چشم اندازهفته نامه

معرفی همه خودروهای برقی نمایشگاه تهران 1403

اگر می‌خواهید با تمام خودروهای برقی حاضر در نمایشگاه خودروی تهران ۱۴۰۳ آشنا شده و از مشخصاتشان باخبر شوید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

ششمین دورهٔ نمایشگاه خودروی تهران از ۹ تا ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه، بزرگ‌ترین خودروسازان کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا غایب بودند و از سوی دیگر، شرکت‌های واردکننده بخش عمده‌ای از نمایشگاه را به خود اختصاص داده بودند. یکی از نکات قابل‌توجه نمایشگاه امسال، حضور پررنگ خودروهای الکتریکی بود و اکثر شرکت‌ها حداقل یک خودروی برقی را در غرفه خود به نمایش درآورده بودند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با تمام خودروهای الکتریکی که در ششمین دورهٔ نمایشگاه تهران به نمایش درآمده بودند آشنا شویم.

هیوندای آیونیک ۵

بدون شک جذاب‌ترین خودروی الکتریکی در نمایشگاه تهران ۱۴۰۳ هیوندای آیونیک ۵ بود. شرکت هرمس خودرو در این نمایشگاه برای اولین بار از ۱۰ خودروی کیا و هیوندای برای واردات رونمایی کرد که یکی از آن‌ها آیونیک ۵ بود. این کراس‌اوور الکتریکی کره‌ای که در بازارهای جهانی تحسین‌های زیادی را برانگیخته، در نسخهٔ دو موتوره چهارچرخ محرک به ایران خواهد آمد که مجموعاً ۳۰۵ اسب بخار قدرت دارد. باطری‌های این نسخه هم از نوع دوربرد ۷۲.۶ کیلووات ساعتی است که با هر بار شارژ امکان پیمودن تا ۴۳۰ کیلومتر را فراهم می‌کند.

کیا EV5

یکی دیگر از خودروهای الکتریکی در غرفهٔ هرمس خودرو، کیا EV5 بود. این خودرو که اولین بار در اواسط سال ۲۰۲۳ معرفی شد، پس از مدل‌های EV6 و EV9، سومین خودروی الکتریکی سری EV کیا محسوب می‌شود. EV5 در چین از طریق جوینت ونچر یودا کیا تولید و در کشورهایی مثل استرالیا، آمریکای لاتین و تایلند عرضه می‌شود. EV5 وارداتی از نوع تک موتور محرک جلو با ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور است و به لطف باطری ۶۴.۲ کیلووات ساعتی، توان پیمایش ۵۳۰ کیلومتر را با هر بار شارژ خواهد داشت.

فولکس‌واگن ID یونیکس

یکی دیگر از خودروهای الکتریکی قابل‌توجه در نمایشگاه خودروی تهران که برای اولین بار در معرض دید عموم قرار گرفت، فولکس‌واگن ID یونیکس بود. این خودرو که توسط ماموت خودرو وارد می‌شود، درواقع نسخهٔ ری‌بج شدهٔ کوپرا تاواسکان است که در چین با برند فولکس‌واگن تولید و عرضه می‌شود. ماموت خودرو نسخهٔ تک موتورهٔ ID یونیکس را به ایران آورده که به یک موتور الکتریکی با ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور در عقب مجهز است. این موتور توسط یک پکیج باطری ۸۲.۴ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود و بردی ۶۲۰ کیلومتری را فراهم می‌کند.

فولکس‌واگن ID.4

ماموت خودرو پیش از واردات ID یونیکس، یکی دیگر از کراس‌اوورهای الکتریکی فولکس‌واگن یعنی ID.4 را به ایران آورده بود که مدتی است به بازار عرضه شده اما در نمایشگاه خودروی تهران این خودرو توسط خودروسازان راین هم برای فروش در معرض دید عموم قرار گرفت. ID.4 وارداتی ماموت و همچنین نسخه Pure راین از نوع تک موتوره محرک عقب است که ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۵۵.۷ کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که با هر بار شارژ کامل در شرایط استاندارد امکان پیمودن تا ۴۴۲ کیلومتر را فراهم می‌کند.

تویوتا bZ4X

تویوتا bZ4X

این کراس‌اوور الکتریکی تویوتا در کشورمان دو متولی واردات دارد که یکی از آن‌ها نامی خودرو است. این شرکت در غرفهٔ خود در نمایشگاه تهران، bZ4X را در کنار خودروهای وارداتی نیسان به نمایش درآورده بود. نمونه‌های وارداتی هردو شرکت برساوش و نامی خودرو از نوع تک موتوره محرک جلو با ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۶ نیوتن متر گشتاور هستند. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری ۶۶.۷ کیلووات ساعتی ساخت شرکت چینی CATL تأمین می‌شود که روی کاغذ بردی بیش از ۶۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کند اما در شرایط واقعی این رقم زیر ۵۰۰ کیلومتر خواهد بود.

نامی ۰۱

نامی خودرو در نمایشگاه تهران علاوه بر نمایش خودروهای تویوتا و نیسان، برای اولین بار از یک هاچ‌بک الکتریکی چینی هم رونمایی کرد. این خودرو محصول دانگ‌فنگ است و توسط بخش خودروهای الکتریکی این شرکت عرضه می‌شود که با اسم دانگ‌فنگ نامی شناخته می‌شود. شاید به خاطر همین شباهت اسم است که نامی خودرو سراغ واردات این هاچ‌بک چینی رفته است! البته این خودرو در برخی بازارهای اروپایی با نام دانگ‌فنگ باکس عرضه می‌شود. درهرحال، نامی ۰۱ یک هاچ‌بک اقتصادی با موتور ۹۴ اسب بخاری در جلو، باطری ۴۲.۳ کیلووات ساعتی و برد ۴۳۰ کیلومتری است.

ام‌جی ۴

شرکت فردا موتور که برای واردات سراغ خودروهای ام‌جی رفته، یکی از جدیدترین محصولات الکتریکی این شرکت یعنی MG 4 را هم به ایران آورده است. این خودرو که در تیرماه امسال در سامانهٔ خودروهای وارداتی عرضه شد، قیمتی ۱.۹۵ میلیارد تومانی دارد. MG 4 وارداتی فردا موتور نسخهٔ تک موتوره با یک موتور برقی روی محور عقب است که ۲۰۲ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و توسط پکیج باطری لیتیوم یونی ۶۴ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود. این باطری‌ها با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن ۴۳۵ کیلومتر را فراهم می‌کنند.

فورتینگ S50 EVK

فردا موتور در نمایشگاه تهران علاوه بر نمایش خودروهای ام‌جی، از چند محصول وارداتی جدید از برندهای دیگر هم برای اولین بار رونمایی کرد. یکی از این خودروها، سدانی تمام الکتریکی با نام فورتینگ S50 EVK بود. این خودرو محصول برند فورتینگ دانگ‌فنگ است یعنی همان برندی که فردا موتورز چند سالی است کراس‌اوورهای T5 و SX5 آن را مونتاژ می‌کند. فورتینگ S50 EVK از یک موتور الکتریکی با ۲۱۵ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند و به لطف پکیج باطری ۵۶.۸ کیلووات ساعتی، می‌تواند با هر بار شارژ کامل تا ۵۴۰ کیلومتر را طی کند.

بی‌وای‌دی هان

خودروهای بی‌وای‌دی در کشورمان واردکنندگان زیادی پیدا کرده‌اند. پس‌ازاینکه شرکت مپنا چند ماه پیش در نمایشگاه خودروی اصفهان چند محصول بی‌وای‌دی را برای واردات رونمایی کرد، در نمایشگاه تهران نیز شرکتی بنام BYD ALI چهار خودروی الکتریکی این برند چینی را به نمایش درآورد. یکی از این خودروها سدان هان است. این خودرو به یک موتور الکتریکی با ۲۴۰ اسب بخار قدرت در جلو و یک موتور ۲۶۸ اسب بخاری در عقب مجهز است که سامانهٔ چهارچرخ محرک و شتاب صفرتاصد ۳.۹ ثانیه‌ای را فراهم می‌کنند. باطری‌های این خودرو هم ۸۵.۴ کیلووات ساعتی هستند.

بی‌وای‌دی یوآن پلاس

یکی دیگر از خودروهای وارداتی BYD ALI، کراس‌اوور یوآن پلاس است یعنی خودرویی که در اروپا با نام آتو ۳ عرضه می‌شود. این خودرو در نمونه‌های وارداتی از یک موتور الکتریکی روی محور جلو با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. یوآن پلاس توسط BYD ALI اما با دو پکیج باطری مختلف ۵۰ کیلووات ساعتی و ۶۰ کیلووات ساعتی وارد می‌شود که به ترتیب شعاع حرکتی ۴۱۰ کیلومتر و ۴۸۰ کیلومتر را ارائه می‌کنند اما از لحاظ توان موتور باهم تفاوتی ندارند.

بی‌وای‌دی سانگ پلاس

سانگ پلاس قبلاً در نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی توسط بهمن موتور وارد شده بود اما BYD ALI قصد واردات نسخهٔ تمام الکتریکی آن را دارد. این نسخه به یک موتور الکتریکی با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور روی محور جلو مجهز است که انرژی موردنیاز خود را از یک پکیج باطری ۷۱.۸ کیلووات ساعتی می‌گیرد. به لطف این باطری‌ها، با هر بار شارژ کامل خودرو می‌تواند تا ۵۲۰ کیلومتر را طی کند. بی‌وای‌دی شتاب صفرتاصد این کراس‌اوور الکتریکی را هم ۹.۳ ثانیه اعلام کرده است.

بی‌وای‌دی دلفین

دلفین را پیش از برای اولین بار در نمایشگاه خودروی اصفهان در غرفهٔ شرکت مپنا دیدیم و حالا BYD ALI هم تصمیم به واردات این خودرو گرفته است. این شرکت قصد دارد دلفین را در سه نسخه با ۹۴ اسب بخار، ۱۷۴ اسب بخار و ۲۰۱ اسب بخار قدرت وارد کند که دو نسخهٔ اول باطری ۴۴.۹ کیلووات ساعتی دارند درحالی‌که قوی‌ترین نسخه به باطری بزرگ‌تر ۶۰ کیلووات ساعتی مجهز است. شعاع حرکتی این خودرو نیز در ضعیف‌ترین نسخه ۳۴۰ کیلومتر، در نسخهٔ میانی ۳۱۰ کیلومتر و در قوی‌ترین نسخه به لطف باطری‌های بزرگ‌تر ۴۲۷ کیلومتر اعلام شده است.

لیپ موتور T03

شرکت شتابران خودرو که کار خود را با واردات شاسی‌بلند آفرودی تانک ۳۰۰ آغاز کرد، برای گسترش سبد محصولات وارداتی خود سراغ خودروی کاملاً متفاوتی رفته است. این خودرو یک هاچ‌بک برقی کوچک و اقتصادی از شرکت چینی لیپ موتور است که به‌تازگی زیر چتر استلانتیس قرار گرفته و عرضهٔ برخی محصولات خود مثل همین مدل T03 را در اروپا آغاز کرده است. T03 به یک موتور الکتریکی با ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۵۸ نیوتن متر گشتاور مجهز است که توسط یک پکیج باطری ۴۱.۳ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود و با هر بار شارژ کامل می‌تواند تا ۴۰۰ کیلومتر را طی کند.

فونیکس FX الکتریکی

مدیران خودرو پس از عرضهٔ فونیکس FX و استقبال مناسب بازار، نسخهٔ الکتریکی این خودرو را هم به سبد محصولات خود افزوده است. این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودروی شیراز ۱۴۰۳ رونمایی شد و مدیران خودرو به‌تازگی اولین شرایط فروش آن را با قیمت ۲.۲۸ میلیارد تومان اعلام کرده است. فونیکس FX برقی از یک موتور الکتریکی با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور در جلو استفاده می‌کند که توسط یک پکیج باطری ۶۱ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود و با هر بار شارژ کامل می‌تواند مسافتی بین ۴۳۰ تا ۵۰۰ کیلومتر را طی کند.

لاماری ایما برقی

در همان نمایشگاه خودروی شیراز ۱۴۰۳، آرین موتور نیز نسخهٔ الکتریکی کراس‌اوور پرفروش لاماری ایما را رونمایی کرد ولی برخلاف فونیکس، هنوز خبری از عرضهٔ این خودرو نیست. لاماری برقی به یک موتور الکتریکی با ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور در جلو مجهز است که انرژی موردنیاز خود را از یک پکیج باطری ۸۵.۹ کیلووات ساعتی می‌گیرد. به لطف ابن باطری، لاماری برقی می‌تواند با هر بار شارژ کامل تا ۶۳۰ کیلومتر را طی کند. این نسخه در طراحی نمای جلو هم با همتای بنزینی و هیبریدی خود متفاوت است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. shetab-car

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (280 ديدگاه)

    به چه زبونی بگیم ماشین برقی ایستگاه شارژ می خواد اول فکر ایستگاه شارژ باشید بعد ادای اروپا و آمریکا رو در بیارید

    موافقم 3
    مخالفم 1
  2. GearHead

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (271 ديدگاه)

    کره ای ها + فولکس + BYD . همینا بهترینشونن

    موافقم 3
    مخالفم 1
  3. پیام

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2224 ديدگاه)

    هیوندای آیونیک ۵

    راه تو را می خواند…

    1. GearHead

      ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (271 ديدگاه)

      این شعار ایران خودروئه. خاک بر سر هیوندای کردی تو با این طرفداریت

  4. Cehx

    ۱۹ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (281 ديدگاه)

    واردات!؟
    وار چه داتی
    فقط fx شاید ارزش خرید داشته باشه چون هم بردش خوبه هم مونتاژیه
    قطعات هم که هیچکدوم ندارن حالا fx بنزینیش بوده شاید بشه قطعات اونو رو این بست (سپر و چراغ اینجور چیزا رو میگم)
    byd دلفین هم اگه از 1 تا 1.5 میلیارد باشه ارزش خرید داره ولی خب x55 pro گزبنه ی بهتریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا