ولی مشکلاتی مثل وزن ، مدت شارژ ، برد و ….دارن که نمیشه نادیده گرفتشون ، قطعا در سالهای نه چندان دور همه این مشکلات حل میشه ولی ما داریم در زمان حال زندگی میکنیم نه آینده

    موافقم 11
    مخالفم 8
  20. Viper

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    (صاحبان خودروهای الکتریکی یکی از دلایل اصلی تنفر از این خودروها هستند زیرا اکثر آن‌ها، خرید خود را بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب می‌دانند و خریداران خودروهای درون‌سوز را به عقب‌ماندگی محکوم می‌کنند. از این لحاظ، طرفداران تسلا بدترین هستند و تعصب احمقانهٔ آن‌ها باعث می‌شود خیلی‌ها از سر لجبازی سراغ خودروهای بنزینی بروند.)

    من دیگه حرفی ندارم 🤣🤣🤣

    موافقم 18
    مخالفم 2
  21. Genius

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    وسیله شارژی بدردنمیخوره.لپ تاپ یا گوشی موبایل بعد دو سه سال که کار کرد بوضوح باتریش افت ظرفیت پیدا می‌کنه.این ذات باتری و ساختار شیمیایی اونه ایرادی نمیشه بهش گرفت اما برای خودرو که کارکرد بی نقص سیستم ها و مجموعه هاش مرز بین مرگ و زندگیه یقینا تکیه کردن به باتری خیلی های ریسک است.بنظر شخص من کماکان هایبرید ها گزینه درست تری هستند

    موافقم 20
    مخالفم 3
  22. ف.م

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    تنها مقاله ای که با خوندنش این مدت دلم خنک شد

    موافقم 8
    مخالفم 3
  23. حسین

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (403 ديدگاه)

    تقریبا ۹۰درصد این مطلب کذب و خنده دار هست، البته شما هم ترجمه کردین ولی کاش یکم برای اعتبارتون ارزش قایل باشین همچین مطالب تخیلی رو منتشر نکنین.

    موافقم 10
    مخالفم 16
    1. امیر دهقان

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (745 ديدگاه)

      میشه بگید کجای این مطلب کذب و خنده‌داره؟
      اینکه استخراج کبالت میتونه باعث آلودگی آب‌ها بشه؟ اینکه همه مردم پارکینگ و امکانات شارژ ندارن که بتونن ماشین‌های برقی رو شارژ کنن؟ اینکه جایگاه‌های شارژ در شهرهای شلوغ هنوز کمه و پاسخگوی تقاضا نیست؟ اینکه ریمک 2000 اسبی 20 ثانیه از پورشه 500 اسبی کندتره؟ اینکه خاموش کردن آتش‌سوزی باطری‌ها بسیار سخته؟ اینکه برد ماشین‌های برقی هنوزم یه نگرانی بزرگه؟ اینکه برای شارژ ماشین برقی حداقل باید 30 دقیقه معطل شد تازه اگه جایگاه شارژ سریع پیدا بشه؟
      کدوم این موارد تخیلیه؟!

      موافقم 17
      مخالفم 3
    2. مانی

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (254 ديدگاه)

      کاملا با شما موافق هستم حسین جان.برای من واقعا جالبه که مترجمی که همیشه مطالب مربوط به خودروهای تسلا و کلا ماشین های برقی آمریکایی رو سریع توی همین سایت چاپ و بولد می کرد یک دفعه با چرخشی 180 درجه ای،مطلبی رو از یک سایت درجه 2 آمریکایی گزینش و ترجمه می کنه که در آن سایت انتخاب خودروهای برقی کاملا زیر سئوال رفته.از همه مسخره تر پاراگراف آخر این متن هست که میگه مردم از لج طرفداران تسلا میرن خودروهای درون سوز میخرن!!!..تا اونجایی که من می دونم کمتر کسی تو خارج کشور از سر لجبازی میره ماشینی رو انتخاب میکنه.در اون کشورها اولویت اول قیمت ماشین و میزان قسط و بهره قسط و کاربری اون ماشین هست نه لجبازی های احمقانه یا کل کل با طرفدران برندهای دیگه.حتی من تو ایران هم ندیدم که کسی از سر لجبازی با یک عده بره یک ماشینی رو بخره.. شاید هم چنین آدم های عقب افتاده و روانی و مشنگی به تور من نخورده.

      موافقم 5
      مخالفم 8
  24. احسان

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (153 ديدگاه)

    پارگراف آخر نشانه‌ی نگاه تک سویه نویسنده هست، اینکه چند درصد به کار گیرندان تسلا را معیار قرار دادید؟ طفداران یا شبه طرفداران ترول در هر برندی و هر طرفدار خودروهای بنزین سوز هم می توان دید
    اما در مورد انتشار کربن باز آمار از کجا آمده ؟ از قضا در ویژوال کپیتالیست و منابع مورد استنادش دقیقا برعکس سخن شما گفته شده و آلودگی و انتشار کربن کمتری دارند خودرو های الکتریکی ، کاملا پاک بودن دروغه اما آلودگی بیشتر هم یک دروغ هست. شما دروغ رو،با دروغ جواب میدید؟ بحث سر آلودگی مساوی یا کمتر اختلاف هست اما اینکه گفتید آلودگی بیشتری دارند دروغ محضه.

    موافقم 7
    مخالفم 7
    1. امیر دهقان

      ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
      سوابق: (745 ديدگاه)

      کجای این مطلب گفته شده آلودگی خودروهای برقی از بنزینی بیشتره؟!
      اینجا گفته شده در فرایند تولید خودروهای الکتریکی گازهای گلخانه‌ای بیشتری نسبت به خودروهای درون‌سوز تولید می‌شود نه اینکه مثلاً تامین برقی خودروهای برقی آلودگی بیشتری نسبت به مدل‌های بنزینی داره

      موافقم 8
      مخالفم 4
      1. 18:45

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
        سوابق: (671 ديدگاه)

        امیر جان مطلب درست و حقی نوشتی👍👍
        ناراحت نباش چون یسری ها حرف حق شنیدن براشون سخته…
        ضمنا این مطلب و که ترجمه کردی کاملا نشون میده که حق بجانب داری از برقی ها نکردی با وجود پوشش خبری زیاد برقی ها در گذشته👍🌹☺️

        موافقم 6
        مخالفم 3
  25. بنانج

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (74 ديدگاه)

    پس من برای محیط زیست خودروی بنزینی می خرم

    موافقم 3
    مخالفم 5
  26. خاکی

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (39 ديدگاه)

    نویسنده دل پری داشته از طرفداران تسلا

    موافقم 3
    مخالفم 7
  27. JaMsHiD

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (2811 ديدگاه)

    قبل از اینکه ماشین درون سوز بیاد ، مردم از درشکه و اس.ب و خ.ر و گاری استفاده میکردن . مسابقات سوار کاری دقیقا مثل مسابقات موتور اسپرت بود اون زمانا .
    موقعی ماشین درون سوز اومد ، همه اسب بازا میگفتن که آلایندگی زیادی داره سرو صدا داره ، ولی خوبی هایی هم داره . سرعت بیشتر .
    صد سال گذشت ، هم اسب باز داریم ، هم ماشین باز .

    الان هم ماشین برقی خوبه ، هم ماشین درون سوز . هم خوبی هایی دارن دو طرف ، هم بدی هایی
    هم درون سوز زنده میمونه هم برقی
    دنیا به آخر نرسیده که اینطوری برا ماشین میخواین هم دیگرو بکشید !

  28. حسین

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (403 ديدگاه)

    این مقاله اشتباه زیاد داره، برای نمونه :

    قیمت متوسط خودروهای الکتریکی در آمریکا الان 53 هزار دلار هست در برابر 48 هزار دلار برای خودروهای بنزینی.
    یعنی اختلاف بسیار کمتر از اون چیزی هست که پدال نوشته در حدود 10 درصد، و به سرعت هم داره کمتر میشه (سرچ کنید ev car average price 2023 usa)
    تازه این فقط آمار امریکا هست که بازار دست تسلا هست و گزینه های خیلی ارزونتر چینی اصلا حضور ندارن.

    در مورد افت قیمت اطلاعات اشتباه هست:
    افت قیمت متوسط خودروهای برقی 50% در 3 سال هست، که این عدد برای خودروهای بنزینی 60% در 3 سال هست! یعنی واقعیت به خاطر تقاضای بالای خودروهای برقی کاملا برعکسه.

    در مورد مزایای خودروهای برقی هم کلا چیزی بیان نشده مثل :
    معافیات های ترافیکی در کلانشهرها، عدم ایجاد آلایندگی در شهرها، هزینه های نگهداری بسیار پایینتر در حد صفر (عدم احتیاج به تعویض مرتب روغن و تسمه و فیلترها و …، لنت ها هم به خاطر استفاده از ترمز ژنراتوری بسیار کمتر استفاده میشن) عدم ایجاد آلودگی صوتی
    تویوتا فوررانر به عنوان نمونه کم استهلاک مثال زده شده ولی گفته نشده که الان خودروهای برقی بین 8 تا 10 سال یا 160 هزار کیلومتر گارانتی باتری دارند، و بعد از این مدت هم باتری خراب نشده ولی ظرفیتش به حدود 70% اولیه کاهش پیدا کرده (همونطور که موتور بنزینی بعد از 10 سال افت توان پیدا میکنه) اگر هم بعد از این مدت احتیاج به تعویض باتری باشه باتری کهنه قابل بازیافت هست و خریداری میشه (شبیه خرید باتری های اسیدی کهنه)
    همه اینها با توجه به باتری های لیتیومی فعلی هست که گران هستند و با تجاری سازی باتری های سدیومی قیمت خودروهای برقی از بنزینی ها کمتر هم میشه.

    در مورد شارژ هم ایستگاه های شارژ حتی در ایران هم در حال احداث هستن و نکته اساسی اینه که شارژ خودروهای برقی محدود به ایستگاه های شارژ نخواهد بود و با نصب شارژر های خانگی و پارکینگهای مجتمع های تجاری 90% مواقع شارژ خودروتون رو در خونه و یا مراکز خرید انجام میدین.

    موافقم 4
    مخالفم 7
  29. misha

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    فقط پاراگراف آخر!
    تو‌دنیایی که طرفداران تسلا احساس به روز بودن میکنن و مارو به عقب موندگی محکوم میکنن
    یک عدد عقب مونده هستم که تا نفس های بهشون لبخند میزنم در حالی که ماشینم سه تا پدال داره

    موافقم 5
    مخالفم 1
  30. k-jafaee

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    سلام جناب آقای امیر دهقان عزیز؛ ازنظر بنده، مطلب شما بطور کلی درسته و ایراد اساسی بهش وارد نیست. شاید میشد جمله‌بندی‌ها رو کمی قشنگ‌تر کنید اما همین هم ازنظر بنده‌ی حقیر مشکلی نداره. کسانی‌که ایراد می‌گیرند، اغلب جانبدارانه به قضیه نگاه می‌کنند. بنده بیست سال پیش در رشته مکانیک فارغ‌التحصیل شدم و قبل از اون هم در حوزه‌ی صنعت مشغول بودم و حداقل هفت سال است که در زمینه‌ی تولید و تبدیل و انتقال انرژی اعم از تجدیدپذیر و حرارتی‌فسیلی فعالیت و مطالعه‌ی تخصصی دارم. با توجه به تجربه‌ای که اندوخته‌ام و مویی که سفید کرده‌ام و چشم‌انداز بازار انرژی در جهان، به جرات میگم خودروهای برقی هنور راه بسیار درازی درپیش دارند و با این تکنولوژیِ فعلی باتری‌ها و این وضعیتی که الان در دنیا حاکم است، این خودروها هرگزِ هرگز جایگزین خودروهای سوختی نخواهندشد. مگر اینکه وضعیت تغییر کنه و تکنولوژی باتری‌ها هم تغییر کنه و ظرفیت و عمر و قیمت و بسیاری موارد بهبود پیدا کنه که تازه در بعضی از نقاط دنیا جایگزین بشه. اما درمورد پلاگین هیبرید قضیه کاملاً فرق می‌کنه و میشه درمورد جایگزینی این نوع خودرو صحبت کرد. ازنظر بنده پلاگین هیبرید‌ها امتیازات بسیار بیشتری دارند نسبت به برقی‌ها و یا نسبت به بنزینی‌ها. این خودروها همزمان امتیازات هرسه نوع خودروی برقی و بنزینی و هیبرید را درخود دارند. همچنین تکنولوژی سوپراسپرت برقی شرکت کوچک آری‌یِل که یک ژنراتور توربین‌گاز ۱۵۰کیلوواتی داخل خودش داره هم قابل توجه هست و مشکل شعاع حرکتی و نبود جایگاه شارژ در مسافرت‌های طولانی رو حل می‌کنه. یعنی خودرو دراصل برقیه، ولی اگه شارژش تموم بشه و جایگاه شارژ پیدا نشه، توربوژنراتور شروع بکار می‌کنه و باتری‌ها رو شارژ می‌کنه.
    ممنون از شما و همکارانتون در سایت پدال. پیروز و تندرست باشید🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا