چشم اندازهفته نامه

خودروها و خودروسازان هنجارشکن تاریخ! از سیتروئن DS و ساب تا پریوس

در این مطلب با خودروسازانی آشنا خواهیم شد که خلاف عرف‌ها و هنجارهای زمان خود عمل کردند و نوآوری‌های عجیبی را به کار گرفتند.

تسلا شرکتی بود که ثابت کرد خودروهای الکتریکی صرفاً چیزی شبیه چهارچرخه‌های خسته‌کنندهٔ گلف نیستند. این شرکت با ساخت خودروهای الکتریکی مشابه نمونه‌های بنزینی و یا حتی بهتر، تحول بزرگی در صنعت خودروسازی ایجاد کرد. بااین‌حال، تسلا اولین شرکتی نیست که رویکردی متفاوت در ساخت خودرو در پیش گرفته است.

رامپلر تروپفن‌واگن سال ۱۹۲۱

مهندس اتریشی «ادموند رامپلر» قصد داشته آموخته‌های خود از ساخت هواپیما را در دنیای خودرو به کار گیرد. وی در سال ۱۹۲۱ خودرویی زیردریایی مانند با نام تروپفن‌واگن با بدنهٔ قطره‌ای شکل و ضریب درگ ۰.۲۸ Cd طراحی کرد. این خودرو با استفاده از یک پیشرانهٔ شش سیلندر W شکل با ۳۶ اسب بخار قدرت می‌توانست با مصرف سوخت پایین به سرعت ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت برسد. بااین‌حال، در دههٔ ۲۰ خریداران به مصرف سوخت اهمیت نمی‌دادند و امکان رانندگی با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت هم چندان میسر نبود زیرا اکثر جاده‌ها آسفالت ضعیفی داشتند. همچنین خریداران از طراحی غیرمعمول تروپفن‌واگن متنفر بودند. به همین دلیل، خودروی رامپلر شکست بدی خورد تا جایی که آخرین نمونه‌های آن روی دست شرکت ماند و آن‌ها را به شرکت فیلم‌سازی UFA فروخت که در فیلم متروپلیس ۱۹۲۶ به آتش کشیده شدند. گفته می‌شود از تروپفن‌واگن بین سال‌های ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۵ تنها ۱۰۰ دستگاه ساخته شده است.

ولوو PV36 سال ۱۹۲۷

هرچند اولین خودروی ولوو نوآوری چندانی نداشت اما این شرکت با عرضهٔ PV 36 در سال ۱۹۳۵ به‌طورجدی به آینده توجه کرد. PV36 از بسیاری از خودروهای زمان خود آیرودینامیک‌تر بود زیرا چراغ‌های جلوی آن در بدنه ادغام شده و چرخ‌های عقب پوشیده شده بودند. بااین‌حال، PV36 به دلیل قیمت گران و قدرت پایین فروش خوبی را تجربه نکرد و تنها حدود ۵۰۰ دستگاه از آن ساخته شد.

کورد سال ۱۹۲۹

در دوره‌ای که تقریباً همهٔ خودروهای جهان دیفرانسیل عقب بودند، کورد اولین خودروی آمریکایی دیفرانسیل جلو را با نام L-29 معرفی کرد. بااین‌حال، رکورد بزرگ دههٔ ۳۰ مانعی بر سر راه فروش چنین خودروی بزرگ و گران‌قیمتی شد و تولید L-29 در سال ۱۹۳۱ پس از ساخت حدود ۵ هزار دستگاه خاتمه یافت. سپس کورد در سال ۱۹۳۵ مدل جدید ۸۱۰ را با نوآوری دیگری یعنی چراغ‌های جلوی مخفی معرفی کرد. این ویژگی در اواسط دههٔ ۳۰ بسیار آینده‌نگرانه بود. بااین‌حال، این نوآوری‌ها برای سرپا نگه‌داشتن کورد کافی نبود و شرکت در سال ۱۹۳۷ تعطیل شد.

استاوت اسکاراب سال ۱۹۳۴

طراح هواپیما «ویلیام استاوت» اولین مینی‌ون جهان را اختراع کرد. وی در سال ۱۹۳۴ شرکت استاوت موتور را ایجاد و خودرویی بنام اسکاراب را توسعه داد که با طراحی آینده‌نگرانه در داخل با نورپردازی، فیلتر گردوغبار و صندلی‌های چرمی که جابجا می‌شدند، شبیه هیچ خودروی دیگری در آن زمان نبود. بااین‌حال، اسکاراب با قیمتی که از حدود ۵ هزار دلار معادل ۱۱۵ هزار دلار امروز آغاز می‌شد، بسیار گران بود. جنگ جهانی دوم هم باعث خاتمهٔ تولید اسکاراب پس از ساخت تنها ۹ دستگاه شد.

ساب سال ۱۹۴۵

ساب اولین قدم در خودروسازی را با هنجارشکنی برداشت. مثل رامپلر، ساب هم در طراحی خودرو از دانش هوانوردی خود استفاده کرد و به همین دلیل، ۹۲ به‌عنوان اولین خودروی این شرکت، شبیه بال هواپیما بود. ساب در دوران فعالیت خود نوآوری‌های زیادی در زمینهٔ ایمنی ارائه کرد و به‌عنوان‌مثال، مدل ۹۹ که در سال ۱۹۶۸ معرفی شد، از شیشهٔ جلوی الهام گرفته از هواپیما برای بهبود دید بهره می‌برد.

تاکر ۴۸ سال ۱۹۴۶

تاکر هرچند عمر کوتاهی داشت اما به دنبال ساخت نوع جدیدی از خودرو بود که محصولات خودروسازان بزرگ آمریکا را قدیمی جلوه دهد. این شرکت ایمنی را اولویت اصلی خود قرار داد و به همین دلیل، سدان ۴۸ را به چراغ جلوی سوم برای تغییر جهت در پیچ‌ها، یک رول بار زیر پانل سقف، داشبورد با روکش نرم و شیشهٔ جلوی نشکن مجهز کرد. بااین‌حال، مدیر شرکت «پرستون تاکر» به کلاه‌برداری متهم شد و هرچند بعداً تبرئه شد اما تصویر تاکر خراب شده بود و شرکت در سال ۱۹۴۸ پس از ساخت تنها ۵۱ دستگاه خودرو تعطیل شد.

سیتروئن DS سال ۱۹۵۵

در دههٔ ۵۰ سیتروئن ترکشن آوانت که از سال ۱۹۳۴ بدون تغییر بزرگی در حال تولید بود، بسیار قدیمی شده و نیاز به جایگزین داشت. سیتروئن اما بجای ساخت یک خودروی مدرن‌تر معمولی، DS را در نمایشگاه پاریس ۱۹۵۵ معرفی کرد که با طراحی آینده‌نگر و تعلیق هیدروپنوماتیکی، حداقل ۲۰ سال از رقبای خود جلوتر بود. این ماشین زمانی که در سال ۱۹۷۵ از روی خط تولید کنار رفت، هنوز هم به نظر می‌رسید از قرن بیست‌ویک آمده است.

مینی سال ۱۹۵۹

در دههٔ ۵۰، خودروسازان بریتانیایی در حال از دست دادن سهم بازار خود در برابر شرکت‌هایی بودند که به ساخت خودروهای حبابی کوچک و کم‌مصرف می‌پرداختند. به همین دلیل، شرکت BMC یا بریتیش موتور، از «الک ایسیگونیس» طراحی خودرویی کوچک و ارزان با ظرفیت حمل چهار نفر را خواست. انجام این کار تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسید اما ایسیگونیس که مهندس باتجربه‌ای بود، پیشرانه را به‌صورت عرضی و روی گیربکس نصب کرد. مینی که در سال ۱۹۵۹ به بازار آمد، چند سال نوری جلوتر از خودروهای حبابی آن زمان بود.

آمفی‌کار ۷۷۰ سال ۱۹۶۱

شرکت آلمانی آمفی‌کار با معرفی یک خودروی دوزیست آبی خاکی در دههٔ ۶۰ خبرساز شد. این شرکت امیدوار بود خانواده‌هایی که برای تعطیلات به دریاچه‌ها می‌روند این خودرو را بخرند و قصد داشت سالانه ۲۵ هزار دستگاه از آن بسازد. آمفی‌کار می‌توانست با حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در خشکی و ۱۱ کیلومتر بر ساعت در آب حرکت کند. بااین‌حال، تولید این خودرو در سال ۱۹۶۸ پس از ساخت تنها ۳,۸۷۸ دستگاه خاتمه پیدا کرد.

اتوبیانچی سال ۱۹۶۴

اتوبیانچی در بیشتر دوران عمر خود نقش آزمایشگاه داخلی فیات را بازی می‌کرد. مهم‌ترین خودروی این شرکت، پریمولا نام داشت که در سال ۱۹۶۴ عرضه شد. در آن زمان، خودروهای موتور عقب در اروپا بسیار محبوب بودند اما طراح فیات «دانته جیاکوزا» احساس کرد جریان خودروسازی در حال تغییر است. بدین ترتیب، پریمولا با پیشرانهٔ عرضی و دیفرانسیل جلو معرفی شد. این اولین خودروی فیات با این ترکیب بود. مدیران فیات تصمیم گرفتند پریمولا را از طریق برند اتوبیانچی عرضه کنند زیرا این خودرو با تمام ساخته‌های فیات کاملاً متفاوت بود و از این برند استفاده نشد تا اگر پریمولا شکست خورد تصویر فیات را خراب نکند. پس‌ازاین، اتوبیانچی با معرفی A112 به رقابت با مینی ماینر پرداخت و سپس با معرفی نسخهٔ آبارث این خودرو در سال ۱۹۷۱ به پیشگام ساخت هاچ‌بک‌های داغ تبدیل شد.

مک‌لارن سال ۱۹۸۹

در دههٔ ۸۰ سوپرکارهای فوق‌العادهٔ زیادی به بازار عرضه شده بودند اما مک‌لارن معتقد بود که می‌تواند بهتر عمل کند. رئیس شرکت «ران دنیس» و مدیر فنی شرکت «گوردون موری» قصد ساخت سریع‌ترین و چابک‌ترین خودروی روی کره زمین را داشتند. بدین منظور، تیم توسعهٔ این خودرو که F1 نام گرفت، از تخصص مسابقه‌ای مک‌لارن استفاده کرد. F1 به اولین خودروی جاده‌ای جهان با مونوکوک فیبر کربنی تبدیل شد. پیشرانهٔ V12 خودرو توسط ب‌ام‌و ساخته شد و مک‌لارن قسمت‌هایی از محفظهٔ موتور را با ورق‌های طلا پوشاند. با نصب فرمان در وسط نیز نه‌تنها نیاز به ساخت نسخه‌های فرمان راست و فرمان چپ از بین رفت بلکه فضا برای نصب سه صندلی را فراهم کرد. هرچند F1 اصلاً خودروی ارزانی نبود اما پس از معرفی در گرند پری موناکو ۱۹۹۲، بیش از انتظار مک‌لارن سفارش خرید دریافت کرد.

جنرال موتورز EV1 سال ۱۹۹۶

EV1 اولین تلاش جنرال موتورز برای ساخت خودروی الکتریکی برای عموم مردم بود. این خودرو از طریق اجاره در اختیار اندکی از رانندگان در شهرهای آمریکا قرار داده شد. جنرال موتورز تا قبل از پایان سال ۲۰۰۳ تمام ۱,۱۱۷ دستگاه EV1 را پس گرفت و اکثر آن‌ها را اوراق کرد. این شرکت معتقد بود سرمایه‌گذاری روی خودروی الکتریکی به دلیل تقاضای پایین توجیه نخواهد داشت.

تویوتا پریوس سال ۱۹۹۷

نسل اول تویوتا پریوس در طول تنها شش سال تولید، بیش از آنچه که بسیاری خودروسازان در طول عمر چند دهه‌ای خود انجام دادند چشم‌انداز خودروسازی را تغییر داد. البته تویوتا اولین شرکتی نبود که پیشرانه‌های هیبریدی را ارائه کرد زیرا پیشینه این تکنولوژی به اوایل قرن بیستم بازمی‌گردد اما تویوتا این نوع از قوای محرکه را خیلی خوب تنظیم کرد و در اختیار مردم سراسر جهان قرار داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای
منبع
Autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    زیبایی مکلارن F1 بعد از 35 سال❤️

    موافقم 14
    مخالفم 1
  2. Mohammad

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (333 ديدگاه)

    کسی میدونه به سبک طراحی ماشین هایی مثل مرسدس استرلینگ ماس یا مکلارن الوا یا فراری مونزا چی میگن ؟ خیلی متفاوت و جالب هستن

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2852 ديدگاه)

      بارچتا Barchetta برای این سبک خودروی بدون سقف و قاب شیشه جلو استفاده می شه که در زبان ایتالیایی به معنی قایق هست
      فراری 166MM اولین خودروی مدرن در کلاس بارچتا شناخته می شه
      https://www.ferrari.com/en-EN/auto/166-mm

      موافقم 13
      1. Mohammad

        ۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (333 ديدگاه)

        ممنون جناب اشتری

        موافقم 10
    2. ARIAN

      ۶ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (346 ديدگاه)

      بهشون اسپیدستر میگن

      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2852 ديدگاه)

        منظور ایشون از فراری مونزا و مکلارن الوا
        نوع خاصی از خودروهای اسپیدستر هست که قاب شیشه جلو و اصطلاحا ستون A ندارن
        مثلا پورشه 911 اسپیدستر نگاه کنید که تفاوت مهمی با خودروهایی مثل الوا و مونزا داره
        https://www.porschenorthhouston.com/blogs/1352/uncategorized/porsche-911-speedster-concept/

  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1541 ديدگاه)

    زیبایی f1 حد نداره

    موافقم 4
    مخالفم 1
  4. مازیار

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    اتوبیانچی چه طراحی موزون و شسته رفته ای داره

    موافقم 4
    مخالفم 1
  5. KAIZEN

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    بنظر من مینی و پریوس تو این لیست تاثیراتشون بیشتر از بقیه بوده
    ولی من عاشق DS شدم

  6. OM.01

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (546 ديدگاه)

    کورد 😍 یکی از برندهای مورد علاقم همینه. بریم یه کم اطلاعات عمومی به کامنت ها تزریق کنم😁

    کورد کلا 2 مدل در طول حیاتش ساخته
    مدل L29 و مدل 810/812

    مدل L29 در سال 1929رونمایی شد و یه موتور 8 سیلندر خطی داشت که قدرت 125 اسب بخار تولید می‌کرد. یه گیربکس 3 سرعته داشت و وزن ماشین 2100 کیلوگرم بود تقسیم وزن این ماشین عالی بود و 49/51 بود. اما ایرادی که داشت این ماشین این بود که گیربکس پشت دیفرانسیل بود که سبب میشد طول کاپوت خیلی بلند باشه. البته راه دیگه ای نبود اونموقع اما طول کاپوت نسبت به خودروهای دیگه بلند تر بود. این ماشین در 30 ثانیه از 0 به 100 می‌رسید و تاپ اسپید 130 کیلومتری داشت. اونموقع قیمتش حدود 3هزار دلار بود که تقریبا 2/3 بنز های اونموقع و 6 برابر یه فورد بود. باتوجه به اینکه اکثر ماشینا اونموقع 90 تا سرعت میرفتن واقعا ماشین سریعی بود. در مجموع 4400 دستگاه کورد L29 در 4 سال فروش رفت

    سال 1935 کورد مدل 810رو در نمایشگاه نیویورک رونمایی کرد که از لحاظ طراحی ده ها سال جلو بود. دیفرانسیل جلو چراغ های مخفی لولاهای در مخفی سیستم تعلیق مولتی لینک جلو گیربکس 3 سرعته نیمه اتوماتیک سبب میشد واقعا ماشین خاصی باشه. موتور 4.7 لیتری خطی اتمسفر 125 اسب قدرت و 252 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کرد و این ماشین 1770 کیلو وزن داشت و در 20 ثانیه به 100 می‌رسید و نهایت سرعت 145 کیلومتر داشت سال بعد یعنی 1936 یه سوپرشارژر روش نصب کردن و با نام 812 به بازار عرضه کردن. قدرت این مدل 170 اسب بخار و گشتاورش 353 نیوتون متر بود و در 13.5 ثانیه از 0 تا 100 می‌رسید و در 50 ثانیه از 0 به 160 می‌رسید و تونست به سرعت 180 کیلومتر در دریاچه نمک بونویل برسه و اعداد رو ثبت کنه.
    نسخه 810 اتمسفر بود قیمتش 2 هزار دلار بود و نسخه 812 سوپرشارژر بود 2600 دلار بود و هیچ فرقی باهم نداشت، فقط قدرت ها متفاوت بود. هردو نسخه در حالت های سدان کانورتیبل و کوپه تولید شدن. در مجموع 2995 دستگاه از هردو تولید شد و فروش رفت که 1146دستگاه نسخه 812 هستن.

    بد نیست بدونید کمتر از 5 دستگاه cord در 1320 شمسی توسط تجارتخانه شاهینیان در خیابان چراغ برق، وارد شد. همچنین Auburn هم توسط همین مجموعه وارد شده. اما الان کجا هستن هیچکسی نمیدونه…
    الان مدل های تمیز cord بین 100 الی 200 هزار دلار معامله میشه اما مدل های کارکرد بالا و کمتر سرحال بین 70 الی 120 هزار دلار

    حالا خیلی ها عاشق لوگوی کاپوت هستن پز دادن عکس گذاشتن تو شبکات اجتماعی ولی به شخصه دوست دارم یه cord 812 street rod داشته باشم و جزوه ماشین رویاهام هست فکر کنم با 150 هزار دلار بشه street rod خوب ازش کشید بیرون.

    البته 2 شرکت Hupmobile و Graham-Paige
    پلتفرم cord رو خریدن سال 1940 و 2 محصول تولید کردن با تفاوت دیزاین اونا هم خوب هستن. اوناهم میشه street rod خفن کشید بیرون یه چند نفری اینکارو کردن کارهای تمیز درآوردن👌

    موافقم 11
    مخالفم 1
  7. نشناسی بهتره

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (501 ديدگاه)

    F1 فراتر از کلمات فوق‌العاده و افسانه‌ایه
    این ماشین خیلی از اولین هارو ساخت

  8. 𝐀𝐥𝐢

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1541 ديدگاه)

    طراحی ولوو خیلی زیباست از آمفی هم خیلی خوشم اومده

  9. زیزیگولو

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    تویوتا پریوس ۱۹۹۷ واسه چی اینجوریه ؟؟؟ ……… یکی از بدترکیب ترین تویوتاهایی که تا حالا دیدم 🤦

    موافقم 3
    مخالفم 5
  10. Taha Ayoobi

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4319 ديدگاه)

    جالب بود، ممنون.

    من به شخصه عاشق مینی ام.
    یه روز میخرمش، خیلی باحاله.

  11. ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4897 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/Cars-11-10.jpg
    اصلا بهش نمی‌خورد مال دهه ۱۹۸۰ باشه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. BMW

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    F1 هنوزم می‌درخشه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. Taha Ayoobi

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4319 ديدگاه)

    تاکر 48 چقدررر شبیه پونتیاک پگاسوس 1971 عه.

  14. amirboss

    ۶ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (725 ديدگاه)

    هر کدوم از اینا کلی برنامه ریزی و استراتژی و خلاقیت پشتش خوابیده و همینطوری الکی نمیشه ازشون گذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا