چشم اندازهفته نامه

پیشرانه‌هایی که صنعت خودروسازی را متحول کردند

پیشرانهٔ درون‌سوز نزدیک به ۱۵۰ سال است که اختراع شده است. در طول این سال‌ها، هزاران موتور مختلف آمده و رفته‌اند ولی برخی از این موتورها پیشرفت‌های بزرگی را در یک یا چند زمینه رقم زده‌اند. این موتورها مسیر پیشرانه‌های درون‌سوز را تغییر دادند.

۱۰-بنز موتورواگن سال ۱۸۸۶

پیشرانهٔ ۱ لیتری تک سیلندری که کارل بنز در سال ۱۸۸۶ ساخت، به اولین خودروی کاربردی جهان نیرو بخشید. موتورواگن در سال ۱۸۸۸ به تولید رسید و به اولین خودروی تولیدی تبدیل شد. پیشرانهٔ تک سیلندر این خودرو فلایویل بزرگ افقی داشت و تنها تا ۳۰۰ rpm دور می‌گرفت. این پیشرانه در ابتدا ۰.۹ اسب بخار قدرت داشت و می‌توانست خودرو را به حداکثر سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت برساند. در نسل سوم این موتور اما قدرت به ۲ اسب بخار افزایش یافت. درمجموع ۲۵ دستگاه از موتورواگن ساخته شد.

۹-فورد فلت‌هد V8 سال ۱۹۳۲

موتور سرتخت یا فلت‌هد فورد که در سال ۱۹۳۲ روی خط تولید رفت، قدرت V8 را به شکل ارزان‌قیمتی به بازار خودروهای تولید انبوه آورد. به این پیشرانه موتور سوپاپ جانبی هم گفته می‌شد زیرا سوپاپ‌های آن بجای روی سرسیلندر، در داخل بلوک موتور قرار داشتند. این پیشرانه تا سال ۱۹۵۳ در خودروهای مختلفی مورداستفاده قرار گرفت درحالی‌که در فرانسه شرکت سیمکا تا سال ۱۹۹۰ به‌صورت تحت لیسانس آن را برای استفاده در یک کامیون نظامی تولید می‌کرد. یکی از نوآوری‌های این موتور، ساخت بلوک هشت سیلندر در قالب یک واحد از طریق ریخته‌گری بود که باعث کاهش هزینه‌های ساخت می‌شد. فلت‌هد همچنین خیلی زود به موتور موردعلاقهٔ طرفداران خودروهای هات راد تبدیل شد.

۸-شورلت بلوک کوچک سال ۱۹۵۴

موتور V8 بلوک کوچک شورلت که برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ معرفی شد، پرکاربردترین موتور V8 جهان محسوب می‌شود. این V8 پوشراد نمادین از آن زمان تاکنون پنج نسل را پشت سر گذاشته و در خودروهای بی‌شماری از پیکاپ تراک‌ها و ون‌های بزرگ گرفته تا خودروهای اسپرت افسانه‌ای مثل کامارو و کوروت مورداستفاده قرار گرفته است. طی ۷۰ سال، ۱۱۳ میلیون دستگاه موتور V8 بلوک کوچک ساخته شده است. پیشرانهٔ بلوک کوچک شورلت به لطف سادگی، جان‌سختی و قابلیت تیونینگ بالا، به خودروهای بی‌شماری در سراسر جهان حتی سوپراسپرت‌های گران‌قیمت نیرو بخشیده است. جنرال موتورز همچنین برای توسعهٔ نسل ششم این موتور افسانه‌ای ۸۵۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

۷-کامینز ACE سال ۲۰۲۴

پیشرانه‌های پیستون مخالف پیشینه‌ای به قدمت تاریخ خودرو دارند و عمدتاً در کشتی‌ها، زیردریایی‌ها، قطارها و خودروهای نظامی استفاده شده‌اند. در این نوع پیشرانه، دو پیستون داخل یک سیلندر مقابل یکدیگر قرار گرفته و به میل بادامک، سوپاپ و سرسیلندر نیازی ندارد. در سال ۲۰۱۵، کامینز و شرکت Achates Power برای توسعهٔ نسل بعدی پیشرانه‌های ماژولار برای وسایل نقلیهٔ جنگی زمینی با وزارت دفاع آمریکا قراردادی منعقد کردند که منجر به ساخت یک پیشرانهٔ جدید ۱۴.۳ لیتری پیستون مخالف شد. این پیشرانه که تا ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، هم‌اکنون در چندین خودروی نظامی جدید مورداستفاده قرار گرفته است. موتور ACE کامینز با اندازهٔ جمع‌وجور و مصرف سوخت کمتر نسبت به پیشرانه‌های درون‌سوز سنتی، قوای محرکهٔ خودروهای جنگی را متحول کرده است. این تکنولوژی همچنین هم‌اکنون برای استفاده در خودروهای سواری هم در حال آزمایش است.

۶-تویوتا پریوس XW20 سال ۲۰۰۳

در سال ۱۹۹۷، تویوتا پریوس به‌عنوان اولین خودروی هیبریدی تولید انبوه جهان به بازار آمد. پریوس در ابتدا فروش پایینی داشت ولی زمانی که نسل دوم این خودرو با کد XW20 در سال ۲۰۰۳ رونمایی شد، همه‌چیز تغییر کرد. این مدل به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با نام 1NZ-FXE از نوع چرخهٔ اتکینسون به همراه یک موتور الکتریکی مجهز بود که داخل گیربکس CVT نصب شده بود. این قوای محرکه مجموعاً ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که هرچند رقم بالایی نبود ولی مصرف سوخت بسیار پایین ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر داشت. پریوس XW20 همچنین مردم جهان را با تکنولوژی هیبرید آشنا کرد.

۵-ب‌ام‌و S54 سال ۲۰۰۱

موتور مشهور شش سیلندر خطی S54 ب‌ام‌و از زمان معرفی در M3 نسل E46 در سال ۲۰۰۱ جوایز زیادی کسب کرد. پیشرانهٔ سال، بهترین پیشرانهٔ جدید و بهترین موتور جهان در دستهٔ سه تا چهار لیتری ازجملهٔ این جوایز هستند. S54 هرچند ۳۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که خیلی زیاد به نظر نمی‌رسد ولی ردلاین بیش از ۸ هزار rpm داشت، برای هر سیلندر به بدنهٔ دریچه گاز مجزا مجهز بود و از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ بهره می‌برد. به لطف این ویژگی‌ها، موتور S54 جایگاه بخش M ب‌ام‌و را در دنیای خودروهای پرفورمنس بسیار ارتقاء بخشید.

۴-مرسدس بنز OM617 سال ۱۹۷۴

«رودولف دیزل» در سال ۱۸۹۷ اولین پیشرانهٔ دیزلی موفق جهان را ساخت و دنیای پیشرانه‌های درون‌سوز را برای همیشه تغییر داد ولی این مرسدس بنز بود که در سال ۱۹۷۴ موتور دیزلی را از وسایل نقلیهٔ تجاری و سنگین به خودروهای سواری آورد. موتور ۳ لیتری پنج سیلندر OM617 هرچند با تنها ۷۷ اسب بخار قدرت، چندان قوی نبود ولی گشتاور بالایی تولید می‌کرد و مهم‌تر از آن، بسیار جان‌سخت بود به‌گونه‌ای که معمولاً بدون نیاز به تعمیرات اساسی می‌توانست تا یک میلیون کیلومتر کار کند. OM617 اولین موتور دیزلی در خودروهای سواری محسوب می‌شد.

۳-پورشه ۹۱۱ توربو سال ۱۹۷۴

هرچند توربوشارژر در سال ۱۹۰۵ اختراع شد ولی اولین خودروهای توربو مثل الدزمبیل جت‌فایر با مشکلات زیادی مثل تأخیر توربو و ناک زدن مواجه بودند. پورشه اما که از دههٔ ۶۰ این تکنولوژی را آزمایش می‌کرد، از طریق برنامه‌های مسابقه‌ای خود، تنظیم‌کننده‌های بوست را توسعه داد که فشار بوست را مدیریت می‌کرد تا از بروز مشکلات ناشی از پرخوران موتور جلوگیری کند. بدین ترتیب، پورشه توانست با موفقیت یک موتور توربوشارژ تولید انبوه را عرضه کند. امروز اکثر خودروهای جهان از توربوشارژر استفاده می‌کنند.

۲-تویوتا 2JZ سال ۱۹۹۳

تویوتا در سال ۱۹۹۳ سوپرای توربوشارژ را معرفی کرد که به موتور افسانه‌ای 2JZ مجهز بود. این موتور شش سیلندر خطی خیلی زود به گزینهٔ محبوب تیونرهای سراسر جهان برای بیرون کشیدن قدرت‌های چهاررقمی تبدیل شد؛ اما چرا موتور 2JZ امروز با وجود گذشت ۳۰ سال هنوز هم بین تیونرها محبوب است؟ راز این محبوبیت در بلوک موتور نهفته است. این موتور شش سیلندر بلوک فوق‌العاده مستحکمی دارد که می‌تواند بدون ارتقاء قطعات داخلی، به‌راحتی تا دو برابر قدرت استاندارد ۳۲۰ اسب بخاری را تحمل کند. همچنین به اعتقاد خیلی‌ها، می‌توان با ارتقاءهایی، از موتور 2JZ تا ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت بیرون کشید. به همین دلایل، این موتور برای سه دهه یکی از محبوب‌ترین موتورها در عرضهٔ تیونینگ بوده است.

۱-فراری-مازراتی F136 سال ۲۰۰۱

موتور F136 که توسط فراری و مازراتی توسعه پیدا کرد، مجموعه‌ای از موتورهای V8 تنفس طبیعی ۹۰ درجه با حجمی از ۴.۲ تا ۴.۷ لیتر بود. این موتور همچنین از میل‌لنگ تخت استفاده می‌کرد که امکان رسیدن به دورهای بالاتر و تولید قدرت بیشتر را فراهم می‌کرد اما در نسخهٔ مازراتی از میل‌لنگ صلیبی استفاده شده بود. موتور F136 در فراری ۴۵۸ اسپشیاله تا ۶۰۰ اسب بخار قدرت و در مازراتی گرن‌توریسمو اسپرت تا ۴۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این موتور که تا سال ۲۰۲۰ با به‌روزرسانی‌هایی تولید شد، یکی از بهترین موتورهای V8 تنفس طبیعی تاریخ محسوب می‌شود. F136 همچنین جوایز متعددی را کسب کرده و در موتوراسپرت هم سابقه‌ای درخشان دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۲ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2153 ديدگاه)

    بنظر نسل جدید پوشرادهای جی ام فقط برای پیکاپ ها استفاده بشه و تمرکز رو کاهش آلایندگی باشه.

    موافقم 7
    مخالفم 5
    1. Ahmad

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (214 ديدگاه)

      گزینه ۲ از همه شان بادوام تره و پای کل کل در میان باشه کل همه رو تو این لیست میخابونه

      موافقم 7
      مخالفم 14
      1. NAVID@@98

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1086 ديدگاه)

        نه اتفاقاً از همه هر چیز۱ با دوام تر همون انجین های V8 بلوک آمریکایی و انجین OM617 مرسدس بنز ازوپایی با بالای ۱ یک‌میلیون کیلومتر کارکرد رکورددار اول۱ هستن آ
        پای کل کل هم باشه ازهرلحاظ که بگی گزینهای 👑🥇 👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑🇺🇸🇷🇺🇨🇦🇧🇬🇪🇦🇮🇹🇸🇪🇺🇦🇨🇭🇬🇷🇬🇧🇨🇵🇫🇮🇷🇴🇸🇯🇩🇪🇪🇺👑🥇👑🥇👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑 هستن و برنده هستن و هرچیزی روی هر جا هر چیز میخوابونند

        حالا تیونینگ باشه قطعا خدای تیونینگ انجیل های V8 وحشی آمریکایی۱ هستن برتر پرفورمنس باشه انجین های اروپایی۱ برتر هستن دوام و محبوبیت و هرچیز کلا از هر لحاظ اول۱ همون که گفتم که تو این لیست برای هر کاربردی هستن از فورد و مرسدس بنز و شورلت و فراری و …

        ولی اونی که تو اشتباه گفتی از هر لحاظ تو هر موردی ازشون شکست میخوره Ahmad اونی که تو گفتی از هر لحاظ تو هر موردی ازشون شکست میخوره

        نسبت به اونایی که درست من گفتم درست گفتم
        بطور کلی همونا که گفتم مثال هاشون رو بدو بخون

        موافقم 5
        مخالفم 15
        1. (Ali(chevynova

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (7494 ديدگاه)

          (((طی ۷۰ سال، ۱۱۳ میلیون دستگاه موتور V8 بلوک کوچک ساخته شده است. پیشرانهٔ بلوک کوچک شورلت به لطف سادگی، جان‌سختی و قابلیت تیونینگ بالا، به خودروهای بی‌شماری در سراسر جهان حتی سوپراسپرت‌های گران‌قیمت نیرو بخشیده است)))

          موافقم 14
          مخالفم 13
      2. NAVID@@98

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1086 ديدگاه)

        نه اتفاقاً از همه هر چیز۱ با دوام تر همون انجین های V8 بلوک آمریکایی و انجین OM617 مرسدس بنز اروپایی با بالای ۱ یک‌میلیون کیلومتر کارکرد رکورددار اول۱ هستن آ
        پای کل کل هم باشه ازهرلحاظ که بگی گزینهای 👑🥇 👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑🇺🇸🇷🇺🇨🇦🇧🇬🇪🇦🇮🇹🇸🇪🇺🇦🇨🇭🇬🇷🇬🇧🇨🇵🇫🇮🇷🇴🇸🇯🇩🇪🇪🇺👑🥇👑🥇👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑 هستن و برنده هستن و هرچیزی روی هر جا هر چیز میخوابونند

        حالا تیونینگ باشه قطعا خدای تیونینگ انجیل های V8 وحشی آمریکایی۱ هستن برتر پرفورمنس باشه انجین های اروپایی۱ برتر هستن دوام و محبوبیت و هرچیز کلا از هر لحاظ اول۱ همون که گفتم که تو این لیست برای هر کاربردی هستن از فورد و مرسدس بنز و شورلت و فراری و …

        ولی اونی که تو اشتباه گفتی از هر لحاظ تو هر موردی ازشون شکست میخوره Ahmad اونی که تو اشتباه گفتی اشتباهه و از هر لحاظ تو هر موردی ازشون شکست میخوره

        نسبت به اونایی که درست من گفتم درست گفتم
        بطور کلی همونا که گفتم مثال هاشون رو بدو بخون

        موافقم 4
        مخالفم 9
    2. (Ali(chevynova

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (7494 ديدگاه)

      فقط موتورهای بی نقص فورد ،شورولت و کامینز

      موتورهای ۸ سیلندرflathead فورد در دهه ۳۰ واقعا بی نقص طراحی شدن
      ولی از فورد بهتر ،موتورهای اسمال بلاک شورولت بود که تا امروز بیش از ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ عدد ازش ساخته شده و پرفروش ترین انجین دنیاست
      با یه کاربرات ۴ دهنه در سالهای ۱۹۶۷ تا ۷۰ موتور ۳۵۰ شورولت ۳۷۰ اسب داشته
      رکورد دار مقاوت در بی آبی و بی روغنی هست و جزوه ۱۰ موتور برتر قرن ۲۰

      ماشالاه ۴۲۷ تمام چدن شورولت
      ماشالاه گیربکسc6 فورد
      ماشالاه بلوک موتور ۳۹۲ دوج
      ماشالاه هرست اسکرامبلر۱۹۶۹

      موافقم 7
      مخالفم 18
      1. amir

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3810 ديدگاه)

        مجددا …های تکراری برای بار ۵۳۴۷۸۹۶
        یه چیز جدید بگو

        موافقم 8
        مخالفم 5
        1. (Ali(chevynova

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (7494 ديدگاه)

          و مجدد حرص خوردن تو از واقعیت

          موافقم 9
          مخالفم 8
    3. BlackWing

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1402 ديدگاه)

      …و همچنین نسل نهم کوروت

      موافقم 3
      مخالفم 5
      1. R@min

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (2153 ديدگاه)

        🤔 شایدم فیس لیفت استینگری

        1. Taha Ayoobi

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (5400 ديدگاه)

          فیس لیفت؟

          موافقم 1
          مخالفم 3
  2. JDM سابق

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (883 ديدگاه)

    Mack maxidyne 300
    به دلیل استفاده از انترکولر و نمودار گشتاور شگفت انگیز که در زمان خودش اولین بود

    Mercedes Benz M117
    به دلیل استفاده از کپ یاتاقان ۶ پیچ که بازم اولین بود
    Cadillac V16
    استفاده از تایپت هیدرولیکی برای اولین بار

    Porsche flat V12
    استفاده از کوتینگ nikasil سیلندر برای اولین بار

    Cadillac L head
    استفاده از ترموستات بای پس دار یا دوال پاپت برای اولین بار

    Ford coyote
    استفاده از کوتینگ پلاسما در جداره سیلندر که انقلابی در صنعت صنعت کوتینگ بود،

    Cosworth GMA و JE corporation
    بدلیل استفاده از پیستون با متریال MMC که توسط JE تأمین می‌شد

    Chevrolet Vega 2300
    بدلیل استفاده از آلیاژ آلومینیوم A390 برای اولین بار و کوتینگ Alucil

    Honda Civic
    به دلیل داشتن محفظه pre chamber ignition که بعدها در F1 استفاده شد و همچنین V Tech هم به افتخارات هوندا میشه اضافه کرد

    موارد بیشتری هم هستن

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. NAVID@@98

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1086 ديدگاه)

      آفرین آفرین آفرین آفرین آفرین آفرین آفرین آفرین

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. JDM سابق

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (883 ديدگاه)

        چه عجب نگفتی آمریکا و اروپا در همه چیز اول هستند 😀

        موافقم 4
        مخالفم 1
    2. R@min

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2153 ديدگاه)

      راجب نسل جدید کامینز ACE اطلاعی داری ؟؟ تغییراتش چی بوده ؟

      1. JDM سابق

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (883 ديدگاه)

        حدوداً چندماه پیش خبرش اومد بیرون

        یه موتوره 4 سیلندره پیستون مخالف نمیدونم دقیق به فارسی معادلش چی میشه ولی استایل opposed-piston داره
        با مشارکت ارتش آمریکا ساخته شده
        موتور دو زمانه دو تا میلنگ در انتهای هر طرف از سیلندر ها داره و دوتا توربو شارژ VGT هولست و سوپرشارژر که به وسیله دنده متصل میشه داره
        برای تانک ها و ماشین آلات رزمایشی و جنگی استفاده میشه قرار بود سپتامبر تو استرالیا به معرض نمایش بذارنش
        خلاصه اواخر 2027 می‌ره برا تولید انبوه امکان استفاده در ماشین آلات جاده ای هم داره
        این ماژول یا کانفیگریشن تو مدلهای سه سیلندر و 6 سیلندر(750 و 1500 اسب بخار) قابل تولید هست به گفته خودشون 13 درصد تو مصرف سوخت صرفه جویی شده
        با شرکت Achates Power که تخصصش موتورهای پیستون مخالف هست و تو سن دیگو قرار داره برای این ساختار همکاری کردن و باعث حذف سوپاپ ها و سرسیلندر شده باعث شده‌ حرارت کمتری موتور تولید کنه همین باعث میشه تو آب و هوای گرم و خشک سازگار باشه اواخره ۲۰۲۷ میاد بیرون و
        شاید برای بخش هایبرید هم مورد استفاده قرار بگیره

        1. R@min

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (2153 ديدگاه)

          ممنون 🙏

      2. JDM سابق

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (883 ديدگاه)

        خواهش میکنم رامین جان 🙏

    3. Taha Ayoobi

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5400 ديدگاه)

      عالی بود👌👏👏

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. JDM سابق

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (883 ديدگاه)

        خواهش میکنم 🙏🙏

    4. مهدی میباخ

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (37 ديدگاه)

      خوشحالم که برگشتی

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. JDM سابق

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (883 ديدگاه)

        فدات داداش 🙏

  3. Mahan

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اینهمه دوستان ماشاالله ماشاالله میکنن ماهم یه چهارتا ماشاالله بگیم…
    ماشالله بنز موتور واگن سال ۱۸۸۶
    ماشالله اولین خودروی ساخته شده توسط بنز
    ماشالله به این صنعت.

    موافقم 20
    مخالفم 7
    1. (Ali(chevynova

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (7494 ديدگاه)

      ماشالاه سهامداری جیلی در بنز
      ماشالاه شکست x کلاس بنز
      ماشالاه افت طراحیهای بنز از ۲۰۱۳ به بعد

      موافقم 11
      مخالفم 20
      1. محمد

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (245 ديدگاه)

        ماشالله ورشکسته ۲۰۰۸ و صدقه بلاعوض بگیر دولت اوباما

        موافقم 9
        مخالفم 7
      2. amir

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (3810 ديدگاه)

        ماشالا فورد پینتو بمب متحرک
        ماشالا دوج چارجر اومنی ماشین اسپرت با قدرت خنده دار زیر صد اسب
        ماشالا هشت لیتری سوپرشارژر با زیر ۲۰۰ اسب
        ماشالا موستانگ نسل دو به اون زشتی
        ماشالا شورلت corvair ناایمن در هر سرعتی
        ماشالا amc pacer تنگ ماهی متحرک

        موافقم 14
        مخالفم 6
        1. دکتر استاپ

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (51 ديدگاه)

          ماشالا رسوایی بزرگ فولکس واگن توسط چند دانشجو
          ماشالا m5 با ۲.۵ تن وزن
          ماشالا موفق‌ترین نیسان ریبج شده
          ماشالا طراحان بی ام و
          ماشالا F80
          ماشالا پورسانگوئه

          موافقم 5
          مخالفم 10
    2. سوشیانت

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3812 ديدگاه)

      اولین خودرو درون سوز بگی درسته

      موافقم 4
      مخالفم 7
      1. مهدی میباخ

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (37 ديدگاه)

        دقیقا
        قبل از اون خودرو بخار ساخته شده بود

        موافقم 1
        مخالفم 1
  4. Yaghoob

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (384 ديدگاه)

    ۲۲ سال پیش پریوس زیر ۶ لیتر بنزین مصرف میکرده. چیزی که هنوز هم برای مونتاژ کاران وطنی آرزوست.
    همه فقط از مصرف بالای بنزین میگن. ولی کسی از مصرف سوخت دو رقمی خودروهای وطنی نمیگه.

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (3111 ديدگاه)

      برای صنعت ایران و مهندسان نخبه سایپا ایران خودرو، تولید یک پیشرانه تنفس طبیعی ۱۵۰۰ – ۱۶۰۰ سی‌سی که راندمان مشابه موتور برلیانس ۱۲ سال پیش داشته باشه، آرزوی دست‌نیافتنی هست. موتور شاهین با توربو، راندمان پیشرانه چینی تنفس طبیعی ساخت ۱۲ سال پیش نداره
      ……….
      هیبرید باشه ۱۵ ساله دیگه ان‌شا الله

      موافقم 18
      1. مهدی میباخ

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (37 ديدگاه)

        موتور چانگان cs35 قدیمی هم تنفس طبیعی بود که موتور خوبی بود
        123 اسب هم قدرت داشت 160 نیوتن کتر گشتاور
        آقای اشتری ، خودروی چینی جدید که تنفس طبیعی باشه وارد ایران شده؟

        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (3111 ديدگاه)

          خیر فعلا جک j3 هست و چند تا ماشین قدیمی دیگه

  5. amirmohammadja79

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (160 ديدگاه)

    بعد وقتی میگیم خودروسازی اروپا برتر از آمریکاس دوستان بهشون بر میخوره

    موافقم 9
    مخالفم 10
    1. (Ali(chevynova

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (7494 ديدگاه)

      همون امار فروش ۱۱۳ میلیونی موتور شورولت برتری مطلق آمریکا به اروپا رو نشون میده
      حالت باقیش بماند

      موافقم 5
      مخالفم 8
    2. دکتر استاپ

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (51 ديدگاه)

      یادی کنیم از فراری با گیربکس شولت

      یادی کنیم از مک‌لارن M6GT

      یادی کنیم از فراری با کمک فنر های ساخت زیرمجموعه های gm

      یادی کنیم از zenvo tsr-s

      یادی کنیم از اولین خودروی برقی کاربردی

      یادی کنیم از شکست یک میلیون دلار از ۱۸۵هزار دلار

      یادی کنیم از فروش ۱۱۳ میلیون موتور از یک مدل

      یادی کنیم از m5 g90

      یادی کنیم از نیسان ریبج شده مرسدس

      و باز هم مثل همیشه اروپایی فنا بودن که شروع کردن

      موافقم 8
      مخالفم 4
      1. Titanium

        ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (174 ديدگاه)

        دکتر استاپ تو تخصصت حق گوییه؟

        موافقم 2
        مخالفم 2
    3. Taha Ayoobi

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5400 ديدگاه)

      نه امیرمحمد جان بر نمیخوره، برتر نیست.
      البته هر کسی با چیزایی که از هر خودروساز یا کشوری دیده، اونو برتر میدونه یا طرفداری میکنه.

      موافقم 4
      مخالفم 2
  6. 911

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (601 ديدگاه)

    فقط تیوفایو معروف ایران خودرو.
    لامصب رو همه ماشینی هست.

    موافقم 3
    مخالفم 2
  7. محمدامین

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام
    اقای اشتری بنظرتون علت استفاده از TU5 در گستره خودرو های ایرانخودرو چی هست این موتور داخل ماشینایی مثل تارا و پارس واقعا کم میاره نه شتاب نه نهایت برای مثال در پارس با موتور xu7p نتیجه بهتری رو دیدم در مقابل tu5

  8. یوسف

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    یه نفر پیدا نشد که در خصوص انجین فیلیکس وانکل. چیزی بگه که مزدا اون زمان خرید و میشه گفت که رو rx7 به بهره برداری رسوند و تو rx8 به حد کمال رسوند

    با این که به شخصه ندیدم رو دست انجین های ژاپنی از 2JZ بگیر تا RB26. RENISIS و … که بین اینها انجین V6 nissan GTR رو بیشتر از همه قبول دارم (با تیون)تا ۴۰۰۰ اسب بخار قدرت ازش گرفتن .
    بگذریم.

    الان عمده انجین هایی که رو پهپاد های دنیا نصب شدن از نوع وانکل ( دورانی) هستن.
    تحول اصلی رو اینا بوجود آوردن.

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. NAVID@@98

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1086 ديدگاه)

      ندیدی اگه بیشتر نگاه کنی هر جا هرچیزی درنظر بگیریم میبینی برعکسه
      انجین های 👑🥇هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱🥇👑 هستن برتر
      مثلا هر جا سطح بالا برای پهپاد ها از انجین های روتاکس اروپایی استفاده میشه مثل روتاکس ۵۸۲
      یا از انجین های شرکتهای آمریکایی اینا اصل کاری ها هستن نمیاد رو دستشون ن
      یا مثلا انجین همی وی ۸ با ۵۰۰۰ اسب قدرت که برای یه خودرو الدزموبیل هرتز استفاده کردند و عنوان قویترین خودروی قانونی قابل تردد جاده ای جهان که بطور روزانه بادوام بالا قابل استفاده هستش و همه امکانات هم داره رکورد۱ درگ هم زده

      موافقم 1
      مخالفم 2
  9. MP

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    مجله پدال دوست داشتنی
    اینجا هم درگیر فضای مجازی بچه مدرسه های شده که فقط استیکر میفرستن و جو بهم میریزن.
    ای کاش نظارت بیشتری بشه روی کامنت ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا