در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت خودروی اصفهان، با وجود غیبت خودروسازان بزرگ شرکت، واردکنندگان زیادی اقدام به نمایش محصولات خود کردند.
استان اصفهان به دلیل موقعیت استراتژیک و جایگاه ویژه در گردشگری، همواره در صنعت نمایشگاهی بازدیدکنندگان زیادی داشته است. نمایشگاه خودروی اصفهان نیز بهعنوان یکی از سه نمایشگاه خودروی برتر ایران، همواره موردتوجه خودروسازان بوده است. در پاییز امسال نیز این شهر میزبان هجدهمین دورهٔ نمایشگاه بینالمللی صنعت خودروی اصفهان بود. این نمایشگاه که از ۱۳ تا ۱۶ آبان برگزار شد، یکی از مهمترین نمایشگاههای خودروی کشور تا پیش از نمایشگاه تهران محسوب میشود. البته موضوع عجیب غیبت بزرگترین خودروسازان کشور یعنی ایرانخودرو، سایپا و مدیران خودرو در این دوره از نمایشگاه اصفهان بود ولی از سوی دیگر، این بار به دلیل آزادسازی واردات خودرو و با توجه به اهمیت استان اصفهان برای واردکنندگان خودرو، شرکتهای واردکننده استقبال پررنگی از این نمایشگاه داشتند. در ادامه با گزارش اختصاصی پدال از هجدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت خودروی اصفهان با شما همراه خواهیم بود.
گروه ماموت
یکی از شرکتهایی که حضور بسیار پررنگی با شرکتهای زیرمجموعهٔ مختلف خود در نمایشگاه اصفهان داشت، گروه ماموت بود. مهمترین بخش غرفهٔ این گروه در اصفهان، برند لوکانو بود زیرا این برند چندی پیش اولین خودروهای خود را با نام L7 و L8 طی رویدادی رونمایی کرد و این خودروها اولین نمایش عمومی خود را در نمایشگاه اصفهان تجربه کردند. لوکانو که جدیدترین برند گروه ماموت محسوب میشود، این خودروها که شاسیبلندهای ساخت چری هستند را به ایران وارد میکند. لوکانو L7 که در اصل چری تانسو ۰۶ نام دارد، شاسیبلندی جعبهای شکل است که با پیشرانههای ۱.۶ لیتری توربوشارژ بنزینی و ۱.۵ لیتری پلاگینهیبریدی در کشورمان عرضه خواهد شد و در اصفهان هردو نسخه حاضر بودند. لوکانو L8 نیز همان تیگو ۹ است که شاسیبلند پرچمدار چری محسوب میشود و با پیشرانهٔ ۲ لیتری به ایران میآید.
محصولات جدید دیگر ماموت در این نمایشگاه، نسخهٔ فیسلیفت کراساوورهای جتا VS5 و VS7 بودند که برای اولین بار در اصفهان رونمایی شدند. این خودروها تغییراتی را در طراحی قسمت جلو نسبت به قبل تجربه کردهاند. علاوه بر این، کراساوورهای فولکسواگن تیراک و ID.5 هم در غرفهٔ ماموت دیده میشد. یکی از شرکتهایی که بهتازگی زیر چتر گروه ماموت قرار گرفته یعنی دیار خودرو هم کراساوورهای بایک X55 و X7 را به نمایش درآورده بود درحالیکه در سمت دیگر، برند تیگارد با کراساوور X35 در نسخههای معمولی و پرایم دیده میشد. X35 پرایم نسخهٔ آپشنال این خودرو محسوب میشود که از امکانات بیشتری مثل صفحه آمپر دیجیتالی، دوربین ۳۶۰ درجه و تنظیم برقی صندلیهای جلو بهره میبرد.
تیگارد همچنین در این نمایشگاه نسخهٔ پلاگینهیبریدی کراساوور ونوسیا V آنلاین را هم به نمایش درآورده بود. این خودرو قرار بود قبلاً توسط مکث موتور عرضه شود ولی با جابجاییها و تغییراتی که در گروه ماموت صورت گرفته، V آنلاین به تیگارد رسیده است. این خودرو ابتدا بهصورت وارداتی عرضه خواهد شد ولی برنامهٔ مونتاژ آنهم وجود دارد. تکمیلکنندهٔ خودروهای ماموت در نمایشگاه اصفهان هم کراساوور هیبرید ژنراتوری سرس M5 بود که قرار است در کشورمان با نام ارس عرضه شود. این خودرو محصول مشترک شرکت هواوی و سرس است.
کرمان موتور
یکی دیگر از شرکتهایی که غرفهٔ بزرگی در نمایشگاه اصفهان داشت، کرمان موتور بود. این شرکت محصولات مونتاژی و وارداتی مختلف خود را در نصف جهان به نمایش درآورده بود. جدیدترین خودروهایی که در غرفهٔ کرمان موتور در اصفهان دیده میشد، دو مدل کیامسی CR6 و SR5 هستند. این خودروها اولین بار در شهریور امسال در نمایشگاه مشهد رونمایی شدند و حالا به اصفهان آمدند. CR6 سدان و SR5 کراساوور، محصول جوینت ونچر لیفان و جیلی هستند و در بازارهای خارج از چین با برند لیوان عرضه میشوند. یکی دیگر از محصولات جدید کرمان موتور در نمایشگاه اصفهان، کیامسی ایگل بود یعنی خودرویی که بهروزرسانی و فیسلیفت نسبتاً بزرگ روی جک J4 محسوب میشود و کرمانیها بهتازگی برای اولین بار فروش آن را آغاز کردهاند.
همچنین بخوانید: نگاهی به غرفه کرمان موتور در نمایشگاه خودروی اصفهان
در غرفهٔ کرمان موتور هاچبک برقی جک E30X هم دیده میشود که اولین بار در تابستان امسال در نمایشگاه تحول صنعت خودرو رونمایی شد. محصول جدید دیگر کرمان موتور در اصفهان که تاکنون در نمایشگاههای مختلف کشورمان دیده شده ولی هنوز برای فروش عرضه نشده، شاسیبلند JS6 بود که قرار است با قوای محرکه پلاگینهیبریدی عرضه شود. دیگر خودروهایی که در غرفهٔ این شرکت در نمایشگاه اصفهان دیده میشدند هم کراساوورهای کیامسی X5 و A5، سدان برقی EJ7، کراساوور کوچک بک X3 پرو و پیکاپهای T8 و T9 بودند. کرمان موتور در اصفهان هیوندایهای وارداتی خود یعنی النترا، کرتا، کُنا را هم به نمایش درآورده بود.
گروه بهمن
در قسمت دیگری از نمایشگاه، گروه بهمن محصولات مختلف سواری و سنگین خود را به نمایش درآورده بود. در بخش خودروهای مونتاژی این شرکت، جدیدترین مدل، فیدلیتی XB1 بود که هرچند اولین بار در بهمنماه گذشته در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی شد ولی هنوز به بازار عرضه نشده است. این خودرو در اصل جتور داشینگ نام دارد، از همان پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری توربو GDI آشنای گروه چری با ۱۹۷ اسب بخار قدرت استفاده میکند که در خودروهای زیادی مثل فیدلیتی پرستیژ، فونیکس FX و آریزو ۶ جیتی دیدهایم. فیدلیتی پرستیژ و ریسپکت ۲ هم دیگر خودروهای مونتاژی گروه بهمن بودند.
در سمت دیگر غرفهٔ این شرکت نیز مدلهای وارداتی شامل بیوایدی سانگ پلاس، هاوال H6 و هونگچی E-QM5 دیده میشدند. جدیدترین مدل در این جمع وارداتیها، بیوایدی سانگ پلاس است که چند ماه پیش برای اولین بار در نمایشگاه مشهد رونمایی شد. این خودرو از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بهره میبرد و در بازار اروپا هم با نام سیل U عرضه میشود. یکی دیگر از محصولات جدید و جالب گروه بهمن در این نمایشگاه هم کامیونت فورس F38 است که از پیشرانهٔ ۲ لیتری بنزینی استفاده میکند و قصد دارد به رقیبی برای وانت نیسان تبدیل شود. در کنار این، یک موتورهوم جالب هم بر پایه کامیونت فورس به نمایش درآمده بود.
ایران روور
گروه ایران روور از طریق شرکتهای زیرمجموعه خود یعنی آمیتیس خودرو و پارس ساتر هوشمند، خودروهای وارداتی نیسان و اشکودا را در اصفهان به نمایش درآورده بود. تنها محصول وارداتی آمیتیس خودرو در حال حاضر، نیسان سیلفی است یعنی خودرویی که توسط نامی خودرو و پارسخودرو هم وارد شده است. سیلفی وارداتی آمیتیس خودرو از نوع هیبرید ژنراتوری است که یعنی نیروی حرکتی خودرو توسط یک موتور الکتریکی با ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تأمین میشود و یک پیشرانه ۱.۲ لیتری بنزینی تنفس طبیعی هم با ۷۲ اسب بخار قدرت، فقط به شارژ باطریها میپردازد.
پارس ساتر هوشمند هم سه خودروی مختلف اشکودا را به اصفهان آورده بود. از بین این خودروها، قبلاً مدلهای سوپرب و کاروک را در نمایشگاههای دیگر دیده بودیم ولی سدان اکتاویا خودروی جدید پارس ساتر هوشمند در اصفهان بود. اکتاویا از همان پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ و گیربکس دوکلاچهای استفاده میکند که در کاروک و سوپرب هم دیده میشود. این موتور ۱۴۸ اسب بخار قدرت دارد.
راسا موتور
راسا موتور که با خودروهای وارداتی سوزوکی و گک (GAC) در نمایشگاههای مختلف کشورمان حضور پیدا کرده، در اصفهان هم این ماشینهای وارداتی را به نمایش درآورده بود. یکی از خودروهای جالب در غرفه این شرکت، سوزوکی گرند ویتارا است یعنی نام آشنایی که سالها در کشورمان حضور داشت و حالا با مدلی کاملاً جدید توسط راسا موتور به ایران بازگشته است. البته این گرند ویتارای جدید وارداتی هیچ شباهت و ارتباطی با آن مدل قبلی که میشناسیم ندارد و حالا به کراساووری کوچکتر و البته مدرنتر تبدیل شده است که با پیشرانهٔ هیبریدی خفیف عرضه میشود.
علاوه بر گرند ویتارا، دو محصول دیگر از سوزوکی یعنی بالنو و فرانکس هم در غرفه راسا موتور حضور دارند که دراینبین، فرانکس مدل جدیدتر و جذابتری است. این خودرو یک کراساوور جمعوجور است که از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی هیبریدی خفیف استفاده میکند. شاسیبلند آفرودی جیمنی هم تکمیلکنندهٔ جمع سوزوکیهای راسا موتور در اصفهان بود. در سمت دیگر غرفه راسا موتور در نمایشگاه اصفهان نیز سه محصول جذاب و چشمگیر از برند گک را میبینیم. این خودروها امپو، امکو و GS3 هستند که ویژگی متمایز هر سه آنها، برخورداری از طراحی ظاهری متمایز و چشمگیر است.
آرین ستاک
یکی از نامهای جدیدی که در نمایشگاه خودروی اصفهان دیده میشد، شرکت آرین ستاک بود که روی واردات خودروهای الکتریکی و هیبریدی تمرکز دارد. مهمترین محصولات این شرکت در اصفهان، سدان C01 و شاسیبلند C11 از شرکت چینی لیپ موتور بودند. اینها خودروهای لوکس و پیشرفتهای هستند که در نسخههای تمام الکتریکی و هیبرید ژنراتوری تولید میشوند و آرین ستاک هردو نسخه را به اصفهان آورده و قصد عرضهٔ آنها را دارد. آرین ستاک غیرازاین دو خودروی لیپ موتور، خودروهای الکتریکی از دیگر شرکتهای چینی را هم در اصفهان به نمایش درآورده بود که شامل سدان آیون S پلاس از گروه GAC، رویلان 60S محصول برند لیوان حاصل جوینت ونچر جیلی و لیفان و هاچبک الکتریکی کوچکی بنام یونتو ساخت شرکت کوچک و نهچندان شناختهشدهٔ یودو است میشد.
همچنین بخوانید: نمایش خودروهای برقی و هیبرید لیپ موتور در نمایشگاه اصفهان
نبکا
یکی از غافلگیریهای نمایشگاه اصفهان، حضور شرکت نبکا با چندین محصول بیوایدی بود که تاکنون در کشورمان دیده نشده و برای اولین بار در نمایشگاه اصفهان رونمایی شدند. نبکا که کار خود را با عرضۀ شاسیبلند الکتریکی اسکایول آغاز کرده بود، حالا قصد دارد حضور جدیتری در بازار کشورمان داشته باشد. این شرکت در اصفهان از پنج محصول جدید بیوایدی رونمایی کرد که شامل هاچبکهای دلفین و سیگال، مینیون D1 و سدان Qin در نسخههای الکتریکی و هیبریدی میشود.
همچنین بخوانید: معرفی محصولات جدید بی وای دی در ایران؛ دلفین، سیگال و D1 و چین پلاس
ایرانخودرو دیزل
هرچند ایرانخودرو در بخش مدلهای سواری سالها است که در نمایشگاه خودروی اصفهان حضور پیدا نکرده ولی امسال با بخش دیزلی خود به این نمایشگاه آمده بود. در بین محصولات تجاری ایرانخودرو دیزل در اصفهان، جدیدترین و شاید جالبترین مدل، کامیونتی بنام مایلر بود. این کامیونت محصول فوتون است و اولین بار در اصفهان به نمایش عمومی درآمده. ایرانخودرو دیزل قصد دارد با استفاده از نام خاطرهانگیز و محبوب مایلر برای این کامیونت که دههها توسط رانندگان برای کامیونهای بنز به کار میرفت، نظرها را به این محصول جدید خود جلب کند. فوتون مایلر کامیونت کوچک ۴.۸ تنی است که از پیشرانهٔ چهار سیلندر دیزلی با ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند و در نسخههای دستی و اتوماتیک ارائه خواهد شد. ون پانزدهنفرهٔ توانو، کامیونت آرنا پلاس، کشندهٔ فوتون H5 و وانت آریسان ۲ هم از دیگر محصولات ایرانخودرو دیزل در اصفهان بودند.
Sara
۱۶ آبان ۱۴۰۳پکن جا نمونی حرکته 2 نفر بیاد حرکت کردیم
Kiarash
۱۶ آبان ۱۴۰۳😂👏
پویا
۱۶ آبان ۱۴۰۳*دهات پکن و حومه
boost10
۱۶ آبان ۱۴۰۳یه نمایشگاه پکن مون نشه ؟
𝐀𝐥𝐢
۱۶ آبان ۱۴۰۳جالب اینجاست تو خود نمایشگاه پکن اکثرا برندای اروپایی توش میشه دید تا خود چینی ها
آرین
۱۷ آبان ۱۴۰۳جالب بود کلا
ایران خودرو دیزل هم چند تا محصول دیگه مثل وانا و یه ون دیگه آورده بودند
محصولات بی وای دی قیمت جالبی هم داشتند مثلا سیگال حدود 990 ملیون بود
بهترین کیفیت و طراحی و کلا همه چیز همون راسا موتور بود با گک هاش
روز چهار شنبه از سوزوکی سوییفت هم رونمایی کردند که جالب بود
کیفیت ایگل کرمان موتور هم به شدت پایین بود به حدی که درب به فشار زیادی برای بسته شدن ! نیاز داشت