اگر میخواهید با تمام خودروهای برقی حاضر در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۳ آشنا شده و از مشخصاتشان باخبر شوید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
ششمین دورهٔ نمایشگاه خودروی تهران از ۹ تا ۱۲ بهمنماه ۱۴۰۳ در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه، بزرگترین خودروسازان کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا غایب بودند و از سوی دیگر، شرکتهای واردکننده بخش عمدهای از نمایشگاه را به خود اختصاص داده بودند. یکی از نکات قابلتوجه نمایشگاه امسال، حضور پررنگ خودروهای الکتریکی بود و اکثر شرکتها حداقل یک خودروی برقی را در غرفه خود به نمایش درآورده بودند. ازاینرو، در ادامه قصد داریم با تمام خودروهای الکتریکی که در ششمین دورهٔ نمایشگاه تهران به نمایش درآمده بودند آشنا شویم.
هیوندای آیونیک ۵
بدون شک جذابترین خودروی الکتریکی در نمایشگاه تهران ۱۴۰۳ هیوندای آیونیک ۵ بود. شرکت هرمس خودرو در این نمایشگاه برای اولین بار از ۱۰ خودروی کیا و هیوندای برای واردات رونمایی کرد که یکی از آنها آیونیک ۵ بود. این کراساوور الکتریکی کرهای که در بازارهای جهانی تحسینهای زیادی را برانگیخته، در نسخهٔ دو موتوره چهارچرخ محرک به ایران خواهد آمد که مجموعاً ۳۰۵ اسب بخار قدرت دارد. باطریهای این نسخه هم از نوع دوربرد ۷۲.۶ کیلووات ساعتی است که با هر بار شارژ امکان پیمودن تا ۴۳۰ کیلومتر را فراهم میکند.
کیا EV5
یکی دیگر از خودروهای الکتریکی در غرفهٔ هرمس خودرو، کیا EV5 بود. این خودرو که اولین بار در اواسط سال ۲۰۲۳ معرفی شد، پس از مدلهای EV6 و EV9، سومین خودروی الکتریکی سری EV کیا محسوب میشود. EV5 در چین از طریق جوینت ونچر یودا کیا تولید و در کشورهایی مثل استرالیا، آمریکای لاتین و تایلند عرضه میشود. EV5 وارداتی از نوع تک موتور محرک جلو با ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور است و به لطف باطری ۶۴.۲ کیلووات ساعتی، توان پیمایش ۵۳۰ کیلومتر را با هر بار شارژ خواهد داشت.
فولکسواگن ID یونیکس
یکی دیگر از خودروهای الکتریکی قابلتوجه در نمایشگاه خودروی تهران که برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفت، فولکسواگن ID یونیکس بود. این خودرو که توسط ماموت خودرو وارد میشود، درواقع نسخهٔ ریبج شدهٔ کوپرا تاواسکان است که در چین با برند فولکسواگن تولید و عرضه میشود. ماموت خودرو نسخهٔ تک موتورهٔ ID یونیکس را به ایران آورده که به یک موتور الکتریکی با ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور در عقب مجهز است. این موتور توسط یک پکیج باطری ۸۲.۴ کیلووات ساعتی تغذیه میشود و بردی ۶۲۰ کیلومتری را فراهم میکند.
فولکسواگن ID.4
ماموت خودرو پیش از واردات ID یونیکس، یکی دیگر از کراساوورهای الکتریکی فولکسواگن یعنی ID.4 را به ایران آورده بود که مدتی است به بازار عرضه شده اما در نمایشگاه خودروی تهران این خودرو توسط خودروسازان راین هم برای فروش در معرض دید عموم قرار گرفت. ID.4 وارداتی ماموت و همچنین نسخه Pure راین از نوع تک موتوره محرک عقب است که ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۵۵.۷ کیلووات ساعتی تأمین میشود که با هر بار شارژ کامل در شرایط استاندارد امکان پیمودن تا ۴۴۲ کیلومتر را فراهم میکند.
تویوتا bZ4X
این کراساوور الکتریکی تویوتا در کشورمان دو متولی واردات دارد که یکی از آنها نامی خودرو است. این شرکت در غرفهٔ خود در نمایشگاه تهران، bZ4X را در کنار خودروهای وارداتی نیسان به نمایش درآورده بود. نمونههای وارداتی هردو شرکت برساوش و نامی خودرو از نوع تک موتوره محرک جلو با ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۶ نیوتن متر گشتاور هستند. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری ۶۶.۷ کیلووات ساعتی ساخت شرکت چینی CATL تأمین میشود که روی کاغذ بردی بیش از ۶۰۰ کیلومتر را فراهم میکند اما در شرایط واقعی این رقم زیر ۵۰۰ کیلومتر خواهد بود.
نامی ۰۱
نامی خودرو در نمایشگاه تهران علاوه بر نمایش خودروهای تویوتا و نیسان، برای اولین بار از یک هاچبک الکتریکی چینی هم رونمایی کرد. این خودرو محصول دانگفنگ است و توسط بخش خودروهای الکتریکی این شرکت عرضه میشود که با اسم دانگفنگ نامی شناخته میشود. شاید به خاطر همین شباهت اسم است که نامی خودرو سراغ واردات این هاچبک چینی رفته است! البته این خودرو در برخی بازارهای اروپایی با نام دانگفنگ باکس عرضه میشود. درهرحال، نامی ۰۱ یک هاچبک اقتصادی با موتور ۹۴ اسب بخاری در جلو، باطری ۴۲.۳ کیلووات ساعتی و برد ۴۳۰ کیلومتری است.
امجی ۴
شرکت فردا موتور که برای واردات سراغ خودروهای امجی رفته، یکی از جدیدترین محصولات الکتریکی این شرکت یعنی MG 4 را هم به ایران آورده است. این خودرو که در تیرماه امسال در سامانهٔ خودروهای وارداتی عرضه شد، قیمتی ۱.۹۵ میلیارد تومانی دارد. MG 4 وارداتی فردا موتور نسخهٔ تک موتوره با یک موتور برقی روی محور عقب است که ۲۰۲ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و توسط پکیج باطری لیتیوم یونی ۶۴ کیلووات ساعتی تغذیه میشود. این باطریها با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن ۴۳۵ کیلومتر را فراهم میکنند.
فورتینگ S50 EVK
فردا موتور در نمایشگاه تهران علاوه بر نمایش خودروهای امجی، از چند محصول وارداتی جدید از برندهای دیگر هم برای اولین بار رونمایی کرد. یکی از این خودروها، سدانی تمام الکتریکی با نام فورتینگ S50 EVK بود. این خودرو محصول برند فورتینگ دانگفنگ است یعنی همان برندی که فردا موتورز چند سالی است کراساوورهای T5 و SX5 آن را مونتاژ میکند. فورتینگ S50 EVK از یک موتور الکتریکی با ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند و به لطف پکیج باطری ۵۶.۸ کیلووات ساعتی، میتواند با هر بار شارژ کامل تا ۵۴۰ کیلومتر را طی کند.
بیوایدی هان
خودروهای بیوایدی در کشورمان واردکنندگان زیادی پیدا کردهاند. پسازاینکه شرکت مپنا چند ماه پیش در نمایشگاه خودروی اصفهان چند محصول بیوایدی را برای واردات رونمایی کرد، در نمایشگاه تهران نیز شرکتی بنام BYD ALI چهار خودروی الکتریکی این برند چینی را به نمایش درآورد. یکی از این خودروها سدان هان است. این خودرو به یک موتور الکتریکی با ۲۴۰ اسب بخار قدرت در جلو و یک موتور ۲۶۸ اسب بخاری در عقب مجهز است که سامانهٔ چهارچرخ محرک و شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیهای را فراهم میکنند. باطریهای این خودرو هم ۸۵.۴ کیلووات ساعتی هستند.
بیوایدی یوآن پلاس
یکی دیگر از خودروهای وارداتی BYD ALI، کراساوور یوآن پلاس است یعنی خودرویی که در اروپا با نام آتو ۳ عرضه میشود. این خودرو در نمونههای وارداتی از یک موتور الکتریکی روی محور جلو با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. یوآن پلاس توسط BYD ALI اما با دو پکیج باطری مختلف ۵۰ کیلووات ساعتی و ۶۰ کیلووات ساعتی وارد میشود که به ترتیب شعاع حرکتی ۴۱۰ کیلومتر و ۴۸۰ کیلومتر را ارائه میکنند اما از لحاظ توان موتور باهم تفاوتی ندارند.
بیوایدی سانگ پلاس
سانگ پلاس قبلاً در نسخهٔ پلاگینهیبریدی توسط بهمن موتور وارد شده بود اما BYD ALI قصد واردات نسخهٔ تمام الکتریکی آن را دارد. این نسخه به یک موتور الکتریکی با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور روی محور جلو مجهز است که انرژی موردنیاز خود را از یک پکیج باطری ۷۱.۸ کیلووات ساعتی میگیرد. به لطف این باطریها، با هر بار شارژ کامل خودرو میتواند تا ۵۲۰ کیلومتر را طی کند. بیوایدی شتاب صفرتاصد این کراساوور الکتریکی را هم ۹.۳ ثانیه اعلام کرده است.
بیوایدی دلفین
دلفین را پیش از برای اولین بار در نمایشگاه خودروی اصفهان در غرفهٔ شرکت مپنا دیدیم و حالا BYD ALI هم تصمیم به واردات این خودرو گرفته است. این شرکت قصد دارد دلفین را در سه نسخه با ۹۴ اسب بخار، ۱۷۴ اسب بخار و ۲۰۱ اسب بخار قدرت وارد کند که دو نسخهٔ اول باطری ۴۴.۹ کیلووات ساعتی دارند درحالیکه قویترین نسخه به باطری بزرگتر ۶۰ کیلووات ساعتی مجهز است. شعاع حرکتی این خودرو نیز در ضعیفترین نسخه ۳۴۰ کیلومتر، در نسخهٔ میانی ۳۱۰ کیلومتر و در قویترین نسخه به لطف باطریهای بزرگتر ۴۲۷ کیلومتر اعلام شده است.
لیپ موتور T03
شرکت شتابران خودرو که کار خود را با واردات شاسیبلند آفرودی تانک ۳۰۰ آغاز کرد، برای گسترش سبد محصولات وارداتی خود سراغ خودروی کاملاً متفاوتی رفته است. این خودرو یک هاچبک برقی کوچک و اقتصادی از شرکت چینی لیپ موتور است که بهتازگی زیر چتر استلانتیس قرار گرفته و عرضهٔ برخی محصولات خود مثل همین مدل T03 را در اروپا آغاز کرده است. T03 به یک موتور الکتریکی با ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۵۸ نیوتن متر گشتاور مجهز است که توسط یک پکیج باطری ۴۱.۳ کیلووات ساعتی تغذیه میشود و با هر بار شارژ کامل میتواند تا ۴۰۰ کیلومتر را طی کند.
فونیکس FX الکتریکی
مدیران خودرو پس از عرضهٔ فونیکس FX و استقبال مناسب بازار، نسخهٔ الکتریکی این خودرو را هم به سبد محصولات خود افزوده است. این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودروی شیراز ۱۴۰۳ رونمایی شد و مدیران خودرو بهتازگی اولین شرایط فروش آن را با قیمت ۲.۲۸ میلیارد تومان اعلام کرده است. فونیکس FX برقی از یک موتور الکتریکی با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور در جلو استفاده میکند که توسط یک پکیج باطری ۶۱ کیلووات ساعتی تغذیه میشود و با هر بار شارژ کامل میتواند مسافتی بین ۴۳۰ تا ۵۰۰ کیلومتر را طی کند.
لاماری ایما برقی
در همان نمایشگاه خودروی شیراز ۱۴۰۳، آرین موتور نیز نسخهٔ الکتریکی کراساوور پرفروش لاماری ایما را رونمایی کرد ولی برخلاف فونیکس، هنوز خبری از عرضهٔ این خودرو نیست. لاماری برقی به یک موتور الکتریکی با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور در جلو مجهز است که انرژی موردنیاز خود را از یک پکیج باطری ۸۵.۹ کیلووات ساعتی میگیرد. به لطف ابن باطری، لاماری برقی میتواند با هر بار شارژ کامل تا ۶۳۰ کیلومتر را طی کند. این نسخه در طراحی نمای جلو هم با همتای بنزینی و هیبریدی خود متفاوت است.
shetab-car
۱۹ بهمن ۱۴۰۳به چه زبونی بگیم ماشین برقی ایستگاه شارژ می خواد اول فکر ایستگاه شارژ باشید بعد ادای اروپا و آمریکا رو در بیارید
حسام
۱۹ بهمن ۱۴۰۳آقا تو پارکینگ خونت شارژ کن با کابل! فعلا هم فقط داخل شهرت میتونی برونی.
۱۹ بهمن ۱۴۰۳بچه ها بی وای دی سانگ پلاس یه نسخه هیبرید داره فکرکنم یا خودش کلا هیبریده
بچه ها پولشو دارین بخرینش بخدا خیلی خوشم اومده ازش معلومه که لاکردار نسبت به اون ماشین های وارداتی دیگه کیفیت بیشتری داره
تازه مانیتورش هم قابلیت تسلایی شدن یا طرح بی ام و شدن داره و جابجا میشه چرخشیه
در ضمن این ماشین یکی از ماشینهای روز دنیاست و شما اینو بخرین یعنی یه ماشین رده متوسط سوار میشین بخدا کاش پولشو داشتم یه هیبریدشو میخریدم خیلی دوسش دارم خدایا کاش یه پولی از یه جایی برنده شم اینو بخرمش😭😭😭💔💔💔
این تا ۶ میلیارد هم میره💔😭
نیما
۲۲ بهمن ۱۴۰۳چرا پول برنده شی
چرا شانسی
پول و بساز رفیق
الان استارت بزنی ۴۰۷ میتونی ماشین دلخواه تو بگیری
آرمان
۲۰ بهمن ۱۴۰۳بخاطر ارزونی بنزین و البته ناشناخته بودن تکنولوژی و تعمیر و خدمات پساز فروش ماشین های برقی و البته گرون قیمت بودن اونا با متوسط قیمت ۲تا ۲.۵میلیارد تومن،۹۰درصد فروش ماشین برقی در دنیا بخاطر اقتصادی بودن و به صرفه بودن قیمت برق در مقابل بنزین هستش و معمولا کسایی ماشین برقی میخرن که درآمد پایین تری دارن و دنبال استهلاک پایین ماشین هستن،ولی تو ایران ماشین برقی چینی ضعیف ۲۰هزار دلاری باید ۲میلیارد تومن نقد براش پول بدی،یعنی عملا ۸۰درصد مردم قدرت خریدش ندارن و فقط یک سری خانواده های حقوق بالا بگیر که زن و شوهر هردو کارمند هستن یا مغازه دارهایی که میتونن قسط ماهی ۳۰،۴۰ میلیون یا بیشتر بدن،خریدار اصلی ماشین چینی هستن و همونا شاید برای کلاس گذاشتن و امتحان کردن هم شده،برقی بخرن
برندهای آئودی و تویوتا که میره بازار آزاد با قیمت بالای ۵،۶میلیارد تومن میکنن تو پاچه سوپر سرمایه دارایی که برای خانوم بچه ها دنبال ماشین صفر اروپایی یا ژاپنی هستن
GearHead
۱۹ بهمن ۱۴۰۳کره ای ها + فولکس + BYD . همینا بهترینشونن
پیام
۱۹ بهمن ۱۴۰۳هیوندای آیونیک ۵
راه تو را می خواند…
GearHead
۱۹ بهمن ۱۴۰۳این شعار ایران خودروئه. خاک بر سر هیوندای کردی تو با این طرفداریت
۱۹ بهمن ۱۴۰۳سلطان هایما مطمئن
محسن
۲۱ بهمن ۱۴۰۳سلام
دوستان که قصد سرمایه گذاری یا دریافت سود از خودرو برقی دارن خدمتتون بگم خودکشی نکنید .
دقیقا ۶ ماه پیش تو دلار ۴۵ ۲.۵ میلیار معادل ۵۰ هزار دلار دادیم معین خودرو الان هوندا برقی اومده ۲.۷۰۰ نمیخرن با دلار ۹۰ ینی ۳۰ هزار دلار و ۲۰ هزار دلار ضرر این پول رو چقد باید زحمت کشید تا حفظ کرد یا در اورد .
لطفا این کار رو نکنید زیرساخت نداره شارژ تو خونه هم ۲۰ ساعت طول میکشه جاده نمیشه رفت ماشین گه زده ۵۱۰ کیلومتر با روشن شدن آپشن ها ۲۵۰ کیلومتر بیشتر نمیره .
ما که ضرر کردیم کسی دیگه اشتباه نکنه ⚘⚘⚘
مصطفی
۲۳ بهمن ۱۴۰۳سایپای سوریه چه خبر
Cehx
۱۹ بهمن ۱۴۰۳واردات!؟
وار چه داتی
فقط fx شاید ارزش خرید داشته باشه چون هم بردش خوبه هم مونتاژیه
قطعات هم که هیچکدوم ندارن حالا fx بنزینیش بوده شاید بشه قطعات اونو رو این بست (سپر و چراغ اینجور چیزا رو میگم)
byd دلفین هم اگه از 1 تا 1.5 میلیارد باشه ارزش خرید داره ولی خب x55 pro گزبنه ی بهتریه
۱۹ بهمن ۱۴۰۳دلفین طراحی زشتی داره ولی سانگ پلاس عالیهههه
______________
۱۹ بهمن ۱۴۰۳هنوز سال ها مونده تا پلتفرم شارژ و خودرو های الکتریکی در ایران شایع بشه
فقط پلاگین هیبرید ها ممکنه شانسی داشته باشند
تنها خودرو های تمام الکتریکی که ممکنه موفق بشند خودرو ها کوچک شهری هستند که بخاطر اینکه توی تهران چندین ایستگاه شارژ وجود داره. البته احتمال موفقیت انها با وجود قیمت احتمالا فضایی و دور از دسترس بودن عامه مردم کاهش میابه …
و باوجود اینکه هنوز خودرو هایی با وجود بیش از 5 سال سابقه وجود در بازار ایران ، وضعیت خوبی از لحاظ قطعات یدکی و بازار خرید و فروش دست دوم خوبی ندارند ، این موج از خودرو های وارداتی غالبا چینی با وجود شرکت های عرضه کننده گمنام که حتی ممکنه تجربه عرضه یک خودرو هم نداشته ، باید بیش از حداقل 10 سال از زمان عرضه شون بگذره تا بتونن توی بازار ایران جابیفتن … البته ممکنه هیچ وقت نتونن دوام بیاورند زیرا به غیر از دلایل عدم موفقیتی که در بالا ذکر شد منحل شدن شرکت های گمنام وجود داره که ما در سال های قبل شاهدش بودیم در خودرو هایی که به دلیل مشکلات مالی ، مدیریتی و… باعث منحل شدن شرکت شد و خودرو ها یا با تیراژ بسیار محدود عرضه شدند و یا سفارشات مشتری ها کنسل شد علل دیگری که اکثر ما با ان اشنایی داریم بازار مافیایی ایران است که حتی اگر ان خودرو خوب باشد اما مافیا ها از ان خوششان نیایید ان خودرو موفق نخواهد بود
ALI
۱۹ بهمن ۱۴۰۳Id یونیکس خیلی لول بالاس
خصوصا هارمن کاردونش ک برای عاشقان موسیقی ساخته شده
و ساکت بودنش حتی در سرعت بالا عجیبه
گاس فرینگ
۱۹ بهمن ۱۴۰۳کاش شرکت راین که مدعی مونتاژ سئات در ایرانه به جای id4 میومد id uinx میآورد آرم شو به کوپرا تغییر میداد
رضا
۱۹ بهمن ۱۴۰۳8 ملیارد دلار که به مونتاژ کاران داخلی هر سال می دهند به شرکت بی وای دی می دادند هم شرکت در داخل درست می کرد هم ایستگاههای شارژ هم خدمات بعد از فروش در شهرها راه اندازی می کرد مانند کاری که در ترکیه با نصف این پول می کنه ولی دولت ما هر سال 8 ملیارد میدهد این وضعیت خودرو سازی ما آلودگی هوا مصرف زیاد سوخت و نا ایمن بودن خودروها وکلی مشکلات دیگر
𝐀𝐥𝐢
۲۰ بهمن ۱۴۰۳حالا خوبه فقط میان نمایشگاه بعدش حاجی حاجی مکه
بابک
۲۳ بهمن ۱۴۰۳اگر ایران بتونه نیروگاهای هسته ای خودش رو گسترش بده و برق بدون آلودگی هوا تولید کنه قطعا در آینده هم استفاده از خودرو های هیبردی افزایش خواهد داشت هم از شر آلودگی خلاص میشویم. به امید اون روز زیبا