چهار مدل تمام برقی به تازگی وارد سامانه یکپارچه فروش شدهاند. قیمت و مشخصات فنی این خودروها نیز در اختیار رسانهها قرار گرفته است.
اواخر سال ۱۴۰۲، شهرداری تهران و مسئولان دولتی خبر از واردات خودروهای برقی برای تاکسیرانی پایتخت دادند. این موضوع البته با واکنشهای منفی از سوی کارشناسان روبرو شد. از یک سو، زیرساختهای لازم برای شارژ سریع خودروهای برقی در ایران موجود نیست و این موضوع، عملکرد یک تاکسی با کارکرد ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر در روز را مختل میکند؛ از سویی دیگر، ورود چند خودروی برقی برای خدمات عمومی، تاثیر چندانی بر کاهش آلودگی هوا و بهبود محیط زیست ناخوشایند تهران ندارد.
شکی نیست که ایران، مشابه بسیاری دیگر کشورهای پرجمعیت دنیا، به خودروهای الکتریکی نیاز دارد؛ اما مشکلات موجود در تامین برق که تابستان و زمستان به وضوح دیده میشوند؛ هنوز حل نشدهاند. سوال مهم از مسئولان دولتی، بیتوجهی به واردات گستردهی خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید، با قیمت کمتر نسبت به مدلهای تمام برقی است. ظاهرا تصمیم قاطع برای افزایش واردات خودرو در ایران وجود ندارد و ساماندهی بازار آشفته، به لطف ناکارآمدی شرکتهای داخلی، امسال هم انجام نخواهد شد.
بیشنر بخوانید:
مشخصات سدان برقی لونا GRE ایران خودرو
معرفی شاسی بلند برقی هوندا eNSI معین خودرو
بررسی سدان برقی کرمان موتور EJ7
قیمت و مشخصات بهمن موتور هونگچی EQM5 برقی
در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی، چهار مدل الکتریکی به تازگی اضافه شده است. اینها مطابق انتظار، ساخت چین هستند اما کلاس قیمتی و سبک بدنهی متفاوت دارند.
سدان برقی لونا GRE ایران خودرو
اولین سدان تمام الکتریکی بازار ایران، احتمالا لونا برقی GRE خواهد بود. این خودرو ساخت شرکت JMEV زیرمجموعهی گروه جینگلینگ (JMCG) است و با نام Yi در چین عرضه میشود. دیگر موضوع جالب، طراحی و تولید خودروی مذکور با همکاری رنو، هماهنگ با استاندارد ایمنی و فنی اروپا است. ظاهرا این مدل امسال در فرانسه نیز عرضه میشود.
ابعاد لونا GRE ایران خودرو با طول ۴,۶۷۰ و عرض ۱,۸۳۰ و ارتفاع ۱,۴۷۰ و فاصله محوری ۲,۷۵۰ میلیمتر، مشابه تویوتا کمری ۲۰۱۸ موجود در ایران است. ساختار تک موتور محرک جلو، ۱۴۹ اسب بخار قدرت و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور فراهم میکند. براساس ادعای سایتهای چینی، لونا GRE همراه باتری ۴۳/۹ کیلووات ساعت، ۱۵۳۵ کیلوگرم وزن دارد و در زمان ۱۰ تا ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. گیربکس تک سرعته، این خودرو را به نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت برای میرساند.
توان پیمایش لونا GRE با یک شارژ کامل، ۴۰۰ کیلومتر پیشبینی شده است. اگر این خودرو به برق شهری وصل شود، ۸ ساعت زمان میبرد تا ظرفیت باتریها را تکمیل کند. البته اتصال به شارژرهای DC که هنوز در ایران به عدد انگشتان یک دست نرسیدهاند، فرایند شارژ کامل را در زمان کمتر از ۳۰ دقیقه ممکن خواهند کرد.
در چین برای Yi آستانه قیمت ۱۷ هزار دلار وجود دارد. برای خریدار ایرانی در سامانه یکپارچه، هزینه خرید ۹۴۵ میلیون تومان دیده میشود! با این شرایط، آیا ممکن است ایران خودرو اقدام به واردات یک سدان مدرن با قیمت پایینتر از دنا پلاس و ۲۰۷ اتوماتیک کند؟
شاسی بلند برقی هوندا eNS1 معین خودرو
هوندا وزل برقی، با بدنهی مشابه HR-V در چین تولید میشود. مدل هیبرید این خودرو نیز قبلا برای ورود به ایران رونمایی شده بود اما ظاهرا، نسخهی تمام الکتریکی، زودتر عرضه میشود.
هوندا وزل با طول ۴۳۴۰ و عرض ۱۷۹۰ و ارتفاع ۱۵۸۲ میلیمتر همراه فاصله محوری۲۶۱۰ میلیمتر تولید میشود. با این شرایط، کراساور هوندا کمی بزرگتر از امویام X33 است. هوندا وزل برقی با نام eNS1 نیز به یک موتور برقی با قدرت ۲۰۴ اسببخاری همراه گشتاور ۳۱۰ نیوتنمتر مجهز است.
این کراساور گیربکس تک سرعته دارد و در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. باتری ۶۸.۸ کیلووات ساعتی با شارژ سریع میتواند در مدت زمان ۴۰ دقیقه شارژ شود؛ اما شارژ معمولی با برق شهری ۹ تا ۱۰ ساعت زمان میبرد. هوندا eNS1 با هر بار شارژ میتواند مسافتی در حدود ۵۰۰ کیلومتر را طی کند.
در چین، قیمت ۲۵ هزار دلار برای هوندا وزل برقی وجود دارد. قیمت قطعی این خودرو برای بازار ایران هنوز مشخص نیست اما یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان “علیالحساب” در سامانه یکپارچه قید شده است.
سدان برقی کرمان موتور EJ7
نسخهی الکتریکی J7 با نام EJ7 توسط کرمان خودرو وارد ایران خواهد شد. این خودرو، سال ۱۴۰۲ به عنوان تاکسی برای تهران رونمایی شده بود و حالا ظاهرا برای عرضهی عمومی آماده میشود. سدان برقی EJ7 از محصولات جک JAC چین است.
جک J7 الکتریکی یک سدان اندازه متوسط با طول ۴۷۷۰ و عرض ۱۸۲۰ و ارتفاع ۱۵۱۰ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲۷۶۰ میلیمتر محسوب میشود. به جای موتور بنزینی ۱/۵ لیتر توربو در j7 بنزینی که ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور دارد، یک موتور برقی زیر کاپوت j7 الکتریکی نصب شده تا با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۴۰ نیوتنمتر، برتری واضح نسبت به نسخهی احتراقی را فراهم کند.
جکKMC J7 برقی در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر برساعت دارد. این خودرو، صرفا دیفرانسیل جلو است و همراه گیربکس تک حالته ارایه میشود. سدان برقی جک، ظرفیت باتری ۵۰/۱ کیلووات ساعت دارد و با شارژ کامل، ۴۰۰ کیلومتر میپیماید. حتی با ایستگاههای شارژ DC که در ایران بسیار کمیاب هستند، حدود ۴۵ دقیقه زمان لازم است تا ۸۰ درصد ظرفیت باتریهای جک J7 EV تکمیل شود. طبیعتا شارژ این خودرو از ۱۰ تا ۱۰۰ درصد با برق خانگی، ۸ تا ۹ ساعت زمان میبرد.
ارزانترین جک KMC J7 برقی در روسیه و مکزیک و کشورهای شرق آسیا، ۱۹ تا ۲۰ هزار دلار قیمت دارد. این محصول در سامانه یکپارچه، ۱/۱ میلیارد تومان قیمتگذاری شده است.
بهمن موتور هونگچی EQM5 برقی
زیرمجموعهی گروه بهمن به نام شرکت بی ام کارز، واردات هونگچی را در ایران برعهده دارد. طی ماههای اخیر، چند دستگاه هونگچی H5 با پیشرانه تمام بنزینی وارد کشورمان شده و حالا توسط دلالان سودجو، ۷ تا ۹ میلیارد تومان قیمتگذاری شدهاند.
هونگچی E-QM5 نسخهی برقی H5 است اما از نظر طراحی ظاهر و کابین هم، بسیار متفاوت از مدل بنزینی است. سدان برقی هونگچی با طول ۵,۰۴۰ وعرض ۱,۹۱۰ و ارتفاع ۱,۵۶۹ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲,۹۹۰ میلیمتر، ابعادی مشابه تویوتا آوالون (بزرگتر از کمری) دارد.
یک موتور برقی ۱۹۰ اسب بخار با گشتاور ۳۲۰ نیوتنمتر، محرک E-QM5 است. این سیستم، از طریق گیربکس تک سرعته روی محور عقب عمل میکند و تنها گزینه برای سدان برقی هونگچی محسوب میشود. در نسخه پایه که احتمالا وارد ایران خواهد شد، باتری ۵۴ کیلووات ساعتی و توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر وجود دارد. این مدل با وزن ۱۹۰۰ کیلوگرم، در زمان ۹ تا ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت فراهم میکند. هونگچی E-QM5 با شعاع حرکتی ۴۵۰ و ۵۵۰ و ۶۰۰ کیلومتر نیز در چین عرضه شده است.
برای سدان برقی هونگچی در چین، آستانه قیمت ۲۷ هزار دلار وجود دارد. برای خریداران سامانه یکپارچه، قیمت “علیالحساب” یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان، مشابه هوندا وزل eNS1 منظور شده است.
علی جردن
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳درسته تسلا نداریم بجاش هونگچی داریم که صد مرتبه از تسلای پلاستیکی و پر ایراد لوکس تر و اعیونی تره
Mercedes
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳الان تیکه انداختی؟
اره واقعا از تسلا بهتره
حالا کاری ندارم چینی ها اخ و پیف هستن تو ایران
ولی پای تسلا رو کشیدی وسط
حداقل میگفتی لوسید یا مرسدس
من هر ماشین غیر ایرانی و غیر روسی رو به تسلا ترجیح میدم
پلاستیکی اشغال غورباقه نما
جمشید
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳آدم اگر هونگچی بخره بعدش تو کوچه و خیابون روش نمیشه بگه اسم ماشینم چیه 🙄🙄
سوشیانت
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳هونگچی با این قدرتش نهایتا باید با الاغ رقابت کنه
𝐀𝐥𝐢
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳عجیبه من تا الان یه هونگچی هم تو خیابون ندیدم
حسین
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳فعلا تعداد کمی تحویل دادند.
Yaghoob
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ای کاش برنامه ریزی میشد تا به مرور همه تاکسیهای کلان شهر ها برقی بشن .
البته هیچکدام از این موارد مناسب نیست
به نظرم یه برقی ارزان قیمت با حداقل آپشن و دوام بالا برای ناوگان تاکسیرانی لازمه .
زیزیگولو
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳من فکر میکنم خریدن خودروی برقی تو ایران ریسک خیلی بزرگیه
NAVID۰۰۹۸
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳زندگی تو ایران خودش بزرگترین ریسکِ!!! بعدش فکر کنید یه ایرانی بیاد برقی یا پلاگین هیبرید بگیره ، ای وای بر من😂🤦♂️!
بعضیها میخرند ، ولی من عذابِ خدماتشو میکشم😂!
زیزیگولو
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳حداقل فعلاً هیچ تضمینی در هیچ موردی واسه خودروهای برقی وجود نداره
Yaghoob
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳مگه بقیه خودرو ها خدمات دارند که برقی ها ندارند؟؟
شرکت های وارد کننده فقط فروشنده هستند .
زیزیگولو
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳درسته ….. وقتی خودروهایی که چهل ساله روی خط تولید هستن هنوز خدمات درستو حسابی ندارن اونوقت چه تضمینی واسه یه تعداد خیلی محدود خودروی برقی وجود داره؟
FY
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳نمی دونم چرا حسی که به هوندا دارم توENDI ندارم….انگار تقلبیه😁😁😁
Aryan Abdolahpoor
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳این هوندا هم ماشین قشنگی وهم کارآمد و بدون آلایندگی و باکیفیت ولی وقتی قیمت ترا یک شبه میشه ۸۰۰ میلیون دیگه قیمت این میخواد چقدر شود
Aryan Abdolahpoor
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳این هوندا ماشین قشنگی و هم با کیفیت و هم بدون آلایندگی ولی وقتی یک شبه قیمت تا را میشه ۸۰۰ میلیون قیمت این میخواهد چه شود
سمیه راد
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام یه سوال دارم ممنون میشم جواب دهید
آیا این ماشینها به صورت مستقیم توسط شازژر می تونه به برق خانه وصل شود و شارژ شود یا حتما باید به ایستگاه شارژ وصل شود؟
علی
۲ خرداد ۱۴۰۳با برق خانگی هم میشه که شارژ بشه اما مدت طولانی ۸ الی ۹ ساعت زمان میبره تا شارژ بشه ولی با جایگاه شارژ که نداریم نیم ساعت الی ۴۵دقیقه شارژ میشه