درحالیکه بسیاری از خودروسازان پیشرانههای دوازده سیلندر را کنار گذاشتهاند، هفت شرکت هنوز هم این موتور جذاب را تولید میکنند.
پیشرانههای V12 از زمان آغاز تولید در دهه ۳۰ میلادی، استاندارد طلایی در صنعت خودروسازی بودهاند. کادیلاک V12 سال ۱۹۳۱ و رولزرویس فانتوم III سال ۱۹۳۶ اولین خودروهایی بودند که از نرمی مخملین و قدرت فوقالعاده موتورهای دوازده سیلندر بهره بردند. بااینحال، هزینه و پیچیدگی بالای موتورهای V12 باعث شد این نوع پیشرانه صرفاً در انحصار خودروهای ردهبالا و گرانقیمت باقی بماند. امروز اما به دلیل قوانین آلایندگی سختگیرانه، بسیاری از خودروسازان پیشرانههای دوازده سیلندر را کنار گذاشته و فقط تعداد محدودی از شرکتها هنوز اقدام به تولید این نوع موتور میکنند که در ادامه با همه آنها آشنا خواهیم شد.
آستونمارتین
خودروها: والکری، والیانت، ونکوئیش
آستونمارتین هرچند درگیر مشکلات مالی است ولی هنوز قصد ندارد پیشرانههای V12 را کنار بگذارد و در سه خودروی خود این نوع موتور را ارائه میکند. این خودروها ونکوئیش، والکری و والیانت هستند. ونکوئیش و والیانت هردو از یک پیشرانه ۵.۲ لیتری V12 توئین توربو استفاده میکنند و صرفاً در سطح قدرت تفاوت دارند. والیانت با ۷۴۰ اسب بخار قدرت، از ونکوئیش با ۸۳۰ اسب بخار ضعیفتر است ولی در عوض با گیربکس دستی تولید میشود. والکری اما خودروی کاملاً متفاوتی است زیرا از یک نیروگاه ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی ساخت کاسورث به همراه سیستم هیبریدی استفاده میکند و مجموعاً ۱۱۴۰ اسب بخار قدرت دارد.
فراری
خودروها: پوروسانگوئه و دودیچی چیلیندری
دودیچی چیلیندری جدیدترین مدل از سری گرند توررهای فراری است و همچنان از موتور V12 استفاده میکند. درواقع، فراری اینقدر روی وجود موتور V12 در سینه این خودرو تأکید دارد که نام گرند تورر جدید خود را دودیچی چیلیندری به معنای دوازده سیلندر در زبان ایتالیایی گذاشته است. این یک نیروگاه ۶.۵ لیتری است که بدون القای اجباری یا سیستم هیبریدی ۸۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. همین موتور زیر کاپوت کراساوور پوروسانگوئه هم قرار دارد ولی برای مطابقت با خودرویی بزرگتر و سنگینتر، بازتنظیم شده و هرچند قدرت کمتر ۷۲۵ اسب بخاری دارد ولی گشتاور بیشتری (۷۱۵ نیوتن متر بجای ۶۷۸ نیوتن متر) را در دور پایینتری تولید میکند.
گوردون موری اتوموتیو
خودروها: T.33 و T.50
طراح مکلارن F1 افسانهای، گوردون موری حدود سه دهه بعد تصمیم به ساخت جانشینی واقعی برای این سوپرکار بریتانیایی گرفت. این خودرو که T.50 نام دارد، عناصر اصلی F1 را با جدیدترین تکنولوژیها ترکیب کرده است. جذابترین ویژگی این خودرو، پیشرانه ۳.۹ لیتری V12 تنفس طبیعی است که توسط کاسورث توسعه پیدا کرده و میتواند به دور خیرهکننده ۱۲,۱۰۰ rpm برسد. همین موتور در مدل ارزانتر T.33 هم با ۶۱۵ اسب بخار قدرت استفاده میشود درحالیکه در T.50 این رقم ۶۶۳ اسب بخار قدرت است.
لامبورگینی
خودروها: روئلتو
لامبورگینی در مدل پرچمدار جدید روئلتو همچنان نیروگاه ۶.۵ لیتری V12 اونتادور را حفظ کرده ولی حالا با کمک نیروی الکتریسیته، پرفورمنس دیوانهوارتری را ارائه میکند. این موتور بهتنهایی ۸۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکند که حتی در قیاس با دیگر سوپراسپرتها هم رقم چشمگیری است ولی در روئلتو سه موتور الکتریکی هم پیشرانههای V12 را همراهی میکنند و مجموعاً قدرت را به ۱۰۱۵ اسب بخار میرسانند. به لطف این نیرو، پرچمدار سنت آگاتا ظرف ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. تنها نقطهضعف روئلتو نسبت به اونتادور، صدای آرامتر پیشرانه به دلیل قوانین آلایندگی و سروصدا است.
مرسدس بنز
خودروها: میباخ S680
در گذشتهای نهچندان دور، مرسدس بنز پیشرانه V12 را در خودروهای مختلف از SL گرفته تا G کلاس ارائه میکرد ولی در حال حاضر، میباخ S680 تنها خودروی این شرکت است که هنوز با موتور V12 تولید میشود. هرچند در سبد محصولات مرسدس خودروهایی قویتر از S680 هم وجود دارد ولی هیچکدام نرمی و آرامش موتور دوازده سیلندر میباخ را ندارند. این یک نیروگاه ۶ لیتری V12 توئین توربو است که ۶۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. با وجود قوانین آلایندگی سختگیرانه، مرسدس اخیراً اعلام کرده است که همچنان پیشرانه V12 را حفظ خواهد کرد.
پاگانی
خودروها: یوتوپیا
تمام محصولات پاگانی تا به امروز از موتورهای V12 استفاده کردهاند که همگی ساخت مرسدس بودهاند. جدیدترین ساخته این شرکت ایتالیایی یعنی یوتوپیا نیز همچنان به موتور دوازده سیلندر مرسدس وفادار است. این موتور ۶ لیتری V12 توئین توربو ۸۶۴ اسب بخار قدرت تولید میکند تا یوتوپیا به قویترین محصول تاریخ پاگانی تبدیل شود. این ماشین ظرف تنها ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که رقم چشمگیری است زیرا تمام نیروی موتور V12 فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. یکی دیگر از جذابیتهای این سوپرکار ایتالیایی که در نسخههای کوپه و رودستر ارائه میشود، امکان انتخاب گیربکس دستی است.
رولزرویس
خودروها: کالینان، گوست و فانتوم
نام رولزرویس همیشه مترادف با نهایت تجمل و آرامش بوده و در طول تاریخ، بسیاری از مدلهای سطح بالای این شرکت به پیشرانههای V12 مجهز بودهاند. در آگهیهای معروف رولزرویس در دهه ۵۰ و ۶۰ گفته میشد خودروهای این شرکت آنقدر ساکت است که هنگام حرکت در کابین آن فقط صدای تیکتاک ساعت شنیده میشود. دلیل اصلی این سکوت، موتور فوقالعاده آرام V12 رولزرویس بود. امروز نیز هرچند این شرکت اولین خودروی الکتریکی خود را با نام اسپکتر به بازار فرستاده ولی همچنان در سه محصول خود پیشرانه V12 را ارائه میکند. این یک موتور ۶.۷۵ لیتری توئین توربوی ساخت بامو است که در نسخه معمولی ۵۷۰ و در نسخه بلک بج ۶۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این نیرو برای فراهم کردن سرعت و شتاب بالا در خودروهای رولزرویس با وجود وزنی که حتی به بیش از ۲.۷ تن میرسد کافی است.
مهدی میباخ
۹ اسفند ۱۴۰۳V12 فراری و مرسدس طلایی اند
Armanshelby
۹ اسفند ۱۴۰۳به نظرم خیلی ماشین های v12 خفن داشتیم که الان تولید نمیشن…
یکیشون که خیلی دوست دارمشون مورسیه لاگو Lp_670 بود یکی هم 812gts بود که خیلی صدای قشنگی داشت
و البته m8 اتاق e31 رو هم فراموش نکنیم اون هم ماشین افسانه ای بود
مازیار
۹ اسفند ۱۴۰۳اینها خیرین صنعت خودرو هستن نسبت به هواداران عکس و نوشتاری
توحید
۹ اسفند ۱۴۰۳یه چیزی رو خدمتتون عرض کنم
تا زمانی که خودروهای درون سوز هستن، تا زمانی که عاشقان خودرو وجود دارن، تا زمانی که بشر حکمرانی میکنه بر روی زمین…
محاله بذارن که موتور 12 سیلندر (اوج هنر مهندسی و زیبایی شناسی) از چرخه تولید حذف بشه
امین
۹ اسفند ۱۴۰۳این کاسورث چطوری بدون هیچ سیستم کمکی و توربو همچین قدرت عجیبی را از موتور بیرون میکشه؟ واقعا شاهکاره
حامد
۹ اسفند ۱۴۰۳یه کلیپ بود طرف داخل نمایشگاه شلوغ و پر از صدا داخل رولزرویس نشست به محض بسته شدن در دیگه هیچ صدایی نمیومد یاد ماشین خودم افتادم که آنقدر صدا های مختلف میده به ضبط نیاز نیست
BlackWing
۹ اسفند ۱۴۰۳از نظر آرامش موتور محصولات رولز رویس
از نظر پرفورمنس محصولات فراری مخصوصاً 812 فقید !
Benz gle
۹ اسفند ۱۴۰۳خدارو شکر که چند تا خودروساز هستن که v12 رو دارن