چشم اندازهفته نامه

معرفی نمادین‌ترین محصولات روزمره خودروسازان معتبر دنیا (قسمت اول)

در این مقاله نمادین‌ترین و مشهورترین محصولات روزمره خودروسازان معتبر دنیا را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

وقتی که بخواهید از واژه “نمادین” درباره خودروها استفاده کنید کار سختی خواهید داشت. وقتی هم واژه “روزمره” را به آن اضافه کنید کار شما سخت‌تر خواهد شد اما درهرصورت ما لیستی از این خودروها را آماده کرده‌ایم. در ادامه خودروهایی را خواهید دید که نمادهای روزمره هستند، خودروهایی که شاید بهترین محصول یک برند نباشند اما بنا به دلایلی در بین عموم مردم محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند.

نمادین‌ترین محصولات روزمره خودروسازان معتبر دنیا

آلفارومئو آلفاسود

دلیل این نام‌گذاری به محل ساخت خودرو مربوط می‌شود که در جنوب (sud) ایتالیا یعنی ناپل ساخته شد. این اتفاق در حالی رخ داد که ناپل فاصله حدود ۹۰۰ کیلومتری با مقر این برند در تورین داشت. برخلاف سایر محصولات دیگر آلفارومئو، آلفاسود یک خودروی کامپکت و دیفرانسیل جلو با پیشرانه ۴ سیلندر و مرکز ثقل پایین بود. آلفاسود بیش از یک دهه روی خط تولید قرار داشت و سریعاً به خاطر زنگ‌زدگی بدنه مشهور شد. البته قیمت پایین‌تر آن نسبت به سایر خودروهای آلفارومئو و هندلینگ عالی باعث شدند طرفداران زیادی پیدا کند.

آلپین A110

اولین خودروهای اسپرت آلپین یعنی A106 و A108 که بر پایه محصولات رنو شکل گرفته بودند در خارج از فرانسه خیلی شناخته نشدند اما عرضه مدل A110 همه‌چیز را تغییر داد. فرانسوی‌ها در این خودرو از پیشرانه بزرگ‌تر و قوی‌تر استفاده کردند، امری که باعث موفقیت A110 در رالی شد. در واقع رالی سال ۱۹۷۳ کاملاً به آلپین اختصاص داشت. A110 امروزی اگرچه هیچ شباهتی به نسخه اولیه ندارد اما استایل کلی آن را حفظ کرده است.

آئودی A3

پس از تولید مدل ۵۰ در دهه ۷۰ میلادی، آئودی خودروهای بزرگ‌تری را تولید کرد. آئودی ۵۰ را می‌توان نسل اول فولکس‌واگن پولو دانست اما با معرفی A3 در سال ۱۹۹۶ همه‌چیز تغییر نمود. این خودرو اگرچه قرابت زیادی با گلف داشت اما قیمت و وضعیت لوکس‌تری را به خود گرفت. سومین نسل این خودرو اولین‌های زیادی را به همراه داشت و از پلتفرم MQB گروه فولکس‌واگن استفاده می‌کرد. همانند دو نسل قبلی، A3 یکی از آرام‌ترین ستاره‌های سبد محصولات ارباب حلقه‌ها بود و از استایل کلاسیک و کابین جادار سود می‌برد که منجر به استقبال زیاد مشتریان شد.

بنتلی ۳ لیتر

نام اولین محصول بنتلی از حجم پیشرانه‌اش گرفته شده و علیرغم ابعاد بزرگ و راندمان آیرودینامیکی ضعیف خود در مسابقات لمان ۱۹۲۴ و ۱۹۲۷ به موفقیت‌های زیادی دست ‌یافت. واژه روزمره شاید برای محصولات بنتلی مناسب نباشد اما مدل ۳ لیتر ارزان‌تر از سایر خودروهای بنتلی بوده است. همین موضوع در زمان رکورد اقتصادی بزرگ دنیا گریبان گیر بنتلی شد و کمک رولزرویس در سال ۱۹۳۱ آن را نجات داد.

بی ام و سری ۳ کد E46

فرضیه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه یک مدل ویژه در بین تمامی محصولات خودروسازان جایگاه مهمی دارد. در واقع خودروسازان با یک مدل راحت‌تر هستند و بهترین طراحی را برای آن در نظر می‌گیرند. قطعاً این خودرو برای بی ام و با نام سری ۳ شناخته می‌شود، خودرویی که اولین بار در سال ۱۹۷۵ رونمایی شد و هم‌اکنون در هشتمین نسل خود قرار دارد. M3 همواره جذاب‌ترین عضو خانواده بوده اما سایر مدل‌ها نیز با پیشرانه‌ها و شکل‌های بدنه متنوع عرضه شده‌اند. حدود نیم قرن است که سری ۳ برای تمامی مشتریان ساخته می‌شود و چندین نسل آن سرآمد کلاس خود بوده‌اند.

بیوک ریویرا

عبارت “خودروی لوکس شخصی” در نگاه اول با لیست ما کاملاً بی‌ارتباط است اما در واقع به خودروهای نسبتاً ارزان‌قیمت اما قدرتمندی اشاره می‌کند که بجای پرفورمنس خالص روی راحتی و تجهیزات زیاد تمرکز دارند. ریویرا در سال ۱۹۶۳ و پنج سال پس از دومین نسل فورد تاندربرد عرضه شد. اگرچه ریویرا را نمی‌توان اولین خودروی لوکس شخصی دانست اما جزو بهترین‌ها در این زمینه بود و سه نسل اول آن به فروش خوبی دست یافتند. بحران سوخت جهانی در دهه ۷۰ میلادی بیوک را مجبور به بازنشستگی این خودرو کرد.

کادیلاک الدورادو

برند لوکس جنرال موتورز به خاطر تولید خودروهای روزمره شناخته نشده بنابراین الدورادو را می‌توان به عنوان خودرویی توصیف کرد که آمریکایی‌ها می‌خواستند بخرند نه اینکه توان خریدش را داشتند. این خودرو در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ به فروش بیش از ۷۰ هزار دستگاهی رسید و برای مقایسه باید گفت پرفروش‌ترین محصول کنونی کادیلاک یعنی شاسی‌بلند اسکالید در سال ۲۰۲۲ فروش حدود ۴۰ هزار دستگاهی داشته است.

شورولت سابربن

زمانی که بحث جمع‌آوری لیستی از نمادین‌ترین محصولات روزمره خودروسازان معتبر دنیا باشد حتماً نمام یک خودروی خاطره‌انگیز که در هالیوود ستاره خودش را به دست آورده نیز باید ذکر شود. سابربن در سال ۲۰۱۹ این ستاره را کسب کرد چراکه در بیش از ۱۷۵۰ فیلم و سریال حضور داشته است. حدود ۹۰ سال است که از این نام در دنیای خودرو استفاده می‌شود و مدل فعلی آن نیز نسخه طویل‌تر شورولت تاهوست. احتمالاً هشتمین نسل این خودرو محبوب‌ترین آن‌ها باشد، خودرویی که باب میل تونی سوپرانو نیز بود.

سیتروئن 2CV

یکی از ویژگی‌های عجیب خودروهای ساده این است که گاهی اوقات به حدی دوست‌داشتنی می‌شوند که مدت زیادی روی خط تولید باقی می‌مانند. 2CV یکی از مثال‌های بارز این قضیه است. سیتروئن 2CV اواخر دهه ۴۰ میلادی معرفی شد و حتی آن زمان هم خودرویی قدیمی به شمار می‌رفت زیرا قبل از جنگ جهانی دوم طراحی شده بود. استقبال از این خودرو به حدی بود که فرانسوی‌ها تا سال ۱۹۹۰ آن را تولید کردند.

دوج چارجر

چارجر در ابتدا خودرویی بود که فقط ماشین بازهای واقعی و آمریکایی‌های جوان جذب آن می‌شدند. چارجر همانند برادر خود یعنی چلنجر به بخش مهمی از تاریخچه خودروسازی آمریکا تبدیل شده هرچند دیگر در دسترس مشتریان نیست و به خاطر عصر برقی سازی خودروها راهی موزه شده است.

فراری ۳۰۸

اولین خودروی روزمره فراری را می‌توان دینو دانست. دومین خودرو از این نظر ۳۰۸ خواهد بود که کوپه‌ای نسبتاً ارزان‌قیمت با پیشرانه ۸ سیلندر ۳ لیتری بود. مدل ۲۰۸ مشابه در ایتالیا حتی قیمت پایین‌تری داشت چراکه پیشرانه ۸ سیلندر ۲ لیتری آن مالیات کمتری را به خریدار تحمیل می‌کرد. پس از ۳۰۸ مدل‌هایی همچون ۳۲۸، ۳۴۸، F355 و ۳۶۰ تولید شدند. معادل امروزی این خودرو را می‌توان فراری F8 دانست که البته قیمت بسیار بالایی دارد.

فورد فیستا

محصولات زیادی از فورد می‌توانند در لیست نمادین‌ترین محصولات روزمره خودروسازان معتبر دنیا قرار گیرند و البته همه آن‌ها موردقبول عموم افراد نخواهند بود. ما برای این لیست مدل فیستا را انتخاب کردیم چراکه قبل از آن هرگز شاهد تولید چنین خودرویی توسط فورد نبودیم. فیستا اولین هاچبک کامپکت این برند با پیشرانه عرضی دیفرانسیل جلو بود. اگرچه رقبای زیادی برای فیستا وجود داشتند اما خریداران زیادی از آن استقبال کردند و این محبوبیت تا همین امروز ادامه دارد. فیستا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ رتبه اول لیست فروش انجمن خودروسازان و واردکنندگان بریتانیا را در اختیار داشت و رکوردی جاودان را ثبت کرد.

هوندا سیویک

اولین نسل سیویک با عرضه در سال ۱۹۷۲ اولین موفقیت بین‌المللی بزرگ را برای این برند به ارمغان آورد. دلیل عدم موفقیت‌های قبلی هوندا در این زمینه به سیاست‌های پیشین درباره تولید پیشرانه‌های هوا خنک مربوط می‌شود. از آن زمان تاکنون سیویک های مختلفی تولید شده‌اند و همگی نیز به فروش خوبی رسیده‌اند. مدل‌های پرفورمنس تایپ R که از سال ۱۹۹۷ تولید شدند طیف جدیدی از خریداران را جذب کلاس هاچبک های اسپرت و هیجان‌انگیز کردند.

جگوار ایکس تایپ

ایکس تایپ خودروی جگوار برای مردم بود. این محصول در سال ۲۰۰۱ و به عنوان سدان بنزینی چهار چرخ محرک تولید شد و از ویژگی‌هایی سود می‌برد که تاکنون در محصولات جگوار دیده نشده بود. از جمله ویژگی‌های خاص ایکس تایپ می‌توان به پیشرانه دیزلی و بدنه استیشن اشاره کرد. متأسفانه هیچ‌کدام از این ویژگی‌ها باعث استقبال انبوه خریداران نشدند و افراد ثروتمند نیز جذب محصولات آلمانی می‌شدند. نکته دیگر اینکه ایکس تایپ قرابت زیادی با فورد موندئو داشت و اگرچه چنین چیزی مشکل اصلی نبود اما بهانه‌ای برای عدم موفقیتش شد.

لندروور دیفندر

نام دیفندر تا سال ۱۹۹۰ وارد دنیای خودرو نشده بود اما خود این خودرو بخشی از یک تاریخ درخشان بود که در سال ۱۹۴۸ شروع شد و تا سال ۲۰۱۶ ادامه یافت. دیفندر اولیه یک خودروی کند، سنتی و ناراحت بود اما از نظر آفرود عالی عمل می‌کرد. تقاضا برای این خودرو به ویژه در سال‌های اخیر به شدت بالاست.

ادامه دارد…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    خیلی وقت بود از این پست زیبا ها ندیده بودم پستای اخیر همش ماشین چینی بود

    موافقم 79
    مخالفم 4
    1. ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (4898 ديدگاه)

      با کره ای

      موافقم 37
      مخالفم 9
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        یه مقاله عالی دیگه ، ممنون .
        در مورد ژیان جالب بود و نمیدونستم که تا سال ۹۰ تولیدش کردن!
        اما در مقاله یه جمله‌ای به کار برده شد که حال کردم : ( خودروهای ساده برخی‌اوقات بیش از حد دوست داشتنی میشوند )!!!
        دقیقاً درسته ، من خودم از اون دست افرادی هستم که آپشن اصلاً برام مهم نیست و نهایت خلاصه میشه در شیشه‌برقی و تهویه مناسب ، ولی در عوض عاشق سادگی و کیفیت فنی و رانندگی و متریال هستم و عشق میکنم و برای همین عاشق ژاپنی‌‌ها هستم چون اصل فلسفه‌ی تولید خودرو را فهمیده‌اند و استادش هستند!!!

        موافقم 17
        مخالفم 8
    2. amir

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      به نظرم کادیلاک الدورادو و بیوک ریورا رو میتونستید از نسل های قشنگ ترش عکس بگذارید مثل الدورادو مدل ۱۹۵۹ و ریویرا ۱۹۷۳
      ولی من e46 رو هم خیلی دوس دارم
      چارجر هم هیچ مدلیش ۱۹۶۹ اش نمیشه

      موافقم 21
      مخالفم 5
    3. ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (4898 ديدگاه)

      https://divar.ir/v/QZ7aMq1l?ref=android
      سوزوکی سیاز قیمت ۳ میلیارد و ۸۰۰
      فرصتی برای بازنشستگانی که ویتارا دارند ویتارا خود را بفروشند و سیاز بخرند😱😱😱😱😱😱😱

      موافقم 1
      مخالفم 12
    4. پیام

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (2139 ديدگاه)
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        پیام

        با عاقبت خرید ماشین چینی موافقم !!!

        اما چرا عاقیت و واقعیت لگن کره‌ای نمیگذاری تا صداقت خودت را ثابت کنی!!!

        موافقم 9
        مخالفم 7
        1. ARMAN سابق

          ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (490 ديدگاه)

          ببین ما خودمون هفت ساله یه سراتو وارداتی داریم تو این مدت غیر از روغن و فیلتر هیچ خرجی برامون نداشته.
          درسته در حد مدلای ژاپنی نیست ولی در حد خودش خوبه و به نظر من نامردیه لگن خطابش کنیم

          موافقم 18
          مخالفم 5
        2. پیام

          ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (2139 ديدگاه)

          نوید بهتره بری از مکانیکی‌ها این سوال رو بپرسی. تو همون تهران کلی مکانیکی گردن کلفت هست که همه نوع موتوری رو پایین آوردن. هر چند جواب سوالت تو همون لینکم هست و تا آخر ویدئو نگاه کنی متوجه میشی. امسال هم جوابت رو گرعتی و هیوندای یه پله بالاتر اومد! موفق باشی حاجی.

          موافقم 7
          مخالفم 6
        3. پیام

          ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (2139 ديدگاه)

          Arman تازه سراتو شما مال سال‌ها پیش هست و کیفیتش مال اون موقع هست. باید دید کیعیت ماشینای کره ای تو سال ۲۰۲۴ چطورن! کولاک می‌کنن!!!

          موافقم 5
          مخالفم 5
        4. ALI.S

          ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (260 ديدگاه)

          آقا چه ربطی داره!
          هر خودروسازی، می‌تونه یک یا چند ماشین خوب داشته باشه.
          ژاپنی بیشتر، کره‌ای کمتر، چینی خیلی کمتر.
          ولی همشون ماشین‌های خوب دارند.

      2. ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (4898 ديدگاه)

        داش هزار بار فرستادی
        بقران اینستاگرام ندالم
        سرویس کردی سایتو آنقدر فرستادی
        خوب یارو تو یه حدود رنج خاصی اگه چینی نگیره چی بگیره ایرانی بگیره؟

        موافقم 2
        مخالفم 8
        1. ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
          سوابق: (4898 ديدگاه)

          البته تو یه رنجی کره ای و ژاپنی گزینه بهتریه

  2. yaghoub

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    عاشق این سیویک هستم .
    خیلی قشنگه

    موافقم 15
    مخالفم 3
  3. PegaSus

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    همشون جزو بهترین های دوران خودشون بودن… خودروی مورد علاقه خودم تو این لیست، BMW سری 3 کد E46 هست؛ زیباترین چیزیه که بیمر میتونست بسازه… واقعا جاش ته قلبمه تا ابد ❤️ (خودرو های انگشت شماری وجود دارن که بتونن به این نقطه از قلب یه نفر وارد بشن)؛ امیدوارم بتونم یه روزی بخرمش…

    موافقم 26
    مخالفم 2
    1. Jeferson

      ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (164 ديدگاه)

      چِشمِ دل می خواد

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
        سوابق: (4898 ديدگاه)

        سولطانه جاده های جهان بود تو زمان خودش

        موافقم 3
        مخالفم 3
  4. امیرحسین

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (230 ديدگاه)

    فقط دوج چارجر

    موافقم 18
    مخالفم 3
  5. Piero Ferrari

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (210 ديدگاه)

    فراری ۳۰۸

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. R R

      ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (22 ديدگاه)

      قدیم همه چی حتی فراری هم ارزون بوده 😅
      البته درآمد ها هم به همون نسبت کم بوده…

  6. سعید حافظیان

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    سلام خدمت آقای احمد زاده و آقای اشتری عزیز
    اگه امکانش هست یه گزارش از بایک BJ60 تهیه کنید تو نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شده ممنون میشم بنظر دو دیفرانسیل جذابی میاد

    موافقم 3
    مخالفم 8
    1. شاهین

      ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      سلام خبرش چند روز قبل منتشر شد تو پدال.

      موافقم 3
      مخالفم 1
  7. جرمی کلارکسون

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (977 ديدگاه)

    دیفندر و چارجر ❤️💯👌

    موافقم 9
    مخالفم 3
  8. JaMsHiD

    ۱۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2767 ديدگاه)

    سابربن ، مخصوصا همین نسلی که عکسش توی مقاله هست . یه مرحله دیگه ای از مافیا بازی و کیفیت و جنتلمنی رو برای شاسی بلند های آمریکایی ارائه کرد

  9. Taha Ayoobi

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (4323 ديدگاه)

    فقط اون بیوک ریورا…

    موافقم 2
    مخالفم 2
  10. BMW

    ۱۳ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    دوج یه زیبایی خاصی داره🥲از بی ام و هم خوشمان آمد

  11. آراد

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حیف نیست توی این لیست s کلاس نباشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا